آدم های کوکی
دماگوژها و مهندسی موافقت
((مارگارت تاچر در آغاز عصر نئولیبرالیسم درباره کشورهای زیرنفوذ گفته بود که چیزی به اسم جامعه وجود ندارد بلکه خواسته های ماست که به آنان باید تلقین شود))
در عصر نئولیبرالیسم دیگر استعمار نو به دنبال تصاحب ممالک نیست بلکه به دنبال تسخیر و مدیریت افکار و اذهان جوامع است چرا که توده مردم باید همانگونه فکر و عمل کنند که دماگوژه ها می خواهند.
دماگوژها براین باورند که اکثریت مردم توده های احمق و ناآگاهی هستند که فاقد فهم و تشخیص ادراک و از لحاظ فرهنگی در سطح پایین می باشند در نتیجه لازم است ذهنشان قاب شود، افکارشان جهت یابد و برنحوه تفکر آنها حکومت شود از این رو برای تسخیر و حکومت بر افکار باید به تحریک امیال و احساسات وایجاد تفرقه و خشونت و نفرت و گاه خرافات و سیاه افکنی دربین جوامع پرداخت تا اذهان و افکار مردم کنترل شود
تئوریسین های مهندسی موافقت می گویند: همه مردم متفق القول و یکصدا باید چیزی را بخواهند و کاری را باید انجام بدهند که ما به آنها تلقین می کنیم درست مثل آدمک کوکی که در راستای خاصی حرکت کنند ، بایستند ، بچرخند و یا آواز بخوانند و شلیک کنند.
آنها باید چیزی را بخرند و مصرف کنند که منافعش به جیب های مابرود و لذت هایی را تمایل داشته باشندکه منافع مارابرآورده می سازد.
آنچه که امروز درجنگ رسانه ای وپروپاگاندایی مشاهده می شود برگرفته از اندیشه دماگوژیسم و استعمارنو است که ذهن و فکر و اندیشه جوامع بایدبراساس تفکر آنها مدیریت شود و تنها به چیزی بیندیشند و عمل کنند که نظام سلطه می خواهند
یک معلم
آدم های کوکی
دماگوژها و مهندسی موافقت
((مارگارت تاچر در آغاز عصر نئولیبرالیسم درباره کشورهای زیرنفوذ گفته بود که چیزی به اسم جامعه وجود ندارد بلکه خواسته های ماست که به آنان باید تلقین شود))
در عصر نئولیبرالیسم دیگر استعمار نو به دنبال تصاحب ممالک نیست بلکه به دنبال تسخیر و مدیریت افکار و اذهان جوامع است چرا که توده مردم باید همانگونه فکر و عمل کنند که دماگوژه ها می خواهند.
دماگوژها براین باورند که اکثریت مردم توده های احمق و ناآگاهی هستند که فاقد فهم و تشخیص ادراک و از لحاظ فرهنگی در سطح پایین می باشند در نتیجه لازم است ذهنشان قاب شود، افکارشان جهت یابد و برنحوه تفکر آنها حکومت شود از این رو برای تسخیر و حکومت بر افکار باید به تحریک امیال و احساسات وایجاد تفرقه و خشونت و نفرت و گاه خرافات و سیاه افکنی دربین جوامع پرداخت تا اذهان و افکار مردم کنترل شود
تئوریسین های مهندسی موافقت می گویند: همه مردم متفق القول و یکصدا باید چیزی را بخواهند و کاری را باید انجام بدهند که ما به آنها تلقین می کنیم درست مثل آدمک کوکی که در راستای خاصی حرکت کنند ، بایستند ، بچرخند و یا آواز بخوانند و شلیک کنند.
آنها باید چیزی را بخرند و مصرف کنند که منافعش به جیب های مابرود و لذت هایی را تمایل داشته باشندکه منافع مارابرآورده می سازد.
آنچه که امروز درجنگ رسانه ای وپروپاگاندایی مشاهده می شود برگرفته از اندیشه دماگوژیسم و استعمارنو است که ذهن و فکر و اندیشه جوامع بایدبراساس تفکر آنها مدیریت شود و تنها به چیزی بیندیشند و عمل کنند که نظام سلطه می خواهند
یک معلم
✍ مرقومه ای خدمت متولیان اهل فضای مجازی
■ من یک معلمم
¤ من یک معلمم و از زبان فرهنگ و تربیت سخن می گویم و کاری ندارم که موضوع رفع فیلترینگ آیا یک جدال سیاسی است و یا یک قدرت نمایی در کارزار سیاست بازی ؟!
¤ من کاری ندارم که آیا دولت وفاق می خواهد همچنان بر شعارهای نفاق گونه اصرار ورزد و یا می خواهد ذهن مردم را از ناکامی ها و ناترازی های و اوضاع و احوال اسنفناک اقتصادی و ناپدید شدن سفره مردم به انحراف بکشاند ؟!
¤ من کاری ندارم که چرا برخی از حامیان رفع فیلترینگ دچارذوق زدگی شده اند و یا چرا احساسات ناپخته اشان به وجد آمده که گویی از جهان عقب ماندگی رها شده اند و وارد جهان مدرن گشته اند ؟!
¤ من کاری ندارم که شاید این بار دشمنان خوشحال تر از همیشه در کمینگاه چشم به راه هستند تا به کمک دوستانشان کوچه پس کوچه های نفوذ و هجوم هموارتر گردد و یا برای مدیریت افکار جامعه آسوده تر شده باشند ؟!
¤ من کاری ندارم که آیا تا چند وقت دیگر صاحبان زر و زور و تزویر از پشت همین سکوهای فتح شده لشکر رسانه ای خود را به راه می اندازند و بلای جان سیاست می شوند و یا با طرح دروغ افکنی و شایعه سازی و تفرقه افکای امنیت جان جامعه را به مخاطره می اندازند؟!
《من به این ابهامات و سوالات کاری ندارم 》
♡ من یک معلمم و فقط می دانم فضای مجازی افسارگسیخته و رهاشده اگر قاعده مند نشود،دانش آموزان سرزمینم هر روز در چاهی از خطاها و نابسامانی ها و فسادها می افتند و هر روز که می گذرد نجاتشان سخت تر می شود.
♡من فقط می دانم دانش آموزان سرزمینم با رهاشدگی فضای مجازی در باتلاقی از آسیب های اجتماعی و فرهنگی افتاده اند که هر روز در حال فرو رفتن در آن هستند.
♡ من فقط می دانم نسل جوان جامعه به علت فقدان سواد رسانه ای و عدم آموزش های لازم در لبه پرتگاه ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری افتاده اند که هر روز دچار آوارگی فکری و اعتقادی می شوند.
♡ من فقط می دانم که قبل از آنکه یک موضوع اجتماعی را دچار هیجانات سیاسی کنیم باید به آن بر اساس یک نگرش فرهنگی و تربیتی بنگریم چرا که امروز فضای مجازی، دیگر مجازی نیست بلکهذفضایدخقیقی است
☆آقایان سیاستمدار
شاید شما کمتر بفهمید و بدانید که امروز ناترازی مدیریتی و رهاشدگی فضای مجازی و کج فهمی فرهنگی و سیاسی چه بلایی خانمان سوزی بر سر خانواده ها و دانش آموزان آورده است.
و کاش به جای آنکه با تحریک احساسات و هیجانات سیاسی جامعه را دچار آشوب اجتماعی و التهابات سیاسی می کردید کمی هم به فکر آن بودید که دو دستی جوانان و نوجوانان سرزمینم را تقدیم دشمنان نمی کردید.
کاش کمی هم حرف های ما را می شنیدید و می فهمید که قبل از آنکه جامعه را به رفع فیلترینگ می کشاندید، به دفع آسیب ها و بحران اجتماعی و اقتصادی می بردید
الفاتحه _یک معلم
⛔️براندازی هویّتی در جمهوری اسلامی
قسمت دوم
4⃣در مواجهه با اغتشاش «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از نیروهای انقلابی دچار انفعال ذهنی و شناختی شدند و از اغتشاش، روایت وارونه ارائه کردند. همچنان که در فتنۀ سال هشتادوهشت، کسانی تصوّر میکردند که مسأله، «تقلّب در انتخابات» است، در اینجا نیز گمان کردند که مسأله، «مواجهۀ گشت ارشاد» است؛ این یعنی روایت آنها، تطابق ابتدایی با روایت جریان تجدّدی داشت. بهبیاندیگر، در صورت مسأله، مخرج مشترک با جریان تجدّد یافته بودند و این خود، بر پاسخها و راهحلها نیز اثر جدّی میگذاشت. جریان فرهنگی و رسانهای متجدّد، دستکم از سالهای آغازین دهۀ نود، بر حجاب متمرکز شده بود و معطوف به آن، مفهومسازی منفی و چهرهسازی میکرد و میکوشید زمینه را برای ایجاد یک «جبهۀ نزاع» فراهم آورد و در نهایت نیز در یک نقطۀ بحرانی، به آنچه که میخواهد دست یابد. در تمام سالهایی که آن «زمینههای فکری» و «بسترهای اجتماعی» پدید آمدند و ذرهذره و قطعهقطعه، مقدّمات تدارک دیده شدند، نیروهای انقلابی در غفلت و خاموشی به سر بردند و سرانجام در نقطۀ بحرانی، یعنی در متن اغتشاش، تازه دریافتند که چه رخ داده است. البته همچنان که اشاره شد، حتی در این نقطه نیز بسیاری در اثر خطای تحلیلی، پنداشتند که مسأله، قابلتقلیل به مواجهۀ گشت ارشاد است و ریشۀ همۀ این تنشها و تلاطمها، در عملکرد نیروی انتظامی است؛ حالآنکه طرح فرهنگیِ جریان تجدّدی از آغاز، نفی اصل حجاب و زدودن الزام قانونی به آن بود. کلیدواژۀ «حجاب اختیاری»، نشان میدهد که در نظر آنها، باید جنبۀ قانونی حجاب، کنار نهاده شود و حجاب در حد یک انتخاب شخصی و سلیقهای، تنازل یابد، نه اینکه نوع مواجهه با کشف حجاب، تغییر کند و سازوکارهای فرهنگی و هویّتی انتخاب شوند.
5⃣اما چرا جریان تجدّدی در پی نفی جنبۀ قانونی حجاب و تبدیل آن به یک انتخاب شخصی و سلیقهای بود؟ چرا این جریان، یک دهه در اینباره، تلاش رسانهای و نمادین کرد و کوشید جامعه را به سوی انگارۀ حجاب اختیاری سوق بدهد؟ مگر کشف حجاب در معادلۀ براندازی جمهوری اسلامی، چه سهم و نقشی دارد؟ کشف حجاب، چگونه به براندازی کمک میکند و این امر فرهنگی، چه نسبتی با امر سیاسی دارد و به چه واسطههایی در تداوم حاکمیّت، اختلال ایجاد میکند؟ پاسخدادن به این پرسش در شرایط کنونی که کشف حجاب، تعیّن و تحقّق یافته و پیامدها و نتایج آن را به وضوح مشاهده میکنیم، دیگر کار دشواری نیست. همچنان که دین اسلام، «شعائر» دارد که وجه نمادین آن را جلوهگر و مشاهدهپذیر میسازند و تمایز و حتی اقتدار در عرصۀ عمومی میآفرینند، نظام جمهوری اسلامی نیز در حوزۀ زیست زنانه، نمادها و ظهورات و تعیّناتی دارد که از آن جمله، حجاب است. البته این نماد، خودساخته و بشری نیست، بلکه ریشه در حکم الهی دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز به سبب اینکه باید در عرصۀ عمومی، احکام شریعت را محقّق کند، آن را قانونی کرد و بهتدریج، وجه نمادین بخشید. حال در این جغرافیای معنایی، روشن است که درهمشکستن حجاب در عرصۀ عمومی، بنیان هویّتی و نمادینِ نظام سیاسی را متزلزل و مخدوش میسازد و آن را با چالش مشروعیّت و تنگنای اقتدار روبرو میکند. کشف حجاب در قالب شرع، حرام شرعی است و در قالب سیاست، حرام سیاسی؛ چراکه به معنی «نافرمانی مدنی» و «معارضۀ با حکومت دینی» است. در اینجاست که حجاب از حوزۀ فرهنگ و سبک زندگی به حوزۀ امنیّت و اقتدار سیاسی راه و تعمیم مییابد و به یک ابزار مهم برای براندازی نظام تبدیل میگردد. این تقابل، گرچه یک انتخاب شخصی و فرهنگی معرفی میشود، اما در اثر روایتپردازی، وجه نمادین یافته و به معنی «کنش براندازانه» است. این معنا، در اختیار فرد نیست که وی بتواند به قصد و نیّت خویش ارجاع بدهد، بلکه در زمینۀ اجتماعی، آفریده میشود؛ آنچه را که در متن یک روند اجتماعی، وجه نمادین یافته و ذیل «نه به حجاب اجباری»، تفسیر شده است، قابل بازتفسیر نیست. بنابراین، خواهناخواه، هر کشف حجابی در این موقعیّت روایتی و تفسیری، معنایی جز معارضۀ با حکومت دینی ندارد. پیش از دهۀ نود، نهفقط کشف حجاب وجود نداشت، بلکه ضعف در حجاب نیز به معنی تقابل با حکومت دینی، تفسیر نشده بود؛ بلکه به انگیزههای شخصی و سلیقهای ارجاع داده میشد؛ چنانکه از «نقص در معرفت دینی» سخن به میان میآمد و یا «میل به تبرّج»، برجسته میشد. اما در دهۀ نود به این سو، طرح امنیّتی برای ایجاد شکاف میان حاکمیّت و مردم، بر روی مسألۀ حجاب، متمرکز شد و آن را به مهمترین نماد سیاسی و ضدهویّتی خویش تبدیل کرد.
✍مهدی جمشیدی
👇ادامه دارد
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
🔴 پیام رهبر انقلاب در اجلاس سراسری نماز
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی:
خدا را شکر که سلسله مبارک اجلاسهای نماز در طول سالیان ادامه یافت و این اقدام مخلصانه جناب آقای قرائتی (دامت افاضاته) برکت کرد و چنان که انتظار میرفت، ادامه یافت و امید است برکات آن همچنان ادامه داشته باشد.
توصیه موکّد اینجانب، اوّلاً اقامه نماز در اوّل وقت است، و ثانیاً سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همه عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است. نماز با این دو خصوصیّت در دل و جان نمازگزار و آنگاه در عمل فردی و اجتماعی او اثر میگذارد. جوانان بیش از دیگران مخاطب این توصیهاند. امید است توفیق الهی شامل حال آنان باشد.
سخنران ویژه این اجلاس مسعود پزشکیان رئیسجمهور بود،
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
🔴 اهدای نشان ارتش جمهوری اسلامی ایران به وزیر امور خارجه
در پایان همایش مشترک مسئولان و هادیان سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در سالن همایشهای کوثر عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، دیدار و گفتگوی صمیمی بین وزیر امور خارجه و برخی از فرماندهان و مسئولان سازمان عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح برگزار شد. در این دیدار دریادار سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با اهدای نشان ارتش جمهوری اسلامی ایران از تلاشهای سیدعباس عراقچی در عرصه دیپلماسی تقدیر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا نیز در ابتدای همایش طی سخنانی از تلاشهای شجاعانه، متهورانه و مبتکرانه دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر امور خارجه در عرصه دیپلماسی و حمایت از مقاومت قدردانی کرد.
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
210302_0442.mp3
12.36M
؛﷽
🔵 #روایت_سیاسی_روز ۱۴٠۳/۱٠/۵
موضوع:
🔴حرف و شایعه استعفای رییس جمهور
_ استعمار یا دیکتاتوری راه میندازه یا هرج و مرج
_درکشور ما گزینه دوم پیش روی اونهاست
_متاسفانه هنوز #حکمرانی_فضای_مجازی ایرانی
نه از طرف مجلس نه از دولت انجام نشده
#استعفای_رییس_جمهور_یک_کلمه_رمز_عملیات_هست_برای_دشمن
جریان #اصلاحات ، چون #دولت
کم توان و ناکارآمد ست
دروغهایی را به دولت سرافراز قبل میبندن
و مارپیچ سکوت راه انداختن
هر دولتی که میگوید نمیگذارند
باید به او گفت چرا آمدی؟
_بگومگوهایی در فضای مجازی
بوجود می آورند که زمینه
هرج و مرج است
_واژه وفاق تان کجاست؟
_باید باب نقد باز باشد و
باشعارهای دروغین
دهان منتقدین را نبندند
❌نشانه ای برای استعفا هنوز وجود ندارد
_اگرهم رییس جمهور
به استعفا برسد مردم حواسشون باشد
هرج و مرج نشود
_اغتشاش به دشمن
فرصت نابودی کشور را میدهد
حتما گوش کنید و منتشر کنید.
#استاد_حسین_امیدیان
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
✍️ خاکریز بصیرت🇮🇷
@Omidiaan_hossein
@Andishkadeh_1414
🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
🌹🕊
✍ #موسیقی
از شیخ هادی نجم آبادی پرسیدند: آیا در اسلام موسیقی حرام است؟
جواب داد: آن موسیقی حرام است که ازصدای کشیده شدن کفگیر بر ته دیگ پلو همسایه غنی برخیزد و به گوش اطفال گرسنه همسایه فقیر برسد!!
🆔 @drhosseinelahighomshei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فقط محرم و صفر یاد فقرا میوفتن
کریسمسی رو جشن میگیرن که خود ارمنیها جشن نمیگیرن
.
https://eitaa.com/doostanmahdavlll
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فقط راهِ درّه را بلدند!
🎙 عبده تبریزی:
🔹 ممکن است به این برسیم که در هفته، تنها سه روز #برق داشته باشیم یا دو روز در هفته #بنزین داشته باشیم و باقی روزها کار نکنند.
🔸 ایشان کارشناسی هستند که آقای پزشکیان در مناظره انتخاباتی گفتند نظرات ایشان را قبول دارند.
🔺 خوب شد سه سال دولت شهید رئیسی میان دو دولت روحانی و پزشکیان وجود داشت تا بدانیم چه کسانی میخواستند کار کنند و چه کسانی اهل بهانه پیدا کردن هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨#فوری
قیام مردم در دمشق/جوانان سوریه قیام کردند
🏡گروه لواسان انقلابی:
ایتا https://eitaa.com/joinchat/3772383443C3a73ff2604
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️وقتی زمین بازگشت "مسیح" را در کنار "پسرِ انسان" جشن میگیرد...
#نماوا "مقتدای مسیح" به مناسبت ولادت حضرت عیسی علیه السلام.✨
👌پیشنهاد ویژه دانلود.
🇮🇷به منتظران نور 👉دعوتید 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدیو لحظاتی قبل از سقوط هواپیمای آذربایجان ایرلاین را به تصویر میکشد که نشان می دهد #هواپیما قبل از برخورد بارها و بارها بالا و پایین می رود و در نهایت در زمین منفجر میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️در این ساعات کنترل شهر لاذقیه عملا از دست باند تروریستی الجولانی خارج شده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فریاد "لبیک یا ابا عبدالله" جوانان سوری در اعتراض به باند تروریستی الجولانی
🏡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمله پهپادی یمن به جنوب فلسطین اشغالی
🔹 رسانههای رژیم صهیونیستی از حمله پهپادی یمن به منطقه جنوبی فلسطین اشغالی خبر دادند.
🔹برخی منابع خبری میگویند باتوجه به انفجار ثانویه بعد از اصابت پهپاد بهنظر میرسد که این پرنده بدونسرنشین به یک نیروگاه برق با پالایشگاه نفت اصابت کرده است.
@TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ حقد و کینه علیه امامین انقلاب!
❗️مهدی نصیری و مجتبی لطفی شاگرد شیخ ساده لوح دوره افتادهاند درباره اعدامهای سال 67 مناظره میکنند و دروغ میبافند. مثل باقی حرفهایشان!
خیال انتقام از خمینی کبیر را در سر دارند اما زهی خیال باطل!
❌ در کلیپ بالا جواد موگویی مستند ساز پاسخ خزعبلات مهدی نصیری را
عدالت در جمهوری اسلامی: بدون تبعیض، فراتر از جایگاه و قدرت!
❗️نظام جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که در مسیر اجرای عدالت، با هیچ فرد یا گروهی مماشات نمیکند و قانون را بالاتر از هر مصلحت دیگری قرار میدهد.
▪️محکومیت فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه به ۲۵ سال زندان، تأکیدی است بر این اصل که در نظام اسلامی، جایگاه و نسبتهای خانوادگی هیچکس نمیتواند سپری برای گریز از عدالت باشد.
🔻این اقدام قاطع، پیامی روشن به جامعه میدهد که عدالت در جمهوری اسلامی بدون تبعیض و بر اساس اصول شرعی و قانونی اجرا میشود.
❌ این برخوردها نشان میدهد که نظام در قبال هرگونه فساد، حتی اگر به نزدیکان مقامات عالیرتبه مربوط باشد، بیتفاوت نیست و مبارزه با فساد را نه بهعنوان شعاری تبلیغاتی، بلکه بهعنوان ضرورتی حیاتی برای حفظ سلامت جامعه و اعتماد عمومی دنبال میکند.
❗️اجرای عدالت بدون تبعیض، ضامن بقای اعتماد مردم به نظام و پاسخی به کسانی است که میپندارند جایگاه و قدرت، مصونیت میآورد. این رویه، الگویی از عدالت علوی است که نظام جمهوری اسلامی بر آن تأکید دارد.
🏡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به به چکار خوب و ارزشمندی😳
فقط نمی دونم اون موقع که بچه های غزه و لبنان و سوریه زیر بمباران بودند شماکجا بودید😞
البته یادم نمیره که ایشان می گفت مردم ایران از جمایت از فلسطین و ... خسته شدند تا کی ما باید تاوان اونها را بدیم و پول برای اونها خرج کنیم😐
البته اشکال ندارد
ایشان بلد قشنگ صحبت کند
البته بد نبود یکبار هم می رفت تو بهشت زهرا کنار مزار شهدا به جهانیان می گفت جنگ و غارت و کشتن انسانهای مظلوم خلاف انسانیت
سواد تغییر:از علم تا عمل
Literacy of change
(( به بهانه ۷ دی سالروزتشکیل نهضت سواد اموزی ))
با تغییر و تحولاتی که در مفهوم و تعریف سواد صورت گرفته، سواد داشتن دیگر خواندن و نوشتن و دانستن زبان مادری و یا زبان خارجی نیست و حتی فراتر از سوادهایی چون سواد ارتباطی و عاطفی و مالی و رسانه ای است .
و مفهوم سواد در گذر زمان هر روز در حال تغییر و دگرگونی است تا آنجا که در تعریف جدید یونسکو باسواد به فردی گفته می شود که بتواند از خوانده ها و دانسته های خود تغییری در محیط پیرامونی و رندگی فردی و اجتماعی خود ایجاد کند. کسی که با آموخته هایش بتواند تغییری در رفتار فردی و اجتماعی به وجود آورد.
از این رو باید گفت که سواد تغییر، یعنی علم با عمل معنا شود.
حال به نظر می رسد با تغییر و تحولاتی که از مفهوم سواد صورت گرفته می بایست نظام آموزشی در سطوح مختلف افرادی را تربیت نماید که علاوه بر دانایی ، توانایی تغییر را هم داشته باشند و به انسان هایی فعال و توانمند تبدیل شوند تا نسبت به جامعه پیرامون خود احساس مسولیت کنند و به اشخاصی منفعل تبدیل نشوند.
از این رو لازمه سواد تغییر، ایجاد بازسازی در فرایند تظام آموزشی و تغییر در دانش و بینش و نگرش دانش آموزان است.
یک معلم