eitaa logo
گرافیلما
51 دنبال‌کننده
130 عکس
116 ویدیو
2 فایل
کارگروه تخصصی فیلم «جور دیگر باید دید» ادمین: @ensankade1 https://gerafekr.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 سینمای مردم شناسانه و سینمای پیشرفته 🔖 فیلم مردم شناسانه «Ethnographic film» 💠 این نوع سینما تلاش دارد تجربه‌های اجتماعی و فرهنگی گروه خاصی از انسان‌ها را به تصویر بکشد. هدف فیلم مردم شناسانه تفسیر یک جامعه مشخص و ویژه است و متفاوت از انواع مستندهایی است که موضوعات‌شان، پرسش‌های ملی اجتماعی و سیاسی است. برای مثال تمامی آثار مهم «رابرت فلاهرتی» از فیلم های مردم شناسانه هستند. 📌 این دسته از فیلم ها: «نانوک شمال ۱۹۲۲»، تصویری قهرمانانه از زندگی یک اسکیمو در خلیج در کانادا، «فیلم موآنا ۱۹۲۶»، تصویری از سنت های قبیله‌ای ساموان، «مردی از آران ۱۹۳۴»، شرحی از واقعیت های دشوار زندگی یک خانواده در جزیره‌ای دور افتاده در ایرلند و «داستان لوئیزیانا ۱۹۴۸»، نگاهی شاعرانه به رودخانه‌ای در جنوب آمریکا هستند. 📌از دیگر پیشاهنگان اولیه مردم شناس در سینما می توان از «مریان سی کوپر و ارنست شودساک» برای فیلم «علفزار 1925» یاد کرد که سفر قبیله‌ای عشایری در ایران مرکزی را نشان می‌دهد. 📌 این دو مستند پرداز هم همچون «فلاهرتی» تلاش دارند برای ضبط فرهنگ موضوعات‌‌شان، در نهایت بی‌طرفی و بدون پیش داوری‌های ممکن آثار خود را بنا کنند. این پیش‌شرط ویژه در تمامی فیلم‌های مردم‌ شناسان دیده می‌شود. مردم شناسان معاصر در فیلم‌های‌شان به گونه‌ای طبیعی برای ثبت دقیق و به دست آمدن مواد خام تصویری از موضوعات فرهنگی‌شان، از نماهای دور به مراتب بیشتر استفاده می‌کنند. «جان کوهن» در فیلم «کوئروها: یک شکل بقاء 1978» از این روش در مطالعه مردم شناسانه سرخ پوستان قبیله «کوئرو» در شرایط بدوی کوه‌های «آند»در پرو، بهره جسته است. 📌برخی از فیلم‌های داستانی نیز دارای گرایش‌های مردم شناسانه هستند: «دختر معدنچی 1980»، «داستان کی جو 1992» ، «پیش از غروب 2000» و «شهر مردان 2007» نیز از این دست فیلم ها هستند. 🌿@GeraFilm1 🔖 سینمای پیشرفته «Expanded cinema» 💠 این اصطلاح را می‌توان اصطلاح عمومی به مفهوم جستجو به دنبال شیوه‌های بسیار فناورانه در هنر سینما دانست. این نوع سینما شامل انواع استفاده فناورانه به عنوان مثال استفاده از چند دستگاه پخش در نمایش فیلم تا فیلم‌های کامپیوتری و بازی‌های ساده‌ی سایه و نور، تلاش‌های هنرمندانه برای خلق تصاویر متحرک و فضاهای چندرسانه‌ای که روی حواس ما اثر می‌گذارند، می‌شود. 📌هنرمندان «سینمای پیشرفته» غالباً با جوهر حرکت سر و کار دارند که همواره سینماگر را به کشف مجدد از سه اصل در سینما وسوسه کرده است. این سه اصل: نور، زمان و مکان (فضا) است. فیلمسازان «سینمای پیشرفته» به دور از فیلم‌های "طوطی قوطی" (منظور فیلم های کلاسیک داستانی است) که به صورت معمول در سالن‌های سینما به صورت تجاری نمایش داده می شود تلاش دارند هر یک از فیلم‌های‌شان را به یک تجربه اصیل و بدیع تماشایی تبدیل کنند. برنامه یک سالن سینمای پیشرفته شامل این عناصر می شود: ۱- استفاده چند رسانه‌ای شامل اجرای زنده ٢- فناوری ویدیو و ٣- نظام نمایش چند رسانه‌ای. 📌اصطلاح «سینمای پیشرفته» اولین‌بار از سوی یک منتقد سینما به نام «جین یانگ بلود» به کار گرفته شد. 🌿@GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در این صحنه‌ی معروف از فیلم «عصر جدید (۱۹۳۶)» به کارگردانیِ چارلی چاپلین، شاید به نظر برسه که چارلی چاپلین در حال سقوط به طبقه‌ی پایین تره ولی این قسمت از فیلم با نبوغ و با استفاده از یک نقاشی مات، همانطور که در بالا می‌بینید، به فیلم اضافه شده است. 🌿 @Gerafilm1
قسمت 6⃣ ✅ معناها و نقش‌مایه‌ها 5⃣ بلوغ و رشد آگاهی شخصیت یا شخصیت‌­های اصلی در چنین فیلم‌­هایی، معمولاً و نه همیشه، جوان­‌هایی هستند كه تجربه­‌هایی وادارشان می‌­سازد تا به بلوغ فكری بیش‌­تری برسند یا در ارتباط با جهان پیرامون وجود خویش به آگاهی‌­های تازه­‌ای برسند. چنین مفاهیمی را می‌توان به شكلی جدی، كمیك، تراژیك یا هجو­آلود به نمایش درآورد. شخصیت­‌های اصلی چنین آثاری همیشه «پویا» هستند، یعنی در انتها، به نوعی شخصیت آن‌­ها نسبت به ابتدای فیلم دچار دگرگونی شده است. تغییرات ممكن است به شكلی ظریف، درونی باشند یا تغییرات شدیدی باشند كه به‌­طرز معناداری رفتار بیرونی شخصیت یا شیوه‌ی زندگی‌­اش را دگرگون كند. برای مثال در جستجوی نمو (۲۰۰۳) نشان می­‌دهد كه چگونه یك ماهی كوچك كه از خانه‌­اش جدا شده و وارد دریای بزرگی شده؛ به بلوغ فكری دست می‌­یابد، همچنین امپراتوری خورشید (۱۹۸۷) داستان پسربچه‌­ای به نام جیمز گراهام (كریستین بیل) را روایت می‌­كند كه در دوران جنگ جهانی دوم از خانواده‌­اش كه ژاپنی­‌ها اسیرشان كرده‌­اند؛ جدا می‌­افتد و حالا باید به تنهایی گلیم خودش را از آب بیرون بكشد. 6⃣ سردرگمی اخلاقی یا فلسفی گاهی ممكن است فیلم­‌سازی عامدانه تلاش كند تا تفسیر­های ذهنی متفاوتی از فیلمش بیرون بكشد، كه به یك سردرگمی یا معمای اخلاقی می‌­پردازد. در چنین مواقعی، فیلم­‌ساز سعی دارد به جای این كه حرفش را به وضوح بزند و به پرسش‌­های ذهنی تماشاگران پاسخ بدهد، از زیر پاسخ دادن شانه خالی می‌­كند. معمولاً واكنش به چنین فیلم­‌هایی آن است كه «این فیلم چه می‌خواست بگوید؟» چنین آثاری بیش از هر چیز با استفاده از نما­ها یا تصاویر با مخاطبان ارتباط برقرار می‌­كند كه تجزیه و تحلیل این عناصر نیاز به تفسیر دارد. حتی بعد از تفسیری بسیار هوشمندانه از چنین آثاری، مسائلی باقی می‌­مانند كه نمی‌­شود با قاطعیت درباره‌­شان اظهار نظر كرد. چنین آثاری به شدت راه را برای تفسیر­های ذهنی باز می‌­كنند. اما باید در نظر داشت كه چنین چیزی به این معنا نیست كه می‌­توان از تجزیه و تحلیل عناصر آن فیلم چشم­‌پوشی كرد. تفسیر شخصی هر فیلمی مستلزم بررسی تمامی عناصر آن فیلم است. فیلم­‌هایی مانند پرسونا (۱۹۶۶)، باشگاه مشت‌­زنی (۱۹۹۹) و آغوش‌­های گسسته (۲۰۰۹) به ترتیب ساخته‌ی اینگمار برگمان، دیوید فینچر و پدروآلمودوار معناهایی چندگانه به ما ارائه می­‌كنند كه ما را سردرگم می‌کند. 🔴 تشخیص درونمایه تشخیص درونمایه‌ی یك فیلم، اغلب كار دشواری است. درونمایه‌ی یك فیلم، احتمالاً در میانه‌ی نمایش فیلم خودش را آشكار نخواهد ساخت. با این كه هنگام تماشای یك فیلم ممكن است معناهای اساسی آن را به‌­طرزی مبهم و شهودی درك كنیم اما این كه به درستی بتوان درونمایه‌ی فیلمی را بیان كرد، شیوه‌ی كاملاً متفاوتی می­‌طلبد. گاهی تا فیلم تمام نشود و شروع نكنیم به فكر كردن یا بحث درباره‌ی آن فیلم، نمی‌­توانیم درونمایه‌­اش را متوجه شویم. خیلی وقت‌­ها كه، داستان فیلمی را برای فرد دیگری كه آن را ندیده، تعریف می­‌كنید؛ سرنخ مهمی برای رسیدن به درونمایه‌ی فیلم به دست آورده­‌اید چون در ابتدا میل داریم نكته‌­هایی را تشریح كنیم كه بیش‌­ترین تأثیر را بر ما داشته‌­اند... 🌿 @Gerafilm1
💬 من از مردن نمیترسم نگرانم که به اندازه کافی زندگی نکرده باشم باید روی همه ی تخته سیاه‌های کلاس‌ها نوشته بشه زندگی یه زمین بازیه نه چیز دیگه... 🎬 Mr. Nobody (2009) Jaco Van Dormael 🌿 @Gerafilm1
📕 کتاب روانشناسی و زیبایی شناسی سینما نویسنده: ژان میتری مترجن: شاپور عظیمی انتشارات: سوره مهر 📌 این کتاب شرح و دفاعیه‌ای است از یک نوع خاص سینما؛ یک سینمای مهم که یقیناً تنها نوع در خودش نیست. نویسنده از تمام ابزارهای روشن‌فکرانه روزگار خودش، از جمله تئوری روان‌شناسی و پدیدارشناسی، استفاده کرده است تا این نوع سینما را بیش از انواع دیگر، مهم جلوه دهد. 🌿 @Gerafilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار می‌کند ▫️تحلیل و بررسی فیلم «۱۹۱۷» ▫️با حضور استاد نادر خواجه‌زاده ▫️ | 🗓 جمعه ۱۶ آبان 🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰ اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و جلسه را در پُست‌های بعدی کانال گرافیلم ببینید. اگر نیت یک‌ساله دارید برنج بکارید... اگر نیت ده‌ساله دارید درخت غرس ‌کنید... اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت می‌کند! 🌿 @Gerafilm1
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تریلر فیلم سینمایی «1917» 🎬 به کارگردانی Sam Mendes 🏅نامزد بهترین فیلم اسکار 2020 و برنده بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه های ویژه و بهترین میکس صدا. 🥇 برنده بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی از گلدن گلوپِ هفتاد و دوم 🌿 @GeraFilm1
🎞 داستان فیلم در بهار سال ۱۹۱۷ و در طی جنگ جهانی اول در شمال فرانسه رقم می‌خورد. در سال ۱۹۱۷ میلادی و در بحبوحه جنگ جهانی اول، دو سرباز جوان بریتانیایی مامور می‌شوند که به عمق خاک دشمن نفوذ کنند و یک پیام بسیار مهم را به نیروهای خودی برسانند تا از گرفتار شدن ۱۶۰۰ سرباز در دام مرگبار دشمن جلوگیری نمایند و... فیلم ۱۹۱۷ را می‌توانید از لینک‌های زیر تماشا نمایید: 🖥 فیلیمو (تماشای تمامی فیلم‌های فیلیمو با اینترنت رایتل و ایرانسل نیازی به خرید اشتراک ندارد.) 🖥 آپ تی وی (حجم مصرفی در آپ تی وی نیم‌بها محاسبه می‌شود) 🌿 @GeraFilm1
۱۹۱۷ 📌 فیلم "۱۹۱۷" اثری است در ژانر جنگی که به وقایع جنگ جهانی اول می‌پردازد. سم مندس کارگردان فیلم‌ تلاش کرده از طریق نوع فیلم‌برداری احساس رزمنده‌هایی که در این جنگ شرکت داشته‌اند را به تماشاگر منتقل کند. 📌 برای رسیدن به این هدف او فیلم ۱۹۱۷ را در یک سکانس-پلان فیلم‌برداری کرده تا فیلم از نظر حس و حال و زمان روایی احساس زمان واقعی را ایجاد کند. 📌ساخت فیلم‌هایی که به صورت تک سکانس‌‌-پلان فیلمبرداری می‌شوند بسیار دشوار است و نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد. سختی کار با توجه به فضای جنگی فیلم دو چندان می‌شود و اگر این هماهنگی به خوبی شکل نگرفته باشد فیلم ارزش خود را کاملا از دست داده و برای مخاطب به شدت خسته کننده و حتی آزار دهنده میگردد. 🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعریف سکانس، پلان و سکانس-پلان از زبان فریدون فرهودی 📌 فیلم 1917 به روش «سکانس-پلان» کارگردانی و فیلم‌برداری شده است. 🌿 @GeraFilm1
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سکانسی دیدنی و محوری در فیلم از ⁉️ آیا به نظر شما فیلم کپی برداری از فیلم است؟ ✅ برای گرفتن پاسخ این سوال و دیگر سوالات خود جلسه تحلیل و بررسی با استاد خواجه زاده را از دست ندهید! 🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه تحلیل فیلم ۱۹۱۷ (بعنوان میهمان وارد شوید): https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm 👤 با حضور آقای ⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز 🌿 @GeraFekr