eitaa logo
گرافیلما
51 دنبال‌کننده
130 عکس
116 ویدیو
2 فایل
کارگروه تخصصی فیلم «جور دیگر باید دید» ادمین: @ensankade1 https://gerafekr.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 معضل اصلی امروز سینمای ایران کمبود فیلم هایی با موضوع جدید و مبتلابه است. اکثر تماشاگران حرفه ای دیگر تصور نمی‌کنند فیلمی ایرانی وجود داشته باشد که بتواند آنها را جذب کند. جذابیت، گمشده‌ سینما و تلویزیون شده است و ایده‌های تکراری از دنیای امروز مخاطب فاصله دارد. برای مثال مردم این روزها در کوچه و بازار از مذاکرات و توافق و مذاکره هسته‌ای صحبت می‌کنند اما در زمینه فیلم و آثار سینمایی بسیار ضعیف عمل نموده ایم. 📌 درحالی که توانمندی‌های ایران در دانش صلح‌آمیز هسته‌ای که یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در میان کشورهای منطقه و حتی در سطح چند کشور اول این حوزه در دنیا به حساب می‌آید، موجب شده است سطح توجه بین‌المللی به این توانمندی ایرانی بیشتر شود. 📌 در این بین کینه‌توزی‌های دشمنان در نخستین گام موجب پرونده‌سازی‌های جعلی و اتهام‌زنی‌هایی مانند تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای به‌رغم فتوای رهبر انقلاب در حرمت تولید این نوع از تسلیحات، نتوانست افکار عمومی دنیا را علیه ایران تحریک کند. در ادامه اما دشمنان تلاش کردند با ترور دانشمندان هسته‌ای، تلاش‌های علمی در این زمینه را با محدودیت مواجه کنند. 📌 در این میان شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن و فخری زاده در این مسیر از سوی افراد وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ترور شدند. ترور دانشمندان هسته‌ای نه تنها از توجه به موضوع هسته‌ای کم نکرد بلکه «انرژی هسته‌ای» و «دانش صلح‌آمیز هسته‌ای» را به یکی از کانون‌های اصلی توجه مردم در سال‌های اخیر تبدیل کرد. 📌 در سینما، اگرچه در مجموع پروژه‌های خاص و حرفه‌ای درباره این موضوع مهم و «پرونده هسته‌ای ایران» که یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های بین‌المللی در قرن اخیر است، به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد اما اشاره‌هایی در برخی فیلم‌های سینمایی شده است. 🌿 @GeraFilm1
🔟 ✅ تعلیق 📌 یك فیلم‌­ساز برای این كه نگذارد میل و توجه ما نسبت به فیلمش از دست برود از چند تمهید و تكنیك استفاده می­‌كند كه بیش‌­تر آن­‌ها به تعلیق ربط پیدا می­‌كنند. این عناصر كنجكاوی ما را تشدید می­‌كنند و این كنجكاوی یا به این شكل تحریك می­‌شود كه پیشاپیش از مسائلی در فیلم باخبر هستیم و یا ممكن است كه ناگهان در پایان شگفت‌­زده شویم. فیلم­‌ساز اطلاعاتی را از ما پنهان می‌­سازد كه ممكن است جوابگوی پرسش­‌های دراماتیك داستان فیلم باشند یا برخی پرسش‌­ها را بی­‌جواب می‌­گذارد و به این ترتیب به ما انگیزه می‌­دهد تا دائماً با جریان فیلم همراه باشیم. 📌 كوئنتین تارانتینو در حرام‌زاده‌های بی‌آبرو (۲۰۰۹) با شروع خارق­‌العاده‌ی فیلم، كاری می‌­كند كه تماشاگر چشم از فیلم برندارد و درگیر تعلیق چند جانبه‌ی آن بشود. ✅ پویایی 📌اگر داستانی قرار است جذاب باشد، باید عناصر پویایی در آن به چشم بخورد. داستان­‌ها هیچ‌­گاه ایستا نیستند و اگر بنا باشد داستانی ارزش روایت كردن را داشته باشد، به نوعی پویایی و تغییر باید به آن راه پیدا كند. البته پویایی صرفاً محدود به كنش‌‌های فیزیكی مانند پرواز كردن، تعقیب و گریز، جدال دونفره و مبارزه­‌های بزرگ نیست. پویایی می‌­تواند در فیلمی درونی، روان‌شناسانه یا عاطفی باشد. در مجموعه فیلم­‌های جنگ ستارگان، آخرین بازمانده‌ی موهیكان­‌ها (۱۹۹۲) و مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز پویایی بیرونی و فیزیكی است. مثلاً در ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸) عملاً نمی‌­توانیم فكر كنیم كه چه اتفاقی رخ می­‌دهد. در سرتاسر فیلم مبهوت هستیم و تحت تأثیر تنش‌­های شدید فیلم قرار داریم. در فیلم در حال‌و‌هوای عشق (۲۰۰۰) ساخته‌ی وونگ كاروای و ستاره‌ی سوزان (۲۰۰۹) به كارگردانی جین كمپیون، پویایی داستان ذهنی و عاطفی است. در هر دو نوع یاد شده شاهد تغییر و حركت و پویایی هستیم. داستان­‌هایی با پویایی درونی نیاز به تمركز بیش‌­تری از سوی مخاطبان دارند و از نظر سینمایی، دشوارتر می‌­شود با آن­‌ها روبرو شد اما موضوع­ ارزشمندی دارند و نسبت به فیلم­‌هایی كه بر كنش‌­های بیرونی و فیزیكی تأكید می‌­كنند؛ آثار هیجان‌­انگیز و جذابی هستند. 📌 یك داستان خوب، هم ساده است و هم پیچیده. داستان یك فیلم خوب، باید آن­‌چنان ساده باشد كه بتوان به زبان سینما بیان و جمع­‌و­جورش كرد. نظر ادگار آلن‌­پو این بود كه داستان كوتاهی را می­‌توان به فیلم برگرداند كه ظرفیت خوانده شدن در یك نشست را داشته باشد. تجربه‌ی تماشای یك فیلم، كم‌­تر از خواندن یك كتاب ما را خسته می­‌كند و نهایت زمان نشستن در یك سالن برای تماشای یك فیلم حداكثر دو ساعت است. تنها فیلم‌­های درجه یك از این قاعده مستثنی هستند و تماشای‌شان ما را خسته نكرده و حواس‌مان را پرت نمی­‌كند. بنابراین، كنش داستانی یا درونمایه معمولاً باید آن‌چنان فشرده شده و وحدت ساختاری واحدی پیدا كند كه در حدود دو ساعت همه چیز داستان روایت شود. 📌 در بسیاری موارد، درونمایه‌ی ساده و محدودی مانند آن چه كه در فیلم ۸ مایل (۲۰۰۲) می­‌بینیم كه بخشی از زندگی شخصی یك فرد را زیر ذره­ بین می­‌گذارد؛ برای سینما مناسب­ تر است تا داستانی كه دوره‌­های مختلفی را مثل تعصب (۱۹۱۶) ساخته‌ی دیوید گریفیث در بر می­‌گیرد و در جست‌وجوی درونمایه ه­ایی است كه انتها ندارد. عموماً یك داستان باید آن­قدر ساده باشد كه بتوان آن را در وقت معینی روایت كرد... 🌿 @GeraFilm1
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند: 📌 برای مثال در فیلم سینمایی بادیگارد، شخصیتی که از سوی «حیدر»، نقش اول فیلم- که پرویز پرستویی آن را ایفا می‌کند- محافظ می‌شود و جانش را برای حفظ جان یک دانشمند هسته ای به خطر می‌اندازد و در این راه شهید می‌شود. 📌 او به تعبیر حاتمی‌کیا و از زبان مسئول سازمان انرژی اتمی «شخصیت دهه 90» است. حاتمی‌کیا در یک گفت‌وگو، درباره این نقش این طور توضیح می‌دهد: «اصلا موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای هم هنوز مطرح نبود. این حرف مربوط به 8 سال قبل است. من در جریان تحقیقات متوجه شدم چه نیروهای جوانی و با چه روحیه‌هایی در این مراکز حضور دارند. در این مرحله با خودم فکر می‌کردم اگر من به عنوان محافظی باشم که دلم نخواهد جانم را فدای یک شخصیت سیاسی که دیگر به او اعتقادی ندارم، کنم، به جای او باید از چه کسی دفاع کنم؟ این دانشمندان هسته‌ای و این جوانان دهه 90 می‌توانستند همان کسانی باشند که محافظ من می‌توانست جانش را فدای آنها کند. حاتمی‌کیا می‌افزاید: از نظر افکار عمومی، این حقیقت دارد که پیشگامان هسته‌ای اعتماد به نفس از بین رفته جوانان ایرانی را به آنها بازگرداندند. حتی مخالفان نظام، حتی سلطنت‌طلب‌های خارج از کشور نیز به این توانایی جوانان ایرانی مباهات کردند. خب اینجا بهترین جا بود برای اشاره کردن به بابک حمیدیان که این نقش دانشمند هسته‌ای را ایفا کرده است. وی نیز درباره این نقش می‌گوید: این نقش ادای احترام به دانشمندان هسته‌ای است چرا که معتقدم باید بیشتر به آنها پرداخت؛ آنها همواره در شرایط سخت و خطرناک زندگی می‌کنند، نقش من در بادیگارد نقش یک نخبه علمی هسته‌ای است. نکته‌ای که بابک حمیدیان به آن اشاره می‌کند، غفلتی است که از سوی سینما صورت گرفته است.  📌 در این 15 سال، سهم سینما و تلویزیون ایران در پرداختن به یکی از ملتهب‌ترین و به‌روزترین مسائل درگیرکننده جامعه ایران چه بود؟ سینمای ایران آنقدر به دوردست‌ها خیره شده است که جلوی چشم‌ترین ایده‌ها را نمی‌بیند و نسبت به آن بی‌تفاوت است. 📌 «روباه» از جمله دیگر فیلم‌های معدود سینمای ایران است که در گونه جاسوسی واقع‌گرا پرداخت شده است و به ترور شهدای هسته‌ای اشاره می‌ کند. این فیلم اشاره‌ای مستقیم به این سوژه دارد. 🔴 همه این ها بدین معنا است که باید کارهای بیشتری درباره «دانشمندان هسته‌ای» صورت گیرد. 🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار می‌کند ▫️تحلیل و بررسی فیلم "یک روز زیبا در محله" ▫️با حضور استاد نادر خواجه‌زاده ▫️ | 🗓 جمعه ۱۴ آذر ماه 🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰ اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و جلسه را در پُست‌های بعدی کانال گرافیلم ببینید. اگر نیت یک‌ساله دارید برنج بکارید... اگر نیت ده‌ساله دارید درخت غرس ‌کنید... اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت می‌کند! 🌿 @Gerafilm1
❇️ ژانر: بیوگرافی، درام ❇️ محصول: آمریکا، چین ❇️ IMDb: 7.5 / 10 🎞 داستان فیلم: یک روز زیبا در محله ، فیلمی بیوگرافی و خانوادگی محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی ماریل هلر و با هنرنمایی تام هنکس است. این فیلم داستان یک روزنامه‌نگار خبره به نام لوید ووگل را به تصویر می‌کشد که موافقت کرده است تا مصاحبه‌ای را برای مجله اسکوایر با شخصیت محبوب تلویزیونی به نام فرد راجرز انجام دهد ، اما دیدگاه لوید از زندگی بعد از رویارویی با راجرز تغییر می‌کند و… 🔴 فیلم " یک روز زیبا در محله" را می‌توانید از لینک‌های زیر تماشا نمایید: 🖥 نماوا (تماشای تمامی فیلم‌های نماوا با اینترنت رایتل و ایرانسل، نیازی به خرید اشتراک ندارد.) 🖥 آپ تی وی (حجم مصرفی در آپ تی وی نیم‌بها محاسبه می‌شود) 🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تریلر فیلم " یک روز زیبا در محله " 🎬 A Beautiful Day In The Neighborhood (2019) 🌿 @GeraFilm1
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند: 📌 در نمونه ای دیگر فیلم «ترمینال غرب» که به جهت کیفی فاصله زیادی با آثار عنوان شده در موارد قبل دارد، درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای و نقش دانشمندان هسته‌ای در پیشبرد صنعت هسته‌ای ایران ساخته شده است. یوسف مرادیان که در «ترمینال غرب» نقش دانشمند هسته‌ای را ایفا می‌کند معتقد است که با دانشمندان هسته‌ای نامهربانی شده است. او می‌گوید: در این فیلمنامه شخصیتی به من پیشنهاد شد که به نظرم قهرمانان واقعی ما هستند اما بی‌ادعا‌تر و خالص‌تر، انسان‌هایی که فقط به وظیفه‌ خودشان عمل می‌کنند. 📌 «تعبیر وارونه یک رویا» سریالی  از فریدون جیرانی، هم با محوریت ماجرای دانشمندان هسته‌ای ساخته شد که به نظر نمی‌رسید توانسته باشد در جذب مخاطب عام موفق عمل کند. 📌 چند سال پیش مسعود آب‌پرور، کارگردان سریال تلویزیونی «هوش سیاه» از ساخت مجموعه تلویزیونی «کایدون» خبر داد و گفت: این سریال با موضوع امنیت ملی تولید می‌شود. وی با بیان اینکه «با خود وعده کردم مدت‌ها در زمینه تولید آثاری با موضوع امنیت ملی کار کنم»، افزود: چون بشدت احساس می‌کنم به این موضوع نیاز است و فیلمسازان ایرانی هم بسیار از آن غافل هستند و به‌سمت آن نمی‌روند. برای همین به‌نظرم باید روی این موضوعات فعالیت کنم. 📌 از این منظر تولید فیلم‌هایی با مضمون انرژی هسته‌ای کشور که از دستاوردهای علمی با  اهمیت فرزندان برومند ایران است ضرورتی انکارناپذیر است؛ دستاوردی که باعث شده برای به دست آوردن آن جوانان دانشمند و فعال در این عرصه در یک جنگ تمام‌عیار ناعادلانه جان خود را نثار کنند. 📌 چندی پیش نیز یکی از مسؤولان سازمان انرژی اتمی برای حمایت از ساخت و تولید فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی مرتبط با انرژی هسته‌ای اعلام آمادگی کرده بود. سخنگوی این سازمان  درباره کم‌توجهی سینمای ایران به موضوع انرژی هسته‌ای گفته بود: متاسفانه کم‌توجهی هنرمندان عرصه‌های مختلف به موضوع بااهمیتی چون انرژی هسته‌ای ایرادی است که مورد توجه مسؤولان این سازمان نیز هست. 📌 مساله انرژی هسته‌ای طی چند ساله اخیر بشدت وارد زندگی مردم شده و این موضوع دیگر تبدیل به امری عادی و همیشگی شده و شاید دلیل کم‌توجهی هنرمندان به این موضوع نشأت گرفته از همین فضا باشد که آنقدر موضوع عادی شده که کمتر توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. وی به این مضوع اشاره کرده بود: من به جرأت می‌توانم بگویم انرژی هسته‌ای دارای ابعاد فراوانی است که می‌تواند سوژه خوبی برای فیلمسازان باشد. از سوی دیگر من بر این باورم که سازمان نیز باید در این حوزه گام‌های موثرتری بردارد و در زمینه تهیه و تولید آثاری از این دست از جمله شهدای هسته‌ای و مسائل انسانی فعالیت‌هایی را انجام دهد و  از همین رو آماده دریافت ایده و پیشنهادهای سینماگران حرفه‌ای کشورمان برای ساخت و تولید آثاری در زمینه انرژی هسته‌ای هستیم و مطمئن باشید در صورت توافق با هنرمندان از هرگونه حمایت و پشتیبانی دریغ نخواهیم کرد. 🌿 @GeraFilm1
💬 عجییه اما بعضی وقت ها سخت ترینش، بخشیدن کسیه که دوستش داریم. 🎬 A Beautiful Day in the Neighborhood (2019)   🌿 @GeraFilm1
🎞 رونمایی از پوستر فیلم " ناگهان درخت" در آستانه اکران اینترنتی 📌 فیلم سینمایی "ناگهان درخت" به نویسندگی و کارگردانی صفی یزدانیان و پیمان معادی ۱۷ آذر ماه اکران اینترنتی خواهد شد. 🎭 پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 🌿 @GeraFilm1
🔵 لینک ورود به جلسه تحلیل فیلم «یک روز زیبا در محله»: https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm (بعنوان میهمان وارد شوید) 👤 با حضور آقای ⏱ شروع: ساعت ۱۶، جمعه چهارده آذر 🌿 @GeraFilm1
16.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تولد: مرداد ۱۳۲۳_تهران وفات: ۱۴ آذر ۱۳۷۵ تهران 📌 کارگردان،فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما حاتمی نه تنها کارگردانی صاحب‌سبک، که نویسنده‌ بی‌بدیلی بود. به او لقب شاعر سینمای ایران را داده‌اند، لقبی که هنگام تماشای سریال «هزاردستان»، نه تمجید که واقعیتی صرف جلوه می‌کند. 🖤 علی حاتمی در تاریخ ۱۴ آذرماه درگذشت و در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۷۵ به خاک سپرده شد.پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بر روی سنگ مزار وی که در طرفینش رقیه چهره آزاد (ملقب به مادر سینمای ایران و ایفاگر نقش مادر در فیلم "مادر") و رسام عرب‌زاده (طراح ممتاز فرش‌های ایرانی) دفن شده‌اند یکی از ماندگارترین دیالوگ‌های فیلم "حاجی واشنگتن" نقش بسته است: "آیین چراغ خاموشی نیست". 🌿 @GeraFilm1