#آشنایی_با_اصطلاحات_فیلم
قسمت 4⃣
📎بخش_دوم
✅ ژانر #وسترن
📌ویژگیهای دیگری از جمله دوری کردن از پیوند ازدواج، گذشته مجرمانه، و بازگشت از بازنشستگی هم، اگرچه ضروری و همیشگی نیستند، اما در طول تاریخ معمولاً برای قهرمان فیلمهای وسترن پرتکرار بوده است. اقشار موجود در فیلمهای وسترن نیز به وضوح از ساختار طبقاتی جوامع آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم متاثر شدهاند و اساساً گروههایی مانند کشاورزان، افسران سواره نظام، معدنداران، شکارچیان، جویندگان طلا، پیرمردان نمونهوار فیلمهای وسترن، کلانتر، زورگویان قلدرمنش و… را دربرمیگیرند.
📌عنصر دیگری که فیلمهای گونه وسترن را از سایر گونهها متمایز میکند، لوکیشن و به طور کلی عنصر مکانی و شیوه طراحی صحنه آنهاست. عناصری مانند جلگه، دره، تپههای کوتاه، صحرا، بیابان، مزارع، بازارهای محلی، قمارخانه، شهرکهای کوچک با یک خیابان مرکزی و وسایل حمل و نقل خاصی مانند دلیجان و واگنهای قطار در اغلب فیلمهای وسترن پررنگ هستند.
📌قصه فیلمهای وسترن نیز اصولاً در خلال یک سفر جستجوگرانه روایت میشود که طی آن قهرمان قصه و همراهانش به دل طبیعت وحشی میزنند. در دل این سفر، فراز و نشیبهای مختلفی هم به وقوع میپیوندد که از مهمترین آنها میتوان به دوئل یا مبارزه نفر به نفر اشاره کرد. شکل متفاوت طراحی لباس هم، که ریشه در همان فرهنگ آمریکایی کابویی دارد، از دیگر عناصر مهم ژانر وسترن محسوب میشود.
📌نکته مهمی که در تاریخچه بیش از صد ساله فیلمهای وسترن به وضوح جلب توجه میکند، افزایش میزان نمایش خشونت در آثار این گونه سینمایی در دهه ۱۹۷۰ است. احتمالاً درخشانترین نمونه وسترن در تاریخ را باید مجموعه به یاد ماندنی «خوب، بد، زشت» ساخته سرجیو لئونه بدانیم که سومین فیلم از سهگانه دلار این کارگردان است و جزو زیرگونهای موسوم به وسترن اسپاگتی دستهبندی میشود.
📌همچنین «دلیجان» محصول ۱۹۳۹ و «جویندگان» محصول ۱۹۵۶ساخته جان فورد، از نمونههای خالص ژانر وسترن در تاریخ است. «نابخشوده» ساخته کلینت ایستوود (۱۹۹۲) و «۳:۱۰ به یوما» ساخته جیمز منگولد (۲۰۰۷) نیز از نمونههای متاخر موفق سینمای وسترن محسوب میشوند (با اینکه این فیلم بازسازی اثر دلمر دیویس در سال ۱۹۵۷ بود) تنوع این ژانر به حدی است که برخی منابع تا ۲۰ زیرگونه مختلف را هم برای آن برشمردهاند. بالطبع این ژانر، با توجه به ویژگیهای خاص بومیاش، نمیتواند در کشوری مانند ایران که فرهنگ و مردمانی کاملاً متفاوت دارد، رایج شود.
📌با این حال، ابراهیم حاتمیکیا، به عنوان یکی از مهمترین فیلمسازان پس از انقلاب، بارها از علاقهاش به گونه وسترن و الهامی که از این ژانر سینمایی در فیلمهایش گرفته، سخن گفته است. فیلم «همه چیز برای فروش»، محصول ۱۳۹۱ به کارگردانی امیر ثقفی نیز از معدود فیلمهای ایرانی به شمار میرود که وسترن را الهامبخش خود قرار داده است.
🌿 @GeraFilm1
تصویربرداری فاز جدید سریال تلویزیونی "سلمان فارسی" به کارگردانی داوود میرباقری در شاهرود از سر گرفته شد.
در این بخش از کار، ادامه سفر سلمان جوان در مسیر دمشق و فراز و فرودهای سفر و درگیر شدن با قبایل تحت سلطه روم و ایران باستان روایت میشود و نزدیک به 2 ماه گروه تصویربرداری را در این منطقه ادامه خواهد داد و بازیگرانی مانند فرهاد اصلانی (در نقش یک تاجر)، محمدرضا هدایتی و علی دهکردی جلوی دوربین خواهند رفت.
گروه تولید با رعایت پروتکلهای بهداشتی کار را جلوی دوربین میبرند. به دلیل تعدد افراد در صحنه، در جای جای کمپ آماده شده برای تصویربرداری، وسایل و لوازم مورد نیاز بهداشتی و ضدعفونی قرار داده شده است که گروه به سلامت به کار خود ادامه دهد.
در این بخش از کار بر مبنای ساخت و سازهای صورت گرفته در چند ماه اخیر و لوکیشنهای انتخاب شده در استان سمنان، تصویربرداری سریال با بهرهگیری از جلوههای ویژه (ویژوال افکت) جلو میرود. با توجه به شیوع ویروس کرونا فصل بیزانس که پیشتر قرار بود در ترکیه تصویربرداری شود، به مدد بهرهمندی از آخرین دانش صنعت مجازی (ویژال افکت) در سمنان، اتفاق میافتد.
تصویربرداری فاز اول سریال سلمان فارسی زمستان سال گذشته از بخشهای جنوبی ایران و جزیره قشم آغاز شد.
پیشبینی شده در فصلبندی این بخش از داستان سریال "سلمان فارسی" از تولد روزبه (سلمان) تا پیش از وفات پیامبر اسلام روایت شود که در ۴۵ قسمت آماده خواهد شد.
در این سریال از تعداد کثیری بازیگر جوان تئاتر در سطح کشور هم برای ایفای نقش استفاده شده است.
منبع: تسنیم
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ...
🔸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا
مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
🌺 عید سعید غدیر خم مبارک باد.
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_اول 1⃣
✅ آمیزهای از عقل و دل
📌چگونه فیلم ببینیم دقیقاً روی دیگر این سکه است که چرا فیلم میبینیم؟ یادداشتهایی که از این پس روزهای یکشنبه در کانال گرافیلم خواهید خواند، بر اساس استانداردهای موجود در آثار نویسندگانی تهیه و تنظیم شدهاند که قصد دارند به خوانندگانشان بگویند که چگونه فیلم ببینند، به چه چیزهایی در یک فیلم توجه کنند. احتمالاً این کوتاهترین مقدمهای است که تا به حال دربارهی موضوعی با این اهمیت خواندهاید.
📌 فیلم ساختن هنر است و به همین ترتیب تماشای فیلمها نیز چنین است اما تماشای فیلمها بدون این که در سطحی عمیقتر و با معنا به آنها نگاه کنیم، فعل هدفمندی نیست. تقویت قدرت نگاه تماشاگر و کسب مهارت در کشف جنبههای پیچیدهی یک فیلم، احتمالاً دو هدف اصلی در تماشای فیلمها هستند. به عنوان یک فرم بیانی، سینما به دیگر رسانههای هنری شبیه است: فیلم از خط، فرم، حجم و بافت استفاده میکند.
فیلم، مانند نقاشی و عکاسی از فعل و انفعال نور و تاریکی ماهرانه استفاده میکند، فضای سهبعدی را دستکاری میکند اما مانند پانتومیم، بر روی تصاویر متحرک، متمرکز است و مانند حرکات موزون دارای ریتم است.
با این همه، فیلم و سینما یک فرم منحصربفرد است. از سکون نقاشی و مجسمهسازی عبور میکند، حتی به دلیل تواناییاش برای آشکار ساختن دیدگاههای گوناگون و به نمایش گذاشتن کنشهای مختلف، دستکاری در زمان و انتقال حس بیکرانی از فضاهای متفاوت، از درام پیشی میگیرد. بر خلاف رمان و شعر، میتواند بهطور مستقیم و بدون استفاده از نمادهای انتزاعی مانند کلماتی که روی یک صفحه نوشته میشوند، تصاویر و صداها را به هم پیوند بزند.
📌 فیلم، تقریباً میتواند هر چه را که در ذهن داریم، به تصویر بکشد، زمان را آنقدر میتوانیم در یک فیلم، آهسته یا تند بکنیم که چیزهایی دیده شوند که در ظاهر قابل دیدن نیستند. آیا تا وقتی که «هری پاتر»ها یا «آواتار» ساخته نشده بودند، میتوانستیم حس کنیم که پرواز از روی بالهای یک پرندهی وحشی و بر فراز درهای تنگ و باریک چگونه است؟ آیا اگر «آمادئوس» ساخته نشده بود؛ میتوانستیم عمق، گیرندگی و زندگی خلاقهی موتسارت را در جایی به جز موسیقیهایی او شاهد باشیم؟
سینما رسانهای است که به هر موضوعی میتواند سرک بکشد و با هر دیدگاهی از شاعرانه گرفته تا حماسی به داستانها جان ببخشد.
ویژگیهایی که باعث شدهاند تا فیلم و سینما این همه قدرتمند و واقعی به نظر برسد، البته تجزیه و تحلیل آن را نیز به چالش کشیدهاند.
📌 فیلم دائماً با حرکت و تصویر متحرک سر و کار دارد اما اگر از حرکت بایستد، ویژگی منحصر به فردش نیز از بین میرود. بنابراین در تجزیه و تحلیل یک فیلم باید نسبت به فعل و انفعال همزمان تصویر، صدا و حرکتی که روی پرده مشاهده میکنیم، حساسیت داشته باشیم. این مسأله منجر میشود به بحثبرانگیزترین بخش از تجزیه و تحلیل یک فیلم
📌 گاهی باید تقریباً بهطور کامل در فیلم غرق بشویم و در عین حال تا حد زیادی حواسمان باشد که چه چیزی را داریم تماشا میکنیم و در برابرش منفعل و دست بسته نباشیم. در ظاهر به نظر میرسد که این کار دشواری است اما اگر میخواهیم حقیقتاً در زمینهی سینما «صاحبنظر» بشویم، میشود در این کار مهارت کسب کرد و لازم است که دانسته و آگاهانه در مسیر این کار قدم برداریم...
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
فیلم کوتاه و مفهومی Bucle (حلقه)
🔹برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه نیویورک
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
اگر صبر کنی که یه اتفاقی بیفته بعد فکر کنی که میخوای چکار کنی، از الان رو خودت به عنوان یه جسد حساب کن!
🎥 A Perfect Getaway
🌿 @Gerafilm1
#معرفی_کتاب
📚 کتاب «سر کلاس با کیارستمی»
کیارستمی علاوه بر شاعر و فیلمساز، معلم هم بود. او چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان کارگاههای متعدد فیلمسازی برگزار کرد و کوشید زبان شاعرانۀ سینمای خود را به علاقهمندان آموزش دهد.
پال کرونین، ویراستار کتاب "سر کلاس با کیارستمی"، یکی از شاگردان این کلاسها بود. وی از همان برخورد اول به اهمیت درسهای کارگاه فیلمسازی کیارستمی پی میبرد و تصمیم میگیرد آنها را در هرکجا که برگزار شوند، دنبال کند و با دقت از آموزههای این کارگردان شهیر یادداشت بردارد. او پس از ده سال شرکت در این کلاسها، اطمینان حاصل میکند که بالاخره مجموعه یادداشتهایش تکمیل شدهاند و آنچه ثبت کرده همۀ دیدگاهها و تجربههای ارزشمند کیارستمی را دربرمیگیرد.
این کتاب نتیجهٔ یادداشتهای پال کرونین از ده سال شرکت مستمر در کلاسهای فیلمسازی عباس کیارستمی است.
ویراستار: پال کرونین
مترجم: سهراب مهدوی
چاپ و نشر نظر
چاپ سوم ۱۳۹۶
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد علی حاتمی،
به مناسبت 76امین سالروز تولد ایشان...
🌿 @GeraFim1
📣 این هفته بمناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک، مطالبی را در مورد این کارگردان بزرگ تقدیمتان میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت تولد #آلفرد_هیچکاک
🔹او در 13 آگوست سال 1899 در لندن به دنیا آمد و از سال 1919 به عنوان طراح میانپرده فیلمهای صامت مشغول به کار شد.
🔹در 23 سالگی اولین فیلمش را ساخت و در سال 1929 اولین فیلم ناطق انگلیس به نام باجگیری را کارگردانی کرد.
🔹در سال 1934 با فیلم مردی که زیاد میدانست توجه هالیوود را جلب کرد و از سال 1940 با فیلم ربهکا در هالیوود فیلم ساخت.
🔹آلفرد هیچکاک بیش از 50 فیلم ساخته و این فیلمها شباهتهایی دارند مثل پیرنگ قتل، قربانیهای مو بور، اینسرت عنوان روزنامهها و ...
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_دوم 2⃣
✅ خوشم میآید، خوشم نمیآید
📌 بحثی که دربارهی چگونگی فیلم دیدن دنبال میکنیم، درواقع حد میانه است. فرض بر این است که روح یک شاعر و خرد یک دانشمند میتوانند در کنار هم قرار بگیرند و تجربهی فیلم دیدن برایشان پرمایه بوده و دشوار نباشد. برای تجزیه و تحلیل یک فیلم نیازی نیست که عشق به سینما را در خودمان از بین ببریم. با استفاده از ابزارهایی که برای تجزیه و تحلیل یک فیلم وجود دارد، میتوان به عمیقترین لایههای درک و فهم دست یافت که فقط شاعر درون ما میتواند قدرش را بداند. برای مثال تماشای درامهای کلاسیکی مانند مهر هفتم (۱۹۵۷) ساختهی اینگمار برگمان به ما کمک میکنند تا درونیات خود را با چنان عمقی درک کنیم که چه بسا ما را از تماشاگران دیگر متمایز کند.
📌داشتن یک رویکرد تحلیلی برای کسی که میخواهد هنر تماشای فیلمها را بیاموزد، امری حیاتی است، چون تنها در این صورت است که میشود دید و فهمید که اجزای هر فیلمی، چگونه انرژی حیاتیشان را به کلیت یک فیلم، تزریق میکنند. تحلیل به طور کلی به معنای تفکیک یک کل به اجزایی کوچکتر است تا ماهیت، تناسبها، کارکرد و روابط متقابل آن اجزا کشف شوند.
پس، در تحلیل فیلم فرض بر آن است که با یک کلیت هنری سر و کار داریم که ساختاری یکدست و معقول دارد.
📌 بنابراین هر فیلم (داستان گویی) یک مفهوم اصلی دارد که حول موضوعی محوری میچرخد. قطعاً نمیشود ادعا کرد که بدون تحلیل فیلمها، نمیتوانیم درکشان کرده و با آنها رابطهای حسی برقرار کنیم.
📌 وقتی فیلمی تأثیرگذار است، لاجرم با ابزار حس و شهود سراغ معنای کلیاش میرویم، مشکل اینجاست که چنین ابزارهایی نامشخص و کم دوام هستند و واکنش منتقدانهی ما در برابر کلیگوییهای مبهم و عقاید ناپخته را محدود میکنند.
رویکرد انتقادی به ما اجازه میدهد تا این ابزارهای شهودی را به سطحی خودآگاهانه رسانده و شفافشان کنیم و به نتیجهگیریهای واضحتر و قابل قبولتری در مورد معنا و ارزشهای یک فیلم برسیم.
البته قرار نیست که رویکرد انتقادی بگوید که یک فیلم را فقط باید از نظر عقلی تجزیه و تحلیل کرد و فیلم، اثری است که میشود کنترلش را در اختیار گرفت. نه تحلیل فیلم ادعا دارد و نه تلاش میکند که همه چیز را دربارهی یک فیلم توضیح دهد. جریان سیال و فریبندهی تصاویر هیچ وقت تن به تحلیل و ادارک کامل نمیدهند. درواقع هیچ پاسخ نهایی در مورد هیچ اثر هنری وجود ندارد. فیلم و سینما، مثل هر چیز دیگری که ارزش حقیقی زیباییشناسانه دارد؛ هیچ وقت به طور کامل قابل تحلیل نیست. برای لذت بردن از فیلمهایی مانند ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) باید مفهومی که از واقعیت در ذهن داریم، دستخوش تغییر بشود یا به عبارتی حسباورناپذیر بودن را در خودمان موقتاً کنار بگذاریم.
📌 یکی از دشوارترین پیش داوریها که باید بر آن غلبه کنیم؛ نادیده گرفتن طبقهبندیهایی است که درمورد فیلمها وجود دارد. اگرچه طبیعی است که نوع خاصی از فیلمها را ترجیح بدهیم اما خیلی از ماها ممکن است از هر نوع فیلمی خوشمان بیاید. مثلاً کسی که فیلم گنگستری دوست ندارد، ممکن است بانی و کلاید (۱۹۶۷) را نادیده بگیرد و دیگری که از فیلم موزیکال بدش میآید، چه بسا شیکاگو (۲۰۰۲) را از قلم بیندازد و کسانی باشند که فیلمهای فانتزی را دوست نداشته باشند و شاید ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه را نادیده بگیرند. بعضیها ممکن است فیلمهای سیاه و سفید را دوست نداشته باشند. یا سراغ فیلمهایی نروند که با زبان مادریشان بیگانه است، چون خوششان نمیآید دائماً زیرنویسها را بخوانند. تماشاگرانی هم هستند که فیلم تلخ دوست ندارند و دلشان میخواهد «سرگرم» شوند...
🌿 @Gerafilm1
#بیو_گرافی
#آلفرد_هیچکاک
♦️۱۳ آگوست ۱۸۹۹ زادروز #سر_آلفرد_جوزف_هیچکاک معروف به آلفرد هیچکاک است. استاد بلامنازع دلهره و تعلیق در سینمای جهان.
♦️«آلفرد هیچکاک» در خانوادهای فقیر و ۵ نفره متولد شد، پدرش سبزیفروش و مادرش خانهدار بود. او در زمان حیات بیش از ۶۰ فیلم ساخت که در نوع خود بی نظیر بودند.
♦️او در خصوص نخستین تجربه کاری خود گفته است: طبیعتا من یکی از طرفداران جوانان هستم. من نخستین فیلمنامهام را در ۲۲ سالگی نوشتم و اولین فیلمم را ۲۵ سالگی کارگردانی کردم، بنابراین من متعلق به جوانان هستم. امروز زمانی که میبینم، برخی مینویسند، من ۷۰ سالهام، میگویم این یک دروغ نفرین شده است، من دو ۳۵ سال سن دارم.
♦️#هیچکاک در سال ۱۹۴۰ میلادی وارد هالیوود شد و نخستین فیلم هالیوودیاش با نام «ربکا» را ساخت.
♦️به گفته خودش او انسانی خجالتی و شوخطبع و گاهی نیز غیرعادی بود، آنچنانکه عادت داشت هر گاه سر صحنه فیلمبرداری چای یا قهوه مینوشید، فنجان و نعلبکی را بدون توجه به عواقبش به پشت سرش پرتاب میکرد!
♦️از #هیچکاک به عنوان استاد تعلیق در سینمای دنیا یاد می شود و سینمادوستان او را با فیلم های معمایی و رازآلود که عموما با قتل همراه است میشناسند.
♦️#هیچکاک به خوبی فضاسازی و قصهگویی را می شناخت. او قدرت عجیبی در سرگرم کردن مخاطبان خود داشت و میتوان او را از پیشروترین فیلمسازانی دانست که در کنار حفظ ارزشهای هنری به سرگرم کردن مخاطبان خود بیش از هر چیز اهمیت می دهد و در راستای این هدف با خلاقیت بالایی که داشت توانست، تعلیق و بسیاری از تکنیک های دیگر را به خوبی وارد سینما کند.
♦️ #هیچکاک در تقطیع پلانها، دکوپاژ، میزانسن، موسیقی و... به فضا و مضمونی که قصد داشت، دست مییافت و از این رو او را میتوان فیلمسازی واقعی دانست که ارزش سینما را بیش از هر چیز در سرگرم کننده بودن میبیند.
♦️ از مهمترین آثار سینمایی این کارگردان میتوان به فیلمهای «مردی که زیاد میدانست»، «ربه کا»، «طناب»، «پنجره پشتی»، «مرد عوضی»، «سرگیجه»، «شمال از شمال غربی»، «روانی» و «پرندگان» اشاره کرد.
♦️ هیچکاک در ۱۹۷۹ میلادی هنگام دریافت جایزه یک عمر دستاورد حرفهای با دوستانش مرتب در اینباره که به زودی خواهد مرد شوخی میکرد و کمتر از یک سال بعد نیز تسلیم مرگ شد.
این استاد بزرگ سینما ی دلهره ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ چشم از جهان فرو بست.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 لحظه دریافت اسکار افتخاری #آلفرد_هیچکاک 1968
📌 هیچ کس مثل #هیچکاک مراسم اسکار رو تحقیر نکرد. وقتی برای گرفتن جایزه یادبود اروین تایگ اروم آمد روی سن و فقط گفت: ممنونم.
❌ #هیچکاک هیچوقت اسکار نگرفت.
📌 #هیچکاک با مجموع 6 فیلم که در لیست برترین آثار از 250 اثر فاخر لیست IMDB قرار داره، یکی از معروفترین فیلمسازانی هست که هیچوقت نتوانست جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند.
⁉️ کسی که او را استاد تعلیق یا Master of Suspense میدونن، ولی چرا؟
✅ یکی از دلایل این هست که او همواره رقبای قوی داشته و مثلا اسکار بهترین کارگردانی را به کسانی مانند اشخاص زیر تعلق می گرفت:
#بیلی_وایدر
#الیا_کازان
#لئو_مک_کری
#جان_فورد_باخته
✅ همچنین #هیچکاک و روش کارگردانی او فراتر از عصر خودش یعنی دهه 40، 50 و حتی 60 بود. دهههایی که برایشان فیلمهای موزیکال، حماسی و کمدی بسیار قابل درکتر بودند و آثار هیچکاک پر از تعلیق، صحنههای مرموز، کارآگاهانه و مضامین روانکاوانهای بود که زیاد باب طبع و درک مردم عادی و داوران آن دوره نبود.
🌿 @GeraFilm1
Alfred Hitchcock Movie Themes.mp3
10.4M
#موسیقی_فیلم
میکسی از موسیقی درخشان و ماندگار
فیلم های #آلفرد_هیچکاک
ساخته #برنارد_هرمن
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مصاحبه
هیچکاک: فیلمساز باید کلام رو در حداقل نگه داره و تا جایی که ممکنه داستان رو با تصویر بگه و بگذاره مخاطب خودش رو در فضای فیلم ببینه...
🌿 @GeraFilm1
#معرفی_کتاب
💢 معرفی کتاب: «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک»
❇️ رازهایی درباره نابغه عالم سینما
🔸 بههمراه کتاب جان راسل تیلور - «هیچ: زندگی و زمانه آلفرد هیچکاک» - کتاب «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک» به قلم دونالد اسپوتو را باید یکی از منابع مهم درباره این کارگردان برجسته سینما بهحساب آورد.
🔸 اسپاتو از کودکی شیفته فیلمهای هیچکاک بود و پیش از کتاب نیمهی تاریک نابغه، کتاب دیگری به نام «هنر آلفرد هیچکاک» منتشر کرده بود که بابت آن ضیافت ناهاری با هیچکاک نصیبش میشود.
🔸 اسپوتو برای نگارش این کتاب در سال 1980 به سراغ خانواده هیچکاک رفت تا از آنها کمک بگیرد، اما دختر هیچکاک، پاتریشیا، آب پاکی را روی دستش ریخت و گفت بعد از مرگ پدرشان در نگارش هیچ کتابی تمایل به همکاری ندارند.
🔸 «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک» میتواند در کنار کتاب «تروفو - هیچکاک» که سالها پیش با ترجمه پرویز دوایی به فارسی درآمد، یکی از منابع مهم و البته خواندنی و لذتبخش باشد.
🔸 «نیمهی تاریک نابغه... توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در 808 صفحه منتشر شده است.
🌿 @GeraFilm1
#خبر
سینماهای سراسر کشور از اول تا یازدهم شهریور به دلیل ایام سوگورای دهه اول محرم تعطیل هستند.
🌿 @GeraFilm1
🎥 #درس_نکتههای_سینما | 5⃣
«۵ سوالی که در مواجهه با یک فیلم،
بترتیب مطرح میشود»
🔹 که گفت؟
(منبع)
🔸 چه گفت؟
همان تعریف کردن فیلم است. در پژوهش دانشگاهی به آن توصیف میگویند.
(نوع اول نقد)
🔹 چگونه گفت؟
اینکه با چه زاویه دوربینی و چه موسیقیای و ... ساخته شده. (نوع دوم نقد)
🔸 چرا گفت؟
تحلیل در این مرحله اتفاق میافتد.
(نوع سوم نقد)
در فرمایش معصوم هم هست که «خدا رحمت کند کسی را که مقاصد کلام ما را بگوید». به این معنا که چرا معصوم این حرف را زده.
🔹 به چه کسی گفت؟
(مخاطب)
جناب آقای #نادر_خواجهزاده
I کارگروه فیلم I
@Gerafilm1
💬 #دیالوگ
می دونی مهم ترین کار زندگیت چیه؟
این که بفهمی مهم ترین کار زندگیت چیه!
🎥 زندگی جای دیگری است.
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به او گفتم به کوفه مرو...
«به او گفتم به کوفه مرو، آنان مردمانی بیوفایند. گفتم از کوفه حذر کن. آنان پدرت را سرشکافتند و برادرت را که نیمهٔ دیگر تو بود، زهر قتل دادند...»
بازخوانی بخشهایی از فیلم «روز واقعه» توسط بازیگران
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی زیبا از فیلم روز واقعه
👈 آنان که طیلسانِ (لباس بلند و گشاد) زهد پوشیدهاند، تک پیرهنان را پیرهن بر تن میدرند. آنان که دستار بر سر نهادهاند، سر از گردن خداترسان میاندازند. این نیست آنچه ما میگفتیم.
[ از زبان امام حسین (ع) ]
🎵 موسیقی:
#مجید_انتظامی (قطعه شیون)
🌿 @GeraFilm1
کارگروه فیلم مجموعه چشمه جاری آسمان