eitaa logo
گرافیلما
53 دنبال‌کننده
130 عکس
116 ویدیو
2 فایل
کارگروه تخصصی فیلم «جور دیگر باید دید» ادمین: @ensankade1 https://gerafekr.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌صحبت های نوید بخش سخنگوی ارتش در مورد رویکرد و نگاه این ارگان نسبت به سینما و فیلم سازان 🎥 از آن جایی که سینما مهمترین هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی است، ارتباط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌تواند کمک شایانی در جهت انتقال مفاهیم ملی و دینی نماید. @GeraFilm1 🎤 در این راستا سخنگوی ارتش با دیدگاهی مشوقانه سینما را مهمترین محل برای انتقال مفاهیم ارزشی دانست و بیان کردند: سینما می‌تواند به خوبی مقاومت را در جامعه تعمیق دهد، گسترش آن می تواند باورهای نسل‌های جوان را تسریع و تجسم عینی و روشن از مقاومت در ابعاد مختلف را ارائه نماید؛ به همین دلیل از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید به طور ویژه حمایت شود.  ◀️ وی افزود: در ارتش فعالیت‌های متنوعی با رویکرد مقاومت انجام می‌شود که سینماگران اطلاع دقیق از آنها ندارند؛ مجموعه ارتش آمادگی دارد اطلاعات این اقدامات را برای تولید آثار سینمایی، مستند و داستانی در اختیار سینماگران قرار دهد تا آنان بتوانند با استفاده از حمایت‌های این مجموعه و ایده‌های خلاقانه، آثار سینمایی با موضوع مقاومت خلق کنند. مطالعه مشروح این خبر 🌿 @GeraFilm1
قسمت 5⃣ ✅ ژانر ✅ فیلم‌های جنایی (crime film) نام نوعی از ژانرهای سینمایی است. این دسته از فیلم ها به گونه است که در آن جستجوی شخصیت اصلی فیلم، که معمولاً توسط کارآگاه یا مأمور پلیس یا روزنامه‌نگار یا وکیل است، به افشای اسرار یک جنایت منتهی می‌شود. گاها این فیلم‌ها به تاریخچه‌های واقعی جنایت‌ها، یا اقتباس از داستان‌های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا و… می‌پردازند. به عبارتی خلافکاران و کسانی که مرتکب جنایت می‌شوند، همواره جزو شخصیت‌های مورد علاقه فیلمسازان بوده‌اند. به لحاظ تاریخی نیز، تقارن عصر گنگسترها با آغاز دوران طلایی سینمای هالیوود، به رواج گونه جنایی در سینما کمک شایانی کرد؛ چرا که حوادث و اخبار روزمره، مواد لازم برای نگارش فیلمنامه‌های جنایی را در اختیار نویسندگان قرار می‌داد. ✅ در عصر رواج فیلم‌های جنایی، گنگستر اصلی را معمولاً به عنوان سرکرده مقتدر یک باند بزرگ تبهکاری به تصویر می‌کشیدند که چنین شخصیتی در ظاهر نیز از نشانه‌هایی مانند پالتو، کلاه لبه‌دار، کت و شلوار مشکی و… برخوردار بود. قصه زندگی این کاراکترها نیز عموما با اصابت گلوله در خیابان یا سقوط از یک بلندی، که استعاره‌هایی برای از دست رفتن قدرت به شمار می‌روند، به پایان می‌رسید. ✅ اکثر این گونه فیلم‌ها در درجهٔ سنیِ R (افراد زیر ۱۷ سال باید به همراه والدین یا یک بزرگتر از خود فیلم را تماشا کنند) قرار می گیرند. ✅ ژانر جنایی، بیش از هر ژانر دیگری، با وسترن مشابهت دارد و شاید بی‌راه نباشد اگر آن را گونه شهری وسترن بنامیم. اموری مانند صحنه‌های مرگ سینمایی و استفاده از اسلحه، از مشترکات این دو گونه سینمایی محسوب می‌شود. ✅ ژانر جنایی خود به زیرشاخه های دیگری هم چون دلهره آور، ترسناک، نوآر، کارآگاهی و... تقسیم می شود که در آینده بررسی خواهیم نمود. ✅ احتمالاً درخشان‌ترین فیلم در گونه جنایی سه‌گانه «پدرخوانده» ساخته فرانسیس فورد کاپولا است که نخستین نسخه آن، محصول ۱۹۷۲، بهترین فیلم جنایی تاریخ است. از دیگر نمونه‌های مهم ژانر جنایی در تاریخ سینما می‌توانیم به آثاری همچون «روانی» (۱۹۶۰) ساخته آلفرد هیچکاک، «سکوت بره‌ها» (۱۹۹۱) اثر جاناتان دمی و همچنین «راننده تاکسی» (۱۹۷۶) فیلم محبوب مارتین اسکورسیزی اشاره کرد. 🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مصاحبه ای شنیدنی با زنده یاد «اکبر عالمی»نویسنده، پژوهشگر، فیلمساز و مدرس سینما 🔅 زادروز: ۱۸ تیر ۱۳۲۴ ▪️درگذشت: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ 🔹 روحش شاد و یادش گرامی 🌿 @GeraFilm1
📕 کتاب "آناتومی فیلم" نوشته برنارد اف دیک با موضوع شناخت ساختار فیلم یکی از کتاب‌های ارزشمند و مرجع در رابطه با ساختار فیلم می‌باشد که دارای اطلاعاتی کاربردی و علمی در این باره است و توسط انتشارات ساقی به چاپ رسیده است. 🌿 @GeraFilm1 علاقه مندان به فیلم نامه نویسی و سینما می توانند این کتاب را در برنامه طاقچه از طریق لینک ذیل مطالعه نمایند.👇 https://taaghche.com/book/75251 🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 برش هایی از برنامه‌یِ تلویزیونیِ «هُنرِ هفتم» (۱۳۷۲ - ۱۳۷۰) با اجرایِ زنده یاد "اکبر عالمی" ( ۱۳ تیر ۱۳۲۴ – ۲۲ مهر ۱۳۹۹) و جناب "مسعود اوحدی". [ یک قسمت از برنامه‌یِ تلویزیونیِ «پلک» - ۱۳۸۹ ] 🌿 @GeraFilm1
قسمت 4⃣ ✅ مشاهده و قضاوت 📌 هیچ فرقی ندارد كه ما بیننده‌ی عادی سینما، منتقد یا دانشجوی سینما هستیم. فیلم را تماشا می­‌كنیم كه سرگرم شویم یا عالم سینما برای ما چیزی ورای سرگرمی است و آن را خیلی جدی می‌­گیریم. در هر صورت بعد از مشاهده‌ی یك فیلم، احتمالاً نخستین كاری كه انجام می­‌دهیم، داوری و قضاوت كردن درباره‌ی آن است. اما باید دانست كه اگر چهارچوب هر رسانه‌­ای را نشناسیم و بدون شناخت دقیق و درست دست به قضاوت بزنیم، درواقع با هرنوع قضاوت و اعلام مواضعی، در حقیقت خودمان را در معرض قضاوت دیگران قرار داده‌­ایم. اما اگر مناسبات و چهارچوب­‌های مختلف سینما و فعل و انفعال فیلم دیدن و ضرورت­‌هایش را بشناسیم، داوری ما درباره‌ی فیلم‌­ها بی‌‌اساس نخواهد بود و چه بسا قضاوتی نزدیك به حقیقت باشد. بنابراین خوب است در ابتدا بدانیم كه هنگام تماشای یك فیلم به چه عناصری باید توجه كرد تا درك و داوری درستی درباره‌­اش داشته باشیم. 1⃣ تمركز بر درونمایه درونمایه، فكر اصلی، پیام فیلم و یا نكته‌­ای كه كلیت یك اثر سینمایی، یك رمان یا یك نمایش را در بر بگیرد، اصطلاحاً درونمایه‌ی آن اثر نامیده می­شود؛ هرچند تعریف درونمایه چیزی فراتر از این­‌هاست. سیدنی لومت كارگردان سرشناس معتقد است «درونمایه‌ی فیلم، یعنی حرفی كه فیلم می­‌زند؛ تعیین می­‌كند كه چگونه باید بازیگران را برای آن فیلم انتخاب كرد، چگونه باید تماشایش كرد، چگونه تدوین شود، چه نوع موسیقی لازم دارد، چطور باید تمام این‌­ها را با هم تركیب كرد، فیلم، چه نامی داشته باشد و اگر تهیه­‌كننده خوبی داشته باشد؛ چگونه باید یك فیلم را اكران كرد. درونمایه‌ی یك فیلم نشان می­‌دهد كه چگونه باید آن را ساخت.» یك فیلم‌­ساز ممكن است بر روی ایده خاصی تمركز كند اما دقیقاً باید روی یكی از این چهار عنصر تأكید كند: ۱- طرح داستانی، ۲- تأثیر حسی یا حال ‌و ‌هوای فیلم ۳- شخصیت و ۴- سبك یا بافت فیلم. یادمان نرود كه مفهوم گسترده‌­تری از درونمایه به ما كمك می‌­كند تا بتوانیم فیلم­‌هایی با طیف وسیعی را ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم: از تلقین (۲۰۱۰) ساخته‌ی كریستوفر نولان تا درخت زندگی (۲۰۱۱) از ترنس مالیك و از دختری كه با آتش بازی كرد (۲۰۰۶) ساخته‌ی دنیل آلفردسون تا ساعات تابستانی (۲۰۰۸) از اولیویه آسایاس. 2⃣ تمركز بر طرح داستانی در داستان­‌های حادثه‌­ای و آثار كارآگاهی، فیلم‌­ساز بر روی طرح داستانی متمركز می­‌شود و برایش مهم است كه چه اتفاقی رخ می­‌دهد. عموماً هدف چنین آثاری گریختن از ملال و یك‌نواختی زندگی روزمره است، بنابراین كنش‌­ها در این نوع فیلم­‌ها هیجان‌انگیز است و ریتم تندی دارد. شخصیت‌­ها، اهداف و تأثیرات حسی و عاطفی تابع رخداد­ها و حوادث هستند و نتیجه‌ی نهایی اهمیت دارد. اگرچه كه رخداد­ها و نتیجه‌ی نهایی مهم هستند اما این اهمیت صرفاً در چهارچوب خاص داستانی كه روایت می‌­شود؛ قرار می‌­گیرد و بیرون از آن، دارای­ چندان اهمیت طبیعی نیستند. درونمایه‌ی چنین فیلم‌­هایی را به بهترین شكل می­‌توان در خلاصه‌ی طرح داستان­‌شان ملاحظه كرد. فیلم­‌هایی مانند مرد عنكبوتی ۲(۲۰۰۴) ساخته‌ی سم ریمی یا آثار جیمزباندی این‌گونه‌­اند... 🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بغض استاد تمام ابزار ‎مهاجرت برایم فراهم بود؛ ولی من به این خاک تعلق دارم... ‎ 🌿 @GeraFilm1
💬 دو تا از مهم ترین روزهای زندگیتان روزی است که متولد شدید و روزی که دلیلش را فهمیدید. 🎥 The Equalizer_2018 🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 دعوت آقای مجری، از کودکان 🔸ایرج طهماسب با انتشار ویدیویی همزمان با برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از بچه‌ها و والدین‌شون دعوت کرده تا یک سکانس از فیلم‌های کودکان و نوجوانان رو بازی کنند و با تلفن همراه فیلم بگیرند و به چالش ارسال کنند، قضاوت بشن و جایزه بگیرن. 🌿 @GeraFilm1
🎞 فیلم «روزهای نارنجی» 🔸 کارگردان: آرش لاهوتی 🔸 بازیگران: هدیه تهرانی، علی مصفا مهران احمدی، علیرضا استادی ژیلا شاهی، صدف عسکری 🔹 داستان فیلم: داستان حول محور زنی به اسم «آبان» می گردد که پس از آن که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ های مرکبات شمال کشور میشود، باید با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. آبان با روحیه جنگنده و مستحکمی که دارد، سعی میکند در برابر این مشکلات تمام قد بایستد اما ... 🖥 شما می‌توانید با خرید بلیط فیلم بالا، آن‌را در منزل و بهمراه خانواده تماشا کنید. لینک تماشای آنلاین: فیلیمو | نماوا 🌿 @Gerafilm1
قسمت 5⃣ ✅ مشاهده و قضاوت 3⃣ ساختارها و درون‌مایه‌ها فیلم‌­هایی كه بر روی سبك، بافت یا ساختار تأكید دارند، اغلب از نظر تجاری موفقیت چندانی ندارند چون تعداد زیادی از تماشاگران یا آمادگی­ تجربه­‌هایی از این دست را ندارند و یا با چنین دیدگاه‌­های سینمایی راحت نیستند. فیلم­‌هایی مثل یادگاری (۲۰۰۰) ساخته‌ی كریستوفر نولان، به اصطلاح آثار راحت­‌الحلقومی نیستند كه بشود توی سالن سینما نشست یا روی لپ‌تاپ تماشای‌شان كرد. 4⃣ تمركز بر ایده‌­ها در بسیاری از آثار جدی سینمایی، كنش و شخصیت‌­ها، اهمیتی بیش­ از مفهوم خود فیلم دارند؛ آن­‌ها به روشن ساختن برخی از مفاهیم زندگی می‌­كنند و باعث می‌­شوند تا تماشاگر با تجربه­‌های بشری آشنا شود و یا وضعیت انسان در جامعه­‌اش از طریق این كنش‌­ها و شخصیت­‌ها به نمایش گذاشته می­‌شود. ممكن است ایده یا فكر اصلی فیلم به طور‌ مستقیم از طریق رخدادی خاص یا شخصیت به‌خصوصی به آن­‌ها ربط پیدا كند. البته، خیلی اوقات ایده یا فكر اصلی فیلم به شكل ماهرانه‌­ای در دل فیلم مطرح می‌شود كه ما را به چالش می­‌كشد و باید تلاش كنیم تا تعبیری را بیابیم كه از نظر ما كاملاً با چهارچوب فیلم هماهنگی دارد. این رویكرد غیرمستقیم باعث می‌شود تا تعابیر متنوعی نسبت به فیلم ایجاد شود كه البته نباید با چهارچوب ایده یا فكر اصلی فیلم در تضاد باشند. احتمالا نخستین گام برای شناخت ایده‌ی هر فیلمی آن است كه بتوانیم موضوع فیلم را در یك جمله یا یك عبارت به زبان بیاوریم، مثلاً حسادت، بی‌عدالتی، پیش‌داوری. یادمان باشد كه شناسایی موضوع حقیقی فیلم، نخستین گام ارزشمند برای تجزیه و تحلیل یك فیلم به شمار می­‌آید. اگر توانستیم موضوع فیلم را در یك عبارت یا یك جمله خلاصه كنیم، احتمالاً با یكی از موارد زیر روبه‌رو هستیم: ۱- مفاهیم اخلاقی: فیلم‌­هایی كه جمله‌­های اخلاقی در آن‌­ها شنیده می­‌شود، قصدشان آن است كه از ابتدا ما را با استدلالی عقلی یا یك قاعده‌ی اخلاقی به‌خصوص متقاعد كنند تا ترغیب شویم كه چنین قاعده­‌ای را در زندگی خودمان به كار بگیریم. قواعدی از این دست اغلب به شكل كلمات قصار هستند «عشق به پول ریشه‌ی همه‌ی بدی­‌هاست.» البته فیلم­‌های امروزی به مفاهیم اخلاقی مهمی می‌­پردازند و كم‌­تر پیش می‌­آید بر روی یك نكته تأكید كنند و ما هم باید مراقب باشیم كه یك مفهوم اخلاقی را با یك جمله‌ی قصار اشتباه نگیریم. فیلم‌هایی مانند تاوان (جو رایت، ۲۰۰۷) یا بازدید كننده (۲۰۰۷) ساخته‌ی تام مك‌كارتی ما را وادار می­‌كنند تا با دقت به نتایج تصمیم‌های اخلاقی خودمان فكر كنیم. ۲- حقیقت ماهیت بشری: این فیلم­‌ها اساساً با آثاری كه بر روی شخصیتی خاص تأكید می­‌كنند، تفاوت دارند. شخصیت‌­های این نوع فیلم­‌ها به چیز­هایی ورای خودشان فكر می­‌كنند. آن‌­ها نماینده‌ی همه‌ی بشریت­‌اند و برای ترسیم حقایق جهان پیرامون ماهیت انسان و انسانیت از آن‌­ها به عنوان ابزاری سینمایی استفاده می­‌شود. درفیلمی مانند جایی برای پیرمرد­ها نیست (۲۰۰۷)، شخصیتی كه خاویر باردم نقش او را بازی می­‌كند و یا فیلیپ سیمور هافمن فقید در سینکداکی نیویورك (۲۰۰۸) ساخته‌ی چارلی كافمن، تجسمی از لایه­‌های كم‌­شمار تمدن بشری­‌اند یا نمادی از واقعیت زندگی هستند كه از زندگی آدم­‌های متمدن طرد شده‌­اند... 🌿@Gerafilm1
📚 کتاب "کالبدشکافی فیلم" درآمدی است بر روش های کیفی تحلیل فیلم از آرین طاهری از انشارات سوره مهر. این کتاب به بررسی کلیات نظری تحلیل متن در مطالعات ارتباطی و سینمایی و رویکرد روش شناختی تحلیل فیلم می‌پردازد. 🌿 @GeraFilm1 📱علاقه‌مندان به تحلیل فیلم میتوانند نسخه الکترونیک این اثر را در برنامه طاقچه از طریق لینک زیر مطالعه نمایند. 👇 https://taaghche.com/book/45025 🌿 @GeraFilm1
💬 جـــزای حماقتمان، احمق‌هایی هستند که بر ما حکومت می‌کنند... 🎥 Apocalypse Now (1979) 🌿 @Gerafilm1
🎬 نام مستند: باتلاق وان 👤 کارگردان: مهدی گلستانیان 🎭 ژانر: اجتماعی، مستند 🌎 محصول: ایران 📝 خلاصه داستان: مستند "باتلاق وان" نگاهی اجتماعی به مهاجرت‌های غیرقانونی انسانها دارد. افرادی که به خیال زندگی بهتر، بی‌هدف تصمیم به مهاجرت از ایران می‌گیرند و به صورت غیرقانونی از خطرناک‌ترین مسیرهای سرنوشت می‌گذرند تا به بهشت خیالی‌شان برسند، اما در پایان ماجرا مجبور به زندگی در ترکیه می‌شوند. 🌿 @GeraFilm1
🏆 چهارمین هوگو برای سینمای ایران ❇️ "جنایت بی‌دقت" شهرام مکری جایزه هیات داوران جشنواره شیکاگو را برد. "شهرام مکری" موفق شد جایزه هوگوی نقره‌ای هیات داوران جشنواره شیکاگو را برای فیلم "جنایت بی دقت" از آن خود کند. این فیلم پیش از این نیز در ۷۲امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از منتقدان سینمایی شد. این، چهارمین هوگوی جشنواره شیکاگو برای سینمای ایران پس از عزت‌الله انتظامی (گاو)، جعفر پناهی (دایره) و اصغر فرهادی (چهارشنبه‌سوری) است. 🌿@Gerafilm1
📚 سینمای مردم شناسانه و سینمای پیشرفته 🔖 فیلم مردم شناسانه «Ethnographic film» 💠 این نوع سینما تلاش دارد تجربه‌های اجتماعی و فرهنگی گروه خاصی از انسان‌ها را به تصویر بکشد. هدف فیلم مردم شناسانه تفسیر یک جامعه مشخص و ویژه است و متفاوت از انواع مستندهایی است که موضوعات‌شان، پرسش‌های ملی اجتماعی و سیاسی است. برای مثال تمامی آثار مهم «رابرت فلاهرتی» از فیلم های مردم شناسانه هستند. 📌 این دسته از فیلم ها: «نانوک شمال ۱۹۲۲»، تصویری قهرمانانه از زندگی یک اسکیمو در خلیج در کانادا، «فیلم موآنا ۱۹۲۶»، تصویری از سنت های قبیله‌ای ساموان، «مردی از آران ۱۹۳۴»، شرحی از واقعیت های دشوار زندگی یک خانواده در جزیره‌ای دور افتاده در ایرلند و «داستان لوئیزیانا ۱۹۴۸»، نگاهی شاعرانه به رودخانه‌ای در جنوب آمریکا هستند. 📌از دیگر پیشاهنگان اولیه مردم شناس در سینما می توان از «مریان سی کوپر و ارنست شودساک» برای فیلم «علفزار 1925» یاد کرد که سفر قبیله‌ای عشایری در ایران مرکزی را نشان می‌دهد. 📌 این دو مستند پرداز هم همچون «فلاهرتی» تلاش دارند برای ضبط فرهنگ موضوعات‌‌شان، در نهایت بی‌طرفی و بدون پیش داوری‌های ممکن آثار خود را بنا کنند. این پیش‌شرط ویژه در تمامی فیلم‌های مردم‌ شناسان دیده می‌شود. مردم شناسان معاصر در فیلم‌های‌شان به گونه‌ای طبیعی برای ثبت دقیق و به دست آمدن مواد خام تصویری از موضوعات فرهنگی‌شان، از نماهای دور به مراتب بیشتر استفاده می‌کنند. «جان کوهن» در فیلم «کوئروها: یک شکل بقاء 1978» از این روش در مطالعه مردم شناسانه سرخ پوستان قبیله «کوئرو» در شرایط بدوی کوه‌های «آند»در پرو، بهره جسته است. 📌برخی از فیلم‌های داستانی نیز دارای گرایش‌های مردم شناسانه هستند: «دختر معدنچی 1980»، «داستان کی جو 1992» ، «پیش از غروب 2000» و «شهر مردان 2007» نیز از این دست فیلم ها هستند. 🌿@GeraFilm1 🔖 سینمای پیشرفته «Expanded cinema» 💠 این اصطلاح را می‌توان اصطلاح عمومی به مفهوم جستجو به دنبال شیوه‌های بسیار فناورانه در هنر سینما دانست. این نوع سینما شامل انواع استفاده فناورانه به عنوان مثال استفاده از چند دستگاه پخش در نمایش فیلم تا فیلم‌های کامپیوتری و بازی‌های ساده‌ی سایه و نور، تلاش‌های هنرمندانه برای خلق تصاویر متحرک و فضاهای چندرسانه‌ای که روی حواس ما اثر می‌گذارند، می‌شود. 📌هنرمندان «سینمای پیشرفته» غالباً با جوهر حرکت سر و کار دارند که همواره سینماگر را به کشف مجدد از سه اصل در سینما وسوسه کرده است. این سه اصل: نور، زمان و مکان (فضا) است. فیلمسازان «سینمای پیشرفته» به دور از فیلم‌های "طوطی قوطی" (منظور فیلم های کلاسیک داستانی است) که به صورت معمول در سالن‌های سینما به صورت تجاری نمایش داده می شود تلاش دارند هر یک از فیلم‌های‌شان را به یک تجربه اصیل و بدیع تماشایی تبدیل کنند. برنامه یک سالن سینمای پیشرفته شامل این عناصر می شود: ۱- استفاده چند رسانه‌ای شامل اجرای زنده ٢- فناوری ویدیو و ٣- نظام نمایش چند رسانه‌ای. 📌اصطلاح «سینمای پیشرفته» اولین‌بار از سوی یک منتقد سینما به نام «جین یانگ بلود» به کار گرفته شد. 🌿@GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در این صحنه‌ی معروف از فیلم «عصر جدید (۱۹۳۶)» به کارگردانیِ چارلی چاپلین، شاید به نظر برسه که چارلی چاپلین در حال سقوط به طبقه‌ی پایین تره ولی این قسمت از فیلم با نبوغ و با استفاده از یک نقاشی مات، همانطور که در بالا می‌بینید، به فیلم اضافه شده است. 🌿 @Gerafilm1
قسمت 6⃣ ✅ معناها و نقش‌مایه‌ها 5⃣ بلوغ و رشد آگاهی شخصیت یا شخصیت‌­های اصلی در چنین فیلم‌­هایی، معمولاً و نه همیشه، جوان­‌هایی هستند كه تجربه­‌هایی وادارشان می‌­سازد تا به بلوغ فكری بیش‌­تری برسند یا در ارتباط با جهان پیرامون وجود خویش به آگاهی‌­های تازه­‌ای برسند. چنین مفاهیمی را می‌توان به شكلی جدی، كمیك، تراژیك یا هجو­آلود به نمایش درآورد. شخصیت­‌های اصلی چنین آثاری همیشه «پویا» هستند، یعنی در انتها، به نوعی شخصیت آن‌­ها نسبت به ابتدای فیلم دچار دگرگونی شده است. تغییرات ممكن است به شكلی ظریف، درونی باشند یا تغییرات شدیدی باشند كه به‌­طرز معناداری رفتار بیرونی شخصیت یا شیوه‌ی زندگی‌­اش را دگرگون كند. برای مثال در جستجوی نمو (۲۰۰۳) نشان می­‌دهد كه چگونه یك ماهی كوچك كه از خانه‌­اش جدا شده و وارد دریای بزرگی شده؛ به بلوغ فكری دست می‌­یابد، همچنین امپراتوری خورشید (۱۹۸۷) داستان پسربچه‌­ای به نام جیمز گراهام (كریستین بیل) را روایت می‌­كند كه در دوران جنگ جهانی دوم از خانواده‌­اش كه ژاپنی­‌ها اسیرشان كرده‌­اند؛ جدا می‌­افتد و حالا باید به تنهایی گلیم خودش را از آب بیرون بكشد. 6⃣ سردرگمی اخلاقی یا فلسفی گاهی ممكن است فیلم­‌سازی عامدانه تلاش كند تا تفسیر­های ذهنی متفاوتی از فیلمش بیرون بكشد، كه به یك سردرگمی یا معمای اخلاقی می‌­پردازد. در چنین مواقعی، فیلم­‌ساز سعی دارد به جای این كه حرفش را به وضوح بزند و به پرسش‌­های ذهنی تماشاگران پاسخ بدهد، از زیر پاسخ دادن شانه خالی می‌­كند. معمولاً واكنش به چنین فیلم­‌هایی آن است كه «این فیلم چه می‌خواست بگوید؟» چنین آثاری بیش از هر چیز با استفاده از نما­ها یا تصاویر با مخاطبان ارتباط برقرار می‌­كند كه تجزیه و تحلیل این عناصر نیاز به تفسیر دارد. حتی بعد از تفسیری بسیار هوشمندانه از چنین آثاری، مسائلی باقی می‌­مانند كه نمی‌­شود با قاطعیت درباره‌­شان اظهار نظر كرد. چنین آثاری به شدت راه را برای تفسیر­های ذهنی باز می‌­كنند. اما باید در نظر داشت كه چنین چیزی به این معنا نیست كه می‌­توان از تجزیه و تحلیل عناصر آن فیلم چشم­‌پوشی كرد. تفسیر شخصی هر فیلمی مستلزم بررسی تمامی عناصر آن فیلم است. فیلم­‌هایی مانند پرسونا (۱۹۶۶)، باشگاه مشت‌­زنی (۱۹۹۹) و آغوش‌­های گسسته (۲۰۰۹) به ترتیب ساخته‌ی اینگمار برگمان، دیوید فینچر و پدروآلمودوار معناهایی چندگانه به ما ارائه می­‌كنند كه ما را سردرگم می‌کند. 🔴 تشخیص درونمایه تشخیص درونمایه‌ی یك فیلم، اغلب كار دشواری است. درونمایه‌ی یك فیلم، احتمالاً در میانه‌ی نمایش فیلم خودش را آشكار نخواهد ساخت. با این كه هنگام تماشای یك فیلم ممكن است معناهای اساسی آن را به‌­طرزی مبهم و شهودی درك كنیم اما این كه به درستی بتوان درونمایه‌ی فیلمی را بیان كرد، شیوه‌ی كاملاً متفاوتی می­‌طلبد. گاهی تا فیلم تمام نشود و شروع نكنیم به فكر كردن یا بحث درباره‌ی آن فیلم، نمی‌­توانیم درونمایه‌­اش را متوجه شویم. خیلی وقت‌­ها كه، داستان فیلمی را برای فرد دیگری كه آن را ندیده، تعریف می­‌كنید؛ سرنخ مهمی برای رسیدن به درونمایه‌ی فیلم به دست آورده­‌اید چون در ابتدا میل داریم نكته‌­هایی را تشریح كنیم كه بیش‌­ترین تأثیر را بر ما داشته‌­اند... 🌿 @Gerafilm1
💬 من از مردن نمیترسم نگرانم که به اندازه کافی زندگی نکرده باشم باید روی همه ی تخته سیاه‌های کلاس‌ها نوشته بشه زندگی یه زمین بازیه نه چیز دیگه... 🎬 Mr. Nobody (2009) Jaco Van Dormael 🌿 @Gerafilm1
📕 کتاب روانشناسی و زیبایی شناسی سینما نویسنده: ژان میتری مترجن: شاپور عظیمی انتشارات: سوره مهر 📌 این کتاب شرح و دفاعیه‌ای است از یک نوع خاص سینما؛ یک سینمای مهم که یقیناً تنها نوع در خودش نیست. نویسنده از تمام ابزارهای روشن‌فکرانه روزگار خودش، از جمله تئوری روان‌شناسی و پدیدارشناسی، استفاده کرده است تا این نوع سینما را بیش از انواع دیگر، مهم جلوه دهد. 🌿 @Gerafilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار می‌کند ▫️تحلیل و بررسی فیلم «۱۹۱۷» ▫️با حضور استاد نادر خواجه‌زاده ▫️ | 🗓 جمعه ۱۶ آبان 🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰ اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و جلسه را در پُست‌های بعدی کانال گرافیلم ببینید. اگر نیت یک‌ساله دارید برنج بکارید... اگر نیت ده‌ساله دارید درخت غرس ‌کنید... اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت می‌کند! 🌿 @Gerafilm1