فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فرصت
The Story of God
With Morgan Freeman
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
قسمت 5⃣
#ادامه_مبحث_قبل
✅ مشاهده و قضاوت
3⃣ ساختارها و درونمایهها
فیلمهایی كه بر روی سبك، بافت یا ساختار تأكید دارند، اغلب از نظر تجاری موفقیت چندانی ندارند چون تعداد زیادی از تماشاگران یا آمادگی تجربههایی از این دست را ندارند و یا با چنین دیدگاههای سینمایی راحت نیستند. فیلمهایی مثل یادگاری (۲۰۰۰) ساختهی كریستوفر نولان، به اصطلاح آثار راحتالحلقومی نیستند كه بشود توی سالن سینما نشست یا روی لپتاپ تماشایشان كرد.
4⃣ تمركز بر ایدهها
در بسیاری از آثار جدی سینمایی، كنش و شخصیتها، اهمیتی بیش از مفهوم خود فیلم دارند؛ آنها به روشن ساختن برخی از مفاهیم زندگی میكنند و باعث میشوند تا تماشاگر با تجربههای بشری آشنا شود و یا وضعیت انسان در جامعهاش از طریق این كنشها و شخصیتها به نمایش گذاشته میشود. ممكن است ایده یا فكر اصلی فیلم به طور مستقیم از طریق رخدادی خاص یا شخصیت بهخصوصی به آنها ربط پیدا كند. البته، خیلی اوقات ایده یا فكر اصلی فیلم به شكل ماهرانهای در دل فیلم مطرح میشود كه ما را به چالش میكشد و باید تلاش كنیم تا تعبیری را بیابیم كه از نظر ما كاملاً با چهارچوب فیلم هماهنگی دارد. این رویكرد غیرمستقیم باعث میشود تا تعابیر متنوعی نسبت به فیلم ایجاد شود كه البته نباید با چهارچوب ایده یا فكر اصلی فیلم در تضاد باشند.
احتمالا نخستین گام برای شناخت ایدهی هر فیلمی آن است كه بتوانیم موضوع فیلم را در یك جمله یا یك عبارت به زبان بیاوریم، مثلاً حسادت، بیعدالتی، پیشداوری. یادمان باشد كه شناسایی موضوع حقیقی فیلم، نخستین گام ارزشمند برای تجزیه و تحلیل یك فیلم به شمار میآید. اگر توانستیم موضوع فیلم را در یك عبارت یا یك جمله خلاصه كنیم، احتمالاً با یكی از موارد زیر روبهرو هستیم:
۱- مفاهیم اخلاقی: فیلمهایی كه جملههای اخلاقی در آنها شنیده میشود، قصدشان آن است كه از ابتدا ما را با استدلالی عقلی یا یك قاعدهی اخلاقی بهخصوص متقاعد كنند تا ترغیب شویم كه چنین قاعدهای را در زندگی خودمان به كار بگیریم. قواعدی از این دست اغلب به شكل كلمات قصار هستند «عشق به پول ریشهی همهی بدیهاست.» البته فیلمهای امروزی به مفاهیم اخلاقی مهمی میپردازند و كمتر پیش میآید بر روی یك نكته تأكید كنند و ما هم باید مراقب باشیم كه یك مفهوم اخلاقی را با یك جملهی قصار اشتباه نگیریم. فیلمهایی مانند تاوان (جو رایت، ۲۰۰۷) یا بازدید كننده (۲۰۰۷) ساختهی تام مككارتی ما را وادار میكنند تا با دقت به نتایج تصمیمهای اخلاقی خودمان فكر كنیم.
۲- حقیقت ماهیت بشری: این فیلمها اساساً با آثاری كه بر روی شخصیتی خاص تأكید میكنند، تفاوت دارند. شخصیتهای این نوع فیلمها به چیزهایی ورای خودشان فكر میكنند. آنها نمایندهی همهی بشریتاند و برای ترسیم حقایق جهان پیرامون ماهیت انسان و انسانیت از آنها به عنوان ابزاری سینمایی استفاده میشود. درفیلمی مانند جایی برای پیرمردها نیست (۲۰۰۷)، شخصیتی كه خاویر باردم نقش او را بازی میكند و یا فیلیپ سیمور هافمن فقید در سینکداکی نیویورك (۲۰۰۸) ساختهی چارلی كافمن، تجسمی از لایههای كمشمار تمدن بشریاند یا نمادی از واقعیت زندگی هستند كه از زندگی آدمهای متمدن طرد شدهاند...
#ادامه_دارد
🌿@Gerafilm1
#معرفی_کتاب
📚 کتاب "کالبدشکافی فیلم" درآمدی است بر روش های کیفی تحلیل فیلم از آرین طاهری از انشارات سوره مهر.
این کتاب به بررسی کلیات نظری تحلیل متن در مطالعات ارتباطی و سینمایی و رویکرد روش شناختی تحلیل فیلم میپردازد.
🌿 @GeraFilm1
📱علاقهمندان به تحلیل فیلم میتوانند نسخه الکترونیک این اثر را در برنامه طاقچه از طریق لینک زیر مطالعه نمایند. 👇
https://taaghche.com/book/45025
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
جـــزای حماقتمان،
احمقهایی هستند که بر ما حکومت میکنند...
🎥 Apocalypse Now (1979)
🌿 @Gerafilm1
#معرفی_مستند
🎬 نام مستند: باتلاق وان
👤 کارگردان: مهدی گلستانیان
🎭 ژانر: اجتماعی، مستند
🌎 محصول: ایران
📝 خلاصه داستان: مستند "باتلاق وان" نگاهی اجتماعی به مهاجرتهای غیرقانونی انسانها دارد. افرادی که به خیال زندگی بهتر، بیهدف تصمیم به مهاجرت از ایران میگیرند و به صورت غیرقانونی از خطرناکترین مسیرهای سرنوشت میگذرند تا به بهشت خیالیشان برسند، اما در پایان ماجرا مجبور به زندگی در ترکیه میشوند.
🌿 @GeraFilm1
#خبر
🏆 چهارمین هوگو برای سینمای ایران
❇️ "جنایت بیدقت" شهرام مکری جایزه هیات داوران جشنواره شیکاگو را برد.
"شهرام مکری" موفق شد جایزه هوگوی نقرهای هیات داوران جشنواره شیکاگو را برای فیلم "جنایت بی دقت" از آن خود کند.
این فیلم پیش از این نیز در ۷۲امین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز، موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از منتقدان سینمایی شد.
این، چهارمین هوگوی جشنواره شیکاگو برای سینمای ایران پس از عزتالله انتظامی (گاو)، جعفر پناهی (دایره) و اصغر فرهادی (چهارشنبهسوری) است.
🌿@Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
🎭 نقاب
👈 کارگردان: Adem Akyol
🌿 @Gerafilm1
📚 سینمای مردم شناسانه و سینمای پیشرفته
🔖 فیلم مردم شناسانه «Ethnographic film»
💠 این نوع سینما تلاش دارد تجربههای اجتماعی و فرهنگی گروه خاصی از انسانها را به تصویر بکشد. هدف فیلم مردم شناسانه تفسیر یک جامعه مشخص و ویژه است و متفاوت از انواع مستندهایی است که موضوعاتشان، پرسشهای ملی اجتماعی و سیاسی است. برای مثال تمامی آثار مهم «رابرت فلاهرتی» از فیلم های مردم شناسانه هستند.
📌 این دسته از فیلم ها: «نانوک شمال ۱۹۲۲»، تصویری قهرمانانه از زندگی یک اسکیمو در خلیج در کانادا، «فیلم موآنا ۱۹۲۶»، تصویری از سنت های قبیلهای ساموان، «مردی از آران ۱۹۳۴»، شرحی از واقعیت های دشوار زندگی یک خانواده در جزیرهای دور افتاده در ایرلند و «داستان لوئیزیانا ۱۹۴۸»، نگاهی شاعرانه به رودخانهای در جنوب آمریکا هستند.
📌از دیگر پیشاهنگان اولیه مردم شناس در سینما می توان از «مریان سی کوپر و ارنست شودساک» برای فیلم «علفزار 1925» یاد کرد که سفر قبیلهای عشایری در ایران مرکزی را نشان میدهد.
📌 این دو مستند پرداز هم همچون «فلاهرتی» تلاش دارند برای ضبط فرهنگ موضوعاتشان، در نهایت بیطرفی و بدون پیش داوریهای ممکن آثار خود را بنا کنند. این پیششرط ویژه در تمامی فیلمهای مردم شناسان دیده میشود. مردم شناسان معاصر در فیلمهایشان به گونهای طبیعی برای ثبت دقیق و به دست آمدن مواد خام تصویری از موضوعات فرهنگیشان، از نماهای دور به مراتب بیشتر استفاده میکنند. «جان کوهن» در فیلم «کوئروها: یک شکل بقاء 1978» از این روش در مطالعه مردم شناسانه سرخ پوستان قبیله «کوئرو» در شرایط بدوی کوههای «آند»در پرو، بهره جسته است.
📌برخی از فیلمهای داستانی نیز دارای گرایشهای مردم شناسانه هستند: «دختر معدنچی 1980»، «داستان کی جو 1992» ، «پیش از غروب 2000» و «شهر مردان 2007» نیز از این دست فیلم ها هستند.
🌿@GeraFilm1
🔖 سینمای پیشرفته «Expanded cinema»
💠 این اصطلاح را میتوان اصطلاح عمومی به مفهوم جستجو به دنبال شیوههای بسیار فناورانه در هنر سینما دانست. این نوع سینما شامل انواع استفاده فناورانه به عنوان مثال استفاده از چند دستگاه پخش در نمایش فیلم تا فیلمهای کامپیوتری و بازیهای سادهی سایه و نور، تلاشهای هنرمندانه برای خلق تصاویر متحرک و فضاهای چندرسانهای که روی حواس ما اثر میگذارند، میشود.
📌هنرمندان «سینمای پیشرفته» غالباً با جوهر حرکت سر و کار دارند که همواره سینماگر را به کشف مجدد از سه اصل در سینما وسوسه کرده است. این سه اصل: نور، زمان و مکان (فضا) است. فیلمسازان «سینمای پیشرفته» به دور از فیلمهای "طوطی قوطی" (منظور فیلم های کلاسیک داستانی است) که به صورت معمول در سالنهای سینما به صورت تجاری نمایش داده می شود تلاش دارند هر یک از فیلمهایشان را به یک تجربه اصیل و بدیع تماشایی تبدیل کنند. برنامه یک سالن سینمای پیشرفته شامل این عناصر می شود: ۱- استفاده چند رسانهای شامل اجرای زنده ٢- فناوری ویدیو و ٣- نظام نمایش چند رسانهای.
📌اصطلاح «سینمای پیشرفته» اولینبار از سوی یک منتقد سینما به نام «جین یانگ بلود» به کار گرفته شد.
🌿@GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_جالب_سینمایی
▪️در این صحنهی معروف از فیلم «عصر جدید (۱۹۳۶)» به کارگردانیِ چارلی چاپلین، شاید به نظر برسه که چارلی چاپلین در حال سقوط به طبقهی پایین تره ولی این قسمت از فیلم با نبوغ و با استفاده از یک نقاشی مات، همانطور که در بالا میبینید، به فیلم اضافه شده است.
🌿 @Gerafilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
قسمت 6⃣
#ادامه_مبحث_قبل
✅ معناها و نقشمایهها
5⃣ بلوغ و رشد آگاهی
شخصیت یا شخصیتهای اصلی در چنین فیلمهایی، معمولاً و نه همیشه، جوانهایی هستند كه تجربههایی وادارشان میسازد تا به بلوغ فكری بیشتری برسند یا در ارتباط با جهان پیرامون وجود خویش به آگاهیهای تازهای برسند. چنین مفاهیمی را میتوان به شكلی جدی، كمیك، تراژیك یا هجوآلود به نمایش درآورد. شخصیتهای اصلی چنین آثاری همیشه «پویا» هستند، یعنی در انتها، به نوعی شخصیت آنها نسبت به ابتدای فیلم دچار دگرگونی شده است. تغییرات ممكن است به شكلی ظریف، درونی باشند یا تغییرات شدیدی باشند كه بهطرز معناداری رفتار بیرونی شخصیت یا شیوهی زندگیاش را دگرگون كند. برای مثال در جستجوی نمو (۲۰۰۳) نشان میدهد كه چگونه یك ماهی كوچك كه از خانهاش جدا شده و وارد دریای بزرگی شده؛ به بلوغ فكری دست مییابد، همچنین امپراتوری خورشید (۱۹۸۷) داستان پسربچهای به نام جیمز گراهام (كریستین بیل) را روایت میكند كه در دوران جنگ جهانی دوم از خانوادهاش كه ژاپنیها اسیرشان كردهاند؛ جدا میافتد و حالا باید به تنهایی گلیم خودش را از آب بیرون بكشد.
6⃣ سردرگمی اخلاقی یا فلسفی
گاهی ممكن است فیلمسازی عامدانه تلاش كند تا تفسیرهای ذهنی متفاوتی از فیلمش بیرون بكشد، كه به یك سردرگمی یا معمای اخلاقی میپردازد. در چنین مواقعی، فیلمساز سعی دارد به جای این كه حرفش را به وضوح بزند و به پرسشهای ذهنی تماشاگران پاسخ بدهد، از زیر پاسخ دادن شانه خالی میكند. معمولاً واكنش به چنین فیلمهایی آن است كه «این فیلم چه میخواست بگوید؟» چنین آثاری بیش از هر چیز با استفاده از نماها یا تصاویر با مخاطبان ارتباط برقرار میكند كه تجزیه و تحلیل این عناصر نیاز به تفسیر دارد. حتی بعد از تفسیری بسیار هوشمندانه از چنین آثاری، مسائلی باقی میمانند كه نمیشود با قاطعیت دربارهشان اظهار نظر كرد.
چنین آثاری به شدت راه را برای تفسیرهای ذهنی باز میكنند. اما باید در نظر داشت كه چنین چیزی به این معنا نیست كه میتوان از تجزیه و تحلیل عناصر آن فیلم چشمپوشی كرد. تفسیر شخصی هر فیلمی مستلزم بررسی تمامی عناصر آن فیلم است. فیلمهایی مانند پرسونا (۱۹۶۶)، باشگاه مشتزنی (۱۹۹۹) و آغوشهای گسسته (۲۰۰۹) به ترتیب ساختهی اینگمار برگمان، دیوید فینچر و پدروآلمودوار معناهایی چندگانه به ما ارائه میكنند كه ما را سردرگم میکند.
🔴 تشخیص درونمایه
تشخیص درونمایهی یك فیلم، اغلب كار دشواری است. درونمایهی یك فیلم، احتمالاً در میانهی نمایش فیلم خودش را آشكار نخواهد ساخت. با این كه هنگام تماشای یك فیلم ممكن است معناهای اساسی آن را بهطرزی مبهم و شهودی درك كنیم اما این كه به درستی بتوان درونمایهی فیلمی را بیان كرد، شیوهی كاملاً متفاوتی میطلبد. گاهی تا فیلم تمام نشود و شروع نكنیم به فكر كردن یا بحث دربارهی آن فیلم، نمیتوانیم درونمایهاش را متوجه شویم. خیلی وقتها كه، داستان فیلمی را برای فرد دیگری كه آن را ندیده، تعریف میكنید؛ سرنخ مهمی برای رسیدن به درونمایهی فیلم به دست آوردهاید چون در ابتدا میل داریم نكتههایی را تشریح كنیم كه بیشترین تأثیر را بر ما داشتهاند...
🌿 @Gerafilm1
💬 #دیالوگ
من از مردن نمیترسم
نگرانم که به اندازه کافی زندگی نکرده باشم
باید روی همه ی تخته سیاههای کلاسها نوشته بشه
زندگی یه زمین بازیه
نه چیز دیگه...
🎬 Mr. Nobody (2009)
Jaco Van Dormael
🌿 @Gerafilm1
#معرفی_کتاب
📕 کتاب روانشناسی و زیبایی شناسی سینما
نویسنده: ژان میتری
مترجن: شاپور عظیمی
انتشارات: سوره مهر
📌 این کتاب شرح و دفاعیهای است از یک نوع خاص سینما؛ یک سینمای مهم که یقیناً تنها نوع در خودش نیست. نویسنده از تمام ابزارهای روشنفکرانه روزگار خودش، از جمله تئوری روانشناسی و پدیدارشناسی، استفاده کرده است تا این نوع سینما را بیش از انواع دیگر، مهم جلوه دهد.
🌿 @Gerafilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند
▫️تحلیل و بررسی فیلم «۱۹۱۷»
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 جمعه ۱۶ آبان
🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تریلر فیلم سینمایی «1917»
🎬 به کارگردانی Sam Mendes
🏅نامزد بهترین فیلم اسکار 2020 و برنده بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه های ویژه و بهترین میکس صدا.
🥇 برنده بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی از گلدن گلوپِ هفتاد و دوم
🌿 @GeraFilm1
🎞 داستان فیلم در بهار سال ۱۹۱۷ و در طی جنگ جهانی اول در شمال فرانسه رقم میخورد.
در سال ۱۹۱۷ میلادی و در بحبوحه جنگ جهانی اول، دو سرباز جوان بریتانیایی مامور میشوند که به عمق خاک دشمن نفوذ کنند و یک پیام بسیار مهم را به نیروهای خودی برسانند تا از گرفتار شدن ۱۶۰۰ سرباز در دام مرگبار دشمن جلوگیری نمایند و...
فیلم ۱۹۱۷ را میتوانید از لینکهای زیر تماشا نمایید:
🖥 فیلیمو
(تماشای تمامی فیلمهای فیلیمو با اینترنت رایتل و ایرانسل نیازی به خرید اشتراک ندارد.)
🖥 آپ تی وی
(حجم مصرفی در آپ تی وی نیمبها محاسبه میشود)
🌿 @GeraFilm1
#معرفی_فیلم_۱۹۱۷
📌 فیلم "۱۹۱۷" اثری است در ژانر جنگی که به وقایع جنگ جهانی اول میپردازد. سم مندس کارگردان فیلم تلاش کرده از طریق نوع فیلمبرداری احساس رزمندههایی که در این جنگ شرکت داشتهاند را به تماشاگر منتقل کند.
📌 برای رسیدن به این هدف او فیلم ۱۹۱۷ را در یک سکانس-پلان فیلمبرداری کرده تا فیلم از نظر حس و حال و زمان روایی احساس زمان واقعی را ایجاد کند.
📌ساخت فیلمهایی که به صورت تک سکانس-پلان فیلمبرداری میشوند بسیار دشوار است و نیاز به هماهنگی و برنامهریزی بسیار دقیقی دارد. سختی کار با توجه به فضای جنگی فیلم دو چندان میشود و اگر این هماهنگی به خوبی شکل نگرفته باشد فیلم ارزش خود را کاملا از دست داده و برای مخاطب به شدت خسته کننده و حتی آزار دهنده میگردد.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعریف سکانس، پلان و سکانس-پلان از زبان فریدون فرهودی
📌 فیلم 1917 به روش «سکانس-پلان» کارگردانی و فیلمبرداری شده است.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی دیدنی و محوری در فیلم #دیده_بان از #ابراهیم_حاتمی_کیا
⁉️ آیا به نظر شما فیلم #1917 کپی برداری از فیلم #دیده_بان است؟
✅ برای گرفتن پاسخ این سوال و دیگر سوالات خود جلسه تحلیل و بررسی با استاد خواجه زاده را از دست ندهید!
🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه تحلیل فیلم ۱۹۱۷
(بعنوان میهمان وارد شوید):
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز
🌿 @GeraFekr
💬 #دیالوگ
💠جبر و اختیار ...
💠مورفیوس:
نئو، تو به سرنوشت اعتقاد داری؟
👈نئو: نه
💠مورفیوس:
چرا نه؟
👈نئو: چون دوست ندارم این فکر رو کنم که اختیار زندگیم دست خودم نیست.
🎞The Matrix (1999)
🌿 @Gerafilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_7⃣
✅پرسشهای تعیینكننده
📌 هیچ فرمول واقعی در مورد سینمای كلاسیك وجود ندارد؛ سینمایی كه هیچ وقت از تماشایش خسته نمیشویم. سینمای كلاسیك حس درست بودن فضاسازی و داستان را در زمانه ی خود در ما ایجاد میكند و هر بار كه فیلمی كلاسیك را تماشا میكنیم؛ این حس وجود دارد.
📌 بدین ترتیب با گذشت زمان، توان چنین آثاری از بین نمیرود یا كم نمیشود بلكه عملاً رشد كرده و زیاد میشود كه دلیلش را باید در نقشمایهها و درونمایههایی جستجو كرد كه مربوط به مكان یا فرهنگ خاصی نیستند و همهگیر و جهانیاند. البته چنین سخنی به این معنا نیست كه ما برای آثاری كه درونمایههای جهانی و كلی ندارند؛ ارزشی قائل نیستیم. حتی اگر داستان فیلمی محدود به اقلیمی خاص و زمان بهخصوصی باشد، چه بسا ممكن است به تجربهی زندگی ما ربطی پیدا كند.
📌 با این حال بهطور طبیعی، درونمایهای توجه ما را جلب میكند كه نكتهی مهمی را برای ما بازگو كند. چنین فیلمهایی برای ما الویت بیشتری پیدا میكنند تا آثاری كه فاقد چنین درونمایههایی هستند. به عبارت دیگر اگر فیلمی تلاش میكند تا چیز مهمی را برای ما بازگو كند؛ موضوع و درونمایهاش نباید كسلكننده یا بدیهی باشد، بلكه می بایست توجه ما را جلب كرده یا ما را به تردید انداخته و باعث شود در آن كنكاش كنیم.
🌿 @GeraFilm1
🔴 تجزیه و تحلیل درونمایه
به نظر شما اولین چیزی كه در یك فیلم باعث میشود چهارچشمی به فیلم خیره شویم چیست؟ طرح داستانی، تأثیر عاطفی فیلم یا حالوهوا، شخصیت، سبك، بافت یا ساختار و یا ایدهها و افكاری كه مطرح میسازد؟ برای این كه بتوانید از همان ابتدا بدانید كه كدامشان است، به یكی از پرسشهای زیر پاسخ بدهید:
۱- اگر دلمشغولی ابتدایی شما در فیلمی، طرح داستانی آن است، طرز عمل آن را در یك جملهی واحد یا پاراگراف كوتاهی از مابقی فیلم جدا كرده و خلاصهاش را بنویسید.
۲- اگر فیلمی هست كه از نظر تأثیر عاطفی یا حالوهوایش ذهن شما را به خودش مشغول كرده، این حالوهوا یا حسی را كه فیلم سعی دارد منتقل سازد؛ تشریح كنید.
۳- اگر فیلمی روی یك شخصیت منحصربهفرد تمركز دارد، وجوه نامعمول این شخصیت را شرح دهید.
۴- اگر به نظرتان میرسد كه فیلمی با یك سبك خاص و یا بافت و ساختار بهخصوصی ساخته شده، آن ویژگیهایی را شرح دهید كه حس میكنید در فیلم وجود دارند یا آنها را در فیلم مشاهده میكنید.
۵ - اگر فیلمی روی یك ایده یا فكر متمركز است، به این پرسشها پاسخ بدهید:
الف- موضوع اصلی فیلم چیست؟ چكیدهی آنچه كه واقعاً در فیلم میبینید، چیست؟ اصل موضوعی را كه تشخیص دادهاید؛ در یك جمله یا یك عبارت بنویسید.
ب- خود فیلم دربارهی موضوعش چه میگوید؟ جملهای را تنظیم كنید كه به طرز دقیقی، چكیده و خلاصهی ایدهای را كه فیلم به شكلی دراماتیك ارائه كرده، بیان كند.
🌿 @GeraFilm1
🔴 تشخیص درونمایه
۱ - اگرچه ممكن است كارگردان فیلمی، تلاش كند كه چندین چیز را با هم بگوید، اما معمولا ًیك هدف كلی هست كه از همه مهمتر است. ببینید كه كدام یك از اهداف زیر، قصد و هدف«اولیه» بوده و دلایل خود را هم در انتخاب هر یك بنویسید.
الف- فقط و فقط سرگرم كردن؛ یعنی موقتاً گریختن از جهان واقعی
ب- فراهم ساختن حالوهوایی نافذ یا خلق یك اثر عاطفی
پ- فراهم آوردن شخصیتی جذاب و منحصربهفرد
ت- ایجاد حسی بیهمتا و استوار یا بافتی كه عناصر پیچیدهی فیلم را به اتفاق هم به تجربهای سینمایی بدل سازد
ث- انتقاد از جامعه یا نهادهای اجتماعی و ازدیاد آگاهی بییندهها از معضلی اجتماعی و نیاز به اصلاح
ج- تبدیل درونیات به ماهیتی انسانی (فیلم، نشان بدهد كه انسانها بهطور كلی شبیه به هم هستند)
چ- ارائهی تفسیری اخلاقی یا فلسفی برای بینندهها تا به فكر فرو بروند
ح- ارائهی مفهومی اخلاقی تا بر روی ارزشها یا رفتارهای بینندهها تأثیر بگذارد
خ- دراماتیزه كردن تلاشهای یك یا چند فرد در مقابل نابرابریهای بزرگ، برای به دست آوردن كرامت انسانی
د- كاوش معضلات پیچیده و لذتهایی كه در ارتباطات انسانی وجود دارند
ذ- فیلم میخواهد نشان دهد كه چگونه درونبینی میتواند باعث رشد بشود و انواع خاصی از موقعیتها یا تضادها باعث میشوند تغییرات مهمی در یك یا چند شخصیت به وجود بیاید
۲- كدام یك از بخشهایی كه در پرسش قبلی ارائه شدند؛ به آن اندازه مهم هستند كه به عنوان مقاصد و اهداف فرعی تعیین شوند؟
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_8⃣
✅ تجزیه و تحلیل فیلم و ادبیات
📌 آلفرد هیچكاك گفته است: «دوست ندارم فیلم تكهای از زندگی باشد چون مردم با چنین چیزی توی خانهشان، توی خیابان یا حتی جلوی یك سالن سینما روبهرو میشوند... ساختن یك فیلم یعنی اول از همه تعریف كردن یك داستان. احتمال وقوع چنین داستانی ممكن است اندك باشد اما هرگز نباید پیشپا افتاده و معمولی باشد. درام، به هر جهت همان زندگی است كه لحظات خستهكنندهاش را درآوردهایم.»
📌 سینما خصوصیاتی دارد كه آن را از نقاشی، مجسمهسازی، رمان و نمایشنامه مجزا میکند. البته چیزی كه در سینما یافت میشود كه خواستاران زیادی دارد و خیلی هم قدرتمندانه عمل میكند، قصهگویی آن است كه از خیلی جهات شبیه همان كاری است كه داستان كوتاه و رمان انجام میدهد. چون سینما داستانهایش را به شكلی دراماتیك ارائه میكند، حتی میشود گفت كه نزدیكی بیشتری به نمایش و تئاتر دارد. هم یك نمایش و هم یك فیلم به گونهای دراماتیك، بیش از آن كه بگویند چه شده، نشان میدهند كه چه اتفاقی رخ داده است.
📌 البته بر خلاف رمان، داستان كوتاه یا نمایش، سینما را به راحتی نمیشود بررسی كرد؛ سینما را نمیشود روی صفحههای كاغذ آورد. بررسی رمان و داستان كوتاه، نسبتاً راحتتر است چون آنها را مینویسند تا خوانده شوند. بررسی و تجزیه و تحلیل نمایش كمی دشوارتر است چون نوشته میشود تا اجرایش كنند. اما از آنرو نمایشنامه -که متكی به كلام است- منتشر میشود چون خوانندههایی كه از ذهنی قوی برخوردارند، دستكم میتوانند طرح كمرنگی از آنچه گفته شده را در ذهن مجسم كنند كه شاید روزی روی صحنه بیاید. این را در مورد فیلمنامه نمیتوان گفت، چون بخش اعظمی از یك فیلم متكی به عناصر بصری و دیگر عناصر غیركلامی است كه به راحتی نمیشود آنها را روی كاغذ آورد. تنها وقتی میتوانیم فیلمنامهای را بخوانیم و آن را بفهمیم كه فیلمی از رویش ساخته شده باشد. بنابراین خیلی از فیلمنامههایی كه منتشر میشوند، قرار نیست خوانده شوند و بلكه بناست كه یادآور فیلمی باشند. فیلمنامههای آثاری مانند پاپیون (۱۹۷۳) یا دوندهی ماراتن (۱۹۷۶) اینگونهاند.
📌 از طرفی چون مطالعه و بررسی سینما نیاز به تلاش مضاعفی دارد، نباید آن را نادیده بگیریم. اگر عموماً سینما را مورد بررسی و مطالعه قرار نمیدهیم به این معنا نیست كه وقتی فیلمی را تماشا میكنیم، باید قواعد تجزیه و تحلیل دراماتیك و داستانی آن را نادیده بگیریم. سینما و ادبیات در عناصر فراوانی با هم مشترك هستند. تجزیه و تحلیل قابل فهم یك فیلم مبتنی بر قواعدی است كه در نقد ادبی به كار گرفته میشوند. بنابراین پیش از آن كه سراغ عناصر منحصربهفرد سینما برویم لازم است نگاهی به آن دسته عناصری بیندازیم كه سینما از آن استفاده میكند تا داستان خوبی را روایت كند...
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_9⃣
✅چه فيلمی تماشا كنيم؟
📌 یك داستان خوب باورپذیر است
برای این كه بتوانیم بهطور كامل، درگیر یك داستان بشویم، معمولاً باید متقاعد شویم كه این داستان میتواند واقعی باشد. یك فیلمساز میتواند با استفاده از روشهای گوناگونی توهم حقیقی بودن را ایجاد كند.
☑️ حقایق قابل مشاهدهی بیرونی:
رخدادها، آنچنان كه هستند. آشكارترین و رایجترین كیفیت حقیقی در یك فیلم داستانی، نزدیكی و شباهت آن به زندگی است. از عبارت ارسطو استفاده كرده و بگوییم كه این داستانها «ممكن است اتفاق افتاده باشند و ظرفیت این را دارند كه بر اساس قواعد احتمالات یا مقتضیات به وقوع بپیوندند.» چنین حقیقتی مبتنی بر به هم ریختن شواهدی است كه در جهان اطراف ما رخ میدهند. آنهایی كه ازدواج كردهاند لزوماً همواره خوشبخت نیستند و رخدادهای تراژیك، بیماریهای حاد و بدبختیهای بزرگی، اغلب برای كسانی اتفاق میافتند كه انتظار ندارند چنین بلایی سرشان بیاید. اما ما چنین حقایقی را میپذیریم چون با تجاربی كه از زندگی كسب كردهایم، همخوانی دارند. فیلمهایی مانند كشتیگیر (2008) یا گرینبرگ (2010) باورپذیر هستد چون با آنچه در زندگی تجربه كردهایم، مطابقت دارند.
☑️ حقایق درونی فطرت انسانی:
آنچه كه قرار است بشود. دستهی دیگری از حقایق هستند كه به دلیل خواسته یا نیاز ماست كه حقیقی به نظر میرسند. برخی از بزرگترین آثار سینمای كلاسیك، حتی وانمود نمیكنند كه بناست حقایق زندگی واقعی را نشان بدهند؛ بلكه به جای این كار یك افسانهی پریان یا داستانی با پایان خوش را به ما نشان میدهند. آدمهای خوب همیشه پیروز میشوند و عشق حقیقی بر همه چیز غلبه میكند. اما چنین داستانهایی به یك نوع خاصی باورپذیر هم هستند یا دستكم طوری ساخته میشوند كه اینگونه به نظر برسد، چون به چیزهایی میپردازند كه شاید بتوان نام حقایق درونی بر آنها گذاشت. حقایقی كه عملاً قابل مشاهده نیستند اما انگار به چشم ما حقیقی به نظر میرسند چون میخواهیم یا لازم داریم كه این گونه باشند. در واقع، مفهوم مجازات عادلانه (این كه پرهیزگاری پاداشی دارد و بدی جزایی دارد) به نوعی نمونهای از یك چنین حقیقت درونی است. ما به ندرت در یك داستان به دنبال مجازات عادلانه هستیم چون بنا هست كه چنین چیزی اتفاق بیفتد. بنابراین خیلی از فیلمهای داستانی به این دلیل متقاعدكننده هستند چون با یك حقیقت درونی همخوانی دارند و قانع میشویم كه نیازهای بشری را بپذیریم. البته، چنین حقایقی به چشم آنهایی كه نمیخواهند مسائلی از این دست را پذیرفته یا باور كنند، این چیزها قلابی و غلط است. فیلمهایی مانند آقای اسمیت به واشنگتن میرود (1939) به كارگردانی فرانك كاپرا یا مناظرهكنندههای بزرگ (2007) ساختهی دنزل واشنگتن، تصاویر باورپذیری از جهان ارائه میكنند كه شاید خیلی شبیه به جهان خود ما باشد...
🌿 @GeraFilm1
چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
او پس از به جای گذاشتن یک کارنامه بینظیر کاری پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت.
جلیلوند در مصاحبهای گفته بود: «من فکر میکنم این بیستسالی که اینجا نبودم، بیست سال خواب بودم و بعد از بیست سال دوباره بیدار شدم و چشمام را باز کردم دیدمای وای! من جایی نبودم، اینها که بوده همهاش تو خواب بوده. من الآن توی وطن خودم هستم و دارم لذت میبرم. از رانندگیاش لذت میبرم، از کارش لذت میبرم، از آدمهاش، از خیابانهاش از خاکاش از دودش لذت میبرم. به هرحال، چون وطنام است دوست دارم. معترض هم نیستم میگویم هم اینی که هست، اگر ایران را دوست داری ایران این است، دوست نداری؟ خوش آمدی!»
روحش شاد 🍀
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوبله_های_ماندگار_آقای_دوبله
به مناسبت درگذشت «چنگیز جلیلوند» مدیر دوبلاژ، دوبلور و بازیگر
زادروز: ۶ آبان ماه ۱۳۱۷
درگذشت: ۲ آذرماه ۱۳۹۹
🌿 @GeraFilm1