هدایت شده از یادداشت💌✍
.
#اندکی_تأمل
✍نجمه صالحی
درطول تاریخ کتابهای زیادی با عنوان مقتل الحسین علیهالسلام به نگارش در آمده است. اما نکته مهم در این زمینه، شیوۀ گزارشگری مورخان از این واقعه است. بر اساس مباحثی که در فلسفۀ تاریخ مطرح میشود، تاریخنگاری امری خود خواسته از طرف مورخ است. مورخان از میان گزارشهای مختلف، به سلیقۀ خود از منابع مختلف مواردی را انتخاب نموده و در نوشتههای خود نقل میکنند. به عبارت دیگر، مورخان آنچه را که خود صلاح میدانستند، در کتب تاریخی مینوشتند. معیار این صلاحیت تحت تأثیر عقاید مورخ، علایق شخصی، خواستههای وی، فضای سیاسی و اجتماعی دوران، ارزشهای حاکم بر جامعه و نظایر آن بوده است.
در تاریخنگاری مسلمانان، نمونههای فراوانی را در منابع تاریخی میتوان یافت که مورخان، حوادث را نقل نکرده و خود نیز به این عدم نقل حادثه، تصریح کردهاند. نمونۀ مشهور در این زمینه، محمد بن جریر طبری، مورخ معروف، است. وی بارها در کتاب خود مینویسد که از ذکر برخی از حوادث خودداری ورزیده و یا نقل آن را خوش نداشته است. بهعنوان نمونه، در حوادث مربوط به اختلاف میان جناب ابوذر با عثمان، وی مینویسد که از ذکر آنها کراهت دارد. وی در جای دیگری از کتاب خود، گزارش نامهنگاریهای میان محمد بن ابیبکر و معاویه را خوش نداشته است. وی در چندین جای دیگر کتاب خود نیز به حذف و عدم ذکر وقایع اشاره کرده است. به نظر میرسد، طبری به دلیل اینکه این دو حادثه با اعتقاد وی به عدالت صحابه منافات داشته، آنها را در کتاب خویش نقل نکرده است. این عدم ذکر برخی رویدادها، نوعی محافظهکاری مورخانه است.
البته این سخن به این معنا نیست که به گزارشهای تاریخی، نمیتوان اعتماد کرد، بلکه به این معنا است که در بررسی رویدادهای تاریخی باید به تأثیر دیدگاههای مورخان در گزارش آن، توجه داشت؛ به ویژه در حوادثی که بحث با مسائل اعتقادی ارتباطی تنگاتنگ دارد، باید توجه داشت که مورخان چگونه به گزارشگری رخدادهای تاریخی پرداختهاند؛ به ویژه در موضوعات مرتبط با شهادت امام حسین علیهالسلام، که یکی از مهمترین حوادث در مرزبندی اعتقادی جامعۀ اسلامی بود!
#محرم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@zemzemh60
استاد شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه) در برنامه #جهان_آراء
کسانی باید پاسخگوی 30 سال مشکلات اقتصادی ایران باشند که نظراتشان در اقتصاد ایران اجرا شده و حالا در رسانههایشان نشستهاند و قیافه منتقد به خود گرفتهاند!
مگر مصر سفارت آمریکا را تسخیر کرده که امروز اقتصادش به این حال و روز افتاده؟ پرو که یکی از بی نواترین اقتصادهای دنیا را دارد، دقیقا ثمره نسخههای اقتصاد جهانی غرب و جریانهای نئولیبرالی است.
سیاست نئولیبرالی دانشگاه و بیمارستان پولی از دوره هاشمی در ایران اجرا شد، و این هم نتیجهی آن است؛ و اگر هم سیاستهایشان کامل اجرایی میشد، قطعا وضع بدتر بود.
#جهاد_تبیین
@Ghalamzaniii
وقتی میگیم مدافعان این نظام پابرهنگان هستند، نه آن ۴ درصد مرفه بی درد!
اینم مدرک👇
پدر شهید #روح_الله_عجمیان
هدیه به روح شهدای اسلام
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
@Ghalamzaniii
جناب مخبر در روز خبرنگاران از آمار تلاش رسانه ای آمریکا بر علیه نظام ایران در جنبش ززآ خبر داد!
اینکه آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار برای این جنگ رسانه ای هزینه کرد و اینکه در سراسر دنیا از فرانسه تا ترکیه، هند، ایتالیا، آمریکا و بقیه نوچه ها..سلبریتی ها، به حمایت جنبش ززآ برخاستند طرف دیگر!
اما مهمتر از همه اینکه، با اینهمه هزینه باز هم توانایی غلبه بر اعتقاد ملت ایران رو پیدا نکردند!
چون هنوز راز این مقاومت را باور ندارند!!!
همان فرمول بی بدیلی که در جنگ هشت ساله تحمیلی، کشور ما را در برابر ۳۴ کشور جهان، بدون از دست دادن یک وجب خاک حفظ کرد!
ما این ایستادگی را مدیون مردان غیور سرزمین مان هستیم.
#جهاد_تبیین
@Ghalamzaniii
فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟!
اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به #مساله فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی "مقایسه" میکنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است:
مردم و حتی گروههای حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گلهمند و منتقدند!
از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله #ادراک_فساد فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند!
۵۱ درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!
تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبریها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایشها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند.
اما #حل_مساله؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟!
اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود.
در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک فساد را افزایش دهد.
به حسب برخی پیمایش ها نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷ به ۱ می باشد!
یعنی ۷ برابر از درک مستند فساد، ادراک و باور به آن -بدون مستند و دلیلی خاص- بین مردم شایع است.
با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود!
برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند (نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰ دیناری اش (نامه۳)! و...
گویندهای مجبور میشود زیاد بن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیاد بن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!
دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه ۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند!
ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد.
مثل:
۱. مطالبه #شفافیت نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز.
۲. #تبیین درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد!
۳. #مطالبه برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم.
این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند.
............................
۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: shoaresal.ir/fa/news/118575
۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است!
۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده.
محسن قنبریان ۱۴۰۲/۵/۱۷
@Ghalamzaniii
لطف های بی حسابت زود یادم می رود
من که قَدرت را نمیدانم خجالت می کشم
دارم از این حسرت کرببلا دق می کنم
من که از دوری جانانم خجالت می کشم
@Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علویان ترکیه را ببینید.
اجتماع وعزاداری زنان مسلمان ترکیه در ایام اسارت حضرت زینب سلام الله علیه.
آیت الله ناصری (ره):
چند چیز است که در زلال کردن جوهره انسان خیلی مؤثر است:
۱) مخالفت با نفس که آثار وضعی هم دارد، آن هم در همه ابعاد، خوراک و غیر خوراک
۲) نماز شب و بیداری سحر، که آثار وضعی دنیایی هم دارد.
۳)روزه نیز بسیار مؤثر است.
۴) گریه بر حضرت اباعبداللّه (ع) خیلی زود اضافات را می سوزاند.
@Ghalamzaniii
چند شب پیش که در نیمه شب، برق های منزل قطع شد, یاد ایامی افتادم که در شب و روز، نگران قطعی های مکرر برق و خرابی لوازم منزلمان بودیم!
یاد تعطیلی کارهایمان با رفتن برق افتادم، چقدر با امروز متفاوت هستیم!
من در همین اتفاق ساده، قدرت باور «ما می تواینم» را می بینم، اینکه هنوز دولتی، در حالی که به آوار برداری هشت ساله دولت پیشین، پایان نداده، توانایی ترمیم را نیز پیدا کرده، خبر از انجام انگیزه و کار جهادی را می رساند که به رغم تمام پروپاگاندای بی وقفه معاندان بر علیه این دولت، توانسته است گوشه ای از زحمات خود را برداشت کند!
همان تلاش و باوری که در تفکر دولت لیبرال پیشین وجود نداشت و نتایج زخم آن هنوز بر پیکر کشورمان تازه است!
به امید روزهایی که «باور ما می توانیم» باور قلبی تمام ما ایرانیان باشد.
فاطمه شکیب رخ
@Ghalamzaniii
《معلم جهاد تبیین》
امام سجاد علیه السلام در طول حیات بابرکتشان، در اثبات حقانیت و زنده نگهداشتن قیام عاشورا با دو روش به تبیین اقدام نمودند. روش مشهور که به سوگواری دائم در عزای سید الشهداء و یارانشان شناخته می شود، همان اشک و ماتم مستمر از وقوع فاجعه کربلا بود که سوزناکی گریه های حضرت، دل ها را متوجه عمق سنگینی جنایت در حق اهل بیت علیهمالسلام می نمود و روش دوم《تبیین قیام عاشورا》بود، چنانچه این امام همام هنگامی که به شهر دمشق وارد شدند و با پیرمرد نا آگاه و هتاک شامی روبرو گشتند که خداوند را بخاطر کشته شدن شهدای کربلا ستایش می گفت! ایشان بدون ابراز ناراحتی از گفتار وی سعی در روشن نمودن حقیقت برای آن پیرمرد برآمدند.
امام زین العابدین(ع) با قرائت آیه《قُلْ لاَ أَسْئَلُکمْ عَلَیهِ اَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی》 به وی فرمود: ای پیرمرد! آیا از این آیه اطلاع داری؟ پس زمانی که با تایید مخاطب خویش روبرو شد، به معرفی و تفسیر آیه و روشن نمودن مقصود آن اهتمام نمود و فرمودند: قربی ما اهل بیت(ع) هستیم! بعد از آن با اشاره به سوره بنی اسرائیل و تاکید بر《حقّ نزدیکان》و دریافت پاسخ پیرمرد، دگر بار فرمود: آیا آیه《وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیء فَأَنَّ للهِِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی》و بدانید که یکْ پنجمِ آنچه به دست می آورید، برای خداوند و پیامبر و نزدیکان است، را خوانده ای؟
با پاسخ پیرمرد مبنی از آگاهی از آن آیه، امام(ع) فرمود: ای پیرمرد! آن نزدیکان ما هستیم، سپس علی بن الحسین (ع) با قرائت آیه《إِنَّمَا یریدُ اللهَ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهیراً، برای مرتبه آخر با پیرمرد اتمام حجت نمود و فرمود: خداوند طهارت را مخصوص ما اهل بیت (ع) نموده است! در این هنگام پیرمرد، لحظه ای خاموش و از گفته خویش پشیمان شد، سپس سرش را به سوی آسمان، بالا برد و گفت: خدایا! من از آنچه گفتم و از دشمنی با این اهل بیت (ع)، توبه می کنم، خدایا! من از دشمن محمّد و خاندان محمّد(ص) به درگاه تو بیزاری می جویم.
سنجش شرایط شام، استعانت از صبر و بیان ساده در توضیح واقعه از نکات ارزشمند این رفتار تبیینی امام سجاد علیه السلام برداشت می شود، زیراکه مردم شام تربیت یافته ی اسلام دست ساز اموی بودند و از حقائق اسلام واقعی اطلاعی نداشتند و همین امر، علت رفتار تبیینی امام (ع) در شام بوده است، چراکه در کوفه رفتار و گفتار ایشان با مردم در قالب توبیخ بود و جنبه تبیین به خود نداشت و همین امر را می توان از نکاتی دانست که جهادگر تبیین باید به آن توجه کامل داشته باشد.
منابع: بحارالانوار، ج 45، ص 129 ؛ احتجاج، ج 2، ص 120-122؛ تاریخ طبری، ج 2، ص 591 به بعد (حوادث سال سیزدهم).
فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
#امام_سجاد
@Ghalamzaniii
#شاهچراغ_تسلیت
باز هم تسلیت!
امشب دگربار شاهچراغ مورد هدف انتقام دژخیمان قرار گرفت! تا که قدرت امنیتی ایران به واسطه موذیانه ترین اخبار به زیر سوال رود!
شلیک هشت خشاب پر در شاهچراغ، خبر هولناکی بود که قرار بود، تیتر تمام رسانه های آتش بیار فردا بشود!
۲۴۰ تیری که امشب به سمت مردم بی گناه شلیک نشد، حاصل جانفشانی شیرمردهای سرزمین مان است که با رشادت خویش، مانع وقوع جنایت فجیع اصحاب شیطان شدند!
خداوند به مجروجان مظلوم این حادثه شفای عاجل عنایت فرمایید《آمین یا رب العالمین》
✍️فاطمه شکیب رخ
@Ghalamzaniii
تروریست رسانه، همان بازوان پر توان و مغز متفکر عملیات داعش و امثالهم است. سناریو تکراری جای جلاد و شهید را عوض کردن با طرح محکومیت قاتل و همدردی با بی گناه، در عین فریادهای کارخودشان هست! تراژدی تکراری برای جاهلانی ست که به شنیدن و پذیرفتن دورغ علاقمند هستند!
بدون تردید اگر قرار بود کار خودشان باشد، امثال شما در صف اول حذف فیزیکی مخالفان باید به درک واصل می شدید!
فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
@Ghalamzaniii
در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بحرین، چهاردهمین استان ایران با دسیسه انگلیس و خیانت پهلوی از ایران جدا شد.
مساحت بحرین ۷۷۸کیلومتر مربع است
که پهلوی مزدور در ممانعت از جداسازی آن از ایران حتی یک تیر شلیک نکرد!
در حالی که جمهوری اسلامی هشت سال با دست خالی و تقدیم ٢٠٠ هزار شهید از بهترین جوانان وطن جنگید تا یک وجب خاک ایرانیان کم نگردد...
کار خودشون بود از همان زمانی که تیر به سمت خودی ها می زدند، اما برای حفظ خاک و ناموس وطن سنگ هم نمی زدنند!!!
@Ghalamzaniii
فاطمه شکیب رخ
#جهاد_تبیین
#بحرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم تاریخی از مجلس شورای ملی زمان پهلوى و غُرش يك نماینده که با اَشک به واگذاری استان بحرین به انگلیس اعتراض میکند.
سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی:
«در جمهوری اسلامی همه آزادند الا بچه حزب اللهی ها»
#لایحه_عفاف_و_حجاب
#محمدرضا_شهبازی
@Ghalamzaniii
این روایت را با طلا بنویسید!
امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند:
نفس کشیدن با غم و اندوه برای مظلومیت ما، خاندان، تسبیح گفتن برای خدا
و غمگین بودن برای ما عبادت
و پنهان داشتن اسرار ما جهاد در راه خدا است.
سپس فرمود: واجب است که این حدیث را با طلا بنویسند.
بحارالانوار، ج۴۴،ص۲۷۹،ح۴
@Ghalamzaniii
«نه سیاه نمایی نه رویا پردازی»
نمی خوام بگم همه چی گل و بلبله، ولی واقعیت اونطور هم که بعضی ها سیاه نمایی میکنند نیست و البته که هرگز نخواهد شد!
مسئولین خائن و دزدی که یه عده از بس گفتند شده ورد زبون یه عده دیگه، مثل همون یک کلاغ و چهل
کلاغ کردن مردمه! تهش میرسه به یک خبر که سند درست حسابی هم نداره!
نشون به اون نشون که تو شهر ما، نه داعشی جولان میده، نه آمریکایی و روسی و چینی رژه میرن و نه برای حمایتشون، احیانا قانون کاپیتولاسیون امضاء شده! نه هفده تا قرارداد ننگین دیگه، ایران ما رو عروس نگون بخت نامردها کرده!
راستی دقت کردید، این روزها میان دارهای سیاه نمایی بدجوری دارند زمین میخورند! واسه همین دلشون میخاد اوضاع اصلا بهتر نشه! مثلا با اطمینان میگن آغا گول نخوری ها، دلار به فلان نرخ رسید سریع بخر!!!
کاری ندارم که مملکت سلبریتی مدار همین گرفتاری ها رو هم باید داشته باشه! می خواد سلبریتی هنری باشه یا اقتصادی یا سیاسی کار! در هر حال کارش بازی کردن هست، حالا با روح مردم، در برابر مردم، با روزگار مردم، با جیب مردم و الی ماشاءالله!
باز هم باید گذشت، قصه این شهر کمی پیچده شده، تیتر ماجراهاش همه ساده ست، ولی اصل داستانش به خیلی جاها وصل شده!
روزگارتان آرام، دل تون با یاد امام زمان (عج) همیشه آباد.
#فاطمه_شکیب_رخ
#جهاد_تبیین
@Ghalamzaniii
رهبر انقلاب امروز : ما به قلهها نزدیک شده ایم و نباید خسته بشویم.
امروز روز خسته شدن و ناامیدی نیست.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جهاد_تبیین
#امید_آفرینی
@Ghalamzaniii
تو این دنیا تنها سفری که با قبول سختی هاش دلت براش پَر میکشه و لحظه شماری میکنی تا دعوت بشی، فقط می تونه راه کربلا باشه!
اللهم الرزقنا زيارةالحسين عليه السلام
#الی_حبیب
#اربعین
@Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ سَلامٌ عَلى قَلبِ زَينَبَ الصَّبور
🔺 دخَلَتْ زینبُ علی بْنِ زیاد
حجت الاسلام #استاد_میرزامحمدی
هنوز نمی دانم که در شمار سیل خروشان اربعین نام مرا نوشته اند یا خیر...
اما خوب می دانم که این دل جوشان آدمی ست که در پیوستن جسم، به لشکر عشاق الحسین، همچون نیرویی محرک، عاملی پنهان می شود که بال های رفتن را به پرواز در می آورد.
اکنون که دگر بار نوای کاروان اربعین سیدالشهداء به صدا درآمده، سزاوارست آنان که طعم این باهمبودگی عاشقانه را به لذت خواهند چشید، در هر قدمی که بر طریق الحسین علیه السلام می نهند، به یاد آن جاماندگانی که ناتوان از همراهی این کاروان بودهاند، لبیک گویان قدم بردارند.
باشد که این حلقه آسمانی از جسم های زمینی، به تربیت دل های ایمانی در مسیر ظهور منتهی گردد.
#فاطمه_شکیب_رخ
#اربعین
#طریق_کربلاء
@Ghalamzaniii
《تطهیر کودتا به نام قیام ملی》
در تاریخ معاصر ایران ما، کودتای ۲۸ مرداد و برکناری دولت مصدق، نشانگر قدرت و سلطه بیگانگان بر سیاست و تصمیمات سلطنت پهلوی بوده که مهمترین نمایه منفی آن، در راس حاکمیت یعنی شاه منفعل و حلقه به گوش ایادی استکبار دیده می شود. چندسالی ست که در تطهیر این بی ارادگی و البته برای مقاصد خاص، طرح تطهیر کودتا با عنوان 《قیام ملی》 کلید خورده است.
این کودتا به رغم وجود اسناد و مدارک بی شمار که همه اثبات کننده ی دخالت و اراده مستقیم آمریکا و انگلیس می باشند، به واسطه ی خودِ عاملان این کودتا از جمله آمریکا نیز، در سال ۱۳۹۶ با انتشار اسناد، بر ادعاها و گمانه زنی های مطرح صحه نهاده است، در حالی که این واقعه همچنان با تطهیر کورکورانه سلطنت طلبان مواجهه است.
اخیرا نیز [آقای ب] با ادعای ارائه ادله حقوقی، این اقدام شاه را عملی قانونی خوانده بود و تمام قد به دفاع از عنوان قیام ملی در برابر کودتا ایستاده بود!
لازم به ذکر است که نگرش حقوقی به پدیده ای تاریخی که با انواع زاوایای درونی، بیرونی و پنهانی روبرو بوده است، بدون تردید کار یک حقوقدان ساده نبوده و این امر نیازمند به تاریخ پژوهی با رویکرد حقوقی می باشد! ضمن آنکه این سوال مطرح می گردد که جناب حقوق دان، چگونه بدون هضم علت تاریخی کودتا و شرح تفسیر متن واقعه، در صدد تفسیر حقوقی آن واقعه برآمده است؟! چنانچه تنها از زاویه بیرونی به ماجرای کودتای ۲۸ مرداد، عواملی مانند حضور آمریکا به علت نزدیکی مصدق به حزب توده و احتمال قدرت یابی شوروی در ایران، به همراه حضور انگلیس به خاطر مسئله نفت و قراردادهای شکست خورده خویش و یا عوامل داخلی مانند عدم حمایت روحانیت به جهت انتخاب بین گزینه بد و بدتر یعنی گسترش نفوذ حزب توده مشهود است، هرچند که عامل داخلی، با عدم انتخاب گزینه ی حمایت از مصدق، به رغم ادعای اخیر، همراه توطئه ی دلار بیگانگان نیز نگردید!
گذشته از شرح و اثبات صحت اسناد موجود در دخالت مستقیم آمریکا و انگلیس در شکل گیری کودتای ۲۸ مرداد، صرف پرداختن مکرر به امثال چنین مسائلی، رسانای نکات زیر می تواند باشد؛
۱.اینکه تطهیر اقدامات شاه منفعل، بی اراده، فاسد، وابسته به استکبار، در جامعه کنونی توسط افرادی مانند[آقای ب]، به جهت زاویه معناداری که با نظام اسلامی دارد، امکان پذیر است، نشان دهنده ی وجودِ ظرفیت تطهیرسازی های بعدی و البته قابلیت تبدیل به تاریخ سازی و یا اسطوره سازی ها غیر واقعی را نیز هدف خواهد داشت! (آقای ب حقوقدانی با سابقه در مشاغل شغلی دولتی و دانشگاهی بوده که مدعی آگاهی یافتن از خطای گذشته خود یعنی همکاری با نظام اسلامی و اصلاح خطاهای پیشین خود، یعنی ضدیت با نظام اسلامی شده است!)
۲. تطهیر حقوقی کودتا و تبدیل آن به یک قیام ملی، بیانگر آغاز تطهیر حضور بیگانگان و پذیرش آنان در کشور اسلامی ایران خواهد بود، همانطور که در منظر هم فکرهای این جناب نیز، روابط عادی با اسکتبار، پیامد منفی در جوامع اسلامی به دنبال نخواهد داشت، بلکه در جهت حفظ مصالح مسلمانان نیز توصیه شده است و این یعنی مخالفت با متن صریح قرآن《 أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ》که سفارش اکید بر مخالفت با کفار نموده است.
ودر آخر آنکه، تحریف وقایع تاریخی به منظورِ تجویز و ترویج افکار لیبرال محور، مشخصه اصلی گفتمان های جاری است که شاخص هدف چنین افرادی قرار گرفته است.
#فاطمه_شکیب_رخ
#جهاد_تبیین
@Ghalamzaniii