eitaa logo
قرارگاه فرهنگی مه شکن
616 دنبال‌کننده
25.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
212 فایل
امام خامنه ای حفظه الله: "در فضای مه آلود فتنه چراغ #مه_شکن لازم است که همان بصیرت است." ارتباط با مدیر: @M_khaadem
مشاهده در ایتا
دانلود
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید خادمی 🌱 ابتدایی 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Ghar
✳️ سنگین‌ترین عمل در ترازوی اعمال 🔷امام صادق علیه السلام: 🔹 أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ. ✨سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل بیت اوست. 📚 بحارالأنوار، ج ‏۹۱، ص ۴۹ •┈••❀࿐❁💚❁࿐❀••┈• @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید کشتکار 🔸 متوسطۀ مرحلۀ اول 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
امیر حسین نیکوکلام.mp3
2.53M
🎧🎧 📘 اصول دین نوجوانان(1) 🔷 مرور بخش توحید 👤 امیرحسین نیکوکلام @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ اینجا حرم همه‌ی معصومین است! 🔻 (ره) می‌فرمود: سلام الله علیها با علیه السلام ارتباطاتی خیلی قوی‌ دارند. در حرم او همه‌ی معصومین را باید زیارت کرد؛ چون حرم آن حضرت، حرم معصومین است لذا جا دارد خوانده شود. 📚 از کتاب 👤 راوی: حجت الاسلام علی بهجت @Gharargah_mehshekan
🔰 مقام علیهاالسلام 🔶 (علیهاالسلام ) بعد از پدر، در سال ۱۷۹ تحت کفالت برادرش امام رضا علیه السلام قرار گرفت و تا سال ۲۰۰ هـ ق یعنی ۲۱ سال تمام، در کنار برادر بزرگوارشان به و و معنوی و اخلاقی دست یافت؛ برخی از مقامات ایشان عبارت است از: 💠مقام شفاعت 🔷در مقام و منزلت و جایگاه این بانوى بزرگوار نزد اهل بیت(علیهم السلام )همین بس که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوى است. از فرزندان من در آنجا وفات مى کند که نامش دختر موسى علیه السلام است. همه شیعیان ما به او وارد بهشت مى شوند».[۱] همچنین او در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه معروفش که توسط امام رضا(علیه السلام) بیان شده است میخوانیم: «یا فاطِمَةُ اشْفَعى‏ لى‏ فىِ الْجَنَّةِ، فَانَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ‏ شَاْناً مِنَ‏ الشَّاْنِ؛ اى مرا در بهشت شفاعت کن چرا که در داراى‏ هستى».[۲] 💠مقام علمی و حدیثی 🔷 (علیهاالسلام) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(علیهاالسلام) و بود و همانگونه که حضرت زهرا(علیهاالسلام) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت امام علی(علیه السلام) را تبیین میکرد، (علیهاالسلام) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت امام علی(علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت میشود. 🔷برای نمونه (علیهاالسلام) با چند واسطه از حضرت زهرا(علیهاالسلام) نقل میکنند که فرمود: پیامبر اکرم در شب معراج به بهشت رفت و بر روی پرده ای در قصر بهشت دید که چنین نوشته شده: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌ‏ وَلِیُ‏ الْقَوْمِ؛ معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست محمد رسول خدا و علی ولی و رهبر مردم است»... و بر روی پرده درگاه قصر دیگری نوشته شده است: «شِیعَةُ عَلِیٍّ هُمُ الْفَائِزُون؛ شیعیان علی رستگارند».[۳] 🔷همچنین در باب مکانت علمی (علیهاالسلام) نقل شده است که روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسشهایی داشتند که میخواستند از محضر امام کاظم (علیه السلام) بپرسند و ایشان در سفر بود. از این رو حضرت (علیهاالسلام) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشت و به آنان تسلیم نمود. آنان از مدینه خارج شده و در بیرون شهر با امام کاظم علیه السلام مصادف شدند. هنگامی که امام پرسش‌های آنان و پاسخ‌های (علیهاالسلام) را مشاهده کرد، سه بار فرمود: «فِدَاهَا أَبُوهَا؛ پدرش به فدایش باد».[۴] پی نوشت‌ها: [۱] بحار الأنوار، ج ‏۵۷، ص ۲۲۸ [۲] کلیات مفاتیح نوین، همان، ص ۵۷۹ [۳] بحار الأنوار، همان، ج ‏۶۵، ص ۷۷ [۴] همراه زائران قم و جمکران، همان، ص۶۱؛ کشف اللئالی، نقل از: کریمه اهل بیت، (علی‌اکبر مهدی‌پور) ص ۶۳ و ۶۴ 📕بانوی ملکوت (علی کریمی جهرمی) 🌐وبسایت راسخون @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
✳️ اینجا حرم همه‌ی معصومین است! 🔻 #آیت_الله_بهجت (ره) می‌فرمود: #حضرت_معصومه سلام الله علیها با #ام
•┈••❀࿐❁💚❁࿐❀••┈• ☀️ بر خواهر خسرو خراسان صلوات ☀️ بر جلوۀ خورشید درخشان صلوات ☀️ بر حضرت معصومه، شفیع شیعه ☀️ بر آیت حق، مهر فروزان صلوات •┈••❀࿐❁💚❁࿐❀••┈• @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهیدچمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهیدچمران 🌴 حوزۀ
📸 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهیدچمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهیدچمران 🌴 حوزۀ
🔰 عوامل تربیت (4) : ✨ كار یكی از عواملی كه خیلی ساده است ولی شاید كمتر به آن توجه می شود، عامل كار است. كار از هر عامل دیگری اگر سازنده تر نباشد، نقشش در سازندگی كمتر نیست. انسان این جور خیال می كند كه كار اثر و معلول انسان است، پس انسان مقدم بر كار است؛ یعنی چگونگی انسان مقدم بر چگونگی كار و چگونگی كار تابع چگونگی انسان است و بنابراین تربیت بر كار مقدم است، ولی این درست نیست. هم تربیت بر كار مقدم است و هم كار بر تربیت؛ یعنی ایندو، هم علت یكدیگر هستند و هم معلول یكدیگر. هم انسان سازنده و خالق و آفریننده كار خودش است، و هم كار (و نوع كار) خالق و آفریننده روح و چگونگی انسان است. 🔹 كار از نظر اسلام در اسلام بیكاری مردود و مطرود است و كار به عنوان یك امر مقدس، شناخته شده است. در زبان دین وقتی می خواهند تقدس چیزی را بیان كنند به این صورت بیان می كنند كه خداوند فلان چیز را دوست دارد. مثلاً در حدیث وارد شده است: خداوند مؤمنی را كه دارای یك حرفه است و بدان اشتغال دارد، دوست دارد. یا اینكه گفته اند: كسی كه خود را برای اداره زندگی اش به مشقّت می اندازد، مانند كسی است كه در راه خدا جهاد می كند. یا حدیث دیگری كه در بحار و برخی كتب دیگر هست كه وقتی در حضور مبارك رسول اكرم درباره كسی سخن می گفتند كه فلانی چنین و چنان است، حضرت می پرسید كارش چیست؟ اگر می گفتند كار ندارد، می فرمود: سَقَطَ مِنْ عَیْنی یعنی در چشم من دیگر ارزشی ندارد. در این زمینه متون زیادی داریم. در همین كتاب كوچك داستان راستان، از حكایات و داستانهای كوچكی كه از پیغمبر و امیرالمؤمنین و سایر ائمه نقل كرده ایم فهمیده می شود كه چقدر كار كردن و كار داشتن از نظر پیشوایان اسلام مقدس است، و این درست برعكس آن چیزی است كه در میان برخی متصوّفه و زاهدمآبان و احیانا در فكر خود ما رسوخ داشته كه كار را فقط در صورت بیچارگی و ناچاری درست می دانیم، یعنی هركسی كه كاری دارد می گوییم این بیچاره محتاج است و مجبور است كه كار كند؛ فی حدذاته آن چیزی كه آن را توفیق و مقدس می شمارند بیكاری است كه خوشا به حال كسانی كه نیاز ندارند كاری داشته باشند، حال كسی كه بیچاره است دیگر چكارش می شود كرد؟ ! در صورتی كه اصلاً مسئله نیاز و بی نیازی مطرح نیست. اولاً كار یك وظیفه است...ولی ما اكنون درباره كار از این نظر بحث نمی كنیم كه كار یك وظیفه اجتماعی است و اجتماع حقی بر گردن انسان دارد و یك فرد هرچه مصرف می كند محصول كار دیگران است. در اینكه كار یك وظیفه است نمی شود شكی كرد، ولی ما درباره كار از نظر تربیت بحث می كنیم. آیا كار فقط وظیفه ای از روی ناچاری اجتماعی است؟ یا نه، اگر این مسئله نباشد نیز لازم است و به عبارت دیگر اگر این لابدّیت و ناچاری وظیفه اجتماعی نباشد، باز هم كار از نظر سازندگی فرد یك امر لازمی است. انسان یك موجود- به یك اعتبار- چند كانونی است. انسان جسم دارد، انسان قوّه خیال دارد، انسان عقل دارد، انسان دل دارد، انسان. . . كار برای جسم انسان ضروری است، برای خیال انسان ضروری است، برای عقل و فكر انسان ضروری است، و برای قلب و احساس و دل انسان هم ضروری است. اما برای جسم كمتر احتیاج به توضیح دارد، زیرا یك امر محسوس است. 📘 تعلیم و تربیت در اسلام 🌷 @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 5 خرداد 🌷 پایگاه شهیدچمران 🌴 حوزۀ
🔹 كار و تمركز قوّه خیال انسان یك نیرویی دارد و آن این است كه دائما ذهن و خیالش كار می كند. وقتی كه انسان درباره مسائل كلی به طور منظم فكر می كند كه از یك مقدمه ای نتیجه ای می گیرد، این را می گوییم تفكر و تعقل. ولی وقتی كه ذهن انسان بدون اینكه نظمی داشته باشد و بخواهد نتیجه گیری كند و رابطه منطقی بین قضایا را كشف نماید، همین طور كه تداعی می كند از اینجا به آنجا برود، این یك حالت عارضی است كه اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یكی از چیزهایی است كه انسان را فاسد می كند؛ یعنی انسان نیاز به تمركز قوّه خیال دارد. اگر قوّه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق انسان می شود. ❇️ امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: اَلنَّفْسُ اِنْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَكَ. یعنی اگر تو نفس را به كاری مشغول نكنی، او تو را به خودش مشغول می كند. یك چیزهایی است كه اگر انسان آنها را به كاری نگمارد طوری نمی شود، مثل یك جماد است. این انگشتر را كه من به انگشتم می كنم، اگر روی طاقچه ای یا در جعبه ای بگذارم طوری نمی شود. ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یك كاری داشته باشد كه او را متمركز كند و وادار به آن كار نماید و الاّ اگر شما به او كار نداشته باشید، او شما را به آنچه كه دلش می خواهد وادار می كند و آن وقت است كه دریچه خیال به روی انسان باز می شود؛ در رختخواب فكر می كند، در بازار فكر می كند، همین طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است كه انسان را به هزاران نوع گناه می كشاند. اما برعكس، وقتی كه انسان یك كار و یك شغل دارد، آن كار و شغل، او را به سوی خود می كشد و جذب می كند و به او مجال برای فكر و خیال باطل نمی دهد. 🔹 كار و جلوگیری از گناه كتابی است به نام اخلاق از مردی به نام ساموئل اسمایلز. از كتابهای خوبی كه در اخلاق نوشته اند این كتاب است. كتاب دیگری است به نام در آغوش خوشبختی. این هم كتاب خوبی است. الآن یادم نیست كه در كدامیك از این دو كتاب خوانده ام، نوشته بود: گناه غالبا انفجار است، مثل دیگ بخار كه اگر آن را حرارت بدهند و هیچ منفذی و دریچه اطمینانی نداشته باشد، بالاخره انفجار پیش می آید. گفته بود: غالبا گناهان انفجار هستند، انسان منفجر می شود. منظورش این است كه انسان به حكم اینكه یك موجود زنده است باید با طبیعت در حال مبادله باشد. آقای مهندس بازرگان در كتابهایشان خیلی جاها این مطلب را بیان كرده اند كه انسان با طبیعت دائما در حال مبادله است، یعنی از یك طرف نیرو و انرژی می گیرد و از طرف دیگر می خواهد مصرف كند. وقتی كه انسان نیرو و انرژی می گیرد، این نیرویی را كه گرفته (چه جسمی و چه روحی) باید یك جایی مصرف كند. خیال انسان هم همین طور است. بدن انسان وقتی نیرو می گیرد باید مصرف شود: زبان انسان بالاخره باید حرفی بزند، چشم انسان بالاخره باید چیزی را ببیند، گوش انسان بالاخره باید صدایی را بشنود، دست و پای انسان باید حركتی كند؛ یعنی انسان نمی تواند مرتب از طبیعت انرژی بگیرد و بعد خود را نگه دارد و مصرف نكند. این مصرف نكردن مثل همان دیگ بخار بی منفذ است كه مرتب حرارتش می دهند و بالاخره منفجر می شود. افرادی كه به دلیل تعیّن مآبی یا به هر دلیل دیگر... اینها را در یك حالت بیكاری و به قول عربها در یك حالت «عُطله» در می آورند، یعنی تمام وجودشان از نظر كار كردن و صرف انرژیهای ذخیره شده در یك حالت تعطیل می ماند، در حالی كه خودشان هم متوجه نیستند نیروها سعی می كنند كه به یك وسیله بیرون آیند. راه صحیح و درست و مشروع كه برایش باقی نگذاشته، از طریق غیر مشروع بیرون می آید. غالبا حكّام، جانی از آب در می آیند و یكی از علل جانی شدن آنان همین حالت تعطیل بودن و عطله از كار درست است، چون تعیّن مآبی اقتضا می كند كه حاكم هیچ كاری از كارهای شخصی خود را انجام ندهد. مثلاً اگر سیگاری هم می خواهد بكشد، اشاره نكرده كس دیگری سیگار را آماده می كند و حتی كبریت را هم كس دیگری می كشد و خودش این مقدار هم زحمت نمی كشد كه برای سیگارش كبریت بكشد. كفشش را می خواهد پایش كند، یك كسی فورا می آید پاشنه كش درآورده و كفشش را به پایش می كند. لباسش را می خواهد روی دوشش بیندازد، فورا كسی روی دوشش می اندازد. به یك وصفی در می آید كه همه كارهایش را دیگران انجام می دهند و او همین جور مربّامانند، بیكار می نشیند و حتی طوری می شود كه دست زدن به یك كار را- هرچند ساده و كوچك باشد- برخلاف شأن و حیثیت خود تشخیص می دهد. 📘 تعلیم و تربیت در اسلام 🌷 @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 6 خرداد 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan