📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 15 اردیبهشت
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 15 اردیبهشت 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴
📸
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 15 اردیبهشت
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 15 اردیبهشت 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴
🍀ورقی از کتاب
✳️ فلسفه قصاص
ببینید این تعبیر قرآن راجع به مسئله قصاص چه تعبیر جامعی است! می دانیم قرآن در قانون جزایی خود طرفدار قصاص است. در مواردی كه كسی به عمد و بدون هیچ عذری بیگناهی و نفس محترمی را از بین می برد، اسلام اجازه قصاص می دهد كه او را به مجازات آن شخص اعدام كنند.
در اینجا این مسئله پیش می آید كه حالا او یك نفر را كشته، ما چرا یك نفر دیگر را اضافه كنیم و بكشیم؟ ! اگر كشتن كار بدی است ما چرا به عنوان قصاص، این كار بد را تكرار كنیم؟ ! او كار بدی كرده كه یك نفر را كشته، آیا ما هم خود او را بكشیم كه باز یك انسان كشته باشیم؟ ! قرآن می گوید: وَ لَكُمْ فِی اَلْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی اَلْأَلْبابِ [بقره/179]؛ كشتن اینچنین را، كشتن و اماته و میراندن تلقی نكنید، این را حیات و زندگی تلقی كنید ولی نه حیات این فرد، حیات جمع. یعنی با قصاص یك نفر متجاوز، حیات جامعه و حیات افراد دیگر را حفظ كرده اید. شما اگر جلو قاتل را نگیرید، فردا او یك نفر دیگر را خواهد كشت، و فردا دهها نفر دیگر پیدا می شوند و دهها نفر دیگر را خواهند كشت. پس این را كم شدن افراد جامعه تلقی نكنید، حفظ بقای جامعه تلقی كنید؛ این را میراندن تلقی نكنید، زندگی تلقی كنید؛ یعنی قصاص معنایش دشمنی كردن با انسان نیست، دوستی كردن با انسان است.
✳️ انسان دوستی
می گویند «انسان دوستی» . البته سخن درستی است، ولی این مطلب باید شكافته شود...یك وقت ما در تعریف انسان می گوییم: یك حیوان یك سر و دو گوش مستقیم القامه كه حرف هم می زند. اگر انسان این است، آنهایی كه خواستند عیسی را به دار بكشند همان قدر انسانند كه خود عیسی؛ آنها هم مثل عیسی حرف می زدند و از این جهات فرقی با او نداشتند.
یك وقت می گوییم «انسان» یعنی این هیكل خاص كه در همه این افراد مشترك است و «انسان را دوست داشته باشیم» یعنی هركسی را كه از نسل آدم هست دوست داشته باشیم و خلاصه منظور از انسان، انسانِ زیست شناسی است، آن كه زیست شناسی او را انسان می داند. آیا مقصود این است؟ یا نه، مقصود انسان بما هو انسان است؛ یعنی انسان به خاطر ارزشهای انسانی، به خاطر انسانیت، و انسان دوستی یعنی انسانیت دوستی.
حال اگر انسانی ضد انسان و ضد انسانیت شد، مانع راه انسانهای دیگر و مانع تكامل انسانهای دیگر شد، آیا باز ما باید این انسان را كه در واقع اسمش انسان است و در معنا انسان نیست (و به تعبیر امیرالمؤمنین: اَلصّورَةُ صورَةُ اِنْسانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوانٍ ظاهر، ظاهر انسان است و باطن، باطن یك حیوان) دوست بداریم؟ آیا به نام انسان دوستی باید به انسانیت خیانت كنیم و با انسانیت دشمنی بورزیم؟!
📘 تعلیم و تربیت در اسلام
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اهمیت جهاد تبیین
🔷 حجت الاسلام راجی
#جهاد_تبیین
•┈•••✾•🌿💠🌿•✾•••┈•
@Gharargah_mehshekan
👌 #تلنگرانھ
#تقوا یعنیاینڪہ
هروقتخواستمبیامسراغاینترنت،
اینستا،فیسبوڪو . .
جوابقانعڪنندهایبرایسوال
جوانےاترادرچهراهیصرفڪردی؟
داشتہباشم . .🙂
#استادپناهیان
@Gharargah_mehshekan
⚠️با دشمنِ مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید
✳️ رهبر معظم انقلاب:
مطالبهگری شما به گونهای باشد کههم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راهحلها، با دشمنِ مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🤲
#جهاد_تبیین
@Gharargah_mehshekan
🕊
💌 #پیامکی_از_بهشت
همیشه برای خـــــدا بنده باشید ڪه اگر این چنین شد بدانید عاقبت همه ی شما ختم به خیر می شود.
#حاج_قاسم❤️
┈ ••~~ ❅❥🌷🕊🌷❥❅~~••┈
@Gharargah_mehshekan
📷جایت امروز خالی بود سردار دلها ...
✍یکی بود یکی نبود 😭😭
✳️ رهبر معظم انقلاب در دیدار بشار اسد:
شهید سلیمانی بزرگوار، تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری میکرد.
♦️رهبر معظم انقلاب همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی، گفتند: آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری میکرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت.
♦️ایشان افزودند: شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش میکردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس مینگریستند.
┈ ••~~ ❅❥🌷🕊🌷❥❅~~••┈
@Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧✨🎧
👌این ۵ دقیقه صحبتهای سید حسن نصرالله رو گوش کنید و لذت ببرید.
@Gharargah_mehshekan
#تلنگر_و_تفکر
🚖راننده سریع سرعتش را کم کرد و گفت:
من دیگه اینجا رو حفظ شدهم!
خیر ندیدهها این جا دوربین گذاشتن!
جریمهمون میکنن...!🚨
👀نگاه کردم به رابطه ی خودم و خدا!
پیش خودم گفتم همهی زندگی رو
بی ملاحظهی این که منو میبینه ویراژ دادم! حتی بعضی وقتا زدم جاده خاکی!😔
کی و کجا بیاد این جریمهها را صاف کنم باهاش،
خودش میدونه و خودش باید رحم کنه...🌱
💠 « اَلَم یَعلَم بِاَن الله یَری »
« آیا او (انسان) نمی داند که
خداوند همه اعمالش را می بیند؟ »
•┈•••✾•🌿💠🌿•✾•••┈•
@Gharargah_mehshekan
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید جابری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 جمعه 16 اردیبهشت
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 16 اردیبهشت 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوز
📸
💢 حلقۀ شهید جابری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 جمعه 16 اردیبهشت
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
شریعت جو.mp3
1.23M
🎧🎧
📘 حکمت ها و اندرزها
🔷 ارکان سعادت بشر
👤 مجتبی شریعت جو
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
مهرحسینی.mp3
1.29M
🎧🎧
📘 حکمت ها و اندرزها
🔷 ارزش سرمایۀ عمر
👤 سیدحسن مهرحسینی
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
میرباقری.mp3
2.08M
🎧🎧
💠 ایمان و درجات آن
👤 محمدمهدی میرباقری
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
🎧🎧 📘 حکمت ها و اندرزها 🔷 ارکان سعادت بشر 👤 مجتبی شریعت جو @Gharargah_mehshekan
🔰 اركان سعادت بشر
قرآن كریم در سورۀ كوچكی كه به نام «سورۀ عصر» نامیده می شود، ضمن تأكید با یك قسَم می فرماید: «بشر جز با داشتن چهار خصلت زیانكار و بدبخت است:
اول ایمان، دوم عمل درست و صحیح، سوم تشویق و وادار كردن افرادْ یكدیگر را به حق، چهارم تشویق و توصیه ی افرادْ یكدیگر را به خویشتن داری و استقامت و صبر. » اینها چهار ركن و چهار ستون كاخ سعادت بشر می باشند.
♦️اما ركن اول یعنی ایمان؛ این ركن اساسی ترین ركن حیات انسانی است. انسان از آن جهت كه انسان است نمی تواند بدون ایمان زندگی خوش و مقرون به آسایشی داشته باشد. حركات و فعالیتهای انسان همین قدر كه از حدود خور و خواب و خشم و شهوت و لذتهای آنی تجاوز كرد نقطۀ اتّكایی لازم دارد، بدون آن نه حركات و فعالیتهای انسان نظم و انضباطی به خود می گیرد و نه مقرون به نشاط و رغبت خواهد بود. ما اگر حیوانی را- مثلاً اسبی یا گوسفندی را- در نظر بگیریم، به طور وضوح احساس می كنیم كه احتیاجی به آنچه ما آن را «ایمان» می نامیم ندارد، زیرا فعالیتهای این حیوان بسیار محدود است؛ آب خوردنی است و علف خوردنی و جست و خیزی و حداكثر مراقبت فرزندی. هادی حیوان و محرك او و نقطۀ اتكاء او در این اعمال همان غریزۀ طبیعی ابتدایی وی است...
اگر فرزند آدم شعاع حركات و كارهایش محدود بود به حركات طبیعی و غریزی، او نیز برای كارهای خود نقطۀ اتكایی جز غرایز اوّلی و طبیعی خود نداشت.
اما چه باید كرد كه شعاع اعمال و حركات لازم و ضروری فرزند آدم خیلی طولانی تر از اینهاست، به جهت اینكه اولین چیزی كه انسان را با حیوان فرق می گذارد این است كه زندگی وی اجتماعی است. زندگی اجتماعی سبب شده كه انسان از وجود دیگران بهره های بی حساب ببرد و به همین دلیل وظایف و تكالیفی در برابر جامعه- كه در سایۀ وی بهرۀ بی حساب می برد- به عهده دارد. آنجا كه پای انجام وظایف و تكالیف اجتماعی است دیگر غریزه و طبیعت حكمفرما نیست و آن سهولت و آسانی و بلكه لذت و بهجتی كه در انجام كارهای طبیعی هست در اینجا وجود ندارد. در اینجا بشر فقط سنگینی بار وظیفه و تكلیف را روی دوش خود احساس می كند. بالاتر اینكه احساس می كند كه انجام وظیفه و تكلیف در بسیاری از موارد برخلاف طبیعت و میل و غریزۀ شخصی است. وظیفه از او راستی و امانت و فداكاری و انصاف و عدالت و تقوا و عفت و پاكدامنی می خواهد، و طبیعت شخصی وی برعكس حكم می كند كه برای جلب لذت و منفعت شخصی دروغ بگوید و خیانت و دزدی كند، از فداكاری و انصاف و عدالت سر باز زند، جامۀ تقوا و طهارت و عفت را بیالاید تا به كام رسد. اینجاست كه انسان خود را در برابر یك سلسله تصمیمات بزرگ می بیند در جهت مخالف طبیعت و منفعت خودش، و محال است كه بدون نقطۀ اتكایی كه روح او را به این فضایل راضی سازد بتواند از عهده برآید. این نقطه ی اتكاء همان است كه «ایمان» نامیده می شود.
♦️ ركن دوم، عمل صحیح و شایسته است. ممكن است مردمی ایمان داشته باشند اما عمل صحیح نداشته باشند. ابتدا تصور این مطلب مشكل به نظر می رسد كه چگونه ممكن است كه ایمان باشد و تجلیات وی كه عمل صالح است نبوده باشد!
اما نباید تعجب كرد، زیرا گاهی مردمی به خدا و پیغمبران و كتب آسمانی و اولیای دین اعتقاد و ایمان دارند ولی در اثر بعضی انحرافات و اشتباهات گمان می كنند كه تنها ایمان داشتن كافی است و عمل، اهمیت چندانی ندارد. و یا ممكن است مردمی عمل بكنند و عملشان متكی به ایمان و عقیده باشد ولی در تشخیص عمل اشتباه كرده باشند، یعنی یك سلسله اعمال را به حكم ایمان خود انجام بدهند كه هیچ اثر و فایده ای بر آن اعمال مترتب نگردد...
♦️ ركن سوم سعادت بشر عبارت است از تشویق و تحریك افرادْ یكدیگر را به ملازمت ایمان و حق و عمل شایسته. افراد جامعه نه تنها بایست ایمان داشته باشند و نیكو عمل كنند، بلكه باید به انواع وسایل قولی و عملی یكدیگر را به ایمان و عمل صالح توصیه و تشویق كنند؛ جامعۀ خود را باید طوری بسازند كه دائماً افراد تحت تلقین كارهای خیر واقع گردند، نه آنكه خدای ناخواسته وضع جامعه به صورتی درآید كه افراد دائماً تحت تلقین بدكاری و فساد قرار گیرند.
♦️ ركن چهارم، توصیه و تشویق به صبر و استقامت است. چرخ روزگار همیشه بر وفق مراد اشخاص نمی گردد و تندباد حوادث همواره در جهت موافق حركت كشتی حركت نمی كند. باید در مقابل حوادث و ناملایمات ایستادگی و پایداری كرد و باید افراد دائماً یكدیگر را به صبر و پایداری توصیه و تشویق كنند.
قرآن كریم می فرماید: «اگر مردم بر راه حق استقامت بورزند ما از دریای رحمت خود آب فراوان نصیب ایشان خواهیم كرد. » (جن/16)
📘 حکمت ها و اندرزها
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan