🟩1⃣ اصول قرائت نافع مدنی :
🔸 فرش الحروف ٫ همزه مفرده :
🔺 ورش راوی دوم نافع مدنی ؛ کلمه اَلنَّبى را در وصل و وقف و به هر صورت که باشد با همزه مى خواند :
اَلنّبيءُ ـ نَبيئاً ـ النَّبيؤُنَ ـ الاَنبِئاءُ ـ اَلنُّبوءةَ ..
🔻 قالون راوی اول نافع مدنی ؛ در دو موضع و در وصل ، آنرا به «ياء مشدد» خوانده :
لِلنّبيِّ اِنْ اَرادَ ـ بُيوت النّبِيِّ الّا اَنْ ( احزاب ۵۰ و ۵۲ ) ،
ولى بر آنها به همزه وقف نموده است .
https://eitaa.com/GheraateQuran/4184
▪️ «نبیّ» در اصل «نبیء» است که همزه آن مبدّل (ابدال) به «یاء» شده و ادغام گردیده است.
▪️ بعضی آن را از نبوّت گرفتهاند که به معنی رفعت و بلندی است.
▪️ راغب گوید: نبیّ با تشدید از نبیء با همزه ابلغ است که آن به رفعت قدر دلالت دارد.
▪️ جمع نبیّ ؛ نبیّون و انبیاء آمده است ، مانند :
🔺 «وَ ما اُوتِیَ مُوسی وَ عِیسی وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ»
(و آنچه به موسی و عیسی و ساير پيامبران، از طرف پروردگارشان داده شده است)
🔺 «اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ اِذْ جَعَلَ فِیکُمْ اَنْبِیاءَ...»
(ياد كنيد هنگامى را كه موسى به قوم خود گفت : اى قوم من! نعمت خدا را برخود به ياد آوريد هنگامى كه در ميان شما، پيامبرانى قرار داد)
مأخذ : ویکی فقه
https://eitaa.com/GheraateQuran/4185
🔹 در بین قرّاء عشره تنها نافع مدنی (قالون و ورش) ، کلمه «نبیّ» و متعلقات را در سراسر قرآن با همزه و به «نبیء» خوانده است.
🔻 سایر قرّاء مانند ابن کثیر مکی ، ابوعمرو بصری ، ابن عامر دمشقی ، عاصم کوفی ، حمزه کوفی ، کسایی کوفی ، ابوجعفر مدنی ، یعقوب حضرمی بصری ، خلف العاشر و راویان آنها ، این کلمه و متعلقات آن را به «نبیّ» خوانده اند.
🔹 تحقیق : محمود حسین منصور
▪️ تلاوت : آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه فصلت
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
🔺 از طریق : شاطبیه ٫ الأزرق
🔻 با مد بدل : به طول
https://eitaa.com/GheraateQuran/4188
👇
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلآئِکَةُ أَلا تَخَافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ ﴿٣٠﴾ نَحْنُ أَوْلِیَآؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِیٓ أَنْفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ ﴿٣١﴾
🔹 تحقیق : محمود حسین منصور
▪️ تلاوت : آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه فصلت
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
🔺 از طریق : شاطبیه ٫ الأزرق
🔻 با مد بدل : به طول
🔸 تقلیل (اماله صغری) :
۱_ الدُّنْیَا (ی)
🔸 ترقیق راء :
۱_ وَأَبْشِرُوا ، الآخِرَةِ
🔸 مدود :
۱_ مد منفصل (طول۶): تَشْتَهِیٓ أَنْفُسُکُمْ
۲_ مد متصل (طول۶): الْمَلآئِکَةُ، أَوْلِیَآؤُکُمْ
۳_ مد بدل (قصر۲ _ توسط۴ _ طول۶) : الآخِرَةِ
https://eitaa.com/GheraateQuran/4189
فرش الحروف آیه ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه فصلت به روایت ورش از نافع مدنی از طریق شاطبیه الأزرق 👇
🔹تحقیق : علیرضا کربلایی (مشهد)
▪️ در سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم مسجد ابی الائمه امیرالمومنین (ع) در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ه.ق
▪️ تلاوت : آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه قیامت
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔺 از طریق : شاطبیه ٫ التیسیر
🔻 با مدّ منفصل : به توسط(۴)
https://eitaa.com/GheraateQuran/4199
👇
27.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لَآ أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ ﴿۱﴾
وَلَآ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ﴿۲﴾
أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿۳﴾
بَلَى قَادِرِينَ عَلَىٓ أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾
بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿۵﴾
يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿۶﴾
🔹تحقیق : علیرضا کربلایی (مشهد)
▪️ در سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم مسجد ابی الائمه امیرالمومنین (ع) در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ه.ق
▪️ تلاوت : آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه قیامت
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔺 از طریق : شاطبیه ٫ التیسیر
🔻 با مدّ منفصل : به توسط(۴)
🔸 مدود :
۱_ مدّ منفصل (توسط۴_فوق قصر۵) :
لَآ أُقْسِمُ ، عَلَىٓ أَنْ
۲_ مدّ متصل (توسط۴_فوق قصر۵) : _
https://eitaa.com/GheraateQuran/4200
فرش الحروف آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه قیامت به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیه ٫ التیسیر 👇
🔹 تحقیق : شیخ كامل یوسف البهیمی
▪️ تلاوت : آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل
▪️ به روایت : ابن ذکوان از ابن عامر دمشقی
🔺 از طریق : شاطبیه
🔻 موافق با : عاصم کوفی (شعبه و حفص) ، خلف العاشر (اسحاق و ادریس)
https://eitaa.com/GheraateQuran/4207
👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿٣٠﴾ أَلا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ ﴿٣١﴾ قَالَتْ یَآ أَیُّهَا الْمَلأ أَفْتُونِی فِیٓ أَمْرِی مَا کُنْتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّى تَشْهَدُونِ ﴿٣٢﴾ قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِیدٍ وَالأمْرُ إِلَیْکِ فَانْظُرِی مَاذَا تَأْمُرِینَ ﴿٣٣﴾ قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوٓا أَعِزَّةَ أَهْلِهَآ أَذِلَّةً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ ﴿٣٤﴾
🔹 تحقیق : شیخ كامل یوسف البهیمی
▪️ تلاوت : آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل
▪️ به روایت : ابن ذکوان از ابن عامر دمشقی
🔺 از طریق : شاطبیه
🔻 موافق با : عاصم کوفی (شعبه و حفص) ، خلف العاشر (اسحاق و ادریس)
🔸 مدود :
۱_ مد منفصل (توسط ۴) :
یَآ أَیُّهَا ، فِیٓ أَمْرِی ، وَجَعَلُوٓا أَعِزَّةَ ، أَهْلِهَآ أَذِلَّةً
۲_ مد متصل (توسط ۴) : _
♦️ یادآوری :☝️ این تلاوت ، احتمالا به روایت حفص از عاصم کوفی خوانده شده است و لیکن به جهت تشابه تلاوت بین ۵ راوی موافق به لحاظ نحوی و لفظی ؛ از ابن ذکوان به عنوان یکی از موافقین نام برده شده است.
https://eitaa.com/GheraateQuran/4208
فرش الحروف آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل به روایت ابن ذکوان از ابن عامر دمشقی از طریق شاطبیه و موافقین 👇
🔹 تحقیق : استاد حسن وارسته (مشهد)
▪️ جلسه تلاوت قرآن استاد سید احمد طهماسبی ، ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ه.ق
▪️ تلاوت : آیات ۹ تا ۱۲ سوره مبارکه الاحزاب
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔺 از طریق : شاطبیه ٫ التیسیر
🔻 با مد منفصل و متصل : به توسط(۴)
https://eitaa.com/GheraateQuran/4214
👇
۳۱ مارس، ۲۲.۰۴ وارسته.m4a
5.95M
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَآءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا ﴿٩﴾ إِذْ جَآءُوکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الأبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا ﴿١٠﴾ هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالا شَدِیدًا ﴿١١﴾ وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلا غُرُورًا ﴿١٢﴾
🔹 تحقیق : استاد حسن وارسته (مشهد)
▪️ جلسه عمومی تلاوت قرآن استاد سید احمد طهماسبی ، ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ه.ق
▪️ تلاوت : آیات ۹ تا ۱۲ سوره مبارکه الاحزاب
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔺 از طریق : شاطبیه ٫ التیسیر
🔻 با مد منفصل و متصل : به توسط(۴)
🔸 مدود :
۱_ مد منفصل (توسط۴ _ فوق قصر۵) :
یَآ أَیُّهَا
۲_ مد متصل (توسط۴ _ فوق قصر۵) :
جَآءَتْکُمْ ، جَآءُوکُمْ
https://eitaa.com/GheraateQuran/4215
فرش الحروف آیات ۹ تا ۱۲ سوره مبارکه الاحزاب به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیه 👇