eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
307 دنبال‌کننده
3هزار عکس
546 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه قراءات روز شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ به علت سفر استاد حاج مهدی حسنی به استان اردبیل برگزار نمی شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 شیخ خلیل شاهین (مصر) مقری قراءات عشر کامل 🎥 تصویری ⏰ ۲ دقیقه ۱۷ ثانیه ▪️ تلاوت : آیات ۹ تا ۱۵ سوره الإسراء ▪️ به قرائت : ابوجعفر مدنی ▪️ به روایت : ابن وردان و ابن جمّاز 🔻 از طریق : الدُّرَّة فی قراءات الثلاث 🔺 با قصر صله واوی میم جمعی https://eitaa.com/GheraateQuran/7389
▪️ آیات ۹ تا ۱۵ سوره مبارکه الإسراء ▪️ به قرائت : ابوجعفر مدنی ▪️ به روایت : ابن وردان و ابن جمّاز 🔻 از طریق : الدُّرَّة فی قراءات الثلاث إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُومِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمُو أَجْرًا کَبِیرًا ﴿٩﴾ وَأَنَّ الَّذِینَ لا یُومِنُونَ بِالآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمُو عَذَابًا أَلِیمًا ﴿١٠﴾ وَیَدْعُ الإنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَآءَهُ بِالْخَیْرِ وَکَانَ الإنْسَانُ عَجُولا ﴿١١﴾ وَجَعَلْنَا اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنَا آیَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلا مِنْ رَبِّکُمُو وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ وَکُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِیلا ﴿١٢﴾ وَکُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ یُخْرَجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ کِتَابًا یُلَّقَاهُ مَنْشُورًا ﴿١٣﴾ اقْرَا کِتَابَکَ کَفَى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا ﴿١٤﴾ مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیْهَا وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا ﴿١٥﴾ 🔸 فرش الحروف :حفص : یَلْقَاهُ ، نُخْرِجُ ، اقْرَأْ ➖ ابوجعفر : یُلَّقَاهُ (به ضم یاء و فتح لام مشدّد) یُخْرَجُ (به ضم یاء و فتح راء) اقْرَا (وقفاً و وصلاّ ؛بدون همزه) 🔸همزه مفرده ساکن : ۱_ ابدال به واو خالص : الْمُؤْمِنِینَ (الْمُومِنِینَ) ، یُؤْمِنُونَ (یُومِنُونَ) 🔸 صله واوی میم جمعی (قصر) : لَهُمُو ، رَبِّکُمُو 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (توسط) : دُعَآءَهُ ۲_ مد منفصل (قصر) : فَمَحَوْنَا آیَةَ ، جَعَلْنَا آیَةَ https://eitaa.com/GheraateQuran/7392
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلا ﴿٤٨﴾ 🔹 تحقیق : شیخ محمد عمران (مصر) 🎙 صوتی ⏰ ۳۷ ثانیه ▪️ تلاوت : آیه ۴۸ سوره مبارکه الأحزاب ▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔺 موافق با : طُرُق چهارگانه مشهور حفص در شاطبیة و طیبة النشر (مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذُرعان) 🔻 موافق با : شعبه (عاصم کوفی) ، روح (یعقوب حضرمی) ، ابن عامر شامی (هشام و ابن ذکوان) از طریق شاطبیة https://eitaa.com/GheraateQuran/7396
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تحقیق : مصطفی اسماعیل 🎙 صوتی ⏰‌ یک دقیقه ۱۳ ثانیه وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُٓ ءآتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿٢٢﴾ وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الَاَبْوَابَ وَقَالَتْ هِیْتَ (هَیْتَ ، هَیْتُ)... ﴿٢٣﴾ ▪️ تلاوت : آیات ۲۲ و‌ ۲۳ سوره یوسف ▪️ نوع تلاوت : ترکیبی قراءات ▪️ به روش : جمع وقفی ▪️ به روایات : ➖ ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : شاطبیة ٫ الأزرق 🔺 به طول مدّ بدل 🔸 فرش الحروف : هَیْتَ (هِیْتَ) 🔸 نقل و حذف موصولی : الأبْوَابَ (الَاَبْوَابَ) 🔸 صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع (اشباع۶) : أَشُدَّهُٓ ءآتَیْنَاهُ 🔸 مد بدل (طول) : ءآتَیْنَاهُ ➖ خلّاد از حمزه کوفی 🔻 از طریق : شاطبیة 🔸 نقل و حذف موصولی : الأبْوَابَ (الَاَبْوَابَ) ➖ ابن کثیر مکی 🔻 از طریق : شاطبیة 🔸 فرش الحروف : هَیْتَ (هَیْتُ) https://eitaa.com/GheraateQuran/7402
❇️ اختلاف در کلمه «هَیْتَ» (۱) [... وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ ... ﴿٢٣﴾ یوسف] ▪️ اهل عراق [عاصم، حمزه، کسایی، ابوعمرو، یعقوب] : 🔺 «هَیْتَ لَکَ» به فتح هاء و تاء قرائت کرده اند؛ یعنی: بیا و آنچه را که تو را به آن می خوانم انجام ده. ◀️ و دلیل آنها قول شاعر است: أبلغ امیر المومنین أخاالعراق إذا أتینا اَن العراق و اهله عُنُقٌ اِلبک فه‍َیْتَ هَیْتا 🔻 زجاج گفته است: فتح تاء (هَیْتَ) برای این است که؛ این کلمه به منزله یکی از اصوات است که فعلی قابل صرف از آن وجود ندارد و تاء به جهت سکون خود و سکون ماقبل اش ، فتحه می گیرد، و از آن جهت فتحه انتخاب شده است که قبل از تاء ، حرف یاء آمده است ؛ مانند: «کَیفَ» و «أَیْنَ» ▪️ و اهل مدینه و شام [نافع، ابوجعفر، ابن عامر]: «هِیْتَ [لَکَ» به کسر هاء و فتح تاء] می خوانند که آن هم لهجه ای است. ▪️ [اهل مکه] ابن کثیر : «هَیْتُ [لَکَ]» به فتح هاء و ضمّ تاء خوانده است، ◀️ و دلیل او قول شاعر است: لیس قومی بالأبعدین اِذا ما قال داعٍ من العشیرة هَیْتُ هم یجیبون ذا (هَلُمَّ) سراعاً کالأبابیل ، لایغا در بَیْتُ ➖ اما؛ ضمّ «هَیْتُ» به این جهت است که به معنی «غایات» است، گویی زلیخا گفته است: (دعایی لک)، و وقتی اضافه و حذف شده و «هَیْتُ» متضمن معنی آن شده مبنی بر ضمّ شده مانند(حَیْثُ) ▪️ و هشام[راوی اول ابن عامر]: «هِئٰتُ [لَکَ]» به همزه خوانده است، از (هِیئة)، مثل اینکه زلیخا گفته باشد: (تهیّأتُ لک) 🔘 در کشف الاسرار ... 🔸مأخذ : «چهارده روایت در قرائت قرآن مجید» دکتر جواد شریعت ص ۳۲۳ و ۳۲۴ ادامه دارد... https://eitaa.com/GheraateQuran/7409
❇️ اختلاف در کلمه «هَیْتَ» (۲) [... وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ ... ﴿٢٣﴾ یوسف] 🔘 در کشف الاسرار(ج ۵ ص ۳۹) آمده است: ➖ «وَقَالَتْ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ» ای هلمّ و اقبل فانالک و هی اسمٌ لِلفعل و هی مبنیَّةٌ کما یبنی الاصوات لانّه لیس منها فعلٌ متصرّفٌ فمن فتح التاء فلالتقاءِ السّاکنین کما فتح اینّ و کیفّ و من ضمّ جعلها غایةً بمنزلة قبلُ و حیثُ و قریٔ «هِیْتُ» به کسر الهاء و ضمّ التّاء به غیر همز و به همز و هی من قولک هئتُ اهیُٔ هیئةً کجئتُ اجیُٔ جیئةً و معناه تهیّات لک و تزیّنت. 🔻معنی آن است که: زلیخا گفت یوسف را که من تو را ساخته ام و آراسته. و قیل معناه تقدّم لنفسک ای لک فی التقدّم حظٌّ. 🔘 و در مجمع البیان ( چاپ صیدا ج ۳ص ۲۲۲) آمده است: ▪️ اهل مدینه و شام: «هِیتَ لک» به کسر هاء و فتح تاء خوانده اند. ▪️و ابن کثیر؛ «هَیْتُ لَکَ» به فتح هاء و ضمّ تاء قرائت کرده، ▪️و باقی قاریان؛ «هَیْتَ لَکَ» به فتح هاء و تاء خوانده اند، ▪️ و از امیر المومنین علی (ع) و ابورجاء و ابی وائل و یحیی بن وثاب؛ «هَئتُ لَکَ» به همزه و ضمّ تاء روایت شده است. 🔺و همین قرائت، با خلاف [اختیار] در روایت از ابن عباس و عکرمه و مجاهد و قتاده روایت شده، ▪️و از ابن عباس: «هَیْتِ لَکَ» به فتح هاء و کسر تاء نیز روایت شده، 🔺و همین قرائت از ابوالاسود و ابن ابی اسحاق و ابن محیصن و عیسی ثقفی نیز روایت شده، ▪️و «هئت لَکَ» از ابن عباس هم روایت شده است. پایان لینک قسمت اول: https://eitaa.com/GheraateQuran/7409 🔸مأخذ : «چهارده روایت در قرائت قرآن مجید» دکتر جواد شریعت ص ۳۲۳ و ۳۲۴ https://eitaa.com/GheraateQuran/7411