15-hamd (1).mp3
2.03M
🔹 تحقیق : شیخ سعید زناتی
▪️ تلاوت : سوره مبارکه فاتحة الکتاب
▪️ نوع تلاوت : ترکیبی قراءات
▪️ نوع شیوه: جمع وقفی
▪️ به روایات : سوسی ، قالون
🔻 از طریق : شاطبیة
➖➖➖➖➖
أَللَّهُ أَکْبَرُ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۱﴾
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱﴾ الرَّحْمنِ الرَّحِيٓم ﴿۲﴾ مَّلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۳﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ ...
▪️ به روایت : سوسی از ابوعمرو بصری
🔻 از طریق : شاطبیة
🔸 تکبیر :
۱_ بعد از گفتن تکبیر (أَللَّهُ أَکْبَرُ) یا تهلیل (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ) یا تحمید (أَلْحَمْدُ لِلَّهُ) ؛ گفتن «بَسْمَلَة» در همه قراءات واجب است.
🔸 اِعداد آیات :
۱_ در قرائت ابوعمرو بصری و هر دو راوی آن ، دوری و سوسی ؛ تعداد آیات سوره فاتحة الکتاب ۷ آیه است و «بَسْمَلَة» جزو سوره نیست.
🔸 فرش الحروف (حرف یا حرکت مخالف با حفص) : مَالِكِ (مَلِكِ)
🔸 ادغام کبیر:
۱_ متماثلین : الرَّحِيمِ مَلِكِ (الرَّحِيٓم مَّلِكِ) با کشش مدّ لازم اشباع(۶)
➖➖➖➖➖
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۴﴾ إِهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ﴿۵﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمُو ﴿۶﴾ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمُو وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾
▪️ به روایت : قالون از نافع مدنی
🔻 موافق با : بَزّی راوی اول ابن کثیر و ابوجعفر مدنی
🔺 از طریق : شاطبیة و الدُّرَّة
🔸 صله میم جمعی (قصر) :
۱_ عَلَيهِمْ (عَلَيهِمُو)
https://eitaa.com/GheraateQuran/5269
✅ نکات مهم قابل توجه در تلاوت :
https://eitaa.com/GheraateQuran/5269
۱_ در قراءات مختلف باید به موضوع مهم اِعداد آیات یک سوره کاملا توجه داشته باشیم.
▪️ مثلاً در سوره مبارکه فاتحة الکتاب که تعداد آیات آن در نزد همه قراءات ۷ است ،
🔻 اما در برخی قراءات عشر مانند : ابن کثیر ، حمزه ، عاصم ، کسایی ، ابوجعفر و خلف العاشر (۱۲ روایت )؛ «بَسْمَلَة» «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۱﴾» یک آیه است ،
🔻 و لیکن در قراءات : نافع مدنی ، ابوعمرو بصری ، ابن عامر دمشقی ، یعقوب حضرمی (۸ روایت) ؛ «بَسْمَلَة» «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» آیه نیست ،
🔺 و لیکن به جای آن ، آخرین آیه «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾» ، به دو آیه به صورت ذیل تقسیم شده است :
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ ﴿۶﴾ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾
۲_ ترتیب روایات : همانگونه که در مورد جمع حرفی و جمع وقفی می دانید ؛ ترتیب خواندن بر مبنای راویان از اولین راوی یعنی قالون ، تا آخرین آنها یعنی ادریس در قراءات عشر یکی از روش های مشهور است ( هر چند بدون ترتیب هم نیز شیوه دیگری است) ؛
▪️ اما در این تلاوت که از سوسی شروع کرده است ، اگر مبنای ترتیب باشد ،
🔻 چون میم جمعی را در انتهای سوره فاتحة الکتاب صله با کشش مد قصر داده است (عَلَيهِمُو) و صله دهندگان به ترتیب : قالون ، ابن کثیر (بزی و قنبل) و ابوجعفر (ابن وردان و ابن جمّاز) هستند ،
🔻 و از طرفی چون کلمه (صِرَاطَ) در روایت قنبل به «سین» (سِرَاطَ) خوانده می شود و در این تلاوت به صاد خوانده شده است ،
🔻 با حذف قنبل ؛ ۴ راوی یعنی : قالون ، بَزّی ، ابن وردان و ابن جمّاز باقی می مانند.
🔺حال باید ببینیم در این تلاوت ، کدام روایت و با چه نشانه ای خوانده شده است ؟
➖ اگر ترتیب در این تلاوت وجود داشته است ، طبیعی است که بعد از سوسی ، روایت ابن وردان از ابوجعفر مدنی خوانده شده است.
🔺 اما بین قرّاء مصری معمولا قراءات سبعه برای تلاوت ها بیشتر مشهور است و همچنین ترتیب هم کمتر بین آنها رعایت می شود.
🔺 و با این فرض می توان این روایت را به قالون نسبت داد.
والله اعلم
https://eitaa.com/GheraateQuran/5274
✅ نکته مهم دیگر در آموزش سوره مبارکه فاتحة الکتاب و سایر سُوَر قرآنی
🔻 جمعی از اساتید و معلمان محترم قرآن کریم معمولا برای فراگیری بهتر قرآن آموزان ؛ آنها را به گوش دادن تلاوت های قاریان مصری تشویق می کنند و غالبا سُوَر قصار و از جمله سوره مبارکه فاتحة الکتاب (حمد) نیز جزو این مشوّق ها است.
🔻 از طرفی ، اغلب قاریان مشهور مصری این سُوَر و از جمله سوره فاتحه الکتاب را به روایات مختلف و از جمله ؛ روایت سوسی از ابوعمرو بصری خوانده و یا می خوانند.
🔻 در حالی که پایه عمومی آموزش قرآن کریم در کشور ما روایت حفص از عاصم و تمامی مصحف چاپی نیز به همین روایت است ؛ قرآن آموز در نخستین مرحله با اختلاف شنیدن و مشاهده مصحف روبرو می شود و چون معمولا از سوی اساتید و معلمان در این زمینه راهنمایی نمی شود ، با همین دوگانگی و بدون اینکه از تفاوت روایات و قراءات مطلع باشد ؛ سالیان سال در بی اطلاعی و بعضا تضاد و سردرگمی بسر می برد!
🔺 این قرآن آموزان که در آینده به قاریان قرآن مشهور می شوند ، همان روایات شنیداری از قاریان مصری را بارها و بارها در جلسات و محافل بازخوانی و تکرار می کنند بدون آنکه از اختلاف فرش الحروف و تجوید و اِعداد آیات سُور قرآنی که می خوانند ، مطلع باشند.
🔻 و مع الاسف در بسیاری از موارد نیز با خلط روایات در تلاوت های خود ، از اصول حاکم بر قراءات تعدّی می کنند و بعضا پایه گذار بدعت ها در اصول قراءات می شوند.
▪️ بنابر این ، لازم است اساتید و معلمان محترم قرآن قبل از آنکه قرآن آموزان خود را به تلاوت قاریان مصری راهنمایی نمایند ، حتما در مورد موارد اختلافی و تفاوت ها و همچنین معرفی روایات و قراءات مورد خوانش در آن تلاوت ها ، قرآن آموزان خود را توجیه و آگاه نمایند.
https://eitaa.com/GheraateQuran/5276
در صورت تمایل ؛ انتقادات ، اصلاحات ، مقالات و تلاوت های صوتی و تصویری منتخب خود را در حوزه قراءات به آیدی ذیل در پیام رسان ایتا ارسال فرمایید :
🆔 @ebrahimialii
https://eitaa.com/GheraateQuran
پخش زنده 👆 همزمان جلسه به صورت لایو برای علاقمندان قراءات در سایر استان ها و شهرستان ها در روز شنبه ۲۶ خردادماه