تحقیق : دکتر احمد نعینع
▪️ تلاوت : آیات ۱ تا ۴ سوره مبارکه الرحمن
▪️ نوع تلاوت : ترکیبی قراءات
🔺 از طریق : شاطبیه و طیبة النشر
▪️ به شیوه : جمع وقفی (شام)
🔻 به قراءات : عاصم کوفی ، ابن کثیر مکی ، حمزه کوفی
♦️ با تجزیه و تحلیل فرازهای تلاوت
https://eitaa.com/GheraateQuran/3827
👇
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحقیق : دکتر احمد نعینع
▪️ تلاوت : آیات ۱ تا ۴ سوره مبارکه الرحمن
▪️ نوع تلاوت : ترکیبی قراءات
🔺 از طریق : شاطبیه و طیبة النشر
▪️ به شیوه : جمع وقفی (شام)
🔻 به قراءات : عاصم کوفی ، ابن کثیر مکی ، حمزه کوفی
♦️ با تجزیه و تحلیل فرازهای تلاوت
https://eitaa.com/GheraateQuran/3829
https://eitaa.com/GheraateQuran/3828
👇
♦️ تجزیه و تحلیل بر مبنای فرازهای تلاوت :
👆
https://eitaa.com/GheraateQuran/3828
▪️ در این تلاوت ، دو مبنای کلی را می توانیم در نظر بگیریم :
اول : جمع وقفی منظم : قاری در این تلاوت و در هر فراز و به طریق شامی ها ؛ به ترتیب از راویان قرّاء عشره ، یعنی از قالون راوی اول نافع مدنی آغاز ، و به ادریس راوی دوم خلف العاشر ختم کرده است.
دوم : جمع وقفی نامنظم : قاری در فرازهای این تلاوت بدون نظم و رعایت ترتیب راویان قرّاء عشره ؛ آیات را تلاوت کرده است.
▪️اما :
۱٫۱ _ چون قاری در این تلاوت تکبیر را در غیر سوره آخر قرآن و در غیر ختم قرآن و در آغاز سوره مبارکه الرحمن خوانده است ، بنابر این به اصول قرائت ابن کثیر مکی ابتدا کرده است.
فراز (۱) : اللهُ أَکْبَرُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الرَّحْمَنُ ﴿١﴾
🔸 تکبیر :
۱_ تکبیر عام : در بین قرّاء عشره ، تنها ابن کثیر مکی برای تمامی سور قرآن قبل از آغاز تلاوت به آنها و قبل از بَسْمَلَه ، تکبیر را خوانده است.
۲_ تکبیر خاص : در بین طرق مختلف راویان ، تنها طرق مصباح شهرزوری به روایت از حفص از عاصم کوفی برای ۲۲ سوره آخر قرآن و ختم قرآن و به صورت متوالی از سوره ضحی تا سوره ناس و برای هریک از آنها قبل از بَسْمَلَه ، تکبیر را خوانده است.
۳_ خواندن تکبیر، تهلیل و تحمید توسط قاریان مصری و غیره در ابتدای سوره ها و یا بین سور غیر از موارد بالا ، جزو اصول قراءات نیست و باب عرفی است و مبنایی ندارد.
۴_ در صورت آغاز به تکبیر یا تهلیل و یا تحمید به صورت جداگانه و یا به دنبال هم ، حتما باید بَسْمَلَه گفته شود و گرنه بدعت و اضافه نمودن به آیات قرآن کریم و تحریف آن است.
۵_ در اینجا ، گفتن تکبیر را می توان به دو صورت توجیه کرد :
۵٫۱_ قاری به اصول قرائت ابن کثیر مکی ابتدای به تکبیر کرده است.
۵٫۲_ قاری بر مبنای عرف مرسوم در بین قاریان مصری ابتدای به خواندن تکبیر کرده است.
۶_ وقف به «الرَّحْمَنُ» :
۶٫۱_ به عنوان یک آیه و آیه اول سوره:
🔺 موافق با قرائت: ابن عامر، عاصم، حمزه، کسائی، خلف العاشر
۶٫۲_ به عنوان قسمتی از آیه اول :
🔺 موافق با: نافع ، ابن کثیر، ابوعمرو بصری، ابوجعفر، یعقوب.
۷_ با موارد فوق ؛ به نظر می رسد که قاری با جمع وقف نامنظم، ابتدا به قرائت کرده است، یعنی:
۷٫۱_ تکبیر را به رسم مشهور قاریان مصری خوانده است.
۷٫۲_ بَسْمَلَه، از اصول قرائت مشترک همه قرّاء عشره است.
۷٫۳_ وصل جمعی از تکبیر تا «الرَّحْمَنُ» با قراءات ۶٫۱ بیشتر موافقت دارد و در این تلاوت ، «الرَّحْمَنُ» یک آیه است.
۷٫۴_ بنابراین ، بین ابتدا به قرائت ابن عامر و عاصم و با توجه به رسم معمول در بین قاریان مصری ؛ این تلاوت ابتدا به قرائت عاصم و راوی دوم آن، حفص شده است.
فراز (۲) : عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿٢﴾
🔸 با اوصاف فوق :
🔺 آیه موافق با: ابن عامر، عاصم، حمزه، کسائی، خلف العاشر
🔻 الْقُرْآنَ از ریشه قَرَأَ
▪️ «الْقُرْآنَ» مشتق و مهموز و يك واژه عربى اصيل است و ريشه اشتقاق آن از ماده «قرأ» به معناى خواندن گرفته شده است.
🔺 همزه «قرأ» در اصل واو بوده و از ماده «قرو» به معناى گردآورى می باشد؛
🔺 عرب وقتی بخواهد بگوید: آب را در حوض جمع كردم، می گوید: قرات الماء فی الحوض.
🔺 علت این نامگذاری، آن است كه این كتاب همه ثمرات كتب آسمانی پیشین را در خود جمع نموده است...
🔺 قارى نیز در هنگام قرائت، كلمات و حروف را گرد هم مى آورد...
فراز (۳) : عَلَّمَ الْقُرآنَ ﴿٢﴾
🔸فرش الحروف:
۱_ الْقُرْآنَ (الْقُرآنَ _ از ریشه قرن)
▪️ قرائت : ابن کثیر
🔺 «الْقُرْآنَ»، اسمی مشتق ولی غیرمهموز:
الف) مشتق از قرن الشئ بالشئ : یعنی چیزی را به چیزی ضمیمه كردن. علت این نامگذاری، مقرون بودن سوره ها و آیات و حروف به یكدیگر است ...
ب) قرآن، مشتق از قرائن، جمع قرینه است زیرا آیاتش همانند یكدیگرند و بعضی بعض دیگر را تایید می كنند. هر آیه از قرآن، قرینه آیات دیگر است ...
فراز (۴): عَلَّمَ الْقُرْآنَ﴿٢﴾
🔺 موافق با : خلف و خلاد از حمزه کوفی
🔸 سکت:
۱_ موصول: الْقُرْآنَ
فراز (۵): خَلَقَ الإنْسَانَ﴿٣﴾
🔻 قرائت: حمزه کوفی
🔺 موافق با: ابن کثیر، ابوعمرو بصری، ابن عامر، عاصم، کسایی، یعقوب، خلف العاشر
فراز (۶): عَلَّمَهُ الْبَیَانَ﴿٤﴾
▪️ قرائت: حمزه کوفی
🔺 موافق با: ابن کثیر، ابوعمرو بصری، ابن عام، عاصم، کسایی، یعقوب، خلف العاشر
فراز (۷): الرَّحْمَنُ ﴿١﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ﴿٢﴾ خَلَقَ الإنْسَانَ﴿٣﴾ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ﴿٤﴾ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ﴿٥﴾ وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدَانِ﴿٦﴾ وَالسَّمَآءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِیزَانَ﴿٧﴾
▪️ قرائت: حمزه کوفی(خلف)
🔸 سکت :
۱_ موصول: الْقُرْآنَ،الإنْسَانَ
۲_ مدّ متصل (شاطبیه): السَّمَآءَ
🔸 ادغام بلا غنه:
۱_ بِحُسْبَانٍ وَّالنَّجْمُ
https://eitaa.com/GheraateQuran/3829
🔹 تحقیق : استاد مجتبی جاویدی (مشهد)
▪️ تلاوت : آیات ۳۲ تا ۳۸ سوره مبارکه کهف
🔻 به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔻 از طریق : طیبة النشر (موافق با طرق سه گانه : مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل و روضة المعدل ذُرعان)
🔺 با مدّ منفصل : به قصر
https://eitaa.com/GheraateQuran/3835
👇