فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«امام خمینی»: من التماس میکنم به ملت ایران، من دست ملت ایران را میبوسم، این غربزدهها را کنار بذارن، عدهشون خیلی زیادم نیست، اما فضولیشون زیاده ادعاشون زیاده...
جواب درخواست و التماس امام رو چطور دادیم؟
#نه_به_نئولیبرالیسم
🆔@Dailynotes20
🔹سحرها و سفرها
✍ علی کردانی
سفر کردن از نشانههای حرکت و امید است؛ حرکت بهسوی آنچه میخواهی. سفر نه یک راه بیپایان بلکه راهی پایاندار و پایانخواه است.
سفرِ هدفدار سفری است که مقصد را میخواهد و دائم آن را میطلبد؛ اما چه مبدأهایی که به مقصد نرسید و چه مقصدهایی که مقصد نبود؛ سفر را باید رفت، تا فهمید و مقصد را باید یافت، تا دانست.
بهترین مقصدها از بهترین مبدأها سرچشمه میگیرند و مبدأ تنها مکان نیست؛ مبدأ گاهی دل است، گاهی یک تصمیم است و گاهی یک زمان است؛ زمانی که خلوت است، در ظاهر رنگی تاریک و در باطن، روشن و روشن است. آری که زمان قطعهای از خلقت است؛ اگر آن را دانست، میتوان از زمان به مقام رسید و سحر همان قطعه و خلقی است که اگر درک شود، تدارک خواهد شد و اگر تدارک شود، حرکتآفرین است.
سحرهایی که نگاهی به بالا دارند؛ نه کسی هست که برایش صدا کنی و نه چشمی که به او نگاه کنی؛ بیریا مینشینی و بیریا میخواهی و پایان است، آنچه میخواهی.
سحرها آغاز مقصدهایی بزرگ است که بزرگان میدانند؛ سفرهایی که تو را تا آسمان میرساند و هنگامی که آسمان را دیدی، دیگر زمین را نمیخواهی.
بیا از مبدئی زمانی، به مسیری مقامی برسیم؛ نه اینکه مقام دنیا باشد که برای دیگران بگوییم. «او» در همین نزدیکی است؛ کافی است مبدأ و زمان را بشناسیم.
#عاشقانههای_بندگی
#رمضان
#سحر
🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 چیزی که شما ایرانیها باید بدونید 😂
این دیوونه هم فهمید، جمهوری اسلامی عوض نمیشه...
❗برعندازای محترم، سردسته تون فهمید، شماها چرا نمیخواین بفهمید😁
🆔@Labkhandghalam
پاسخ #عطاءالله_مهاجرانی به سمپاشی کرباسچی در مورد حادثه ماست پاشیدن به دو خانم بیحجاب ...
🆔@Dailynotes20
🔴 دعا برای ظهور در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
🔵 روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، روز توجّه خاصّ به حضرت صاحب الزّمان ارواحنافداه است و یکی از روزهای ماه مبارک رمضان است که بر اساس روایات، باید توجّه خاصّی به حضرت ولیّ عصر ارواحنافداه داشته باشیم، و مرحوم محدّث نوری در نجم الثاقب به این مهم اشاره می کند. بدین منظور این دعای بسیار مهم برای این روز نقل شده است :
🌕 «اَللَّهُمَّ إِنِّي أُدِينُکَ بِطاعَتِکَ وَ وِلايَتِکَ، وَ وِلايَةِ مُحَمَّدٍ نَبِيِّکَ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، وَ وِلايَةِ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلامُ حَبِيبِ نَبِيّکَ، وَ وِلايَةِ الحَسَنِ وَ الحُسَيْنِ سِبْطَيْ نَبِيِّکَ وَ سَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ جَنَّتِکَ، وَ أُدِينُکَ يا رَبِّ بِوِلايَةِ عَلِيِّ بْنِ الحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسي وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ سَيِّدِي وَ مَوْلايَ صاحِبِ الزَّمانِ، أُدِينُکَ يا رَبِّ بِطاعَتِهِمْ وَ وِلايَتِهِمْ وَ بِالتَّسْلِيمِ بِما فَضَّلْتَهُمْ راضِياً غَيْرَ مُنْکِرٍ وَ لا مُسْتَکْبِرٍ [مُتَکَبِّرٍ] عَلي [مَعْني] ما أَنْزَلْتَ فِي کِتابِکَ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّکَ وَ خَلِيفَتِکَ وَ لِسانِکَ وَ القآئِمِ بِقِسْطِکَ وَ المُعَظِّمِ لِحُرْمَتِکَ وَ المُعَبِّرِ عَنْکَ وَ النّاطِقِ بِحُکْمِکَ وَ عَيْنِکَ النّاظِرَةِ وَ أُذُنِکَ السّامِعَةِ وَ شاهِدِ عِبادِکَ وَ حُجَّتِکَ عَلي خَلْقِکَ وَ الُمجاهِدِ فِي سَبِيلِکَ وَ الُمجْتَهِدِ فِي طاعَتِکَ وَ اجْعَلْنِي وَ والِدَيَّ وَ ما وَلَدا وَ وُلْدِي مِنَ الَّذِينَ يَنْصُرُونَهُ وَ يَنْتَصِرُونَ بِهِ فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ، اِشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا. اَللَّهُمَّ أَمِتْ بِهِ الجَوْرَ وَ دَمْدِمْ بِمَنْ نَصَبَ لَهُ وَ اقْصِمْ رُؤُوسَ الضَّلالَةِ حَتّي لا تَدَعَ عَلَي الأَرْضِ مِنْهُمْ دَيّاراً»
📚 اقبال الاعمال، ۱۴۴/ صحیفه مهدیه ص۴۴۹
#رمضان_مهدوی
بیاین با هم بخندیم محسن تنابنده خوشحال شه
یه پهپاد در اربیل سقوط کرده
نیروهای امنیتی کردستان عراق به خیال اینکه پهپاد ایرانیه،کل محل رو محاصره و تمام رسانه ها رو هم دعوت کردن تا این شکست بزرگ ایران رو به جهان مخابره کنن،وقتی رسیدن به لاشه پهپاد،دیدن پرچم #آمریکا روش نقش بسته🤣
🆔@Labkhandghalam
✅هفت نکته از سخنرانی رهبری عزیز درباره حجاب
◀️۱.توجه به نظام اولویت
رهبر معظم انقلاب بعد از قریب ۳۰ سخنرانی با وجود کشف حجابها، تحصنها، بیانیه ها و... به این موضوع پرداختند
اینکه حضرت آقا تا به حال در این باره صحبتی نکردند پیام بسیار مهمی دارد و اون اینکه اجازه ندید دشمن اولویتهای جامعه رو تغییر بدهد
افرادی که در این مدت با اقدامات مختلف حجاب را اولویت اول کشور قرار دادند ناخواسته به نقشه دشمن ضریب دادند .
◀️۲.نگاه جامع به حجاب
رهبری عزیز حجاب را در دو بعد معرفتی و سیاسی مورد توجه قرار دادند و فرمودند :
حجاب محدودیت شرعی و قانونی است
کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است.
تک بعدی دیدن حجاب ما را از پرداختن صحيح به مسأله منحرف خواهد کرد
متاسفانه عده ای فقط با مطالبه از مسئولین مسأله را تک بعدی تحلیل کردند و توان جامعه مطالبه گر را با آدرس غلط هدر دادند
◀️۳.انگیزه شناسی کشف حجاب
حضرت آقا در انگیزه شناسی کشف حجاب مهمترین علت را غفلت (نه بی دینی ، نه عناد با نظام) دانستند که تلویحا ضرورت جهاد تبیین را به کنشگران دغدغه مند تکلیف کردند و فرمودند :
🔹خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمیکنند.
◀️۴.تحلیل امید زا
آقا بسیار امیدوارانه چند بار فرمودند :
این مسأله قطعا حل خواهد شد
برخلاف کسانی که نا امیدانه در سدد هیولا سازی از این مساله هستند و با بزرگ نمایی القای بن بست میکنند
◀️۵.ثبات در سیاستهای نظام
ایشان با تذکر این نکته که این مساله در زمان امام خمینی هم بوده و سیاست نظام همان سیاست ثابت امام است آب پاکی را ریختند روی دست تحلیلگرانی که گمانه زنی میکردند و عقب نشینی نظام را فریاد میزدند
◀️۶.لزوم حرکت برنامه محور و قاعده مند
رهبری با تاکید بر اینکه دشمن برنامه دارد
لزوم حرکت برنامه محور و قاعده مند را متذکر شدند و با این قید هشداری دادند به افرادی که بدون هیچ برنامه ای به اقدامات هزینه ساز و خارج از قاعده روی آورده اند .
◀️۷.اعتماد به مسئولین
رهبری با تاکید بر اینکه مسئولین برنامه دارند ، پاسخ آن دسته از افرادی که مدام با شعار "مسئولین خوابند ، برنامه ندارند ، هیچ کاری نمیکنند و..." را دادند
🔹احمد صابری تولایی
🆔@Dailynotes20
⭕️پرده غیب
🔹 #غیب یعنی نهان، پسِ پرده. این پرده چیست؟ چگونه پردهای است که جلو چشم ما کشیده شده که نمیتوانیم ببینیم؟ آیا واقعاً پردهای وجود دارد که باید پس برود تا ببینیم، یا اینکه این تعبیرات کنایه از حقایق دیگری است؟ اتّفاقاً همین تعبیر «پرده» در خود «قرآن کریم» نیز آمده است. درباره اهل قیامت میفرماید: «لَقَدْ كُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ؛ [ق، ۲۲] [به او می گویند:] تو از این روز بزرگ در بی خبری و غفلت بودی، پس ما پرده بی خبری را از دیده [بصیرت] ات کنار زدیم، در نتیجه دیده ات امروز بسیار تیزبین است». جمله معروفی منسوب است به حضرت امیر (ع): «لَوْ کشِفَ الْغِطاءُ مَا ازْدَدْتُ یقیناً؛ فرضاً پرده بر افتد، بر یقین من افزوده نمیشود».
مسلّما این «پرده» از نوع مادّه و جسم نیست؛ این پرده جز حجاب محدودیت حواسّ ما که تنها امور نسبی و محدود را درک میکند نمیباشد.
📕امدادهای غیبی در زندگی بشر، مرتضی مطهری، ص ۶۱ و ۶۲
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
🆔@Dailynotes20
مداحی آنلاین - نماهنگ آقای مهربون - نجم الثاقب.mp3
3.65M
🌸 #میلاد_امام_حسن_مجتبی(ع)
💐عشق من زندگی حسن(ع)
💐الگوی بندگی حسن(ع)
🎙 #گروه_سرود_نجم_الثاقب
🆔@Labkhandghalam
درباره کشف حجاب
۴
نقدهای رهبری به حزب اللهی ها
🔹معمولا تمایزات اندیشه رهبری را با اندیشه های خودمان سرسری رد میکنیم. سخنان رهبری درباره حجاب بسیاری از تحلیلهای موجود و رایج را به چالش کشید.
🔹قبلا رهبری کسانی که ضعیف الحجاب بودند را مهمترین مبارزین با نقشه دشمن معرفی کرد که با برنداشتن حجاب، بازی دشمن را خراب کردند.(حرام سیاسی هم که در این جا طرح شد.غیر از ممنوعیت قانونی یا حرام شرعی است. حرام سیاسی یعنی تقویت نقشه راهبردی دشمن و تضعیف جبهه حق. چه بسا یک فرع قانونی یا فقهی در یک زمان اولویت راهبردی پیدا کند به دلیل تمرکز دشمن یا معنا و اثر هویتی اش، لذا رهبری تقوای سیاسی را به معنای مراقبت از افتادن در طرح دشمن میداند۹۵٫۳٫۱۴) این بار حتی کسانی که کشف حجاب کرده اند را چنین توصیف نمود که نمیدانند چه اشتباهی میکنند. این تحلیل یعنی مشکل اصلی این جماعت، جهالت است نه عداوت. خوب معنای این سخن آن است که در تعامل با اینها باید روی روشنگری و تبیین تمرکز کنیم نه امر به معروف و نهی از منکر. امر و نهی جایی است که علم هست و خطا انجام میشود. تبیین جایی است که جهل وجود دارد. لازم نیست که توضیح دهم این ها یکی نیست. قبلا هم ایشان تمرکز اصلی را در حجاب بر تبیین و گفتمان سازی قرار داده بود. روشی که هیچ وقت عمده نیروهای متدین جدی نگرفتند(۷۷٫۱۲٫۴) اینکه یک خطا را فعل جاهلانه بدانیم یا «عن علم» در طراحی های ما بسیار موثر است. بحث در تمرکز روشی است دقت کنید. و الا روشن است که نفی امر و نهی به طور کلی نمیکنم.
🔹ایشان مساله اقتصاد را امروز مساله دارای اولویت دانستند که دامنه اثرش در امور فرهنگی و اجتماعی هم خود را نشان میدهد. این سخن را کنار این نکته ایشان قرار دهید که به هر دوی اینها باید پرداخته شود. حتی در مقوله کشف حجاب نیز بستر و فضای اصلی تکثیر آن، همین ضعف کارآمدی در زمینه معیشت و تورم و تولید است. آنانکه با مردم و کشف حجاب کنندگان سخن گفته باشند میدانند، این سخن چقدر درست و به جا است. اینکه مرکز توجهات رهبری با بسیاری از دوستان ما متفاوت است قابل کتمان نیست. بله آنانکه فرق «تمرکز توجه بر اقتصاد» و «انحصارتوجه به اقتصاد» را نمیدانند محل بحث نیستند. اما آنانکه این تفاوت را متوجهند دقت کنند که رهبری راه حل مسائل فرهنگی اجتماعی را هم در این زمان تمرکز بر امر اقتصاد دانستند.
🔹رهبری امر کشف حجاب را بیشتر یک اتفاق امنیتی و سیاسی از جانب دشمن تلقی کردند. معنای این سخن آن است که نیاز به ورود جدی دستگاه های حاکمیتی است. اصل برنامه داشتن کامل و جامع و اینکه این مقوله در تخاطب با کارگزاران مطرح شد همه نشان میدهد الان زمان ورود جدی دستگاه های حاکمیتی است. این یعنی نقد آن تلقی ساده اندیش برخی که فکر میکردند نیاز به ورود های امنیتی حاکمیتی نیست و کار با همین تذکرات متداول فرد به فرد و یا کار فرهنگی صرفا حل و فصل میشود.
🔹رهبری همین کشف حجاب کرده ها را هم با آن عمق معنوی و ایمانیشان میبیند و مدحشان میکند. این نگاه نقد رویکرد ظاهرگرایانه در دین است که این جماعت را نماد رشد بی دینی در جامعه میدانند حال آنکه شاخصهای رشد دینداری و یا بی دینی اینقدر ظاهرگرایانه و تنگ نظرانه نیست که عده ای فکر میکنند و از قبل آن راهی برای مأیوس کردن متدینین باز میکنند. کل این ماجرا را در بستر عمق معنوی و پیروزی کلان راهبردی جبهه حق نبینیم، دچار یأس از سر نادانی خواهیم شد.
🔹اگر سه قدرت «امنیتی و حاکمیتی» ، «تبیینی و گفتمانی» و «روابط اجتماعی ولایی و امر و نهی فرد به فرد» را عوامل بیرونی (در مقابل عوامل درونی مثل فرهنگ و ایمان و علم) اصلی حفظ حجاب در جامعه بدانیم. در سخنان رهبری امروز قدرت امنیتی حاکمیتی تقدم دارد سپس گفتمانی و تبیینی و در نهایت امر و نهی اجتماعی فرد به فرد. پس روی مطالبه از دولت و راهکار دادن به دولت از یک سوی و کار اثباتی گفتمانی تبیینی از سوی دیگر باید بیشتر تمرکز کنیم.
علی مهدیان
🆔@Dailynotes20
دعاي روز پانزدهم ماه مبارك رمضان از حضرت امام زين العابدين عليه السلام:
"اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا رِزْقاً حَلَالًا طَيِّباً وَاسِعاً.اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي وَ وَسِّعْ عَلَيَّ وَ وَسِّعْ لِي فِي رِزْقِي وَ بَارِكْ فِيمَا رَزَقْتَنِي.وَ ارْزُقْنِي مَا أَتَقَوَّى بِهِ مِنْ فَضْلِكَ عَلَى طَاعَتِكَ إِنَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ.اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي مِنْ فَضْلِكَ رِزْقاً حَلَالًا طَيِّباً لَا أَفْتَقِرُ مَعَهُ إِلَى أَحَدٍ سِوَاكَ.اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فَضْلِكَ وَ بَارِكْ لِي فِي رِزْقِكَ وَ أَغْنِنِي عَنْ خَلْقِكَ"
خداوندا، از دنيا و آنچه در آن است، روزى حلال، پاك و گسترده را خواهانم. خداوندا، گناه مرا ببخشاى و آن رحمتت را بر من بگستران و روزىام را گسترده قرار ده و آنچه را كه روزىام كردهاى، مبارك گردان .
و از روزى افزون خود به اندازهاى كه بر طاعتت نيرو بگيرم، روزىام كن، كه هيچ دگرگونى و نيرويى جز به تو به وجود نمىيابد.
خدايا، از رحمت خود، رزق حلال و پاكيزهاى روزىام كن كه باوجود آن به هيچكس ديگر نيازمند نباشم.
خدايا، از رزق افزون خود بركت بمن عطاكن و روزىات را بر من مبارك گردان و مرا از آفريدههايت بىنياز گردان.
آمين
🆔@Dailynotes20
🔥حرام سیاسی یعنی چی؟
🔻#حرام_سیاسی، یک عبارت نسبتا جدید ولی بسیار ریشه دار و عمیق است که در دیدار رمضانی نیمه فروردین ۱۴۰۲ توسط رهبر حکیم انقلاب استفاده شد و ایشان #کشف_حجاب را یکی از مصادیق حرام سیاسی برشمردند.
🔻برای ارائه یک تعریف کاربردی از حرام سیاسی، ابتدا چند جمله کلیدی از امام خامنهای تقدیم می شود:
🔹۱- سیاست یعنی اداره درستِ جامعه؛ این جزو دین است. (۸۱/۵/۵)
🔹۲- همه چیزهایی که در شرع حرام است، به توانِ دو در کار سیاسی باید مورد توجّه قرار گیرد و معتبر شمرده شود.(۸۰/۶/۵)
🔹۳- دشمنان با عالِم سیاسی، مرجع سیاسی، فقه سیاسی، دین سیاسی و اسلام سیاسی صریحاً میگویند مخالفند، چون حضور اینها، حضور ضدّ استکباری و ضدّ استعماری است(۱۴۰۰/۱۰/۱۹)
🔸پ.ن: بنابراین می توان گفت:
🔻حرام سیاسی، عمل و رفتار نادرستی است که علاوه بر زندگی خود انسان، به فرآیندها و تعاملات محیط اجتماعی خسارت وارد می کند و حتی زمینه سلطه دشمن خارجی را هم فراهم می کند.
🔻هر حرام سیاسی قطعا حرام شرعی هم است بنابراین آسیب و عقوبت آن مضاعف است.
🆔@Dailynotes20
ا❁﷽❁ا
🗓۱۵رمضان؛ ولادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
🌷صلوات خاصه #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الحَسَنِ ابْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَوَصِيِّ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ سَيِّدِ الوَصِيِّينَ.
🌹أَشْهَدُ أَنَّكَ يا ابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَابْنُ أَمِينِهِ، عِشْتَ مَظْلُوماً، وَمَضَيْتَ شَهِيداً. وَأَشْهَدُ أَنَّكَ الإمامُ الزَّكِيُّ الهادِي المَهْدِيُّ.
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ، وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّي في هذِهِ السّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلام.
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
🆔@Labkhandghalam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تبریک
لقب نسازیم
۱. در متون متقدم و معتبر برای امام حسن علیه السلام لقب《 کریم》 ثبت و نقل نشده است.
۲. جمیع آل الله علیهم السلام ، حائز همه فضایل در برترین رتبه آن هستند.
اما در نقل اسامی و القاب آنان ما موظف هستیم آن چه را که برای آن حضرات علیهم السلام ثبت شده است ، بیان کنیم .
۳. ما اجازه و حق نداریم برای ائمه معصومین علیهم السلام اسم ، لقب، کنیه وضع کنیم
لذا وقتی عنوان بصری به امام صادق علیه السلام گفت :
ایها الشریف
حضرت فرمود : بگو یا ابا عبدالله
این تذکر حضرت علیه السلام مساله را صراحتا برای ما روشن کرده است.
۴. لازم است اسامی و القاب و کنیه های امام حسن علیه السلام آن گونه که در متون معتبر آمده است تبیین و ترویج شود .
۵. از کسانی که مدعی هستند ، بخواهید چند لقب مثبوت فیه امام حسن علیه السلام را از منابع متقدم و معتبر بیان نمایند و آن را تبیین کنند.
والله المستعان
حجت الاسلام دکتر سید حسین خادمیان
🆔@Dailynotes20
*┈┈••✾••┈┈*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا لعنت کند ناهمرهان سست عنصر را
فقط ارشاد مال مردم بدبخت پایین نیست
فقط ارشاد را محدود در پوشش نباید دید
فقط منکر که موی لخت یا پوشیدن جین نیست
واکنش رهبری: مضمون یک سخنرانی یک ساعته ما را در چند بیت شعر گفتید، احسنت
برشی دیگر از شعر خوانی «حسین خزائی»
از کرمانشاه در دیدار شب گذشته
شاعران با رهبر انقلاب
🆔@Dailynotes20
شخصی با ابویزید بسطامی گفت که مرا راهنمای به علمی که بدان تقرّب جویم به حق.
بایزید گفت: اولیای خدا را دوست دار و خود را محبوب ایشان ساز تا تو را دوست دارند.
حق تعالی هر شبانهروزی هفتادهزار بار نظر بر دل اولیای خویش میاندازد، شاید که تو در دل ولیای از اولیاء او باشی و نظر تمام شود.
#بایزید_بسطامی
(علاءالدوله سمنانی، رساله در فتوّت)
🆔@Dailynotes20
نقد دوباره عبدالکریم سروش به عریان شدن گلشیفته فراهانی:
قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او/ درک و دانستههای این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است
چندی پیش عبدالکریم سروش در انتقاد از رویه کسانی که خود را اپوزسیون جمهوری اسلامی معرفی میکنند، انتقاداتی مطرح و مشخصا گلشیفته فراهانی را به دلیل برهنگی مورد انتقاد قرار داد. تیغ تیز نقد سروش سوی کسانی بود که به نام تنمالکی و زنانگی و تنانگی، شرم و حیا و خانواده و اخلاق را از میان برمیدارند. در جانب دیگر گروهی به دکتر سروش تاختند که او حق زنان بر بدن خویش را به رسمیت نمی شناسد. سروش تا کنون دوبار به انتقادات آنها پاسخ داده است. وی در آخرین یادداشت خود دوباره به این موضوع پرداخته که خلاصهای از آن را در ادامه میخوانید:
۱) دوران مدرن و پیشامدرن به ترتیب دوران حقمداری و تکلیفمداری است... تبدیل انسان تکلیف مدار به انسان حق مدار، ماحصل مدرنیته است. من، دینداری را یک حق، نه یک تکلیف می دانم.
۲) چالش بزرگ این دوره چالش حقوق و اخلاق است. شرم پایه اخلاق و بیشرمی بنیاد بیاخلاقی است.
۳) نقد من به دوران مدرن این است که توازن حق و تکلیف بهم خورده و غلبه مطلق حق بر تکلیف ایجاد شده.
۴) کسانی که از تنانگی و فمینیزمی افراطی دفاع می کنند، دشمن شرم و شرف و اخلاق اند. گرفتار حسن و قبح مُدهای زمانهاند که گویی حقایقی ازلی و ابدیاند و همیشه درست بودهاند و درست خواهند ماند! عریانی و عورتنمایی که اکنون به گمان آنان بدل به فضیلت شده، تا چندی پیش یک رذیلت بود، و شاید فردا دوباره ورق برگردد و باژگونه رذیلت شود. گرفتار رسوم زمانهاند نه حقایقی جاودانه. نه مقدس اند، نه پایدار.
۵) میگویند این شرمگاهنمایی زنان، روح زمانه و رسم هنر مدرن است و نمیاندیشند که نه هر مدرنی نیکوست. فاشیسم هم پدیدهای بود کلاً و کاملاً مدرن! مارکسیسم هم... بهعلاوه دنیای مدرن حاوی گفتمانهای گوناگون است. مگر ذاتی و گوهری دارد که بهدست آنان افتاده و دیگر عقلا از آن بیخبرند؟ ازین گذشته اکنون که فیلسوفان دم از جامعه پست سکولار و مدرنیته های چندگانه (multiple modernities ) میزنند.
۶) میگویند حق آنان است که عریان شوند و بدن برهنهشان را به جنّ و انس و دیو و دد نشان دهند و نمیاندیشند که این هم حقّ آنان است که انتخاب دیگر کنند و آن را نشان ندهند.
۷) میگویند کسی حق قضاوت در باره برهنهشدنشان را ندارد و قضاوتگری را محکوم میکنند... نمیاندیشند که خود غرق در قضاوتاند و آن عمل را نیکو میشمارند و ملامتِ ملامتگران را بر نمیتابند. و با این قضاوت، درک ناقص خود از مقوله قضاوت نکردن را آشکار میکنند.
۸) میگویند برهنهشدن، تابوشکنی و سنتشکنی است و نمیاندیشند که نه هر تابوشکنی و سنّتشکنی نیکوست. اکنون کسی اگر بَرده شود یا بردهگیری کند و آن را تابو شکنی بداند، محکوم به ملامت عقلاست.
۹) میگویند زن مالک بدن خویش است و حقّ هرگونه تصرّفی در آن را دارد و نمیاندیشند که این حق مالکیت، همچون حقوق دیگرست و محدود به حدودی است. هیچکس حق ندارد به دلیل مالکیت بر بدن خویش، خود را به فروش برساند و بَرده دیگری شود و یا چشم خود را درآورد، یا تن به ذلّت بدهد.
۱۰) گفتهاند عریان شدن بخشی از هنر مدرن است. به این میگویند مغالطه ارجاع معلوم به مجهول! عملی را که چند و چونش معلوم است، به مفهومی ارجاع میدهند، یعنی هنر، که هیچ تعریف ثابت و معینی ندارد، و بلکه از نظر بعضی دانایان مدرن و پسامدرن، دوران جدید دوران مرگ یا پایان هنر است ( از هگل گرفته تا آرتور دانتو و بسیاری دیگر)
۱۱) میگویند این کار مبارزهایست برای رهایی از مردسالاری و تبعیض جنسیتی. بلی، آن رهایی نیکوست، ولی راهش این نیست. میدانم بعضی از فمینیستها بدن زن را قدرت زن انگاشتهاند، و بدننمایی و بیپروایی جنسی را از جنس قدرتنمایی شمردهاند (empowerment) اما این افسونی شیطانی است که باطلی را به حق میآمیزد و نشانی بهشت را از مسیر جهنم میدهد. قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او.
۱۲) درک و دانستههای این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است. چیزکی از ارتجاع و قرون وسطا شنیدهاند. اغلب اینان نه یکروز به کلیسا رفتهاند و نه یکبار به جدّ در کنفرانسی دینی با دانشمندان جهانی نشستهاند تا بدانند تاریخ و جامعه مغرب زمین تا چه اعماقی دینیست.
تاریخ آمریکا تاکنون یک رئیسجمهور آتئیست یا غیرمسیحی نداشته و کلیساها و دینداران، به جد و قوّت درکارند که چنین نشود.
🆔@Dailynotes20
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
#استقبال_از_قدر
🔘 شگفتی های سوره قدر...
1️⃣خواندن در نماز :
امام صادق(ع) فرمودند: «هرکه سوره قدر را در نماز واجب قرائت کند، منادى او را صدا زند که اى بنده خدا گناه گذشته تو بخشیده شد، عمل را از سر بگیر»
📚 وسائل الشیعه ج ۶ ص ۱۴۹
2️⃣ برای تسریع در پرداخت بدهی :
امام باقر علیه السلام در جواب شخصی که توان ادای قرض را نداشت فرمودند: زیاد استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان.
📚 الکافی، ج۵ ص۳۱۷
3️⃣خواندن هنگام وضو :
امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر زاده شد.
📚فقه الرضا ص ۷۰
4️⃣ نزد قبور اموات:
امام رضا(علیه السلام)فرمودند: هر مؤمنى که قبر برادر مؤمنش را زیارت کند و هفت مرتبه (انا انزلنا فى الیلة القدر) را بخواند، خداوند او و صاحب قبر را مى آمرزد.
📚من لا يحضره الفقیه، ج ١ ، ص ١٨١
5️⃣ هنگام سوار شدن بر وسیله نقلیه :
امام سجاد علیه السلام فرمود:هر كسی به هنگام سوار شدن مركب«انا انزلنا» بخواند سالم و آمرزيده از مرکب پياده شود.
📚مکارم الاخلاق ج۱ص۲۴۲
6️⃣ برای دفع چشم زخم و بلاها :
امام صادق علیه السلام بـراى حفظ و نگهدارى (از چشم و بلاها) فرمود: كوزه ی تازه ای بردار و آن را پر از آب كن و بر آن سوره (انا انزلناه فى ليلة القدر) را سى بـار بـخوان سپس آن را آويزان كن و از آن بياشام و وضو بگير و هر چه بخواهی می توانی به آن آب بیفزایی.
📚كافى ج ۴ ص ۴۳۰ ح ۱۹
7️⃣ در عصر جمعه :
امام کاظم علیه السلام می فرماید: برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است که به هر بنده که بخواهد مقداری از آن عطا می کند و هر کس سوره ( انا انزلناه ) را بعد از ظهر جمعه صد بار قرائت نماید خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد.
📚الامالی للصدوق ۱ ص۶۰۶
8️⃣ بعد از نماز عصر :
امام جواد علیه السلام فرمودند: هر کس ده مرتبه سوره «انا انزلناه» را بعد از نماز عصر، بخواند، به مقدار اعمال خلائق در آن روز ثواب خواهد داشت.
📚 المصباح للکفعمی ج ۱ ص ۳۳
🔰راز سوره قدر : از امام صادق(ع) درباره تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پرسیده شد، آنحضرت فرمود: «معناى "لیلة" فاطمه است و معناى کلمه "قدر" یعنى خدا، پس کسى که فاطمه را آنطور که باید بشناسد لیلة القدر را درک نموده است»
📚تفسير فرات كوفي ٥٨١
✍🏼 قدر سوره قدر را بدانيم
#شب_قدر
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام شرعی و سیاسی بودن #کشف_حجاب و جدیتر شدن عزم مردم و حاکمیت برای خاتمه دادن به این سناریوی دشمن خبیث، رصدها حاکی از فعالیت بیشتر توپخانهی رسانههای دشمن و تلاش برای مهماتگیری از سوی عناصر داخلی است؛
لذا پیشنهاد میکنم کلیپ فوق را ببینید و انتشار دهید تا غافلگیر نشوید و بدون هرگونه ترس و واهمهای وظیفهی همگانی #تذکر_لسانی را انجام دهید!
البته تاکید میکنم که در غالب موارد، اگر تذکر بدهید و عبور کنید مشکلی پیش نخواهد آمد؛ اگر هم چهارتا حرف ناسزا شنیدیم نباید دلسرد شویم وقتی اسلام با غلتیدن شهدا در خونشان به ما رسیده است و ما هم امروز موظف به پاسداری از وصیت شهدا در موضوع حجاب هستیم...
🖌محمد جوانی
🆔@Dailynotes20
چند برداشت شیرین از یک دیدار
درباره سخنان رهبرانقلاب در دیدار با مسوولین باید مفصل تر نوشت؛ اما چند برداشت اجمالی از این جلسه برایم شیرین بود.
یکم. دعوت و حضور چهره های مختلف سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب هایی که مسئولیتی هم ندارند جالب بود. از مسجد جامعی و جهانگیری تا بادمچیان و غیره. بعد هم سخنان رهبری انقلاب اینطور شروع شد که این جلسه با حضور مسوولین کشوری مهم و استثنائی است و این حضور متنوع سیاسی موجب نزدیک شدن دلها می شود.
دوم. بیش از 90 درصد زمان جلسه به توصیه های اقتصادی گذشت. هم از پیشرفت ها گفتند و هم از نقص ها. اما ضعف ها را صریح و بی پرده گفتند... و اینکه اگر الزامات مطرح شده رعایت شود مردم در پایان سال احساس آرامش می کنند.
سوم. مسئولین را دعوت به همدلی و همکاری و کسب اطلاع از عملکرد یکدیگر کردند و برای بار چندم و با مزاح به تورگردشگری مسئولین برای آشنائی با توفیقات انقلاب اشاره کردند.
چهارم. در میان توصیه های اقتصادی بر یک مورد تاکید ویژه داشتند و آنهم جلب مشارکت مردم به عنوان نسخه قطعی رشد تولید. همچنان اشاره کردند در این رابطه عقب مانده ایم.
پنجم. اقتصاد و معیشت را به عنوان اولویت اول معرفی کردند و توضیح دادند خیلی وقت ها ریشه مشکلات فرهنگی در نقص اقتصادی و کسری معیشت مردم است.
ششم. از نظم نوین جهانی گفتند که زودتر از پیش بینی ها به نفع مردم ایران رقم می خورد و از بحران امروز آمریکا و اسرائیلی گفتند که زودتر از موعد 25 ساله زمین گیر شده و می شود....
هفتم. از اصلاح وضعیت معیشت مردم و کاهش محسوس تورم گفتند و اما مردم را صمیمانه دعوت به صرفه جوئی کردند.
هشتم. به نقش ذکر در پیشرفت کشور اشاره کردند و اینکه مسئولین باید قدر این فرصتی که خدا در اختیار آنها قرار داده است در خدمت به خدا بدانند و خدمت به خدا چیزی نیست جز خدمت به خلق.
نهم. از انتخابات پایان سال گفتند و اینکه راهبرد مسئولین باید مشارکت و سلامت و رقابت باشد.
دهم. از حجاب گفتند آنهم متفاوت از بسیاری که یا لکنت دربیان حق دارند و یا تحلیل ها ناقص ارائه می کنند.
اولا مساله حجاب را با تهاجم به غرب طرح کردند. اینکه اینها با بلائی که بر سر هویت و شخصیت زن آورده اند حق ندارند درباره جایگاه بلند زن ایرانی اسلامی سخن بگوید.
دوم صریح و روشن است از حرام شرعی و حرام قانونی گفتند. تاکید کردند این یک اقدام دولتی نیست و قانون است. تعبیر حرام سیاسی داشتند. به سخن دیگر قانون یعنی خواست مردم، نه دولت. قانون یعنی انتخاب و حقوق اکثریت.
سوم نیز تاکید داشتند همین ها که کشف حجاب کردند نیز اهل دین اند و اگر آگاه شوند اصلاح می کنند.
عبور کنیم؛ اما پس زمینه همه این سخنان یک پدرانه صریح و دلسوزانه بود. با این نخ تسبیح فرصت کردید مجدد این ده محور را مرور کنید.
محسن مهدیان
🆔@Dailynotes20
.
🔰 «کتابنا»؛ سرگذشت شهید محمد باقر صدر(ره)
🔸کتاب نا، نوشته مریم برادران، روایتی نهچندان بلند، اما واقعنما، مستند و پرجزئیات از شهید صدر است که با دوری از زیادهپردازی و اغراقگری در شانزده فصل به شرح زندگی او پرداخته است.
🔸«نا» یادآورِ سهگانۀ شهید صدر است که بیشتر، ایشان را به آنها میشناسند: فلسفتنا، اقتصادنا و مجتمعنا.
🔸مریم برادران، ساعتها و روزها، خوانده و دیده و شنیده و سپس با قلمی روان و صمیمی به روایتِ خواندهها و دیدهها و شنیدههایش از زندگی مردی پرداخته که او را تنها با نام دو کتابش فلسفتنا و اقتصادنا میشناخته.
🔸نویسنده در طول نوشتن این کتاب با خانوادۀ شهید صدر بهویژه همسر بزرگوار شهید در ارتباط بوده و از دقت و سخنان آنان بهره برده است.
🔸او در مقدمه کتاب مینویسد: متن را برای فاطمه صدر فرستادم. روز بعد زنگ زد. شماره را که روی صفحۀ گوشی دیدم، همۀ بدنم یخ کرد، جواب ندادم، اضطراب عجیبی بود. خودم را دلداری دادم و چند دقیقه بعد شمارهشان را گرفتم. گوشی را برداشت و بعد از سلام و احوالپرسی، با همان صدای گرم پر از انرژی و امید همیشگی و سخاوت ذاتی این خانواده، تشکر کرد و با مهربانی گفت: «وقتی میخواندم، با شما حرف میزدم که انگار همهجا حضور داشتید.»
🔻 خواندن «کتابنا» را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
🔗 راهاندازی صفحهی «دوستانِ کتاب»
#شهید_صدر
#دوستان_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شاه بیت جلسه چالشی مدیر اجرایی #تیک_تاک با نمایندگان کنگره این جمله است: "حزب کمونیست چین میتواند با جمعآوری اطلاعات، ذهن آمریکاییها را دستکاری کند!"
📍ببینید چقدر شبکههای اجتماعی در عصر #نبرد_شناختی موثر و خطرناکاند؛ حال خدا میداند تلگرام و اینستاگرام چه بسیار مغزهای ایرانی را به سقوط کشیدند!
👤محمد جوانی
🆔@Dailynotes20
61.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستندکوتاه / فروپاشی لانه از درون!
🔷 اگر می خواهید بدانید "در اسرائیل چه می گذرد"، حتما این مستند کوتاه را تا انتها ببینید و برای دیگران نیز ارسال کنید!
🆔@Dailynotes20
🔸آیا امام علی(ع) قاتل خویش را بیدار کرد؟
🔻و آیا از خاک محراب بر زخم سر ریخت؟
مرحوم آیتالله صالحی نجفآبادی میگوید:
"اما درمورد مثال دیگر كه چرا ما بحث كردهايم و گفتهايم: «امام علی(ع) شب 19 رمضان ابن ملجم را از خواب بيدار نكردند که بفرمايند: بلند شو! ميدانم چه چیزی در زیر جامه خود پنهان کردهای ـ یعنی شمشیرـ ، اين قضیه يك بحث پيش پاافتادهاي نيست. يك مسأله اصولي و بنيادي است، زیرا اگر اين ماجرا حقيقت داشته باشد به عصمت امام ضربه ميزند؛ به دلیل اینکه اگر علي(ع) قاتلش را از خواب بيدار كند يعني اقدام به خودكشي، و اين برخلاف اصول فقهي و اعتقادي ماست. عمل حضرت امير(ع) بايد براي ما الگو باشد كه ما از آن پيروي كنيم. حضرت علی قطعاً عملي خلاف شرع انجام نميدهند به اينصورت كه قاتل را بيدار كرده بگويد من آمدهام توي مسجد پاشو و بگوید میدانم چه چیزی زیر لباست پنهان کردهای! و ديگر اینکه، برخلاف بهداشت، امام خاكهاي زمين را برداشته روي زخم تازه سرشان بريزند! در عوض اینکه نگذارند خونريزي كند و روي آن را به قول امروزيها پانسمان كنند. اين عمل نميتواند الگو باشد. اين عمل و خطايي كه به امام(ع) نسبت دادهاند گمراهكننده است. حالا وظيفة ما چيست؟ وظيفة ما اين است كه اين قسمت تاريخ حضرت علي(ع) را از اين افسانههاي گمراهكننده نجات دهيم و در این راه بايد تحقيق كنيم"
مرحوم صالحی نجفآبادی از جهت سندی هم این دو شایعه را مورد کنکاش دقیق قرار داده است. در مقالهای در سال 1345 با عنوان "آیا علی قاتل خود را بیدار کرد؟" به تبار شناسی این دو نکته میپردازد. وی از قرن دوم، که در طبقات ابن سعد ماجرای ضربت خوردن بیان شده تا قرن چهاردم، قرن به قرن نام 25 منبع تاریخی را ذکر می کند که در این منابع تاریخی اثری از بیدار کردن قاتل و ریختن خاک بر زخم فرق از ناحیه علی(ع) وجود ندارد. این دو نکته اولین بار در کتاب ضعیف تاریخی ابن اعثم کوفی ذکر شده، پس از آن در کتاب مجهول المؤلف و التاریخ دیگری درج و توسط علامه مجلسی به عنوان یک داستان طفیلی بدون اعتماد به آن در بحار ج42 نقل می شود. در ادامه، مؤلف ناسخ التواریخ این دو شایعه را از ابن اعثم و بحار می گیرد و با قدری اصلاح، در این کتاب رایج شده میان ایرانیان، درج می کند. بنابر این این دو نکته (بیدار کردن ابن ملجم و ریختن خاک محراب بر زخم سر خود) از زمان انتشار ناسخ التواریخ شهرت یافت و در کتب تاریخی و مشهور مورد قبول اهل سنت و شیعه وجود ندارد. مرحوم شیخ عباس قمی هم گرچه همان قول غیر موثق و مشهور را در منتهی الامال آورده اما در کتاب تتمه المنتهی این نقل را باطل و همان مطلبی که صاحب طبقات ابن سعد در قرن دوم (هم عصر امام رضا(ع)) نوشته، پذیرفته و نوشته است.
(منابع: شوکران اندیشه،خاطرات صالحی نجف آبادی مجتبی لطفی، کویر/ مجموعه مقالات،صالحی نجف آبادی، ایران فردا)
✍️ صفحهی آوای خرد
#شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🆔@Dailynotes20
🔲 #یادداشت | به بهانهی تحلیلهای متناقض از خودکشی یک سلبریتی؛
✅ جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟!
🖋سید مهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه
▪️آنچه واقعاً نگران کننده است این که برخی خودکشی پوراحمد در شانزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری آن هم در ویلایی در بندر انزلی را با تعابیری عجیب بستایند و از شجاعت و جسارت او سخن گفته و آن را انتخابی خودخواسته عنوان کنند که باید به آن احترام(!) گذاشت.
▪️تلختر و نگران کنندهتر این است که عدهای در این روزها میخواهند ناهنجاری و گناه بزرگ خودکشی را با تعابیری چون مرگ خودخواسته، شجاعت و جسارت هنرمندانه برای پایان دادن به زندگی و ... توجیه کنند.
▪️زیست در فضای هنرمندانه فعلی با قرائت روشنفکرانه که متأسفانه رگههای مشهودی از نیهیلیسم در آن وجود دارد، نتیجهاش همین خودکشی هایی است که رخ میدهد.
🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🆔@Dailynotes20
final.mp3
46.28M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: رژیم صهیونیستی در بحران فراگیر
بررسی تحولات اخیر فلسطین
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤دکتر سعدالله زارعی
کارشناس مسائل غرب آسیا
◽️ شنبه ۱۹ فروردین ١٤٠١
🆔@Dailynotes20