فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید:
💠هیچ سالکی در مسیر قرب الی الله حرکت نمیکند، مگر آنکه بهطور خاص حضرت صدیقه طاهره از او دستگیری میکند.
#جلسه_اخلاق
حجتالاسلام جلالی
جلسه نهم
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
29.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 طرح کتابخوانی حوزه شریف 💠
🔹شماره ٢٩
#کمی_بشنویم
صحبتهای خانم معصومه امیرزاده
(نویسنده کتابهای پس از خورشید، من خواب دیده بودم و..)
درباره کتاب ارتداد، به قلم وحید یامین پور
#کتابخوانی #جمع_خوانی
#حال_خوش_خواندن
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@Hdsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید:
💠 تفاوت جامعه موحد و جامعه غیرموحد
کلاس #عقاید_اصیل۱
استاد رایگانی
جلسه نهم
___
حوزه دانشجویی شریف 🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠 طرح کتابخوانی حوزه شریف 💠
🔹 شماره ۳۰
#کمی_بشنویم
📚 کتاب: صور سکوت
🖋 به قلم محمدقائم خانی
📑 تعداد صفحات: ۴۳۹
⏱ مدت زمان تقریبی مطالعه: پنج ساعت
برای تهیه کتاب با تخفیف از طریق لینک زیر اقدام کنید:
https://adabbook.com/صور-سکوت
#کتابخوانی #جمع_خوانی
#حال_خوش_خواندن
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@Hdsharif
hd.sharif.ir
💠 شمارش معکوس یک ضربالاجل💠
بررسی ایدههای تحولآفرین در واپسین روزهای مهلت ۲ ماههی رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی
✅ نشست ویژه گفتگوهای صمیمی خانواده حوزه شریف
💠 گفتگوی آزاد به همراه ارائههایی کوتاه از:
🔷 دکتر سیدمجید امامی
موضوع ارائه: فرهنگ عمومی
🔶 دکتر امیر شهسواری
موضوع ارائه: رسالت اجتماعی دانشگاه
🔷 خانم فاطمه رایگانی
موضوع ارائه: مردم سالاری در فرهنگ
🔶 آقای سیدمرتضی حسنی
موضوع ارائه: سازمانهای موازی کار
⏱ زمان: شنبه ۴ دی، ساعت ۱۸ الی ۲۰
📲 مکان: شبستان مجازی مسجد دانشگاه شریف به آدرس
vclass.ecourse.sharif.edu/ch/shabestan
___
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠یادداشت استاد💠
🔻شیطان از همان ابتدای آفرینش از طریق وسوسه و تبلیغات، توانست انسان را فریفته و دچار هبوط کند.
🔸این تقابل انسان و شیطان ادامه مییابد و حال، در بررسی دوران امامت امام حسن مجتبی علیهالسلام میبینیم که در چهل سالگی حکومت اسلامی، امام علیهالسلام با پروژه صلح، علیرغم خسران بازگشت به دوران نهضت و از دست دادن حکومت اسلامی، مصلحت بزرگتری را دنبال میکنند که یکی از موارد آن، برداشتن نقاب از چهره شیطان زمانه است. شیطانی که در لباس دین و شعارهای موجه، باطن کفر خود را پوشانده و با نفوذ در جامعه اسلامی، موریانهوار به حرکت خود ادامه میدهد.
🔹از سویی، ضعف مردم در تحلیل سیاسی و عدم بصیرت لازم، آلودگی به زخارف دنیا و فراموشی آرمانهای انقلاب اسلامی، عدم تدبر و تعقل در مواجهه با دین و در نتیجه، عدم تشخیص اصول و فروع و به تعبیری اولویتهای اسلام، از جمله عواملی است که امام را با جامعهای متشتت و ناتوان برای پیشبرد حکومت توحیدی مواجه میکند.
🔸چنین میشود که در شام، امیرالمؤمنین به مثابه جلاد معرفی میگردد و معاویه با چهره دادخواهی در خصوص خلیفه سوم، پرچمدار مبارزه و قیام میشود.
🔹در چنین شرایطی، امام با پذیرش صلح و کنارهگیری از حکومت، فرصت شناخت مردم از چهره واقعی معاویه را فراهم میکند تا نقض عهد او چهره ضد قانون اسلام وی را نمایان کند و جریان نفاق برای مردم آشکار شود. از سویی، امام با شرایطی که در موارد صلحنامه تدوین میکنند، مظلومیت اهل پیامبر، حقانیت و جدایی خود از جریان موسوم به اسلامی معاویه را به تصویر میکشند.
🔻به تعبیر مقام معظم رهبری:
"من معتقدم امام حسن مجتبى شجاعترین چهره تاریخ اسلام است. ایشان حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى کند و تن به صلح دهد، براى اینکه دیدهبانى اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسلهای آینده تاریخ را در موقع خود انجام دهد".
کلاس سیرهی اهلبیت علیهمالسلام
استاد طائب
هفته نهم
#سیره_اهل_بیت_علیهم_السلام
#حوزه_دانشجویی_شریف
#پنجشنبه_های_شریف
___
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
💠 شمارش معکوس یک ضربالاجل💠 بررسی ایدههای تحولآفرین در واپسین روزهای مهلت ۲ ماههی رهبری به شورای
📌 23 آبان رهبر انقلاب حکم جدید «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را صادر کردند. از همان ابتدا عبارتی در حکم مورد سوال واقع میشد: «اشخاص حقوقی: فعلاً رؤسای محترم سه قوه و دستگاههایی که تا کنون عضو شورای عالی بودهاند.» اینکه منظور از لفظ فعلا دقیقا چیست و تا چه زمانی خواهد بود، مورد سوال بود.
🔻کمکم مشخص شد رهبری در پیوست این حکم، 2 ماه به شورا فرصت دادهاند تا طرح تحول خود را آماده و تصویب کنند. همین اتفاق، بهانهای شد تا بتوانیم در یک نشست گفتگو محور، برخی ایدههای تحولی را از زبان کسانی که هر یک به نحوی درگیر بازطراحی شورا هستند بشنویم.
در برنامه، در خدمت این مدوعین بزرگوار خواهیم بود:
🔸دکتر سیدمجید امامی؛ از آقای دکتر، دبیر شورای عمومی فرهنگ کشور، خواهیم شنید که بالاخره چه کسی بر صندلی هدایت و راهبری فرهنگ عمومی کشور تکیه زده است؟ آیا این حس که فرهنگ عمومی رها شده و سالهاست تازیانه تهاجم فرهنگی غرب بر پیکرش فرود میآید درست است یا خیر؟!
🔹دکتر امیر شهسورای؛ دکتر امیر شهسواری معرفتجوی دوره اول حوزه دانشجویی شریف و فارغالتحصیل دکترای آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران هستند که چند وقتی است در دبیرخانه شورای عالی مشغول به کار میباشند. از مهمترین ابزارهای راهبری فضای فرهنگی- اجتماعی کشور، جنبش دانشجویی است. در این جلسه از آقای شهسواری خواهیم شنید که این جنبش در یک قرن اخیر در غرب چه ثمرات اجتماعی به بار آورده است و امروز شورا در راستای تقویت رسالت اجتماعی دانشگاهیان چه وظایفی در قبال این ظرفیت بزرگ دارد.
🔸خانم فاطمه رایگانی؛ سازمان تبلیغات، یکی از بخشهایی است که در حال آماده سازی طرح تحول شورای عالی میباشد. سرکار خانم رایگانی، استاد حوزه دانشجویی شریف نیز یکی از کارشناسان این تیم طراح هستند که روی موضوع مردمی شدن شورای عالی، پژوهش میکنند.
🔹آقای سید مرتضی حسنی؛ معرفت جوی سابق حوزه دانشجویی، مسئول اسبق بسیج دانشگاه شریف و کارشناس اندیشکده حکمرانی شریف. اندیشکده حکمرانی نیز از اندیشکدههایی است که بهعنوان مشاور در کنار اعضای شورا در حال تدوین طرح تحول از منظر جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام حکمرانی است. مثلا همواره شنیدهایم که برخی مسائل فرهنگی مانند حجاب بیش از ده متولی سازمانی دارد. سازمانهای موازی کار، آسیبی است که راهبری فرهنگی کشور را با اختلال جدی مواجه کرده است. از آقای حسنی بهعنوان کارشناس این پروژه خواهیم شنید که چه راهکاری برای این آسیب ارائه خواهند کرد.
#حوزه_دانشجویی_شریف
#آزاد_اندیشی
__
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 آغاز هفته دهم کلاسهای حوزه دانشجویی شریف
#نیمسال_اول_سال_تحصیلی_۱۴۰۱_۱۴۰۰
#پنجشنبههای_شریف
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید:
💠شرط اول رسیدن به علم قلبی داشتن حال بندگی نسبت به خدای متعال است.
#جلسه_اخلاق
حجتالاسلام جلالی
جلسه دهم
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
💠 شمارش معکوس یک ضربالاجل💠 بررسی ایدههای تحولآفرین در واپسین روزهای مهلت ۲ ماههی رهبری به شورای
هماکنون
💠 آغاز نشست هماندیشی شمارش معکوس یک ضربالاجل
📲درگاه ورود به نشست:
vc.sharif.edu/ch/shabestan
___
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠 ارائه اول؛
جناب آقای سید مرتضی حسنی
🔹نشست آزاداندیشی حوزه دانشجویی شریف🔹
📲 ورود به نشست
حوزه شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠 ارائه دوم؛
سرکار خانم فاطمه رایگانی
🔹نشست آزاداندیشی حوزه دانشجویی شریف🔹
📲 ورود به نشست
حوزه شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید:
💠 تفاوت دموکراسی و مردمسالاری دینی
کلاس #عقاید_اصیل۱
استاد رایگانی
جلسه دهم
___
حوزه دانشجویی شریف 🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠یادداشت استاد💠
🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام در وصف یاران صالح پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلّم- در خطبه ١۵٠ نهجالبلاغه میفرمایند: "حملوا بصائرهم علی اسیافهم: بصیرتهایشان را بر شمشیرهای خود حمل میکردند."
🔸بنابراین، جهاد با دشمنان اسلام برای تحقق حکومت توحیدی، نیازمند بصیرت در دین است و به مدد سرمایه انسانی بصیر، غلبه بر تمام موانع و کمبودهای مادی ممکن میشود کما اینکه حکومت پیامبر هم به این ترتیب پیشرفت نمود.
🔹اما در جبهه مقابل، سپاه کفر با پرچمداری معاویه که به سبب قدرت یافتن اسلام، در لباس دین و با ابزار نفاق به میدان آمده بود، این ویژگیهای سپاه اسلام را مورد حمله قرار داد:
۱. روحیه جهادی لازم برای تحقق جامعه توحیدی را با رواج فساد اخلاقی، سیاسی و اقتصادی آسیب زد.
٢. تشکیلات اسلامی را با نفوذ و تبلیغات، متشتت نمود.
٣. انحرافات فکری و دینی را از طریق علمای فاسد بین مردم ترویج کرد.
🔸بنابراین درمان این بیماری اجتماعی و آماده سازی جامعه اسلامی برای تحقق حکومت توحیدی نیازمند برداشتن گامهای زیر بود:
١. معرفی دشمن با پردهبرداری از چهره نفاق معاویه که با پروژه صلح توسط امام حسن -علیهالسلام- محقق گردید.
٢. بیدار کردن وجدانهای مردم و تبدیل روحیه ظلمپذیری و مسئولیتگریزی به روحیه ظلمستیزی و مسئولیتپذیری که با قیام امام حسین -علیهالسلام- آغاز شد.
٣. بصیرتافزایی، آموزش معارف اسلام ناب، تفکیک آن از اسلام التقاطی و نشان دادن حقانیت ائمه و لزوم حاکمیت آنها به جای حاکمان موجود، معرفی تحریفات دینی در ساحت نظری و مصادیق عینی آن که در زمان امام سجاد -علیهالسلام- به سبب شدت خفقان و قلت یاران، با زبان دعا انجام گرفت و در زمان امام باقر و امام صادق -علیهماالسلام- در قالب کلاسهای درسی رسمیت یافت.
۴. ایجاد تشکیلاتی که بتواند محور اصلی حرکتهای سیاسی آینده باشد که سازماندهی مخفی آنها از زمان امام سجاد آغاز شد و در دوران ائمه بعدی، گسترش یافت.
کلاس #سیره_اهل_بیت_علیهم_السلام
استاد طائب
جلسه دهم
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید:
💠 جریان نفاق، زمانی خود را نشان میدهد که جبهه حق به قدرت برسد.
کلاس #معجزه_خاتم_۲
حجتالاسلام سلامت
جلسه نهم
#پنجشنبه_های_شریف
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 آغاز هفته یازدهم و پایانی کلاسهای حوزه دانشجویی شریف
#نیمسال_اول_سال_تحصیلی_۱۴۰۱_۱۴۰۰
#پنجشنبههای_شریف
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید:
💠سجده و رکوع با توجه، تمرین بندگی خداست.
#جلسه_اخلاق
حجتالاسلام جلالی
جلسه یازدهم
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طرح کتابخوانی حوزه شریف 💠
🔹شماره ۳۰
#کمی_بشنویم
صحبتهای آقای محمدهادی عبدالوهاب
(نویسنده رمان متولد زمستان)
درباره کتاب صور سکوت، به قلم محمدقائم خانی
#کتابخوانی #جمع_خوانی
#حال_خوش_خواندن
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠 طرح کتابخوانی حوزه شریف 💠
🔹شماره ۳۰
صور سکوت
محمدقائم خانی
یادداشت نویسنده
🔸 در طول تاریخ، شهری که اکثر ساکنانش یهودی باشند در ایران وجود نداشت. جز در سرزمینی که امروزه آن را خوزستان میخوانند. گزارش متقنی از آن موجود نیست تا در سال ۱۴۰۰ ناگهان سر از رمان «صور سکوت» درآورده است. این شهر را فوجی از یهودیان مهاجری بنا کردهاند که پس از آزادیشان به دست کوروش، به جای غرب (و سرزمین مقدس)، راه شرق را پیش گرفتند.
🔸 بر طبق پیشبینیها، ظهور موعود بنیاسرائیل بسیار نزدیک مینماید. چه خطری بزرگتر از پیگیری چنین میلادی برای کنیسه مرکزی و حاکم ساسانی شهر هست؟ این فتنه و درگیری دامنهدار بر سر موعود تورات، آتش زیر خاکستر میماند تا سه نسل بعد. پسرِ یوشع، ابراهیم، راه پدر را با حزم و سیاست محتاطانهتری ادامه میدهد. اما او و پسرش، یافث نیز چون یوشع مغلوب میشوند. حال پسر کوچک ابراهیم و نوهاش، یعنی حام و راحیل ماندهاند. باید مواریث خاندان را حفظ کنند و به موازات کنیسه، کنش اجتماعی را هم ادامه دهند.
🔸 نوبت عملی تازه است و همه نگاهها برگشته سوی حجاز. پیغامبر مدعیِ مکه، رخت از این دنیا بسته، یمن به تازگی زیروزبر شده و لشکر اعراب با روم شرقی درگیر است. هیچ راهی جز هجرت باقی نمانده. راحیل باید درباره خیلی چیزها تصمیم بگیرد، که علاوه بر خودش، زندگی بسیاری از آدمها را دگرگون خواهد کرد.
🔸 راحیل با همراهانی اندک وارد مدینه میشود. آنها خیلی زود به حقیقت میرسند. اما او با همه مباحثاتی که با سوده دارد، هنوز نمیتواند ایمان بیاورد. تا بالاخره مواجه میشود با ماجرای دختر پیامبر، و کشمکشی که بعد از رسول خدا میان مسلمانان در گرفته است. اینجا نقطه شکستن راحیل است.
🔹 اختلافاتی که در تاریخ یهود بر سر زمین و کتاب و نژاد در گرفته، در این رمان منعکس شده و تعامل گروههای مختلف یهودی و نزاع آنها به تصویر درآمده است. به همین دلیل، موضوع موعود هم که در کتاب مقدس یهودیان بسیار حائز اهمیت است و مباحثات زیادی را به وجود آورده، در کانون داستان این کتاب قرار گرفته است.
#کتابخوانی #جمع_خوانی
#حال_خوش_خواندن
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@Hdsharif
hd.sharif.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 بشنوید:
💠 نداشتن مبنا، یکی از نشانههای جریان نفاق است.
کلاس #معجزه_خاتم_۲
حجتالاسلام سلامت
جلسه دهم
#پنجشنبه_های_شریف
____
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠یادداشت استاد💠
🔸شیعه با دو مفهوم امامت و ولایت قرین است؛ بهگونهای که با حذف این دو مفهوم، بیمعنا میشود. به همین ترتیب، مفاهیم امامت و ولایت، با مفهوم تشکیلات قرین است؛ طوری که اگر تشکیلات نباشد، امامت و ولایت خالی از معنا میگردد.
🔹به تعبیری، امامت به معنای پیشوایی و رهبری است. حال، چنانچه جمعی از انسانهای در حال حرکت وجود نداشته باشند، پیشوایی و رهبری قابل تصور و تحقق نیست! همچنین در قرآن، مفهوم ولایت به معنای پیوستگی، همجبهگی و اتصال یک جماعت انسانی با فکر واحد، هدف واحد و دارای هویت متمایز از سایر جبهههاست و دلالت بر پیوستگی فکری و عملی با امام دارد. بنابراین ولایت، بدون وجود شبکه انسانی، اساسا معنا ندارد. به این ترتیب، شیعه با مفهوم تشکیلات قرین است و بدون آن، معنادار و قابل تصور نیست.
🔸در لایهای عمیقتر، تشکیلات به خاطر ماهیت انسانی آن، یک شبکه مکانیکی و بیاحساس نیست؛ بلکه شبکه ارتباطی مبتنی بر حب و بغض است. بغضی که وحدتبخش در برابر دشمن است و حبی که شبکه ولایی حول امام را منسجم نگه میدارد و پیش میبرد. این حب به گونهای است که برای توصیف آن، به روابط خانوادگی استناد میشود و عباراتی نظیر "إنما المؤمنون اخوة" یا "أنا و علی ابوا هذه الامة" و... ذکر میشود و مقام معظم رهبری نیز از روابط درون تشکیلات، تحت عنوان روابط و احساسات نزدیک و خویشاوندانه یاد میکنند.
🔹بنابراین شیعه، امامت، ولایت، تشکیلات، حب و بغض در یک شبکه معنایی قرار میگیرند و تقویت یا تضعیف در هر یک، تقویت یا تضعیف سایر موارد را به همراه دارد.
کلاس #سیره_اهل_بیت_علیهم_السلام
استاد طائب
جلسه یازدهم
__
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠یادداشت استاد💠
🔻بخش اول
گفتگو با حجت الاسلام کاشانی
🔹شب شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) حجت الاسلام کاشانی دیدگاه خود در باب وحدت را در دانشگاه شریف تبیین نمود. _ایشان وحدت را نه یک تاکتیک بلکه یک اصل دانست_ که بسیار درست است. او به توصیف این اصل پرداخت و گفت _از دیدگاه ما کسی که به دنبال تفرق بین مسلمین باشد اصلاً مسلمان نیست. ما حق توهین به هیچ احدی حتی کافر و مشرک را و حتی بتِ بتپرست را هم نداریم چه رسد به مسلمانی که بسیار شرافت بالاتری دارد و باید حقوق مسلمانی را درموردش رعایت کنیم._
🔹حجت الاسلام کاشانی در ادامه به بیان این نکته پرداخت که _اگر کسی از برادران اهل سنت، حال بحث نداشت و سفت بر سر اعتقاداتش بود که حرفی نداریم و همانطور که گفتیم، در خدمتش نیز هستیم و حتی اگر جانش به خطر افتد، جان خود را برای او فدا هم میکنیم. اما حرف ما این است که اگر او حال و حوصلۀ گفتگو داشت اتفاقاً از باب اینکه خیرِ او را میخواهیم با او وارد گفتگو میشویم و کاملاً محترمانه بیان میکنیم که چرا تشیع را بر حق میدانیم و نهایتاً اگر قبول کرد که فبها اما اگر قبول نکرد باز هم نوکرش هستیم و نهتنها حاضریم به او خدمت کنیم و بلکه حتی در شرایط خطر، جان را هم برای نجاتش فدا میکنیم._ از نظر من سخنان بسیار متین و صحیحیست.
🔹ایشان در بخشی از صحبت به نقد دیدگاه مقابل خود پرداختند و آن دیدگاه را اینطور توصیف کردند که _برخی معتقدند ما باید تمام عقاید خود را کتمان کنیم یا حتی در شبکههای ماهوارهای وقتی صلوات میفرستند، درود بر آل پیامبر را حذف میکنند_ و این دیدگاه را مورد نقد قرار داده و غلط دانستند. چنین دیدگاهی (به فرض وجود داشتن) غلط است و در این صحبت حجت الاسلام کاشانی نیز اشکالی وارد نیست
ولی به شرط اینکه چنین دیدگاهی وجود داشته باشد و دچار مغلطۀ _پهلوان پنبه_ نشده باشیم.
🔹مغلطۀ پهلوان پنبه یعنی یک پهلوان پنبهای را بهعنوان رقیب خود قرار دهی و او را شکست دهی. واقعاً آیا تمام اساتید و کسانی که تأکید بر وحدت میکنند و وحدتِ حجت الاسلام کاشانی را وحدت نمیدانند، چنین باوری دارند؟ آیا معتقدند که باید عقاید خود را کتمان کنیم؟ یا مسأله در جای دیگری است که حجت الاسلام کاشانی به آن نپرداختند؟
__
حوزه دانشجویی شریف
استاد شعبانجولا
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
💠یادداشت استاد💠
🔻بخش دوم
گفتگو با حجت الاسلام کاشانی
🔹برادر بزرگوار جناب حجت الاسلام کاشانی! سؤالی که امشب به آن نپرداختید این است که فرض کنید مسئول فرهنگی یک گروه جهادی به خدمت شما رسیده و درمورد سیاستهای فرهنگی اردوی جهادیشان در یک منطقۀ سنینشین مشورت میگیرد. طبیعتاً فعالیتهای فرهنگی گروه به جهت محدودیتهای نیروی انسانی و امکانات و... فقط یک محور اصلی میتواند داشته باشد. شما پیشنهاد میدهید محور این فعالیتها چه باشد؟ سؤال اینجاست که در مقام تزاحم، آیا این گروه جهادی باید محور کار خود را تبیین عقاید شیعه قرار دهد؟ یا تبیین دشمنیهای جبهۀ جهانی استکبار و لزوم مبارزۀ همۀ مسلمانان دوشادوش هم علیه این جبهه؟
🔹جناب حجت الاسلام کاشانی! صحبت از تعارض نیست که شما بفرمایید این دو با هم تعارضی ندارند. صحبت از تزاحمهاست و این تزاحمهای در مقام عمل است که باعث میشود اولویتهای افراد تعیین شود. اگر کسی بگوید اولویت در چنین شرایطی تبیین جبهۀ جهانی استکبار است، از نظر شما یعنی معتقد شده که باید عقاید شیعه را کتمان کند؟ معلوم است که اینطور نیست. بلکه اگر تزاحمی در این عالم وجود نداشت بسیار خوب بود که هر دو را تبیین میکرد اما چالش دقیقاً در تزاحمهاست و این عالم دار تزاحمات است.
🔹یکی از مجاهدین کشورهای اسلامی منطقه به ایران آمده بود و در جمع دانشجویان صحبت از حقانیت اندیشههای امام خمینی علیه آمریکا میکرد. پس از سخنرانی مفصل در تبیین اقداماتی که در کشورشان انجام دادهاند برای ترویج این اندیشهها، یکی از دانشجویان پرسید: _«پس شما چرا شیعه نمیشوید؟»_ او خندید و گفت _دقیقاً عدهای از شما ایرانیان با همین نگاه در کشور ما فعالیت کردید و این فعالیتها باعث شد مردم، ما را پس بزنند چرا که فکر کردند داریم اندیشههای امام خمینی علیه آمریکا را ترویج میکنیم تا دینشان را از ایشان بگیریم و آنها را شیعه کنیم و پس از آن دیگر نتوانستیم اندیشههای امام را مثل سابق تبلیغ کنیم و کار برایمان بسیار سخت شد._ جناب حجت الاسلام کاشانی! سؤال در این تزاحمهاست. در این تزاحمها باید چه کرد؟ اینجاست که تفاوت تقریر اساتیدی همچون حجت الاسلام قاسمیان، حجت الاسلام جلالی و... با شما آشکار میشود.
🔹باز هم اشکال در این نیست که شما چرا چنین تشخیصی دارید بلکه اشکال در این است که این اولویتبندی جدید را در نظام محاسبۀ جبهۀ انقلابی تثبیت میکنید. الحمدلله جبهۀ غیرانقلابی همچون شیرازیها و حجتیه و حوزۀ سنتیِ غیرانقلابی که معلوم است اولویتشان تبیین جبهۀ استکبار و متحد کردن مسلمانان در این نبرد نیست و اولویتشان شیعهسازی است (غیر از افراطیونی که به دنبال تکفیر هستند و حتی شیعهسازی هم اولویتشان نیست) حال اگر جبهۀ انقلابی هم در مقام تزاحم، اولویتش تبیین جبههبندی امروز حق و باطل و متحد کردن همه برای مبارزه با باطل نباشد و اولویت اولش تبیین عقاید شیعه (ولو با همان قیودی که حضرتعالی فرمودید) باشد تا به قول شما برای برادران اهل سنتش خیرخواهی کرده باشد؛ دیگر کِی و کجا و چه کسی باید به تبیین این جبههبندی بپردازد؟
🔹اگر بگویید که این نکته را قبول دارید که تبیین جبهۀ استضعاف و استکبار در جهان امروز اولویت بیشتری دارد، عملتان اما چنین نخواهد گفت. عملاً شما بهتدریج در حال جابجا کردن نظام اولویتها هستید. با همین گفتمانسازیها عملاً در فاطمیه بهجای اینکه در میان جبهۀ انقلاب مسأله این باشد که «چطور از داغ دختر رسول خدا شور و حرارت حقطلبی و مبارزه با ظالمین حاکم بر جهان در میان تمام مسلمانان ایجاد کنیم»، مسألهشان این است که «وحدت را چطور با ترویج عقاید خود جمع کنیم و ضمن اینکه در فاطمیه به ترویج عقاید خود میپردازیم، وحدتی که رهبر انقلاب گفتهاند را هم خدشهدار نکنیم».
حوزه دانشجویی شریف
استاد شعبانجولا
🔻
@HDSUT
hd.sharif.ir
💠یادداشت استاد💠
🔻بخش سوم و پایانی
گفتگو با حجت الاسلام کاشانی
🔹برادر عزیز حجت الاسلام کاشانی! شما فرمودید _به دنبال ایجاد دعوا نباید بود. اگر کسی حال و حوصلۀ گفتگو ندارد، گفتگو نمیکنیم و فقط بهدنبال گفتگوی منطقی در فضایی آرام هستیم._ بهنظر شما وقتی در شب شهادت حضرت زهرا و در هیئت که نقطۀ اوج شور و عزاست، سخنان طیفهای تندروی اهل سنت را بالای منبر نقل کنیم، هر چقدر هم که شما بالای منبر منطقی و علمی این سخنان را نقل کنید، آیا موجب برانگیختن احساسات عمومی نمیشود؟ و در چنین حالتی، اگر خودتان بهتنهایی وارد تعامل با اهل سنت شوید فضا را علمی و به دور از تنش پیش میبرید اما پامنبریهای شما -چه آنهایی که حضور دارند و چه آنهایی که کلیپهای سخنانتان را میشنوند- بهنظرتان تضمینی هست که خود را کنترل کنند و وارد تنش نشوند؟
🔹برای مثال در همین منبر اخیر در شریف شما فرمودید _اهل سنت در کتابهایشان به ما میگویند رافضی_ یا فرمودید _در کتابهای اصول نقل کردهاند که اگر علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) بر مسألهای اجماع کنند، این اجماع هیچ ارزشی ندارد._ در نقل اول هیچ اشارهای ندارید که بسیاری از اهل سنت هم شیعه را رافضی نمیدانند و در نقل دوم هم یک ادبیات علمی را از جای خود خارج کرده و به فضای عمومی کشاندهاید که موجب جریحهدار شدن احساسات و تهییج پامنبریهایتان میشود. اینطور استفاده از ادبیات و واژگان تحریکآمیز طبیعیست که فضای تنش و درگیری ایجاد کند هر چند که شما معتقد باشید و تأکید هم کنید که نباید از فضای گفتگوی علمی خارج شویم و توهین کنیم و...
🔹مطلب دیگری که حضرتعالی فرمودید و بسیاری هم گفتهاند این است که _اگر کسی بهدنبال وحدت شیعه سنی است به طریق اولی باید بهدنبال وحدت شیعه شیعه باشد و نمیشود که شیعه را دچار تفرقه کنیم و بهدنبال وحدت با اهل سنت باشیم._ آیا واقعاً خود به این استدلال باور دارید؟ مگر نه این است که در زمان امیرالمؤمنین هم عدهای به ایشان میتاختند که چرا جنگ با کفار را رها کردی و به جنگ با مسلمانان رو آوردی؟ آیا اگر کسی به امیرالمؤمنین اشکال کند که _«تو با خلفاء وحدت کردی و کمکشان کردی و تا آخرین لحظه حمایتشان کردی اما نتوانستی با زبیر که از یاران سابقت بود وحدت کنی و به جنگ او رفتی؟»_ بهنظرتان این اشکال صحیح است؟ در شرایط کنونی نیز اشکالی که حضرتعالی فرمودید مشابه همین است (البته وجه شبه فقط نوع استدلال است وگرنه پر واضح است که نه زبیر و نه امیرالمؤمنین مشابه طرفین گفتگوی امروز ما نیستند).
🔹 مسأله بر سر جهت وحدت است. صحبت این است که باید مستضعفین عالم علیه استکبار متحد شوند. حال اگر کسی خود از این وحدت خارج شود و مسأله و نظام اولویت را جابجا کند، دیگر چه فرقی دارد که چه دین و مذهبی دارد؟ فرض کنید ایران و روسیه متحد شدهاند بر سر جنگ با داعش. حال عدهای از نیروهای نظامی شروع میکنند به جریانسازی که _ما باید با کمونیستهای بیخدا مانند روسیه بجنگیم._ به نظرتان این افراد میتوانند اعتراض کنند که _«شما بهدنبال وحدت با روسیه هستید ولی با ما که ایرانی هستیم نمیتوانید وحدت کنید و دعوا و تفرقه ایجاد میکنید؟»._ چنین اعتراضی را وارد میدانید؟
🔹در پایان ذکر این نکته لازم است که حجت الاسلام کاشانی در سخنان خود دعوت به گفتگو کردند و فرمودند کسانی که دیدگاه ایشان را قبول ندارند با ایشان گفتگو کنند شاید درنهایت یکی از دو طرف توانستند دیگری را قانع کنند. بنده بهواسطۀ مسئولیتی که در حوزه شریف دارم پیگیر دعوت از ایشان و حجت الاسلام قاسمیان برای شکل دادن این گفتگو شدم. حجت الاسلام قاسمیان پذیرفتند به شرط آن که گفتگو در منظر عموم صورت گیرد تا استدلالها را همگان بشنوند.
🔵اما حجت الاسلام کاشانی نپذیرفتند و چند نکته را بیان کردند که سعی میکنم بهقدر حافظهام دقیق نکاتشان را منتقل کنم:
1️⃣ ایشان فعلاً حاضر به مناظره با کسی که وحدت را قبول دارد نیستند. هر چند که حاضرند با مخالفین وحدت مناظره کنند.
2️⃣ علت این عدم مناظره چند چیز است که یکی از آنها اینست که فرمودند فضای رسانهای بهنحوی شده که اگر وارد چنین مناظرهای شوند، طرف مقابل وحدتی و ایشان ضدوحدت معرفی خواهد شد درنتیجه چنین کاری نمیکنند.
3️⃣ اینکه شب گذشته هم دعوت کردند کسانی که سخنان ایشان را قبول ندارند با ایشان گفتگو کنند، درواقع دعوت به مناظره نبوده بلکه ذهنیتی که از گفتگو دارند اینست که به صورت حضوری (و نه مجازی) و غیررسانهای، در فضایی خودمانی دانشجویان یا طلاب سؤالاتشان را از ایشان بپرسند و ایشان بتوانند راحت و بدون رعایت ملاحظات رسانهای پاسخ دهند.
4️⃣ پیشنهاد دادم که به سنت حوزوی اگر هرکدام از اساتید، دیدگاه خود دربارۀ وحدت را مکتوب کنند، میتوانند بر مکتوبات یکدیگر حاشیه زده و ادله و لبههای بحث بهخوبی روشن شود؛ اما ایشان فرمودند فعلاً وقت کافی برای این کار را ندارند هر چند که شروع به نوشتن کردهاند.
🔶 خلاصه نتیجه این بود که چنین گفتگویی فعلاً برگزار نخواهد شد!
حوزه دانشجویی شریف
استاد شعبانجولا
🔻
@HDSUT
hd.sharif.ir