💢 غـرب فاصله بسیاری تا «بیایــمانی» دارد
▫️چارلز تیلور به عنوان کسی که بهجای نظریه پردازی درباره سکولاریسم، سعی دارد روایتی پدیدارشناختی از امر سکولار و دنیای غرب ارائه دهد میگوید: هنگامی که سکولارشدگی را در دنیای غرب دنبال میکنم، میبینم که ما فاصله بسیاری داریم تا به وضعیت «بیایمانی» برسیم. او حتی میگوید: انسان سکولار فقط در دین نیست که شک می کند بلکه در اصلِ سکولاربودگیاش هم شک می کند. او مدام از خود می پرسد که آیا واقعا چیزی ورای این دنیا وجود ندارد؟ آیا آنچه نفی کردم واقعا نیست؟
▫️این قبیل تردیدها دیگر تردیدهای علمی نیستند بلکه تردید های فطری هستند. یعنی غرب با گذشت ۵۰۰ سال از نظریات فلسفی و علمی و انقلابهای فرهنگی و سیاسی و اساسا خلق دنیای جدیدی که داشته است، هنوز نتوانسته است فطرت جمعیِ انسانها را مدفون سازد و همچنان آدمها، انجمنها، کلیساها و غیر کلیساها و غیر ادیان ابراهیمی، هر کسی در جایی به دنبال یافتن معنا و معنویت است.
▫️بنابراین تیلور میگوید وضع ما غربیها در اعتقاد داشتن و در بیاعتقادی شبیه هم است. یعنی همانطوری که دینداری ما را راضی و قانع نکرده، سکولاریسم هم ما را قانع نساخته است. ما از جهتی کاملا سکولار هستم چون مزایایی دارد و از جهتی در جاذبههای ایمانی قرار گرفتهایم و نتوانستهایم تمامی رشتههای ایمانی را قطع کنیم. اینگونه است که بحران انسان سکولار در گرفتار آمدگیای است که میان کشاکش امر دینی و امر سکولار رخ میدهد.
🔻برشی از جلسه پنجم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢راهکارهایی برای مواجهه با تکثرات سکولاریستی در جامعه ایران
✍ بخش اول
▫️امروز گزینههای ما در زندگی متنوع شده است و نوعی از سکولارشدگیِ روانشناختی ایجاد کرده است. یعنی من به لحاظ ذهنی کاملا قانع شدهام برای انجام مناسک دینی مثل روزهداری و نمازخواندن، اما به مرحله عمل که میرسم، به قدری پیرامون من گزینههای متنوع دینی و معنوی وجود دارد که این گزینهها اجازه نمیدهد که من ایمان مستقر داشته باشم و یا به آسانی و با فراغت بال، مناسک دینی خویش را به جای آورم. فلذا من به صورتی ناخواسته دین را در حاشیه و یا در وضعیت تردید و دودلی قرار میدهم.
❓حال ما چه تدبیری می توانیم برای این وضعیت داشته باشیم؟
▫️این بحث را به طور تفصیلی در کتاب تنوع و تمدن مطرح کردهام اما اینجا به سه نکته مختصر اشاره می کنم:
1⃣ فعال سازی نوعی از تنوع دینی، توحیدی و مشروع
▫️ما باید بتوانیم راههای متعدد، زبانهای متنوع، و اشکال گوناگون و یا «گزینههای متکثر توحیدی» (سبل الی الله) را به صورت روشمند و البته متعبدانه نسبت به فقه و شریعت فعال سازیم. مثلا میتوانیم برای اثبات خداوند از انواع زبانهای فلسفی، کلامی، عرفانی، هنری، علمی و غیره استفاده کنیم تا از طریق هرکدام، طیفی از مخاطبان را قانع سازیم و نوعی از تراکم و انباشت توحیدی را در جامعه ایجاد کنیم.
در این نگاه، برآیندِ تراکم و تنوع زبانهای مختلف سبب افزایش باور به خداوند در جامعه میشود.
اساسا برای اثبات حق، راههای متعددی وجود دارد چراکه حقیقت لایهمند و ذوابعاد است فلذا اینها را باید به عنوان سبل الهی که همگی در صراط الهی قرار گرفتهاند و یا به صراط مستقیم ختم میشوند، نگاه کرد. این رویکرد صدالبته با رویکرد پلورالیستیک به دین فرق میکند.
🔻برشی از جلسه هفتم و پایانی درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢راهکارهایی برای مواجهه با تکثرات سکولاریستی در جامعه ایران
✍ بخش دوم
2⃣ محبت؛ عامل مکنده ای برای کنارهم قرار دادن پراکندگی ها
علاوه بر فعالسازی نوعی از تکثر و تنوع توحیدی، باید به عوامل و دالانهای خاص توحیدی نیز فکر کرد. در این باره باید به عاملهایی با مکندگی و قوهٔ جاذبهٔ فوقالعاده که بتواند در برابر پراکندگی دنیای مدرن تاب آورده و بلکه پارگیها و پراکندگیها را نیز کنار هم قرار داده و بین آنها اتحاد برقرار کند.
یکی از این عوامل بسیار قوی در مکندگی عنصر «محبت شرقی»، «محبت اشراقی» و «محبت الهی» در مناسبات بین «انسان و انسان» و «انسان و خدا» است.
▫️مقصود از محبت، محبت عمیق و بنیادین میان انسان و خدا ، انسان و امام، انسان و انسان است؛ یعنی فرهنگ محبتی که از ابعاد الهیاتی گرفته تا ابعاد اجتماعی و فرهنگی را پوشش میدهد.
ما همیشه با یک عقل مکانیکی نمیتوانیم بر گسستهای ایجاد شده در جامعه مدرن غلبه کنیم؛ زیرا اساس این گسستها استدلالی نیست، بلکه گسستی احساسی، روانشناختی و گاه مملو از سفسطه است.
در این بین ما نیازمند محبتهای تمیز هستیم. محبتهایی که شکی در معنوی بودن آن در چارچوب فقه و شریعت نداشته باشیم. فعالسازیِ این عنصر محبت در عرصههای فرهنگی و اجتماعی میتواند عامل مکندهای باشد که جامعه را از این گسستگی جدا میسازد.
3⃣ عرفان اسلامی پرظرفیت ترین دانش اسلامی برای مواجهه با سکولاریسم
▫️عرفان صرفا جنبههای نظری و انتزاعی نیست، عرفان همواره شما را در ابعادی فلسفی، روحی، اخلاقی و عملی درگیر میسازد و این عرفان قابلیتش در مواجهه با الحاد و بی اعتقادی به مراتب بیشتر از استدلال های عقلی است.
بهعنوان نمونه براساس مطالعات میدانی در زمینه های مددکاری اجتماعی، مشخص شده است برخی خانوادههایی که فرزندان معلول دارند و دچار مشکلات اعتقادی میشوند، ادبیات عرفانی برایشان موثرترین ادبیاتی بوده که توانسته است اعتقادات دینی آنها را در وضعیتهای سکولار حفظ کند.
🔻برشی از جلسه هفتم و پایانی درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
من قائل به عملیات نامنظم فرهنگی هستم. در این باره، «حسینیهٔ حکمت» در بیرجند (برگرفته از مدل حسینیهٔ ارشاد) با ۳ نفر طلبه مخلص و جوان زیر ۳۰ سال، در عملیات فرهنگیاش چنین الگوی نقطهزن در امر تبلیغ آنهم در سطح نخبگان را دنبال میکند، کاری که بسیاری از نهادهای رسمی تبلیغ از انجام مشابه آن عاجز هستند.
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1702628320678516103
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ بی مردم
🏴 مهدی رسولی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
36.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | اوج اخلاص
💬 ایثار فاطمه زهرا سلاماللهعلیها برای وجه خدا بود؛ ایثاری توحیدی!
🎙گفتاری از استاد علی امینینژاد
@nafahat_artmedia
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | همسایه
💬 وارستگی نفس را باید از سر سجاده گرفت؛ ایثار در دعا یعنی اول برای همسایه و دیگران دعاکردن.
🎙گفتاری از استاد علی امینینژاد
@nafahat_artmedia
چرا باید به عملیات فرهنگی نامنظم فکر کرد؟
در وضعیتی که ما دچار پیچیدگیهای فزاینده و شتابنده در مسئلههای فرهنگی میشویم، نمیتوان از شوراهای عالی و دانی در امر فرهنگ و ساختارهای سخت فرسوده در آن انتظار زیادی داشت. دراین میان به نظر میرسد «مبادرت فرهنگی» یا «سرعت در اقدام فرهنگی» (ببینید روایتهای زیادی که در باب «بادروا» آمده است)، «نقطهزنیهای پیدرپی و بیوقفه در اصلاح فرهنگ» و چابکی و چریکی در اجرای اقتضائات «ان تقوموا لله مثنی و فردی» در مقولۀ فرهنگ بسیار اثرگذارتر از آن خواهد بود که سیستمهای محتاط فرهنگی ما با وسواسیهای فراوان گاه کمترین اقدام را انجام بدهند. من از این فعالسازی ظرفیتهای اصلاحی ـ فرهنگیِ «فردفرد»ها (هرکسی هرکجا نشسته) تعبیر به عملیات نامنظم فرهنگی میکنم. در عملیات نقطهزنی فرهنگی (که هر فرد صالحی در امر فرهنگ، خود را معطلِ طراحی نظام کلان مسائل فرهنگی نمیکند) نقطه اصلاح و تحول، نه از ناحیۀ مدیران به سمت مردم، بلکه از بدنههای مردمی در متن عینیت فرهنگی به سمت مدیران رخ میدهد؛ همین طور در این فرایند، تحول فرهنگی نه از نسلی که دچار نوعی از تأخّر زمانی در امر فرهنگ شده، بلکه ازعرصههای چابک نسل اکنون شروع میشود. به نظر میرسد چنین عملیاتهای نقطهای، فشرده، و پیوسته ما را به یک وضعیت انباشت بزرگ از هستههای نوری در فرهنگ نزدیکتر میکند و استمرار آن جامعه را به سمت یک نور بزرگ (من آن را «تمدن نوری» یا «تمدن ایمانی» مینامم) با کمترین تضاد و تعارض میکشاند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰دکتر موسی نجفی :
✅قدسیت زدایی از نهضتها مهمترین عامل شکست ، توقف ، انحطاط و یا انحراف آنهاست ؛ از این جهت اصلی ترین عامل شکست مشروطه همانا "عرفی سازی" یک نهضت مقدس بود ؛ در صدر اسلام هم در حقیقت (خلافت ) عرفی سازی جریان قدسی (امامت ) بوده است ۰
🔴در غرب مدرن بزرگترین مشخصه سکولاریسم ، قدسیت زدایی از کل عالم و جامعه بشری است ۰ راهبرد اصلی انقلاب اسلامی و بزرگترین مواجهه اش با جوهره تمدن غرب تقابل با این روند نامقدس سازی است ؛ تقابلی که آینده اش جنگ تمدنهاست ولی ماهیت آن ، منازعه تمدن مقدس با تمدن نامقدس است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
21.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطرهٔ جعفرپلنگ از رأفت امام رضا ع
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
25.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#تیزر ا #نشست_علمی
🔳 سلسله نشستهای «بازخوانی انتقادی ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه دانشگاه» به همت میز اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر #حبیب_الله_بابایی
🔸چرا نهاد علم مسأله ندارد؟
▫️چون نهاد علم به شدت و در لایه های پنهانی خودش گرفتار تفکر ترجمه شده است و نمی تواند از نقل معنا به نقد و سپس به خلق معنا فکر کند.
▫️ چون در عرصه های فلسفی بین عقل نظری و عقل عملی ما شکاف رخ داده است و این دو معطوف و متکی به همدیگر نیستند و برای اینکه یک فقیه، عالم یا محقق درگیر مسأله های پیرامونی شود، میبایست در یک بستر عملی و عینی و انضمامی قرار بگیرد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقت تمدن غرب در دنیای غیرغرب،
در بیان کریستوفر هجز نویسنده و تحلیلگر آمریکایی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai