🗞یادداشتی مکتوب از استاد امینی نژاد
در مورد حجاب و پیشنهاداتی درباره قانون حجاب و عفاف
▫️بخش اول
به نام خداوند بخشنده مهربان
درباره حجاب:
لازم است چند نکته درباره حجاب ارائه شوند:
١- قانون اخیر حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی که دولت محترم از اجرای آن استنکاف کرد، شامل سه بخش است؛ بخشی از آن مربوط به حداقل پوشش زن و مرد است. بخش دیگری از آن تکلیف عوامل موثر در ترویج بیحجابی را مشخص میکند و بخشی از آن نیز مربوط به حجاب و عفاف اسلامی است.
٢- آنچه مربوط به بخش نخست است مربوط به حجاب اسلامی نیست، بلکه هر جامعه ای به حسب هنجارها و عرف غالب، قوانینی را درباره آن اعمال میکند. پیشنهاد میشود این بخش از قانون حجاب، از آن قانون جدا و به اسم «قانون حداقل پوشش» (بدون به کارگیری هیچ عنوان و واژه دینی) ابلاغ و اجرا شود. در ضمن بهتر است بار اول و دوم صرفا تذکر داده شود و از بار سوم جریمهها شروع شود.
٣- بخش دوم قانون که مربوط به عوامل گسترش دهنده بیحجابی یا بی عفتی است مثل فعالیتهای تبلیغاتی، سلبریتی ها و مانند آنها نیز به بخش نخست ملحق شود و به صورت بسیار شدید و اکید اعمال شود.
۴_بخش سوم قانون حجاب که وظایف نهادهای قانونی در مسیر تکریم و ترویج حجاب و عفاف را مشخص میکند ذیل عنوان درست «قانون عفاف و حجاب در راستای تقویت خانواده» ابلاغ شود.
۵_نیروهای شریف انتظامی تاکنون نشان داده اند به وظایف قانونی خود به ویژه در امر پوشش و حجاب عمل میکنند. آنچه شایسته تاکید خواهد بود اعمال جدی دو بخش دیگر قانون توسط قوه قضائیه و نهادهای مسئول است. جالب است که همگان بر کار فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف و خانواده تاکید میکنند اما تاکنون در اغلب موارد، نهادهای مسئول از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند و در نهایت تنها بخش قانون سخت اجرا میشود. اینجا همان جای درستی است که همه دغدغه مندان باید مطالبه گر باشند و مطالبه گری را تا حصول نتایج مطلوب رها نکنند.
۶_پیشنهاد میشود همه نهادهای فرهنگی اعم از صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاهها به ویژه حوزههای علمیه و نهادهای مرتبط مثل سازمان تبلیغات اسلامی، طرح عمومی گفتگو درباره حجاب را در دورههای مشخصی مثل ایام محرم و صفر و رمضان در سطح کشور و به طور ویژه در کف خیابانها، پارکها و مراکز خاص به راه اندازند. تعداد بسیاری از طلاب و دانشجویان از آقایان و خانمها و دغدغهمندان مسئله حجاب آماده شوند دلسوزانه آسیبهای فرهنگی خانوادگی و اجتماعی بدحجابی، برهنگی و آزادیهای نادرست فرهنگ غرب را به زبانی لین و بدون هیچگونه برخوردی و به صورت گفتگوی طرفینی تبیین کنند. اینجانب معتقد است در مسئله زن و حجاب دست برتر از آن منطق اسلام است. بروشورهایی تهیه شود تا واقعیتها را با زبان آمار تبیین کند. شعارها و جملات عمیق و موثر به صورت پوستر ارائه شوند. اگر این هزینهها هر ساله و برای همیشه برای نسلها انجام نشوند باید بعدها چند برابر آن در جاهای دیگر هزینه شوند. حجاب پیشگیری از بیماری است و همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است.
...
ادامه👇
#حجاب
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🗞یادداشتی مکتوب از استاد امینی نژاد
▫️بخش دوم
...
۷_به نظر میرسد اگر درست عمل شود بر خلاف خواست دشمن، تهدید پیش رو به فرصتی برای ترویج ارزشهای متعالی انسانی و اسلامی تبدیل میشود.
۸_دشمن سعی کرده است قشر نوجوان و جوان را از قشرهای هدایتگر جامعه یعنی طلاب، روحانیون و علمای اسلام جدا سازد. اجرای صحیح موارد اشاره شده فرصتی پدید میآورد تا فاصلهها کمتر و بسیاری از سوء برداشتها از میان بروند.
۹_همگان باید بدانیم مسئله حجاب اولین خاکریز جامعه اسلامی و اولین خاکریز حیات متدینانه و زندگی صحیح اسلامی است. اگر جامعه این خاکریز را از دست بدهد نگاهداشت بقیه خاکریزها آسان نخواهد بود. دشمن نیز برنامهریزیهای چند لایهای برای ادامه کار در پیش دارد.
۱۰_هیچ تردید نکنیم آنهایی که امروز میکوشند مسئولین نظام را قانع سازند تا در مسئله حجاب کوتاه بیایند فردا و به ویژه آن هنگام که آسیبهای اخلاقی برآمده از ولنگاری پوشش جامعه را فرا گرفت، همانها زبان به نکوهش نظام میگشاید. همانها که جمهوریت نظام را خدشه میکنند، در ادامه اسلامیت آن را نیز زیر سوال خواهند برد. هیچ تردید نکنیم همانها که امروز بر طبل قانون زدایی از حجاب میکوبند فردا با خدشه کردن در بعد اسلامیت نظام دل متدینان طرفدار نظام را خالی خواهند کرد. فردا همانها خواهند گفت نظام برای حفظ خود حاضر شد از مسئله مسلم دینی حجاب عبور کند، بنابراین چرا باید دینداران پشتیبان نظام باشند. باری مدیریت حکیمانه مسئله حجاب با راهاندازی میزها و غرفههای گفتگو، تساهل با تودههای مردم، شدت عمل و مطالبهگری اکید بر بخش دوم و سوم قانون به فرصتی برای نظام و انقلاب تبدیل خواهد شد.
علی امینی نژاد
١۴٠٣/١٠/١٠
#حجاب
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
📣تمدید شد....
🔹مهلت ارسال چکیده به اولین همایش بین المللی «امت_تمدن در قرآن» تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ تمدید شد.
🗓 مهلت ارسال اصل مقاله؛ پایان اسفند ۱۴۰۳
🔹ریز محورهای همایش (فارسی)؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/6
____________________________
🔹سایت همایش؛
http://ucq.isca.ac.ir
____________________________
🔹کانال اطلاع رسانی همایش؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
____________________________
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
اهدای کفن و اعلامیه ترحیم در صدا و سیما یکی از مبتذلترین شیوه ها در ترویج ارزشها و باورهای عمیق فلسفی در فرهنگ ایرانی و اسلامی است. باید از چنین رویههای ناشیانه که بنیادی ترین مفاهیم ایمانی را تحریف میکند، تبرّی جست.
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1737098038082286491
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
#گزارش_تصویری
#نشست_علمی
🎴 امید در زمانه عسرت
با حضور حجتالاسلام دکتر بابایی
و سرکار خانمها دکتر امیری و خاتمی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
@Simafekr
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
#گزارش
#نشست_علمی
🔰بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد.
سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟
✍️سؤال فوق، تنها یک رویکرد نو به تاریخ پژوهی صدر اسلام نیست، بلکه در مقامی دیگر، ارجاعی اصیل است که بازآفرینی امید در مقیاسی تاریخی_تمدنی را دنبال میکند و در اندیشهی حضوری امیدوارانه در تاریخ و جهان کنونی خویش است.
🔻بی معنایی و معناداری، دو جنس از تجربه رنج است و رنج، همان چیزی است که امروز همه ما دچار آن هستیم. بازخوانی سیره اهل بیت(ع) در موضوع امید، به منظور مواجهه با همین مسئله(رنج) است و مبتنی بر این نگرش به تحقیق می پردازد، چرا که اساسا مقولاتِ الهیاتی در تاریخ اهل بیت، تنها در ساحت ایمان و نفسِ انسانیِ نماندهاند و امتدادی فرهنگی_تمدنی نیز داشتهاند. از این نظر انسانِ با ایمان در لحظهای که امیدورزی میکند، ایمان ورزیده است در مقابل انسان کافر امیدوار، آن کسی است که مهارت حل مسئلههای دنیوی خودش را به منصه ظهور میرساند. بنابراین مفهوم امید الهیاتی با امید سکولار به کلی تفاوت خواهد داشت. «ایمان»، خاستگاه معنا در زندگی است و همان عاملی است که میتواند لحظههای خالی را، یعنی لحظههای رنج را به ساحات معنا بکشاند. ایمان این کار را با قرار دادن لحظههای خالی در کنار لحظههای پر انجام میدهد، شبیه به طرح و نقش های نقاشی در هنر اسلامی. به همین جهت است که هیچگاه رنج برای انسان با ایمان به نهیلیسم نمیانجامد.
🔻اما سیره اهل بیت در ایجاد ایمان و گسترش امید چه بوده است؟ یافتههای تاریخی ما که از قضا با وضعیت دنیای امروز نیز هماهنگ است نشان میدهد که سیره اهلبیت(ع) در این موضوع، علاوه بر آنکه شامل نوعی از عقلانیت و استدلالورزی عقلی برای ایمان و امید بوده است اما در موارد فراوانی، آنها از طریق یک سلوک اخلاقی، دیگران را به ساحت ایمان دعوت کردهاند و آنها را به موقعیت اقناع برای ایمان کشاندهاند. به همین جهت ضروری است که توجه داشته باشیم بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد. مواجههای اخلاقی که مبتنی بر الهیات اسلامی بوده و از مسیر گفتگو عبور میکند، تسهیلگر ایمان و امید الهیاتی خواهد بود.
#استاد_حبیب_الله_بابایی
#امید_در_زمانه_عسرت
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai