eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.3هزار دنبال‌کننده
498 عکس
76 ویدیو
67 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
کلاس "اخلاق مصاحبه" توسط حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی اسلامی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تجربه های امدادگری فرهنگی توسط حجه الاسلام و المسلمین سلطانی و جناب دکتر احمدی فراز
کلاس "مهارتهای مصاحبه" توسط دکتر مومن عضو شورای علمی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
سومین شماره دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی(بهار و تابستان ۱۳۹۸) به همت دانشگاه شاهد به مدیر مسئولی فرزاد جهان بین و سردبیری محمدباقر خرمشاد منتشر شد. عناوین مقالات و نام نویسندگان آنها بدین شرح است: امکان‌سنجی مهندسی تمدن نوین اسلامی ازمنظر مدل ارتباطی دین و علم مدرن در اندیشه علامه جوادی آملی به قلم ابراهیم صادقی؛ محمدرضا خاکی قراملکی رابطه علم و فرهنگ، زیرساخت نظری تمدن اسلامی از عباس جهانبخش و حسن شیخ العراقین زاده واقع‌گرایی در مطالعات تمدن نوین اسلامی نوشته ابراهیم دادجو ارکان حجیت در اندیشه تمدن سازی اسلامی تألیف مصطفی جمالی ظرفیت سنجی اندیشه‌های اخلاقی در ایجاد نظام ارزشی تمدن نوین اسلامی نوشته حسن محیطی؛ حسین احمدی ارزش شناسی تصرف در طبیعت در جهت تاسیس تمدن نوین اسلامی از دیدگاه استاد مطهری به قلم محمد رضا نورمحمدی چالش واگرایی های هویتی جهان اسلام و راه‌حل های همگرایی در تمدن نوین اسلامی تألیف عبدالرسول یعقوبی مدل دستگاه فهم و آینده اندیشی تمدن ساز مبتنی بر قرآن کریم از غلامرضا بهروزلک و علی جعفر دهکردی علل ضعف تمدنی و عقب‌ماندگی جوامع اسلامی در اندیشه امام موسی صدر به قلم شریف لکزایی تلقی غلط از جاهلیت در نو سلفیه و نقش آن در عدم فهم تمدن اسلامی نوشته ابوذر مظاهری و مهدی پیشوایی ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری) به قلم نویسندگان محمد جواد یاوری سرتختی جایگاه معماری در بسط تفکر توحیدی از منظر فقه و فلسفه سیاسی از مهدی طاهری مؤلفه های ساختاری تمدن سازی اسلامی(با رویکرد آینده‌پژوهی) تألیف علیرضا پیروزمند و محمد خورشیدی علاقه مندان جهت دریافت مقالات می توانند به سایت nic.shahed.ac.ir مراجعه کنند.
دیروز جلسه "عاشورا و معنای تمدنی آن" برای مبلغان نخبه در دفتر تبلیغات برگزار شد. آنچه که در این سخنرانی مورد اشاره قرار دادم در محورهای ذیل خلاصه می شود: ۱. تفسیر عاشورا زمانی تمدنی می شود که در تخاطب با انسان غیر مسلمان، قابلیت تحدی رو داشته باشد. باید بتوان از عاشورا برای انسان امروز، تفسیری مفهوم، معقول یا مستدل، و مقبول ارائه کرد. هر میزان مکتب عاشورا با مخاطبان بیشتری ارتباط پیدا بکند، به آستانه های تمدنی نزدیک تر می شود. ۲. تطبیق عاشورا و تمسک به آن هم زمانی کارکرد تمدنی خواهد داشت که معطوف به نیازهای کلان دنیای اسلام باشد. عاشورایی که در حسینیه ها محصور بماند و نسبت به چالش های امت اسلام خنثی و بی تفاوت باشد، عاشورای سکولار است و از منطق اسلام تمدنی بدور. ۳. ربط و نسبت بین عاشورا و تمدن را می توان در تاریخ تمدن اسلامی (در نقطه های عطف تمدنی همچون تحولات سیاسی، اجتماعی، و اخلاقی - فرهنگی) جستجو کرد، همانطور که می توان نشانه هایی از آن را در تاریخ تمدن غرب (مثلا مراسم سمانا سانتا در اسپانیا) دنبال کرد. ۴. مهم ترین ابعاد تمدنی عاشورا در دنیای امروز را می توان در شاخص های تمدن و تطبیق آن بر عاشورا پی گرفت. اگر آرامش یکی از شاخص های تمدن است، اگر زیست اخلاقی یکی دیگر از شاخص هاست، اگر عدالت از جمله شاخص های تمدن به حساب می آید، و اگر محبت و پیوستگی انسانی از شاخص های یک تمدن است، آنگاه باید عاشورا و آورده های آن را در همین محورها برای جهان اسلام فهم کرد و در پی ایجاد آن برای زندگی در جهان امروز اسلام بر آمد. ۵. از میان شاخص ها، شاخص "نظم" از جمله شاخص های اساسی در تمدن است که باید رابطه آن را با عاشورا پی گرفت. نظم تمدنی در سه جهت قابل ترسیم و تعریف است: نظم قانونی، نظم اخلاقی، و نظم معنوی. آنچه که با احیای فرهنگ عاشورا در دنیای امروز می توان انتظار داشت، صورتبندی نظم معنوی است. نظم معنوی برآمده از بسامانیِ رابطه انسان با خدا و ایجاد ارتباط معنوی با امام شهید و آنگاه بازتاب آن در مناسبات بین انسان و انسان است. آنچه که امروز در راهپیمایی اربعین رخ می دهد، نه نظم قانونی، و نه صرفا نظم اخلاقی، بلکه نظم معنوی است. کلید اصلی در صورتبندی این نظم، ایمان مشترک، حب مشترک، و محبوب مشترک است. @Habibollah_Babai
سریال پنج قسمتی چرنوبیل را طی چهار روز به اتفاق خانواده دیدم. آخرین قسمت این سریال که مهم ترین آن هم هست، آن قدر برایم نکته داشت که برخی قسمت های آن را چندین بار مرور کردم. ابعاد هنری و سینمایی و حتی سیاسی سریال را باید از اهل فن سئوال کرد. آنچه به نظر من به عنوان یک مخاطب عمومی می رسد این است که سریال چرنوبیل نه مربوط به چالش های هسته ای جهان شرق، بلکه معطوف به چالش بین "ایدئولوژی و حقیقت" است، اینکه چگونه جامعه ایدئولوژیک نمی تواند بر مدار حقیقت حرکت کند و ناگزیر است تن به دروغ های بزرگی بدهد. اگر فیلم "جدایی نادر از سیمین" به مسئله دروغ در فرهنگ ایران می پردازد، چرنوبیل به "دروغهای بزرگ و مرگبار" در دنیای شرق (دنیای غیرغربی) توجه می کند از این جهت سریال مسئله کلانی را در مقیاس بزرگتری نشانه گرفته است. شاید جریانی بخواهد برای ایدئولوژی هایش دروغ های بزرگی بگوید و حقیقت های زیادی را بخاطر مصالح سیاسی از تحقیقات دانشمندان حذف و نابود کند و آن را مثلا در گرافیت های چرنوبیل پنهان نگه دارد، ولی هرگز نمی تواند حقیقت را از واقعیت محو کند. حقیقت همچو آبی است که راه خود را پیدا می کند و خود را به منکران خود تحمیل می کند. این نکته درس خاص و حیاتیِ این سریال است بویژه برای کسانی که در باب اخلاق حکمرانی می کوشند. ولی سریال چرنوبیل در عین ژست انتقادی‌ای که نسبت به ایدئولوژی دارد، خود در گرداب ایدئولوژی لیبرال گرفتار مانده و می خواهد حقایق دنیای غرب را (حتی در فجایع هسته ای مانند  حادثه تری مایل آیلند - ‌پنسیلوانیا ایالات متحده سال 1979، و یا حادثه SL-1 پایگاه انرژی آزمایشگاهی - آیداهو ایالات متحده 1961، و یا واقعه سن لورن- فرانسه سال 1969) با ایدئولوژی راست پنهان نگهدارد. گویا رسالت این سریال نه عبرت کردن چرنوبیل برای دنیای شرق (پارادیم تمدنی مشرق زمین) و آینده علم هسته ای در آن، بلکه برای نشان دادن دروغ، ناایمنی، و ارزانی تکنولوژی های پایه در بلوک شرق(و جایگزین کنونی آن به تعبیر هانتینگتون تمدن اسلامی) است. به بیان دیگر پارادایم شرقی به مثابه رقیب علمی پارادایم غرب، مشحون از دروغ، جهل، (دانش و دانشمندستیزی)، و خطر برای انسان امروز است. به نظر می رسد رابطه ایدئولوژی و حقیقت در چرنوبیل را زمانی می توان درک کرد که ایدئولوژی ها پنهان در حوادث هسته ای دیگر از جمله هیروشیما را هم تحلیل و تبیین کرد و آنگاه گونه های اخفای حقیقت در جهان مترقی امروز را آشکار ساخت و هزینه های هنگفت حقیقت های پنهان در ایدئولوژی های سرمایه داریِ چپ و راست را معلوم کرد. @Habibollah_Babai
50.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"نظم معنوی" آنچه در چنین سوگواری‌ها در ایران امروز می گذرد نمونه ای از "نظم معنوی" در فرایند تمدنی ماست که عرفان اجتماعی، رثای اجتماعی، و حماسه اجتماعی را یکجا جمع کرده است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
چهار نکته در این برنامه به عنوان "شاخصهای تمدنی در فرهنگ عاشورا" مطرح شد: الف) تحدی‌پذیری (در نظر) و تسری‌پذیری (در عمل) عاشورا، ب) فلسفه حیات و فلسفه مرگ در عاشورا (طبقه‌بندی نیازها و نظام‌ها)، ج) عنصر "عزت" در انسان‌شناسی تمدنی در مقایسه با موضوع "کرامت" در فرهنگ عاشورا، د) توحید سلوکی (در مقایسه با توحید عقیدتی و توحید اخلاقی) و تاثیر آن در شکل‌گیری فرد انسانی به مثابه یک امت. شاخص "نظم معنوی" در جمعه شب آینده برنامه ضیافت از شبکه ۴ پخش خواهد شد. ⬅️فیلم کامل ✳️https://www.aparat.com/v/7cfRI ⬅️صوت کامل ✳️https://eitaa.com/isca_seda/184 https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
آخرین برنامه ضیافت عاشورایی فردا شب در موضوع "عاشورا و مسئله نظم معنوی" خواهد بود. در این برنامه تلاش کرده ام به چیستی "نظم معنوی" و ارتباط آن با فرهنگ عاشورا بپردازم. این گفتگو بر این سئوال تمرکز کرده است که فرایند زایش نظم معنوی از رهگذر یاد مصائب متعالی در عاشورا چگونه است؟ https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
در برنامه شماره ۲ ضیافت عاشورایی، مسئله "نظم معنوی" در مقایسه با "نظم قانونی" و "نظم اخلاقی" مطرح گردید. اولا نظم در این گفتگو و در ادبیات قرآنی از نقطه عزیمت "قدر" عنوان شد. و آنگاه، نظم معنوی در چهار محور محل تامل قرار گرفت: ۱. نظم انسانیِ برآمده از ارتباط‌های معنوی با حقایق متعالی با تاکید بر "من معنوی مشترک" ۲. نظم انسانی برآمده از تجربه "رنج وجودی" و یاد شدید (اشد ذکرا) حاصل از یاد آلام ۳. نظم انسانی برآمده از تقوای حاصل از ذکر شدید ۴. نظم انسانی برآمده از حب مشترک و محبوب مشترک (نظم اربعین) و تطبیق این چهار محور بر فرهنگ حاصل آمده از عاشورا. 🔰فایل صوتی را از این جا دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca_seda/188 🔰فیلم کامل را از این جا مشاهده و دریافت کنید 🌐https://www.aparat.com/v/9sqRe https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
بیان دکتر نصر در گفتگو با مظفر اقبال در باب "طب اسلامی" و خودباختگی بسیاری از پزشکان مسلمان در هویت طبی خود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
🔰گزارش تصویری از لینک زیر مشاهده کنید. 🌐http://yon.ir/VcpHA https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
اجلاسیه نهایی کرسی نظریه‌پردازیِ دکتر حبیب اله بابایی با عنوان "تنوع اسلامی در فرآیند تمدنی" و به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و نهایتا بعد از تاییدیه هیئت داوران، این نظریه در تاریخ ۲۵ ام شهریور ۹۸ به عنوان 'نوآوری' مورد تایید دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. آنچه در این نظریه مورد تاکید قرار گرفته، ارائه نوعی از "تکثرگرایی تمدنی" در اندیشه تمدنیِ اسلام و تفکیک آن از تکثرگرایی دینی و معرفت شناختی در اندیشه تمدنیِ دنیای غرب است. مقاله‌ای که این نظریه در آن ارائه شده، "تنوع اسلامی در فرآیند تمدنی" در مجله نقد و نظر، شماره ۸۸ است. کتاب مربوط به همین ایده نیز با عنوان "تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی" امسال از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز منتشر خواهد شد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
✅گروه مطالعات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند. 🔰 کارگاه آموزشی پژوهشی مطالعات اجتماعی دین با حضور اساتید بر جسته حوزه و دانشگاه ♈️مهلت ثبت نام: 15 مهر ماه https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی و تمدنی با دکتر سجادی. دکتر سجادی در بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۶ آتلانتا،۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن سرپرست کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران بوده و در پنج دوره بازیهای آسیایی عهده‌دار سرپرستی کاروان ورزشی ایران بوده‌است و سابقه عضویت در شورای المپیک آسیا را از سال ۱۳۷۰ به مدت ۲۰ سال داشته و از سال ۱۳۷۳ مدرس المپیک سولیداریتی کمیته بین‌المللی المپیک است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی ـ تمدنی با عنوان «بازی های همبستگی کشورهای اسلامی و موضوع المپیک در جهان اسلام» با حضور دکتر نصرالله سجادی و به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی برگزار شد. مهم ترین مسئله در این نشست، آورده های تمدنی المپیک برای جهان اسلام و کارنامۀ امت سازیِ بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود. دکتر سجادی بعد از ارائه گزارشی از فلسفه المپیک و سپس اصول و آرمان های آن، به 1. بازی های همبستگی در کشورهای اسلامی و 2. بازی های زنان در کشورهای مسلمان پرداختند. ایشان این دو حرکت بین المللی در امر ورزش را فرصتی بی نظیر برای امر دیپلماسی ورزشی و بلکه دیپلماسی فرهنگی در عرصه ورزش تعریف و ترسیم کردند که می تواند زمینه ای باشد برای حل منازعات سیاسی، دینی و اجتماعی در جهان امروز اسلام.  https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
گزارش تفصیلی از نشست «بازی های همبستگی در کشورهای اسلام و موضوع المپیک در جهان اسلام» سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی ـ تمدنی با عنوان «بازی های همبستگی کشورهای اسلامی و موضوع المپیک در جهان اسلام» با حضور دکتر نصرالله سجادی و به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی برگزار شد. در این نشست، مهم ترین پرسش هایی که مطرح شد، ظرفیت ها و چالش های فرهنگی و تمدنی المپیک برای مسلمانان و برای جهان اسلام، و همین طور آورده های تمدنیِ «بازی های همبستگی کشورهای اسلامی» و «بازی های بانوان در کشورهای اسلامی» برای امروز امت اسلام بود. دکتر سجادی در پاسخ به سئوالات مطرح شده، نخست گزارشی اجمالی از تاریخ و فلسفۀ شکل گیری المپیک مطرح کردند، سپس اصول و آرمان های المپیک را مورد اشاره قرار دادند و آنگاه مسئله بازی های کشورهای اسلامی و بازی های بانوان در کشورهای اسلامی را طرح نمودند. اهم نکات ایشان در این جلسه: ۱- مسئله المپیک، مسئله ای برخاسته از امر تعلیم و تربیت و برای حل مسائل سیاسی و اجتماعی فرانسه بوده است که بعدها از فرانسه به جهان توسعه یافته است. (ورزش شخصیت را کامل می کند). ۲- فلسفه المپیک، تعامل، تفاهم، و ترویج صلح و دوستی بوده است. ۳- آرمان های المپیک بر اساس روابط انسانیِ توأم با برابری، دوستی و حفظ حرمت انسانی بوده است. ۴- میراث المپیک امروز در کشورهای شرکت کننده و کشورهای برگزار کننده این بازی ها، صرفا ترمیم زیرساخت ها و شهرسازی (مثلا حل مشکل ترافیک در لندن) و ایجاد امکانات و ایجاد زمینه رقابت نبوده است، بلکه میراث مهم تر آن، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده است. ۵- یکی از آورده های المپیک برای کشورهای برگزار کننده، دیده شدن، مطرح شدن، اشباع غرور ملی، کسب هویت ملی، و ارائه خود و فرهنگ خود در سطح بین الملل (با بیش از 4 میلیارد بیننده) است. ۶- المپیک دنبال همسان سازی فرهنگی نیست، بلکه اساسا المپیک و دهکده های المپیک، بر تنوع دینی، تنوع جنسیتی، تنوع فرهنگی، تنوع غذایی (حلال میت) و رشته های متنوع ورزشی است. ۷- به رغم اینکه، سرود المپیک، مضامین دینی و توحیدی دارد، لیکن جنبش المپیک، جنبش اومانیستی و جنبش دنیوی و بر اساس کسب مدال و کسب ثروت می چرخد. (امروزه سخن از ارزش پهلوانی در نظام ارزشی المپیک جایی ندارد). ۸- به رغم اینکه بازی های همبستگی کشورهای اسلامی از سوی ایران طراحی و تصویب شده بود، از دست دادن فرصت برگزاری آن در ایران ( در دومین مسابقات بازی های همبستگی) به معنای از دست دادن فرصت دیپلماسی ورزشی و استفاده از ظرفیت های ورزشی در ایجاد انسجام در دنیای اسلام بوده است. ۹- «حجاب» در بازی های زنان مسلمان، از سال 1990 به این طرف (به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی) به تدریج به رسمیت شناخته شد به گونه ای که در بازی های آسیایی حدودا 15 کشور و در بازی های المپیک بیش از 25 کشور با حجاب حضور پیدا می کنند. مدال های حجاب ما امر حجاب را در ورزش های بین المللی به یک اعتبار تبدیل کرده است. ۱۰- سطح ورزشی ما در المپیک، میزان کسب مدال های مای در المپیک در دوره بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته است، ولی دیپلماسی ورزشی ما ضعیف، و مدیریت ورزشی ما سیاسی و نه تمدنی است.  https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
"سپاه قدس" یا "سپاه تمدن نوین" کتاب «عیار تمدنی جمهوری اسلامی» که آورده های تمدنی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را دنبال کرده (و اکنون در حال انتشار در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است) یک جای خالی دارد و آن جای سپاه پاسداران به مثابه یکی از مهم ترین آورده های تمدنیِ انقلاب و امروزه یکی از کنشگران اصلی در عرصه های تمدنیِ دنیای اسلام است. این جایگاه در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه به گونه های مختلفی بیان گردید که مهم ترین آن از نظر اینجانب، توصیه به «از دست ندادن نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت» بود. ایشان در این باره تأکید کردند «نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر میشود». تعبیر «عمق راهبردی» در بیانات رهبری که در سخنرانی های اخیر خود همواره بر آن تأکید می کنند، همان رویکرد و نگرش تمدنی است. این رویکرد در عرصه های رقابت تمدنی در دیگر کشورهای اسلامی نیز مورد تأکید قرار می گیرد که نمونه آن را می توان در کتاب «عمق استراتژیک» داوود اوغلو در ترکیه و تا حدودی در کتاب «اسلام تمدنی» در مرکز ایستک در مالزی مشاهده کرد. همین تعبیر هوشمندانه در بیان سردار سلامی نیز در همین دیدار انعکاس داشت که گفتند: «امروز خطوط تماس انقلاب، هزاران کیلومتر عمق پیدا کرده و با انتقال پیام ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و معنویت، آمریکا در تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به حاشیه رانده شده است.» این جملات که برای تمدن پژوهان کاملا وزن و مضمون تمدنی دارد، نشان از خودآگاهی های تمدنی در میان نخبگان نظام اسلامی دارد. با همین رویکرد و با ترسیم حوزه های اعتبار تمدن اسلامی و تعریف عمق استراتژیِ جریان مقاومت و ضرورت فراروی آن از مرزهای جهان اسلام به مرزهای دنیای مستضعفان، نقش و جایگاه سپاه بویژه سپاه قدس را باید از نو فهم و خوانش کرد. سپاه قدس که به حق باید آن را نه صرفا یک سپاه نظامی، بلکه یک سپاه هویت ساز و تحول آفرین در عرصه های بین المللی دانست، در ایجاد چنین عمق استراتژیکی و چنین حوزه اعتبار تمدنی نه فقط برای ایرانیان، بلکه برای مسلمانان و حتی برای مستضعفان دنیای امروز آورده های بی بدیلی داشته است، سهمی که دیگر نهادهای علمی و فرهنگی ایران بعد از انقلاب از ایفای چنان نقشی عاجز بوده اند. مشکل سپاه پاسداران و خاصا سپاه قدس نه در تجربه ها و کنش های تمدنی اش، بلکه در فقر زبانی و بیانی آن است که نمی تواند ثبوت خود را به اثبات برساند و انقلاب مفهومی و هویتیِ ایجاد کرده اش را در جهان اسلام به نمایش گذاشته و بر آن تحدی کند. به بیان دیگر، به رغم فعالیت های بسیار گسترده سپاه و نقش آفرینی های تمدنی آن، هنوز این تجربه ها در هیچ یک از محافل علمی و آکادمیک تبدیل به تئوری نشده است. از نظر نویسنده، آنچه که چنین فقری را موجب گشته است، فاصله بین سپاه و نخبگان فکری در حوزه و دانشگاه است. ایجاد ارتباطات تنگاتنگ بین سپاه قدس با اساتید دانشگاه و همین طور برخی از اساتید حوزه، می تواند زمینه را برای فعال کردن حوزه های دانشی در فهم تمدنی از سپاه و فهم علمی از کنش های تمدنیِ سپاه در گذشته جمهوری اسلامی فراهم کند. (حبیب اله بابائی) https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
دیروز هم‌اندیشی «نقش پیاده روی اربعین در روابط ایران و عراق» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در این جلسه نکاتی را در ده دقیقه عنوان کردم: مسئله‌های اربعین: اولا به‌رغم ابعاد جهانی اربعین و فرهنگ فراگیر آن (که در نوشته‌ای در آینده بدان خواهم پرداخت)، باید هویت عراقی اربعین محفوظ نگاه داشت. خدشه در هویت عراقی اربعین و سیطره ایران بر سیستم خدماتی خدام عراقی، ممکن است اربعین را تبدیل به یک امر اختلافی بکند. دوم اینکه، اربعین زمانی می‌توان در مناسبات ایرانی و عراقی نقش آفرین باشد که هویت معنوی و ماهیت لاهوتی آن محفوظ بماند. سکولار کردن اربعین (مثلا لاکچری کردن سفر اربعین و مقدم داشتن آسایش مادی بر آرامش معنوی، یا رواج لهویّات برای جذب زائر و ایجاد شور و نشاط)، عنصر اصلی پیوستگی در اربعین را از بین می‌برد و اربعین را تبدیل به محل نزاع و شقاق می‌نماید. چند پیشنهاد: 1. هر میزان بتوان اربعین را به لحاظ انسانی تحدی‌پذیر کرد، می‌توان فرهنگ اربعینی را هم تسری داد (تسری از ایام اربعین به کل زندگی، و تسری از فرهنگ اسلامی به فرهنگ انسانی). 2.  ضرورت فعال کردن «موکب‌های علمی» برای «گفتگوهای ایمانی».  یکی از ضرورت‌های این گفتگو آموزش زبان عربی به نخبگان ایرانی جهت مشارکت و گاه مدیریت این گفتگوهاست. 3. استفاده از زمینه‌ها و فرصت‌های پزشکی (دیپلماسی طب) با تأکید بر ظرفیت‌های بانوان پزشک ایرانی در ایجاد علقه‌های فرهنگی، علمی، و معنوی بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها. 4. با عنایت به رفت و آمدهای خانوادگی که بعد از اربعین میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها رواج یافته، لازم است از ظرفیت‌های خانوادگی برای پیوندهای عمیق‌تر (البته با توجه به بعد فرهنگی) برای تقریب جامعه دینی عراق و ایران استفاده کرد. 5. آموزش زوار اربعین در طول سال می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌ها را از ناحیه زوار برطرف سازد و مناسبات ایرانی‌ها و عراقی‌ها را بسامان کند.  https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
‍ ✳️✳️به مناسبت راهپیمایی شکوهمند اربعین✳️✳️ 📚📚امپراتوری پارس یا تمدن جدید! ؟ یا تحول و "عهد آخرالزمانی" (یک حقیقت با دو تعبیر از دو نظریه پرداز امریکایی و روسی) 🔴🔵🔴دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه پرداز متفاوت یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی دیدم که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد ومهم پرده بر می دارد : اول به کیسنجر می پردازیم ؛ وی چندین بار از تعبیر "امپراتوری پارس" یا امپراتوری ایران سخن گفته ، وی در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر می گوید : نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوان شیعی احیا کند . 🔴🔵🔴این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می کند ۰ صرف نظر از میزان دقیق بودن الفاظ بکار رفته در سخن وی ، ساخت یک امپراتوری ( چه پارسی ،ایرانی ، اسلامی و یا شیعی ) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی ، به نوعی نیروی برتر فرهنگی و فکری محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است ۰ در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پر انرژی ممکن است ۰ 🔴🔵🔴برای تکمیل سخن با چرخش به نیمکره دیگر زمین به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کرده توجه می کنیم ؛ پروفسور الکساندر دوگین می گوید: «این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی ۰ ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.» https://t.me/drmousanajafi
گزارش نشستهای راهبردی ـ تمدنی 4 مسئله جنسیت در جهان اسلام (مروری بر نوشته های لیلی احمد) امروز یکی از پیش نشستهای مربوط به «جنسیت» در جهان اسلام در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست، دکتر محسن بدره از دانشگاه الزهرا ع در مورد جامعه شناسی تاریخی «جنسیت» در تاریخ اسلام از منظر لیلی احمد سخن گفتند و آنگاه به جایگاه احمد در میان اندیشه های فمینیستی در جهان اسلام و نقطه عزیمت های ایشان در ورود به مسئله جنسیت در تاریخ اسلام پرداختند. در بخش دوم از جلسه، گفتگوهایی بین دکتر بدره و دیگر محققان حاضر در مورد جنسیت و قدرت، جنسیت و تمدن، جنسیت و نظم اجتماعی مسلمانان، جنسیت در دو پارادایم مذهبی شیعه و سنی در دنیای اسلام، جنسیت و وضعیت آن در نسبت با مدرنیزاسیون (در نگاه تطبیقی بین دنیای عرب، ایران، ترکیه، و مالزی)، و شقاق جنسیتی در آینده تمدنی مسلمانان صورت گرفت. این موضوع، در سلسله نشست های راهبردی ـ تمدنی پژوهشگاه همچنان پی گرفته خواهد شد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌