eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
527 عکس
80 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️کنفرانس وحدت ابوظبی؛ رقیبی تازه برای گفتمان رو به افول تقریب در تهران 🔹شورای جهانی جوامع مسلمان () اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی "وحدت اسلامی: مفهوم، فرصت‌ها و چالش‌ها" از 12 تا 14 دسامبر در ابوظبی پایتخت این کشور و تحت حمایت شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان وزیر و ، و با مشارکت بیش از 500 رهبر، محقق، متفکر و روشنفکر از 140 کشور جهان برگزار می‌شود. 🔹دکتر علی راشد النعیمی، رئیس شورای جهانی جوامع مسلمان در اعلام جزییات کنفرانس در یک نشست خبری تصریح کرد که اهمیت این کنفرانس ناشی از نیاز به ارائه یک گفتمان فکری و دینی است که خلأ موجود در این عرصه را در میان مسلمانان کشورهای مختلف جهان پر می‌کند و به چالش «هویت و احساس تعلق» نزد مسلمانان معاصر می‌پردازد و این بر تقویت نقش پیشگام و اندیشمندان اسلامی برای راهنمایی مسلمانان در این عرصه و ارائه یک پیشنهاد فکری و قانونی منطبق با تاکید می‌کند. 🔹شورای جهانی جوامع مسلمان یک سازمان بین المللی غیردولتی است که مقر آن در ابوظبی است و بیش از 900 سازمان و نهاد اسلامی از 142 کشور جهان را تحت پوشش خود دارد. این شورا را می‌توان نسخه اماراتی « الأسلامی» عربستان سعودی دانست. 🔹این مرکز به گفته خود اهدافی همچون تحکیم سازمان‌ها و انجمن‌های فعال در جوامع مسلمان، تجدید فکر، بهبود عملکرد و هماهنگی بین آنها را دنبال می‌کند و برای دستیابی به این هدف، به ادغام جوامع و اقلیت‌های مسلمان در کشورهای خود به گونه‌ای که شهروندی کامل و مسلمان به شمار آیند، کمک می‌کند. 🔹ظاهرا مهم‌ترین موضوع غایب در ابوظبی چنانکه خود را در گفته‌های علی راشد النعیمی، رئیس شورای جهانی جوامع مسلمان، نشان می‌دهد، مسأله خواهد بود که بی‌شک با توجه به معامله قرن و توافق ما بین اسرائیل و امارات، گامی در تعارض با اهداف و منافع رژیم صهیونیستی برداشته نمی‌شود. 🔹گفتنی است که سه‌شنبه ۲۷ مهرماه، در تهران سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «اتحاد اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برگزار شد. 🔹در کنفرانس تهران علامه از علمای اهل سنت و رهبر ، تاکید کرد که کشورهایی مانند ، و ، باید سازمانی همچون «مجمع تقریب» تشکیل دهند و کارهایی که در ایران برای نزدیک‌کردن مذاهب اسلامی انجام می‌شود، در این کشورها نیز در دستور کار قرار گیرد. 🔹چنین می‌نماید که امارات به خوبی به خلأ گفتمان و در میانه گفتمان اصلی خود مبنی بر تسامح، مدارا و هم‌زیستی پی برده است. این در حالی است که عربستان با توجه به گفتمان دینی مبتنی بر سلفیت و با توجه به تعارض‌های جدی با ایده تقریب، که خود را در آثار کسانی همچون ناصر القفاری نشان داده است، با وجود حرکت به سمت اسلام معتدل، همچنان با ادعای تقریب و وحدت اسلامی فاصله جدی دارد. 🔹بی‌شک با توجه به تعارض خاستگاه‌های فکری ایران و امارات در نگاه به مسأله وحدت، باید کنفرانس وحدت ابوظبی را در صورت برگزاری قوی و استقبال علما و اندیشمندان جهان اسلام، رقیبی جدی در آینده‌ای نزدیک برای کنفرانس وحدت تهران و گفتمان آن دانست. این در حالی است که انتقادها به عملکرد ضعیف سازمان مذاهب اسلامی و کنفرانس سالانه آن مدت‌ها است بالا گرفته است و با ادامه این روند باید امارات را پیروز این جدال گفتمانی دانست. @dolatedin @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت۴۴ (خودکشی‌های پل گلدن‌گیت) مدت کوتاهی که سانفرانسیسکو رفته بودم، با یکی از دوستان مقیم آنجا رفتیم پل معلق گُلدن‌گِیت. اطراف پل گلدن‌گیت با تورهای فلزی پوشانده شده بود. از رفیق ایرانی‌ام پرسیدم که فلسفه تورهای آهنی دور پل چیست؟ ایشان در جواب به من گفتند که برخی از جوانان برای خودکشی به پل گلدن‌گیت می‌آیند و از اینجا خودشان را پرت می‌کنند. تورهای آهنی برای جلوگیری از خودکشی جوانان است. امکان خودکشی و ذهنیت آن در دانشگاه نیز وجود داشت و اساتید مراقب آن بودند. علاوه بر کلاس «خودکشی» (suicide) در دانشگاه، که استاد و دانشجویان آن راه‌های جلوگیری از خودکشی را مطالعه می‌کردند، دیگر اساتید نیز همواره از اتفاقات پیرامونی‌شان مراقبت می‌کردند که نکند کسی دست به خودکشی بزند. روزی در محل اتاق پیتر اکس بودم و در مورد پروژه‌ام با ایشان گفتگو می‌کردم، که از پنجره اتاق دختر خانم دانشجویی را دیدیم که رفته بالای پشت‌بام. من فکر نمی‌کردم که این اتفاق ساده ممکن است مایه نگرانی باشد، خب دانشجویی رفته بالای پشت بام، و این می‌تواند ده علت مختلف داشته باشد. ولی اکس از دیدن این صحنه خیلی نگران شد و اولین چیزی که به نظرش رسید مسئله خودکشی بود. سریع از اتاق رفت بیرون تا بلکه اگر مسئله مربوط به خودکشی است، از آن جلوگیری کند. که البته و بحمدالله بخیر گذشت. آنچه در این باره برایم عجیب بود ذهنیت اکس در مورد دانشجویان و امکان انجام خودکشی در صحنه‌های عادی روزانه بود.  @Habibollah_Babai
«الهیات عملی» متفاوت است از «الهیات عمل‌گرا» الهیات عملی، اندیشیدن در باره عمل فردی و اجتماعی انسان به روش الهیاتی است. این نوع از الهیات که مسایل الهیاتی خود را از "خیابان" برمی­گزیند، در گام نخست به تحلیل و تفسیر الهیاتی از واقعیات اجتماعی و فرهنگی پرداخته، و سپس با نگرش انتقادی به آسیب­های ایمانی و دینی فرهنگ موجود، به طرح پیشنهاداتی برخاسته از منابع الهیاتی، برای گشودن راه زندگی ایمانی برای مومنان (حل معضل اندیشه دینی و زندگی دینی)، و همین­طور حل معضلات زندگیِ انسانِ غیر مومن تلاش می­کند. در تبیین ماهیت الهیات عملی و خاستگاه حوزوی آن در مسیحیت، باید به تفاوت بین «الهیات عملی» (practical theology) و «الهیات عمل‌گرا» (pragmatic theology) توجه کرد. هرچند الهیات عملی با تحفظ بر ماهیت الهیاتی بودن آن به تبیین رابطه میان عمل و نظر از یک سو، و نظر و الهیات از سوی دیگر بستگی دارد، ولی این الهیات وابسته به مبنای مارکسیستی و یا پراگماتیستیِ تحویل نظر بر عمل نیست. یعنی اگر الهی‌دانی امروزه بر عمل تأکید می­کند نه به معنای اولویت عمل اجتماعی و طرد معرفت نظری است و نه به معنای ارائه تعریف پراگماتیستی از معرفت (معرفت نه به مثابه صِرفِ بازنمود شیء بلکه تصاحب وجود آن شیء) است، بلکه در نگرش الهیات عملی آنچه مورد تأکید می­باشد قلمرو گستردۀ دین در زندگی و ظرفیت­های متون دینی برای مواجهه با مسایل عملی و اجتماعی در متن جامعه از یک سو، و شأن تحول­آفرین الهیات (الهیات نه فقط تفسیر می­کند بلکه تغییر می­دهد) از دیگر سو است. الهیات پراگماتیستی با الهیات عملی در این نکته نیز متفاوت است که الهیات پراگماتیستی یا عمل­گرا در تلاش است که الهیات را به حوزه عمل نزدیک کرده و آموزه­های الهیاتی را کاربردی سازد. در حالی که الهیات عملی در صدد مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی با رویکرد الهیاتی است و این متفاوت است از کاربرد آموزه­های الهیاتی در مرحله عمل. همین­طور به نظر می‌رسد الهیات عمل­گرا حاصل توسعۀ سکولاریسم در حوزه الهیات است، در حالی که الهیات عملی (الهیات پرکتیکال) حاصل توسعه الهیات به حوزه زندگی بوده و در برابر دکترین سکولاریسم و پروسۀ سکولاریزاسیون قرار می­گیرد. خاستگاه حوزویِ  الهیات عملی (مثلا در حوزه الهیاتی پرینستون Princeton Theological Seminary) و خاستگاه دانشگاهی الهیات پراگماتیستی شاهد بر همین مدعا است. البته الهیات پرکتیکال (عملی) و الهیات پراگماتیستی در اصل اینکه به مسایل فرهنگی و اجتماعی می­پردازند مشترک هستند، لیکن خاستگاه آنها و روش انجام مطالعاتشان و همین­طور نتیجۀ الهیاتی هر یک کاملا متفاوت از هم هستند. @Habibollah_Babai
سلسله نشست‌های راهبردی - تمدنی نشست "وضعیت تکنولوژی در جهان اسلام، جایزه المصطفی ص" با ارائه دکتر مصطفی زمانیان مدیر پژوهشکده سیاستگذاری آیندگان و مهندس محمد مهدی جعفری مشاور بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) زمان برگزاری: پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ مکان: قم- مرکز همایش های غدیر لینک ورود به جلسه به صورت مجازی 🌐https://dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai
⬅️ دوره کوتاه‌مدت آموزشی تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر، توسط گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. ⏰زمان برگزاری: ۹، ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۸ آبانماه ۱۴۰۰ هزینه ثبت نام و صدور گواهی ۵۰,۰۰۰ تومان شماره کارت جهت واریز هزینه: ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۹۳۶ به نام صندوق رفاه دانشگاه باقرالعلوم(ع) جهت ارسال تصویر فیش واریزی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید https://b2n.ir/q27957 ⬅️لینک ثبت نام: http://b2n.ir/u20157 @Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمدید ثبت‌نام دوره "تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر" تا چهارم آذر ماه @Habibollah_Babai
دوازدهمین نشست راهبردی تمدنی با عنوان "جوایز علم و فناوری در جهان  اسلام" با حضور دکتر مصطفی زمانیان (مدیر پژوهشکده سیاستگذاری آیندگان) و مهندس محمدمهدی جعفری ( مشاور بنیاد علم و فناوری مصطفی ص) و دبیری دکتر رسول نوروزی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار شد. در این نشست دکتر زمانیان و مهندس جعفری به اهمیت جوایز بزرگ در دنیا و جایزه‌های بزرگِ جهان اسلام (مانند جائزه ملک‌فیصل و جایزه المصطفی ص) اشاره کردند و "گفتمان‌سازی"، "توسعه تعاملات علمی و فن‌آورانه"، "دیپلماسی علم و فن‌آوری"، "انسجام‌بخشی"، و در نهایت "کمک به حل مسئله‌های جهان امروز" را از جمله کارکردهای جوایز علمی و شبکه پیرامونی آن دانستند. گزارش تفصیلی نشست در روزهای آتی منتشر خواهد شد. @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت چهل و پنجم (خوش‌اخلاقی و خوش‌باشی) یکی از جلوه‌های بسیار مهم اجتماعی در فضای کاری (ادارات و بازار) در آمریکا، خوش‌خُلقی و خوش‌برخوردی بود. این خوش‌خلقی‌ها تا جایی که من دیدم سه دسته و بلکه چهار دسته بود: یک دسته از آنها، خوش‌خلقی‌های انسانی بود که ریشه در باور به اخلاق انسانی و یا ریشه در باور‌های دینی و اخلاقیات ایمانی داشت. دسته دوم از این خوش‌خلقی‌ها به موجب قانون و دوربین‌های نظارتی بود که خوش‌خلقی و بدخلقی را رصد می‌کرد (اخلاق به مثابه امر قانون و بی‌اخلاقی به عنوان یک جرم). دسته سوم از این خوش‌خلقی‌ها به موجب قرص‌ و دارو بود. یکی از بانوان ایرانی مقیم سانفرانسیسکو که اتفاقا فوق‌لیسانس روان‌شناسی هم داشت، به گونه‌ای معنادار از من پرسید که آمریکا را چه‌طور دیدید؟ گفتم که برخی پارادکس‌ها را نمی‌توانم بفهمم. گفت مثل چی؟ گفتم در فضای اداری خوشی‌ها و خوش‌خلقی‌های زیادی می‌بینم ولی در عین حال آمار اعتیاد هم بالا نشان می‌دهد. ایشان در پاسخ به من گفت که بسیاری از این خوش‌خلقی‌ها، بخاطر استفاده از قرص و دارو است. این موضوع نشانه‌های مختلفی در صحن عمومی جامعه داشت. دسته چهارمی هم از خوش‌خلقی‌ها (و همین‌طور خوش‌باشی‌ها) را می‌شد دید که نه بخاطر فضیلت دینی و یا ارزش اخلاقی، و نه بخاطر قانون، و نه به جهت داروهای شیمیایی و روانی بود، بلکه برخاسته از بی‌معنایی در زندگی بود. این مفهوم از خوش‌باشی را می‌توان در روابط اجتماعی به سهولت دید. من بعدها در کتاب گذار از مدرنیته دیدم که نویسنده چطوور نهیلیسم شرقی را از نهیلیسم غربی جدا می‌کند و بی‌معنایی شرقی را در دست شستن از زندگی، و بی‌معنایی غربی را در چسبندگی به زندگی تحلیل می‌کند (حالا که معنایی در کار نیست پس خوش باش).   @Habibollah_Babai
معنای طلبه‌ی تمدن‌گرا، در کتاب طلبه‌ی تمدن‌گرا @Habibollah_Babai
قرآن، فرهنگ و تمدن 4.pdf
13.07M
فصلنامه علمی قرآن، فرهنگ و تمدن @Habibollah_Babai
سیزدهمین نشست راهبردی - تمدنی (حضوری / مجازی) پنج‌شنبه، ساعت ۹.۳۰ الی ۱۲ لینک ورود http://dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai
1_1315567582.mp3
33.29M
جلسه نهم کلاس دکتری دانشگاه معارف آبان ۱۴۰۰ با موضوع چالش‌های تمدن نوین: نقطه خصم تمدنی نقطه آشوب تمدنی نقطه شکاف تمدنی و نقطه ضعف تمدنیِ ما @Habibollah_Babai
نشست سیزدهم از سلسله نشست¬های راهبردی تمدّنی با عنوان «جمعیت کمّی و جمعیت کیفی در جهان اسلام» به همّت پژوهشکده مطالعات تمدّنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز پنج‌شنبه با دبیری حجه الاسلام محسن مهریزی در محلّ سالن شهید سلیمانی برگزار شد. در این نشست دکتر رسول صادقی، دانشیار جمعیت¬شناسی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور به عنوان سخنران جلسه، ابتدا تاریخچه نظریات دانشمندان غربی و مسلمان درباره دو الگوی افزایش جمعیت کمّی و کیفی را بررسی و سپس با ارائه آمارهای متعدّد و تبیین اصطلاحات مرتبط، میزان تأثیرات عملی سیاست¬های کلان و راهبردهای کشورهای مختلف و نیز چشم¬انداز تغییرات جمعیتی ایران و جهان را تشریح کردند. گزارش تفصیلی این نشست در کتاب "مسئله‌های نوین تمدنی در جهان اسلام" منتشر خواهد شد. @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت چهل و ششم (پاسخگو بودن رئیس درمانگاه) خوابیده بودم، مدام در خواب، چرخ‌دنده‌های در حال چرخش می‌دیدم. از خواب پریدم و دیدم که به شدت سرگیچه دارم. بسیار نگران شدم. نگرانی‌ام نه از مُردن بلکه مُردن در غُربت بود. با یکی از دوستان ایرانی‌ام (جناب آقای حویزی) تماس گرفتم و ایشان به اتفاق خانواده خودشان را رساندند و رفتیم درمانگاه شارلوتسویل. درمانگاه با یک تست و معاینه خاصی که داشتند تشخیص دادند که سرگیجه‌ام به‌خاطر گوش میانی‌ام است و باید استراحت کنم. بعد از چندین هفته استراحت، بهبودی کامل پیدا نکردم. زنگ زدم به رئیس درمانگاه. تلفن ریاست درمانگاه در دسترس نبود و من برای ایشان پیام گذاشتم. فکر نمی‌کردم این پیام برای پیگیری از ریاست درمانگاه کافی باشد. رئیس درمانگاه پیام را گرفته بود و داده بود به منشی خود. منشی ایشان هم به من زنگ زدند، موضوع را پیگیر شده و بعد خودش رأسا برای من از دکتر متخصص مغز و اعصاب نوبت گرفت. این پیگیری و مسئولیت‌پذیری برایم خیلی جالب بود. در مراجعه به متخصص مغز و اعصاب نیز دو نکته برایم جالب بود. نکته اول اینکه در مطب دکتر مغز و اعصاب بیمه‌ی ساده‌ای را که داشتم بعد از کلی بررسی بالاخره قبول کردند و آنجا هیچ هزینه‌ای از من نگرفتند (البته چند ماه بعد فقط برای ویزیت صورت‌حساب ۳۰۰ دلاری ارسال کردند). نکته دوم دقت دکتر در معاینه من بود که ۵۵ دقیقه طول کشید، و بحمد االله مشکلی غیر از همان گوش میانی نبود.  @Habibollah_Babai
دوره کوتاه مدت امداد فرهنگی بانوان ویژه اساتید و طلاب خواهر در سراسر کشور @Habibollah_Babai
صوت جلسات دوره "تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر" 👇👇👇
1_1338047977.mp3
25.07M
موضوع: تمدن اسلامی و فرهنگ جهانی استاد: دکتر حبیب‌اله بابائی @Habibollah_Babai
1_1338049113.mp3
24.93M
موضوع: تمدن و خلقیات مردم استاد: دکتر محسن الویری @Habibollah_Babai
کلاس دکتر مسعود معینی پور با موضوع چالش‌ها و ظرفیت‌های رسانه در فرایند تمدنی جهان اسلام.mp3
24.86M
موضوع: چالش‌ها و ظرفیت‌های رسانه در فرایند تمدنی جهان اسلام استاد: دکتر مسعود معینی‌پور @Habibollah_Babai
کلاس دکتر نوروزی با موضوع تمدن و زبان های جهان اسلام.mp3
20.07M
موضوع: تمدن اسلامی و زبان‌های جهان اسلام استاد: دکتر رسول نوروزی @Habibollah_Babai
کلاس دکتر عباس جهان بخش با موضوع فرهنگ و شهر در تمدن اسلامی.mp3
25.09M
موضوع: شهر اسلامی و امکان آن در جهان اسلام استاد: دکتر عباس جهان‌بخش @Habibollah_Babai
خوانش رسائل کلاس دکتر شیخ حسینی با موضوع عقب‌ماندگی تمدنی معاصر.mp3
24.38M
موضوع: خوانش رسائل عقب‌ماندگی استاد: دکتر مختار شیخ‌حسینی @Habibollah_Babai