eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.1هزار دنبال‌کننده
473 عکس
73 ویدیو
64 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
«الهیات عملی» متفاوت است از «الهیات عمل‌گرا» الهیات عملی، اندیشیدن در باره عمل فردی و اجتماعی انسان به روش الهیاتی است. این نوع از الهیات که مسایل الهیاتی خود را از "خیابان" برمی­گزیند، در گام نخست به تحلیل و تفسیر الهیاتی از واقعیات اجتماعی و فرهنگی پرداخته، و سپس با نگرش انتقادی به آسیب­های ایمانی و دینی فرهنگ موجود، به طرح پیشنهاداتی برخاسته از منابع الهیاتی، برای گشودن راه زندگی ایمانی برای مومنان (حل معضل اندیشه دینی و زندگی دینی)، و همین­طور حل معضلات زندگیِ انسانِ غیر مومن تلاش می­کند. در تبیین ماهیت الهیات عملی و خاستگاه حوزوی آن در مسیحیت، باید به تفاوت بین «الهیات عملی» (practical theology) و «الهیات عمل‌گرا» (pragmatic theology) توجه کرد. هرچند الهیات عملی با تحفظ بر ماهیت الهیاتی بودن آن به تبیین رابطه میان عمل و نظر از یک سو، و نظر و الهیات از سوی دیگر بستگی دارد، ولی این الهیات وابسته به مبنای مارکسیستی و یا پراگماتیستیِ تحویل نظر بر عمل نیست. یعنی اگر الهی‌دانی امروزه بر عمل تأکید می­کند نه به معنای اولویت عمل اجتماعی و طرد معرفت نظری است و نه به معنای ارائه تعریف پراگماتیستی از معرفت (معرفت نه به مثابه صِرفِ بازنمود شیء بلکه تصاحب وجود آن شیء) است، بلکه در نگرش الهیات عملی آنچه مورد تأکید می­باشد قلمرو گستردۀ دین در زندگی و ظرفیت­های متون دینی برای مواجهه با مسایل عملی و اجتماعی در متن جامعه از یک سو، و شأن تحول­آفرین الهیات (الهیات نه فقط تفسیر می­کند بلکه تغییر می­دهد) از دیگر سو است. الهیات پراگماتیستی با الهیات عملی در این نکته نیز متفاوت است که الهیات پراگماتیستی یا عمل­گرا در تلاش است که الهیات را به حوزه عمل نزدیک کرده و آموزه­های الهیاتی را کاربردی سازد. در حالی که الهیات عملی در صدد مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی با رویکرد الهیاتی است و این متفاوت است از کاربرد آموزه­های الهیاتی در مرحله عمل. همین­طور به نظر می‌رسد الهیات عمل­گرا حاصل توسعۀ سکولاریسم در حوزه الهیات است، در حالی که الهیات عملی (الهیات پرکتیکال) حاصل توسعه الهیات به حوزه زندگی بوده و در برابر دکترین سکولاریسم و پروسۀ سکولاریزاسیون قرار می­گیرد. خاستگاه حوزویِ  الهیات عملی (مثلا در حوزه الهیاتی پرینستون Princeton Theological Seminary) و خاستگاه دانشگاهی الهیات پراگماتیستی شاهد بر همین مدعا است. البته الهیات پرکتیکال (عملی) و الهیات پراگماتیستی در اصل اینکه به مسایل فرهنگی و اجتماعی می­پردازند مشترک هستند، لیکن خاستگاه آنها و روش انجام مطالعاتشان و همین­طور نتیجۀ الهیاتی هر یک کاملا متفاوت از هم هستند. @Habibollah_Babai
سلسله نشست‌های راهبردی - تمدنی نشست "وضعیت تکنولوژی در جهان اسلام، جایزه المصطفی ص" با ارائه دکتر مصطفی زمانیان مدیر پژوهشکده سیاستگذاری آیندگان و مهندس محمد مهدی جعفری مشاور بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) زمان برگزاری: پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ مکان: قم- مرکز همایش های غدیر لینک ورود به جلسه به صورت مجازی 🌐https://dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai
⬅️ دوره کوتاه‌مدت آموزشی تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر، توسط گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. ⏰زمان برگزاری: ۹، ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۸ آبانماه ۱۴۰۰ هزینه ثبت نام و صدور گواهی ۵۰,۰۰۰ تومان شماره کارت جهت واریز هزینه: ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۹۳۶ به نام صندوق رفاه دانشگاه باقرالعلوم(ع) جهت ارسال تصویر فیش واریزی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید https://b2n.ir/q27957 ⬅️لینک ثبت نام: http://b2n.ir/u20157 @Habibollah_Babai
15.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمدید ثبت‌نام دوره "تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر" تا چهارم آذر ماه @Habibollah_Babai
دوازدهمین نشست راهبردی تمدنی با عنوان "جوایز علم و فناوری در جهان  اسلام" با حضور دکتر مصطفی زمانیان (مدیر پژوهشکده سیاستگذاری آیندگان) و مهندس محمدمهدی جعفری ( مشاور بنیاد علم و فناوری مصطفی ص) و دبیری دکتر رسول نوروزی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار شد. در این نشست دکتر زمانیان و مهندس جعفری به اهمیت جوایز بزرگ در دنیا و جایزه‌های بزرگِ جهان اسلام (مانند جائزه ملک‌فیصل و جایزه المصطفی ص) اشاره کردند و "گفتمان‌سازی"، "توسعه تعاملات علمی و فن‌آورانه"، "دیپلماسی علم و فن‌آوری"، "انسجام‌بخشی"، و در نهایت "کمک به حل مسئله‌های جهان امروز" را از جمله کارکردهای جوایز علمی و شبکه پیرامونی آن دانستند. گزارش تفصیلی نشست در روزهای آتی منتشر خواهد شد. @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت چهل و پنجم (خوش‌اخلاقی و خوش‌باشی) یکی از جلوه‌های بسیار مهم اجتماعی در فضای کاری (ادارات و بازار) در آمریکا، خوش‌خُلقی و خوش‌برخوردی بود. این خوش‌خلقی‌ها تا جایی که من دیدم سه دسته و بلکه چهار دسته بود: یک دسته از آنها، خوش‌خلقی‌های انسانی بود که ریشه در باور به اخلاق انسانی و یا ریشه در باور‌های دینی و اخلاقیات ایمانی داشت. دسته دوم از این خوش‌خلقی‌ها به موجب قانون و دوربین‌های نظارتی بود که خوش‌خلقی و بدخلقی را رصد می‌کرد (اخلاق به مثابه امر قانون و بی‌اخلاقی به عنوان یک جرم). دسته سوم از این خوش‌خلقی‌ها به موجب قرص‌ و دارو بود. یکی از بانوان ایرانی مقیم سانفرانسیسکو که اتفاقا فوق‌لیسانس روان‌شناسی هم داشت، به گونه‌ای معنادار از من پرسید که آمریکا را چه‌طور دیدید؟ گفتم که برخی پارادکس‌ها را نمی‌توانم بفهمم. گفت مثل چی؟ گفتم در فضای اداری خوشی‌ها و خوش‌خلقی‌های زیادی می‌بینم ولی در عین حال آمار اعتیاد هم بالا نشان می‌دهد. ایشان در پاسخ به من گفت که بسیاری از این خوش‌خلقی‌ها، بخاطر استفاده از قرص و دارو است. این موضوع نشانه‌های مختلفی در صحن عمومی جامعه داشت. دسته چهارمی هم از خوش‌خلقی‌ها (و همین‌طور خوش‌باشی‌ها) را می‌شد دید که نه بخاطر فضیلت دینی و یا ارزش اخلاقی، و نه بخاطر قانون، و نه به جهت داروهای شیمیایی و روانی بود، بلکه برخاسته از بی‌معنایی در زندگی بود. این مفهوم از خوش‌باشی را می‌توان در روابط اجتماعی به سهولت دید. من بعدها در کتاب گذار از مدرنیته دیدم که نویسنده چطوور نهیلیسم شرقی را از نهیلیسم غربی جدا می‌کند و بی‌معنایی شرقی را در دست شستن از زندگی، و بی‌معنایی غربی را در چسبندگی به زندگی تحلیل می‌کند (حالا که معنایی در کار نیست پس خوش باش).   @Habibollah_Babai
معنای طلبه‌ی تمدن‌گرا، در کتاب طلبه‌ی تمدن‌گرا @Habibollah_Babai
قرآن، فرهنگ و تمدن 4.pdf
13.07M
فصلنامه علمی قرآن، فرهنگ و تمدن @Habibollah_Babai
سیزدهمین نشست راهبردی - تمدنی (حضوری / مجازی) پنج‌شنبه، ساعت ۹.۳۰ الی ۱۲ لینک ورود http://dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه نهم کلاس دکتری دانشگاه معارف آبان ۱۴۰۰ با موضوع چالش‌های تمدن نوین: نقطه خصم تمدنی نقطه آشوب تمدنی نقطه شکاف تمدنی و نقطه ضعف تمدنیِ ما @Habibollah_Babai
نشست سیزدهم از سلسله نشست¬های راهبردی تمدّنی با عنوان «جمعیت کمّی و جمعیت کیفی در جهان اسلام» به همّت پژوهشکده مطالعات تمدّنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز پنج‌شنبه با دبیری حجه الاسلام محسن مهریزی در محلّ سالن شهید سلیمانی برگزار شد. در این نشست دکتر رسول صادقی، دانشیار جمعیت¬شناسی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور به عنوان سخنران جلسه، ابتدا تاریخچه نظریات دانشمندان غربی و مسلمان درباره دو الگوی افزایش جمعیت کمّی و کیفی را بررسی و سپس با ارائه آمارهای متعدّد و تبیین اصطلاحات مرتبط، میزان تأثیرات عملی سیاست¬های کلان و راهبردهای کشورهای مختلف و نیز چشم¬انداز تغییرات جمعیتی ایران و جهان را تشریح کردند. گزارش تفصیلی این نشست در کتاب "مسئله‌های نوین تمدنی در جهان اسلام" منتشر خواهد شد. @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت چهل و ششم (پاسخگو بودن رئیس درمانگاه) خوابیده بودم، مدام در خواب، چرخ‌دنده‌های در حال چرخش می‌دیدم. از خواب پریدم و دیدم که به شدت سرگیچه دارم. بسیار نگران شدم. نگرانی‌ام نه از مُردن بلکه مُردن در غُربت بود. با یکی از دوستان ایرانی‌ام (جناب آقای حویزی) تماس گرفتم و ایشان به اتفاق خانواده خودشان را رساندند و رفتیم درمانگاه شارلوتسویل. درمانگاه با یک تست و معاینه خاصی که داشتند تشخیص دادند که سرگیجه‌ام به‌خاطر گوش میانی‌ام است و باید استراحت کنم. بعد از چندین هفته استراحت، بهبودی کامل پیدا نکردم. زنگ زدم به رئیس درمانگاه. تلفن ریاست درمانگاه در دسترس نبود و من برای ایشان پیام گذاشتم. فکر نمی‌کردم این پیام برای پیگیری از ریاست درمانگاه کافی باشد. رئیس درمانگاه پیام را گرفته بود و داده بود به منشی خود. منشی ایشان هم به من زنگ زدند، موضوع را پیگیر شده و بعد خودش رأسا برای من از دکتر متخصص مغز و اعصاب نوبت گرفت. این پیگیری و مسئولیت‌پذیری برایم خیلی جالب بود. در مراجعه به متخصص مغز و اعصاب نیز دو نکته برایم جالب بود. نکته اول اینکه در مطب دکتر مغز و اعصاب بیمه‌ی ساده‌ای را که داشتم بعد از کلی بررسی بالاخره قبول کردند و آنجا هیچ هزینه‌ای از من نگرفتند (البته چند ماه بعد فقط برای ویزیت صورت‌حساب ۳۰۰ دلاری ارسال کردند). نکته دوم دقت دکتر در معاینه من بود که ۵۵ دقیقه طول کشید، و بحمد االله مشکلی غیر از همان گوش میانی نبود.  @Habibollah_Babai
دوره کوتاه مدت امداد فرهنگی بانوان ویژه اساتید و طلاب خواهر در سراسر کشور @Habibollah_Babai
صوت جلسات دوره "تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر" 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: تمدن اسلامی و فرهنگ جهانی استاد: دکتر حبیب‌اله بابائی @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: تمدن و خلقیات مردم استاد: دکتر محسن الویری @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: چالش‌ها و ظرفیت‌های رسانه در فرایند تمدنی جهان اسلام استاد: دکتر مسعود معینی‌پور @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: تمدن اسلامی و زبان‌های جهان اسلام استاد: دکتر رسول نوروزی @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: شهر اسلامی و امکان آن در جهان اسلام استاد: دکتر عباس جهان‌بخش @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: تمدن و امر جنسی استاد: دکتر محمدتقی کرمی @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: خوانش رسائل عقب‌ماندگی استاد: دکتر مختار شیخ‌حسینی @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: تمدن و عشق در فرهنگ مسلمانان استاد: دکتر محسن بدره @Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: تمدن و عدالت فرهنگی استاد: دکتر احمد اولیایی @Habibollah_Babai