eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
506 عکس
78 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1375227463.mp3
41.83M
"قاعده عدالت در فقه شیعه" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375237154.mp3
36.7M
"تبیین انتقادی نظریه جان رالز" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375248910.mp3
31.1M
"چیستی عدالت جنسیتی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375177697.mp3
35.28M
"تناسب پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375205408.mp3
28.9M
"پرسش های بنیادین عدالت فرهنگی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375162545.mp3
29.22M
"رابطه عدالت و حق" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375153731.mp3
36.74M
"حق بر توسعه و عدالت" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375134537.mp3
37.73M
"شاخصهای ترکیبی عدالت" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375122436.mp3
35.19M
"عدالت اجتماعی و دولت از منظر علامه طباطبایی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
1_1375144036.mp3
40.74M
"گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
یادداشت های آمریکا، قسمت چهل و نهم (کَلَک یا بی‌کلکی در بازار) یکی از نکته‌های قابل توجه در بازار، تطابق بین تصویر و محتوای کالا بود. مثلا اگر روی بستۀ بیسکویت تصویر 10 گرم پسته دیده می‌شد، واقعیتِ همان ده گرم پسته را می‌شد در داخل بسته نیز پیدا کرد. این یکی از نمونه‌های بی‌کلکی در بازار بود. یکی از روزهای خوب تخفیف در بازار، برای خرید لباس به یکی از مراکز خرید رفتیم. تخفیفی که روی شلوار چسبانده بودند 75 درصد بود، ولی وقتی خواستیم به صندوق پرداخت کنیم، صندوقدار گفت که این شلوارها شامل تخفیف 75 درصد نمی‌شود. به صندوقدار گفتم که خب خودتان همین مقدار تخفیف روی جنس زده‌اید. مسئول مربوطه لحظه‌ای برای بررسی مجدد رفت، بعد از چند دقیقه برگشت و گفت بله اشتباه از ما بوده است. ایشان برای ما 75 درصد تخفیف را اعمال کرد و بعد تیکت تخفیف 75 درصد را از روی کالای مربوطه برداشت. البته در سفرهای بعدی‌ام به اروپا در اتریش خلاف این قصه را دیدم که متصدی فروش به من گفت میزان تخفیف اعلامی اشتباه شده و درصد تخفیف را هم در خرید من اعمال نکرد. به رغم چنین شفافیت اقتصادی در بازار، مواردی از کلک اقتصادی نیز می‌شد دید. حساب بانکی من مربوط به بانک واکویا بود. یک روز دیدم که 33 دلار از حسابم کم شده، با خودم گفتم شاید جایی خرج کرده‌ام و حواسم نبوده. دوباره فردا دیدم که 33  دلار و چند سِنت از حسابم کم شد، تردید کردم. روز سوم دوباره همین قصه تکرار شد که به بانک مراجعه کردم و موضوع را اطلاع دادم. بانک با پذیرش خطا، کارت بانکی‌ام را ابطال کرد، نزدیک به صد دلار به حسابم برگرداند و نامه‌ای مبنی بر عذر‌خواهی تحویل من داد. از یکی از دوستان اقتصاد خوانده در شارلوتسویل قصه را پرسیدم به من گفت که بله برخی بانک‌ها به صورت رَندمی هر از چندگاهی از برخی از مشتری‌ها عدد ناچیزی را کم می‌کنند، خب کسانی که متوجه می‌شوند مبلغ کسر شده به حسابشان عودت می‌یابد و بانک هم عذرخواهی می‌کند، تعداد کسانی زیادی هم هستند که به خاطر تراکنش مالی زیادشان اصلا متوجه ماجرا نمی‌شوند و بدین‌ترتیب سود کلانی عاید بانک‌ها می‌شود.  @Habibollah_Babai
"ژئوپلتیک آشوب و مسئله امنیت در جهان اسلام" در چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای راهبردی تمدنی با حضور دکتر متقی استاد تمام دانشگاه تهران @Habibollah_Babai
✅ برگزاری هشتمین هفته ✅ "سلسله نشست‌های معرفتی-تهذیبی-تمدنی" ویژه اعضاء هیئت علمی و اساتید دانشگاه های سراسر کشور 🔰 سلسله نشست اخلاق: استاد: حجت الإسلام و المسلمین استاد محمدرضا عابدینی موضوع: سلوک جمعی و حرکت کاروانی زمان: پنج شنبه ۹ دی ماه۱۴٠٠ ساعت ۱۲:۳٠ 🔰 سلسله نشست‌های تمدنی: استاد: دکتر مهدی ضرغامی موضوع : امنیت آبی و آینده تمدن اسلامی زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۸:٠٠ 🔰 سلسله نشست‌های الهیات تطبیقی: استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی ساداتی نژاد موضوع : گستره دین در حکومت داری زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۱٠:٠٠ 💠 اساتید محترم دانشگاه‌های تهران به صورت حضوری در این نشست‌ها شرکت دارند. آدرس: تهران، خیابان فاطمی‌غربی، نبش جمالزاده، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان. 💠 حضور به صورت مجازی اساتید محترم شهرستان از طریق لینک ذیل: skyroom.online/ch/hodat/mtt 🆔@hoi_asatid
یادداشت های آمریکا، قسمت پنجاهم (تصویر بدویّت درباره ما) یکبار اسکات یکی از دوستان همکلاسی‌ام از من پرسید که آیا شما در ایران هیتر (بخاری) دارید؟ خیلی تعجب کردم، فکر کردم او می‌خواهد تحقیرم کند، ولی لحن تحقیر نداشت، و سئوالش واقعی بود. شبیه همین قصه برای دختر یکی از ایرانیان تازه‌وارد به آمریکا رخ داده بود. در مدرسه‌شان، کادر مدرسه و هم‌کلاسی‌های ایشان از اینکه یک دانش آموز ایرانی لوازم التحریر دارد تعجب کرده بودند؛ چنین مسئله‌ای برای دختر خانم ایرانی (که اتفاقا متعلق به یک خانواده روشنفکر هم بود) خیلی زننده و ناراحت کننده بود. پسر یکی از دوستانی که از دانشگاه قم برای فرصت مطالعاتی به ویرجینیا آمده بود، بسیار زرنگ و باهوش بود. در مدرسه‌ی ایشان هم همکلاسی‌ها و کادر مدرسه از اینکه یک دانش‌آموز ایرانی به خوبی با کامپیوتر آشنا است، خیلی تعجب کرده بودند. خانم کِلی یکی از دوستان مسیحی همسرم از خانمم پرسیده بود که شما میوه را چه طور می‌خورید؟ ایشان گفته بود که خب می‌گذاریم جلومون، می‌خوریم؛ کِلی در پاسخ گفته بود نه ما اول میوه را می‌شوریم و بعد می‌خوریم!!! همین واکنش تعجب برانگیز را در مورد واکسن هم مشاهده کردیم. قبلا اشاره کردم همین که واکسن بچه‌هامون را در درمانگاه نشان دادیم، کادر درمانگاه بسیار در تعجب بودند که ما هم در ایران واکسن داریم و به بچه‌هامون آنهم به صورت کامل واکسن می‌زنیم. این تعجب‌ها فقط بین آمریکایی‌ها نبود، بلکه موارد فراوانی بود که افغانی‌ها و بلکه حتی ایرانیان مقیم آمریکا نیز از برخی چیزها و پدیده‌ها در ایران امروز تعجب می کردند.  @Habibollah_Babai
🔰مصاحبه دکتر موسی نجفی با بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی ✅قهرمان از قلب مردم برمی‌خیزد قسمت اول : 🔴تشییع حاج قاسم ؛جلوه ای از زیست تمدنی اسلامی 🔵یکی از اتفاقات مهم و غیرقابل چشم پوشی کشور ما در چهل سال گذشته تشییع باشکوه شهید سلیمانی بوده است. از منظر تاریخی و تمدنی چنین تشییع باشکوهی چگونه قابل تحلیل است؟ نسبت جامعه ایران با قهرمانان ملی خود در طول تاریخ چگونه بوده است؟ 🔶قبل از شروع بحث باید تصریح کنم بنده به ایشان قلبا علاقه‌مند هستم و ارادت دارم و با طرح مباحث نظری در مورد تشییع باشکوه شان قصد دارم به ایشان ادای دین کرده باشم. 🔷مقدمه‌ای که باید در اینجا بیان کنم این است که شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی را نمی‌توان به‌عنوان یک فرد و تنها در نظر گرفت، بلکه باید او را در جریان انقلاب مدنظر قرار داد. فرض کنیم اگر این تیپ شخصیت با همین ویژگی‌ها فرمانده ارتش سوریه یا فلسطین بود، انقلاب اسلامی در پشت او قرار نداشت باید او را در مختصات دیگری بررسی می‌کردیم؛ به‌طورمثال، احمدشاه مسعود در افغانستان یک قهرمان ملی است ولی در افغانستان نهضت آن مانند انقلاب اسلامی نیست یا نهضت‌های اسلامی که ما آن را به بیداری اسلامی تعبیر می‌کنیم در کشورهایی که رخ می‌دهند در مرحله ابتدایی قرار دارند اما انقلاب اسلامی دیگر یک نهضت نیست، از مرحله نهضت گذشته است و توانست نظام شاهنشاهی را سرنگون کند و خودش نظام تازه‌ای را بنیان نهد. این نظام به سمتی می‌رود که از قوه به فعل تبدیل شود و برخی از ارزش‌های اسلامی را نهادینه کند. درباره حاج قاسم شخصیت ایشان جدا از این انقلاب نیست و باید او را در همین روند و فرآیند دید. در تاریخ اسلام نیز با شخصیتی همچون مالک‌اشتر نخعی روبه‌رو هستیم. یکی از ویژگی‌های مهم مالک‌اشتر این است که او شیعه و از یاران حضرت علی (ع) است. اگرچه این ویژگی بسیار مهمی است اما در جریان حکومت علوی قرار می‌گیرد و بعد از خلیفه شدن حضرت علی(ع) سپهسالار لشکر او شد. ما با سه مالک روبه‌رو هستیم؛ یکی شخصیت شجاعی که ریاضت‌های زیادی کشیده است؛ دوم، مالک اشتری که در جریان علوی دیده می‌شود و در زمان تقیه حضرت همزمان با حکومت خلفای سه‌گانه است و سوم، مالک اشتری که پس از خلیفگی حضرت علی(ع) در کنار او قرار می‌گیرد و در جریان حکومت اسلامی به فعالیت می‌پردازد. سومین بعد شخصیتی او را باید با مختصات حکومت علوی نگریست. مالک اشتر با هر سه جریان قاسطین، مارقین و ناکثین همچون حضرت علی(ع)  در جدال بود. اگرچه می‌توان گفت در جنگ نهروان ایشان دیگر زنده نبودند ولی چون خوارج از دل جنگ صفین بیرون آمدند می‌توان گفت با آن‌ها نیز در جنگ بوده است.   ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi @Habibollah_Babai
 ادامه مصاحبه 👆👆 🔰قسمت دوم : ✅در مورد شهید سلیمانی هم همین تحلیل قابل ارائه است: بعد اول اینکه شخصیت فردی بسیار خوبی دارند و منحصربه‌فرد هستند که الان بیشتر به همین‌ها پرداخته می‌شود که با رزمندگان چه رفتاری داشتند یا با خانواده خود انسان متواضعی بودند و به مظلومان کمک می‌کردند.  قاسم سلیمانی دیگری هم داریم که فرمانده جنگ است و در مسیر رهبری حرکت می‌کند؛ و سومین وجه یک قاسم سلیمانی دیگر هم داریم که فرمانده لشکر قدس است و صفات فردی او در این نقش بیشتر جلوه می‌یابد و این سه قاسم سلیمانی است. سپاه قدس نیرویی است که در کنار جمهوری اسلامی قرار دارد که تحول تمدنی ایجاد کرده است. پیش از آن واحد برون مرزی سپاه حتی جنبه‌های منفی هم داشت و اطرافیان آقای منتظری هم در آن بودند که زمانی دردسرساز شد ولی حاج قاسم توانست با یک برنامه‌ریزی اعتماد مسلمانان را جلب کند و به بازسازی جایگاه سپاه بپردازد. همین برنامه‌ریزی داشتن و اینکه ایشان به‌درستی خلأ انقلاب را در بعد بین‌المللی آن حس کرد جنبه تمدنی داشت. انقلاب اسلامی خودش یک انقلاب ۱۰۰درصد ایرانی نیست، مرکز آن ایران است. از این جنبه شبیه انقلاب فرانسه است، این انقلاب به ایران یک قدرت بین‌المللی داده است، مانند انقلاب فرانسه که به فرانسه یک قدرت بین‌المللی داد و قدرتی که داده است فرانسوی نیست، از جنس جهان است. ایران هم همینطور است، قدرتی که از انقلاب گرفته قدرتی ایرانی نیست، جنسی مکتبی دارد. درست است که پایگاه آن ایران است و ایرانی‌ها آن را حمایت می‌کنند اما جنس آن جهانی است، از جنس اسلام است و اسلام نیز وطن نمی‌شناسد ولی فعلا با ایران شناخته می‌شود؛ مانند انقلاب فرانسه که با فرانسه شناخته می‌شود ولی نمی‌توان به آن انقلاب فرانسوی گفت. سردار سلیمانی نیز باید در این مختصات دیده شود، ایشان توانستند بین انقلاب اسلامی و جنبه ایرانیت آن وجه اشتراک به دست بیاورند. قهرمان ملی بودن او نیز در همین جا دیده می‌شود. او توانسته است درحالی‌که بعد جهانی دارد، بعد ایرانی خودش را هم نشان دهد. او از منطقه‌ای هم برمی‌خیزد که در دعواهای ملی ایران نقش مهمی نداشته، همیشه اصفهان، تبریز، تهران، شیراز و ... در این کشمکش‌های سیاسی و ملی دیده می‌شدند و از جایی ظهور کرده که قبلا در این چالش‌ها نبوده است. او قهرمان ملی است که از کرمان برخاسته و شخصیتش همه ایران را فرا گرفته است، این نیز برمی‌گردد به ویژگی انقلاب اسلامی ایران بودن آن و هر دو جنبه‌اش با هم رشد کرده است. باید او را سه قاسم سلیمانی بشناسیم ولی در مجموعه و محدوده انقلاب اسلامی در همه ابعاد انقلاب هم نهضت هم نظام و هم تمدن باید به آن نگاه شود. 🔶برخی از روشنفکران و متفکران فعلی جامعه ما اصرار دارند شخصیت شهید سلیمانی را از جریان انقلاب و نظام جدا کنند و سپس به تحلیل آن بپردازند. در واقع صرفا مولفه های ملی را در تحلیل خود دخالت می دهند نه اسلامی و ایدئولوژیک را. این مقوله چگونه قابل نقد است؟ 🔷 کسانی که چنین حرفی می‌زنند که قاسم سلیمانی فقط یک قهرمان ملی است اسلام را نشناخته‌اند، تشیع و اسلام مرزی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را در مرز محدود کرد؛ کما اینکه انقلاب فرانسه ادعای وطنی ندارد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi @Habibollah_Babai
1_1397689613.mp3
21.69M
"فهم تمدنی از سیره فاطمی" سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین دکتر حبیب اله بابائی در جمع نخبگان تبلیغ در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (بهمن 97) @Habibollah_Babai
صوت جلسات مربوط به دوره سیاست و تمدن که پارسال از طرف گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم ع برگزار شد 👇👇
1_1381601081.mp3
29.61M
ماهیت "تمدن" و "رویکرد تمدنی" دکتر حبیب اله بابائی @Habibollah_Babai
1_1398127869.mp3
18.08M
از گقتگوی تمدنها تا منازعه ایده ها در افق بیداری اسلامی ایران دکتر موسی نجفی @Habibollah_Babai
1_1381603514.mp3
32.41M
افراطی گری و تکفیر و چالش های تمدنی آن برای مسلمانان دکتر مختار شیخ حسینی @Habibollah_Babai
1_1398129293.mp3
18.32M
تحول مفهومی و روشی تمدن در تجربه جمهوری اسلامی دکتر محمدهادی همایون @Habibollah_Babai
99.12.03 نگاه تاریخی به رابطه حکومت و تمدن- دکتر الویری.mp3
34.82M
نگاه تاریخی به رابطه حکومت و تمدن دکتر محسن الویری @Habibollah_Babai
1_1381598392.mp3
36.8M
امنیت و تمدن دکتر نجف لک زایی @Habibollah_Babai