eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
548 عکس
87 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد یزدان‌پناه در تحلیل عرفانی از ثارالله به سه بُعد «معنوی_معرفتی»، «حماسی_اجتماعی»، و «رثا و عزا» در «خون خدا» تاکید می‌کند. در تجربۀ عرفانی اربعین نیز زائرین ثارالله همین عناصر سه‌گانه را همزمان تجربه می‌کنند؛ آنها عمیقا هم می‌آموزند، هم می‌گریند، و هم می‌شورند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1724064554589683202
BLOOD_OF_GOD_IN_SUFISM_THEORY_OF_YADOLLA-36724167.pdf
3.14M
مقاله «خون خدا در عرفان اسلامی» (نظریه یداله یزدان‌پناه) در مجله Ecumenical Studies در دانشگاه تمپل آمریکا https://eitaa.com/Habibollah_Babai
JAP_Volume 29_Issue 172_Pages 53-64.pdf
350.5K
ترجمه فارسی مقاله «خون خدا در عرفان اسلامی» در محل آیینهٔ پژوهش https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💠 معرفی کتاب «درآمدی بر مسئله شناسی تمدنی جهان اسلام» و گزیده‌ای از انعکاس خبر انتشار این اثر در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری ✍️ مؤلف: حجت‌الاسلام والمسلین حبیب‌اله بابائی 🏢 ناشر: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📕 ۳۹۱ صفحه 🔸 این کتاب تحلیلی است از محتوای گفتگو با پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی در مسائل تمدنی جهان اسلام همچون مسئله ارتباطات و رسانه، مسئله سلامت و سلامت اجتماعی، مسئله آب و محیط زیست، مسئله ورزش‌های مدرن در جهان اسلام، مسئله امنیت، مسئله مقاومت، مسئله مهاجرت و جمعیت و برخی دیگر از مسائلی که نظم تمدنی امت اسلام را به چالش می‌کشد. 🔹محتوای این گفتگوها بیانگر ضعف‌های عمیق مطالعاتی و پژوهشی در درک کاستی‌ها و البته نشان دهنده زمینه‌ها و فرصت‌های علمی و عملیاتی بسیار در خیزِ تمدنی مسلمانان در دنیای امروز است. 🔰 این اثر در ۵ فصل تألیف شده که عناوین آنها عبارتند از: 1️⃣ مسئله‌های کلان جهان اسلام و پرسش‌های تمدنی آن 2️⃣ تحلیلی در مورد پرسش‌های عینی – تمدنی 3️⃣ ضعف‌های تمدنی در جهان اسلام 4️⃣ راهکارهای تمدنی 5️⃣ خلأهای دانشی - پژوهشی در تحلیل مسئله‌های تمدنی جهانِ اسلام 👈 گزیده‌ای از انعکاس در رسانه‌های خبری ✅ خبرگزاری مهر 🌐 mehrnews.com/x35CCL ✅ خبرگزاری ایبنا 🌐 ibna.ir/x6qvz ✅ خبرگزاری ایسنا 🌐 isna.ir/xdRCXb ✅ خبرگزاری ایلنا 🌐 www.ilna.ir/fa/tiny/news-1513885 ✅ خبرگزاری رسا 🌐 rasanews.ir/003CVW ✅ خبرگزاری حوزه 🌐 hawzahnews.com/xcZnJ ✅ قدس آنلاین 🌐 qudsonline.ir/xby8y ✅ خبرگزاری هنر آنلاین 🌐 www.honaronline.ir/fa/tiny/news-1942
توتالیتاریسم «شبه‌علم» اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقه‌بندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته‌ و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانش‌ها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکل‌گیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و می‌گوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانش‌های بومی را سرکوب می‌کند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانش‌های سیاهان و نیز دانش‌های بومی مناطق غیراوپایی را خرافه می‌پندارد و آن را از اساس انکار می‌کند.» شاید وزیر محترم علوم مدت‌هاست فضای حوزه‌های علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودن‌اش معطل اجازۀ آنها نمی‌ماند. امروزه سطح پژوهش‌های آکادمیک در حوزه در عرصه‌های علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاه‌های علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاه‌های متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده می‌شود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاه‌ها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانه‌های فاخر در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی می‌نویسند و درعین حال برای گوش‌های شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روش‌شناختی مهمی مطرح می‌کنند. وزیر محترم علوم اگر می‌خواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمی‌کردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبه‌علم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانه‌ها و بیمارستان‌ها مانده، هنوز برملا نشده است. همه می‌دانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوری‌‌های مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگ‌شان می‌سوزیم) را آسان‌تر و البته غیرانسانی‌تر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزه‌های سنتی را توهم و خرافه قلمداد می‌کردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستان‌های ما نمی‌دادند، چینی‌ها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکایی‌ها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دوره‌های درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل می‌دادند و از بسیاری از مرگ‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کردند. البته می‌دانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفت‌های غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری‌ و همین‌طور پارادایم‌ انتقادی‌ مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایه‌های طبقه‌بندی‌های پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇 https://eitaa.com/Habibollah_Babai