1_13990521590.pdf
419.1K
مقالهٔ
«نظم اخلاقی» پایه در «نظم تمدنی»
(بازخوانی نظریهٔ مارشال هاجسن)
پژوهشنامهٔ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
نشست دوم
«آیندهٔ مقاومت»
با حضور اساتید
۱. شیخ شفیق جرادی (اندیشمند لبنانی)
۲. ادریس هانی (اندیشمند مراکشی)
دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی
روز یکشنبه، تاریخ ۲۲ مهر ماه
ساعت ۱۶ تا ۱۸ به وقت ایران
لینک حضور
dte.bz/scscenter
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
کم حجم نجفی.mp3
13.64M
🔶 تمدنسازی از مسیر مقاومت
👤دکتر موسی نجفی
ریشه دوگانههای اندیشهای در غرب و شرق 01:30
اندیشه ترقی 04:34
دوگانهها غالبا در تقابل هم نیستند 05:45
آیا مقاومت را میتوان ذیل علوم سیاسی دانست؟ 15:20
دوگانه ترقی و تعالی 20:35
بزک رسانهای اسرائیل برای مقابله با جنایاتش 28:22
خودآگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی 36:20
کمک فروپاشی مارکسیست به آگاهی غرب 37:53
آیا بازسازی سنتهای گذشته قابل استفاده است؟ 44:40
جایگاه ما و تمدن غرب در تمدن نوین اسلامی 46:35
تقابل روح متعالی مقاومت با اندیشه ترقی 51:30
#مقاومت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت: 6037998200000007
شماره شبا: Ir320210000001000160000526
کد دستوری: #14*
پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR
🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222
🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222
@irane_hamdel
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔹پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار»
📣 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به ملتهای مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» تأکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت باذنالله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
👇متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
🔹️بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️ ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
✏️ او چهرهی درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..
✏️ کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
✏️ ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه.
✏️ اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همهی دلبستگان جهاد فیسبیلالله تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.
✏️ والسّلام علی عباد الله الصّالحین
✍ سیّدعلی خامنهای؛ ۱۴۰۳/۷/۲۸
khl.ink/f/57913
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد.
🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید.
🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید.
🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند.
@ahmad_olyaei
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مدرنیتهٔ پادشاهان، مدرنیتهٔ بردگان
تسلط امپریالیسم بر دستاوردهای تمدن باعث تحمیل استعمار با تمام سطوح و شکلهای آن بر کشورهای جنوبی شده است. از آن پس، پرسش از مدرنیته تنها بهصورت نظری گشوده مانده، همانطور که لیبرالیسم و سرمایهداری و دموکراسی بهصورت نظری گشوده ماندهاند، اما عملاً ذیل تقسیم کار بین مرکز و حاشیه عمل میکنند.
در این دوگانگی تعیینکنندهٔ جهانی، هر چیزی از جمله نهادهای بینالمللی، این دوگانگی را تقویت میکند، حتی حل و فصل منازعات بینالمللی طبق این الگوی دوگانه انجام میشود.
در این زمینه، به نظر بسیار ضروری است که دوگانهٔ دیالکتیکی بین مدرنیتهٔ پادشاهان و مدرنیتهٔ بردگان را مطرح کرد. این موضوع ما را در عمق مفهوم مبارزه، چه تمدنی و چه طبقاتی، قرار میدهد، چرا که مرکز مسلط نقش کنترل و تسلط بر چرخه اقتصادی جهانی و ثروتهای ملل را برعهده دارد و در نتیجه سقف معین و قواعد خاصی برای توسعه در افق وابستگی تعیین میکند.
این امر مستلزم تنظیم سقف حاکمیت آن در دوران نئوکولونیالی و نئومحافظهکاری است و طرحهای آن به سیاستهای نظارتی سیستماتیک صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی و گاهی نظارت و فشار مستقیم کشورها واگذار میشود.
مدرنیتهای که برای جهان سوم در دسترس قرار گرفته، به کشورهای غیرغربی فضایی برای رقابت میدهد ولی در داخل سیستمِ وابسته، یعنی تقسیم شانسها و رتبهها در داخل سیستم حاشیهای و فرعی که نقش آن به عنوان مکمل اقتصادهای مرکزی (اروپایی و آمریکایی) در نظر گرفته شده است.
همانطور که در مرکز، درجات اقتدار و تسلط وجود دارد، در حاشیه نیز این امکان وجود دارد (بردگان خانگی از امتیازاتی برخوردارند که بردگان مزرعه فاقد آنند). حتی در خود مرکز نیز سلسله مراتب و امتیازات متنوعی وجود دارد.
مرکز سعی میکند امتیازات مدرنیتهٔ برتر را انحصاری کند و تهدید وقتی محقق میشود که یکی از کشورهای حاشیه بخواهد به سمت مرکز پیشروی کند و از محدوده مجاز برای توسعه جنوب عبور کند. در اینجا، مبارزه برای مرکز مدرنیته است نه مدرنیته به معنایی که در دسترس هست. تقسیم کار امپریالیستی اجازه خروج از مدرنیته را نمیدهد، بلکه تلاش میکند نیازهای امپریالیستی برای ورود جهان به چرخه استثمار مدرن همواره بهروز شوند و البته این مستلزم آن است که حاشیه مدرن باشد با شرایط وابستگی.
بدینسان مسئله مدرنیته سوالی ساده و تکسویه نیست و تلاش برای مدرنسازی کشورهای حاشیهای لزوماً ملل جهان سوم را از عقبماندگی رها نمیکند.
امپریالیسم به بازسازی ذهن بشر از طریق جنگی علیه معنا میپردازد و سعی میکند نظریههای بنیادی را تخریب کند. این تفکیک نژادی مرکز و حاشیه، میکوشد شرایطی بر فکر ساکنان جنوب تحمیل کند تا شیوه استنتاج آنها دگرگون شود. هدف از پیامهای ضمنی در جنگهای نسلکشی و سکوت مطلق نظام بینالمللی این است که انسان جنوب را قانع کنند که در نیروی منطق چیز مشترکی وجود ندارد و تعیینکننده، منطق قدرت و غالب بودن است.
امپریالیسم با این بینظمی خشونتآمیز معنای مشترک را نابود کرده و مغزها را به مغز اربابان و مغز بردگان تقسیم میکند. بنابراین، انسان جنوب نباید به شیوه انسان مرکز بیاندیشد زیرا یکی مربوط به سلطه است و دیگری به تسلیم.
این نبرد که مشخصهای داروینی دارد، مسئله مدرنیته را در چارچوب یک سیستم ستمگرانه مطرح میسازد که به نظر غیر بیطرف و غیرقابل دسترس خارج از تأیید سلطه نیست. به نظر میرسد جنگهای آینده هدفی آموزشی دارند و میخواهند طبیعت بشری را در حاشیه بازسازی کنند. این نوع تفکر که جنوب با فشار و جنگهای تحمیلی به آن میپردازد، ایده کلاسیک برابری و مشترکات انسانی را نقض میکند. امپریالیسم از طبیعت و ذهن بشر میترسد حتی زمانی که در فروپاشی تمدنی است اما امروز در پی تفکیک نژادی در سطح تفکر است، و این همان چیزی است که توطئه امپریالیستی علیه ذهن بشری نامیده میشود.
گزیدهای از یادداشت ادریس هانی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️درس غربشناسی غزه
تفاوت غرب در دانشگاه و غرب در واقعیت!
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️بار کج تمدن غرب
دروغ میگویند، نه لیبرال هستند نه دموکرات!
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
عواقب حمله اسرائیل به ایران
یادداشتی از سامی العَریان
1. بدون حمایت و مشارکت مستقیم ایالات متحده، موجودیت صهیونیستی بسیار ضعیفتر از آنچه نشان میدهد، هست.
2. ایالات متحده نفوذ لازم را برای توقف نسلکشی در غزه دارد، اما از نظر اراده برای پایان دادن به آن، قاطعیت ندارد. بدتر از آن، ایالات متحده برای استمرار حملات وحشیانه صهیونیستی تشویق میکند.
3. به گفته کتاب «جنگ» اثر بوب وودوورد، حداقل پنج نظام عربی در نسلکشی در غزه همدست بودهاند. این نظامها ایالات متحده را تشویق کرده و از آن میخواهند که به صهیونیستها برای ادامه جنگ نسلکشی در برابر مقاومت فلسطینی کمک کنند، همینطور آنها برای ازبین بردن محور مقاومت و شکست جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند. زمانی که ایران به اهداف نظامی اسرائیل حمله میکند، این نظامها از اسرائیل با ادعای حفظ حاکمیت خود دفاع میکنند. اما زمانی که اسرائیل با استفاده از فضای هوایی این نظامها به ایران حمله میکند، سکوت کامل برقرار است. این نظامها افشا شدهاند و درازمدت هم آنها باقی نخواهند ماند، زیرا اسرائیل نمیتواند از آنها محافظت کند.
4. ایران توانسته است توانایی بازدارندگی خود را اثبات کند، با اینکه موازنه قوا به نفع او نیست. اگر ایران به ضربه سختی دچار شود، چه با مشارکت مستقیم ایالات متحده و چه بدون آن، هزینههای اقتصادی، نظامی و استراتژیکی آن بالا خواهد بود.
5. صهیونیستها اثبات کردهاند که تنها زمانی عقبنشینی میکنند که بهای سنگینی برای تجاوزات خود بپردازند. بنابراین، تنها راه برای پایان دادن به نسلکشی اسرائیلی در غزه و بمبارانهای بیدلیل در لبنان، ایستادگی و تشدید جنگ فرسایشی علیه اسرائیل و ارتش جنایتکارش است.
6. اگر صاحبان وجدانهای زنده در سراسر جهان جدی در خاتمه جنگ هستند، باید تلاشهای خود را از طریق سازماندهی و بسیج امکانات و مختل کردن کار در جوامعی که منافع اقتصادی و استراتژیک قدرتهای بزرگ تهدید میشود، مضاعف کنند.
7. اسرائیل و حامیان آن اگر به اهداف خود دست یابند، پیروز خواهند شد. اما ما زمانی پیروز خواهیم شد که آنها در این امر شکست بخورند. تا به حال آنها نتوانستهاند به اهداف خود برسند. بله، فلسطینیها و لبنانیها و حامیانشان درد کشیده و خسته شدهاند. اما صف دشمنان نیز بسیار خسته است. با تمام قربانیهایی که ملتهای ما پرداختهاند، شکست «محور تجاوز و عادیسازی» بهزودی نزدیک خواهد بود. ما از نظر اخلاقی در موقعیت بالایی قرار داریم، در حالی که آنها مرتکب نسلکشی هستند. بیایید ایمان خود را حفظ کنیم و بر پیگیری مسیر صحیح اصرار کنیم. پیروزی در دسترس است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰 فرصت تمدنی و مقاومت همهجانبه
✍🏻دکتر سیف الدین عبدالفتاح
...طوفان الاقصی فرصتی برای الگوی تمدنی یکپارچه بینش اسلامی بود و اینکه چگونه مسلمان قادر است با تمدن غرب با تمام پیشرفتهایش مقابله کند و آن را شکست دهد و ماهها با وجود محاصره و تداوم کشتار و ویرانی در برابر آن مقاومت کند. نمونه روشنتری از طوفان الاقصی برای ارزش و اهمیت #تمدن_اسلامی و آنچه میتواند در سیر تمدنهای بشری نشان دهد وجود ندارد.
هفتم اکتبر همچنین فصل حماسی جدیدی را در روند طولانی و سرسختانه استعمارزدایی و یکی از نبردهای بزرگ و استثنایی آن ارائه کرد. آنچه ما در غزه و کرانه باختری دیدهایم و همچنان شاهد موفقیت گروه کوچکی از مبارزان در کنارگذاشتن مقررات زمین ساختی ساکن و تغییر توازن قدرت هستیم که میتواند خاورمیانه ژئوپلیتیکی را تغییر دهد و فصل جدیدی را در روند طولانی استعمارزدایی رقم بزند...
🌐 ادامه یادداشت در سایت آمنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰رویکرد تمدنی در طوفان الأقصی
✍🏻نادیه محمود مصطفی
...ملتهای عربی و اسلامی ممکن است به وضوح از مانورها بین جنگ و سیاست آگاه نباشند، اما بیشتر آنها به وضوح درک کردهاند که قادر به حمایت و نصرت مورد نیاز از غزه و لبنان نیستند؛ چه به دلیل ترس از قدرت تخریبی اسرائیل یا محدودیتهای شدید اعمال شده توسط سیستمهای عربی برای حمایت از ملتها، یا جنگهای تبلیغاتی رسانهای صهیونیستها و متحدان عرب آنها که هدفشان بد جلوه دادن مقاومت در لبنان و غزه است: حماس اخوانی، حزبالله شیعی و ایران صفوی که تنها به منافع ملی خود خدمت میکند و از طریق شاخههای نظامی شیعی خود در منطقه عربی بازی میکند.
با این حال، در میان این ملتهای عربی و اسلامی، رویکردی وجود دارد که بیشتر به حقیقت “حمله صهیونیستی” و ابزارهای مختلف آن که به شرق و غرب گسترش یافته و حتی در سرزمینهای ما و بین ما ریشه دوانده است، آگاه است… این رویکرد فکری ـ تمدنی است که
بر این باور است که دشمن، اسرائیل، صهیونیسم یهودی و صهیونیسم مسیحی (در قلب آمریکا) و متأسفانه اخیراً صهیونیسم عربی است.
این رویکرد تمدنی پایبند به اصول عقیده امت با آگاهی و تلاش است، رویکردی است که با سلاح های مرگبار، شکست ها، شکست در جنگ یا برتری دشمن وحشی، متزلزل و خنثی نمی شود و رویکردی است که از پیروزی خدا ناامید نمی شود و آنچه را که می توانند برای بازدارندگی و شکست دشمن آماده میکند(مهم نیست که دشمن چقدر قدرتمند باشد).
رویکرد تمدنی است که به جای دامن زدن به نیات، تاکتیک ها و تأثیرات آن بر به اصطلاح توسعه و ثبات در منطقه، از مقاومت دفاع می کند و از هر طریق حمایت از آن را فرا می خواند.
رویکرد تمدنی است که از طبقه بندیهای فرقهای در کشور بین شیعه و سنی فراتر می رود و در این مرحله خواستار تعیین اولویت های استراتژیک یعنی همسویی با تجاوز صهیونیست ها به غزه، لبنان، یمن و سوریه می شود.
رویکرد تمدنی است که رژیم های رسمی و بازوهای رسانه ای آنها را فرا می خواند تا از جنگ های منحرف کننده مردم که سرشار از درگیری های مادی و تفریحی و خیانت های فرقه ای و تروریسم فکری است، از خطرات دشمنان خیالی دست بردارند.
رویکرد تمدنی است که تشخیص می دهد اگر ملت از خودخواهی درونی خود خلاص نشود، در برابر دشمنان خارجی خود که متأسفانه در ذهن و قلب بخش هایی از مردم ما مستقر شده اند، به اثربخشی نخواهد رسید. اولین این آفت ها استبداد، فقدان آزادی و جهل است.
این رویکرد تمدنی دهه هاست که نسبت به خطرات توافق های صلح آمیز و توافقات فردی آنها در مورد امنیت ملی اعراب و سرنوشت آرمان فلسطین هشدار داده است.
بسیج ملت برای دفاع از اصول خود از بالا (دولتها) شروع نمی شود، بلکه از ریشه های مردمی آن آغاز می شود، از طریق اندیشه ای آگاهانه و وفادار به میهن، ملت و مذهب خود که بین هوی و هوس، انگیزه ها و منافع محدود در نوسان نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
https://eitaa.com/Habibollah_Babai