eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
506 عکس
78 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش نشست زنان در آینده تمدنی ما.docx
23K
گزارش نوبت عصر هم‌اندیشی «زنان در آینده تمدنی ما» @Habibollah_Babai
«فصلنامه تمدن پژوهی» 📍با توجه به راه اندازی فصلنامه تمدن‌پژوهی به عنوان اولین نشریه تخصصی در حوزه مطالعات تمدنی، از تمامی اساتید، محققین و نویسندگان جهت ارسال مقاله بر اساس اهداف و راهبردهای این نشریه دعوت به‌عمل می‌آید. 📌اهم محور موضوعات: -فلسفه تمدن -وضعیت کنونی تمدن غرب و تمدن اسلامی -انقلاب اسلامی و آثار آن بر تمدن بشری و... ❗️برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نشریه به نشانی https://cir.ihu.ac.ir/ مراجعه فرمایید. @Habibollah_Babai
نشست امروز گروه عدالت اجتماعی در پژوهشکده مطالعات تمدنی با استاد مهدی ضرغامی در موضوع «عدالت اجتماعی و محیط زیست» @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت ۵۴ (ساده‌پوشی دانشجویان) یکی از نکات بسیار آموزنده در تجربۀ ‌دانشگاهی‌ام در ویرجینیا، ساده‌زیستی و ساده‌پوشی دانشجویان بود. مثلا یکی از خانم‌های دوره دکتری، خانم Susan، که با ایشان متن‌خوانی می‌کردم، بسیار ساده‌پوش بود. کتاب‌هاش را در داخل یک توبره پارچه‌ای (که قدیم‌ها ما برای حمل رسائل و مکاسب از آن استفاده می‌کردیم) می‌گذاشت. همه لباسش را اگر قیمت می‌کردی شاید به 50 دلار نمی‌رسید، ولی هم در درس‌خواندن بسیار جدی بود، هم در تدیّن‌اش التزام داشت. ایشان روز جمعه پاک (آدینه نیک) که روز عاشورای مسیحیان است، قرار جلسه‌مان را برای شرکت در مراسم Good Firday در کلیسا کنسل کرد. یکی دیگر از این دانشجویان بسیار خاص را در کلاس آقایان اوکس و بوشارد (که کلاس هرمنوتیک را به صورت مشترک تدریس می‌کردند) دیدم. او از بس زیاد مطالعه می‌کرد همیشه چشم‌هایش خونی بود؛ ولی در طول ترم ندیدم که یک بار لباسی قیمتی و فاخر بپوشد. همواره ساده و البته تمیز می‌پوشید. ولی در انجام کارهای کلاسی پا به پای اساتید پیش می‌آمد. اساسا یکی از نکته‌های بسیار مهم در دانشگاه، اولویت‌های دانشی دانشگاه بود. اولویت‌های دانشیِ دانشگاه هرگز تحت تأثیر روابط دختر و پسر، یا پُز و پرستیژ استاد و دانشجو نبود. نبودِ پُز و پرستیژ در دانشجویان را می‌شد در پدیدۀ جالب کاردانشجوییِ برخی دخترخانم‌ها مشاهده کرد. برخی از این دختران راننده اتوبوس‌های دانشگاه بودند و از این طریق برای هزینه‌های تحصیلی‌شان (30 هزار دلار برای هر سال) کسب درآمد می‌کردند و در امورات اجرایی دانشگاه مشارکت می‌کردند.   @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت ۵۵ (دانشگاهی روی‌آب، یک ترم در دریا) روزی میهمان یکی از دوستان ایرانی بودم که یکی از اساتید دانشگاه یو وی ای را ملاقات کردم. ایشان به من گفت که برای سال 2009 برای تدریس در «ترم در دریا» ( Semester at Sea) دعوت شده است. این اولین بار بود که چنین چیزی را می‌شنیدم. این دانشگاه ابتدای هر ترم از شرق آمریکا حرکت می‌کرد و در پایان ترم در غرب آمریکا مسافرین خودش را (که 600 نفر دانشجو و 33 نفر استاد بودند) پیاده می‌کرد. همه برنامه‌های این دانشگاهِ درسفر (سمینارها، کلاس‌ها، گفتگوها، و غیره) در طول ترم، همه بر یک موضوع متمرکز می‌شد و موضوع مرکزی سال 2009 موضوع «جهانی شدن» بود. هزینه شرکت در این ترم برای هر دانشجو 40 هزار دلار بود. گرانی این دانشگاه بدین جهت بود که دانشجویان در طول ترم از 15 کشور دنیا دیدن می‌کردند و برنامه‌هایی در موضوع جهانی شدن را تجربه می‌کردند. این مدل از دانشجویی و آموزش یکی از الگوهای بسیار برتر در رشد و توسعه علمی در آمریکا بود که زمینه‌های رشد علمی و عملی و حوزه نظر و عمل را به صورت توأمان فراهم می‌کرد. 👇👇👇 @Habibollah_Babai
👆👆👆 اخیرا من در جلسه اتاق فکر تحول وزارت علوم، این مدل را، که نمونه آن را در تمدن اسلامی در مدرسۀ سیاره علامه حلی نیز می‌توان مشاهده کرد، در سطح جهان اسلام پیشنهاد دادم. سخنم این بود که آقایان! ما شاید امکان برگزاری چنین دورۀ آموزشی (در کشتی دانشگاهی) را در ایران نداشته باشیم، ولی می‌توانیم به جای سفرهای کور و مسافرت‌های رانتی و بی‌ثمر، هر ترم دانشگاهی یک تور علمیِ حساب‌شده برای اساتید و دانشجویان نخبه (با هزینه‌های خود افراد) در سطح کشورهای اسلامی و در رفت‌و‌آمد به جهان عرب، ترکیه، شبه قاره و شرق آسیا و شاید آفریقا برگزار کنیم. برگزاری چنین تور علمی در جهان اسلام، اولویت‌های پژوهشی، منابع دانشی، و متدهای تحقیقی ما را در حوزه مسائل اجتماعی و تمدنی دگرگون خواهد کرد و ما را بی آنکه بخواهیم مدام از فلسفه علوم اجتماعی و فلسفه علوم انسانی سخن بگوییم، به آستانه‌های تحول و تکامل تفکر و تحقیق در حوزه و دانشگاه نزدیک خواهد کرد و البته ما را از دام بیگانگی و بی‌هویتی رها خواهد ساخت.  @Habibollah_Babai
سلسله نشست‌های علمی فضای مجازی؛ فناوري بلاک چین و فضای مجازی نشست تخصصی فناوري بلاک‌چین و فضای مجازی از سلسله نشست‌های علمی فضای مجازی سه شنبه 19 بهمن 1400 برگزار می‌شود. در این نشست رضا قربانی، عضو هیات مدیره و رييس كمیسيون فين تك سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با دکتر حمید ضیایی‌پرور استاد علوم ارتباطات و دبیر این نشست تخصصی گفتگو می‌کند. سلسله نشست‌های علمی در حوزه فضای مجازی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، موسسه فرهنگ و هنر در محیط مجازی(فهم) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی) برگزار می‌شود. نشست فناوری بلاک‌ چین و فضای مجازی، شامگاه سه‌شنبه ۱۹ بهمن ١٤٠٠ ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ بر بستر پلتفرم‌های اسکای روم و كلاب هاوس قابل دسترسی بوده و حضور همه علاقمندان در آن آزاد و رایگان است نخستین نشست علمی فضای مجازی هفته گذشته با موضوع "شیوه‌های مدیریت و کنترل محتوا در پلتفرم‌های اجتماعی" با حضور بالغ بر 180 نفر از علاقمندان این حوزه برگزار شد. نشست فناوري بلاک چین در نشانی‌های زیر قابل دسترسی است: https://www.skyroom.online/ch/hziaee/blockchain https://www.clubhouse.com/event/PNooo72K?utm_medium=ch_event&utm_campaign=n4tjJlOTqlojlUp1Wn1fvg-53124 @Habibollah_Babai
مالک بن‌نبی، فیلسوف تمدن: "راه به فساد کشانیدن نهضت ها، تولید انسان نصفه - نیمه است" انسان نصفه - نیمه، انسانی است که پافشاری بسیاری برای خواستن حقوق خود می کند، اما حداقل وظایفش را انجام نمی دهد، یا فرهنگ و آگاهی در اختیار خود را بکار نمی گیرد. به مدرسه می رود تا تنها ساعاتی بگذراند، و اهتمام اصلی او گرفتن قبولی از معلم خود یا درسی است که امتحان می دهد، بی آنکه هدفش آموختن باشد. به محل کار خود می رود، و به هر شکل ممکن، ساعاتی را می گذراند. مهم برای او این است که وقت خود را بگذراند و به زندگی شخصی خود بازگردد، و حقوقش را بگیرد. همچون یک دانش آموز، درس نمی خواند، و همچون یک کارمند، کار نمی کند، و در کارگاه، ابداعی ندارد، و در تجارتکده، ابتکاری ندارد و هیچ طرح و پروژه ای را به انجام نمی رساند. او همواره یک انسان نصفه - نیمه است... خواهان حقوق خود است، اما به وظایف خود عمل نمی کند. ترجمه جابر انصاری @Habibollah_Babai
🔰مصاحبه با روزنامه همشهری (۱) موسی نجفی در پاسخ به این سؤال که 70درصد جمعیت کشور، دوره قبل از انقلاب را ندیده‌اند و به‌دلیل بمباران خبری رسانه‌های دشمن دچار شبهه شده‌اند و اینطور وانمود می‌شود که مردم بدون هدف انقلاب کرده‌اند، گفت: مردم برای اینکه چیزی را قبول کنند نیاز نیست که سرمنشأ آن را ببینند. صرف ندیدن دلیل بر نبودن نیست. هر رویدادی که سرمنشا داشته باشد و اصیل باشد، جریان دارد. ندیدن سرچشمه، سبب ندیدن امتداد نیست و انقلاب اسلامی ایران هم مستثنی از این موضوع نیست. امروز مردم اثرات انقلاب و ماهیت آن را می‌بینند. نباید اینگونه تصور شود که انقلاب صرفا ماهیتی مبتنی بر سرنگونی رژیم شاهنشاهی داشته است. بلکه انقلاب وجوه مفصل‌تری را در دل خود دارد که باید به واکاوی آن پرداخت. وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، جریانی اصیل، بزرگ و دارای هویتی کاملا مشخص است که نمی‌توان آن را کتمان کرد، افزود: برخی جریان‌‌های معاند یا افرادی که در جریان انقلاب بودند این روزها چنین ادعا می‌کنند که مردم از سر شکم‌سیری یا تفنگ‌بازی انقلاب کردند. این ادعا از اساس قابل‌قبول نیست چرا که انقلاب مردم نه برای سرنگونی یک رژیم بلکه برای براندازی ساختارهای غلطی به وقوع پیوست که مردم آن‌را قبول نداشتند. ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi @Habibollah_Babai
🔰مصاحبه با همشهری (۲) ✅نجفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، دارای ابعاد ناشناخته‌ای بود که انقلابیون در آن زمان حتی تصوری از وجود آن نداشتند، گفت: در ماجرای انقلاب فرانسه، انقلابیون نمی‌دانستند که این رخداد مبدا اتفاقی بزرگ مانند تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل انقلابشان خواهد شد. درانقلاب اسلامی ایران نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم و انقلابیون نمی‌دانستند در آینده، انقلابی که برپا خواهند کرد دارای چه ابعاد جهانشمول و چه وسعتی خواهد شد. وی با تأکید براینکه انقلابیون و مردم در بهمن 57دنبال انقلابی بودند که فسادی در دستگاه حکومت وجود نداشته باشد، اما درباره ظرفیت‌ها و ویژگی‌های انقلاب درکی نداشتند، گفت: ظرفیتی که دین آزاد کرد در دست انقلابیون نماند و این ظرفیت به گنجینه 1400ساله اسلام برمی‌گردد و انقلابیون تصور نمی‌کردند این ظرفیت عظیم را بتوانند انجام دهند. بنابراین مردم عمق و ابعاد موضوع را درک نکرده بودند. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مردمی است اما اینکه مردم همه ظرفیت انقلاب را درک کرده باشند یا بتوانند تمام این ظرفیت را درک کنند، افزود: اکثریت انقلابیون عظمت انقلاب را نمی‌توانستند درک کنند که انقلابشان تا آفریقا هم برسد. وی در پاسخ به این سؤال که مردم در ابتدای انقلاب دنبال جهانی شدن انقلاب نبودند، گفت: مهم نیست که مردم دنبال چه چیزی بودند بلکه مهم این بود که مردم موانع پیش روی انقلاب را بردارند و این کار را نیز انجام دادند. انقلاب از ایران شروع شد اما به ایران ختم نشد و این ویژگی انقلاب اسلامی بود. وی به این شائبه که با گذشت 43سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این احساس دربخشی ازمردم ایجاد شده که انقلاب از مسیر و آرمان‌هایی که برای آن ایجاد شده فاصله گرفته است و اکنون کمتر سهمی در انقلاب دارند، با تأکید بر اینکه چنین احساسی در جامعه به شکل انبوه دیده نمی‌شود، گفت: با وقوع هرانقلابی قرار نیست افراد از آن سهم‌خواهی کنند. هر نظام سیاسی برای خود قواعد و قوانینی دارد. امکانات محدود است و باید همه امکانات به عدالت در بین مردم توزیع شود. نجفی ادامه داد: دولت کنونی وارث مخروبه‌ای است که دولت قبل آن را تحویل داده است و کار زیادی از سوی این دولت باید انجام شود تا ویرانی‌های قبل برداشته شود.اما این به این معنا نیست که دولت باید همه مردم را تک تک از خود راضی کند. این کار عملا شدنی نیست. اما این را باید درنظرگرفت که ایران دهه پنجم انقلاب با ایران دهه اول انقلاب کاملا متفاوت شده است. وی توضیح داد: عمق انقلاب در دهه پنجم عمر خود افزایش یافته و رشد جدی پیدا کرده و به شکل عمیق‌تر با سلطه جهانی در حال درگیر شدن است که این خود نشان‌دهنده آن است که شعارهای ابتدای دوره انقلاب به ثمر نشسته است. جمعیت ایران از 35میلیون نفر به 85میلیون نفر افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، در ابتد‌ای انقلاب مردم مطالبه بانکداری اسلامی نداشتند اما الان این مطالبه را به شکل جدی مطرح می‌کنند. همین مطالبه در روزهای ابتد‌ای انقلاب هم مطرح بود اما نه عمق نداشت و نه کسی درباره آن چیزی می‌‌دانست اما اکنون این مطالبه انقلاب دارای ابعاد علمی و عمیق‌تری شده است. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با طرح به‌هم‌ریختگی ساختارهای اول انقلاب، گفت: در سال‌های 56و57 به ظاهر مسائل اقتصادی مرتب بود و کسی هم مشکلی نداشت اما آن ساختار دارای مشکلاتی بود. ایران قبل از وقوع انقلاب حکم بیماری را داشت که برای درمان یک بیماری دیگر نزد پزشک رفته و با معاینه پزشک متوجه غده سرطانی شده است. اگر این غده درمان نمی‌شد می‌توانست منجر به مرگ بیمار شود اما با جراحی انقلاب، آن غده سرطانی از بدن ایران خارج شده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi @Habibollah_Babai
نجفی افزود: کسانی که تصور می‌کنند وضعیت کشور قبل از سال 57و وقوع انقلاب بهتر از وضعیت کنونی بود، حکم افرادی را دارند که از بیماری و عمق آن خبر نداشتند چون دردی ناشی از بیماری حس نکرده بودند. این افراد اینگونه تصور می‌کنند که قبل از انقلاب زندگی بهتری داشته‌اند درحالی‌که ادامه آن روند می‌توانست به مرگ فرد آن هم بدون درد منجر شود. وی با بیان اینکه غده وابستگی به خارج از ایران خارج شده و با این اتفاق، سطح زندگی مردم رشد چشمگیری پیدا کرده است تأکید کرد: وضعیت معیشت مردم نسبت به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بهتر شده است. آمارها نشان می‌دهد بسیاری از مردم تهران قبل از انقلاب گاز نداشتند و در روستاها نیز بحث برخورداری از گاز تقریبا صفر بوده است اما الان بسیاری از روستاییان ما خانه‌هایی مانند شهرنشینان دارند و روستایی‌ها همان چیزی که دنیای مدرن به شهرنشینان داده است در اختیار دارند. این سطح پیشرفت زندگی را در ایران بعد از وقوع انقلاب نشان می‌دهد و نمی‌توان به سادگی از کنار این پیشرفت‌ها گذشت. این استاد دانشگاه، با بیان اینکه نباید یک واحد یا یک رویداد را با یک رویداد دیگر مقایسه کرد و باید یک مجموعه را با یک مجموعه مقایسه کرد، با بیان اینکه معاندین این شائبه را ترویج می‌کنند که با گذشت زمان اگر رژیم پهلوی در مصدر امور بود می‌توانست خدمات بیشتری به کشور نسبت به انقلاب ارائه کند، گفت: خاطرات هایزر را بخوانید و ببینید که او با شاه چگونه مانند یک نوکر برخورد می‌کند و این را با امامی که اجازه خواندن پیام نخست‌وزیر ژاپن را نمی‌دهد ببینید. این برای ایرانی که مستقل است بدون هزینه نیست. می‌خواهند سیاه‌نمایی کنند. این حرف‌ها اثری بر واقعیت ندارد. نجفی امنیت پایدار را محصول انقلاب دانست و با بیان اینکه برخی دنبال این هستند که احساس ناامنی را در جامعه ترویج کنند و اشتباهاتی که در برخی حوزه‌ها از سوی مدیران رخ داده است را گردن انقلاب بیندازند، گفت: جامعه امروز از امنیت نسبی خوبی برخوردار است که در هیچ کدام از کشورهای منطقه شاهد آن نیستیم. ممکن است در کشور سوء‌مدیریت‌هایی وجود داشته باشد اما ضعف‌ها و مشکلاتی که داریم را نباید پای ذات انقلاب گذاشت چرا که ضعف‌های افراد ارتباطی به دین و انقلاب ندارد. او ذات انقلاب اسلامی را ذاتی تحولگرا دانست و گفت: لازم نیست انقلابی از درون انقلاب دربیاید. انقلاب مدام در حال تازه شدن است و این موضوع به این دلیل است که برهه‌هایی از زمان شاهد این هستیم که انقلاب از عده‌ای عبور می‌کند. این عبور کردن از نام‌ها و افراد خود تصدیقی برای تحولگرا بودن انقلاب است. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ادامه در پاسخ به این سؤال که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی روسای جمهوری با شعارهای انقلابی بر سرکار آمدند اما در نهایت از قطار انقلاب پیاده شدند این اتفاق را طبیعی خواند و گفت: انقلاب مانند خودرویی است که هر یک از روسای جمهور بعد انقلاب غیر از بنی‌صدر، به شکل مؤثری آن را به سمت جلو هل دادند. این خودرو حرکت کرده است و این افراد تا زمانی که در خدمت انقلاب و اصالت آن بودند همراه آن بودند اما هر وقت خودخواهی کردند و اجتهاد خود را داشتند زمین خوردند و انقلاب از آنان عبور کرد. قرار نیست انقلاب خود را برای این افراد حالا هر عنوان یا سمتی که داشته باشند فدا کند و برای آنان بایستند. قرار نیست انقلاب در عقاید و ایده‌های این افراد زندانی شود. نجفی با بیان اینکه این افراد ممکن است طرفدارانی داشته باشند اما اسلام برای این افراد و طرفداران آنها متوقف نمی‌شود، گفت: این افراد می‌توانند زاویه نگاه خود را به کل بیان کنند اما قرار نیست کل به این افراد محدود شود. مردم اگر از چیزی عبور کنند حتی اگر از آن هم به نیکی یاد کنند دیگر به گذشته بر نمی‌گردند. مردم اگر چیزی را بخواهند انجام می‌دهند. در موضوع بنزین مردم ناراحت شدند نه اینکه در این ماجرا گروهی بیاید و بخواهد به سرنگونی نظام فکر کند. وی توضیح داد: مردم هر مقداری که از نظام شاهنشاهی عبور کردند، کرده‌اند و اگر می‌خواستند نظام شاهنشاهی برگردد این کار را تا الان انجام داده بودند و کسی هم نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد. اگر مردم از هاشمی عبور کردند و به خاتمی رأی دادند یعنی از هاشمی عبور کردند و اگر از خاتمی به احمدی‌نژاد رسیدند و به او رأی دادند یعنی از خاتمی عبور کرده‌اند. وقتی هم احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد، آب از آب تکان نخورد و اتفاقی را ندیدیم. الان این وضع برای روحانی تکرار شده است و مردم هم از این فرد عبور کرده‌اند. این به آن معنا نیست که این افراد آدم‌های حتما بدی هستند اما به این معناست که مردم دیگر اینها را نمی‌خواهند. این عبورها از نظر من مثبت است و این تکامل انقلاب و مردم و نشانه آگاه شدن مردم است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi @Habibollah_Babai
چهارمین شماره فصلنامه الکترونیکی علمی – فرهنگی رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در تونس با نام : الفیروز ، همزمان با فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، با محوریت دو موضوع : انقلاب اسلامی و زنان و خانواده به زبان عربی منتشر شد . در این شماره می خوانید : سخن مدیر مسئول، گفتار جناب آقای شیبانی ، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در تونس ، مروری بر تحولات وضعیت زنان و خانواده در ایران در چهار دهه گذشته ( خانم دکتر لیلا فلاحتی ) ، واکاوی مفهومی و نظری عدالت جنسیتی ( خانم دکتر فریبا علاسوند ) ، جایگاه زن در جمهوری اسلامی ایران ( آقای محسن پاک آئین ) ، مشارکت سیاسی زنان در اندیشه امام خمینی ( ره) ( خانم دکتر فاطمه عقیلی ) ، زندگینامه خانم دکتر طاهره صفّارزاده ، نقش زنان در گسترش ساختار دانش و توسعه تمدن اسلامی ( خانم دکتر سنده الکوندی ) ، زنان و مشارکت آنها در توسعه و صلح ( خانم دکتر لطيفة سكمه التاجوری) ، بزرگترین الفبای عشق (الأزهر النفطي ) ، تاثیر پذیری زبان فارسی و عربی از یکدیگر ( خانم منی بعزاوی ) آشنایی با فعالیت های دانشگاه الزهراء ، معرفی انجمن زنان مروج کارآفرین و هنرمند صنایع دستی عقیق ، گزارش نشست : نقش زنان در گسترش فرهنگ و صلح اجتماعی ،معرفی فرهنگ و تاریخ اصفهان . علاقه مندان می توانند از طریق لینک زیر ، فصلنامه مذکور را دریافت فرمایند. https://drive.google.com/file/d/1tZ8eT0c3fji3_ekYDM3XUKbrypj0NK1f/view?usp=sharing @Habibollah_Babai
سه حکایت در موضوع «استقلال ما» یکی از اساتید آمریکایی در دیداری که با هم داشتیم سر ناهار در مورد انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی در ایران به من گفت خیلی از آمریکایی‌ها از اینکه بالاخره یک نفر در دنیا پیدا شد که به آمریکا دهن‌کجی بکند و در برابر آن شکلک در بیارد، خیلی خوشحال شدند و امیدوار بودند که ایران بتواند راهی متفاوت و مستقل نه فقط برای ایرانیان بلکه برای غیر ایرانیان بگشاید. البته بعد به این نکته اشاره کرد که دولت‌ها در ایران نتوانستند آرمان خمینی را پیاده کنند!  با چند تن از اساتید جهان عرب از الجزائر، عمان، و کشور عراق (برای همایش مربوط به گفتگوهای ایران و جهان عرب) به نماز جمعه قم رفته بودیم. ایام قبل از کرونا بود. بعد از نماز جمعه، جمعه‌بازاری در حیات مصلای قم بود که در آن مردم چیزهایی مثل گردو، زیتون، پرتقال و غیره می‌فروختند و نمازگزاران هم کم و بیش خرید می‌کردند. یکی از اساتید عرب زبان با تعجب از من پرسید که مگر شما تحریم نیستید؟ پرسیدم چه‌طور مگه؟ گفت در وضعیت تحریم، مردم چه‌طور می‌توانند راحت خرید کنند؟ از سئوالش در باره خرید ساده مردم تعجب کردم. همین که خواستم پاسخی بدهم، رفیق عمانی به ایشان جواب داد ایرانی‌ها مثل ما نیستند، خودشان تولید می‌کنند.  در ایام کرونا در موضوع سلامت در جهان اسلام، گفتگویی با دکتر لنکرانی وزیر اسبق بهداشت داشتم که بیش از 50 دقیقه طول کشید. خاطره‌ای از مجمع وزرای بهداشت گفتند. دکتر لنکرانی با اشاره به سخنرانی خود در این مجمع گفت که من در سخنرانی خودم به حق معنوی کمپانی‌های دارو اذعان کردم ولی گفتم که درست است که این کمپانی‌ها حق تعیین قیمت دارو را دارند، اما نباید تعیین قیمت به گونه‌ای باشد که کشورهای فقیر امکان دسترس و تهیه دارو را نداشته باشند. این نکته تشویق جمعیت حضار را در پی داشت. بعد از سخنرانی من، یکی از وزرای بهداشت کشورهای عربی آمد و آهسته زیر گوش من گفت که «ای کاش من هم مثل شما می‌توانستم حقیقت را بگویم»!! @Habibollah_Babai
حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت: ۱. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. لیکن فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. به بیان دیگر، جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. اداره شدن حوزه و حاکم شدن فضای کارمندی و کارشناسی بر فضاهای فرهنگی حوزه، انعطاف و حرکت‌های جهادی را به صورت جد با وقفه مواجهه کرده و امکان عملیات بهنگام را از ما ستانده است. نمونۀ این وقفه را ما در مورد گروه عدالت اجتماعی (به عنوان اولین گروه علمی و رسمی در ایران در باره عدالت اجتماعی) در پژوهشگاه دیده‌ایم که دو سال معلق به فرایندها و تغییرات دولت بوده است و عملا حرکت‌های بموقع فضلا و محققان جوان در مهم‌ترین موضوع ایران معاصر را به محاق برده است. ۲. تشخیص مسئله‌ها و ورود به مسئله‌های متراکم اجتماعی و پاسخ به شبهات نوپدید و فزاینده در عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی، به «نرم‌افزار سرعت» نیاز دارد. نرم‌افزار سرعت که بتواند مسئله را به‌موقع تشخیص دهد، به موقع تحلیل کند، و به موقع اقدام نماید. حوزه علمیه و صد البته دانشگاه‌های کشور و نظام آموزشی و تربیتی ما فاقد چنین نرم‌افزاری است و چون ما فاقد چنین نرم‌افزاری هستیم بالطبع نسل نخبگانی ما نیز مهارت‌های سرعت درعمل را ندارند. چالش کرونا به خوبی این ضعف را در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به رخ کشید و معلوم کرد که نهادهای علمی آمادگی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های دفعی را ندارد. ۳. بخشی از مسائل فکری و فرهنگی و دینی و اخلاقی مخصوصا در ایران امروز، حاصل تکنولوژی جنگ روانی است. نیروهای فاضل جهادی هنوز جنس جنگ روانی و فرایند مواجهه با آن را نمی‌شناسند و در این باره آموزش‌های لازم  را هم نمی‌بینند. البته در این باره، جو اخلاقی و فضای احتیاطات شرعی گاه موجب می‌شود که طلبه‌ها و فضلا در صحنه درگیری با جنگ روانی دشمن احساس غبن معنوی کنند و گاه به کلی بی‌خیال معرکه بشوند. ۴.  به رغم اینکه فراوان هستند در میان حوزویانی که تجربه‌های بین‌المللی دارند و از دانش‌های روز جهانی نیز برخوردارند، و به رغم وجود معاونت بین‌الملل در حوزه علمیه، لیکن هنوز حوزه علمیه در راستای تبیین اهداف انقلابی و حتی اهداف الهیاتی و دینی خود نمی‌تواند از ظرفیت‌های دنیای اسلام و جهان امروز استفاده بکند. بخشی از امر تبیین در ایران نیازمند به زبان و ادبیات در خارج از ایران و نخبگان غیر ایرانی است، در حالی که این ظرفیت نیز در میان ما مغفول مانده و به رغم زمینه‌های موجود از آن استفاده نمی‌شود.  @Habibollah_Babai
*سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی* بررسی می‌شوند نشست تخصصی *"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی"* باحضور دکتر امیدعلی مسعودی رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دکتر معصومه نصیری فعال حوزه سواد رسانه‌ای دیگر میهمان این نشست تخصصی با دبیری دکتر حمید ضیایی‌پرور استاد علوم ارتباطات است. بنابر این گزارش، نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی در قالب سلسله نشست‌های علمی فضای مجازی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و موسسه فهم برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ بر بستر اسکای روم و کلاب‌هاوس شنونده این نشست بوده و سوال‌های خود را با دبیر و کارشناسان آن در نشانی‌های زیر مطرح کنند. https://cyber.zeenow.ir/ch/zeenow https://www.clubhouse.com/event/xlnjweWw?utm_medium=ch_event&utm_campaign=n4tjJlOTqlojlUp1Wn1fvg-63195 @Habibollah_Babai
کارگروه «امداد فرهنگی» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی، اولین پیش نشست مجازی همایش «الهیات خدمت» (سال ۱۴۰۲) را برگزار می‌کند. روز دهم اسفند ماه ساعت ۱۸.۳۰ تا ۲۲.۳۰ لینک حضور dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai
تصویب رشته «غرب شناسی» و رشته «مطالعات نظری تمدن» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته «غرب شناسی انتقادی» و رشته «مطالعات نظری تمدن» هر دو در مقطع دکتری در دانشگاه باقرالعلوم (ع) به تصویب وزارت علوم رسید. طراحی این دو رشته از سال ۱۳۹۳ در «گروه مطالعات تمدنی» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد و با استفاده از اساتید و اعضای هیات علمی پژوهشگاه، دانشگاه‌ تهران، علامه طباطبایی، دانشگاه باقرالعلوم ع، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه امام خمینی ره، فرهنگستان علوم اسلامی قم، دانشگاه امام حسین ع، دانشگاه معارف بیروت، دانشگاه ویرجینیای آمریکا، و برخی دیگر از محققان و اساتید جهان عرب، سرفصل‌های هر دو رشته تکمیل شد و برای تصویب و اجرا به دانشگاه باقرالعلوم ع واگذار شد. @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت ۵۶ (سیلابس‌های کلاسی)  کار دانشجویان و کار اساتید در طول ترم نوعا سختی‌های خودش را داشت. اساتید برای سیلابس درسی در طول ترم وقت زیادی می‌گذاشتند. برنامه هر ترم، روزهای درسی، موضوعات هر جلسه، و متن‌هایی که دانشجویان برای هر جلسه درسی می‌بایست می‌خواندند در سیلابس‌ها معلوم بود. سیلابس معلوم می‌کرد هر جلسه چه متنی باید مطالعه شود. هر دانشجویی علاوه بر تحقیق کل ترم، برای هر جلسه‌‌ی درسی خلاصه  یا همان نوشته (paper) هفتگی (طبق سیلابس) را می‌بایست آماده می‌کرد و دو ساعت قبل از شروع کلاس می‌بایست نوشته خود را در مورد متن تعیین شده به استاد ایمیل می‌نمود. استاد قبل از حضور در کلاس، همه نوشته‌ها و پیپرهای هفتگی دانشجویان را مطالعه می‌کرد و با پاسخ‌ها و توضیحات آماده به کلاس می‌آمد. به رغم چنین سخت‌گیری و انضباط علمی، کِوِن هارت سرِ درس «تثلیث» به دانشجویان خود، در مقایسه با نظام آموزشی آلمانی‌ها، سرکوفت می‌زد در عین حال دلداری می‌داد خب شما آلمانی نیستید. می‌دانم که این رویه در محافل دانشگاهی ما در ایران تقریبا رایج نیست و برخی از اساتید دانشگاهی هم حتی واژه سیلابس را نمی‌دانند که چه معنایی دارد و به چه دردی می‌خورد، و البته دانشجویان ما نیز برای چنین نظام آموزشی سخت بسیار تُرد و شکننده هستند.  @Habibollah_Babai
کتاب «تنوع و تمدن در اندیشه‌ی اسلامی» در کتاب سال امروز حوزه از جمله کتابهای برگزیده بود. تکه‌های این کتاب در باب «تمدن» و «تنوع» و نسبت آن با «توحید» قریب به ده سال در نشست‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه شد و پس از گفتگوهای فراوان به صورت کتاب کنونی درآمد. به رغم این، کتاب صرفا یک درآمدی است بر طرح مسئله و پیچیدگی‌های الهیاتی و اجتماعی موضوع تنوع و توحید در اندیشه تمدنی مسلمانان. @Habibollah_Babai
IPT_Volume 1_Issue 2_Pages 43-74.pdf
1.26M
الحضارة الاسلامیة، المعنی و الهویة در مجله الفکر الاسلامی @Habibollah_Babai
رسانه برای اوکراین، نه برای یمن!! فقط در دو روز گذشته (همزمان با حمله روسیه به اوکراین) ائتلاف سعودی حداقل ۴۳ بار مواضعی را در یمن بمباران کرده و این علاوه بر گلوله باران مناطق مختلفی از روستاها و شهرهای یمن است که در آن مردم غیر نظامی کشته و زخمی شده و می‌شوند و کمتر کسی در دنیای به اصطلاح متمدن امروز از آن باخبر می‌شود یا صدایش به اعتراض بلند می‌شود! این رسانه است که تعیین می‌کند تصاویر ویرانی‌ها و کشته‌شدگان کدامیک از این حملات در معرض دید شما قرار بگیرد و با قربانیان کدام حمله احساس همدردی کنید! امروز با چند میلیارد وجدان دستکاری شده توسط رسانه طرفیم که می‌تواند در یک روز برای عملیات نجات یک سگ در اروپا اشک بریزد و در همان روز از کنار خبر مرگ چندین کودک و زن بی‌دفاع در فلان نقطه خاورمیانه با بی‌تفاوتی عبور کند. (نکته‌ای از سیدعلی موسوی‌نژاد) @Habibollah_Babai
سین برنامه اولین پیش‌نشست همایش «الهیات خدمت». لینک حضور در جلسه فردا شب http://dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai
یادداشت‌های آمریکا، قسمت۵۷ (رَدّی‌های دکتری) یکی دیگر از نشانه‌های جدیت در فضای درسی دانشگاه،  رَدّی‌های دکتری بود. این نکته که گفته می‌شود «ورود به دانشگاه در غرب آسان و خروج از آن بسیار سخت، و ورود به دانشگاه در ایران سخت، و خروج از آن بسیار آسان است» به نظرم تاحدی درست است. قبلا از جناب سجاد یوسف یادی کردم که آن مرحوم از جمله دانشجویانی بود که به دلایلی نتوانسته بود دفاع بکند و بالاخره ناگزیر در کتابخانه دانشگاه ویرجینیا مشغول به کار شده بود. در دوره دکتری‌ام در دانشکده الهیات سر کلاس یکی از اساتید مشهور دانشگاه تهران که مسئولیت مهمی هم در وزارت علوم داشت پرسیدم که آیا شما در دانشگاه تهران رَدّی هم دارید، در پاسخ به من گفتند که نه، عملا ما با دانشجویان کنار می‌آییم تا بتوانند دفاع کنند! @Habibollah_Babai