هدایت شده از مکتبه نقیب سادات اصفهان
🟢 کشف جدیدترین سند تاریخی مرتبط با حضرت رقیه (س)
👈 یک نسخه خطی در ترکیه + روش تجمیع ظنون = یک گام رو به جلو!
1⃣ یکی از موضوعات جنجالی در تاریخ عاشورا، بحث وجود یا عدم وجود دختر خردسالی برای امام حسین علیه السلام است که در شام به شهادت رسید. چنانکه پیشتر بدان اشارت رفت، قدیمیترین سندی که از وجود دختری به نام حضرت رقیه برای امام حسین (علیهماالسلام) حکایت میکند، کتاب لباب الانساب از بیهقی مشهور به ابن فندق است؛ وی رجالی و مورخ پرآوازه شیعی قرن پنجم و ششم هجری میباشد. ابن فندق در بیان فرزندان باقیمانده از امام حسین (ع) صراحتا نام حضرت رقیه سلام الله علیها را ذکر میکند. نسخه چاپی این کتاب در دهه ۸۰، راهی بازار شد و جو سنگینی را که در انکار آن حضرت به راه افتاده بود شکست و مستند تاریخی جدیتری را پیش دید محققین نهاد. نسخه خطی لباب الانساب قبلا در همین کانال منتشر شد و البته هنوز بحثهایی درباره آن طرح میشود
2⃣ جستجو همچنان استمرار داشت مثلا چندی قبل، برخی از پژوهشگران ادعا کردند: "به تازگی به کتاب تاریخی کنز الغرائب فی قصص العجائب (نگارش: ۸۸۲ق) اثر مذمکینی در کتابخانه ملی فرانسه (نسخه ش ۱۹۹) دست یافتند که در آن کتاب مصیبت حضرت رقیه به عنوان دخت سالار شهیدان (ع) آمده است. روضه الشهدای کاشفی نیز روضه حضرت رقیه (س) را از همین ماخذ روایت میکند".
3⃣ در اینجا سه نکته باقی ماند:
▫️ اولاً: لباب الانسابِ مرحوم بیهقی چون اثر یک رجالی شاخص قرن ششم است، اهمیتی فراتر از یک منبع صرفا تاریخی دارد. معالوصف، در آن فقط نام و نسبت حضرت آمده و به روضه ایشان نپرداخته.
▫️ثانیاً: تا سالها کهنترین سند روضه حضرت رقیه (س)، کتاب "کامل بهائی" از عماد الدین طبری (م حدود ۷۰۰ق) قلمداد میشد. کتاب مزبور، چون از آثار قرن هفتم ق بود و پژوهشگران امروزی بیشتر دنبال منابع پیش از قرن هفتم هستند، مورد بیاعتنایی قرار میگرفت.
▫️ثالثاً: ماخذ و منبع اصلی آثاری چون "کامل بهائی" و "کنز الغرائب"، کتاب "الحاوِيَةُ فِي مَذَمّاتِ مُعاوِيه يا مَثالِبُ بنياُمَيَّة" نوشتة قاسم بن محمد بن احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) است که مربوط به قرن پنجم بوده و اکنون اصل آن در دسترس ما نیست.
4⃣ خوشبختانه در فرایند یکی از تازهترین جستجوهای پژوهشی، نسخهای گرانسنگ و نایاب از یکی از کتابهای مأمونی فراچنگ آمده که نامش السنی فی قتل أولاد النبی (ص) است وماجرای شهادت حضرت رقیه (علیها سلام) در آن ثبت است. نسخه خطی مزبور از جمله نسخ مهم کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه میباشد. بنابراین، هر چند کتاب مثالب معاویه را نداریم ولی کتاب دیگر مامونی - که موضوعش تناسب بیشتری دارد - در اختیار قرار گرفته و قدمت اسناد مرتبط با شهادت حضرت رقیه علیها سلام را تا قرن پنجم هجری به سینه تاریخ میسپارد.
5⃣ در ص 104 نسخه خطی مزبور آمده:
▪️«انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
▫️ترجمه: هنگامی که یزید خاندان پیامبر را در یکی از خانه ها ساکن کرد در میان آنها دختری چهارساله وجود داشت که خیلی برای دیدار پدرش مشتاق بود ولی [شهادت پدرش] را از او مخفی کرده بودند،... شبی از خواب بیدار شد و گفت: ای مادرم من پدرم را در خواب دیدم... پدرم کجاست؟ پس همه زنان شیون و فریاد کردند. یزید از صدای گریه زنان بیدار شد و شخصی را فرستاد تا علت این سروصدا را از آنها بپرسد، زنان جریان را برای او تعریف کردند که این دختر پدرش را در خواب دیده است. وقتی این خبر به یزید رسید، آن ملعون دستور داد که سر پدرش را در دامن آن کودک بگذارند. پس وقتی این کار را کردند دختر فریاد زد: این کیست؟ به او گفتند: سر پدرت است. پس دختر بیتابی و گریه فراوانی کرد و از دنیا رفت.
6⃣ این سند، نسبت به نام دختر خردسال و نسبت او با امام حسین (ع) ساکت است. اما ماجرا، دقیقا مطابق جریان شهادت حضرت رقیه (س) میباشد. لذا در یک فرایند علمی، با ضمیمهکردن سایر اسناد حضرت رقیه (س) + کرامات مسلم و استفاده از روش تجمیع ظنون، به نتیجه قابل قبولی میرسیم.
ضمناً برخی اصرار داشتند که مامونی حضرت رقیه (س) را دختر اصحاب معرفی کرده که این سند هرگز چنین نیست
#مکتبه_نقیب_سادات
#رقیه_بنت_الحسین
🆔️ @mnse30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و اين يعني نمونه مؤمنی که زیارتش با معرفت است...👆
#زیارت_با_معرفت
#هیئت_ابناءالزهراء
#شهید_رئیسی
🆔️ @Habnaozahra
هدایت شده از مکتبه نقیب سادات اصفهان
به یک نگاه تمام عمود ها طی شد بمقصد حرم لاله های این صحرا به سایه بان نَبُوَد احتیاج، بردارید که هست بر سَرِ زُوّار ، سایه زهرا سروده : کمال الدین ۲۹/ ۵/ ۱۴۰۳
#اربعین_حسینی
چهارمین همایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی
زمان: یکشنبه 4 مرداد ماه 1403همزمان با اربعین حسینی
شروع مراسم:قرائت زیارت عاشورا ساعت ۶صبح
ساعت شروع همایش پیاده روی ۷صبح
مکان: جوار شهدای گمنام جنب پل تاریخی بابا محمود محله کرافشان شهرپیربکران به سمت امامزاده نصرالدین محمد شهردیزیچه
🔹ستادبرگزاری پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی
#جاماندگان #اربعین
#هیئت_ابناءالزهراء
🆔️ @Habnaozahra
هدایت شده از مکتبه نقیب سادات اصفهان
🏴اربعین حسینی تسلیت🏴
🩸سلام علی قلب زینب الصبور🩸
اعمال روز اربعین🔽
-انجام غسل زیارت و دعا: طبق فرموده امام جعفر صادق علیه السلام، غسل زیارت در روز اربعین مستحب است و برای زدودن آثار گناهان سفارش شده است و به هنگام انجام غسل این دعا را بخوانید:
«بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ اللهُمَّ اجْعَلْهُ نُورا وَ طَهُورا وَ حِرْزا وَ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ وَ آفَهٍ وَ عَاهَهٍ اللهُمَّ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِی وَ اشْرَحْ بِهِ صَدْرِی وَ سَهِّلْ لِی بِهِ أَمْرِی».
-پوشیدن لباس پاکیزه.
-قرائت زیارت عاشورا: قرائت زیارت عاشورا در روز اربعین بسیار سفارش شده است و برای خواننده آن، بشارت قبول دعاها و برآورده شدن حوائج داده شده است.
-خواندن دعای چهل و سوم از صحیفه سجادیه به تعداد ده مرتبه سفارش شده است و فضیلت بسیار دارد.
-ذکر تسبیح و تکبیر: سفارش شده است که قبل از ورود به حرم امام حسین علیه السلام در روز اربعین، صد مرتبه تکبیر بگویید، سپس صد مرتبه لااله الا الله و صد مرتبه هم صلوات بر محمد وآل محمد صلی الله بفرستید. سپس وقتی در مقابل آستان حرم شریف ابا عبدالله قرار گرفتید، بگویید:« لا اله الا الله وحده لا شریک له» و سپس داخل شوید.
-خواندن زیارت اربعین.
#مکتبه_نقیب_سادات
#اعمال_روز_اربعین
🆔️ @mnse30
هدایت شده از مکتبه نقیب سادات اصفهان