مباحث فقهی ۱۴۰۲/۲/۲
موضوع: #فطریه
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر.یکی از واجبات زکات فطره است که در این زمینه چند نکته کوتاه را یادآوری می کنم:
1. انسانی که فقیر نیست باید فطريه کسانی را که در شب عید فطر نان خور او حساب می شوند پرداخت كند. (رساله مراجع م1993)
2. زمان پرداخت فطريه براي كسي كه در نماز عيد شركت كرده تا قبل از نماز عيد فطر بوده و كسي كه در نماز عید فطر شرکت نکرده تا اذان ظهر روز عيد فرصت پرداخت زکات فطریه را دارد و کسی که فطریه را تا این زمان نپرداخته و کنار هم نگذاشته اکنون هر چه سریعتر باید زکات فطره را پرداخت کند ولی نیت ادا و قضا نکند. (خوئي، بهجت، زنجاني: واجب نيست- رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032العروه الوثقي، زكات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج2؛ زکات فطره)
3. کسی که پول فطریه را کنار بگذارد باید همان را پرداخت نماید و نمی تواند آن را جابجا یا عوض کند. (رساله مراجع , ج2,م 2032- عروه الوثقی , ج2, الزکات ,فصل فی وقت وجوبها ,م6 استفتائات , ج2, س3354)
4. پول فطریه را نمی توانید به کالا تبدیل کنید مگر از جانب فقیر وکیل شوید که به عنوان فطریه مبلغ قبض و دریافت کنید و سپس با اجازه او صرف درکالای مورد نظر کنید
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
💠 اعمال روز عید فطر
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
Voice 006_sd.m4a
3.41M
#فطریه۲
#کفاره۲
👈نکاتی که غالبا مردم در باب کفارات به #اشتباه میافتند؛
در دومین فایل صوتی حجت الاسلام دیانت نکات دیگری را توضیح دادهاست.
👈نکات کوتاه #حجتالاسلام_دیانتمقدم را در این زمینه بشنوید.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
🟢همراه علی در ماه خدا با سلام و درورد بر تمام کسانی که در کنار حق هستند و از موقعیت خود سوء استفاد
🟢همراه علی در مبارزه با اختلاس کنندگان
با سلام و درورد بر تمام کسانی که در کنار حق هستند و از موقعیت خود سوء استفاده نمیکنند
⚫️عزل کارگزاران و مجازات آنان به جهت خیانت و سوء استفاده مالی (2)
🔳به عزل کارگزارانی که از موقعیت خود سوء استفاده مالی کرده ومتهم بودند می پردازیم
🔲 چنین به نظر می رسد استفاده از امکانات بیت المال طبق نظر شخص والی از زمان عمر رائج بود به گونه ای که وی نصف اموال کارگزاران را گرفت
📘(الغدیر، ج6، ص382)
◼️و در زمان عثمان فرهنگی رائج بود و افراد خود را در دخل و تصرف بیت المال مجاز میدانستند.
👈زیرا اشکالی به والیان عثمان از این جهت گرفته نمیشد و تصور میکردند این اختیار و حق را دارند.
🟢اما امیر المؤمنین (ع) بر خلاف خلفای قبل در باره استفاده از بیت المال حساس بود.
📘 قسمت عمده این گزارشها در کتاب الغارات آمده است که شهید سلیمانی به جهات مختلف توصیه به مطالعه آن میکرد. البته افراد دیگری هم به جهات غیر مالی به شام رفتند.
1⃣منذر بن جارود معرفی کردیم. در بحث قبل، سرگذشت او مورد بررسی واقع شد.
2⃣ یزید بن حُجّیة تیمی کارگزار ری
⚫️یزید بن حجیه به اتهام اختلاس به کوفه فراخوانده شد
👈 او برای بازجویی در اختیار سعد غلام حضرت قرار گرفت ولی سعد را خواب ربود و یزید بن حجیه فرار کرد و از کوفه به شام فرار کرد
📘( الغارات، ص 360).
3⃣ مصقلة بن هبیره شیبانی کارگزار ارشیره خوره
⚫️مشکل اصلی مصقله این بود که سیصد هزار درهم تعهد مالی برای آزادی اسرای بنی ناجیه داده بود و دو هزار درهم آن را داد و بقیه باقی ماند.
📘(مروج الذهب، ج2، ص 408)
👌حضرت برای پرداخت قرضش او را به کوفه فرا خواند و تا چند روز چیزی نگفت و بعد از چند روز طلب بیت المال را درخواست کرد.
👈 مصقله قول پرداخت آن را داد و از نزد حضرت رفت و گفت اگر عثمان بود می بخشید و شبانه فرار کرد و به شام پیش معاویه رفت
📘(الغارات، ص 248. )
🖊حضرت در سخنی کمک وی را به دیگران ستود و فرارش را نکوهش کرد
📘(نهج البللاغه، خطبه 44).
🔙حضرت خانه وی را تخریب کرد
📘(سیمای کارگزاران، ج1، ص 440).
4⃣عبد الله بن عباس کارگزار بصره
⚫️وی اموال بصره را با خود به مکه برد نامه 40 و 41 خطاب به وی است .
🔙 البته برخی به جای وی عبیدالله را دانستهاند.
✉️بین حضرت و عبد الله نامههایی رد و بدل شد و طبق نقلی وی همه یا بخش عمده آن اموال را بازگرداند.
📘(تاريخاليعقوبى،ج2،ص:205: فلما ردها عبد الله بن عباس، أو رد أكثرها).
✉️بعد از آن حضرت نامهای به وی نوشت که در نهج البلاغه آمده است که عبد الله گوید: بیشترین استفاده را بعد از کلام رسول خدا از آن بردهام
📘 (همان. نهج البلاغه، نامه22).
5⃣قعقاع بن شور ذهلی کارگزار میسان
💰وی طبق نقلی صد هزار درهم از بیت المال برداشت کرده بود.
🏃♂وقتی متوجه شد بر اختلاس او امام علی(ع) آگاه شده از همان جا به شام فرار کرد.
👈وقتی به مجلس معاویه وارد شد چون جمعیت زیاد بود شخصی حرکت کرد و جای خود را به قعقاع داد معاویه در همان جلسه ده هزار درهم به قعقاع داد و قعقاع همه آن را به کسی بخشید که به او جا داده بود. ضرب المثلی به وجود آمد که قعقاع بهترین هم نشین است
📘(ابن ابی الحدید، ج3، ص27).
⚫️قعقاع جزو افرادی بود که در جریان قیام مسلم بن عقیل مردم کوفه را از سپاه شام میترساند
📘(سیمای کارگزاران، ج1، ص 398).
6⃣نعمان بن عجلان زرقی کار گزار بحرین
💰در باره وی نیز گزارش شده که از اموال بیت المال سوء استفاده کرده و به اقوام خود از بنی زریق کمک میکرد
✉️ امام نامهای به وی نوشت. او هم به شام پیش معاویه رفت.
📘(تاریخ الیعقوبی، ج2، ص 201. سیمای کارگزاران، ج1، ص 410).
7⃣ علی بن اصمع مسئول بازاری در بصره
💰وی که جد اصمعی شاعر است. اموالی را در حین مأموریت دزدیده بود که
⚖ حضرت نه تنها او را عزل کرد بلکه دستش را به جهت دزدی قطع کرد
📘(سیمای کارگزاران، ج4، ص780 ).
8⃣ ابن هرمه کارگزار سوق الاهواز
⚫️وی نیز متهم به سوء استفاده از موقعیت خود در نظارت بر بازار بود
✉️ که حضرت طی نامهای به قاضی اهواز دستورات سختی برای مجازات وی صادر کرد.
📘(همان، ص794 . مستدرک الوسائل، ج17، ص403).
⚫️این هشت تن از جمع بیش از 130 تن غیر فرماندهان که تخلف مالی برای آنان گزارش شده است.
🖊استاد علی اکبری ذاکری
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
🟢مباحث فقهی
✳️موضوع:کفاره
سلام علیکم. بسم الله الرحیم.
✅یکی از واجباتی که بعد از ماه رمضان بر برخی از افراد واجب می شود کفاره است
👈 در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:
1⃣برخی از افراد بلافاصله در ماه رمضان یا بعد از اتمام ماه مبارک رمضان می توانند فدیه خود را پرداخت کنند و لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند
👈مانند مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت دارد
👈و همچنین خانم باردار وشیردهی که روزه برای فرزندش ضرر داشته
👌طبق نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای فدیه واجب شده و برای پرداخت لازم نیست تا رمضان آینده صبر کند
👈(مشهور بجز آیت الله فاضل شیرده و باردار در صورت ضرر بر خودش فدیه دارد)
2⃣برخی از افرادی که روزه نگرفته اند، چنانچه
👈 تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند
✅کفاره ای بر آنها واجب نمی شود
👈و چنانچه قضای روزه را نگیرند
✅ باید کفاره بدهند ، مانند مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته.
🔰البته باید توجه داشته باشیم که فدیه همان مد طعام یعنی 750 گرم نان یا غذای دیگر است.
3⃣پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست
👈 مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند.
🔰بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده
❌ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند
👈جهت برداشته شدن تکلیف کافی نیست.
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز
📌 یکشنبه
☀️ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲ شوّال ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 23 آوریل 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. عید سعید فطر (تعطیل)
. شهادت امیر سپهبد محمّد ولی قرنی (۱۳۵۸ هـ.ش)
. روز بزرگداشت شیخ بهایی
. روز معماری
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
❓❓شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟
🔰🔰پاسخ
🟢در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1)
👈یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است.
🔺اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است
🔻 و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند،
🔹 اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند.
📘ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیهالسلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است.
🔴این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است.
🔴 از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد
🔙از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است.
✉️نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشتههاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مىكنيم و فتوا مىدهيم.
✅با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد.
✅بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد.
✅از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کردهاند. (2)
👈به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3)
🟢بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود.
👈مثلا مرحوم کاشفالغطاء در این رابطه مینویسد: «صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4)
👈ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5)
👈مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6)
👈شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7)
👈آیت الله سیستانی نیز می فرمایند:الروايات الدالة على استحباب صيام ستة أيام من شوال غير نقية السند ومن أراد الاتيان به رجاءاً ـ متتابعاً أو متفرقاً ـ فليبدأ فيه بعد مضي ثلاثة أيام من يوم العيد فإنّه قد رود في بعض النصوص المعتبرة النهي عن الصيام بعد الفطر ثلاثة أيام معللاً أنها أيام أكل وشرب.(۸)
❇️بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است
❇️ و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. الغارات، ج 1، ص 250.
📚2. الکافي، ج4، ص148.
📚3. تهذيب الأحكام، ج4، ص 298.
📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51.
📚5. شرح الکافی، ج4، ص 92.
📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 235.
📚7. وسائل الشيعة، ج10، ص519.
📚8.مكتب السيد السيستاني.
✍️ رضا عطائی
#کراهت_روزه_بعد_از_عید_فطر
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز
📌 دوشنبه
☀️ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۳ شوّال ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 24 آوریل 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. تأسیس سازمان فرهنگستان ایران (۱۳۱۴ هـ.ش)
. تأسیس و آغاز به کار رادیو (۱۳۱۹ هـ.ش)
. بازنگری قانون اساسی به دستور امام خمینی قدّس سرّه (۱۳۶۳ هـ.ش)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
🟢 منجی در یهودیت
🌹🌻🌹
🔰«یهود» یکی از ادیان بزرگ آسمانی و توحیدی است که پیروان آن معتقدند؛ خدا(یهوه) از طریق موسی وحی فرستاده است. شخصيتهاي مهم، حوادث تاريخي، قوم اسرائيل، عقايد و اعمال يهوديان و نيز متون مقدس يهودي مكرر در قرآن مطرح شده و مورد داوري قرار گرفته انست.
✅اوج اقتدار بنی اسرائیل در زمان داوود و سلیمان بوده است؛ با انتخاب داوود به پادشاهی، آرزوی قوم برای قیام یک منجی کاملا برآورده شد ولذا عصر او را میتوان دوران شکوفا شدن آرمان مسیحایی در اذهان قوم یهود دانست. ضمن اینکه همه، او را همان ماشیح وعده داده شده می پنداشتند؛ اما داوود بعد از ۴۰ سال حکومت، در گذشت. در نهایت با هدایت کتاب مقدس و بزرگان قوم یهود، ماشیح را یکی از اخلاف خاندان پادشاه داوود میدانند و منتظر فردی از نسل داوود هستند.
♻️در منظومه دین یهود «منجی موعود» دارای نقش، محوری نیست، بلکه مفاهیم «یهوه»، «قوم برگزیده» و «سرزمین موعود»، سه مفهوم محوری در تاریخ یهود هستند.
✳️صهیونیسم عنوان جنبشی است که به بازگشت یهودیان به فلسطین و تاسیس کشور خاص بنی اسرائیل معتقد است. ارض موعود(نیل تا فرات به مرکزیت اورشلیم) ماوا و منتها آرزو آنان است. صهيونيسم يك جنبش سياسي صرف است كه با استفاده ابزاري از ايدئولوژي يهود، براي استيلا بر تمامي زمين و تشكيل حكومت جهاني خويش برنامهريزي ميكند.
💠تفكر صهيونيستي از ديرباز، بر پايه تسخير جهان و نابودي همه امتهاي ديگر استوار شده است. بنابراين، در طول تاريخ دو هزار ساله تلمود و صد ساله پروتكلهاي صهيون، دست پنهان يهود در همه دسيسههاي سياسي، علمي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي، همواره وجود داشته است و وجود دارد.
🌹🌹🌹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
دوستان خود را از معارف مهدوی آگاه کنید ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز
📌 سه شنبه
☀️ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۴ شوّال ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 25 آوریل 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. آغاز هفته کار و کارگر
. رحلت آیت اللّه ابراهیم امینی رحمه اللّه (۱۳۹۹ هـ.ش)
. سالروز واقعه طبس [شکست عملیات پنجه عقاب بر اثر طوفان شن] (۱۳۵۹ هـ.ش)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
موضوع: انحرافات مهدویت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
❌در مساله مهدویت، گاهی کج سلیقگی ها و بدفهمی هایی هست که باید برطرف شود:
1⃣بدانیم که وظیفه ما ملاقات با امام نیست؛
✅ بلکه کسب رضایت امام است.
2⃣بدانیم وظیفه ما در دوارن غیبت، ارتباط با نزدیکترین افراد به آن حضرت است و آن حضرت فرمودند: نزدیکترین افراد به ما، فقهای عادلِ بیهوس هستند که باید در حوادث، به آنها مراجعه کنیم و مخالفت با آنان، به منزله مخالفت با امام معصوم است. «الّرادُ عَلَیهِم کَالّرادُ عَلَینا»
3⃣بدانیم که مهم معرفتِ امام است، ❌گاهی در مباحث مهدویت موضوعی را دنبال میکنیم که هیچ ثمرهای ندارد، مانند ازدواج امام، مکان زندگی امام و…
✳️در حالی که ترجمه و تفسیر آیات مهدویت را نمیدانیم و با معارف ادعیه و زیارات آشنا نیستیم.
4⃣بدانیم جریان غلط، ارائه چهره خشن از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است،
✅ما باید جلوههای محبت امام را برای همه تبیین کنیم، چون ایشان «رحمه للعالمین»، «الرحمه الواسعه» و «امان لاهل الارض» است.
5⃣بدانیم به جای تعیین وقت برای ظهور و مطابقت دادن علائم با حوادثی که اتفاق میافتد،
✅شرایط را فراهم کنیم. وظیفه ما زمینهسازی برای ظهور است.
6⃣بدانیم انتظارِ ظهور به معنای سکوت و سکون نیست؛
✅بلکه حرکت مجاهدگونه است ،همانطور که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: انتظار فرج افضل اعمال است، نه افضل احوال! پس انتظار، عمل است، نه حالت!
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۵ شوّال ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 26 آوریل 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. ورود مسلم بن عقیل [سفیر امام حسین علیه السلام] به کوفه (۶۰ هـ.ق)
. صدور بیانیه سازمان ملل علیه استفاده از سلاح های شیمیایی عراق(۱۳۵۹ هـ.ش)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243