#قدمت_فاطمیه
✅ 💡سندی ارزشمند و بسیار قدیمی از اعتقاد پیروان اهل بیت به خلافت بلافصل امیرمؤمنان، #شهادت حضرت زهرا و سقط شدن #حضرت_محسن بن علی در زمان امام صادق و امام کاظم علیهما السلام
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
یکی از ادعاهای بیاساسی که گاهی از سوی معاندان مطرح میشود، تازه تاسیس بودن اعتقاداتی همچون اعتقاد به خلافت بلافصل امیر مؤمنان علیه السلام و شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها و سقط شدن حضرت محسن بن علی از سوی عمر بن خطاب و یاران وی میباشد!
این در حالیست که فرد منصف و اهل تحقیق با بررسی گزارشهای متعدد در مییابد که این حقایق ریشه در روایات و گزارشهای فراوانی دارد که در مصادر متعدد نقل شده است.
←یکی از ارزشمندترین این گزارشها که میتوان آن را تا این لحظه #قدیمیترین گزارش کشف شده دانست، اثری است متعلق به عبدالله بن یزید فزاری (متکلم و عالم برجسته و مشهور اباضی مذهب) که در دوران امام صادق و امام کاظم علیهما السلام میزیسته و شریک تجاری و هم بحث و مناظرهی #هشام_بن_الحکم (رض) (عالم و متکلم برجسته شیعه و از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام) بوده است.
🔚🔚 وی در کتاب خود با عنوان «الردود» در مقام ردیه زدن بر شیعیان امامیه و معرفی عقاید ایشان که به زعم وی انحرافی و نادرست میباشد، به مواردی اشاره میکند که نشان میدهد تمامی عقاید قطعی و مسلم در نزد شیعه امامیه تا به امروز، همان چیزیست که بزرگان شیعه همچون هشام بن الحکم - که جز از معصوم اخذ نمیکردهاند - در زمان امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام بدان معتقد بودهاند.
🔻🔻وی در مقام معرفی اعتقادات و باورهای شیعیان در زمان خودش (عصر امام صادق و امام کاظم علیهما السلام) چنین مینویسد:
قال عبد الله: ثم جاءت طائفة أخرى إلى رئیسها فقالوا: ما تقول فی علی بن أبی طالب، فإن قوما برئوا منه وأکفروه وقاتلوه، فقال: احذروهم فإنهم أهل البدع، واکتبوا ما أحدثکم، روینا أن علیا کان أول الناس إسلام وأحسنهم مع رسول الله صلى الله علیه وسلم، وآثرهم عظمة عنده فی الإسلام وجهاد المشرکین، فإن النبی علیه السلام آخی بین أصحابه ثم آخی هو علیا، وقال: أنت بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبی من بعدی، وقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، وانصر من نصره واخذل من خذله، ووجه النبی علیه السلام أبا بکر [بتبلیغ] سورة براءة لیقرأها على الناس بالموسم، وینبذ لکل ذی عهد عهده فنزل علیه جبرائیل علیه السلام فقال له: إنه لا یبلغ عنک إلا رجل منک، فرفع النبی علیه السلام السورة إلى علی بن أبی طالب، ووجه بها إلى الموسم. وقال علیه السلام: إن منکم من یقاتل على تأویل القرآن کما قاتلت على تنزیله، فقام أبو بکر وعمر وأصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم، وکل واحد یسره أن یکون هو المقاتل بعد رسول الله صلى الله علیه وسلم ، وکان علی فی ناحیة وهو یخصف نعلیه، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم: یفعل ذلک خاصف النعل، یعنی علیة، وقال علیه السلام یوما وهو یرید أن یأکل طیرة قد طبخ له: اللهم ائتنی بأحب خلقک إلی أن یأکل معی من هذا الطیر، فجاء الله بعلی، فلما رآه النبی علیه السلام سُرَّ، وقال: اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، واخذل من خذله وانصر من نصره، ونحو ذلک من الأحادیث المعروفة فی فضائل علی، فقبل ذلک قوم وهم عوام الناس ودانوا به وتولوا علیا، وقاتلوا معه کل من خالفه، وهم الشیعة والمعتزلة وعامة الأمة. وقام قوم من الشیعة وأفرطوا فی علی کما روی هم محدثهم أیضا أن النبی علیه السلام قال: علی خلیفتی فی أمتی ووصیی من بعدی، ونصبه للناس إماما، وأسر إلیه أشیاء من الوحی لم یعلمها أمته وجعل [إلیه] أمر نسائه من بعده فی یده، وأنه ردت علیه الشمس حین فاتته العصر بعدما غابت، وأنه دابة الله التی تخرج على الناس، ومعه عصی موسی وخاتم سلیمان علیهما السلام، وأنه قسیم الناس یقسم لها أهلها، یقول: هذا لی وهذا لها، وأن أبابکر وعمر رضوان الله علیهما ضربا فاطمة بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم حتى ألقت جنینة، وأن أبا بکر أمر خالد بن الولید حین تخلف علی عن بیعته أن یضرب عنقه إذا سلم أبو بکر من الصلاة، فلما قعد أبو بکر فی التشهد فبدی له، فقال قبل أن یسلم: یا خالد لا تفعل ما أمرتک، ونحو ذلک من الأحادیث المفتعلة الضالة المضلة لمن صدقها وقبلها أولئک المفرطون ودانوا بها وأکفروا من تقدم على على وزعموا أن الأمة کلها ارتدت بعد النبی علیه السلام حین لم یؤمروا علیا، وأنه ظلم وقهر، وبرئوا من أبی بکر وعمر، ومن لم یشهد بمثل شهادتهم، وهم الرافضة لعنهم الله، صاروا إلى ذلک بالروایات وسوء التأویل.
📗📘الفزاری الإباضی، عبد الله بن یزید (متوفای قرن دوم هجری)، الردود، ص9و10 (چاپ بریل)
«1⃣»
عبدالله بن یزید فزاری میگوید:
سپس گروه دیگری به نزد رئیسشان آمدند و گفتند: در مورد علی بن ابی طالب چه میگویی؟ گروهی از او ابراز برائت کردند و او را تکفیر کرده و با وی جنگیدند.
وی در پاسخ گفت:
از اینان بپرهیزید که اهل بدعت هستند و آن چه را برایتان میگویم بنویسید. برای ما روایت شده است که علی بن ابی طالب اولین و برترین مسلمان همراه رسول خدا و با عظمتترین مردم در اسلام و جهاد علیه مشرکان در نزد ایشان بود. پیامبر بین اصحابش پیوند اخوت و برادری منعقد کرد و سپس بین خود و علی بن ابی طالب چنین پیوندی برقرار ساخت و فرمود: [ای علی] منزلت تو نسبت به من همانند منزلت هارون نسبت به موسی است الا آن که پس از من پیامبری نیست. همچنین فرمود: هرکس که من مولای او بودم، علی مولای اوست. خداوندا، هر آن که او را دوست دارد دوست بدار و هر آن که وی را دشمن میدارد دشمن بدار. هرکس که وی را یاری کند یاری کن و هر ان کس که وی را خوار میسازد خوار گردان. پیامبر ابوبکر را برای ابلاغ سوره توبه فرستاد تا آن را برای مردم در مکه بخواند تا هر صاحب عهدی، عهد و پیمان خود را پس بگیرد. در این هنگام جبرئیل نازل شد و به پیامبر گفت: این امر را هیچکس نمیتواند به انجام برساند مگر کسی از خود تو باشد. پس پیامبر ابلاغ سوره توبه را به علی بن ابی طالب سپرد و وی را برای انجام این کار فرستاد. همچنین پیامبر فرمود: برخی از شما در باب تاویل قرآن خواهند جنگید همانطور که من برای نزول آن جنگیدم. در این هنگام ابوبکر و عمر و اصحاب رسول خدا برخاستند و هرکس بدین جهت خوشحال بود که او همان کسی است که پس از رسول خدا در باب تاویل قرآن خواهد جنگید. علی بن ابی طالب در آن زمان در گوشهای مشغول دوختن و وصله زدن کفشش بود. رسول خدا فرمود: آن فرد همان کسی که کفشش را میدوزد و وصله میزند خواهد بود یعنی علی بن ابی طالب. همچنین پیامبر روزی که میخواستند از گوشت پرندهای که برایشان آماده شده بود میل کنند، فرمودند: خداوندا، محبوبترین فرد در نزد خودت را به نزدم بیاور تا با من از گوشت این پرنده بخورد. در این هنگام خداوند علی بن ابی طالب را به نزد پیامبر آورد و هنگامی که پیامبر، علی بن ابی طالب را دیدند خوشحال شده و فرمودند: خداوندا، هر آن کس که وی را دوست دارد دوست بدار و هر آن کس که وی را دشمن میدارد دشمن بدار و هر آن کس که وی را خوار میسازد خوار و خفیف گردان و هر آن کس که وی را یاری میکند، یاری کن. و همچنین سایر احادیثی مشابه این احادیث را نقل میکنند که در باب فضائل علی بن ابی طالب معروف و شناخته شده است. گروهی این موارد را قبول کردند که عوام مردمند و آن را اعتقاد و دین خود قرار داده و ولایت علی بن ابی طالب را پذیرفتند و همراه او علیه تمامی کسانی که با وی به مخالفت برخاستند جنگیدند و اینان همان شیعه و معتزله و عموم امت هستند ؛
و گروهی از شیعیان در مورد علی بن ابی طالب افراط کردند همانطور که محدثشان نقل کرده که پیامبر فرمودند: علی خلیفه من و وصیم در امتم پس از من است و پیامبر، علی بن ابی طالب را به منزله امام برای مردم نصب کرد و مواردی از وحی را به صورت سری در اختیار او قرار داد که آن را به امتش نیاموخت و پیامبر امور همسرانش پس از خود را به علی سپرد و [در واقعهای] هنگامی که عصر فرا رسید و خورشید نزدیک به غروب کردن بود، خورشید برای علی بن ابی طالب بازگشت و همچنین [گفتهاند که] علی بن ابی طالب همان «دابة الله» است که بر مردم ظاهر خواهد شد و عصای موسی و خاتم سلیمان همراه اوست و وی تقسیم کننده بهشت و جهنم است و این که ابوبکر و عمر بن خطاب، فاطمه دختر رسول خدا را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا این که جنینش را سقط کرد و این که ابوبکر هنگامی که علی بن ابی طالب از #بیعت با او سر باز زد به #خالد_بن_ولید دستور داد تا وقتی ابوبکر سلام نماز را داد، خالد بن ولید گردن علی بن ابی طالب را بزند اما هنگامی که ابوبکر برای تشهد نشست، نظرش تغییر کرد و قبل از سلام دادن گفت: ای خالد، آن چه را به تو دستور دادم انجام نده. و دیگر احادیث دروغین و ضاله که کسی که آن را باور کند گمراه میسازد و افراطیان این احادیث را قبول کرده و دین خود قرار دادهاند و به همین دلیل آنان را که خود را بر آن حضرت مقدم داشتند را تکفیر کردهاند و بر این اعتقادند که امت پس از رسول خدا مرتد شدند چرا که علی بن ابی طالب را به خلافت قبول نکردند و علی بن ابی طالب مورد ظلم و ستم قرار گرفت و از ابوبکر و عمر و کسانی که به مانند ایشان شهادت ندهند و معتقد نباشند، ابراز برائت کردهاند و اینان همان روافض هستند که لعنت خدا بر ایشان باد (!!!). با چنین روایاتی و تاویلهای سوء و به این اعتقادات پایبندند.
➖➖➖➖➖
✅ قدمت تاریخی اعتقاد به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در بین شیعیان 🔻قرن دوم یعنی در دوره امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام🔻 که این عالم سُنی محمد عبدالله بن یزید الفزاری در کتاب الردود بدان تصریح کرده است.
←آنچه در اين قسمت فزاري درباره عقايد شيعيان و همچنين گروهی ديگر که از آنان با تعبير رافضه ياد کرده نقل میکند به احتمال زياد عقايدی بوده که فزاری خود از #هشام_بن_حکم مستقيما شنيده بوده و يا در آثارش خوانده بوده است. از اين نقطه نظر اطلاعات اين قسمت دارای اهميتی مضاعف است. و مشخص میشود شیعیان در دوران امام کاظم و امام صادق معتقد بودند حضرت زهرا توسط ابوبکر و عمر به شهادت رسیده است که شیعیان هم اینها را از ائمه علیهمالسلام شنیده بودند.
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 29 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
ابن قتیبه دینوری آورده است: «عمر به ابوبکر گفت: ما فاطمه را از خود خشمگین ساختیم؛ بیا نزد وی رفته او را از خود خشنود سازیم؛ به همین روی از او اذن ورود خواستند؛ ولی فاطمه (علیهاالسّلام) به آن دو اجازه نداد؛ به همین روی نزد علی (علیهالسّلام) رفته و با وساطت ایشان خدمت حضرت زهرا (علیهاالسّلام) شرفیاب شدند؛ امّا چون نشستند حضرت از آنها روی گرداند و پاسخ سلام آنها را نداد. ابوبکر اینچنین آغاز به سخن کرد: ای دختر پیامبر! به خدا سوگند نزدیکان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) برای من، از نزدیکان خودم ارزشمندترند؛ چنانکه تو برای من از عایشه محبوبتری! ای کاش روزی که پیامبر از دنیا رفت، من نیز مرده بودم؛ آیا به نظر تو، من که از جایگاه و شرافت تو آگاهم، تو را از حق و میراثت از پیامبر محروم کردهام؟ در حالیکه من از پدرت شنیدم که فرمود: «ما ارث به جای نمیگذاریم و آنچه هست صدقه است.» فاطمه (علیهاالسّلام) فرمود: «اگر حدیثی را برایتان نقل کنم آن را تصدیق کرده و به آن عمل میکنید؟ گفتند: آری! فاطمه (علیهاالسّلام) فرمود: شما را به خدا سوگند! آیا شما دو نفر از پیامبر نشنیدید که فرمود: خشنودی فاطمه خشنودی من و ناراحتی او ناراحتی من است؟ هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد و احترام کند، من را دوست داشته و احترام کرده و هر که او را خشنود کند، مرا خشنود کرده و هر که فاطمه را ناراحت کند، من را ناراحت کرده»؟ آن دو اعتراف کردند: «آری! ما از رسول خدا اینگونه شنیدهایم.» فاطمه فرمود: «پس من خدا و فرشتگان را شاهد میگیرم که شما دو نفر، من را آزردید. به خدا سوگند! در ملاقات با پدرم از شما دو نفر شکایت کرده و پس از هر نماز نفرینتان خواهم کرد.»
الامامة و السیاسة، ابنقتیبه دینوری، ص30.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
#نشست_علمی
به مناسبت سالگرد آیت الله #سعادت_پرور ره
موضوع:
تبیین ساختار و روش اخلاق عرفانی براساس کتاب سرالاسرا (شرح حدیث معراج، تالیف آیت الله سعادت پرور)
سخنران: حضرت آیت الله تحریری حفظه الله
زمان: پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲
ساعت: ۹:۳۰ صبح
مکان: باجک۱، کوچه۱، بعد از مسجد سید اسماعیل کوچه۵ آخر کوچه بن بست سلطانی مرکز تخصصی اخلاق و معنویت آیت الله سعادت پرور(منزل آیت الله سعادت پرور ره)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
تبعیض در قضاوت
ابن حجر مکی از ابن شبه نقل میکند: «به زید گفته شد که ابوبکر فدک را از فاطمه (علیهاالسلام) گرفت؛ زید (در توجیه کار خلیفه) گفت او مهربان بود و کراهت داشت روش پیامبر را تغییر دهد کاری که ایشان ترک کرده انجام دهد، پس آن را از فاطمه زهرا (علیهاالسلام) گرفت؛ پس فاطمه به ابوبکر گفت که رسول خدا فدک را به من داده است. ابوبکر گفت: آیا شاهدی بر ادعای خود داری؟ پس برای فاطمه، علی و ام ایمن شهادت دادند؛ ابوبکر در جواب فاطمه گفت: آیا با شهادت یک مرد و یک زن، میخواهی حق خود را بگیری؟ سپس زید گفت: اگر بنا بود من هم در آن قضیه قضاوت کنم، به شیوه ابوبکر قضاوت میکردم.»[1]
❓❓اما سؤال این است که ابوبکر که از برخی از صحابه مثل جابر شاهد نخواست و یا مانند رسول خدا در قضیه ذوالشهادتین، که پیامبر اکرم شهادت یک مرد را، به منزله دو شاهد قرار داد، شاهدان حضرت زهرا (سلام الله علیها) که خودش هم صدیقه است، و شاهدانش نیز یکی (امیرالمؤمنین) از عشره مبشره است و دیگری (ام ایمن) را خود ابوبکر به بهشتی بودنش اقرار کرد را در حد نصاب شاهدان میپذیرفت.
📖الصواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ج1، ص158 و ج1، ص94.
📸 گزارش تصویری دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور با رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 "حرکت عظیم حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)"
🔸 گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
چرا اصحاب از حضرت زهرا(س) دفاع نکردند؟.Mp3
970.7K
🎙 چرا اصحاب از حضرت زهرا (سلام الله علیها) دفاع نکردند؟
◀️ پاسخ از حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)
#حضرت_زهرا #اصحاب #دفاع #جباری #شبهه #شبهات_فاطمیه
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 30 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🏴فاطمیه
گریه امیرمومنان علی(ع) در شهادت حضرت فاطمه(س) از زبان #مسعودی از علمای اهل تسنن
مسعودی(م346ق) می نویسد:
و لما قبضت جزع عليها بَعْلها علي جزعاً شديداً و اشتد بكاؤه و ظهر أنينه و حنينه و قال في ذلك:
لكل اجتماع من خليلين فرقة و كل الذي دون الممات قليل
و إن افتقادي فاطما بعد أحمد دليلٌ على أن لا يدوم خليل
ترجمه:
بعد از وفات #فاطمه(س)، شوهرش #على(ع) از غم مرگ او بسیار #گریه و فغان كرد و شعرى گفت بدين مضمون:
«اجتماع هر دو دوست بفراق ميكشد اما هر چه بجز مرگ باشد نا چيز است اينكه من فاطمه را از پى احمد از دست دادم نشان ميدهد كه دوست دائم نمى ماند»
📚زبیربن بکار، اخبار الموفقیات، ص194؛
📚مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص291.
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1372 در پیامی که به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید صادر فرمود، در بیان جایگاه شیخ مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینه کلام و فقه فرمودند: «شیخ مفید در سلسله علمای امامیه فقط متکلم و فقیه سرآمد برجسته نیست بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته کلام و فقه تا امروز در حوزههای علمی شیعه امتداد یافته و ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجا مانده است.
کار بزرگ (شیخ) مفید اثبات این مطلب است که عقل به طور مستقل از فهم همه مباحثی که در علم کلام مطرح میشود، ناتوان است، مثلاً در باب صفات خدا مانند اراده و سمع و بصر و امثال آن، عقل به مدد وحی است که میتواند در وادی معرفت درست گام نهد و به تنهایی وارد شدنش در این وادی که مربوط به حضرت حق جلّ و علا است، ورود در تیه ضلالت است. این در واقع مضمون همان روایاتی است که آدمی را از تکلم در باب خدای متعال نهی میکند. پس کار مفید، محروم کردن عقل از قلمرو متعلق به او ـ که در آن سمع و وحی را راه نیست ـ یعنی وادی اثبات صانع و استدلال بر وجود باری یا توحید یا نبوت عامه نیست، بل محدود کردن عقل به همان حدودی است که خالق عقل برای او معین کرده است تا به گمراهی نیفتد.»
در حوزه مهدویت برخی از رسائل شیخ مفید در این باب به دست ما رسیده است؛ از جمله «المسائل العشر فی الغیبة» است که در آن به 10 سؤال در این باره پاسخ داده است. «فی الغیبة»، «مختصر فی الغیبة»، «النقض على الطلحی فی الغیبة»، «جوابات الفارقیین فی الغیبة»، «الجوابات فی خروج الإمام المهدی(ع)».
دلیل_دفن_شبانه_حضرت_زهرا_از_منابع_عامه.pdf
252.1K
📚 #کتاب #مقاله #دلیل_دفن_شبانه_حضرت_زهرا سلاماللهعلیها از مصادر عامه
▪️ارائه مصادری از #اهل_سنت در مورد #وصیت به دفن شبانه
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_فاطمیه
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243