eitaa logo
هادیان هدایت
198 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
706 ویدیو
390 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 | شکر خدا، غدیری‌ام 💐 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 📎 📎 📎 📎 📎 🎀🌸عید غدیر مبارک🌸🎀
🎙احکام کوتاه منبر ❤️❤️ عقد اخوتحکم عقد اخوت جاری کردن عقد اخوّت چه احکامی دارد ؟ 1⃣عقد اخوت در کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان در اعمال روز عید غدیر آمده است و در آنجا آمده که پس از عقد اخوت جمیع حقوق خود را جز دعا و زیارت و شفاعت ساقط کنند و عقد اخوت الزام آور نیست و تکلیف واجبی ایجاد نمی کند. و در هر حال انجام این کار در غیر روز غدیر به امید مطلوبیت اشکال ندارد. 🖊آیت الله خامنه ای 2⃣ شايسته است برادران مومن، در روز غدير، با يکديگر عقد اخوت و برادري به شکلي که در مفاتيح آمده، جاري کنند که بعد از آن سزاوار است برخي امور را رعايت نمايند: 1- براي يکديگر دعا کنند. 2- در زيارت ها بجاي ديگري نيز زيارت کنند. 3- در آخرت يکديگر را شفاعت کنند. 🖊 آیت الله مکارم 🔰انحصار عقد اخوت در عید غدیر ❓آیا عقد اخوت فقط در روز عید غدیر باید صورت گیرد؟ 1⃣ انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست هرچند اولی و احوط است. 🖊آیت الله خامنه ای 2⃣عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به قصد رجاء مانعی ندارد. 🖊 آیت الله مکارمعقد اخوت برای بانوان ❓ آيا خانم‏ها هم میتوانند مانند آقايان عقد اخوّت بخوانند؟ عقد اخوت مخصوص مردان می باشد و نسبت به زنان مشروعیت آن ثابت نیست. 🖊آیت الله خامنه ای 2⃣زنان نیز مى‏ توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند. 🖊 آیت الله مکارم 📩 (آیت الله خامنه ای) شماره استفتاء: 927899 تاریخ استفتاء: 1397/09/08و 646813 تاریخ استفتاء: 1395/02/03 و شماره استفتاء: 481942 تاریخ استفتاء: 1393/07/20 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259928 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259930 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259929
⚡️تاریخ ولادت امام کاظم ( سلام الله علیه) 🔻نظر حضرت آیت ‌الله شبیری زنجانی در مورد سالروز ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام): 🔹باسمه تعالی ولادت با سعادت امام هفتم موسی بن جعفر (علیهماالسلام) مانند ولادت سایر معصومین مورد اختلاف است، در نتیجه اظهار نظر قطعی ممكن نيست. ليكن با در نظر گرفتن پاره ای از قراین ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجه ارجح می باشد، بنابراین اگر روزی از روزهای ثلث اخیر این ماه یا بیستم آن _ که در حدود زمان ولادت است _ به عنوان بزرگداشت انتخاب شود وظیفه تعظیم شعائر عملی خواهد شد. سید موسی شبیری زنجانی
❓❓میلاد امام کاظم در ماه صفر است یا ذی‌الحجه؟ استاد یوسفی غروی: 🔰در کشور ما روز هفتم صفر، به‌عنوان سالروز میلاد امام کاظم تبریک گفته می‌‏شود؛ 🔻درحالی‌که هرچند طبرسی در «اعلام الوری» و «تاج الموالید» نیز شهرآشوب در «مناقب آل ابی‌طالب» در قرن پنجم و ششم، روز هفتم صفر را برای میلاد امام کاظم ذکر کرده‌اند؛ 👈 اما همان طور که علامه شوشتری صاحب «قاموس‌الرجال» گفته قبل از قرن پنجم «لم یُعیّن أحدٌ شهره» یعنی هیچ‌کس ماه‌ ولادت امام کاظم را تعیین نکرده است؛ چه برسد به روز ولادت! 🟢 در منابع قدیم‌تر، مثل «اصول کافی» یا حتی «ارشاد» شیخ مفید، اصلاً روز میلاد امام کاظم ذکر نشده، 👈بلکه تنها سال ولادت آن حضرت، سال ۱۲8هـ ذکر شده است. 🔸در «المحاسن» برقی از ابی‌بصیر نقل شده که من سال ۱۲۸ ه.ق همراه با امام صادق به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (در نزدیکی مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آن‌جا به دنیا آمدند. 👌 بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند 🔻بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ 👌 بنابراین میلاد امام کاظم در زوهای آخر ماه ذی‌الحجه بوده است. 👌از آنجاکه ذی‌الحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه.ق نوشته شده است. 🔺پس تاریخ هفتم صفر به‌عنوان سالروز میلاد امام کاظم اصلا صحت ندارد 🔺 و علمای شیعه بنا را بر این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد. 🔸من تاکنون در هيچ تقويمي قبل از رحلت مرحوم آيت‌الله بروجردي، نديدم که ميلاد امام باقر و امام کاظم در ماه صفر ذکر شده باشد. 🔻اين ماجرا پس از درگذشت مرحوم بروجردي که علما عليه شاه قيام کردند، انجام شد. شاه تصميم گرفت عليه حوزه اقدامی کند و چون حوزه هفتم ماه صفر را شهادت امام حسن مجتبي مي‌دانست، 🔺آخوند‌های درباری آن وقت، از کتاب‌ها استخراج کردند که ولادت امام کاظم، هفتم صفر است و سوم صفر را هم ولادت امام باقر اعلام کردند. 🔺بدین ترتیب به دستور شاه در تقويم‌ها اين روز به‌عنوان ميلاد امام کاظم ثبت شد. هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از اين موضوع، دفاتر مراجع و علما هفتم صفر را به‌عنوان شهادت امام حسن مجتبي می دانند و عزاداری می کنند، اما صداوسيما و رسانه‌ها اين روز را به‌عنوان روز ميلاد مطرح می کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌧بارون با طعم بادمجون و موز🍌🍆 🔸آسمون هم باردار شد😂 🎓پیشرفت تکنولوژی همه چیز رو میسر کرده تولید از ما نشر با شما 🆔 @AfandStudio
🖼 | حجاب در ایرانِ باستان 🗓 به مناسبت ۲۱ تیرماه؛ روز عفاف و حجاب 🗒 ورق بزنید ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
امامت در آیه مباهله.pdf
1.17M
📚 امامت در آیه مباهله ✏️ نویسنده: رضا کاردان 🇮🇷 ناشر: نشر دیجیتال قائمیه ⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۵ ه.ش 📄 تعداد صفحات: ۱۴۱ 📣 زبان: فارسی #️⃣ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
2_144150372996001341.mp3
26.69M
🟢🟢🟢🟢 👈 استفتائات جديد آیت الله العظمی خامنه­ اي 🎤حجت الاسلام والمسلمين حاج آقای رضايي مسئول استفتائات دفتر ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
نشست تخصّصی ناگفته‌هایی از انجمن حجتیّه اساتید: 👤 حجّت‌الاسلام دکتر ابوطالبی 👤 حجّت‌الاسلام امین‌نیا 👤 حجّت‌الاسلام اکبری آهنگر ✅ امکان شرکت رایگان به صورت حضوری و مجازی ⏳ آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ 🌐 نشانی ثبت‌نام: survey.porsline.ir/s/T5EURUi5
🚨 فردا ساعت 12:57 فرصت تعیین دقیق جهت قبله را از دست ندهید 🔰 امکان تعیین دقیق قبله براساس تابش خورشید 🔹 ۷ خرداد و ۲۵ تیر هر سال فرصتی ایجاد می‌كند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه‌ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود. 🔆 در حقیقت در لحظه اذان ظهر در روزهای ۷ خرداد و ۲۵ تیر خورشید درست بالای خانه كعبه بوده و خانه خدا هیچ‌گونه سایه‌ای نخواهد داشت. 🔸 با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین در ساعت 12:57 روز یک‌شنبه ۲۵ تیر، جهت سایه علامت‌گذاری و خلاف جهت سایه به سمت خورشید، جهت دقیق قبله را نشان می‌دهد. توجه: علاوه بر روز ۲۵ تیر ، در یک روز قبل و یک روز بعد از آن نیز می‌توان همین عمل را انجام داد و تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی‌شود. یعنی روز‌های ۲۴ و ۲۶ تیر. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
عاشورا‌پژوهی استاد حسین‌زاده.pdf
1.29M
✳️ فایل Pdf کتاب عاشورا پژوهی 🖌 نویسنده: استاد محمد حسین‌زاده یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1️⃣ دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا 🔷 معرفت‌شناسی مستندات نهضت عاشورا 2️⃣ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات؛ رخدادهای عاشورا در منابع روایی 🔶 بخش اول: پیروزی خون بر شمشیر 🔶 بخش دوم: مصیبت‌های عاشورا 📝 انتشارات نشر معارف
وبینار آموزشی روش پاسخگویی به شبهات عزاداری با تدریس حجةالإسلام علیزاده موسوی ساعت ۱۷ لینک ورود به جلسه آنلاین👇 🌐 https://bbb01.dte.ir/b/qfx-1ph-6wp-ikm
جلسه دوم وبینار آموزشی روش پاسخگویی به شبهات عزاداری با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیزاده موسوی لینک ورود به جلسه آنلاین👇 🌐 https://bbb01.dte.ir/b/qfx-1ph-6wp-ikm
❓❓پرسش آیا روایت ذیل که در ایام محرم داخل فضای مجازی منتشر شده است، معتبر می باشد؟ (قال الإمام الصادق ع: مَنْ علّقَ علماً اسوداً علی بابِ دارِهِ أوْ سطحِ بیتِهِ فی ایّامِ عزاءِ جدّی الحسین ع دَعَتْ لهُ ولأهلهِ أمُّنا فاطمةُ س صباحاً ومساءً : کسی که پرچم سیاهی در ایام عزای جدم حسین(ع) بر در خانه‏‎اش یا بالای آن آویزان کند، مادرمان زهرا(س) صبح و شب برای او و خانواده‏‎اش دعا می‏‎کند.) 🔰🔰پاسخ در پاسخ به پرسش بالا، به نکته هایی باید توجه نمود: 1⃣بدون شک نصب پرچم سیاه، نمادی مهم از عزاداری هست و امری مطلوب بوده و هیچ شخصی، از این کار جلوگیری نمی نماید؛ ولی باید توجه داشت که آیا این روایت خاص، از زبان اهل بیت علیهم السلام صادر شده است یا خیر؟ 2⃣ حقیقت این است که روایت فوق، در هیچ منبع حدیثی معتبری ذکر نشده است و هیچ سندی نیز نداشته و جعلی هست. ❓ چرا باید برای ترغیب مردم به چنین امر پسندیده ای، حدیث جعل کرده و به اهل بیت علیهم السلام ، جمله دروغ نسبت داده شود؟؟؟ ❌دقت شود برخی افراد برای این روایت جعلی و دروغین ، بیان کرده اند که این در کتاب مقتل مبکی العیون،ص111 نقل شده است. 3⃣مقتل مبکی العیون، تالیف محمدحسین بن محمدابراهیم شیرازی گیلانی است 👈این مقتل در صد و بیست مجلس(احتمالا برای منبریان) فراهم شده است. 👈🏻او از واعظان و منبریان گیلانی نسب و ساکن در شیراز بوده است. 👈🏻مولف کتاب، از شاگردان سید شفتی بوده 📖(فهرست نسخه‏‎های خطی کتابخانه آیةالله العظمی گلپایگانی، ج2، ص158) 4⃣قدیمی ترین منبعی که این حدیث در آن نقل شده است، همین کتاب می باشد. و از زمان تالیف این کتاب زمان زیادی نگذشته است؛ 👈این کتاب به هیچ عنوانی، جزء منابع متقدم و معتبر حدیثی نمی باشند و مطالب غیرمعتبر در این کتاب، بسیار دیده می شود. پس این حدیث در منابع معتبر نقل نشده است. 🕐زمان تالیف کتاب 👈🏻مولف، در این کتاب حمله وهابیان به کربلا را در سال 1216ق و نیز حدود سال 1258 را به گزارش چاووش‏‎ها و شاهدان عینی آورده است. ✅طبق قرائن بالا ، مشخص می شود زمان تالیف کتاب مبکی العیون پس از سال 1258ق یعنی حدود ۱۸۶سال پیش، بوده است. 🔰طبق مطالب بیان شده، این مسئله روشن می شود که این کلام، روایت امام صادق علیه السلام نمی باشد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
پرسش: آیا روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده و میگوید روزه گرفتن در اول محرم برای کسانی که بچه دار نمی شوند توصیه شده دارای سند معتبر است؟ پاسخ: 1 - این روایت می گوید روز اول محرم برای استجابت دعایتان روزه بگیرید زیرا زکریا (علیه السلام) در این روز روزه گرفت و آنگاه از خداوند فرزند خواست (و با اینکه همسرش عقیم بود) خدا به آنها بچه داد. 2 - این روایت (دستکم از هزارسال پیش) در کتب معتبر و قدیمی حدیث شیعه نقل شده و سندش در حدی هست که روزه اول محرم به قصد استجابت دعا و به قصد رجاء را بتوان با تکیه بر آن ترویج کرد. 3 - در این روایت، استجابت دعا اختصاص به بچه دار شدن ندارد بلکه برای هر حاجتی می توانیم این روز را روزه بگیریم زیرا امام رضا (علیه السلام) - طبق روایت- فرمودند: روزه گرفتن در این روز موجب استجابت دعاست و نفرمودند این توصیه فقط برای بچه دار شدن است. بنابراین هر دعایی بکنیم امید استجابت آن برای روزه دارانِ این روز، بسیار است. 4 - منابع این روایت: این حدیث را شیخ صدوق (ره) در حدود هزار سال پیش در کتب زیر نقل کرده اند: من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 91 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 299 الأمالي( للصدوق)، ص: 129 5 - متن و سند روایت: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ- فَقَالَ لِي يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا ع‏ ....
با عرض سلام و تحیت. احتراما به استحضار شریف شما مخاطبین گرامی می‌رساند: بر اساس گزارش‌های واصله تا این لحظه، هلال ماه محرم سال ۱۴۴۵ هجری قمری در غروب سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ، فقط با چشم مسلح در شهرهای سمیرم، درچه، زرین شهر و تیران ( استان اصفهان ) و نیز دهلران ( استان خوزستان ) ، شیراز و بوشهر رؤیت شده؛ أما هیچ گزارش موثقی دال بر رؤیت با چشم عادی به دست نیامده است. إن شاء الله گزارش تفصیلی متعاقبا تقدیم خواهد شد.
🔰بررسی گزارش های ورود امام حسین(ع) به کربلاء (۱): 🔻بنابر گزارش ابومخنف، امام حسین(ع) در مسیر از سمت چپ کوفه حرکت می کردند و در طی راه، سعی در متفرق کردن همراهانشان داشتند که هربار حر و لشکریانش مانع می شدند و به همین ترتیب از پگاه تا نیمروز به همین منوال طی طریق کردند تا به محدوده نینوی رسیدند. ⚫️در اینجا بود که پیکی از جانب ابن زیاد رسید و نامه ابن زیاد را به حر تسلیم کرد که به او دستور داده بود بر امام سخت گیرد و حضرت را بر مکانی بدون پناهگاه و بی آب فرود آورد 📖 (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٨). 🔻در روایت دینوری آمده است که هرگاه امام به سوی بادیه میل می کردند، حر مانع می شد پس اندک مسیری را به سمت راست رفتند (احتمالا با منع حر از حرکت ایشان به سمت چپ و سوی بادیه، حضرت مجبور به حرکت در خلاف جهت قبل گشتند) و همین طور مسیر را پیمودند تا پیک ابن زیاد سر رسید 📖(الأخبار الطوال ص٢٥١). 👌امام و اصحابشان در واکنش به اقدام حر که قصد داشت آنها را در همان مکان مجبور به توقف کند، از وی خواستند که به آنان اجازه دهد در یکی از قریه های اطراف، نینوی، غاضریه یا شفیه فرود آیند 📖(تاريخ الطبري ج٥ ص٤٠٨_٤٠٩، أنساب الأشراف ج٣ ص ١٧٦، الأخبار الطوال ص٢٥٢). 🔺اما حر با اشاره به اینکه ابن زیاد فرستاده اش را به عنوان مرصد بر او گماشته این پیشنهاد را غیر قابل قبول دانست. ⚔در اینجا زهیر بن قین به امام پیشنهاد آغاز پیکار می دهد ❌ اما حضرت نمی پذیرند. 🏖اما زهیر به امام پیشنهاد می دهد که به یکی از قرای حصینه اطراف که در کنار ساحل فرات واقع است بروند و اگر لشکر حر از رفتن به آن مکان منع کردند با آنان کارزار کنند زیرا کارزار با گروه های بعدی که پس از آن خواهند آمد دشوار تر خواهد بود. 📖(تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٩). ✉️در نامه ابن زیاد تأكيد گردیده بود که امام را از فرود در قریة حصینة و نزدیک آب بازدارند. 👌اما زهیر دقیقا پیشنهاد فرود در قریه ای با چنین ویژگی را عنوان می کند. 🔰در روایت طبری از ابومخنف تنها اشاره شده که امام از نام آن قریه می پرسند و چون نام آن عقر بود می فرمایند: اللهم انی اعوذ بک من العقر. و سپس در آن منطقه فرود می آیند 📖 (همان). 👈اما در این گزارش به درگیری و کشمکش امام و سپاه حر در هنگام فرود اشاره نشده است در حالیکه مناسبات دو طرف، این درگیری را اقتضاء می کرده است. 👌اما در گزارش دینوری به جزئیات بیشتری اشاره شده است. در گزارش وی امام از حر می خواهند که اندک مسافت دیگری را بپیمایند و سپس فرود آیند. حر نیز از سر ناچاری موافقت کرده و اندک مسیری را می پیمایند. اما در اثناء مسیر، آنگاه که به نزدیکی فرات می رسند، حر و اصحابش مقابل امام ایستاده و ایشان را از ادامه راه باز می دارند و حر می گوید: در این مکان فرود آی که فرات به شما نزدیک است: انزل بهذا المكان فالفرات منك قريب 📖(الأخبار الطوال ص ٢٥٢). 🔰باید توجه شود که در طول مسافرت امام و اصحابشان با حر و لشکریانش، مختصر درگیری ها و تندی هایی بین دو طرف اتفاق افتاده بوده و هیچ یک از دو طرف موفق به اعمال رأي و نظر خویش به طور کامل نشدند. 👌 در اینجا نیز امام کاملا برخلاف فرمان ابن زیاد قصد توقف در قریه ای حصینه و نزدیک آب داشتند و حر نتوانست از حرکت امام جلوگیری کند. اما با رسیدن حضرت به مکانی نسبتا مطلوب، حر شدت عمل را بیشتر کرد و مانع از ادامه حرکت امام و یارانشان گردید. 👈امام پس از ممانعت حر، از نام آن مکان سوال کردند و در پاسخ به ایشان عرض شد: کربلاء ! حضرت فرمودند: ذات کرب و بلاء ! و سپس خاطره ای از پدرشان هنگام رفتن به سوی صفین را بیان کردند که حضرت امیرالمؤمنين(ع) هنگام عبور از آنجا، از نام آن سرزمین پرسیده و سپس فرمودند: هاهنا محط رکابهم و هاهنا مهراق دمائهم: اینجا محل فرود آمدن رکاب آنها و محل ریخته شدن خونهای آنهاست. ❓❓پس از ماجرا از حضرت سوال گردید و ایشان فرمودند: ثقل لآل بیت محمد(ص) ینزلون هاهنا 📖 (الأخبار الطوال ص ٢٥٣). 👌 و سپس امام حسین(ع) بعد از بازگو کردن کلام پدر بزرگوارشان فرمان داده و بار و بنه خویش را در همانجا فرود آوردند. در یادداشت بعدی به روایت های دیگر از فرود امام به کربلاء اشاره خواهد شد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243