یابنت موسی ابن جعفر
قال مولانا الرضا علیه السلام:
مَن زارَها عارِفا بِحَقها فَلَهُ الجَنَّهُ
امام رضا علیهالسلام فرمودند:
هرکس او(حضرت معصومه علیهاالسلام)را
بامعرفت زیارت کندبهشت پاداش اوخواهدبود.
📗بحارالأنوار،ج۱۰۲،ص۲۶۶
به يمن مقدمت قم هم شده يك قطعه از جنت
كويری بود قبل از تو كه با نورت مصفاشد
شخصی به نام علی بن عاصم کوفی میگوید:
به امام عسکری عرض کردم که من نابینا هستم و قدرت این که در عمل شما را نصرت کنم ندارم و در توانم نیست غیر از این که ولایت شما را داشته باشم و شما را دوست بدارم و برائت و بیزاری از دشمنانتان بجویم و در خلوت ها و تنهایی دشمنان شما اهل بیت را لعن کنم. پس حال من چگونه است ای آقای من، ای امام عسکری؟ امام عسکری فرمودند که پدر من امام هادی از جدم رسول خدا برای من حدیث کرد کسی که توانایی نداشته باشد ما اهل بیت را در عمل نصرت کند و در خلوت های خود دشمنان ما را لعن کند، خدا صدای این فرد را که دارد لعن می کند در همان خلوت به همۀ ملائکه می رساند. وقتی هر یک از شما شیعیان ما دشمنان ما را لعن می کند، همۀ ملائکه به یاری او می شتابند و آنها هم مشغول لعن کردن می شوند، و تازه دشمنانی را که این شیعه نتوانسته است لعنشان کند آن ملائکه از طرف او شروع می کنند به لعن کردن. وقتی صدای این دوست ناتوانی که در خلوتی دارد دشمنان اهل بیت را لعن می کند به ملائکه می رسد برای این شخص شروع می کنند به طلب مغفرت و استغفار کردن و ستودن و ستایش کردن و ثنا گفتن برای او.
«و قالوا: اللّهم صلّی علی روح عبدک هذا الّذی بذل فی نصرة أولیائه جهده و لو قدر علی اکثر من ذلک لفعل»
و ملائکه می گویند خدای ما درود بفرست بر روح بندۀ خودت که دارد تمام توان خود را در راه نصرت و یاری اولیاء تو بذل می کند و اگر او بر چیزی بیش از این قدرت داشت حتما انجام می داد. او در توانش بیش از این نبود که در یک خلوتی نشست و شروع کرد به لعن کردن، و الّا اگر قدرت داشت آدمی نبود که فقط به لعن کردن در خلوت بسنده کند. بلکه به میدان عمل می آمد و اولیاء تو را در عمل هم نصرت می کرد.
«فاذا النّداء من قبل الله تعالی»
در اینجا ندایی از جانب خدای تعالی می آید، تا حالا ملائکه بودند.
«یقول: یا ملائکتی انّی قد اجبت دعاءکم فی عبدی هذا و سمعت نداءکم و صلّیت علی روحه مع أرواح الأبرار و جعلته من المصطفین الأخیار»
خدای متعال می فرماید: ای ملائکۀ من من دوست می دارم این دعایی که شما در حق این بندۀ من می کنید، یا من اجابت کردم آن دعایی را که شما در حق بندۀ من کردید، و ندا و صدای شما را شنیدم و درود فرستادم بر روح این فردی که در خلوت دارد همراه با ارواح نیکان عالم دشمنان اهل بیت را لعن می کند، و او را از نیکان برگزیدۀ عالم قرار دادم.
از وصایاى امام کاظم «علیه السلام» به هشام:
یا هشام! مکتوب فی الإنجیل
«طوبى للمتراحمین، أولئک هم المرحومون یوم القیامة.
طوبى للمصلحین بین النّاس، أولئک هم المقرّبون یوم القیامة.
طوبى للمطهّرة قلوبهم، أولئک هم المتقون یوم القیامة.
طوبى للمتواضعین فی الدنیا، أولئک یرتقون منابر الملک یوم القیامة».
(تحف العقول صفحه 393)
خوشا به حال آنان که نسبت به دیگران مهربانى و ترحم دارند، این چنین افراد روز قیامت مورد رحمت حق تعالى قرار مىگیرند. خوشا به حال آنان که به اصلاح بین مردم پرداخته سعى در رفع کدورت و اختلافات آنان مىنمایند اینان در جهان آخرت در زمره مقربین خواهند بود.
خوشا به حال آنان که قلوب خود را از رذائل و آلودگىهاى اخلاقى همچون کینه، حسد، بخل و دنیا دوستى پاک نگاه مىدارند. اینان در جهان دیگر در صف متقین و پرهیزکاران قرار دارند، (تقوى به معناى مراقبت از خود دو بعد دارد گاهى مراقبت از اعمال جوارح است و گاهى مراقبت از دل مىباشد که این بالاترین مرحله تقوى است) خوشا به حال افراد متواضع و فروتن آنان که خود را همیشه نسبت به دیگران پائینتر دانسته و به انسانها به چشم حقارت نمىنگرند، اینان در قیامت بر کرسى سلطنت و پادشاهى قرار مىگیرند.
18.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قالَ سَیّدُنا و مَولانا امِيرُ الْمُؤْمِنِين علی بن ابی طالب صلوات الله علیه:
وَاللَّهِ لَوْ أَنَّ هَذِهِ الْأُمَّةَ قَامَتْ عَلَى أَرْجُلِهَا عَلَى التُّرَابِ، وَ الرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى رُءُوسِهَا، وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ، وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَى النَّارِ، وَ عَرَضَهُمْ لِسَخَطِ رَبِّهِمْ، وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِك
حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه:
بخدا قسم اگر این امّت تا روز قیامت بر روی پا بر خاک بایستند و خاکستر بر سر بریزند و به درگاه الهی زاری کنند و تا روز قیامت نفرین کنند کسانی را که با جرمی که به امّت نمودند آنان را گمراه کردند و از راه خدا باز داشتند و به سوی آتش کشانیدند و در معرض نارضایتی پروردگارشان قرار دادند و ایشان را مستحقّ عذاب خدا کردند، باز هم در لعنت خود مقصّرند (کم کاری کرده اند)
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج٣۰، ص: ٣٢۶
وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً
ببینیم منظور از مستضعفین در کلام حضرت صادق چه کسانی هستند
عمر بن ابان گويد:از امام صادق عليه السّلام دربارۀ مستضعفين پرسيدم،در پاسخ فرمود:
آنان اهل ولايت هستند،گفتم:
كدام ولايت؟
در پاسخ فرمود:ولايت در ديانت و مذهب نيست ولى ولايت و همبستگى در زناشوئى و ارث و معاشرت است و آنان نه مؤمن باشند و نه كافر كارشان با خداست هرطور كه بخواهد با آنها رفتار مىكند.
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْمُسْتَضْعَفِينَ فَقَالَ هُمْ أَهْلُ اَلْوَلاَيَةِ فَقُلْتُ أَيُّ وَلاَيَةٍ فَقَالَ أَمَا إِنَّهَا لَيْسَتْ بِالْوَلاَيَةِ فِي اَلدِّينِ وَ لَكِنَّهَا اَلْوَلاَيَةُ فِي اَلْمُنَاكَحَةِ وَ اَلْمُوَارَثَةِ وَ اَلْمُخَالَطَةِ وَ هُمْ لَيْسُوا بِالْمُؤْمِنِينَ وَ لاَ بِالْكُفَّارِ وَ مِنْهُمُ اَلْمُرْجَوْنَ «لِأَمْرِ اَللّٰهِ » عَزَّ وَ جَلَّ .
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو مِنَ الْهَلْكَةِ فِيهَا إِلاّ مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِمْ، وَ وَفَّقَهُ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ الْفَرَج.
به خدا قسم! فرزندم مهدی، غیبتی خواهد داشت که کسی از هلاکت در آن نجات نمییابد مگر کسی که خداوند وی را بر اعتقاد به امامت اهل بیت علیهم السلام پایدار سازد و بر دعای بر تعجیل فرج توفیق دهد.
کمال الدین و تمام النعمة، تالیف شیخ صدوق
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
شيعيان ما پیوسته در غم و اندوه هستند تا موقعى كه فرزندم ظهور كند.
لاَ تَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِيَ.
📙بحار الأنوار ج ۵۰، ص
امام حسین علیه السلام
صَاحِبُ الْحَاجَةِ لَمْ يُكْرِمْ وَجْهَهُ عَنْ سُؤَالِكَ فَأَكْرِمْ وَجْهَكَ عَنْ رَدِّهِ
کسی که از تو حاجتی خواسته است آبروی خود را با درخواست از تو ریخته است، تو دیگر با رد کردن او آبروی خود را نریز.
بحار الانوار، ج ۴۴، ص: ۱۹۶
#فاطمیه
چقدر اشک بریزم ز جدایی آقا
من دلم تنگ شده تنگ، کجایی آقا
همه دارند به تنهایی من میخندند
به همه گفته ام این جمعه می آیی آقا
بیشتر از همه دنبال من و کار منی
من کیم دربدِر بی سر و پایی آقا
به خدا معترفم نوکر بد یعنی من
آمدم بر درت ای شاه گدایی آقا
تو فقط ناز بکش، اخم کنی میمیرم
یار و غمخوار من زار شمایی آقا
امتحان کردی و شرمنده شدم پیش حسین
من ندارم بخدا خرده حیایی آقا
مادرت واسطه باشد همه را می بخشند
کاش میخورد دلم با تو هوایی آقا
پيامبر صلي الله عليه و آله :
اِنَّ السَّعيدَ كُلَّ السَّعيدِ حَقَّ السَّعيدِ مَن أحَبَّ عَليّا فى حَياتِهِ و بَعدَ مَوتِهِو إنَّ الشَّقِىَّ كُلَّ الشَّقىِّ حَقَّ الشَّقىِّ مَن أَبغَضَ عَليّا فى حَياتِهِ و بَعدَ وَفاتِهِ؛
خوشبخت كامل و واقعى كسى است كه على را در زندگى و بعد از مرگش دوست بداردو بدبخت كامل و واقعى كسى است كه دشمن على در زندگى و بعد از مرگش باشد.
الأمالى، صدوق، ص 249، ح8
ابوهاشم عسکری سألتُ صاحب العسکر «علیه السلام» لِمَ سُمِیَّتْ فاطِمَةُ الزَّهْراءَ«علیها السلام»؟ فَقالَ:
کانَ وُجْهُها یَزْهَرُ لِاَمیرالْمُوْمِنینَ «علیه السلام» مِنْ اَوَّلِ النَّهارِ کَالشَّمْسِ الضَّاحِیَة وَ عِنْدَ الزَّوالِ کَالْقَمَرِ الْمُنیرِ وَ عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ کَالْکَوْکَبِ الدُّرِّیِ»
«ابوهاشم عسکری میگوید: به امام هادی «علیه السلام» عرض کردم برای چه فاطمه «علیها السلام» را زهرا نام نهادند؟ فرمود: زیرا سیمای او در آغاز روز چون خورشید فروزان و در میان روز چون ماه تابان و در پایان روز چون ستاره درخشان برای امیرالمؤمنین «علیه السلام» پرتو افشانی میکرد»
بحار ج۴۳ ص۱۶