⚫️ منزوی و سرخورده نمودن نیروهای انقلابی، فرمانِ فرماندهانِ براندازی!
◼️همزمان که نیروهای نظامیِ ما جهتِ مجازات سخت اسرائیل غاصب در آماده باش به سر میبرند باید مراقب طراحیِ ذوابعادِ اتاق فکرهای صهیونیستی باشیم که برای ایجاد فتنههای داخلیِ احتمالی، در حال چیدن مهرههای خود و جانماییِ دقیق آنها هستند.
❌ تجربه ۴۶ سالهی انقلاب اسلامی، کاملا بر ما عیان نموده که کدام تفکرِ سیاسی، اجرا کنندهی نقشههای اجانب در استفاده از جرقههای اعتراض و تبدیل نمودنِ آن به بمبی ویرانگر هستند و اکنون نیک میدانیم که با شرایط پیش آمده، تعدادی از ایشان در مسندهای گوناگون به کار گرفته شدهاند.
◼️نکتهی مهمی که نباید از آن غافل شویم این است که تلاش مذبوحانهای برای ناامید کردنِ جوانهای انقلابی برای حمایت از نظام در بزنگاهها حال انجام است بدینگونه که با میدان دادن به فعالان فتنه و رها کردنشان در جامعه، هم آماد و پشتیبانیِ اجتماعی و سیاسیِ لازم را برای آتشافروزی داشته باشند و هم به جوانِ انقلابی و مدافعِ امنیت، القاء نمایند که تو و آرمانهایت جایی در این کشور ندارید و نظام در شرایط ثبات، وقعی به وجودتان و بصیرت و رشادتهایتان نمینهد.
✔️ اما این ما هستیم که باید حواسمان جمع باشد و در فضای رسانه و بطن جامعه، همدیگر را آگاه نماییم که چگونه در همه حال پشتیبان نظام و ولایت مطلقهی فقیه باشیم و آن را از هر گزندی، محافظت نماییم چرا که رخنهی جریان باطل در پیکرهی جمهوری اسلامی، گرچه همواره صورت گرفته اما در سایهی هشیاریِ جان برکفانِ مجاهد و بصیر، این نظامِ مقدس، مسیر خود را به سوی قله، پیموده و پرقوت ادامه خواهد داد. "إنشاءالله"
✍#مریم_اشرفیگودرزی
🗒️@HamQalam
‼️کارشناسان دینی و آنچه به نام دین به خوردِ مردم می دهند...
📌خانم دکتر لطیفه مرادی در یکی از شبکه های رادیو بحثی داشتند با موضوع نحوه حضور زنان مسلمان در اجتماع!
📃خلاصه مطلب ایشان چنین بود؛
در مورد حضور زنان در اجتماع، در فقه سنتی زیاده روی شده است و عده ای سعی کرده اند جامعه را به سمت تک جنسیتی ببرند...
احکام مربوط به نحوه حضور زنان در جامعه به این منظور وضع شده که اسلام جامعه تک جنسیتی را نپذیرفته، بلکه سعی کرده با تشریع حریم و حدود، جامعه را با حضور فعال هر دو جنس، سالم و پاکیزه نگه دارد.
در آیه وَ لا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّه الاولی ، تبرُّج به معنی خاص بودن و انگشت نما بودن است. مثل وضعیت برج میلاد نسبت به سایر ساختمان ها،
و چنانچه بانوان با آرایش ملایم بدون جلب توجه خاص در اجتماع حاضر شوند، مخاطب کریمه فوق الذکر نمی باشند و بعضی مراجع آرایش ملایم و کم پیدا را اجازه می دهند.
مطابق کریمه وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ الّا ما ظَهَرَ مِنها آرایش صورت و دو دست از قدیم مانعی نداشته و متداول بوده و در زمان ما به جای حنای ناخن و نقاشی های روی دست و صورت، انواع دیگری از آرایش و لاک ملایم متداول شده است که نه تنها مانع شرعی ندارد بلکه این حضور لطیف و زنانه باعث آرامش جامعه خواهد شد!
🔴 اینکه نظرات یک محقق دانشگاهی که بعضی از زوایای زیست دینی جامعه و متون دینی را مورد مطالعه قرار داده، در یک تریبون عمومی مطرح شود فی نفسه امر مثبتی است، چنانچه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و طرح نظرات مختلف همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده که متاسفانه روحیه ترس و محافظه کاری و عدم تشخیص ضرورت در متولیان امر، مانع از برگزاری گسترده این کرسی ها شده است و همین امر هم موجب آسیب پذیری جامعه از ناحیه شبهات و بدعت ها شده است!
⚠️اما اینکه یک شخصیت احتمالا دانشگاهی با بررسی یک عرصه محدود از یک کلان مساله دینی، به صورت یکطرفه و تک گویی، نظراتش را به عنوان نظر دین برای عموم مطرح کند،
با توجه به اینکه موضوعات دینی ابعادمختلفی دارند و در بیان نظر دین، باید چارچوب ها و مقاصد دین به صورت همه جانبه مورد ملاحظه قرار گیرد،
اعلام نظر یک شخص بدون آگاهی و اشراف به جوانب مختلف دین، به عنوان کارشناس دینی،
بدون حضور کارشناسان برجسته و جامع نگر برای نقد، تصحیح و تکمیل،
جزو خطاهایی است که صدا و سیما قاعدتا باید پاسخگوی آن باشد که متاسفانه فعلا وضع متولیان فرهنگی کشور، بی در و پیکرتر از این حرفاست.
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
آیتالله نوری همدانی؛
وفاق و همدلی بسیار عالی و ضروری است؛ منتهی باید این وفاق معيار داشته باشد و مطابق با اصول انقلاب اسلامی باشد.
#وفاق_میلی
🗒️@HamQalam
بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔺نویسنده: سیدمحمدمحسن میرمرشدی
فلسفه برای کودک از دغدغه های بسیار مهم و جدی اندیشمندان و خردورزان جامعه خصوصا رهبر معظم انقلاب بوده است که بارها بر آن تاکید کرده اند. مجموعه های مختلف مانند بنیاد صدرا، مجمع عالی حکمت، جامعه الزهرا و برخی نهادهای دانشگاهی، مقوله فابک ( فلسفه اسلامی برای کودک) را در سالیان اخیر دنبال کرده و کتابهایی هم منتشر کردهاند که البته بیشتر در جهت پیش نیازها و روش ها بوده است. اما اینک موسسه امام خمینی با محوریت سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی(طرح ولایت)، به این عرصه گام گذاشته و در گام اول مباحث معرفت شناسی برای کودکان را در قالب داستان رقم زده است. مباحث بعدی نیز ان شا الله در راه است.
🔹فهرست جلدها و مطالب👇👇
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
📌 لینک خرید آنلاین مجموعه
🗒️@HamQalam
🔺کار عمیق فرهنگی و غیر مستقیم برای هدايت زنان بیحجاب
بخشی از سخنرانی «ذوق و ابتکار در دعوت» امام موسی صدر که در سال ۱۳۴۰ در ایران ایراد شده است:
🔸️"بايد سطح فكرى و تربيتى خانمها را از لحاظ دينى و اخلاقى بالا برد تا خطر لغزش در آنها كمتر شود و آنها چون كاهى ملعبهٔ كوچكترين باد نشوند. اما چون خانمها در لبنان، برخلاف خانمها در ايران، بههيچوجه در مسجد و مجالس عزادارى شركت نمىكردند، تأمين اين منظور بسيار مشكل بود. بهعلاوه، چون شخصيت خانمها غالباً با زيبايى و تظاهر به تجمل و مد آميخته بود، ترس از دعوت به پوشيدگى و حجاب سبب شده بود كه از روحانى و دعوت دينى فاصله گيرند، و از اول الف را نگويند تا مجبور به اداى ساير حروف نگردند.
🔸️اين عوامل، كه دعوت خانمها به تعاليم دينى را بسيار مشكل مىساخت، بنده را مجبور كرد در حدود يك سال مطالعه كنم. نتيجهٔ مطالعات اين شد كه دعوت دينى را بهطور غيرمستقيم شروع كنيم. به اين صورت كه نخست جمعيتِ احسان و نیکوکاری اعلان كرد كه خانمها هم حق دارند در جمعيت عضويت داشته باشند ...
🔸براى تشديد و ازدياد علاقهٔ خانمها به اهداف و افكار جمعيت، توزيع شهريهٔ فقرا و رسيدگى به حال خانوادههاى فقير را دوبار در هر ماه بر عهدهٔ خانمها گذاشتيم. مشاهدهٔ مناظر فقرا و رضايت روحیای كه در اثر رسيدگى و ملاطفت با مستمندان در اين خانمها بهوجود آمد، شخصيت اصلى خانمها يعنى روح انسانى را در آنان زنده كرد و بهخوبى درك كردند كه بهجز زنانگى و مدپرستى و لباس خوب پوشيدن، شخصيتى ديگر هم مىتوان داشت، و اين شخصيت عظمت و ثبات و لطف بيشترى دارد.
🔸️خانمهاى عضوِ جمعيت رفتهرفته جلسات سخنرانى ماهانه، نماز جماعتِ روزهاى جمعه و مجالسى ويژهٔ اعياد و وفيات برپا كردند و، پس از يك سلسله بحث و گفتوگو، در لباس پوشيدن حد متوسطى انتخاب كردند. اميد به آيندهٔ اين خانمها بسيار زياد است. در حال حاضر سطح فكرى آنها بهتدريج بالا مىرود، آنها را از مسير «با هر بادى» و همكارى با پارهاى دستهجات سياسى و حتى جمعیتهای خيريهاى كه نيات و مقاصد ناصواب دارند، بازداشتهايم، و اشتياق و علاقهٔ فطرى آنها به تعاليم دينى رو به تزايد گذاشته. البته، در اين راه از مردها نيز كمك گرفته شده و میشود، همانطور كه خانمها نيز به نوبهٔ خود در مراقبت و تأثير بر مردهايشان نقش مهمى دارند." / لینک
🗒️@HamQalam
🔻نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان در جامعه(۱)
🔴اسلام از قرار دادن حریم محرم و نامحرم و احکام نگاه و پوشش و لمس و مراقبت از قوه خیال و امثال اینها دو هدف دارد؛
۱- رساندن خانواده به حداکثر استحکام و وفاداری و ایجاد محیطی امن برای سکونت و آرامش زوجین و تربیت فرزندان و ایجاد یک تشکیلات حمایتی سازنده و بالنده قوی از محارم و ارحام
۲- هدایت جامعه به حداکثر سلامت و پاکیزگی و بالندگی، ایجاد همبستگی و تسهیل همکاری و تعاون بر اساس نیکی و تقوا، به منظور ارتقاء همه جانبه علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جامعه اسلامی و رسیدن به اجتماعی رشد یافته
🔴بدیهی است تحقق هدف دوم، ارتباط تنگاتنگی به اهمیت قائل شدن برای هدف اول یعنی خانواده دارد و جامعه اسلامی بر پایه خانواده های سالم و قوی به رشد و بالندگی میرسد.
خانواده هم متاثر از جامعه است و در محیط ناپاک، سالم نگه داشتن آن ساده نیست!
لذا این دو از هم جدا نیستند!
🔴قرآن کریم سکونت و آرامش را ثمره ازدواج می داند و رسیدن به این مهم را از اهداف تشکیل خانواده برمی شمرد و برای جامعه از ریشه واژگان اخوت و ولایت استفاده می کند که تداعی کننده همبستگی و تعاون است.
افرادی که نیازهای ردیف اول جسمی، عاطفی و روحیشان در کانون خانواده تامین شده باشد، به راحتی می توانند مراتب بالاتری از نیازهای انسانی را برای جامعه تامین کنند.
به همین دلیل آزادی های ظاهری در حریم خانواده منحصر و محدود شده است تا خانواده بتواند کارکرد اصلی خود را داشته باشد!
برای دیگران در تعاملات سالم اجتماعی، زحمت و ریاضت خیلی بیشتری مورد نیاز است.
🔴زیست اجتماعی انسان مسلمان، مربوط به حیات عقلانی وجود انسان است و نباید با جسمانیت یا مرتبه خیال خلط شود و مواظبت می خواهد! (منظور از عقل در اینجا ابزار محاسبه گر ذهن انسان نیست بلکه یک مرتبه وجودی انسان پس از جسم و خیال می باشد.)
📌دقیقا برای همین مواظبت است که اسلام استفاده از لطافت های زنانه از نرمش در لحن گفتار و آرایش و جلب توجه های ظاهری را برای زنان و نگاه تیز و آلوده و شوخی های نامناسب و بی غیرتی را برای مردان نهی می کند.
✨چرا که می خواهد جامعه را به سمت حیات معقول ببرد!
ادامه دارد...
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
📌یکی از مراحل تمدن اسلامی شدن؛ دولت اسلامی است که هنوز محقق نشده است.
🔺️در اسلایدها به موانع درونی تحقق دولت اسلامی در بیان رهبر انقلاب پرداخته شده است.
✍🏻#زینب_نجیب
🗒️@HamQalam
📌زیست نامه امام حسن مجتبی(ع)
نام پدر: علی بن ابیطالب.
نام مادر: فاطمه.
متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری.
روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره صدقه دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را حسن نام گذاشت و برای وی گوسفندی عقیقه کرد.
به سن ۶سالگی در مباهله حضور داشت.
كنيه آن حضرت ابومحمّد و شبيه ترين مردم به رسول الله(ص) بود.
▪️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است:
«اين امام، بزرگ منش، زيباروى، عاقل، متين، سخى، نيكوكار، متدين، متقى، با حشمت و از هر كس فاضل تر، پارساتر و فداكارتر بود.
▪️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ جمل بسیج کرد. در جهاد علیه معاویه و خوارج نیز حضور داشت.
بعد از شهادت پدر، عموم مردم با وی در کوفه بیعت کردند که خلیفه مسلمانان باشد.
▪️دربرابر تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان شیعیان، صلح اجباری را پذیرفت.بعد از صلح، به مدینه رفت و جهاد علمی را در تربیت شاگردان و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد.
📌قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است.
آن حضرت با مکر معاویه و به دست همسرش جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید.
زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس عزا برپا داشتند.
📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493.
📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253.
📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات.
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رحلت پیامبر اکرم (ص)
🎙رهبر معظم انقلاب؛
اگر ما قدر تعالیم اسلام را بدانیم و به عمق آن پی ببریم، خواهیم توانست یک دنیای نو منطبق بر خواست های حقیقی و فطری انسان به وجود بیاوریم.
🗒️@HamQalam
🔻تیغ نقد؛ برشی بر پیکر حقیقت
فاضل میبدی در یکی سخنرانی خود به مباحثی اشاره کردند که هرچند حاوی نکات صحیح و تأملبرانگیزی بود، اما برخی از مطالب ایشان نیز جای نقد و بررسی دارد.
✍🏻آزاده ابراهیمی فخاری| پژوهشگر
🔴ایشان به تحریف دین و قرآن اشاره میکنند و این مسئله را یکی از مشکلات اصلی جامعه میداند. هرچند ممکن است در این مورد حق با سخنران باشد؛ لکن در یک عرض قرار دادن تحریف قرآن با مسابقات قرآن و حفظ قرآن و... که مسلما می¬تواند مقدمه¬ی درک مفاهیم و عمل به آن در مراحل بعدی باشد، قابل پذیرش نیست. توصیه¬های پیشوایان دین به حفظ و استمرار در تلاوت قرآن کریم از همین باب است.
پیامبر اسلام در اینباره فرمودهاند: “مَنْ قَرَءَ الْقُرآنَ حَتّی یسْتَظْهِرَهُ وَ یحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ وَ شَفَعَّهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَیتِهِ کلِّهِمْ قَدْ وَجَبَبَتْ لَهُمُ النّارُ.” کسی که قرآن بخواند تا آن را حفظ نماید، خداوند او را به بهشت وارد میکند و شفاعت او را برای ده نفر از خانوادهاش میپذیرد، حتی اگر آتش جهنم برای آنان واجب شده باشد. (مجمع البيان، جلد اول، صفحه ۴۵)
🔴سخنران در بخش دیگری از سخنرانی، انتقادات تندی را به صداوسیما و نحوه ارائه برنامههای مذهبی مطرح میکند و می¬گوید: «اگر این تلویزیون ما میخواست بزرگترین خدمت را به اسلام بکند، کل برنامههای مذهبیاش را حذف میکرد، فقط یک اذان میگذاشت و شب جمعه هم کسی مثل مرحوم راشد را پیدا میکرد یک ساعت برای مردم حرف میزد.»! آیا این نحوه¬ی بیان، نادیده گرفتن تلاش عده¬ای از افراد خدوم و مخلص در این عرصه نیست؟
ادامه👇👇
این¬که آن¬طور که شایسته و بایسته است به ترویج مفاهیم دینی پرداخته نشده و همواره نیاز به کار و دقت بیشتر احساس می¬شود قابل انکار نیست؛ اما رد همه برنامه¬های ارائه شده در صدا و سیما به دور از انصاف است. این تلاشها، هرچند ممکن است به کمال مطلوب نرسیده باشد، اما نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کرده است. باید به این نکته توجه کرد که پیشرفت در این حوزه نیازمند همافزایی و همکاری مستمر میان منتقدان و فعالان مذهبی است تا بتوان به شکل بهتری به ترویج مفاهیم دینی پرداخت و کاستیها را جبران کرد. به جای نادیدهگرفتن تمامی تلاشها، باید با نقد سازنده و پیشنهادات مؤثر در راستای بهبود برنامههای مذهبی گام برداشت.
🔴ایشان در پایان سخنان خود، جامعه را به دو دسته "حقمدار" و "باطلمدار" تقسیم میکند و معیار این تقسیمبندی را پاسخدهی به نیازهای مادی و مدنی جوانان میداند. باید از ایشان پرسید، آیا به نظر شما این دستهبندی به این سادگی قابل انجام است؟ جامعهای ممکن است در برخی زمینهها موفق و در برخی دیگر ناکام باشد. آیا میتوان جامعهای را که به برخی نیازهای جوانان پاسخ نداده، به طور کامل باطلمدار دانست؟ این جمله چنین الغاء می¬نماید که عدم پاسخ به نیازهای جوانان به طور مستقیم، به باطلمداری جامعه مربوط است. درحالی¬که قطعا عوامل اقتصادی، سیاسی، و حتی جهانی بر این مسئله تاثیرگذار است و مشکلات و کمبودها می¬تواند به دلایل پیچیدهای نظیر بحرانهای اقتصادی و عدم کار و تلاش و مسئولیت¬پذیری فردی و اجتماعی و یا فشارها و تحریم¬های خارجی باشد، و نه به دلیل باطلمداری ذاتی جامعه.
🗒️@HamQalam