🔻توجه به اقلیت های مذهبی در نظام جمهوری اسلامی ایران
🔴وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران با انواع رایج جمهوری در عرف سیاسی، اسلامی بودن آن است، بدینمعنا که اکثر ملت ایران، اسلام و حاکمیتِ موازین آن را به عنوان محتوای حکومت، از طریق همهپرسی تعیینِ نظامِ سیاسی کشور، برگزیدهاند.
🔴اصول عقاید اسلامی شیعه و اصل کرامت و آزادی توأم با مسئولیت انسان، ارکان تأسیس و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.
عدل و استقلال و همبستگی ملی، اهداف عالی نظاماند که برای رسیدن به آنها، روشها و دستورهای کلی در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیشبینی شده است، مشتمل بر: اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط، استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها، نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی (در عرصه داخلی) و سلطهگری و سلطهپذیری (در عرصه خارجی).
🔴رسمیت و حاکمیت دین اسلام و مذهب شیعه اثناعشری در نظام جمهوری اسلامی اقتضا میکند که موازین این دین و مذهب در امور حقوقی، قضائی، سیاسی و اجتماعی حاکم و نافذ باشد. با وجود این، حقوق پیروان دیگر مذاهب اسلامی
(حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدیه) برابر آن مذهب خواهد بود.
🔴پیروان سایر ادیان الهی، شامل زردشتیان و کلیمیان و مسیحیان، که به عنوان اهل کتاب شناخته شدهاند، نیز از این حقوق برخوردارند: آزادی انجام دادن مراسم دینی در حدود قانون، عمل به احوال شخصیه و تعلیمات دینی برابر آیین خود، ایجاد تشکلهای دینی و فرهنگی و اجتماعی و رفاهی، نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، و حقوق اجتماعی و اداری و استخدامی.
🔴اقلیتهای غیر اهل کتاب، به شرط آنکه بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی توطئه نکنند، از حقوق معینی و نیز از اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی برخوردار میشوند.
منبع: ویکی شیعه
🗒️@HamQalam
⚫️ هشتم شهریور ماه، روز مبارزه با تروریسم
♦️رقم خوردنِ دو واقعهی تلخ برای مردم ایران در سال ۱۳۶۰، محصول جنایت عملهی استکبار جهانی بود که با نفوذ در ارکان نظام توانستند ابتدا با بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری، آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانشان و سپس با انفجار در دفتر نخست وزیری، محمد علی رجایی و حجت الاسلام باهنر را به شهادت برسانند.
♦️هدف از این ترورها این بود که با حذف مسئولین، براندازی نظام جمهوری اسلامی را رقم بزنند، فلذا سازمان منافقین به پشتوانهی امریکا برنامهریزی و اجرای این جنایتها را به عهده گرفت و در حالیکه این ضربات سهمگین در سالهای ابتداییِ پیروزی انقلاب و مقارن با شروع جنگ تحمیلی میتوانست موجب از پای در آمدن این نظام گردد؛
لکن به مدد رهبریِ هوشیارانهی امام راحل و ایستادگی و مقاومتِ بیبدیل مردم به پشتوانهی توکل و تقوی بود که طراحیهای شوم دشمنان ناکام ماند و به شکست انجامید.
♦️حال که بحمدلله به فرمودهی حضرت امام خامنهای در نزدیکی قله قرار داریم، این بلاهتِ دشمنانِ حریصِ ماست که همچنان گمان میکنند توانِ براندازیِ این نظام مقدس را با مخدوش نمودن دستاوردها و ثمرات پر ارزش آن دارا هستند و دست از اخلال و شیطنت برنمیدارند.
♦️همانگونه که ولیِّ آگاه و مدبرمان در گذشته فرمودند، دوران بزن در رو مدتهاست که تمام شده است و اینک کوچکترین توطئه و جنایتی علیه جمهوری اسلامی با پاسخ سخت و کوبندهی سرانِ مقتدر و مردم با بصیرت ایران عزیز مواجه خواهد شد.
✍#مریم_اشرفیگودرزی
🗒️@HamQalam
جای آنان خالیست اما دلهامان نه!
💢 امروز ملت ایران، جای خالی کسانی را شاهد است که جنسشان از مردم بود و رنج فقر را با گوشت و پوست و خونشان چشیده و به راستی که فرزند همهی مردم ایران بودند نه فقط زادهی یک شهر و یک آبادی و یک خانواده. از همان زمان که مردم، آنان را به خادمی برگزیدند، خدمتگزار باقی ماندند و زندگی سادهیشان، مرهم درد فقرا شد و خدماتشان، افتخار یک ملت.
♨️ حالا دیگر هرساله، هفتهی دولت را بهیاد و نامشان گرامی میداریم و بار دیگر، از قهرمانانی اسطورهای اما دست یافتنی سخن میگوییم تا چراغ راه سکّانداران تازه رسیده و نوپای این مرز و بوم باشند و درمان دوبارهای برای مستضعفان محنت کشیده...
‼️ از حق نگذریم، اما...
درست است که جای خالی رجایی و دولتمردانش و رئیسی و یارانش، سوزِ جان یک ایران و آهِ حسرت تکتک محرومان شد اما وجود رهبر و راهنمای حکیم و مقتدری چون امام خامنهای( حفظهالله)، همیشه و هرزمان، تسلای دلهامان بود و نور امیدی که با وجودش، هرگز قلبهامان تاریکی یأس را ندید و به یُمن حضورش، طعم نومیدی را نخواهد چشید.
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
⚠️لطفا مگس نباشید
▪️باید بروی و ببینی که همنشینی و برادری میان ایرانی و عراقی چگونه است؟ بعد بیایی و درست تحلیل کنی که کجای تاریخ ایستادهای و از این ایستادگی چه کسانی ضربه میخورند؟
▪️خسته و کوفته به موکب میرسم بعد از گذر از بیشمار موکب و غرق شدن در احترام و مناعت عراقی با برادر ایرانیشان.
البته لازم به توضیح نیست که بگویم برادر اعم از جنسیت است.
▪️میرسم و گوشی را باز میکنم، با تیتری عجیب مواجه میشوم که بله! هنوز ایران و عراق بر سر مناقشات جنگ هشت ساله به توافق نرسیدهاند، درست شب قبل اربعین در ایام ضیافت عراقیها و میهمان شدن ایرانیها.
▪️دقیقا چه کسانی از این همه بزرگی و شکوه اذیت میشوند؟ این حرکت تمدنی شیعی چه آسیبی به دنیای سرمایهداران میزند که دایه عزیزتر از مادر شدهاند؟ همانهایی که سختترین تحریمها را علیه ما اعمال کردهاند، حالا نگران حق و حقوق ما شدهاند. قطعا حرکت تمدنی اربعین بساط بسیاری از فتنهها را برمیچیند. در این میان باید مواظب کسانی بود که از بین این همه فضلیت، دنبال فتنه و افتراقاند. فقط یک جمله باید گفت: لطفا مگس نباشید.
▪️جای درست تاریخ شاید، همین اتحاد و برادری است که در اربعین تبلور میکند و به ظهور میرسد.
در این میان کار برای هر یک از من و شما که در دایره تمدنی اربعین قرار گرفتهایم، حساستر میشود. اینکه باید با بینشی درست و به دور از ضربههای پس و پیش دشمنان، به روایت درست و رویایی این رویداد بپردازیم.
✍🏻#فاطمه_میریطایفهفرد
🗒️@HamQalam
⚫️ منزوی و سرخورده نمودن نیروهای انقلابی، فرمانِ فرماندهانِ براندازی!
◼️همزمان که نیروهای نظامیِ ما جهتِ مجازات سخت اسرائیل غاصب در آماده باش به سر میبرند باید مراقب طراحیِ ذوابعادِ اتاق فکرهای صهیونیستی باشیم که برای ایجاد فتنههای داخلیِ احتمالی، در حال چیدن مهرههای خود و جانماییِ دقیق آنها هستند.
❌ تجربه ۴۶ سالهی انقلاب اسلامی، کاملا بر ما عیان نموده که کدام تفکرِ سیاسی، اجرا کنندهی نقشههای اجانب در استفاده از جرقههای اعتراض و تبدیل نمودنِ آن به بمبی ویرانگر هستند و اکنون نیک میدانیم که با شرایط پیش آمده، تعدادی از ایشان در مسندهای گوناگون به کار گرفته شدهاند.
◼️نکتهی مهمی که نباید از آن غافل شویم این است که تلاش مذبوحانهای برای ناامید کردنِ جوانهای انقلابی برای حمایت از نظام در بزنگاهها حال انجام است بدینگونه که با میدان دادن به فعالان فتنه و رها کردنشان در جامعه، هم آماد و پشتیبانیِ اجتماعی و سیاسیِ لازم را برای آتشافروزی داشته باشند و هم به جوانِ انقلابی و مدافعِ امنیت، القاء نمایند که تو و آرمانهایت جایی در این کشور ندارید و نظام در شرایط ثبات، وقعی به وجودتان و بصیرت و رشادتهایتان نمینهد.
✔️ اما این ما هستیم که باید حواسمان جمع باشد و در فضای رسانه و بطن جامعه، همدیگر را آگاه نماییم که چگونه در همه حال پشتیبان نظام و ولایت مطلقهی فقیه باشیم و آن را از هر گزندی، محافظت نماییم چرا که رخنهی جریان باطل در پیکرهی جمهوری اسلامی، گرچه همواره صورت گرفته اما در سایهی هشیاریِ جان برکفانِ مجاهد و بصیر، این نظامِ مقدس، مسیر خود را به سوی قله، پیموده و پرقوت ادامه خواهد داد. "إنشاءالله"
✍#مریم_اشرفیگودرزی
🗒️@HamQalam
‼️کارشناسان دینی و آنچه به نام دین به خوردِ مردم می دهند...
📌خانم دکتر لطیفه مرادی در یکی از شبکه های رادیو بحثی داشتند با موضوع نحوه حضور زنان مسلمان در اجتماع!
📃خلاصه مطلب ایشان چنین بود؛
در مورد حضور زنان در اجتماع، در فقه سنتی زیاده روی شده است و عده ای سعی کرده اند جامعه را به سمت تک جنسیتی ببرند...
احکام مربوط به نحوه حضور زنان در جامعه به این منظور وضع شده که اسلام جامعه تک جنسیتی را نپذیرفته، بلکه سعی کرده با تشریع حریم و حدود، جامعه را با حضور فعال هر دو جنس، سالم و پاکیزه نگه دارد.
در آیه وَ لا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّه الاولی ، تبرُّج به معنی خاص بودن و انگشت نما بودن است. مثل وضعیت برج میلاد نسبت به سایر ساختمان ها،
و چنانچه بانوان با آرایش ملایم بدون جلب توجه خاص در اجتماع حاضر شوند، مخاطب کریمه فوق الذکر نمی باشند و بعضی مراجع آرایش ملایم و کم پیدا را اجازه می دهند.
مطابق کریمه وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ الّا ما ظَهَرَ مِنها آرایش صورت و دو دست از قدیم مانعی نداشته و متداول بوده و در زمان ما به جای حنای ناخن و نقاشی های روی دست و صورت، انواع دیگری از آرایش و لاک ملایم متداول شده است که نه تنها مانع شرعی ندارد بلکه این حضور لطیف و زنانه باعث آرامش جامعه خواهد شد!
🔴 اینکه نظرات یک محقق دانشگاهی که بعضی از زوایای زیست دینی جامعه و متون دینی را مورد مطالعه قرار داده، در یک تریبون عمومی مطرح شود فی نفسه امر مثبتی است، چنانچه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و طرح نظرات مختلف همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده که متاسفانه روحیه ترس و محافظه کاری و عدم تشخیص ضرورت در متولیان امر، مانع از برگزاری گسترده این کرسی ها شده است و همین امر هم موجب آسیب پذیری جامعه از ناحیه شبهات و بدعت ها شده است!
⚠️اما اینکه یک شخصیت احتمالا دانشگاهی با بررسی یک عرصه محدود از یک کلان مساله دینی، به صورت یکطرفه و تک گویی، نظراتش را به عنوان نظر دین برای عموم مطرح کند،
با توجه به اینکه موضوعات دینی ابعادمختلفی دارند و در بیان نظر دین، باید چارچوب ها و مقاصد دین به صورت همه جانبه مورد ملاحظه قرار گیرد،
اعلام نظر یک شخص بدون آگاهی و اشراف به جوانب مختلف دین، به عنوان کارشناس دینی،
بدون حضور کارشناسان برجسته و جامع نگر برای نقد، تصحیح و تکمیل،
جزو خطاهایی است که صدا و سیما قاعدتا باید پاسخگوی آن باشد که متاسفانه فعلا وضع متولیان فرهنگی کشور، بی در و پیکرتر از این حرفاست.
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
آیتالله نوری همدانی؛
وفاق و همدلی بسیار عالی و ضروری است؛ منتهی باید این وفاق معيار داشته باشد و مطابق با اصول انقلاب اسلامی باشد.
#وفاق_میلی
🗒️@HamQalam
بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔺نویسنده: سیدمحمدمحسن میرمرشدی
فلسفه برای کودک از دغدغه های بسیار مهم و جدی اندیشمندان و خردورزان جامعه خصوصا رهبر معظم انقلاب بوده است که بارها بر آن تاکید کرده اند. مجموعه های مختلف مانند بنیاد صدرا، مجمع عالی حکمت، جامعه الزهرا و برخی نهادهای دانشگاهی، مقوله فابک ( فلسفه اسلامی برای کودک) را در سالیان اخیر دنبال کرده و کتابهایی هم منتشر کردهاند که البته بیشتر در جهت پیش نیازها و روش ها بوده است. اما اینک موسسه امام خمینی با محوریت سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی(طرح ولایت)، به این عرصه گام گذاشته و در گام اول مباحث معرفت شناسی برای کودکان را در قالب داستان رقم زده است. مباحث بعدی نیز ان شا الله در راه است.
🔹فهرست جلدها و مطالب👇👇
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
📌 لینک خرید آنلاین مجموعه
🗒️@HamQalam
🔺کار عمیق فرهنگی و غیر مستقیم برای هدايت زنان بیحجاب
بخشی از سخنرانی «ذوق و ابتکار در دعوت» امام موسی صدر که در سال ۱۳۴۰ در ایران ایراد شده است:
🔸️"بايد سطح فكرى و تربيتى خانمها را از لحاظ دينى و اخلاقى بالا برد تا خطر لغزش در آنها كمتر شود و آنها چون كاهى ملعبهٔ كوچكترين باد نشوند. اما چون خانمها در لبنان، برخلاف خانمها در ايران، بههيچوجه در مسجد و مجالس عزادارى شركت نمىكردند، تأمين اين منظور بسيار مشكل بود. بهعلاوه، چون شخصيت خانمها غالباً با زيبايى و تظاهر به تجمل و مد آميخته بود، ترس از دعوت به پوشيدگى و حجاب سبب شده بود كه از روحانى و دعوت دينى فاصله گيرند، و از اول الف را نگويند تا مجبور به اداى ساير حروف نگردند.
🔸️اين عوامل، كه دعوت خانمها به تعاليم دينى را بسيار مشكل مىساخت، بنده را مجبور كرد در حدود يك سال مطالعه كنم. نتيجهٔ مطالعات اين شد كه دعوت دينى را بهطور غيرمستقيم شروع كنيم. به اين صورت كه نخست جمعيتِ احسان و نیکوکاری اعلان كرد كه خانمها هم حق دارند در جمعيت عضويت داشته باشند ...
🔸براى تشديد و ازدياد علاقهٔ خانمها به اهداف و افكار جمعيت، توزيع شهريهٔ فقرا و رسيدگى به حال خانوادههاى فقير را دوبار در هر ماه بر عهدهٔ خانمها گذاشتيم. مشاهدهٔ مناظر فقرا و رضايت روحیای كه در اثر رسيدگى و ملاطفت با مستمندان در اين خانمها بهوجود آمد، شخصيت اصلى خانمها يعنى روح انسانى را در آنان زنده كرد و بهخوبى درك كردند كه بهجز زنانگى و مدپرستى و لباس خوب پوشيدن، شخصيتى ديگر هم مىتوان داشت، و اين شخصيت عظمت و ثبات و لطف بيشترى دارد.
🔸️خانمهاى عضوِ جمعيت رفتهرفته جلسات سخنرانى ماهانه، نماز جماعتِ روزهاى جمعه و مجالسى ويژهٔ اعياد و وفيات برپا كردند و، پس از يك سلسله بحث و گفتوگو، در لباس پوشيدن حد متوسطى انتخاب كردند. اميد به آيندهٔ اين خانمها بسيار زياد است. در حال حاضر سطح فكرى آنها بهتدريج بالا مىرود، آنها را از مسير «با هر بادى» و همكارى با پارهاى دستهجات سياسى و حتى جمعیتهای خيريهاى كه نيات و مقاصد ناصواب دارند، بازداشتهايم، و اشتياق و علاقهٔ فطرى آنها به تعاليم دينى رو به تزايد گذاشته. البته، در اين راه از مردها نيز كمك گرفته شده و میشود، همانطور كه خانمها نيز به نوبهٔ خود در مراقبت و تأثير بر مردهايشان نقش مهمى دارند." / لینک
🗒️@HamQalam
🔻نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان در جامعه(۱)
🔴اسلام از قرار دادن حریم محرم و نامحرم و احکام نگاه و پوشش و لمس و مراقبت از قوه خیال و امثال اینها دو هدف دارد؛
۱- رساندن خانواده به حداکثر استحکام و وفاداری و ایجاد محیطی امن برای سکونت و آرامش زوجین و تربیت فرزندان و ایجاد یک تشکیلات حمایتی سازنده و بالنده قوی از محارم و ارحام
۲- هدایت جامعه به حداکثر سلامت و پاکیزگی و بالندگی، ایجاد همبستگی و تسهیل همکاری و تعاون بر اساس نیکی و تقوا، به منظور ارتقاء همه جانبه علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جامعه اسلامی و رسیدن به اجتماعی رشد یافته
🔴بدیهی است تحقق هدف دوم، ارتباط تنگاتنگی به اهمیت قائل شدن برای هدف اول یعنی خانواده دارد و جامعه اسلامی بر پایه خانواده های سالم و قوی به رشد و بالندگی میرسد.
خانواده هم متاثر از جامعه است و در محیط ناپاک، سالم نگه داشتن آن ساده نیست!
لذا این دو از هم جدا نیستند!
🔴قرآن کریم سکونت و آرامش را ثمره ازدواج می داند و رسیدن به این مهم را از اهداف تشکیل خانواده برمی شمرد و برای جامعه از ریشه واژگان اخوت و ولایت استفاده می کند که تداعی کننده همبستگی و تعاون است.
افرادی که نیازهای ردیف اول جسمی، عاطفی و روحیشان در کانون خانواده تامین شده باشد، به راحتی می توانند مراتب بالاتری از نیازهای انسانی را برای جامعه تامین کنند.
به همین دلیل آزادی های ظاهری در حریم خانواده منحصر و محدود شده است تا خانواده بتواند کارکرد اصلی خود را داشته باشد!
برای دیگران در تعاملات سالم اجتماعی، زحمت و ریاضت خیلی بیشتری مورد نیاز است.
🔴زیست اجتماعی انسان مسلمان، مربوط به حیات عقلانی وجود انسان است و نباید با جسمانیت یا مرتبه خیال خلط شود و مواظبت می خواهد! (منظور از عقل در اینجا ابزار محاسبه گر ذهن انسان نیست بلکه یک مرتبه وجودی انسان پس از جسم و خیال می باشد.)
📌دقیقا برای همین مواظبت است که اسلام استفاده از لطافت های زنانه از نرمش در لحن گفتار و آرایش و جلب توجه های ظاهری را برای زنان و نگاه تیز و آلوده و شوخی های نامناسب و بی غیرتی را برای مردان نهی می کند.
✨چرا که می خواهد جامعه را به سمت حیات معقول ببرد!
ادامه دارد...
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
📌یکی از مراحل تمدن اسلامی شدن؛ دولت اسلامی است که هنوز محقق نشده است.
🔺️در اسلایدها به موانع درونی تحقق دولت اسلامی در بیان رهبر انقلاب پرداخته شده است.
✍🏻#زینب_نجیب
🗒️@HamQalam
📌زیست نامه امام حسن مجتبی(ع)
نام پدر: علی بن ابیطالب.
نام مادر: فاطمه.
متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری.
روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره صدقه دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را حسن نام گذاشت و برای وی گوسفندی عقیقه کرد.
به سن ۶سالگی در مباهله حضور داشت.
كنيه آن حضرت ابومحمّد و شبيه ترين مردم به رسول الله(ص) بود.
▪️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است:
«اين امام، بزرگ منش، زيباروى، عاقل، متين، سخى، نيكوكار، متدين، متقى، با حشمت و از هر كس فاضل تر، پارساتر و فداكارتر بود.
▪️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ جمل بسیج کرد. در جهاد علیه معاویه و خوارج نیز حضور داشت.
بعد از شهادت پدر، عموم مردم با وی در کوفه بیعت کردند که خلیفه مسلمانان باشد.
▪️دربرابر تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان شیعیان، صلح اجباری را پذیرفت.بعد از صلح، به مدینه رفت و جهاد علمی را در تربیت شاگردان و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد.
📌قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است.
آن حضرت با مکر معاویه و به دست همسرش جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید.
زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس عزا برپا داشتند.
📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493.
📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253.
📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات.
🗒️@HamQalam