eitaa logo
هم قلم
548 دنبال‌کننده
951 عکس
232 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍ جلال آل قلم 👈 یادداشت آیت‌الله خامنه‌ای درباره جلال آل‌احمد 🔹️آنچه در پی می‌آید پاسخ‌های رهبر انقلاب به پرسش‌های انتشارات رواق است که در سال ۱۳۵۸ و در تبیین منش فکری و عملی جلال آل‌احمد مرقوم کرده‌اند. متن سوالات رواق هم اینک در دست نیست، اما از فحوای پاسخ ها قابل حدس است، سؤالاتی چون نحوه آشنایی با ایده‌های آل‌احمد، ساحت‌های نقش آفرینی فرهنگی او، واپسین منزل فکری وی و نقش او در بسترسازی برای انقلاب و... نگاه جامع‌الاطراف رهبری به کارنامه آل‌احمد، به ویژه واپسین فصل آن، بازگوکننده‌ی نکات مهمی است که می‌تواند جلال پژوهان را مددکار باشد. 🔍 متن یادداشت آیت‌الله خامنه‌ای را بخوانید: farsi.khamenei.ir/amp-content?id=8018
🔻طرح دشمن برای تضعیف رهبری 🎙آیت الله حائری شیرازی 🔴در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. 🔴آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلاً بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همان‌طور که بودند باشند. اگر این‌طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه 42 🗒️@HamQalam
🔻فراتر از تجربه ✍🏻آزاده ابراهیمی فخاری|پژوهشگر 🔴حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی درباره جایگاه علم و مقام امام رضا (ع) به عنوان "عالم آل محمد" توضیح می‌دهد. او تاکید می‌کند که علم ائمه (ع) برخاسته از علم الهی است، نه علوم طبیعی و تجربی؛ لکن ایشان در مبحث روایات مربوط به علم پزشکی، معتقد است که روایات طبی امامان باید توسط دستگاه علمی و پزشکی بررسی شوند. همان¬طور که روایات فقهی نیاز به تحلیل اجتهادی دارند، روایات طبی نیز باید با عقل تجربی مورد بررسی قرار گیرند. 🔴اما باید گفت، مقایسه میان اجتهاد در مسائل فقهی و طبی قیاس مع الفارق محسوب می‌شود. در مسائل فقهی، اجتهاد به معنای تلاش برای استخراج احکام شرعی از منابع دینی است، در حالی که در مسائل طبی، علم تجربی و مشاهده‌محور نقش اساسی دارد. فقه مبتنی بر اصول ثابت و قواعد کلی است که نیازمند تحلیل نصوص دینی و فهم مقاصد شریعت است. اما علم پزشکی، یک حوزه تجربی و مبتنی بر مشاهده و آزمایش است که به‌طور مداوم در حال تحول و تغییر است. 🔴این تفاوت در طبیعت دو حوزه نشان می‌دهد که نمی‌توان همان رویکردی را که در اجتهاد فقهی به کار می‌رود، مستقیماً در مسائل طبی اعمال کرد. در فقه، اصول و قواعد اجتهادی برای تفسیر و تطبیق نصوص دینی به کار می‌روند، در حالی که در پزشکی، روش‌های تجربی و علمی برای کشف و تأیید درمان‌ها و نظریات به کار گرفته می‌شوند. اما نباید این تحلیل را با اجتهاد فقهی مقایسه کرد. هر دو حوزه نیازمند تخصص‌های متفاوت و روش‌های مختص به خود هستند و به همین دلیل قیاس میان آنها قابل دفاع نیست.
🔴علم طب به‌عنوان یکی از شاخه‌های علوم تجربی همواره در طول تاریخ با روند آزمون و خطا همراه بوده و خواهد بود. این خاصیت علوم تجربی است که از طریق مشاهده، تجربه، و آزمایش به پیشرفت دست می‌یابد. در بسیاری از موارد، نظریات و روش‌های درمانی که در یک زمان مورد قبول بوده‌اند، بعدها با پیشرفت دانش و فناوری به چالش کشیده شده و اصلاح یا حتی رد شده‌اند. این درحالی است¬که، روایات و احادیث معصومین (علیهم‌السلام) به عنوان سرچشمه‌هایی از علم ماورای تجربی شناخته می‌شوند. این علم به واسطه اتصال ائمه(علیهم السلام) به منبع وحی و علم الهی، از دقت و صحتی برخوردار است که فراتر از توان علم تجربی است. از این منظر، اگر صحت سند و دلالت این روایات محرز شود و شرایط اقلیمی و زیستی در آن لحاظ شود، نمی‌توان به راحتی آنها را مورد خدشه قرار داد. 🔴تاریخ نشان داده است موارد متعددی وجود دارد که علم پزشکی روز با روایات و احادیث اسلامی هم¬خوانی نداشته، یا لااقل اهمیت رعایت برخی موارد آن مورد تأیید، از جانب علم تجربی نبوده؛ اما با گذر زمان و پیشرفت دانش پزشکی، حقانیت و صحت این روایات تایید شده است. این مسئله گواهی بر عمق و فراگیری علم معصومین (علیهم‌السلام) است که از منبع الهی نشأت می‌گیرد و ممکن است در زمان خود به دلیل محدودیت‌های علمی قابل درک نباشد، اما گذشت زمان و کشف‌های جدید، از ارزش و حقیقت آن‌ها پرده بر می¬دارد. 🗒️@HamQalam
🔴 جبهه‌ی اصلاحات هر زمان روی کار آمده، تطهیر و تقدیسِ نئولیبرالها را یکی از مهمترین وظایفِ خود دانسته است. در دوره‌ی حسن روحانی، هم‌گام با تقلای مطبوعاتِ هم‌سو با دولت برای اعتباربخشیِ ویژه به مهندس بازرگان، اعضای شورای شهر نیز تلاش نمودند خیابانی را به نام وی نامگذاری کنند. ❌ اکنون نیز، همان دستورالعملها در حال پیاده شدن است و مجددا شاهد این تلاش مذبوحانه جهت بازگرداندنِ اعتبارِ مردودانِ انقلاب با جمع بستنشان در کنارِ شخصیتهای تراز اولِ جمهوری اسلامی هستیم. 🔴 بسیار مهم است جبهه‌ی انقلاب، هوشمندانه در برابر این جریان التقاطی که قصدِ در هم آمیختنِ حق و باطل برای عملی نمودنِ مقاصد خود در راستای استحاله‌ی جمهوری اسلامی را دارند بایستد و با روایت صحیحِ شخصیتها و مقابله با جعل و تحریف و تطهیرِ مطرودین و منحرفین، مانع از تحقق اهدافِ ناشایستِ این اخلالگران در مسیر انقلاب اسلامی باشد. ✍ 🗒️@HamQalam
🔺️بازخوانی بخشی از نظرات امامین انقلاب در مورد مهندس بازرگان 🗒️@HamQalam
📌وفاق ملی یا نفاق سری 🔸️خبر انتصابات این روزهای دولت چهاردهم، که در فضای مجازی حاشیه ساز شده است، از حضور جناب آقای ظفر قندی آغاز شد؛ مواضع ایشان در ماجراهایی مانند کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ و نیز در سال گذشته که تمجید از سران فتنه بود، با انتخاب آقای حسین کرمانپور دردساز شد؛ وی نیز با توییت‌های عموماً ضد امنیت ملی و ادعاهای بی اساس و تحریک آمیز در سال ۱۴۰۱، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تولید اخبار جعلی در حوزه بهداشت و درمان شناخته می شود. 🔸️خانم فاطمه مهاجرانی، بانوی سخنگوی دولت نیز در تجمع انتخاباتی آقای پزشکیان در اراک با اظهاراتی مانند «من به عنوان یک مادر اجازه نخواهم داد مهرشاد شهیدی دیگری بر خاک بیفتد. اجازه نمی‌دهیم اندکی تمامیت‌خواه، کوچه‌های ما را پر از خون جوانان‌مان کنند.» سبب نگرانی حامیان خط انقلاب شده است. 🔸️و اینک با انتصاب نسرین وزیری توسط فرزانه صادق، به عنوان روابط عمومی وزارت راه که در دی ماه سال ۸۸ به علت شرکت در اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و بعد از ۲۳ روز با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شده بود، این سوال مطرح می شود که آیا چینش افرادی که مواضعی ناخوشایند، نسبت به انقلاب و نظام اسلامی داشته اند، به منظور چینش زنجیره ای ممتد در مناصب حساس دولتی خواهد بود؟! و آیا این زنجیره قرار است اهدافی همسو با اعتقادات این افراد را دنبال کند؟! ✅ و در آخر آنکه، به نظر می رسد، وفاق تعریفی در عمل ابتدایی دولت حاضر، در دایره افراد وابسته به اصلاحات، منحصر شده است! ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻نگرش‌‌های همسوی شهید‌بهشتی و علامه مصباح یزدی در نقد دکتر شریعتی یکی از شیطنت‌های رسانه‌ای که اخیرا در جهت تخریب علامه مصباح یزدی صورت گرفت که با تقطیع سخنان شهید بهشتی و تفسیر به رأیی غیر‌منصفانه مطرح شد، شبهه‌ی انتقاد شهید بهشتی از علامه مصباح به عنوان استادی لجوج‌پَرور بود که دیگر اندیشمندان را متهم به ارتداد می‌کرد!!! 💢 اگر نخواهیم برداشتی سطحی_ که حاصل از تقطیع سخنان شهید بهشتی‌ست_ داشته باشیم، باید بگوییم که شهید بهشتی هم مانند علامه مصباح یزدی، ناقد شریعتی بودند اما در نحوه‌ی بیان این نقد، تفاوت نظر داشتند. در نظر شهید بهشتی، نقد بی‌پرده، صریح و به دور از لطایف نمی‌تواند راهبری و هدایت به همراه داشته باشد. ایشان با نقد آثار شریعتی، اذعان دارند که مطالب تحقیقْ‌محور در آثار او، کمتر از آثار ذوقی و قریحه‌ای است. همچنین وجود انحراف، خطا و ضرر در سخنان شریعتی را چنین بیان می‌دارد: " من می‌دانم که او در این برداشت‌های سلیقه‌ای و ذوقی که می‌تواند با خطاها و اشتباهات و انحرافات همراه باشد، ضررها هم زده و یا می‌زند اما در کنار این ضرر زدن‌ها، سودها و جاذبه‌هایی برای عده زیادی از افراد دختر و پسر جوان به سوی اسلام و تشیّع داشته و دارد. آیا از این ضرر و سود کدام بیشتر است؟ نمی‌دانم. این مسئله به آمارگیری احتیاج دارد. در دایره آگاهی من، کسانی که به وسیله کتاب‌ها و سخنرانی‌های شریعتی با اسلام آشناتر شده‌اند و به اسلام رو آورده‌اند فراوانند. اما کسانی که منحرف شده باشند و انحرافشان مستند به این نوشته‌ها باشد، در دایره شناسایی من، چندان نیست..." ♨️ لذا می‌توان نتیجه گرفت که گفتار شهید بهشتی، نه تنها در راستای تبرئه‌ی تالیفات شریعتی از خطا و اشتباه و انحراف نیست بلکه به عکس، وجود چنین لغزش هایی را تایید می‌کند و تنها نوع بیان این انتقاد را نمی‌پسندد. ‼️ البته باید توجه داشت که علما و بزرگان، بسته به شرایط و جوّ گفت‌و‌گو و نوع مخاطب، گاهی سخنان خود را با ملایمت و نرمی و گاهی با عتاب و تندی بیان می‌کردند و در این بین، وجود تفاوت‌ها در الحان و نحوه‌ی ایراد سخن، امری طبیعی بوده و دور از انتظار نیست ضمن آن‌که خطاب شهید بهشتی درباره‌ی پرهیز از تربیت یافتگیِ همراه با لجاجت و خشونت، متوجه علامه مصباح نبوده و مخاطب این کلام، برخی طلاب مدرسه‌ی شهید حقانی بودند. ✍🏻 🗒️@HamQalam
سامرا، از غم تو، جامه دران است هنوز چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز دل شهزاده ی روم، آینه ی دلبری ت تاک ها مست تو و این لقب عسکری ت پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم حج نرفتی تو، ولی قبله ی حاجات شدی تو خودت، عین صفا، مشعر و میقات شدی کعبه، یک چاردهم، بی تو صفا کم دارد بی تو، یک چاردهم، عطر خدا کم دارد ماه زیبا! حسنِ دوم زهرا! برخیز مهدی ت دل نگرانت شده، بابا! برخیز باز هم جانِ جهان را، تو در آغوش بگیر صاحب عصر و زمان را، تو در آغوش بگیر روی زانو بنشان آینه ی طاها را تو ببوس از طرف ما، پسر زهرا را ✍🏻قاسم صرافان 🗒️@HamQalam