•❀•
هفت حدیث برگزیده از #امام_مهدی_علیه_السلام :
🔅 زمين از حجّتى آشكار يا نهان خالى نيست.
إنَّ الأرضَ لا تَخلُو مِن حُجَّةٍ إمّا ظاهِرا و إمّا مَغمُورا ؛
▫️ كمال الدّين، ج ۲، ص ۵۱۱.
•┈•
🔅 هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود.
لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا ؛
▫️ بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۶.
•┈•
🔅 هيچ چيز مانند نماز، بينى شيطان را به خاك نمى مالد.
ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثلِ الصَّلاةِ ؛
▫️ بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۸۲.
•┈•
🔅 گرايش خود را به ما، با دوست داشتن سنّت روشن همراه كنيد.
إجعَلوا قَصدَكُم إلَينا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ ؛
▫️ بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۹.
•┈•
🔅 خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند.
إنَّ اللّهَ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا ؛
▫️ الغيبة، طوسى، ص ۲۸۵.
•┈•
🔅 من وصىّ آخرين ام ؛ به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى شود.
أنا خاتِمُ الأوصِياءِ، بي يُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلي و شيعَتي ؛
▫️ الغيبة، طوسى، ص ۲۸۵.
•┈•
🔅 ما از همه خبرهاى شما آگاهيم و چيزى از خبرهاى شما از ما پنهان نيست.
إنّا يُحيطُ عِلمُنا بأنبائِكُم و لايعَزُبُ عَنّا شَى ءٌ مِن أخبارِكُم ؛
▫️ بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۵.
@hamyanquran
شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی:
🔸امضای سند همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال است.
🔹دنیا فقط غرب نیست و غرب هم فقط آمریکای قانونشکن و سه کشور اروپایی بدعهد نیست.
🔹 نگرانی بایدن کاملا درست است؛ شکوفایی همکاریهای راهبردی در شرق، افول آمریکا را تسریع میکند.
🆔 @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
به نام
خداوند دلهاے پاک
ڪه نامش
بود در دلت تابناڪ
به نام
ڪسي ڪه تو را آفرید
سر آغاز
عشقست و نور امید
سلام
صبحتون معطـر به نام خدا❤️🙏
Join➥ @hamyanquran
"سید ما، مولاى ما، دعا کن براى ما؛ صاحب ما توئى؛ صاحب این کشور توئى"
@hamyanquran
akhlaq_mojtahedi_1384_03_09.mp3
4.22M
🎙#کلیپ_صوتی فوق العاده😍👌
✅ احکام شرعی🍀🌸
✅ گزینش رفیق و دوست🌸🍀
🎤#آیت_الله_مجتهدی_تهرانیره
⏰ حدود ۱۷ دقیقه
🛑🛑ارسال فراموش نشود
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
⭕️@hamyanquran
#حدیث_روز
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
هركه به گونه يا چهره شخص مسلمانى سيلى زند ، خداوند استخوانهاى او را در روز قيامت خُرد كند و دست بسته محشور شود ، تا آن كه به جهنّم درآيد، مگر اين كه توبه كند( وقتی حق النّاس ضایع شده، توبه شرایط خود را دارد)
مَن لَطَمَ خَدَّ امرِئٍ مُسلِمٍ أو وَجهَهُ بَدَّدَ اللّهُ عِظامَهُ يَومَ القِيامَةِ، و حُشِرَ مَغلولاً حتّى يَدخُلَ جَهَنَّمَ، إلاّ أن يَتوبَ
#ميزان_الحكمه_جلد6_صفحه414
جدیدا زدن سیلی به زیر دستان باب شده است
.💚 @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکوه زیبای پرندهها
@hamyanquran
#احکام
❓بیدار کردن دیگران برای نماز❓
⬅️ پاسخ از آیت الله خامنه ای
┏━💠💠🆔💠💠━┓
@hamyanquran
┗━💠💠🆔💠💠━
آیت الله محمد تقی مصباح (ره)
🔵👈 موضوع "غلبه هوای نفس"
زیور و زینت دنیا چنان جلوه میکند که انسان حقایق و تصمیمات قبلی خود را فراموش میکند و تغییر مسیر میدهد. خواستگاه اصلی انحرافات پیروی از هوای نفس معرفی شده است. عقل دستور میدهد بر کاری ولی هوای نفس خلاف آن را میخواهد. لذت آنی موجب غلبه هوای نفس میشود. «امروز را انجام دهم از فردا دیگر تکرار نمیکنم.» در صورتی که اگر بد و کشنده است، از همین امروز آن را رها کن!
🔴👈 دو فعالیت را همیشه باید انجام دهیم؛ یکی رفع جهل و دیگری مبارزه با هوای نفس. اگر این دو بود، احتمال سعادت داریم و گرنه هرکدام نباشد، خطر شقاوت ابدی ما را تهدید میکند.
شادی روح مطهرشان فاتحه و صلوات🥀
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
✨✨✨✨✨✨
🆔 @hamyanquran
🌺سلام در این روز زیبا
چشماتون نور
کامتون عسل
🌺لحنتون مهر
حرفاتون غزل
حستون عشق
🌺دلتون گرم
حالتون خوبِ خوبِ خوب
#صبح_زیباتون_بخیر
❣🍀
Join➥ @hamyanquran
قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
#راز
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#کلیپ_تصویری فوق العاده👌
🛑 مهمترین مهارت معنوی 🍃
🎙#استاد_پناهیان
🔶 حداقل برای👆نفر ارسال بفرمایید
✨✨🌸✨✨🌼✨✨
⭕️@hamyanquran
21.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : وجود اولیاء خدا باعث امنیت است
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_قرائتی
@hamyanquran
ببینید به غیر از بدیهیات، بقیه معارف در گرو یک سری مبانی و پیش فرض هاست، منتهی این پیش فرض ها بر دو دسته هستند، یک دسته پیش فرض های راهنما هستند که بهره گیری از آنها ضرورت دارند، مانند پیش فرض های لغوی، زبان شناختی، منطقی؛ و یک دسته پیش فرض های رهزن هستند که برای حصول معرفت باید از آنها دوری کرد.
اگرچه تشخیص و بیان پیش فرض های رهزن به لحاظ تئوریک بسیار آسان است، و اما در مقام عمل، ترک آنها به خاطر دلبستگی ها بسیار دشوار است. به همین خاطر مهمترین مانع در مسیر کشف حق، نه دشوار بودن تشخیص آن، بلکه ترک وابستگی های پیشینی نسبت به مسیرهای باطل است که اجازه دل کندن و عبور از آنها را به انسان نمی دهد.
عمده اختلاف نظرهایی که مثلا شما بین مذاهب اسلامی می بینید در خصوص جبر و تفویض و اختیار و یا حُسن و قبح عقلی و شرعی، و مانند آن بدین خاطر است که برخی از این مذاهب ابتدا در یک موضوع اتخاذ موضع می کنند و سپس در قرآن و روایات به دنبال مؤید برای اعتقاد خویش می گردند، در حالی که باید ابتدا خالی الذهن به سراغ قرآن و روایات می آمدند و موضع آنها را کشف می کردند.
این دل کندن در مقام عمل بسیار دشوار است، به هر حال راه حل آنچه که می فرمایید را می توان در قالب چند نکته بیان نمود:
اول: سعی بر کنترل احساسات و بی طرفی علمی
یکی از آفات علم چه در حوزه معرفت دینی و چه تجربی وابستگی پیشینی به یک طرف است. اگرچه این مسئله که انسان احساسات پیشنی اش را نسبت به نتیجه کنترل کرده و نادیده بگیرد دشوار است اما شدنی است.
به عنوان مثال آغازمندی زمانی جهان که هاوکینگ در خصوص آن مینویسد: «علی رغم اینکه مشاهدات تجربی این آغازمندی را تایید میکند اما بسیاری از دانشمندان به خاطر اینکه این موضوع جهان را وابسته به یک عامل خارجی میسازد از این آغازمندی ناراضی بوده، و سعی داشته و دارند با نظریاتی به دنبال توجیه این امر باشند.(1)
یا بحث «تکامل انواع» که با توجه به آثار الاهیاتی که دارد به یک مسئله حیثیتی نزد برخی دانشمندان علوم تجربی تبدیل شده است و بی طرفی لازم در مشاهدات تجربی در خصوص آن رعایت نمی شود.
دوم: نگرش انتقادی جایگزین تعصب
راه حل اول نگرش انتقادی به اعتقادات است، یعنی انسان نباید تعصب بی جا روی اعتقاداتش داشته باشد، بلکه باید با نگاه انتقادی به آنها بنگرد و اگر آنها را مطابق عقل یافت این بار روی آنها غیرت داشته باشد. اگر این نگاه جایگزین تعصب میشد و تمام پیروان ادیان با نگاه انتقادی به اعتقادات خویش می نگریستند هرگز ادیان نادرست توان جلب رضایت متدینین خویش را نداشتند و این امر موجب توجه آنها به دین و اعتقاد حق می گشت.
مثلا اهل سنت یک اعتقادی دارند به نام «عدالت صحابه»، و این اعتقاد یک خطر قرمز مقدس در برابر ایشان گذاشته که اجازه آزاداندیشی در خصوص رفتار صحابه را به ایشان نمی دهد. این است که مانع است. نه مبانی علمی که برای هر علمی لازم است
سوم: عرضه اعتقادات
راه دیگر این است که انسان اعتقاداتش را برای ارزیابی عرضه کند، یعنی آن شخصیتی را که درستی افکار، یا عصمتش را به لحاظ پیش فرض های راهنما و از مسیر درست شناخته است، قاضی برای سنجش جزئیات اعتقاداتش قرار دهد. این در زمان ائمه معصوم(علیهم السلام) مرسوم بوده است، همانطور که در احوالات شاه عبدالعظیم حسنی داریم که اعتقاداتش را خدمت امام هادی(ع) ارائه کرد تا حضرت صدق آنها را بسنجد.(2)
امروز هم میشود از علمای متخصص در این خصوص کمک گرفت.
📚پی نوشت ها:
1. Hawking, Brief Answers to the Big Questions, London, John Murray, 2018, p47.
2. صدوق، محمد بن علی، التوحید، جامعه مدرسين، قم، چاپ اول، 1398، ص81.
@hamyanquran