بسمالله الرحمن الرحیم
#روایت_روز
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند:
🔹لا تَسُبُّوا الرِّياحَ فإنّها مَأمُورَةٌ، ولا تَسُبُّوا الجِبالَ ولا السّاعاتِ ولا الأيّامَ ولا اللَّيالِيَ فَتَأثَمُوا وتَرجِعَ علَيكُم
🔖به بادها ناسزا مگوييد، كه آنها مأمورند، و به كوه ها و ساعت ها و لحظات و روزها و شب ها را ناسزا نگوييد، كه گنهكار مى شويد و به خودتان بر مى گردد.
📚علل الشرائع صفحه 577
@hamyanquran
🌸دعاى روز شانزدهم ماه مبارك رمضان🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ
وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ
بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ
العالَمین.
خدایا توفیقم ده در آن به سازش كردن نیكان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.
@hamyanquran
در محضر #شیخ_محمداسماعیل_دولابی
رزق دو گونه است، یکی آن که تو را طلب میکند و یکی آن که تو در طلب او هستی و عاقبت به تو نمیرسد، جز آن چه در طلب توست. رزق روحی هم همین طور است.
@hamyanquran
✨آهنگری با وجود رنج های متعدد و بیماری اش عمیقا به خدا عشق می ورزید.
روزی یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت،از او پرسید: تو چگونه می توانی خدایی را که رنج و بیماری نصیبت می کند، را دوست داشته باشی؟
🔹آهنگر گفت وقتی که میخواهم وسیله آهنی بسازم ، یک تکه آهن را در کوره قرار می دهم. سپس آنرا روی سندان می گذارم و می کوبم تا به شکل دلخواه درآید. اگر به صورت دلخواهم درآمد،می دانم که وسیله مفیدی خواهد بود،اگر نه آنرا کنار میگذارم.
🌸 همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خدا دعا کنم که خدایا ، مرا در کوره های رنج قرار بده .اما کنار نگذار.
⇝ @hamyanquran
مگر همه چیز مقدر نشده است (قُلْ لَنْ یصیبَنا إِلاَّ ما کتَبَ اللَّهُ لَنا)؟ پس چرا این قدر نگران بیمار شدن یا نشدن هستیم؟! اگر قرار است بیماری بگیرم، پس می گیرم و اگر هم نه پس نمی گیرم! دقیقاً من چقدر مؤثرم در این که سرنوشتم چطوری نوشته بشود؟ چون آدم هایی را دیدم که هر قدر تلاش کردند بیماری کرونا نگیرند، اما بازهم گرفتند و مردند!
پاسخ اجمالی:
تمام مقدرات زندگی انسانها در لوح محو و اثبات وجود دارد و بر اساس عواملی قابلتغییر و تبدیل است؛ اما زمانی که به مرحله قضا رسید دیگر قابلتغییر نیست. ازاینرو اگر کسی از ابتدا اجل حتمی او مرگ بر اساس بیماری کرونا بود و این اجل به مرحله قضا رسید -که البته طبیعتاً بسیار محدود است و از حوزه علم و آگاهی ما خارج است- باید تأیید کرد که قطعاً چنین مرگی واقع خواهد شد؛ اما ازآنجاییکه نمیدانیم اکنون، مرگ بر اساس این ویروس، از نوع قضای الهی و اجل حتمی و قطعی است یا از نوع مقدراتی است که قابلتغییر است، پس تا جایی که ممکن است باید بکوشیم با حفظ آرامش و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و توکل به خداوند، خود و خانواده خویش را از گزند این ویروس حفظ کرده و در صورت ابتلا، تمام همت خود را صرف درمان و مراقبت از خود و بیماران نماییم.
👇👇👇👇👇
پاسخ تفصیلی:
مقدمه:
قضا و قدر از مسلمات قرآنی است که گاهی آن را به شیوهای تفسیر میکنند که گویی آدمی اختیاری در تعیین سرنوشت خودش ندارد و تمامی حوادث خارج از اختیار او است و او هیچ نقشی در پیشگیری یا درمان و رهایی از بیماری ندارد. در ادامه، با ارائه نکاتی مشخص میشود که این تفسیر ازقضا و قدر نادرست است:
نکته اول:
همهچیز از طرف خدا مقدر شده و همه مقدرات توسط خداوند مشخصشده است اما این انسان است که در هر عملی یکی از آن مقدرات را به مرحله قضا و حتمیت درمیآورد و آن فعل در خارج ایجاد میشود.
توضیح بیشتر اینکه در مورد قضای الهی که در عرف از آن به سرنوشت و قسمت تعبیر میشود اصولاً دو تفسیر وجود دارد:
1. تفسیر نخست، سرنوشت هر کس از روز نخست، بدون اطلاع و حضور او، از طرف خداوند تعیینشده؛ بنابراین هر کس با سرنوشت معینى از مادر متولد میشود که قابلدگرگونی نیست. هر انسانى نصیب و قسمتى دارد که ناچار باید به آن برسد؛ چه بخواهد و چه نخواهد و کوششها براى تغییر سرنوشت بیهوده است.
بررسى منابع اسلامى نشان میدهد این تفسیر مورد تأیید اسلام نیست. قبول و پذیرش آن، تمام مفاهیم مسلّم اسلامى از قبیل: تکلیف، جهاد، سعى و کوشش و استقامت و غیره را به هم میریزد. استاد شهید مطهرى میفرمایند: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهی، انکار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نیرو و اراده و اختیار بشر است، چنین قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمیتواند وجود داشته باشد». (1)
2. تفسیر دوم، نقش انسان را در تعیین سرنوشت زندگی او میپذیرد. در این تفسیر، نقش انسان نهتنها مغایر با سرنوشت نیست، بلکه جزئی از همان سرنوشت است. در سرنوشت انسان چنین نقش بسته است که او سرنوشت خویش را خودش را تعیین نماید. درواقع، اختیار داشتن انسان جزئی ازقضای حتمی خدا است و این همان معنای درست سرنوشت است. از این منظر، هم ابتلا به ویروس کرونا به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و هم عدم ابتلای به این ویروس بجهت خود مراقبتی درست، در همه انسانها ممکن و مقدر است تا اینکه انسان بهواسطه سبک زندگی و انتخابهایش، یکی را محقق سازد و حتمیت ببخشد.
نکته دوم:
البته این امکان نیز وجود دارد که برخی از افراد بسیار محدود و معدود نیز چون اجلشان حتمی شده به بیماری مبتلا شوند حتی اگر تمام تلاش خود را برای عدم ابتلا انجام داده باشد.
توضیح بیشتر اینکه در روایات از دو لوح در حوزه مقدرات انسان نامبرده شده است: لوح محفوظ و لوح محو و اثبات. در اصطلاح، لوح محفوظ همان قضای الهی است که همه حوادث به قلم الهی به ثبت رسیده است. کسی جز خداوند از آن آگاهی ندارد. هر چه در این لوح نگاشته شود، تغییر نمیکند، بهطور مثال هر یک از انسانها دارای اجل حتمی هستند که بههیچعنوان قابل تأخیر و تقدیم نیست.
اما لوح محو و اثبات قابلتغییر و تبدّل است، بهطور مثال اجلّ معلّقی مثل مرگ براثر بیماری کرونا وجود دارد، لکن این اجل به سبب رعایت بهداشت فردی و یا دعا، صدقه یا کار خیر قابل تأخیر افتادن است، همانطور که در روایات واردشده و یا اینکه به خاطر کارهای زشت مثل قطع رحم به جلو میافتد. (2)
بر این اساس تمام تقدیرات زندگی انسانها در لوح محو و اثبات وجود دارد و بر اساس عواملی قابلتغییر و تبدیل است اما زمانی که به مرحله قضا رسید، دیگر قابلتغییر نیست.
نتیجه:
اگر کسی از ابتدا اجل حتمی او مرگ بر اساس بیماری کرونا باشد -که البته طبیعتاً بسیار محدود است- باید تأیید کرد که قطعاً واقع خواهد شد و هیچکس را گریزی از آن نیست؛ اما ازآنجاییکه نمیدانیم اکنون، مرگ بر اساس این ویروس، از نوع قضای الهی و اجل حتمی و قطعی ما است یا از نوع مقدراتی است که قابلتغییر است، پس تا جایی که ممکن است باید بکوشیم با حفظ آرامش و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و توکل به خداوند، خود و خانواده خویش را از گزند این ویروس حفظ کنیم.
📚پینوشتها:
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج 1، ص 384.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، نشر دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403 ق، ج 4، ص 130-131.
@hamyanquran
نقش انسان در تقدیرات شب قدر.pdf
1.79M
فایل PDF #رایگان
#کتاب "نقش انسان در تقدیرات شبقدر"
💫 | نکتههای کلیدی برای جذب تقدیرات بلند در لیالیِ قدر |
✍ تألیف؛ استاد #محمد_شجاعی
╔═.🍃.════╗
@hamyanquran
╚════.🍃.═
⭕️ تنها عوارض واکسن کووایران برکت سردرد، تب خفیف و قرمزی محل تزریق بوده است
🔸حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
🔹پایه ساخت واکسن کووایران برکت، ویروس کشته شده است.در راستای تزریق واکسن ۴ گرید عوارض داریم که گرید نوع ۴ شدید ترین نوع عارضه است.
🔹عوارضی که در تزریق واکسن در فاز یک و دو مطالعه انسانی دیده شد، تحقیقا از نوع گرید یک بود و تنها این عارضه در بین داوطلبان دریافت کننده مشاهده شد.
🔹تنها عوارضی همچون سردرد و بدن درد خفیف، تب خفیف، قرمزی محل تزریق را مشاهده کردیم.
🔹در کنار مطالعه فاز دو ما مطالعه افراد ۵۰ تا ۷۵ سال را نیز داشتیم که ۳۲ نفر در این بازه سنی واکسن را دریافت کردند و عوارض مشاهده شده در این افراد کمتر از افرادی بود که در سنین پایین تر واکسن را تزریق کردند.
🆔 @hamyanquran
پنجشنبه و ياد درگذشتگان😔
🌹 اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
🙏 التماس دعا 🙏
🌿🌺🌿🌺🌿🌿🌺🌿
🍃🌺پنجشنبه که می شود
یاد کسانی که
هرگز تکرار نمیشوند
وهیچ حضوری
جبران نبودنشان رانمیکنند
در دلمان بیداد می کند😔
🌺باهدیه فاتحه وصلوات
🌺روحشان راشـاد کنیم
@hamyanquran
🌸دعاى روز هفدهم ماه مبارك رمضان🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ
لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ
الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی
صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.
خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته و اعمال نیك و برآور برایم حاجتها و آرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینههاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان
@hamyanquran
🌸🍃 برکات انفاق⁉️
🌸🍃"وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ(سبأ-٣٩)
🌸🍃و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را میدهد (و جای آن را پر میکند)؛ و او بهترین روزیدهندگان است!
🔹چند نکته :
1⃣ با انفاق از روزی انسان کاسته نمیشود❗️
پرهیزکاران، انفاق کردن را کم شدن مال نمی دانند ، بلکه غنیمت می شمارند، ولی کسانی که از معارف قرآن بهره ای ندارند و از سویی به دنیا علاقه مند هستند، انفاق کردن را غرامت می دانند.
2⃣ برای اینکه اهمیت مسئله انفاق روشن شود ، خدای سبحان برای تشویق انسان ها فرمود که من شخصاً صدقه را می گیرم؛ همچنان که در بخش زکات ، به رسولش امر کرد که از اموالشان صدقه بگیر تا مالشان پاک گردد و شخص نیز پاک شود ؛ چون تا زمانی که اشخاص پاک نشوند ، نمی توانند از قرآن بهره بگیرند.
3⃣ ارزش و اهمیت انفاق به اندازه ای است که در قرآن مجید ، در بیش از هشتادآيه بدان پرداخته شده است . قرآن وقتی سیمای پرهیزکاران را بیان می کند، یکی از اوصاف نیک آنان را انفاق کردن ذکر کرده؛ تا آنجا که در اولین ایات قرآن ، خدواند انفاق را از صفات بارز متقین بیان می کند .
4⃣ پیامبر عالیقدر اسلام در مقام مقایسه میان فقر و غنا و اینکه کدام یک برای سعادت انسان بهتر است، می فرماید :👇
🌸🍃تهیدستی از ثروت بهتر است، مگر ثروت ثروتمندی که از مال خود، قرض اشخاص پریشان حال و مقروض را ادا کند و آنان را از زیر بار قرض و فشار زندگی نجات دهد و به مسلمانان بی بضاعت و گرفتار کمک کند.
👈
@hamyanquran
✨____🍃🌸🍃___✨