#جزء1
#سورةالبقرة
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الم1
الف. لام. میم
پيش تر درباره «بسم الله الرحمن الرحيم» سخن گفته شد.« الم» جزو حروف مقطعه است. اما در مورد حروف مقطّعه که در آغاز برخي از سوره ها آمده اند، بهتر است سکوت کنيم و ( بدون در دست داشتن سند و مدرک شرع پسند) به بيان معاني آن نپردازيم، ضمن اينکه بايد يقين داشت که خداوند اين حروف را بيهوده نازل نکرده است، بلکه حکمت فراواني در آن نهفته است ولي ما آن را نمي دانيم.
#جزء1
#سورةالبقرة
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ2
این کتابی است که هیچ شکی در آن نیست و راهنمای پرهیزگاران است
«ذَلِكَ الْكِتَابُ» يعني اين کتاب بزرگ کتابي حقيقي است و مشتمل بر دانشي گسترده و حقيقتي روشن مي باشد که کتاب هاي گذشتگان و آيندگان از آن بي بهره بوده اند .پس « لاَ رَيْبَ فِيهِ » يعني هيچ شکي در آن نيست، و نفي شک مستلزم ضد آن است و ضد شک، و نفي شک پس اين کتاب مشتمل بر علم يقيني است که شک و گمان را از بين مي برد. و اين يک قاعده است که « هرگاه نفي به قصد مدح و ستايش بکار رفت بايد متضم ضد خويش که همان کمال است، باشد. زيرا نفي به مثابه عدم است، و عدم محض هيچ مدحي در آن نمي باشد.» از آن جا که قرآن مشتمل بر يقين است و هدايت نيز جز با يقين حاصل نمي گردد،فرمود: « هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ » هدايت به معني بينش و بصيرتي است که در پرتو آن گمراهي و سردرگمي را تشخيص دهيم (و از آن دوري جوييم) و راه هاي پرخير و منفعت را در پيش بگيريم. و فرمود: « هُدًى » و معمول را حذف کرد، زيرا هدف از آن عموم است و اينکه قرآن هدايتي است براي دنيا و آخرت. پس اين کتاب بندگان را در اصول و فروع راهنمايي کرده و حق را از باطل جدا مي کند و صحيح را از خطا تمييز مي دهد و چگونگي در پيش گرفتن راههايي که آنان را در دنيا و آخرت به سر منزل مقصود مي رساند بيان مي کند. و در جايي ديگر فرموده است: « هُدَي ِ للنّاَسِ» و به طور کلي و عام فرموده است قرآن عموم مردم را به سوي خير راهنمايي مي کند. اما در اينجا و جاهاي ديگري فرموده است: « هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ » يعني راهنماي پرهيزگاران است. زيرا ذات قرآن براي همه مردم مايه هدايت است اما بدبختان به آن توجه نکرده و رهنموده الهي را نمي پذيرند. اين کتاب حجت را بر آنها اقامه کرده است اما آنها به سبب شقاوت خود از آن بهره نمي گيرند. ولي پرهيزگاران؛ همان کساني که بزرگترين سبب هدايت را که تقوا و پرهيزگاري است بدست آورده اند از آن بهره مي گيرند. حقيقت تقوا و پرهيزگاري عبارت است از پيروي کردن از دستورات الهي و پرهيز از منهيات و محرمات، و در پيش گرفتن راه و شيوه اي که انسان را از ناخشنودي و عذاب به وسيله قرآن هدايت شده و از آن نهايت بهره را مي برند. خداوند متعال مي فرمايد: « يأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَه يجعَل لََّکُم فُرقَانَا» اي کساني که ايمان آورده ايد! اگر از خدا پروا داريد براي شما (قدرت) تشخيص (حق از باطل) قرار مي دهد. پس اين پرهيزگاران هستند که از آيات قرآني و آيات آفرينش بهره مي برند. و از آن جا که هدايت بر دو نوع است: هدايت بيان و هدايت توفيق، پرهيزگاران از هر دو نوع هدايت برخوردار مي شوند، اما ديگران از هدايت توفيق محروم مي شوند، اما ديگران از هدايت توفيق محروم مي مانند، و مسلّم است که هدايت بيان و روشن شدن راه بدون برخورداري از هدايت توفيق، هدايتي حقيقي و کامل نيست.
☑امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
فساد توده ی مردم، ناشی از فساد خواصّ است.
✋خواصّ، به پنج گروه تقسیم میشوند:
📚عالمان که راهنمایانِ به سوی خدایند
📿پارسایان که راه رسیدن به خدایند،
💰بازرگانان که اُمنای خدایند،
⚔رزمندگان که یاوران دین خدایند
👤و حاکمان که سرپرستان خلق خدایند.
⚠️پس، اگر عالم، طمّاع و مال اندوز باشد، دیگر از چه کسی باید راهنمایی خواست
⚠️و اگر پارسا، به دنیا و آنچه مردم دارند راغب باشد، دیگر به چه کس اقتدا شود
⚠️و اگر بازرگان، خیانت پیشه باشد و زکات ندهد، به چه کسی میتوان اطمینان و اعتماد کرد
⚠️و اگر رزمنده، خودنما باشد و چشم به کسب مال و ثروت داشته باشد، دیگر به وسیله چه کسی از مسلمانان دفاع شود
⚠️و اگر حاکم، ستمگر باشد و در احکام و فرامین خود، ستم و بی عدالتی روا دارد، دیگر به وسیله چه کسی دادِ ستمدیده از ستمگر گرفته شود؟
‼️سوگند به خدا، که مردم را نابود نکرد مگر:
❌عالمان طمعکار
❌و پارسایان دنیا خواه
❌و بازرگانان خیانت پیشه
❌و رزمندگان ریاکار
❌و حاکمان ستمگر.
📚غرر الحکم(ترجمة الأنصاری) صفحه۵۴۲
📚میزان الحکمه ، جلد ۹ ، صفحه ۱۲۸
@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی از استاد محمد اللیثی
🔸فراز تصویری از سوره نساء (خیمه تلاوت در مصر)
🔸اجرا با نغمه سهگاه و از دقیقه 1.10 رست
🔸مدت : 2.02 دقیقه
🔸حجم: 3.23 مگابایت (پوزش از کیفیت پایین تصویر)
▪️عبدالفتاح طاروتی در مجلس حضور دارد.
▪️ارزه تلاوت : 18.5
🔸دريافت تصوير همچنین از پیوندهای زیر:
zaya.io/i78r4
zaya.io/1sg1r
🔹و ما يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَم (بخشی از آیه 113)
🔸دریافت تلاوت کامل (شامل آیات 105 تا 113 سوره نساء) به مدت 34 دقیقه از پیوندهای زیر :
zaya.io/0uais (183 MB)
zaya.io/xfp2u (فرمت FLV - 82.8 MB)
▫️ @hamyanquran
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
وظایف ما در قبال قرآن
1⃣تلاوت✅
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻭ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺑﺎ ﺗﺪﺑﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ ]ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ [ ﻛﺘﺎﺏ ] ﻫﺴﺘﻨﺪ.(بقره ١٢١)
2⃣تدبر ✅
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ [ ﺗﺎﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ] ﻳﺎ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻗﻔﻞ ﻫﺎﻳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ؟( محمد٢٤ )
3⃣عدم مهجوریت ✅
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ [ ﺩﺭﻗﻴﺎﻣﺖ ] ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﻮم ﻣﻦ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﺮﻭﻙ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ !( فرقان٣٠ )
4⃣ پند و اندرز دادن دیگران ✅
فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ
ﭘﺲ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻦ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ، ﺑﻴﻢ ﺩﻩ .( ق٤٥ )
5⃣به همه قرآن عمل کنیم ✅
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ
ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﺶ ﺑﺨﺶ ﻛﺮﺩﻧﺪ [ ﺑﺨﺸﻲ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺑﺨﺸﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ . ]( حجر٩١ )
#قرآن
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🔴👉@hamyanquran
(برنامه)شور و نور - دوشنبه 24 مرداد 1401_بخش 1 - ساعت 2030_1882530.mp3
4.8M
🎙فایل صوتی
📻 رادیو ایران
☑️👌 از نمونه صوتهای
برنامه ی شور و نور اپلیکیشن ایران صدا
✅ بهترین مفاهیم و آموزههای قرآنی را در کوتاهترین زمان بیاموزید...
🔊🎵 با هم میشنویم
@hamyanquran
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
🌷ویژگی های زن شایسته از منظر قرآن🌷
1⃣ یادخدا🌼
«إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ...وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»احزاب۳۵
«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَ...»تحریم۱۱
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ...»احزاب۲۸
«وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا»احزاب۲۹
«وَ حَرامٌ عَلى قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها أَنَّهُمْ لا يَرْجِعُونَ»انسان۹۵
2⃣ ایمان وعمل صالح🌼
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ...»نحل۹۷
«وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ ...»نساء۱۲۴
3⃣اطاعت خدا ورسول(ص) وتسلیم در برابر فرامین آنان🌼
«وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا... وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»احزاب۳۶
4⃣ پاکی وپاکدامنی🌼
«وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ»آل عمران۴۲
«الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ...» نور۲۶
«...وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ...»مائده ۵
«وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِنْ رُوحِنَا وَ....»انبیاء۹۱
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ ...وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ ...»ممتحنه۱۲
«...وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ..» نساء۳۴
5⃣ تقواپیشگی🌼
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ ...إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» حجرات ۱۳
6⃣ راستگویی🌼
«مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ...»مائده ۷۵
7⃣ حجاب و پوشش مناسب🌼
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ ...» احزاب۵۹
«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا...»نور۳۱
8⃣ پرهیز از خودنمایی و خود آرایی🌼
«يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚإِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ...»احزاب۳۲
«وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ...»احزاب۳۳
«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ ... وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ... وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ..»نور۳۱
9⃣چشم پاکی🌼
«قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ...»نور۳۰
«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ...»نور۳۱
🔟حیا وآزرم🌼
«وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ... »قصص۲۳
«فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ...»قصص۲۵
#اجتماعی #زن_شایسته
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
#قرآن_در_طبیعت
#آرامش_با_قــرآن
امام صادق(ع): هر آدم خائف یا گرسنه یا تشنه یا حیران یا مدیون سوره عادیات بخواند به یاری خدا از آن گرفتاری رهائی مییابد.
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
#جزء1
#سورةالبقرة3
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3
آن کسانی که به جهان پنهان باور دارند و نماز را برپا می دارند و از آنچه به آنها روزی داده ایم می بخشند
سپس به بيان اوصاف پرهيزگاران و عقايد و اعمال باطني و ظاهري آنان پرداخت، زيرا پرهيزگاري متضمن تمامي اين ويژگيهاست. بنابراين فرمود: « الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» آنهايي که به جهان غيب باور دارند. ايمان يعني تصديق کامل آنچه پيامبران از آن خبر داده اند، تصديقي که متضمن انقياد اعضا و جوارح است. باور به محسوسات و مشهودات زياد مهم نيست، زيرا با آن مسلمان از کافر جدا نمي گردد، بلکه آنچه مهم است باور به دنياي پنهان است که ما آن را نديده و مشاهده نکرده ايم اما به دليل خبر دادن خدا و پيامبرش به آن ايمان داريم. پس چنين ايماني است که مسلما را از کافر جدا مي نمايد، زيرا تصديق محض خدا و پيامبرانش است. بنابراين فرد مومن به تمام آنچه که خدا و رسولش از آن خبر داده اند ايمان مي آورد خواه آن را مشاهده کرده و يا آن را مشاهده نکرده باشد، خواه آن را فهميده و عقلش آن را درک کرده و يا آن را نفهميده و عقلش به آن راه نيافته باشد. به خلاف زنديق ها و کساني که امور غيبي را تکذيب مي کنند، زيرا عقل قاصر آنان به آن ايمان نمي آورد . بنابراين آنچه را که بدان علم ندارند تکذيب کرده در نتيجه عقلشان تباه شده است، اما عقل مومناني که (حقيقت را) تصديق مي نمايند و به رهنمود الهي راه يافته اند هميشه پويا و پاکيزه است. ايمان به غيب شامل ايمان به تمام غيبيات و ناشناخته هاي گذشته و آينده، و احوال قيامت و حقائق اوصاف خداوند و کيفيت آن، و آنچه پيامبران در اين مورد از آن خبر داده اند، مي شود. بنابراين مومنان به صفات خداوند به صورت قطع و يقين باور دارند گرچه کيفيت آن را درک نکنند. سپس فرمود: « وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ» نگفت: نماز را انجام مي دهند، يا آن را به جا مي آورند، زيرا خواندن نماز به صورت ظاهري کافي نيست، پس برپا داشتن نماز يعني کامل گرداندن ارکان و واجبات و شرايط آن. و اقامه نماز به معني حضور قلب در نماز است. اقامه نماز يعني اينکه نمازگزار در آنچه مي گويد و انجام مي دهد تامل کند. و اين نمازي است که خداوند در مورد آن فرموده است:« إِنَّ الَّصَلوةَ تَنهَي عَنِ الفَحشاءِ وَالمنُکِر» همان نماز (آدمي را) از زشتي ها و منکرات باز مي دارد. و چنين نمازي است که ثواب و پاداش بر آن مترتب است. پس بنده فقط ثواب آن بخش از نماز را که فهميده و با حضور قلب انجام داده است بدست مي آورد. و واژه «صلاة» که در اينجا به آن اشاره شده است ) شامل نمازهاي فرض و نافله مي باشد. سپس فرمود: « وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون» و از آنچه که به آنها روزي داده ايم مي بخشند. اين بخش از آيه متضمن نفقه هاي واجب مانند زکات، تامين نفقه همسران، خويشاوندان، بردگان و امثال آنها، و نيز شامل نفقه هاي مستحب و ديگر موارد خير و احسان است. اما کساني را که بايد بر آنها انفاق شود نام نبرده است، زيرا راههاي خير و نيکي و کساني که بايد با آنها نيکي شود فراوانند. و نفقه دادن عبادتي است که انسان از اين طريق خود را به خدا نزديک مي نمايد. و واژه (مِن) را که بر تبعيض دلالت مي نمايد، آورد تا آنها را آگاه کند که خداوند به جز قسمت اندکي از اموالشان را نخواسته است، و انفاق اين بخش از مال و ثروت زياني به آنها نمي رساند و بر آنها سنگيني نمي کند بلکه آنها با انفاق آن قسمت از اموال خود در روز قيامت بهره مي برند و برادرانشان در دنيا از آن بهره مند مي شوند. و « رَزَقْنَاهُمْ » بيانگر آن است مال هايي که در دست شما است با قدرت و توانايي شما بدست نيامده است بلکه روزي خداوند است که به شما ارزاني داشته است، پس همان طور که خداوند نعمات زيادي را به شما داده و شما را بر بسياري از بندگانش برتري داده است، شما نيز بايد با انفاق قسمتي از نعمت هايي که از آن برخوردار هستيد شکر او را بجا آوريد و با برادران فقير و محتاج خود همدردي کنيد. خداوند بارها در قرآن نماز و زکات را در کنار هم آورده است، علت اين امر اين است که نماز متضمن اخلاص براي خداوند است و زکات و انفاق متضمن احسان ونيکي با بندگانش است. و نشانه سعادت و خوشبختي بنده اخلاص براي معبود و تلاش براي بهره مند کردن خلق است، همان گونه که نشان شقاوت بنده، عدم برخورداري او از اخلاص و نيکوکاري است.
خاصیت قرآن
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
1⃣ هدایت ( مومنان )❇️
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ
ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ، ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ( اسرا ٨٢ )
2⃣ خسارت ( ظالمان )❇️
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ .... وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﻭﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻧﻤﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ .( اسرا ٨٢ )
#قرآن
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔴👉@hamyanquran
ابوهاشم جعفرى میگوید: امام هادى علیه السلام مریض شده بودند. شخصى را نزد من فرستادند و مرا احضار نمودند. همچنین محمد بن حمزه را هم احضار کرده بودند. او که قبل از من به خدمت آن حضرت رسیده بود، به من گفت: چون خدمت آن حضرت رسیدم، شنیدم که آن بزرگوار همواره می فرمود: «ابعَثُوا إِلَى الحائِرِ، ابعَثُوا اِلَى الحائِرِ»؛ یعنى کسى را بفرستید حائر حسینى که براى من دعا کند.
ابوهاشم جعفرى میگوید به محمد بن حمزه گفتم: «به امام نگفتی که من عازم کربلا هستم؟» گفت: «نه». به محضر حضرت رسیدم و به ایشان گفتم که عازم کربلا هستم. حضرت به خادمین خود فرمودند اسباب سفر من را مهیا کنند.
ابوهاشم میگوید: این موضوع را به على بن بلال گفتم. او به من گفت: «آن حضرت را با حائر حسینى چه کار است؟ خود آن حضرت حائر است» (یعنى ایشان خودشان امام هستند و هر دعایی بکنند، مستجاب است).
چون بعد از سفر خود به سامرا رفتم و به خدمت آن حضرت رسیدم، حضرت خیلی به من محبت نمودند و بعد فرمودند: «رسول خدا با وجود آنکه مقامش از بیت و حجرالاسود بالاتر بود، طواف خانه می کرد و حجرالاسود را می بوسید؛ در حالی که ارزش مؤمن، اعظم از بیت الحرام است. همچنین خدا رسولش را امر فرمود که وقوف به عرفات بنماید. حقتعالى دوست دارد که بندگان در مواطنى او را یاد کنند و دعا نمایند من هم دوست دارم در مکانى براى من دعا کنند که خدا آن مکان را دوست دارد و آن مکان، حائر حسینى است». (کاملالزیارات، ص 273.)
@hamyanquran
29.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فراز_قاری_نوجوان
🔸تلاوت کامل از سوره ذاریات
🔸با صدای #محمد_سعید_علم_خواه (اهل قم)
🔸به تقلید از استاد مصطفی اسماعیل
🔸اجرای زیبا و احساس برانگیز
🔸اجرا در مصلای تهران - با حضور مجازی و تشویقهای مقام معظم رهبری - 24 فروردین 1400 (روز اول ماه مبارک رمضان)
🔸مدت : 8.20 دقیقه
🔸دریافت فایل همچنین از پیوندهای زیر :
https://zaya.io/bam12
https://zaya.io/2vhol
https://zaya.io/r5pvx
🔹إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ ﴿١٥﴾ آخِذِینَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُحْسِنِینَ ﴿١٦﴾ کَانُوا قَلِیلا مِنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ وَبِالأسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ﴿١٨﴾ وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿١٩﴾ وَفِی الأرْضِ آیَاتٌ لِلْمُوقِنِینَ ﴿٢٠﴾ وَفِی أَنْفُسِکُمْ أَفَلا تُبْصِرُونَ ﴿٢١﴾ وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾ هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ ضَیْفِ إِبْرَاهِیمَ الْمُکْرَمِینَ ﴿٢٤﴾ إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقَالُوا سَلامًا قَالَ سَلامٌ قَوْمٌ مُنْکَرُونَ ﴿٢٥﴾ فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِینٍ ﴿٢٦﴾ فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ قَالَ أَلا تَأْکُلُونَ ﴿٢٧﴾ فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِیفَةً قَالُوا لا تَخَفْ وَبَشَّرُوهُ بِغُلامٍ عَلِیمٍ ﴿٢٨﴾
▫️ @hamyanquran
⭕️ سوال
⁉️ چرا برای دیگر مظلومان عالم اینگونه عزاداری نمیکنیم و اشک نمیریزیم و چرا فقط بر امام حسین علیهالسلام چنین سوگواریم؟!
💠 راز این سوگواری بر امام حسین علیهالسلام بهصورت ویژه در نکات زیر نهفته است:
1️⃣ این نکته مهم است که گریه و عزاداری بر امام حسین علیهالسلام صرفاً برای مظلومیت فردی عادی نیست چراکه امام حسین علیهالسلام امام معصوم هستند. امام معصوم علیهالسلام حجت خدا روی زمین است؛ حجتی که هدایت مردم از طریق ایشان صورت میگیرد. بر چنین انسان مظلومی شایسته و بایسته است که عزاداری شود؛ چراکه دشمن، بهترین انسان و فرستادهی الهی برای هدایت انسان را به قتل رسانده و بشریت را از فیض وجود امام بیبهره کرده است.
2️⃣ در واقعهی کربلا جبههی حق و باطل در برابر هم قرار میگیرند؛ یکسو امام برحقی که ازنظر خصوصیات شخصی، اخلاقی و والایی هدف، در اوج قرار دارد و در سوی دیگر جبههی کفر با تمام مظاهر دنیاپرستی و فساد ایستاده است. گریه و عزاداری بر سیدالشهدا به نشانهی تائید جبههی صددرصد حق و تأکید بر ادامهی آن مسیر است؛ نه صرف مظلوم واقعشدن گروهی از انسانها؛ به عبارتی گریه بر امام حسین علیه السلام، گریه بر مظلومیت جبههی حق است.
@hamyanquran
(برنامه)شور و نور - سه شنبه 25 مرداد 1401_بخش 1 - ساعت 2030_1883264.mp3
4.04M
🎙فایل صوتی
📻 رادیو ایران
☑️👌 از نمونه صوتهای
برنامه ی شور و نور اپلیکیشن ایران صدا
✅ بهترین مفاهیم و آموزههای قرآنی را در کوتاهترین زمان بیاموزید...
🔊🎵 با هم میشنویم
@hamyanquran
#جزء1
#سورةالبقرة4
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ4
و آن کسانی که به آنچه برتو فرو فرستاده شده است و به آنچه پیش از تو فرو فرستاده شده است باور داشته و به روز قیامت یقین دارند
سپس فرمود: « والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ » و آن کساني که به آنچه بر تو نازل شده است ايمان دارند و آن قرآن و سنت است، خداوند متعال مي فرمايد: « و أَنزَلَ اللَّهُ عَلَيکَ الکِتَبَ وَالحِکمَة» و اي پيامبر! خداوند بر تو کتاب و حکمت را نازل فرموده است. پس پرهيزگاران به تمام آنچه پيامبر (ص) آورده است ايمان مي آورند و بين آنچه بر او نازل شده است فرق نمي گذارند، به گونه اي که به بعضي ايمان بياورند و بعضي را انکار يا برخلاف منظور خدا و پيامبرش تاويل نمايند، همانطور که بعضي از اهل بدعت چنين مي کنند و نصوصي را که باب طبع آنها نباشد تاويل مي کنند، که حاصل آن تصديق نکردن معاني آن نصوص است، هرچند که ظاهر آن را تصديق مي کنند. بنابراين به آن ايمان و باور حقيقي ندارند. « وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ » و به آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان دارند. اين بخش از آيه متضمن ايمان به همه کتاب هاي گذشته است و ايمان به کتاب هاي گذشته متضمن ايمان به پيامبران و محتويات آن کتابها مي باشد، به ويژه تورات و انجيل و زبور. و اين ويژگي مومنين است که به همه پيامبران ايمان دارندو بين هيچ يک از آنها فرقي قايل نيستند. سپس فرمود: « وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ » و به روز قيامت يقين دارند. آخرت يعني دنياي پس از مرگ. و علت اينکه روز آخرت را بطور خاص بعد از واژه «غيب» که عام است و همه امور غيبي را در بر مي گيرد، ذکر نمود اين است که ايمان به روز آخرت يکي از ارکان ايمان، و بزرگترين عامل براي رغبت در امور خير و ايجاد هول و هراس در آدمي است. «يقين» يعني شناختي که هيچ شکي به آن راه نمي يابد و موجب عمل مي گردد.
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🌹 *هر روز یک آیه 232*🌹
( برداشت های تربیتی از آیات قرآن )
✳️ *يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتامى قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ*
✳️ *و در باره يتيمان از تو مىپرسند، بگو: «به صلاح آنان كار كردن بهتر است، و اگر با آنان همزيستى كنيد، برادران شما هستند. و خدا تباهكار را از درستكار بازمىشناسد.» و اگر خدا مىخواست [در اين باره] شما را به دشوارى مىانداخت. آرى، خداوند توانا و حكيم است*.( بقره/220)
✒️ *هدف تربیتی* :
اولویت دادن به معاشرت و همزیستی با یتیمان، تعلیم و تربیت آنان.
✒️ *هدف رفتاری* :
با یتیمان همچون برادر دینی معاشرت داشته باشید.
✒️ *واژه کلیدی* :
*تخالطوهم*: خلط: آميختن: مخالطه: آميخته شدن
🌹 *برداشت تربیتی* :
✅1/ نحوه تربیت، تعامل و رفتار با یتیم در سرنوشت و رشد بعدی وی اثر مستقیم دارد. فرزندان محروم از پدر بسته به نحوه تربیت و تعامل و رفتار جامعه ممکن است در معرض آسیب های جدی اجتماعی، روانی و رفتاری قرار گیرند. این امر به عوامل مختلفی ارتباط دارد.
✅ 2/ پدر به دلیل داشتن نقش الگویی و تقلیدی برای فرزندان همچنین نظارت وحمایت از آنان در ابعاد تربیتی و آموزشی عاملی مهم در تأمین بهداشت روانی خانواده و به ویژه فرزندان دارد. فقدان پدر با توجه به سن یتیم شدن و سایر عوامل ممکن است به دلیل فقدان نظارت و کنترل والدین، فقدان الگو، اغتشاش خانواده آسیب های جدی روانی ایجاد کند.
✅ 3/ شیوه تربیتی قرآنی برای کاهش آسیب های اجتماعی در این آیه و آیات دیگر مطرح و بیان شده است که اشاره می شود:
👈🏼 اصلاح و بهبود امور آنان ( بهبود شرایط رشد و تربیت و رفع نیازهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و عاطفی ( *اصلاح لهم خیر*) هر آنچه به صلاح آنهاست و سبب ارتقاء و بهبود امور آنان می شود خیر و نیکی و پسندیده است و باید به آن همت گماشت.
👈🏼 یکی از روش ها و شیوههای پسندیده در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان مشارکت دادن آنها در کارها و دادن اعتماد به نفس جهت مسوولیت پذیری در کارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی است.
( *وان تخالطوهم...*)
👈🏼 رفتار با یتیم از نظر عاطفی نیز مهم است. در روش تربیتی قرآنی بر اساس آیات و روایات بر محبت برای جبران فقدان پدر ( *فاما التیم فلاتقهر*)، برخورد برادرانه ( *فاخوانکم..*)، استقلال آموزی ( *و ان تخالطوهم* )،
عدم ظلم به ایتام ( *یدع التیم*) تأکید شده است.
👈🏼 محبت های افراطی در موضوع ایتام، وابسته و منفعل بارآوردن آنان سبب عدم یادگیری مهارت های لازم برای مدیریت زندگی و اداره خود و دیگران می شود.
🌹 *بازخورد تربیتی*:
نظام تعلیم و تربیت جامعه باید در مورد کودکان یتیم حساسیت خاصی داشته باشد و بر اساس مطالعات روان شناختی آنان را تربیت کند به گونه ای که فقدان پدر را کمتر احساس کنند.
✅ نظام اجتماعی نیز دارای مسؤولیت سنگینی نسبت به کودکان فاقد پدر و سرپرست دارای صلاحیت می باشد.
🌹🌹┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
❄ انواع فهم در قرآن ❄
🌟یَشعرون:
از ریشۀ شَعَرَ به معنای احساس است و این احساس از طریق یک یا دو مورد از حواس پنجگانه انسان حاصل میشود، و سادهترین و ابتداییترین مرحلۀ درک و فهم بوده و شعور هم از آن مشتق شده است.
💢کسی که با دیدن یک صحنه تصادف با حس بیناییاش، در جاده بلافاصله منقلب میشود و ممکن است حتی افت فشار و دل پیچه پیدا کند؛ یا کسی با شنیدن صدای موسیقی خاصی توسط حس شنواییاش، بر او حالت رقص و پایکوبی دست دهد. پس یَشعرون، یعنی دریافت خاصی از انسان، توسط حواس پنجگانه او!
⛰در قرآن زمانی که یکی از اصحاب کهف مأمور به خرید نان از شهر بعد از بیداری میشود به آن فرد گفته میشود:
✨📖✨«وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا»(۱۹-کهف)
⚡️باید با دقت و ملاحظه این کار را انجام دهد و نباید هیچکس را از حال شما آگاه سازد.
🔍در این آیه هم مراد از یَشعرون، یعنی کاری نکنید که دیگران با حواس پنجگانه که از ظاهر حرکات شما دریافت و احساس میکنند، به شما مشکوک شوند.
✨📖✨«وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَايَشْعُرُونَ»(۱۱- قصص)
⚡️و (مادر موسی) به خواهر او گفت که از پی طفلم رو، خواهر رفت و موسی را از دور دید، ولی آل فرعون بیخبر بودند.
⬅️یعنی طوری حرکت کرد که آل فرعون با حواس پنجگانه موفق به دریافت حضور او در آن مکان نشدند.
🌟یَعقلون:
از ریشۀ عَقل، و به معنای پردازش اطلاعات دریافتی با کمک عقل و خِرد و بعد از رسیدن به یک نتیجهگیری و تصمیم را گویند.
🛑 مثال: شخصی در یک جادۀ کوهستانی در حال رانندگی است، بعد از مدتی مشاهده میکند که برف در حال باریدن و دمای هوا رو به کاهش است و همچنین در نزدیکی مسیر به سمت جلو، یک سربلندی و تپه مانند مرتفعی وجود دارد، پس با توجه به دیدهها و دریافت خود، خطر را پیشبینی کرده و اندیشه میکند و از قوۀ تعقل استفاده مینماید و تصمیم میگیرد که رانندگی را متوقف کند تا شرایط آب و هوایی تغییر کند و خطر از میان برود.
✨📖✨ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (۱۲_یوسف)ما آن را قرآنی به زبان عربی نازل کردیم تا شما [درباره حقایق، مفاهیم، اشارات و لطایفش] تعقّل کنید.
🌟یَفقهون:
کسانی هستند که در قلب خود نور دارند و برای درک حقیقت نه تنها تابع احساسات نیستند، حتی عقل و اندیشه هم نمیکنند و حقیقت را از روی نور قلب خود میفهمند و درک میکنند. (مانند انبیاء الهی، اولیاء الله و ائمه معصومین علیهم السَّلام)
✨📖✨ «انْظُرْ کیفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یفْقَهُونَ» (۶۵ _انعام)
بنگر که چگونه آیات را برای کسانی که خوب می فهمند، مورد تصریف (گرداندن) قرار می دهیم.
#قرآن_انواع_فهم
┏━━━🍃💞🍂━━━┓
@hamyanquran
┗━━━🍂💞🍃━━━
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|سازمان تبلیغات اسلامی برگزار مینماید|
💠 *مهرواره بانور ویژه بانوان* 💠
*برای اولین بار در کشور*
☄ *تقدیر از تلاش بانوان محله*
*برای تعالی خانواده*
🌌 اگر شما نیز از *بانوان فعال مسجدی* هستید که در رفع مشکلات خانوادگی اهالی محله تلاش می کنند، حتما به این مهرواره بپیوندید؛
🔗 *لینک ثبت نام* :
https://mehrvare-banoor.ir/?login=true
🖌 *ثبت نام از طریق پیامک* :
ارسال عدد ۱ به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵
📅 *مهلت ثبت نام* : ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
☎️ *شماره تماس پشتیبانی* :
02591009650
#حسینیة
#مقتل_الحسین_علیه_السلام_فی_القرآن
✨«إنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ المُؤمِنِينَ أنْفُسَهُم وَ أمْوالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فی سَبِيلِ اللَّه فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيهِ حَقًّا فِي التَّوراةِ و الإنجِيل وَ الْقُرْآنِ وَ مَن أوفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعتُم بِه وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيم»
(سوره توبه،آیه ۱۱۱)
🏴حضرت امام صادق (علیه السلام) اشاره نمودند به حدیث و گفتگوی جد شریفشان پیامبر اکرم با حضرت صدیقه کبري (علیهماالسلام) در خصوص وقایع کربلا:
«.. اى دخترم! این فرزندت حسین (علیه السلام) به نحوى شهيد میشود كه احدى قبل از او اینگونه شهيد نشده!.. گروهى از محبین ما نزد او مي آيند كه در روى زمين کسی در معرفت الله بالاتر از ایشان نیست و در راه اقامه امر ما و معرفت به حق ما، کسی ثابت قدم تر از ایشان نیست... همانا اهل بهشت ، همان شهدایی هستند که مال و نفوس خود را بذل میکنند كه در عوض بهشت را دارا باشند، آنان در راه خدا قتال ميكنند و دشمن را ميكشند و خود كشته ميشوند و اين وعده اى است حق..»
📓تفسير فرات الكوفي ص۱۷۱