کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ تفاوت تأويل با تعبیر در سورهٴ «يوسف» بسياري از موارد با تأويل ياد شده است در آغاز قصه يوسف (سلام
✅ تفاوت تاویل با تفسیر قرآن؛
➖ قرآن فراتر از تفسیر، تاویل دارد
اينكه ميگويد ﴿إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً﴾ و آنكه ميگويد من ميبينم كه طبقي نان بر بالاي سر دارم و پرندهها از اين نان استفاده ميكنند اين شخصي كه گفت من خواب ديدم طبقي نان بر بالاي سر من است كه ﴿تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ﴾ اين نه به دلالت مطابقه، نه به دلالت ذم، نه به دلالت التزام، نه به دلالت ايمان، نه به دلالت اشاره به هيچ دلالتي از دلالات، دلالت بر اعدام ندارد اين از سنخ لفظ و مفهوم و استدلال و استنباط ميگذرد.
معنايي است كه به هيچ وجه نميشود از اين لفظ استفاده کرد. آن معوّل و آن معبّر كه ميگويد تو را اعدام ميكنند او از اين لفظ استفاده نكرد چون لفظ به هيچ وجه دلالت بر آن معنا ندارد. رابطه اين چيزي كه داراي تعبير يا تأويل است با آن شيئي كه تأويل اين است رابطه مثال و ممثّل است، رابطه صورت و معنا است نه لفظ و معنا، مثل كسيكه علم نصيبش ميشود در عالم رؤيا خواب ميبيند كه در استخر زلال شنا ميكند اگر بگويد من در استخر زلال شنا كردم اين كلمه و اين جمله به هيچ دلالتي از دلالات دلالت ندارد كه او عالم خواهد شد اين كار لفظ نيست، كار لغت نيست، كار المعجم و المنجد نيست، كار محاورات عرفي نيست اين راهي است كه انسان از مثال به ممثّل بگذرد اين را ميگويند تعبير رؤيا، تأويل رؤيا و قرآن گذشته از اينكه تفسير دارد، گذشته از اينكه تطبيق دارد تأويل هم دارد يعني قرآن گذشته از اينكه لفظ است و طبق محاورات عرفي با مردم سخن گفته است اديب از او استفاده ادبي ميكند، فقيه اصولي از او استفاده فقهي و اصولي ميكند، حكيم و عارف از او استفاده فلسفي و عرفاني ميكند گذشته از اينكه همه اين علوم مدرسه را تامين و تحصيل ميكند يك چيز ديگري هم دارد و آن تأويل است، آن را با درس خواندن نميشود فهميد ، آن كار فلسفه و عرفان نيست، كار فقه و اصول نيست، كار ادبيات نيست و كار لغت نيست و امثال ذلك.
چون اگر كسي بخواهد از اين آيه عبور بكند بايد راه بلد باشد كه اين آيه از چه حقيقتي حكايت ميكند اين تأويل است، اين را خدا ميداند و راسخين در علم، اين با درس و بحث حل نميشود چه حالا كسي فيلسوف باشد يا عارف باشد بخواهد قرآن بفهمد اين نيست، كسي فقيه يا اصولي باشد بخواهد قرآن بفهمد اين نيست.
مفسّر قرآن شدن آسان است اما معبّر قرآن شدن و معوّل قرآن شدن كار آساني نيست اين را ميگويند تأويل كه لفظ به هيچ وجه دلالت ندارد، از لفظ به هيچ وجه نميشود فهميد اما اين صورت، صورت همان معنا است آن معنا به اين صورت ظهور كرده است. فرمود قرآن تاويلي دارد و تأويل قرآن در قيامت ظهور ميكند و تأويل قرآن پيش خداست، در روايات هم آمده است كه ائمه(عليهم السلام) كه راسخين راستين قرآن كريماند عالم به تأويل قرآناند.
💬 آیتالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، سوره مبارکه آلعمران، آیه ۷
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سخنان نماینده مجلس افغانستان درباره زبان فارسی
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✍ نقد دکتر حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران بر:
✅ دستاویز دانایان آشنا در انکار اقتصاد اسلامی!
🔺 از نحوه و چگونگی ورود عمده افراد محترمی که با رویکرد انکار و رد به “اقتصاد اسلامی” می پردازند این واقعیت استنباط می شود که ضرورت دارد به جای اینکه توضیح داده شود “اقتصاد اسلامی “ چه هست ، اولویت دارد که برای آنان تبیین شود “ اقتصاد اسلامی “ چه نیست.
🔺 زیرا تا زمانی که منکران، ماهیت آنچه را که منکر آن هستند نشناسند و در نتیجه در انتشار دیدگاه های خودشان، به مواردی اشاره کنند که « اقتصاد اسلامی» نبوده و صرفا پنداشته های آنان از « اقتصاد اسلامی» است ، منطقا امکان بحث و نقد عالمانه پیرامون « موضوع» مقدور نمی شود به این دلیل که از لوازمات اولیه محاجه علمی، اشتراک بر مفاهیم واحد از موضوع مورد بحث است.
🔺 براین اساس متذکر می شود که تحقیقا “اقتصاد اسلامی “ اقتصاد رژیم های سیاسی منسوب به اسلام نیست و اینگونه نمی باشد که به عنوان مثال چون در ایران نظام سیاسی، اسلامی است پس اقتصاد جمهوری اسلامی هم، همان اقتصاد اسلامی است.
🔺 ساده ترین دلیل بر این حقیقت آن است که در کشور های متعددی، اقتصاد اسلامی موضوع تحقیق و تدریس و مباحثه است اما اصولا نظام سیاسی آن کشورها، اسلامی نمیباشد.
🔺 از سوی دیگر نسبت دادن اقتصاد ایران و وضعیت غم انگیز اقتصادی آن به “اقتصاد اسلامی “و انتساب بانکداری هرگز “غیر ربوی نشده آن “ به بانکداری اسلامی، تحقیقا و صرفا در یک نگرش خوش بینانه به موضوع ، حاکی از نشناختن « اقتصاد و مالیه اسلامی» است.
🔺 اقتصاد اسلامی و همچنین مباحث مرتبط به مالیه آن، از سال های قبل از انقلاب اسلامی و البته در مقیاسی به مراتب محدود تر در ایران مطرح بوده و کارکردهای اقتصاد ایران به لحاظ تجربه نتایج رسوای تحمیل سیاست های تعدیل بر ساختار های ناکارآمد آن، هیچ ارتباطی به رونق نسبی امروزین اقتصاد و مالیه اسلامی ندارد و این در حالی است که امکان وارد شدن آسیب های بسیار از ناحیه « اقتصاد ایران» به « اقتصاد اسلامی» همواره مطرح بوده و در عمل هم اتفاق افتاده است.
🔺 با این وجود انصاف حکم می کند که ما همه کسانی را که “اقتصاد اسلامی“ را متاثر از نظام سیاسی جمهوری اسلامی میشناسند، و یا بانکداری مبتنی بر بهره فعلی را، به اسلام نسبت میدهند از منکران اقتصاد اسلامی نشناسیم زیرا بسیاری از آن ها معتقدند اسلام از اتهام تحمیل مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم مبری است.
🔺 در عین حال همچنان این ابهام توام با کنجکاوی و کیاست وجود دارد که کارکرد برخی دانایان آشنا به مبانی اقتصاد ایران ، که احتمالا آگاهانه ، با تمسک به کاستی های وحشتناک کنونی اقتصاد ایران، از طریق انتساب آن به اقتصاد اسلامی، دستاویزی برای انکار « اقتصاد اسلامی» می سازند را باید چگونه تاویل و تفسیر نمود؟!
@hassan_sobhani
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ بیداری در برابر دشمن
💬 رهبر معظم انقلاب:
🔺 این را نباید هرگز از یاد بریم که «درس امام رضا علیهالسلام به همهی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو.
نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛
چشم تیزی داشته باشید، دشمن را بشناسید و راه مبارزهی با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید.» ۶۳/۰۹/۰۳
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ معرفی کتاب | صلح امام حسن(ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ
نویسنده: شیخ راضی آل یاسین
مترجم:سید علی خامنه ای
این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به فارسی ترجمه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.
این کتاب در زمرۀ متقن ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است.
▪️ book-khamenei.ir/index.aspx?&fkeyid=&siteid=1&pageid=208&description=577658
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
صلح امام حسن(ع).pdf
1.44M
📕نسخه "پی دی اف" کتاب صلح امام حسن(ع) ترجمه از رهبر معظم انقلاب
☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا امام حسن علیهالسلام با معاویه صلح کرد؟
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ واکنش محکم رحیمپور ازغدی به سخنان رئیس دولت
🚨نسبت سازش را اولینبار معاویه به امام حسن(ع) بست، مظلوم بزرگ همه دورانها، حسنبنعلی(ع) است
🔹 کسی که از مذهب سواستفاده سیاسی کند از روحانیت تنها لباسش را دارد
🔹️ معیشت مردم را برجامی کردند، حالا نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است
🔹️ من امثال قاسم سلیمانی را واجد روحانیت و اهل معنا میدانم وامثال حسنروحانی را فاقد آن
🔹️ مردم دارند تاوان توهم و وعده های چند سیاستمدار با ضریب هوشی پائین را میدهند که معلوم شد نه تنها مفهوم عزت و اقتدار ملی را نمیدانند بلکه سیاست بین الملل هم نمیدانند
🔹️ معامله با شیطان و اعتماد به وعده های او، به تعبیر قرآن فحشای سیاسی میشود
🔹️ الشیطان یعدکم الفقرو یامرکم بالفحشا، شیطان با ارعاب و تهدید و سپس وعده اقتصادی، ضعیفان را وادار به فحشا میکند
🔹️ شانس مردم ما را ببین که آن یکی میخواهد با آنجلیناجولی، خودشان دونفری مشکلات جهان را حل کنند و این یکی، در پایان هشت سال حکومتش هنوز منتظر ترحم ترامپ و تعهد اوباما و امید جدیدش، جو بایدن است
بیشتر بخوانید:
▪️ Rajanews.com/node/340925
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 ... بدون شرح
#SHIA
#ISIS
#Kingdom_of_Saudi_Arabia
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 ... بدون شرح
#ISIS
#USA
#ISRAEL
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
🔰 نماینده رهبری خطاب به روحانی: به ایمان مردم رحم کنید
حجتالاسلام رستمی نماینده رهبری در دانشگاهها نوشت:
💢 "صلح" و "جنگ" برخلاف ارزشهای مطلقی چون "حق طلبی" و "دفاع" اموری نسبی هستند. یعنی حسب شرایط میتوانند عقلی و ارزشمند یا نابخردانه و ضدارزش باشند.
اما اینکه وسط کارزار فشار حداکثری ترامپ یک مقام ارشد اجرایی حرفی بزند که معنای کرنش بدهد(شما بخوانید صلح) حداقل به سه دلیل مهم، اشتباهی راهبردی است.
🔻 اول اینکه نشانه اختلال در دستگاه محاسباتی مسئولان ما است. نمی شود یک روز گفت: کدام آدم عاقلی با ترامپ مذاکره میکند؟! و یک روز دیگر و در حالی که رفتار او هیچ تفاوتی نکرده برایش با تار و پود تاریخ اسلام، فرش قرمز ساخت و پهن کرد!
🔻دوم تشویق به ادامه فشار حداکثری است. به ادبیات طرف آمریکایی در همین یکی دو هفته نگاه کنید؛ هیچ نشانه ای از عقبنشینی _حداقل در تبلیغات _ دیده نمیشود. این فرش قرمز معهود اینقدر خامدستانه است که هر ناظری از جمله غربیها را به این نتیجه میرساند که فشارها به نتیجه رسیده پس چرا باید متوقفش کرد؟
🔻سوم اینکه برجام به عنوان نمادی از صلحطلبی طرف ایرانی، امروز به کما رفته است. "من جرب المجرب حلت به الندامه". آقایان نمیخواهند توضیح دهند که چرا هر بار سراغ گزاره صلح می روند جوری رفتار می کنند که سایه جنگ بر سر کشور سنگین می شود!؟ آیا می توان در شرایط نابرابر و بدون قوت بخشی داخلی، حرفی از صلح زد؟
🔴 اما مهم تر از همه اینها خطر تفاسیر غلط از تاریخ اسلام و مبانی شیعه به عنوان عقبهی تئوریک انقلاب است.
چطور می شود برای مطامع سیاسی روزی پیام کربلا را مذاکره خواند و روزی دیگر صلح حسنی را به غلط مصادره کرد؟
آقایان اگر در سیاستورزی مشکل دارید، لااقل به ایمان این ملت رحم کنید.
▫️توضیحات بیشتر در:
http://ydac.ir/r444h
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
1⃣ هدیهی آمریکاییها توی آمازون برای #اصلاح_طلبان و #بنفش_ها
بعد احمقها میخوان برن مذاکره با این یانکیها ! اونا سعودیها رو میدوشن، اما روی این تیشرت نوشتن که با شما کار دیگهای دارن. ای خاک عالم ...
2⃣ در شب جشن #برجام در تیرماه نود و چهار معلوم شد سفسطه #بنفش_ها در صلح امام حسن(ع) برای رسیدن به الک...س بود. رجوع دوباره به قصهی صلح کذایی، این دفعه حتما برای آمب...هرده! ای خاک عالم ...
3⃣ وقتی #کیوان_بنفش به گفته پلیس به راحتی سیصد دختر سبز و بنفش رو برده خونهاش و بهشون تجاوز کرده، حالا دیگه هوس آمریکاییها رو کردن! لذا صلح امام بهانه است، سیرهی #کیوان_امام_وردی نشانه است.
💬 توئیت استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ شالیزارهای پلکانی شهرستان بابل
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از مسجد مجازی حضرت عمار ره
💚 مراسم ختم مجازی مرحومه حاجیه خانم سرور مبینی
🔰 سرکار حاجیه خانم سرور مبینی، (مادر فداکار برادر ارجمند جناب آقای سید حسن میرهادی از دلاوران دوران دفاع مقدس در تیپ ۶۶ نیروهای ویژهی هوابرد)، در آستانه سالروز شهادت حضرت محمد(ص) و امام حسن(ع) به دیدار حضرت الله شتافت.
🔸 ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، مجلس ختم مجازی با قرائت فاتحه معالصلوات و یک صفحه از قرآن کریم و نثار ثواب آن به روح مرحومه را هماکنون برگزار میکنیم.
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
هدایت شده از مسجد مجازی حضرت عمار ره
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۷۷ قرآن کریم
💠 قرائت سوره نساء - از آیه ۱ تا آیه ۶
🔸 نثار روح مرحومه حاجیه خانم سرور مبینی (والده مکرمه آقای سیدحسن میرهادی از دلاور مردان دفاع مقدس)
🌹 #مراسم_ختم_مجازی
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 ... بدون شرح
#ISIS
#USA
#ISRAEL
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 ... بدون شرح
#ISIS
#Kingdom_of_Saudi_Arabia
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ شالیزارهای پلکانی شهرستان بابل 🏕 جاذبههای طبیعت ایران استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دهکده زراس؛ شمال دریاچه کارون
🔺 خوزستان، روستای زراس
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ تفاوت تاویل با تفسیر قرآن؛ ➖ قرآن فراتر از تفسیر، تاویل دارد اينكه ميگويد ﴿إِنِّي أَرَانِي أَعْص
✅ در حاليكه همه ما را تشويق میكند به تفسير و تدبّر قرآن اما میگويد دست به تأويل نزنيد نصيب شما نمیشود
🔸 همان طوريكه كارهای خضر(سلام الله عليه) سؤال انگيز بود و به حسب ظاهر برای كسی حل نميشد يك مقدار كه انسان جلوتر برود میبيند كه قرآن چنين چيزهایی هم دارد و سراسر قرآن اين طور است نه تنها متشابهات بلكه سراسر قرآن تأويل دارد.
🔸 چه موقع تأويلش ظهور ميكند ظاهر ميشود، قيامت. خب اگر كسي الآن قيامت را ببيند تأويل قرآن را ميبيند هرگز برای انسان قابل قبول نيست كه گناه آتش است، اكل مال يتيم آتش است اگر كسی گفت «اكل مال اليتيم» يعنی «اكل الناراً» اين به هيچ وجه قابل استفاده نيست به هيچ دلالتي اين جمله دلالت بر آن جمله ندارد كه اگر گفتيم «زيد اكل مال اليتيم» يعنی «اكل النار» اما وقتی انسان به اين آيه سورهٴ «نساء» ميرسد كه ﴿الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَي ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَاراً﴾ ميخواهد بفرمايد اينكه ما گفتيم ﴿لاَ تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ﴾ يعني با آتش بازی نكيم. خب چه موقع معلوم ميشود مال يتيم خوردن با آتش بازی كردن است ﴿يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ﴾ فردا كه تأويل ﴿لاَ تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ﴾ ظاهر شد معلوم ميشود اينكه ما گفتيم با مال يتيم بازي نكنيد يعنی به آتش دست نزنيد، اينكه گفتيم كسيكه مال يتيم ميخورد دارد در شكمش آتش ميخورد فردا معلوم ميشود اين را به هيچ وجه نميشود با الفاظ از آيه استفاده كرد اينكه تفسير نيست اين تأويل است كه خود ذات اقدس الهي بايد مشخص كند.
🔸 نمونههايش را بيان كرده درباره مال يتيم گفته در موارد ديگر گفته كلّ قرآن كريم اينچنين است لذا در حاليكه همه ما را تشويق ميكند به تفسير قرآن برويد تدبّر قرآن كنيد تفسير قرآن ياد بگيريد تدبّر كنيد كتابهاي تفسيري مطالعه كنيد اما ميگويد دست به تأويل نزنيد نصيب شما نميشود معلوم ميشود تأويل از سنخ تفسير نيست سنخ تفسير به باطن هم نيست شما هر چه دقيقتر بشويد عميقتر بشويد در امتداد الفاظ و مفاهيم به «مالها من المصاديق دقيقه» حركت ميكنيد نظير آنكه در ذيل سورهٴ ... آمده اما بخواهيد بگوييد «اكل مال اليتيم» يعني «اكل النار» اين را با هيچ وجه نميشود استفاده كرد و كل قرآن اين طور است و تأويل كل قرآن پيش خداست و راسخون در علم هم به تعليم الهي از تأويل قرآن برخوردارند.
💬 آیتالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، سوره مبارکه آلعمران، آیه ۷
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ دهکده زراس؛ شمال دریاچه کارون 🔺 خوزستان، روستای زراس 🏕 جاذبههای طبیعت ایران استاد حسن عباسی 💠
✅ تالاب لیپار؛ یکی از ۵ چشمه رنگی جهان
🔺 جذر و مد قرمز در چابهار، سواحل جنوبی استان سیستان وبلوچستان
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir