✅ دانشجو، جویندهی کدام دانش است؟
🔹 پایه معرفتی تمامی رشتههای علوم انسانی، در مکاتب و نظریههای آن تثلیثی است. علومی که در دانشگاه ارائه میشود، مربوط به تجربیات مارکسیسم، لیبرالیسم و... است که با نگاه اومانیستی خود، اصالت را از آن بشر (وجه مادی و حیوانیِ انسان) میدانند در حالی که انسان مسلمان با نگرش الهی خود، اصالت را از آن خدا میداند. این، مسیر بسیار دشواری را پیش روی دانشجویان مؤمن و انقلابی میگذارد. چراکه بستر دانشگاه، زمین بیگانه است. میبایست در زمین دیگری با قواعد خود عمل نمایند؛ چنین روشی در تفکر استراتژیک، «اقدام نامتقارن» شناخته میشود.
🔹 دانشجوی انقلابی و هر فرد و هر تشکل دانشجویی خود را مجاهد کبیر بداند. یکی از مصادیق مهم جهاد کبیر، عدم تبعیت از قواعد کفار در علوم انسانیست که با مبانی اسلام سازگاری ندارد. مسیر تحول در علوم انسانی، پیش روی ماست؛ در آخرت از ما سؤال خواهد شد که مگر گفتهی رهبر انقلاب به گوش شما نرسید که فرمود: «مبنای علوم انسانی غرب، غیرتوحیدی، مادی و غیرالهیست»؟[۱]
🔹 غیر توحیدی به این معنا که «یک» اصالت ندارد. سه میلیارد جمعیت کرهی زمین در شرق عالم، اساس را بر تضاد و تعادل (ین و یانگ) میگیرند و اصالت را بر «دو» میدانند؛ این شرک است. همچنین سه میلیارد نفر جمعیت غرب عالم اساس را بر تثلیث میگیرند. اندیشهی منحرف و مشرکانهی تثلیث، از مصرِ زمان فراعنه، وارد یونان باستان شد و فلسفه را درنوردید. سپس مسیحیت نیز تحت تأثیر این اندیشه تثلیثی قرار گرفت. حتی بعد از کنار گذاشتن مسیحیت در عصر روشنگری، تمام علوم تولید شدهی پس از آن تثلیثی است. در قرآن کریم دو آیه آمده که صراحتاً از نزدیک شدن به تثلیث نهی میکند.[۲]
🔹 این درحالیست که مبنای بسیاری از علوم ارائه شده در دانشگاههای ما با هزینهی بیتالمال مسلمین، تثلیثی است:
🔻 هگل در کتاب «عقل در تاریخ» میگوید: جامعترین نظام اندیشه که به آن دست یافتم، نظام «پدر-پسر-روحالقدس» است. سپس منطق خود را بر سهگانهی تثلیثی «تز – آنتیتز - سنتز» میبندد. مرحوم شریعتی نیز با همین منطق، به تفسیر قرآن میپردازند؛ درحالیکه منطق قرآن توحیدیست؛ تفسیر قرآن با منطق تثلیثی قطعاً به انحراف میانجامد.
🔻 پایهی حقوق اساسی در دیدگاه «مونتسکیو» است. قوای سهگانه (مجریه – قضائیه - مقننه) در حقوق اساسی که در ایران نیز پذیرفته شده، از اندیشهی تثلیث گرفته شده است.
🔻 فروید نیز فطرت انسان را سهگانهی تثلیثی (اید – ایگو - سوپرایگو) میداند.
🔻 در زیستشناسی، داروینیستهای دورهی اخیر اساس حیات را سهگانهی تثلیثی (آرخیا – باکتریا – یوکاریوتا) میدانند.
🔹 اگر به این مسأله اساسی بیتوجه بمانیم، باورهایی که در علوم انسانی به نام علم میشناسیمشان، چنان در ما رخنه و رسوب میکنند که حتی متوجه نخواهیم شد چه بر سر اندیشهمان آمده است؛ ما در ظاهر موحد هستیم. سرسجاده که میایستیم، به سوی یک قبله هستیم؛ اما در ذهن خود به میزان درسی که خواندهایم، مسیحی هستیم: «مسیحیان امت پیامبر(ص)!» در این صورت، خواهیم دید جایگاه اسلام در جامعه هر روز تنگتر شده و ناکارآمدیهای آن اندیشهها به نام اسلام تمام میشود.
💬 امام مسلمین فرمود: «مقام معنوی علی(ع) مقام معرفت توحیدیست.»[۳] دانشجوی پیرو علی(ع) میبایست در معرفت توحیدی امتیاز ویژه داشته باشد. چراکه حضرت امیر(ع) در ذهن خود موحد بود.
✅ برای آشنایی بیشتر با مفاهیم «ثنویت» یا «تثلیث» در اندیشهی بشری، سرفصلهای «دکترین اسلام» که شامل مجموعه جلسات نظام طرحریزی استراتژیک مبتنی بر اسلام در کلبه کرامت میباشد را مطالعه نمایید.
kolbeh-keramat.ir
Instagram.com/kolbehkeramat
[۱] - امام خامنهای در دیدار اساتید دانشگاهها – ۹۳/۴/۱۱
[۲] - آیه ۱۷۱ سوره نساء - آیات ۷۳ تا ۷۵ سوره مائده
[۳] - امام خامنهای در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیهالسلام – ۹۳/۲/۲۳
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ فرسایش خاک در ایران بیش از ۶ برابر میانگین جهانی است
💬 دبیرانجمن علوم خاک:
🔹 گرچه آمار دقیق از فرسایش خاک در کشور وجود ندارد اما برآوردها در اغلب نقاط کشور نشان میدهد که فرسایش خاک از ۷ تا ۱۰ تن در هکتار در سال تغییر میکند. این رقم بیش از ۶ برابر میانگین جهانی فرسایش خاک است.
asriran.com/003BUP
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ تفقه دینی باید حکمتساز باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمتهای مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند.
⚡️ علم دینی بر اساس حکمتهای مضاف تولید میشود نه فلسفههای مضاف...
💬 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 «اگر بخواهید حاكميت دين واقع بشود، بايد #فلسفه_روش_تحقيقِ شما در حوزه تفقه ديني، امكان تفقه در مقياس پاسخگويي به مسائل #حکمتهای_مضاف در حوزه علوم را به شما بدهد. الان تفقه شما ظرفيت پاسخگويي به مسائل حکمتهای مضاف را ندارد. اينكه زود ما ميرويم سراغ عقل و از عقل پاسخ ميخواهيم، بهخاطر اين است كه ظرفيت تفقه ديني ما امكان پاسخ گويي به اين مسائل را ندارد؛ خود ما هم باور كردهايم كه دينمان حداقلي است!»
🔸 «اگر میخواهيم علم دينی را از طريق فلسفههای مضاف درست كنيم، حکمتهای مضاف بايد از متن دين استنباط بشود، نه از فلسفه. و اين میطلبد كه تفقه دينی تكامل پيدا كرده باشد، به طوری كه حكمت حكومتي، و همچنین اخلاق حکومتی و فقه حکومتی از دل آن استنباط بشود.»
🔸 «تفقه ديني، حكمتساز است. حجيت حكمت هم در پایان به همين استناد بر میگردد. من به نظرم ميآيد آقايان هم حجيت حكمت را به همين ميدانند. اينكه ابنسينا از برهان نظرِ خودش در بحث معاد جسماني رفعيد ميكند، از اين جهت است كه حجيت تفكر خودش را به ايمانش ميداند منتها نفرموده. اين كه تفكرِ فيلسوفانه نيست! ما همين را ميگوييم که: مقننش كنيد. صدرالمتألهين عمده معارفش را مستند به نقل ميكند، منتها رنگ عقلي میدهد. حرف ما هم همين است: ميگوييم عقل بايد در خدمت هماهنگسازی محصولات خودش مبتنی بر دین باشد.»
#حکمت_کاربردی
@mirbaqeri_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ جلیلی: سال ۹۲ به پشت خیمه دشمن بودیم، گفتند خزانه خالی است
🔸 میگویند توافق خوب است یا عدم توافق؟ این حرف یعنی چه؟ بعد که این دوگانه را میسازند، میگویند هر توافقی از عدم توافق بهتر است.
🔸 میگویند اگر این مدل را در سیاست خارجه دنبال کنیم به جواب میرسد؛ بعد نمیرسد و برد ـ برد محقق نمیشود، میگویند طرف باخت اخلاقی کرد.
🔸 اوباما وقتی با دولت ما به توافق رسید، علناً گفت که ما در شرایطی بودیم که تحریمهای ما در حال فروپاشی بود امّا با این توافق میتوانیم به اهدافی برسیم که با حرکت نظامی هم نمیتوانستیم برسیم.
🔸 چرا جهان را به یک قدرت خلاصه میکنند؟ اگر میگویند در عرصه دیپلماسی حرف برای گفتن داریم، بگویند با این دویست کشور چه کردید؟
▫️ fna.ir/f1agw3
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ فلسفه فیزیک از منظر شهید محسن فخریزاده (۱)
✍ یادداشت حسن رحیم پور(ازغدی)
🔸 افسوس خوردم بر بزرگمردی که جلوی بتهای ما زانو نزد، بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تلآویو که او را پدر "تکنولوژی هستهای" و مغز متفکر "هوافضا" نامیدند و کشتند.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ فلسفه فیزیک از منظر شهید محسن فخریزاده (۱)
بسمهتعالی
یادداشت جدید حسن رحیم پور(ازغدی) نخستین بخش از چند یادداشت است که به نظریات مجاهد شهید محسن فخری زاده از پدران تکنولوژی هستهای و بنیانگذاران صنعت هوافضا و موشکی ایران در حوزه فیزیک و فلسفه علم می پردازد :
🔸 به لطف یکی از دوستان، یادداشتهایی از شهید بنیانگذار، استاد فخریزاده را دیدم. پیشتر ندیده و نخوانده بودم. دیشب هم نخواندم، بلعیدم و افسوس خوردم بر بزرگمردی که جلوی بتهای ما زانو نزد، بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تلآویو که او را پدر "تکنولوژی هستهای" و مغز متفکر "هوافضا" نامیدند و کشتند. دهها نقشه ترور او نقش بر آب شده بود. روشن است که چرا مردم آن نظریهپرداز عملگرا را قاسم سلیمانی «فیزیک هستهای» خواندند. شهادت فخریزاده، برای او «خیر» و برای ما «شر» بود، برای او قصۀ «پیله و پروانه» و برای ما غصۀ «ماندن میان درودیوار» است، و محرومیت از مردی که ندانستیم چه حقی بر امنیت و پیشرفت ایران دارد و اینک چون شهید تهرانیمقدم، شهدای هستهای و شهیدانی که پس از این خواهیم داد، دیگر از تاریخ ایران تفکیک نخواهد شد؛ چه خورشیدهای درخشان به تاریخ ما سنجاق نشدهاند بلکه خود تاریخ ما هستند.
🔸 ضمن آنکه اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی فرمانده من در سالهای جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت میکنم بویژه اینک که گرفتار کوتولههایی هستیم که هوسی جز مذاکره با شیطان ندارند و نمیدانیم به کدام خدا نماز میبرند اما نقدا حیف است اگر با چند یادداشت به افکار شهید فخریزاده در حوزه فلسفه و علوم پایه اشاره نکنم:
۱. امکان و ضرورت احیای فلسفۀ اسلامی را به حوزه ودانشگاه یادآوری کرده و آنان را به ظرفیتهای احیا نشده فلسفه اسلامی برای فلسفه علم توجه داده است. حیات فلسفه، قدرت تعامل با محیط و رشد یافتن و رشد دادن است؛ بهنحوی که با پرسشهای فلسفی اکنون رویارویی داده شود، چالشپذیر باشد و از مسیر فلسفۀ علم، تاثیر ملموس بر جهتگیری علم داشته باشد. فلسفه اسلامی هم نوع زنده و مرده دارد.
۲. شهید نظریهپرداز، ریشۀ چالش بزرگ فیزیک جدید را در "فلسفۀ فیزیک"میبیند و اصل "عدم قطعیت" را کاملا ادامۀ نظریۀ معرفتشناختی امتناع در شناخت ذات واقعیات طبیعی با روشهای فیزیک میداند چه برخلاف ادعا کمیات وابسته به هم برای یک ذره فیزیکی بهطور همزمان با دقت صفر، همچنان غیرقابل اندازهگیری است. همچون اندازهگیری تکانه با دقت بالا در الکترون که سبب میشود نتوانیم اطلاعاتی روشن از مکان بدهیم و بهعکس. فیزیک کلاسیک در مورد انرژی و زمان با همین مشکل مواجه است. اندازهگیری دقیق یک کمیت، سبب عدم دقت در بینهایت کمیت وابسته دیگر میشود و تلاشهایی چون نظریه «متغیرهای پنهان» نتوانسته خطر ظاهری این اصل را جبران کند.
۳. ایشان اصل «عدم قطعیت» در فیزیک را اگر نفی علیت به مفهوم نیوتونی آن باشد، معقول وحتی عامل پیشرفت علم میشمارد اما این اصل نمیتواند نفی «علیت» با تبیین فلسفی باشد مگر کسانی به دلایل ایدئولوژیک و غیرفلسفی چنین استنتاج نادرستی بر آن تحمیل کنند.
ادامه دارد...
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ ذوقزدگی برای مذاکره خطاست
💬 ابراهیم رئیسی (رئیس قوهقضاییه):
🔸 در این شرایط هر نوع ذوقزدگی برای مذاکره با آمریکا بدون هیچ تردیدی خطاست. رسوایی امروز آمریکاییها با هیچ چیز پوشیده نمیشود و این رسوایی هر روز بیشتر میشود.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی
➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: چگونه روز نیکسون به روز دانشجو تبدیل شد؟
🔸 به مناسبت روز دانشجو
🗓 سهشنبه ۱۸ آذر ۹۹
⏰ ساعت ۱۵:۰۰
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.live
▫️ instagram.com/Hasanabbasi_quote
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی
➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: آخرین روز دانشجو در این قرن و چشمانداز آینده
🔸 به مناسبت روز دانشجو
🗓 سهشنبه ۱۸ آذر ۹۹
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.live
▫️ instagram.com/Hasanabbasi_quote
▫️ instagram.com/p_r.zahedan
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از مسجد مجازی حضرت عمار ره
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم دکتر علیاصغر زارعی
🔰 دکتر علیاصغر زارعی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی امشب دار فانی را وداع گفت.
🔸 این جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس، مسئولیتهایی چون فرماندهی ستاد جنگ الکترونیک سپاه پاسداران و جانشینی سازمان پدافند غیرعامل را نیز در کارنامه خود داشت.
اشکهای دکتر زارعی پس از تصویب بیستدقیقهای برجام در مجلس از خاطرات سیاسی ماندگار سالهای اخیر بود.
🔸 ضمن عرض تسلیت به بازماندگان مجلس ختم مجازی با قرائت فاتحه معالصلوات، و یک صفحه از قرآن کریم و نثار ثواب آن به روح مرحوم را هماکنون برگزار میکنیم.
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
هدایت شده از مسجد مجازی حضرت عمار ره
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۱۱۳ قرآن کریم
💠 قرائت سوره مبارکه مائده از آیه ۳۲ تا آخر آیه ۳۶
🔸 نثار روح مرحوم دکتر علیاصغر زارعی
🌹 #مراسم_ختم_مجازی
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ فلسفه فیزیک از منظر شهید محسن فخریزاده (۱) ✍ یادداشت حسن رحیم پور(ازغدی) 🔸 افسوس خوردم بر بزرگ
✅ "فلسفه فیزیک" از منظر "شهید رابع هسته ای"، دکتر محسن فخری زاده(۲)
✍ یادداشت حسن رحیم پور(ازغدی)
🔸 شهید فخریزاده در نقاط ربط فیزیک با فلسفه و در حلقه وصل "فلسفه علم" و معرفتشناسی با مشکلات انسان و نیازهای حیات، درگیر تالیف کتابهایی بود و میپرسید چرا نهاد فلسفه اسلامی در صحنه نیست و تفریع فروع نو نمیکند؟ چرا تاثیر آن در علوم تجربی و علوم انسانی به درستی برای دانشجویان "فلسفه علم"، تبیین نشده و فیلسوفان این عصر، تن به رویارویی جدی با مسائل بنیادین علم نمیدهند؟ کجایند مقالاتی که با مبانی فلسفه اسلامی به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بپردازند؟
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ "فلسفه فیزیک" از منظر "شهید رابع هسته ای"، دکتر محسن فخری زاده(۲)
بسمه تعالی
حسن رحیم پور ( ازغدی ) در دومین یادداشت پس از ترور شهید دکترمحسن فخری زاده به مظلومیت شهدای هستهای در داخل و خارج کشور و به دیدگاه شهید محسن در بیان ارتباط درست و نادرست میان فیزیک و متافیزیک پرداخته است:
🔸 از همسر شهید نقل شد که وقتی در خون خود دست و پا میزده، بیشتر نگران محافظانش بوده و با فریاد از آنان خواسته جلو نیایند تا آسیب نبینند. همکارانش گفتند گر چه دو نخستوزیر رذل صهیونیست علنا نام دکتر فخریزاده را به عنوان هدف اعلام کرده بودند و آمریکاییها و کارگزارانشان تشنه به خون او بودند در داخل کشور نیز تحت فشار و ایذا بود. به نام برجام دستهایش را بستند و با دست بسته، هدف مسلسل تروریزم دولتی غرب قرار گرفت و مخالفان داخلی پروژه او نه حاضر به مناظره بودند و نه مسئولیت تصمیمهای خود را میپذیرند.
🔸 شهید فخریزاده در نقاط ربط فیزیک با فلسفه و در حلقه وصل "فلسفه علم" و معرفتشناسی با مشکلات انسان و نیازهای حیات، درگیر تالیف کتابهایی بود و میپرسید چرا نهاد فلسفه اسلامی در صحنه نیست و تفریع فروع نو نمیکند؟ چرا تاثیر آن در علوم تجربی و علوم انسانی به درستی برای دانشجویان "فلسفه علم"، تبیین نشده و فیلسوفان این عصر، تن به رویارویی جدی با مسائل بنیادین علم نمیدهند؟ کجایند مقالاتی که با مبانی فلسفه اسلامی به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بپردازند؟ چرا فیلسوفان امروز غالبا به ذکر مصادیق و مثالهای تازه، اکتفا کرده و مثلا در تدقیق و تجزیه روایت فلسفی از هستی نکوشیدند؟ حال آنکه فلسفه غرب با مبانی متشتت معرفتشناختی در معرکه، حاضر و با علوم، در تعامل زنده و با هر چالشی، نحلهای زاده و صاحب اولاد مشروع و نامشروع بسیاری شد و بر روند علوم و تطبیق یافتهها با سبک زندگی، ایفای نقش کرد؟ انیشتین گفت نظریه "نسبیت"، آنقدر میوه میدهد که خود دیگر آن را نمیفهمم.
🔸 در این لحظه به یاد آوردم اینها بخشی از سوالاتی بود که سال گذشته در فیضیه و در دانشگاه تهران پرسیدیم و یکی در قم آن را دروغ و تضعیف حوزه خواند و دیگری در تهران، آن را خارج از محدوده علم! و دانشگاه دانست.
🔸 همچنین شهید محسن، فیزیک و فلسفه را به نحوی مرتبط میدید که اگر مرز آنها رعایت شود یکدیگر را خوراک داده و حتی اصلاح میکنند گر چه ابزارهایی کاملاً متمایز و حیطهای مستقل دارند.
🔸 در رمزگشایی شهید دکتر فخریزاده، وقتی "ایدئولوژی" بر "جهان بینی" و جهان بینی بر "شناخت"، مبتنی است و وقتی موثرترین ابزار شناخت، تجربه حسی است(از تعبیر تعمیم یافته "مشاهده" برای حس بهره میبرد)، چرا نقش فیزیک در "شناخت"، دست کم گرفته شود؟
🔸 فیزیک، دریچهای راهگشا بسوی چشماندازی بینظیر در مشاهده آفاق است چنانچه زیستشناسی و علومشناختی که توسعهیافتهی علمالنفس است، شانی چون فیزیک دارند و البته این ارتباطها نباید مرز و وظایف علوم را در هم ریزد و نسبیتزدگی به معنای نادرست آن، مایه اغتشاش در علم و فلسفه شود. شهید محسن، دیدگاه امثال پوپر و پیروان ایرانیش را نه تنها غیر فلسفی بلکه منجر به فروپاشی علم میداند و تداخل بیمنطق و افراطی علوم و فلسفه در یکدیگر را اخلال در هردو میشمارد و مینویسد گرچه هرگز نخواستهام با فیزیک به خدا برسم اما مگر با فلسفه(بدون نبوت) میتوان جز به خدایی ناقص رسید؟ او قاطعانه، فیزیک را بستری کارآمد(نه بیشتر و نه کمتر) برای عرفانی مستظهر به "طبیعتشناسی" میخواند و میگوید فیزیک در اندازه خود، جلوههایی زیبا و باشکوه از حضرت حق به نمایش میگذارد و من شخصا از فیزیک نه تنها لذت حل مسئله، بلکه لذت معنوی بردهام و بر ایمانم افزوده است.
🔸 شهید محسن در شگفت است که چگونه کسانی در اروپا توانستند از یک "جهان منسجم" و "مکانیک معنادار" به الحاد یا بیمعنا دیدن هستی برسند؟ و چرا به سهمیه تجربی و ریاضی از ذهن خود بسنده کردند؟ مگر عقل، به ویژه وقتی مویدات علم، پشت آن میایستد، راهی برای "الحاد" یا "شکاکیت"(که دشمن خونی "عقل"است) بازگذارده است؟ اینان از کدام بیراهه رفتند که به بیغوله رسیدند؟
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ چالشی در "فلسفه علم" از منظر پاسدارشهید محسن فخریزاده(۳)
شهیدترور، سردار پاسدارمحسن فخریزاده و همه شهدای هستهای را باید ازجمله شهدای تمدنسازی معاصر ایرانی،اسلامی دانست که در نقطه وصل فیزیک و فلسفه، نظریه پردازی کردهاند. او به منظر اپیستمولوژی صدرایی در فلسفه علم و شباهتی میان "آزمایش فیزیکی" با "تعقل فلسفی" توجه میداد که چگونه فیزیکدان برای شناخت طبیعت، چارهای جز دخالت در آن ندارد و همین دخالت دانشمند، واقعیت را از موقعیت "ماقبل شناخت" یعنی از نفسالامر پیشین خارج میکند و بنابراین آنچه دانشمند در طبیعت، شناسایی میکند همان موجود قبل از شناسایی نیست.
برای مشاهده الکترون باید از فوتون بهره برد اما به محض تماس فوتون با الکترون، وضعیت در هم میریزد و دیگر این الکترون، آن الکترون نیست. این نکته گرچه در فیزیک کلاسیک هم شناخته شده بود اما ارزش عملی آن را نمیدانستند. در فیزیک و در علوم آزمایشگاهی، امکان علم دقیق به واقعیت پدیده مادی با قطع نظر از دخالت دانشمند(که برای درک آن پدیده، ضروری است) وجودندارد. در سطح سادهتر وقتی دماسنج را وارد آب میکنید تا دمای آن را اندازه بگیرید، از آب، انرژیهایی میگیرید و به آن انرژیهایی میدهید؛ پس آب اندازهگیری شده، آب دیگری است و در هیچ آزمایشگاهی، "آب پیش از اندازهگیری" عینا قابل اندازهگیری نیست و انحراف محاسبه هرگز به صفر نمیرسد. در فیزیک جدید نیز فوتون، کوچکترین ابزار مشاهده با کمترین تاثیر در واقعیت، نمیتواند مانع خطا شود و البته چارهای از این خطا در فیزیک نیست.
برادر شهید میپرسد وقتی در فیزیک، "عالم و معلوم" بر یکدیگر تاثیری چنین متقابل میگذارند به حدی که واقعیت نفسالامری، جدا از دخالت فیزیکدان و فیزیکدان بدون تاثر از آزمایش، قابل آزمایش نیست چرا مثلا به معرفتشناسی ملاصدرا و علمالنفس حکمت متعالیه توجه نکنیم که چگونه در "نظریه تجرید" صدرایی، مراتب ادراک، وابسته به میزان تجرید است، یعنی با تجرید ناقصتر به "ادراک حسی" و وقتی بیشتر شود به "ادراک خیالی" و با تجرید کاملتر به "ادراک عقلی" میرسیم؛ بنابراین پابهپای مراحل ادراک، هم "درککننده" و هم "درکشونده"، هر دو ارتقا مییابند. آنچه مانع ادراک وجهی از حقیقت میشود از عوارض ماهیت نیست بلکه نحوه وجود و عینا خود واقعیت است که ماهیت با آن موجود میشود و این یعنی که سخن از یک مرتبه از یک حقیقت نیست بلکه با تجرید کمتر، به واقعیت محسوس، با تجرید بیشتر به صور خیالی و آنگاه به ادراک عقلی ارتقا مییابید.
بنابراین شناخت حقیقت نفسالامری هم مستقل از ادراک فیلسوف ممکن نیست و این محدودیت، ناشی از محدودیت ابزار و امری عارضی نیست بلکه ذاتی و ناشی از تاثیر متقابل ناظر و منظور در یکدیگر است.
برادرمحسن به حوزه و دانشگاه یادآوری میکند که بسیاری سرفصلها در فلسفه اسلامی اعم از سینوی و صدرایی و اشراقی و حتی عرفان نظری وجود دارند که هنوز در مورد اثرگذاری و اثرپذیری آنها در فلسفه علم و از جمله فیزیک بحث جدی و پیگیر نشده است.
شهید سپس به چالشهایی اشاره میکند که گفته میشد فیزیک جدید در حوزه معرفت تجربی، فلسفی و حتی عرفانی به وجود آورده که علاوه بر اینکه توسط پارهای نحلهها برای اثبات حقانیت خود به غلط، سوءاستفاده شده، هر دسته از فیلسوفان فیزیک نیز در باب مهمترین چالش به وجود آمده پاسخی متفاوت دادند. یکی "نقض علیت"، دسته دیگر، تغییر در مفهوم "نظریه اندازهگیری" و.
اما برادر فخریزاده، چالش عمده به وجود آمده را خودزنی و زیر سوال بردن فیزیک از طریق ضربه به "ارزش معلومات تجربی" میداند، چه از این پس، معلوم نخواهد بود که یافتههای علوم تجربی تا چه میزان بازنمود واقعیت هستی و هستی واقعی است؟
نظریه پرداز شهید، مثال میزند که اینشتین بر اساس یافتههای ماکس پلانک برای نور، ماهیتی دوگانه قائل بود و آن را از سویی ذره و "فوتون" و از طرفی "موج" دانست و این یک چاله معرفتی است زیرا وقتی در یک آزمایش، خاصیت موجی نور و در دیگری خاصیت ذرهای آن مشاهده شود یعنی بسته به نوع ترتیبات آزمایش، "نور" هربار یکی از خواص خود را بروز میدهد و این پدیده در کل طیف الکترومغناطیس جاری است.
فخری زاده یادآوری میکند که "دوبروی" نیز تأسی به "اینشتین" میکند حال آنکه سؤال مهمتر این بود که اصولا فوتون چیست؟ و ذره مادی الکترون در واقع و نفسالامر چیست؟ موج است یا ذره یا حالتی دیگر از وجود؟ ماهیت الکترون چیست پیش از آنکه به مشاهده درآید؟ نه فیزیک و نه فلسفه پاسخی ندادند و با آنکه حدود صد سال از تکامل این دو نظریه میگذرد حتی یک پیشنهاد تجربی هم ارائه نشده است.
شهیدمحسن در مثالی دیگر این وضعیت را در تئوریهای آرایش ذرات در هسته اتم به پرسش میگذارد. کدام مدل هستهای، جامع نظریهها و قادر به توجیه همه آزمایش هاست؟ پاسخ این است که هیچ کس نمیداند.
@Hasanabbasi_ir
هدایت شده از صوتوفیلم - استاد حسن عباسی
چرادیپلمات_های_ایرانی_در_مذاکرات_برجام_فریب_خوردند_تشکل_های_دانشجویی.mp3
33.71M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
به مناسبت #روز_دانشجو
🔺 موضوع: چرا دیپلمات های ایرانی در مذاکرات برجام فریب خوردند؟
🗓 ۱۶ آذر ۹۹
📍برنامه زنده وبینار با همکاری تشکل های یزد
#سال_۹۹
مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
کانال رسمی استاد حسن عباسی
📢 #اطلاع_رسانی ➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: چگونه روز نیکسون به روز دانشجو تبدیل شد؟
📣📣 #هم_اکنون
▫️سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: چگونه روز نیکسون به روز دانشجو تبدیل شد؟
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.live
▫️ instagram.com/Hasanabbasi_quote
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
📢 #اطلاع_رسانی ➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: آخرین روز دانشجو در این قرن و چشمانداز آی
📣📣 #هم_اکنون
▫️سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: آخرین روز دانشجو در این قرن و چشمانداز آینده
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.live
▫️ instagram.com/Hasanabbasi_quote
▫️ http://instagram.com/p_r.zahedan
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ چالشی در "فلسفه علم" از منظر پاسدارشهید محسن فخریزاده(۳) شهیدترور، سردار پاسدارمحسن فخریزاده و
✅ برادر محسن فخریزاده (۴)
(فیزیک، فلسفه، عرفان و آنگاه خون)
✍ یادداشت حسن رحیم پور(ازغدی)
جان ما تشنه دانایی است اما در هیچ یک سیراب نمیشود. حال آنکه طرح همین پرسشهای جواب نداده، تضمین پیشرفت علم است و همین چالش اساسی در هر دو مکتب فیلسوفان علم است که فیزیکدان را به سکون و قناعت میکشاند، همان اتهامی که اینان دیگران را بدان متهم میکردند. علم بی این سؤالات، رشد نمیکند و هر چه مانع تحقیق بیشتر در علم شود محکوم به شکست است.
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ برادر محسن فخریزاده (۴)
(فیزیک، فلسفه، عرفان و آنگاه خون)
بسمه تعالی
چهارمین یادداشت حسن رحیم پور (ازغدی) بپاس خون پنجمین شهید ترور هسته ای سردار فخری زاده به طرح برخی اندیشه های شهید در فیزیک کوانتوم ، مقایسه نظریه ملاصدرا و انیشتین و مقوله زمان نسبی پرداخته است:
پرسش بعدی برادر محسن این بود که چرا فیزیک کوانتومی نمیداند وضعیت الکترون موجود در اتم در گذر از یک تراز به تراز دیگر چگونه است؟ چرا تنها از واقعه، خبر میدهد. چرا برای نحلههای عملگرا و پوزیتیویست نیز اساسا مهم نیست که الکترون در جریان این گذر چه وضعی دارد و تنها تشنه فایده عملی آن است؟
جان ما تشنه دانایی است اما در هیچ یک سیراب نمیشود. حال آنکه طرح همین پرسشهای جواب نداده، تضمین پیشرفت علم است و همین چالش اساسی در هر دو مکتب فیلسوفان علم است که فیزیکدان را به سکون و قناعت میکشاند، همان اتهامی که اینان دیگران را بدان متهم میکردند. علم بی این سؤالات، رشد نمیکند و هر چه مانع تحقیق بیشتر در علم شود محکوم به شکست است.
اما البته شهید هستهای ما همین "نمیدانم"های انبوه فیزیک جدید را درعین حال، حسن بزرگ آن نسبت به فیزیک نیوتنی میداند که مدعی"همه چیزدانی" و صد البته ناشی از جهل مرکب و مفرط بود.
اما این "نمیدانم"ها همان "نمیدانم" هایزنبرگی نیست که اصالت آن هنوز مشکوک باشد مگر به طریقی بتوان این دو را به هم مربوط کرد که این هم بنظر ایشان، شدنی است. شهید محسن مینویسد تشریح چگونگی این ارتباط در برنامههای کاری اینجانب است که به حول و قوه الهی به آن خواهم پرداخت. سردار شهید فخریزاده از نسبیت انشتین میگوید که چگونه نسبیت نیوتنی را که ناظر به مکان و سرعت بود به نسبیت زمان، تعمیم داد و اینکه در این جهان بینی، دیگر زمان، ترازوی ثابتی نیست که حوادث با آن سنجیده شود. بلکه نوع حرکت، چگونگی زمان را مشخص میکند پس دیگر "زمان مرجع" نداریم مگر بتوانیم چارچوب مرجع اینرسی را بیابیم ولی ایشان میپرسد مگر چنین چارچوبی در جهان مادی در دست داریم؟
با این محاسبه، هر ناظر در دستگاه مختصات خاص خود، زمان خاص خود را دارد و حوادث را از منظر خود بیان می کند که با ناظر مستقر در چارچوب مرجع دیگر و با شرایط دیگر متفاوت میشود و این اساس حتی در فیزیولوژی موجودات مادی هم اثر می کند. حال از میان دو روایت دو ناظر متفاوت از حادثه واحد، کدام درست است؟
ایشان میگویند برای من جالب است که میان نسبیت انیشتین و آنچه جناب ملاصدرا سه قرن قبل از انشتین و همزمان با نیوتن، بازبان فلسفی استنباط و طرح کرده چه نسبتی دارد وقتی میگوید برای هر حرکتی، زمانی ویژه همان متحرک است؟
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع چرا دیپلمات های ایرانی در مذاکرات برجام فریب خوردند؟
🔺 به مناسبت روز دانشجو
🗓 ۱۶ آذر ۹۹
📹 مشاهده در یوتیوب:
▫️ youtu.be/xJdONYvf0Ew
📹 مشاهده در آپارات:
▫️ aparat.com/v/Ko18c
📹 مشاهده در تلگرام:
▫️ t.me/Dr_abbasi/455
📹 مشاهده در روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ ۱۹ آذر سالروز تشکیل «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است.
🔸 یکی از دلایل ناکارآمدی شورای عالی انقلاب فرهنگی ناکارآمد بودن مفهوم #فرهنگ است.
🔸فرهنگ، بر کالبدِ تمدن مینشیند.
🔹 فرهنگ، روح هر جامعه و تمدنیست؛ که میتواند خوب یا بد باشد. چه بسا فرهنگ تمدنی غرق در بیادبیست... چون زنا، لواط، شرب خمر و... که فرهنگِ غالب تمدن غرب است.
❇️ اما #ادب در همان وهلهی نخست بر بیادبی خط بطلان میکشد... وجود نازنین پیامبر(ص) فرمودند: «اَدَّبَنی ربی فأحسَن تأدیبی» «رب من مرا به نیکوترین شکل تأدیب کرد.»
✅ ادب، برخاسته از فطرت انسانی و موجب شکفتن انسان است. مفهومی ژرف و عظیم که به تنهایی هر چهار مفهوم فرهنگ، تربیت، علم و اخلاق را در خود میگنجاند.
#تمدن_مؤدب
#شورای_عالی_ادب
📚الهام گرفته از جلسه ۱۱۱ کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت با موضوع فلسفه «فرهنگ» و حکمت «ادب» (اردیبهشت ۸۷ )
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/628
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا باید به جای فرهنگ به تأدیب بیندیشیم؟
💬 استاد حسن عباسی
🔸 جلسه ۱۱۱ کلبه کرامت - فلسفه فرهنگ و حکمت ادب
🔺 ۱۲ اردیبهشت ۸۷
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/628
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی
➖ گفتگوی زنده خبرفوری با استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: پشت پرده جزئیات ترور/نفوذ یا خرابکاری؟
🗓 پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹
⏰ ساعت ۱۴:۰۰
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/akhbare.fori
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/AkhbareFori
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/akhbar.fori
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی
➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: جنبش دانشجویی و ۱۹۰ روز پیش رو
🔸 به مناسبت روز دانشجو
🗓 پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.live
▫️ instagram.com/Hasanabbasi_quote
▫️ instagram.com/bsd_tbzmed
▫️ instagram.com/bsijazaruniv
🔹 یوتیوب:
▫️ m.youtube.com/c/hasanabbasi
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی
➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: دکترین دفاع نامتقارن و مکتب شهید سلیمانی
✅ سلسله نشست های اولین کنگره بینالمللی مکتب شهید سلیمانی
🗓 پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
#پخش_زنده از:
🔹 اسکای روم
yun.ir/MaktabeHabib
🔹 روبیکا
rubika.ir/MaktabeHabib
🔹 آپارات
aparat.com/MaktabeHabib/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir