eitaa logo
آیت الله هاشمی علیا (دام ظله)
615 دنبال‌کننده
984 عکس
232 ویدیو
4 فایل
صفحه رسمی حضرت آیت الله هاشمی علیا (دام ظله) تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیذر. ارتباط با ادمین: @M_ehtesabi
مشاهده در ایتا
دانلود
📚2️⃣بخش دوم: معنای اصطلاحی ☑️✒️زکات مال، زکات نفس، که همان زکات فطره است. زکات مالی، مال را از خباثت تطهیر و زکات فطره نفس را تزکیه می‌کند. زکات صدقه‌ای معین شده به اصل شرع است، به این بیان خمس را هم در بر می‌گیرد. صدقات واجب و مستحب را هم می‌گیرد. منتهی برای احترام به سادات، صندوق سادات را از عام جدا کردند و آن را به خمس تعبیر کردند، چون زکات به سبب حق غیری که در آن هست، یک نوع چرکی در مال محسوب می‌شود که پرداخت آن، مال را از خبثی که در آن است تطهیر می‌کند. مردم خیال می‌کنند که وقتی زکات می‌دهند مال آن‌ها کم می‌شود، اما نمی‌دانند که هر چه در راه خدا بدهند، خداوند آن را برکت خواهد داد. در هر امری اگر انسان یک قدم بسوی خدا بیاید در همان امر خدا ده قدم بسوی انسان می‌آید.
بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا إليه راجعون رحلت جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج سید کمال الدین عبدمنافی تغمده الله برحمته موجب تاًثر و تاسف اینجانب گردید. آن فقید عزیز سالیان متمادی در این حوزه مبارکه منصب خدمت به سربازان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را دارا بود که إن شاء الله از برکات آن در سرای باقی بهره مند خواهد شد. از درگاه ایزد منان برای ایشان حشر با اولیاء الهي علیهم السلام و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت مینمایم. سید علی اصغر هاشمی علیا حوزه علمیه حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه https://www.instagram.com/p/CTRmaBWoA3g/?utm_medium=copy_link
روایت امام صادق در موردد نیت خالص و قلب سلیم 3.mp3
11.49M
✍️ شرح روایت امام صادق علیه السلام 🎧 3️⃣ صاحِبُ‏ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ.....
عقل در امور مربوط به معارف الهی، مقدم بر علم است و علم تابع عقل است، همچنین در امور مربوط به احکام شرع، علم مقدم است و عقل تابع علم است. عقل در احکام کار خاصی نمی‌کند، و ما تابع دلیل شرعی هستیم. خیلی از احکام شرعی هستند که با محاسبات عقلی ما جور در نمی‌آیند ولی شرع می‌گوید باید انجام شود. مثلاً فرض کنید چرا طواف خانه خدا هفت دور است؟ چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟ و همینطور. خیلی چراهای اینگونه داریم که عقل ما توجیهی برایشان ندارد. لذا در دعای اِحرام می‌گوییم احرام بستن ما از روی تعبد و بندگی است( تعبدا و رقا) یعنی من نمی‌دانم چرا، اما چون شارع فرموده احرام ببند من می‌گویم چشم. خوب است چشم گفتن را بیاموزیم
📚3️⃣بخش سوم: ادلّه وجوب زکات ☑️✒️در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) مکرراً به وجوب زکات حکم شده است. در بیش از 30 آیه از قرآن زکات با نماز قرین شده که نشان از اهمیت زکات دارد، تمامی فرق اسلامی در این مسئله اجماع دارند. بلکه حتی زکات در امم سابقه هم وجود داشته است. در آیه 31 سورۀ مبارکۀ مریم می‌فرماید:«وَ أَوْصاني‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا» این کلام حضرت عیسی(ع) است که خداوند او را به نماز و زکات سفارش کرده است. همچنین در آیات 54 و 55 سورۀ مبارکۀ مریم می‌فرماید: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا» هیچ کس در اصل وجوب زکات اختلاف ندارد، اگرچه در مسائل آن اختلاف دارند، اما در اصل وجوب زکات و اینکه مقدار معینی از مال را باید به عنوان زکات بدهند، اختلافی نیست.
پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه استان تهران به حضرت آیت الله هاشمی علیا در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین عبد منافی رضوان الله تعالی علیه
📚4️⃣بخش چهارم:حکم مانع زکات ☑️✒️مرحوم سید یزدی(ره) در کتاب عروه الوثقی می‌فرماید: «وجوبها من ضروريات الدّين و منكره مع العلم به كافر بل في جملة من الأخبار أن مانع الزكاة كافر.» وجوب زکات از ضروریات دین است و منکر آن با علم به وجوب آن کافر است، چرا که ضروری دین را انکار کرده است. بلکه حتی در بعضی از روایات داریم که مانع زکات هم کافر است. چرا فرمود با علم به وجوب؟ برای اینکه مجرد انکار زکات موجب ارتداد و کفر نیست، یک تازه مسلمان نماز را می‌خواند ولی خبر از زکات ندارد، هنوز احکام اسلامی را نمی‌داند که بخواهد زکات بدهد، یا اصلاً مال ندارد که زکات به آن تعلق بگیرد، یا علم ندارد به اینکه این انکار به انکار خدا و پیامبر(ص) بر می‌گردد؛ این فرد منکر نیست، اگرچه با ندادن زکات مرتکب گناه شده است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ إِلا بِمَنْعِ الزَّكَاةِ» هیچ مالی در خشکی و دریا ضایع نمی‌شود مگر به منع زکات، زکات ندهید مال هدر می‌رود، زندگی خیلی افراد به هم می‌خورد اما نمی‌دانند که از کجا چوب می‌خورند. پس مراد به کفر در این روایات و کلام مرحوم سید یزدی که مانع زکات کافر است، کفر در مقابل اصل ایمان و اسلام نیست بلکه در مقابل مرتبه ایمان و اسلام است، و إلّا مجرد ندادن زکات، باعث ارتداد نمی‌شود. طبق فتوای بعضی از علمای عامه، مانع زکات را می‌کشند. عجیب تر اینجا است که کسی هم که از گرفتن زکات امتناع کند، فتوا به قتل او هم می‌دهند؛ برای چه؟! استدلال می‌کنند که زکات یکی از شعائر اسلامی است و او چون منع از شعائر اسلامی می‌کند، باید کشته شود.
📚5️⃣بخش پنجم: لزوم نیت در پرداخت زکات ☑️✒️زکات عبادت است و مثل هر عبادت دیگری قصد قربت می‌خواهد. اگر همین طور بدون قصد قربت پرداخت کنید، زکات واجب حساب نمی‌شود و زکات مستحبی است.
ضرری که اسلام از علمای بی دین به خود دیده است....
روایت امام صادق در موردد نیت خالص و قلب سلیم 4.mp3
15.66M
شرح روایت امام صادق علیه السلام 🎧 4️⃣ صاحِبُ‏ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ.....
📚 📝غبطه برای مومنین خوب است. ✅ 🤲 مثلاً یک کسی کار خیری می‌کند، عباداتی می‌کند، موفق به اعمال صالحه است، جا دارد که به حال او غبطه بخوریم که خدایا همان طور که به او توفیق دادی به ما هم بده. این غطبه است که با حسد متفاوت است. ❌⛔️اما همین غبطه، در یک موقعیت، اتفاق بدی تلقی می‌شود و آن هم آنجایی است که انسان به دنیای دنیاداران غبطه بخورد! دنیای فانی غبطه ندارد.
📚📝خدای متعال ضمانت کرده است که مومنین را یاری کند. 📖در قرآن هم دارد که《كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين》. منتهی توقع مومن نباید این باشد که اگر کسی به او آزاری رساند، سریعا دچار عذاب الهی بشود! نخیر، خدای متعال عقوبت او را به تاخیر می‌اندازد تا زمانی که با دیدن عقوبت الهی، دیگر نتواند از جایش بلند شود.
📚1⃣ زکات از ضروریات دین. ☑️🖋جلسۀ قبل بحث شد که زکات از ضروریات دین است. ضروری آن چیزهایی است که قطعی است که از اسلام است و همه آن را قبول دارند، شیعه و سنی همه آن را قبول دارند، نماز است، روزه است، زکات است، ولایت است، حج و امثال ذلک. مجرد انکار این ضروریات انسان را مرتد و کافر نمی‌کند، بلکه اگر کسی با علم به این معنا که قرآن یا پیامبراکرم(ص) آن را فرموده انکار کند، که در واقع انکار آن امر ضروری به انکار خدا و رسول اکرم(ص) و امام(ع) برمی‌گردد، این انکار است احکام مرتد را دارد. در بعضی اخبار داریم که مجرد ندادن زکات موجب کفر است، یعنی کاری به انکار خدا و رسول(ص) نداریم، این کفر در اینجا در مقابل ایمان و اسلام نیست، این کفر به این معنا است که این فرد مومن کامل نیست، مسلمان کامل نیست، و این عبارت اهمیت زکات را می‌رساند، کما اینکه در نماز و حج و... هم داریم. چرا که این فرد اسلام ظاهری را دارد و تمام احکام اسلام بر او جاری می‌شود، ولو اینکه در باطن اسلام نداشته باشد، پس اسلام مراتب دارد، ایمان مراتب دارد، آن مرتبه کامل این است که احکام قطعی اسلام را مع العلم منکر نشود.
روایت امام صادق از شاگرد امام در مورد آن چیزهایی که از امام آموخته (1).mp3
9.1M
1️⃣ قسمت اول بهترین محبوب امام صادق(علیه السلام) از شاگرد خود سوال کردند: در مدتی که نزد من بودی چه چیزی آموختی؟!
بسم الله الرّحمن الرّحیم مَنْ‏ أَنْشَدَ فِي‏ الْحُسَيْنِ‏ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى وَاحِداً كُتِبَتْ لَهُمَا الْجَنَّة در تقارن با ایام اربعین سرور و سالار شهیدان، خادم با اخلاص آستان مطهر اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، ذاکر خوش الحان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و جانباز سرافراز انقلاب، مرحوم مغفور حاج حجت الله کسری به دیدار موالیان خویش شتافت. آنچه اینک از او برای ما باقی مانده است، خاطرات شیرین یک عمر خدمت بی شائبه و هنرمندانه در درگاه خاندان رسالت است که ان شاء الله موجب خشنودی و پذیرش حضرات معصومین واقع خواهد شد. اینجانب مصیبت وارده را به خانواده محترم و دیگر بازماندگان، همسنگران، دوستان و علاقمندان ایشان، خصوصاً جامعه محترم ذاکران و مداحان اهل بیت (علیهم السلام) تسلیت عرض نموده و رفعت درجات برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم. سید علی اصغر هاشمی علیا حوزه علمیه قائم (عج) چیذر
📚📝 دو امر که خداوند حضرت داوود را بین آنها مخیر نمود. 📜🖋می‌گویند که خدای متعال حضرت داوود را بین دو امر مخیر کرد؛ سلطنت و علم! شرایط هر دو انتخاب را هم به نحوی به او نشان داد. یعنی به فرض در عالم خیال، سلطانی را دید که تاج سلطنت بر سر داشت و خادمان بسیاری برای خدمت گزاری حاضر بودند و همینطور. از آن طرف نیز، عالمی را به او نشان داد؛ به فرض، عالمی مشغول به درس و بحث و بیان موعظه و غیره. بعد او را مخیر کرد که ببیند کدام را انتخاب می‌کند. حضرت داوود وقتی شرایط و عاقبت هر دو را دید، بی درنگ دومی -یعنی علم- را انتخاب کرد. اما خدای متعال هر دو را به او مرحمت فرمود.
📚2⃣ در مال اغنیاء برای فقراء سهمی است ☑️🖋 صحیحه زراره و محمد بن مسلم از امام صادق(ع): «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ‏ لِلْفُقَرَاءِ فِي مَالِ الْأَغْنِيَاءِ مَا يَسَعُهُمْ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَسَعُهُمْ لَزَادَهُمْ إِنَّهُمْ لَمْ يُؤْتَوْا مِنْ قِبَلِ فَرِيضَةِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لَكِنْ أُوتُوا مِنْ مَنْعِ مَنْ مَنَعَهُمْ حَقَّهُمْ لَا مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا حُقُوقَهُمْ لَكَانُوا عَائِشِينَ بِخَيْرٍ.» خداوند متعال بر اغنیاء فرض و واجب کرد مقداری از مالشان را برای فقرا بپردازند، آن مقداری که به آن‌ها سعه بدهد. اگر خداوند می‌دانست که زندگی فقرا به این مقدار از سهم خمس و زکات تأمین نمی‌شود، برای آن‌ها سهم بیشتری قرار می‌داد، اما خداوند می‌داند که فقرا چقدر نیاز دارند و اموال اغنیاء چقدر است، آن حدی که همه در سطح رفاه باشند را روی حکمت و اندازه معین کرده است. اگر همین حد معین را بدهند دیگر فقیری نمی‌ماند، منتهی آن حدی را که خدا برای فقرا معین کرده بود به آنها داده نشد و باعث شد فقرا در سختی و فقر باشند، اما اگر اغنیاء آن حقی را که خدا معین کرده بود به فقرا می‌دادند، عیش و معیشت فقرا به خیر بود و کمبودی نداشتند.