📌روش ارزیابی موفقیت فعالیتهای تبلیغی، یکی از مشکلات اساسی در حوزۀ تبلیغ است
در بسیاری از موارد دیده میشود که موفقیت یک فعالیت تبلیغی، بیشتر به ذوق و هنر مبلّغ و توانمندی مهارتی او نسبت داده میشود؛ درحالیکه حقیقت آن است که موفقیت و تأثیر عمیق، بهجا و ماندگارِ یک فعالیت تبلیغی، بیشتر به محتوا و حکمت جاری در متن پیام بستگی دارد.
البته نحوۀ ارزیابی میزان موفقیت فعالیتهای تبلیغی یکی از مشکلات اساسی در حوزۀ تبلیغ است که معالأسف بههیچوجه عالمانه نیست. بهگونهای که افراد مختلف نوعاً بر اساس أمارات، سلایق شخصی و برخی آثار سطحی به ارزیابی میزان موفقیت یک سخنرانی یا هر نوع فعالیت تبلیغی میپردازند. درحالیکه ارزیابی میزان موفقیت، نه به میزان سرگرم و یا علاقهمند کردن مخاطب است و نه به آثار گذرا و بعضاً تکبعدی یک تبلیغ. اما بسیاری از تصورات دربارۀ موفقیت یک سخنرانی، ناشی از رؤیت چنین شاخصههایی است. اگر ارزیابیهای دقیقی در این زمینه صورت گیرد، متوجه خواهیم شد که ناکامیها و آثار سوء برخی از محتواهای تبلیغی بسیار بیشتر از مقدار موفقیت آنهاست.
📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
👈 #گزیده ۲
#حلقه_مفقوده #مرکز_تخصصی_تبلیغ_دارالحکمه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔴 ریشۀ ضعف ما در تبلیغ، به ضعف تبلیغ دین در حوزههای علمیه برمیگردد
🔴 باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم
___________
🔻 حضرت امام(ره) قبل از انقلاب میفرمود یکساعت رادیو تلویزیون را به ما بدهید... الآن 24 ساعت، دهها شبکه در اختیار ما قرار دارد، اما رهبر عزیز انقلاب بعد از چهل سال صراحتاً میفرماید «ما در تبلیغات ضعیفیم»
🔻 وقتی رهبر انقلاب مهمترین جهاد امروز را «جهاد تبیین» اعلام میکند یعنی ما در این چهل سال در عرصۀ تبلیغ و تبیین، درست عمل نکردهایم.
🔻 واقعاً چرا ما در تبلیغات ضعیفیم؟ آیا متقاعدشدن به دینداری اینقدر سخت است؟! آموزش دین فرآیندی است که میخواهد فرد را برای دینداری، متقاعد و انگیزهمند کند. آیا آموزشهای دینی ما ایراد دارد؟
🔻 ریشۀ ضعف ما در تبلیغات، به ضعف تبیین و تبلیغ دین در حوزههای علمیه برمیگردد. ما باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم.
🔻 وضعیتی که امروز در جامعه میبینیم، مشتمل بر چند ویژگی منفی بزرگ است که نشانۀ ضعف ما در تبلیغ محسوب میشود:
1️⃣ سوءتفاهم گسترده
ما با یک سلسله سوءتفاهمهای بسیار فراگیر مواجه هستیم. این یکی از ویژگیهای منفی است که نشاندهندۀ ضعف جدی ما در تبلیغ است.
2️⃣ لجبازی، نفرت و دینگریزی
ما فقط فاصلهگرفتن از دین را نمیبینیم، بلکه موضعگیری منفی علیه دینداری هم میبینیم و رفتارهایی که مانند لجبازی است؛ مثلاً در موضوع حجاب.
3️⃣ گرایش به سبک زندگی دیگران
موجی از گرایشهای خیلی بیمبنا و بیمعنا، نسبت به سبک زندگی دیگران وجود دارد؛ یک نوع غریبپرستی یا غربزدگی. مثلاً طرف با حرص و ولع، برای جشن کریسمس هزینه میکند درحالیکه اصلاً مسیحی نیست. کدام فرهنگ و کدام ملت در جهان اینقدر «از خود بیگانگی» دارند؟
وقتی در خانواده، بهقدر کافی به یک بچهای محبت و احساس هویت داده نشود، او متمایل به دیگران میشود و به شدّت به خارج از خانه متوجه میشود. ما الآن در جامعه خودمان با چنین صحنههایی مواجه هستیم.
4️⃣ عموم دینداران ما زیاد رشد نمیکنند و در سطح نسبتاً پایین میمانند
اینهمه عاشق به شخصیتی مثل سردار سلیمانی وجود دارند، اما چند نفر میتوانند تا دامنۀ این قله بروند؟ آیا رسیدن به این قلهها خیلی سخت است؟ چرا عموم بچهمذهبیها و حزباللهیها و هیئتیها به اینجاها نمیرسند؟ حتماً یک ایرادی هست.
5️⃣ شبههپذیر بودن یا سؤالبرانگیز بودن
ما دین را چگونه تبلیغ کردهایم که اینقدر برای مردم، شبههپذیر و سؤالبرانگیز میشود؟ مثلاً اینکه «دین، دنیا را آباد نمیکند؛ ببینید غربیها بدون دین پیشرفت کردند..» یا اینکه «چرا رهبری مشکلات را حل نمیکند؟» حتی بسیاری از معتقدان به ولایت هم این شبهه برایشان مطرح است. معلوم میشود ولایت را درست برای مردم توضیح ندادهایم.
چرا بیش از نیمی از روند فعالیتهای تبیینی، تعلیمی و تبلیغی دین، باید مثل دوران قاجار و حتی پیش از آن باشد؟ یعنی بهگونهای که اگر شما در دوران بنیالعباس هم بودید، دین را همینطوری تبلیغ میکردید! آیا الان نباید روند فعالیت تبلیغی ما تغییر کند؟!
6️⃣ تبلیغات ما حالت تدافعی دارد
تبلیغ ما هنوز درونگروهی و تدافعی و برای حفظ خودمان است. ما هنوز داریم از اسلام، دفاع میکنیم درحالیکه باید تهاجم کنیم به افکار غلطی که دیگر، پوسیدگیشان معلوم شده است.
امروز دشمن دارد از تو میترسد چون فرهنگ تو دارد جهان را میگیرد، الآن مردم جهان تشنهاند و دیگر کسی حرف جدیدی ندارد. جهان دچار خلأ تئوریک شده و ادّعاهای غلط، پوچیشان را اثبات کردهاند. امروز نوبت تهاجم ما است!
ما در شرایطی این ضعف تبلیغات را داریم که رقبای ما قدرت رقابت با ما ندارند و زمینۀ پذیرش حق هم بالا است؛ از همین جوانهای خودمان بگیرید تا جوانهای اروپا. مشکل این است که ما راه را داریم اشتباه میرویم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 مصلای قم-هیئت ثارالله - ۱۴۰۰.۱۰.۱۴
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7153
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔴 انتقاد و پیشنهاد علیرضا پناهیان دربارۀ روش آموزش دین در حوزه:
🔴 طلبهها در حوزه بیشتر بیان برهانی یاد میگیرند؛ برهان حقایق را تبیین نمیکند فقط حقانیتشان را اثبات میکند
🔴 تبلیغ نیاز به کار علمی سنگین دارد. اما برخی فکر میکنند که تبلیغ دین، سواد نمیخواهد. مثلاً میپرسند «بروم سراغ تبلیغ یا بروم مجتهد بشوم؟» مگر کسی که مجتهد نباشد میتواند به خوبی تبلیغ کند؟!
____________
👈🏻 ضرورت تحول در ادبیات و روش تعلیم و تبلیغ دین(ج۲)
🔻 برای تبیین یک حقیقت و برای اینکه کسی را متقاعد و انگیزهمند کنید تا عملی را انجام بدهد، دو روش وجود دارد: «روش توصیفی» و «روش برهانی و استدلالی»
🔻 مثلاً اینکه اثبات کنید «معاد هست» میشود روش برهانی. اما توصیف معاد این است که بگویید صحرای محشر چگونه است، چقدر طول میکشد، محاسبۀ اعمال چگونه است و...
🔻 شما یکوقت ولایت علی بن ابیطالب را با دلیل و برهان، اثبات میکنید و یکوقت توصیف میکنید و میگویید «ولیّ خدا اینگونه جامعه را مدیریت میکند...»
🔻 طلبهها در حوزه بیشتر روش متقاعدسازی و بیان برهانیِ دین را یاد میگیرند و روش بیان توصیفی دین را یاد نمیگیرند. کتابهای مدرسه و معارف اسلامی هم معمولاً در مقام پاسخ به شبهه و بیان استدلال است نه در مقام توصیف حقایق عالم و معارف دین.
🔻 بسیاری از درسهایی که در حوزه میخوانیم، برهانی است، درحالیکه برهان، حقایق را تبیین نمیکند و فقط حقانیتشان را اثبات میکند.
🔻 برای اکثر مردم اگر توصیف کنیم که «امامت چیست و امام چهکار میکند؟» هم آن را میپذیرند هم عاشقش میشوند. ولی ما صرفاً امامت را برای مردم اثبات میکنیم ولی توصیف نمیکنیم، لذا عاشقش نمیشوند. از کتاب اثبات وحی و نبوت، و از کتاب اصول عقاید، عشق درنمیآید!
🔻 برهان، معمولاً برای مخاطب، تلخ است و دل نمیبرد؛ فقط آدم را تسلیم میکند. اما توصیف، دل میبرد، چون همۀ حقایق عالم زیباست و در توصیف، به زیباییها اشاره داریم، لذا توصیف، دل را بیدار میکند.
🔻 چرا بچههای ما زیاد از کلاس اصول عقاید، خوششان نمیآید؟ آنها میگویند «اینقدر خدا را برایم اثبات نکن! خدا را برایم وصف کن، بگو قدرتش چگونه است؟ بگو چقدر مهربان است؟»
🔻 ما خدا را برای مردم و جوانان توصیف نمیکنیم اما برخی از بیدینهای عالم، خدایان ساختگی خود را برای مردم توصیف میکنند و دل میبرند.
🔻 مردم چرا دموکراسی را میپذیرند؟ برای اینکه یک توصیفی از دموکراسی و آثار آن میشنوند؛ با مبانیِ آن کاری ندارند. ولی ما برای توضیح ولایتفقیه صدها کتاب در اثبات ادلۀ ولایتفقیه و مبانی آن مینویسیم درحالیکه بیشتر باید توصیفش کنیم.
🔻 اگر روش مدیریتی ولایت و آثار و کارکردهای آن بهخوبی توصیف شود دلِ اهل عالم را میبرد، حتی لازم نیست که مخاطب شما مسلمان باشد و مبانی شما را پذیرفته باشد.
🔻 برخی میگویند: «همه باید مبانی نظری را قبول کنند و از لحاظ عقلی، پذیرفته باشند و این با توصیف نمیشود...» توصیف اگر حکیمانه و عاقلانه باشد، سیرابکننده و بیدارکنندۀ عقل است!
🔻 در فلسفه و منطق میگویند «بعضی چیزها تصوّرش، تصدیقش را لامحاله به دنبال میآورد» کاری کنید که مخاطب شما این حقیقت را درست تصور بکند، آنوقت خودش تصدیق خواهد کرد.
🔻 اگر برای استدلال، نیاز به عقل و علم هست، برای اینکه بتوانی حقایق عالم را درست توصیف کنی، اتفاقاً عقل و علم بیشتری لازم است.
🔻 ما برای توصیف حقایق عالم باید «ادبیات» و «روانشناسی» بلد باشیم و حال این انسان مخاطب را مطالعه کرده باشیم. فرمود «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه» جان آدمی را مطالعه کن تا معرفت به خدای او پیدا کنی و بتوانی خدای او را برایش وصف کنی.
🔻 ببینید امیرالمؤمنین(ع) در خطبۀ همام، چگونه نماز را توصیف میکند! شما این توصیف را حتی اگر به بینمازها هم بگویید، اثرگذار است و میگویند: چقدر نماز قشنگ است... ولی اگر استدلال بیاورید که «چرا باید نماز بخوانیم؟» مدام از زیرش در میروند.
🔻 تبلیغ نیاز به کار علمی سنگین دارد. اما برخی فکر میکنند که تبلیغ دین، سواد نمیخواهد. مثلاً میپرسند «بروم سراغ تبلیغ یا بروم مجتهد بشوم؟» مگر کسی که مجتهد نباشد میتواند به خوبی تبلیغ کند؟!
🔻 آن اجتهاد علمیای که برای تبلیغ نیاز هست، خیلی بیشتر است از اینکه شما بخواهی برای یک حکم عملی، فتوایی تولید کنی. اما اگر بخواهی به معنای اعمّ کلمه «فقیه» بشوی و حقایق دین را بفهمی و بعد منتقل کنی، این خیلی بیشتر کار میبرد.
👤علیرضا پناهیان
🚩 مصلای قم - ۱۴۰۰.۱۰.۱۵
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7156
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خطری که مبلغین دین را تهدید میکند!
➕تذکری برای اهل رسانه و تبلیغ
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 راز موفقیت منبر
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/4525
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌چرا آموختههای طلاب در دوران تحصیل، اکثراً در مقام تبلیغ به کار نمیآید؟
«تبلیغ» در حوزههای علمیه اساساً از عقبۀ آموزشی و پژوهشی قابل اعتنایی برخوردار نیست و بهجز تلاشهای علمی و آموزشی در رشتۀ تخصصی تبلیغ که بخش اندکی از طلاب را در برمیگیرد، عموم طلاب با بسیاری از آموزشهای #محتوایی مربوط به تبلیغ هیچگاه آشنا نمیشوند. اینکه آنچه طلاب محترم آموزش میبینند اکثراً در مقام تبلیغ بهکار نمیآید و آنچه در تبلیغ معارف دینی لازم است، معمولاً در طول مدت تحصیل طلاب محترم فرا گرفته نمیشود، امری است که ریشه در برنامۀ آموزشی ناقص حوزه دارد و اصلاح آن، ابتدائاً نیازمند تولید دانش و سپس تدبیر عالمانه است.
📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
👈 #گزیده ۳
#حلقه_مفقوده
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌متأسفانه در کارهای فقهی در حوزه، بسیاری از جزئیات سبک زندگی بهعنوان «منطقة الفراغ» مورد بیاعتنایی قرار گرفته است
متأسفانه بسیاری از جزئیات سبک زندگی بهعنوان «منطقة الفراغ» مورد بیاعتنایی قرار گرفته است. درحالیکه دیگران بهشدت در حال برنامهریزی برای سبک زندگی مردم هستند، ما بیشتر تماشاگر از دست رفتن فرصتها در سبک زندگی هستیم. واقعیت آن است که تأثیرات فراوانی که مردم از سبک زندگی غلط غربی میپذیرند، بهمرور موجب «عدم تحمل دین و دینداری» و «از بین رفتن بستر فهم و درک بخشی از حقایق دین» میشود.
📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
👈 #گزیده ۴
#حلقه_مفقوده
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌چرا آموزشهای اعتقادی معمولاً تأثیر چندانی در انگیزهسازی برای دینداری ندارند؟
با آنکه این معارف(مربوط به تحکیم اعتقادات) بعضاً بهگونهای غیرمستقیم بهمنظور تغذیۀ فکری مؤمنان و تحکیم پایههای اعتقادی و تربیت روحی ایشان تولید میشوند، اما معمولاً به صورتی طراحی، بستهبندی و ارائه نمیشوند که دقیقاً متناسب با نحوۀ تأثیرپذیری انواع مخاطبان و منطبق با یک نظام تربیتی حسابشده باشند. به همین جهت اینگونه محصولات علمی معمولاً در مخاطبانِ معارف دینی تأثیر چندانی از نظر روحی و انگیزهسازی برای دینداری ندارند، و به دلایل مختلف غالباً با نیاز مصرفکنندگان نهایی معارف دینی تناسبی پیدا نمیکنند.
📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
👈 #گزیده ۵
#حلقه_مفقوده
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔸 رهبر انقلاب صبح امروز خطاب به بسیجیان: از دو قطبیهای کاذب بپرهیزید. کسانی که مبانی و اصول اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند برادر شما هستند؛ حتی اگر سلیقه متفاوتی دارند. (لینک)
📢برخی از سخنرانیهای چند سال اخیر علیرضا پناهیان درباره دوقطبی
📝متن و صوت
🔻روش مقابله و مبارزه با بردگان دین صهیون (لینک)
🔻بزرگترین مانعِ قویشدن و پیشرفت جامعۀ ما چیست؟ (لینک)
🔻اگر احزاب نباشند، مردم چگونه در کارها مشارکت پیدا کنند؟ (لینک)
🔻چرا در جامعۀ دینی، با وجود تفاوتِ متدینین با غیرمتدینین، دو قطبی ایجاد نمیشود؟ (لینک)
🔻سخنرانی پیش از خطبههای نمازجمعه تهران- مقدمات شهادت امامحسین(ع) / ایجاد «دوقطبی کاذب» در جامعه، رفتاری منافقانه است (لینک)
🔻سخنرانی مهم استاد پناهیان در مسجد سید اصفهان؛ این قسمت: «بدتر از دوقطبی!» (لینک)
🔻«اصلاحطلب و اصولگرا» دوقطبیِ کاذبی است که ما را با آن، سرِ کار گذاشتهاند! (لینک)
🔻کدام منافقین را طبق آیه قرآن میشود معرفی و رسوا کرد؟ منافقینی که در جامعه دوقطبی ایجاد کنندکه در جامعه دوقطبی ایجاد کنند (لینک)
🔻جز در زندگیجمعی نمیشود به اوج رهایی رسید (لینک)
📹کلیپ تصویری
🔻میخواهند با دوقطبی سازی جلوی رشد سیاسی مردم را بگیرند! (لینک)
🔻فرعون زمانهات را بشناس! (لینک)
🔻دوقطبی سازی؛ ریشه قتل اباعبدالله(ع) (لینک)
🔻دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا؛ مهمترین مانع پیشرفت کشور (لینک)
#سوژه_سخن
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
31.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀بردگان دین صهیون
🔻سخنان چند روز گذشته علیرضا پناهیان درباره دوقطبی سازی در شبکه یک
🔹دوقطبی یعنی چه؟ چه کسانی علاقه دارند دوقطبی ایجاد کنند؟
#حتما_ببینید #دوقطبی_سازی
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔴 هر اشکالی در ابزارهای رسانهای و تعلیم و تربیتی کشور در تبلیغ امور دینی هست، اولاً به ضعف بنیان تبلیغ در حوزه برمیگردد
📌ضرورت تحول در تبلیغ و تعلیم دین - قسمت اول
🔘 در کنار چندهزار مبلغ که محتوای تبلیغشان آثار نامطلوب در ذهن مخاطب دارد، وجود صد مبلغ خوب هم فایده چندانی نخواهد داشت
🔘امام(ره) قبل از انقلاب درست گفت که فرمود یکساعت رادیو را در اختیار ما قرار دهید؛ ولی ما راه و روش امام را در تبلیغ، بطور کامل ادامه ندادیم
🔘امروز نسبت به زمان پیامبر(ص)، شرایط جامعه و جهان از هر جهت برای موفقیت در تبلیغ بسیار بهتر است
🔘با توجه به زمینۀ بالای موفقیت در تبلیغ، تدبیر ما برای تبلیغ موفق، بسیار کم است
____
ممکن است حوزۀ علمیه، طلبههای مجاهد و فضلای اندیشمند، خودشان را در امر تبلیغ، دستتنها ببینند و بگویند «سینما، رسانهها و بسیاری از برنامهسازان تلویزیون و بقیۀ ابزار تبلیغی که پرمخاطبتر هستند در اختیار ما نیستند لذا ابزار تبلیغی ما محدود است»
هر اشکالی که در سینما، تلویزیون و سایر ابزار رسانهای و تعلیم و تربیتی کشور در تبلیغ امور دینی میبینید، این اشکال اولاً برمیگردد به ضعفها و نقایص بنیان تبلیغ در حوزه علمیه.
اگر فیلم و سریال قوی ساخته نمیشود، بهخاطر این است که مطالب قوی به فیلمساز منتقل نشده؛ مثلاً اگر فیلم خوبی دربارۀ حجاب ساخته نشده، اولین نقصش به حوزۀ علمیه برمیگردد، باید شما یک کتابی نوشته باشید که حقایق را باز کرده باشد تا استعداد آن کارگردان هم شکوفا بشود.
معنویت رو به پیشرفت موجود در جامعه تماما نتیجۀ موفقیت حوزه در تعلیم و تبلیغ دین نیست، بلکه بیشتر ناشی از فطرت پاک انسانها و کارهای غیر تبلیغی مثل تأثیر عمل آدمهای خوب مثل خوبان و شهدا است.
امروز نسبت به زمان رسول خدا(ص)، شرایط جامعه و جهان از هر جهت برای موفقیت در تبلیغ بسیار بهتر است.
با توجه به زمینۀ بالای موفقیت در تبلیغ، تدبیر ما برای تبلیغ موفق، بسیار کم است.
امام(ره) قبل از انقلاب سخن به گزافه نگفت که فرمود یکساعت رادیو را در اختیار ما قرار دهید. امام به ادبیات خودش و استادش مرحوم شاهآبادی نگاه میکرد؛ ولی ما در بدنه حوزه راه امام را در فعالیت تبلیغی چندان ادامه ندادیم.
فایدۀ چندانی ندارد که صد نفر مبلّغ خوب داشته باشیم که از حیث محتوا و روش خوب عمل کنند، اما در کنارش چندهزار مبلّغ داشته باشیم که به شیوهای که آثار نامطلوب در ذهن مخاطب دارد سخن بگویند.
آن چند هزار مبلغ ۲۴ ساعته دارند در این برکه آبی را جاری میکنند که آثار سوئی دارد، بعد در کنارش چند تا حرف خوب زده شود، چقدر فایده دارد؟ مهم آن برداشت درست یا غلطی است که مردم در مجموع از دین پیدا میکنند.
👤علیرضا پناهیان
🚩 همایش تبلیغ نو در حوزه علمیه قم – ۱۴۰۱/۴/۲
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
👌ذهنیتی که می توان با آن جامعه و جهان را نجات داد
🔹اگر کسی بندۀ خدا نبود، اینگونه نیست که دیگر بنده هیچ کس نخواهد بود. او حتماً بردۀ طواغیت عالم است. چیزی به نام بی دینی در عالم وجود ندارد؛ هرکسی بر طبق دین و آیینی زندگی میکند. اگر آن دین، دین خدا نبود، حتما با دین و آیین طواغیت عالم زندگی میکند. بی دینی هم خودش دین است. این ذهنیت عمومی جامعۀ ما نیست و این نشان می دهد که تعلیمات و تبلیغات دینی به شدت ضعیف کار کرده است. اگر مبلغین و رسانۀ ما این حقیقت را جا بیندازند جامعه و جهان را نجات دهند.
🔻به زودی ۵ جلسه منبر مکتوب ویژه ایام فاطمیه منتشر خواهد شد
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
برده دیگران یا بنده خدا راه سومی نیست.pdf
1.27M
🔻 پنج جلسه منبر مکتوب با عنوان «بردۀ دیگران یا بندۀ خدا؛ راه سومی نیست»
▫️مبحث اول: «مهم ترین راه درک اضطرار بندگی خدا»
▫️مبحث دوم: «آزادی از بردگی؛ مسئله اصلی نزاع انبیا با طواغیت»
▫️مبحث سوم: «نقش دین در برده نشدن برای غیر خدا»
▫️مبحث چهارم: «چگونگی برده داری طواغیت عالم؟!»
▫️مبحث پنجم: «مسئله اصلی پیامبر، رهایی مردم از نفوذ روسای قبائل»
🔹ویژه ایام فاطمیه، کاری از مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با همکاری موسسۀ بیان معنوی
🔸سایزA4 | دریافت نسخه موبایلی
#منبر_مکتوب #فاطمیه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
برده دیگران یا بنده خدا راه سومی نیست نسخه موبایل.pdf
1.45M
🔻 پنج جلسه منبر مکتوب با عنوان «بردۀ دیگران یا بندۀ خدا؛ راه سومی نیست»
▫️مبحث اول: «مهم ترین راه درک اضطرار بندگی خدا»
▫️مبحث دوم: «آزادی از بردگی؛ مسئله اصلی نزاع انبیا با طواغیت»
▫️مبحث سوم: «نقش دین در برده نشدن برای غیر خدا»
▫️مبحث چهارم: «چگونگی برده داری طواغیت عالم؟!»
▫️مبحث پنجم: «مسئله اصلی پیامبر، رهایی مردم از نفوذ روسای قبائل»
🔹ویژه ایام فاطمیه، کاری از مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با همکاری موسسۀ بیان معنوی
🔸نسخه موبایلی | دریافت سایز a4
#منبر_مکتوب #فاطمیه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
❓موضوع منبر مکتوب «بردۀ دیگران یا بندۀ خدا؛ راه سومی نیست» برای حل چه مسئله مهمی است؟
🔻یکی از موضوعات مهمی که در آموزش دینداری و تبلیغات دینی مورد غفلت قرارگرفته است، تبیین عقلانی ضرورت و اضطرار بندگی خدا است. معمولاً در شیوههای رایج، با مباحث کلامی عالمان دینی در پی اثبات این موضوع هستند و حال آنکه ادبیاتی که موثرتر و واقعبینانهتر میتواند گرهگشایی کند توصیف اضطرار انسانها به بندگی خدا است. اصلیترین ضرورت بندگی خدا به عنوان یک واقعیت بزرگ این است که انسان اگر از بندگی خدا بیرون آمد، بندۀ غیر خدا و طواغیت عالم خواهد شد و این گونه نیست که رها و آزاد باشد. این یک فریب بزرگ است که کسی فکر کند اگر بنده خدا نشد، پس آزاد خواهد شد.
دریافت منبر مکتوب: نسخه a4 | نسخه موبایلی
#دانش_تبلیغ_دین #منبر_مکتوب
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه چیست؟
در حوزههای علمیه دو نوع فعالیت علمی به خوبی صورت میگیرد. فعالیت نخست، تولید «علم برای عمل» است. این فعالیت بیشتر در جریان فقه به معنای خاصّ کلمه صورت میگیرد. آنچه در این بخش تولید میشود، با هدف بیرون آوردن مکلّفین از حیرت در مقام عمل است و صرفاً برای کسانی بهعنوان برنامهای عملی قابلیت ارائه و کارایی دارد که خودشان نوعاً از ایمان و انگیزۀ کافی برخوردار باشند...
دومین فعالیت علمی که در حوزههای علمیه دیده میشود، تولید علومی است که شاید بتوانیم آن را «تولید علم برای علم» بدانیم. این نوع فعالیت، بهمنظور تغذیۀ میدان اندیشه صورت میگیرد و با توجه به آنچه که در بازار علوم نظری میگذرد، بیشتر بهمنظور صیانت از حصون دین در مقابل تعرّضهایی است که در این عرصه صورت میگیرد...
علیرغم وجود فعالیت نسبتاً گسترده در دو حوزهای که به آنها اشاره شد، عرصۀ مهم دیگری نیز وجود دارد که مغفول واقع شده و کمتر در آن تولید علم صورت میگیرد و یا اصلاً توجهی به آن نمیشود و آن «تولید علم برای ایجاد انگیزۀ عمل» در فرد و جامعه است. گویی تصور میشود پدید آمدن انگیزه برای عمل نیاز به تلاش علمی خاصی ندارد و خودبهخود در اثر هر نوع آگاهی پدید میآید.
📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
#حلقه_مفقوده
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📸 گزارش تصویری از اولین جلسۀ دروس دانش تبلیغ دین در تهران (دوره منتهی)
🔻اولین جلسه از دوره منتهی با حضور بانوان و آقایانِ مُبلّغ و تدریس حجتالاسلام علیرضا پناهیان، پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ در دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
🔹 لازم به ذکر است این دوره به صورت اختصاصی و صرفاً با حضور مبلغان کارگروه منتهی برگزار میشود.
🔹 دومین روز از دوره نیز پنجشنبه ۱۶ آذرماه برگزار خواهد شد.
#دانش_تبلیغ_دین #منتهی #مرکز_تخصصی_تبلیغ_دارالحکمه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻تبلیغ باید همراه با ایجاد تدبر در مخاطب باشد
▫️مبلّغ دین نباید تنها به نقل روایت و قرائت قرآن و در نهایت توضیح معنا اکتفا کند. بلکه باید در کنار هر روایتی درایتی را هم افزایش دهد و در کنار هر قرائتی؛ تدبری را ارائه نماید تا مخاطبان خود را سطحی بار نیاورد. سطحی نگری در دین خطرش از بیدینی کمتر نیست و در معرض انواع انحراف هاست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مأموریت انبیاء
▫️علیرضا پناهیان:
🔻اولین مرحله از مأموریت انبیاء این است که آیات خدا را بر مردم تلاوت کنند. این تلاوت اثر روشنگری، انذار و ایمانبخشی به انسانها را دارد و باعث تألیف قلوب و نورانی کردن دلها میشود.
🔻مرحلۀ دوم، تزکیه کردن، به تعبیر رایج پاک کردن مردم است.
🔻مرحلۀ سوم هم آموزش دادن کتاب خدا به مردم است
🔻و مرحلۀ چهارم این است حکمت را یاد بدهند یعنی مردم را طوری تعلیم دهند که خودشان تولیدکنندۀ علم شوند. یک معنای حکمت این است که قلب انسان و اندیشۀ انسان معرفتزا باشد و خودش بتواند بدون معلم، علم بیابد.
مطالعه بیشتر به متن کامل مراجعه نمایید
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
https://eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd
پروتکل های دانشوران صهیون.pdf
2.42M
🔸از خواندن پروتکلهای دانشوران صهیون غفلت نکنید
▫️متن خلاصه و کامل پروتکلهای دانشوران صهیون + اشارات رهبر انقلاب به همراه سخنان علیرضا پناهیان
🔹توصیه اکید علیرضا پناهیان در برنامه جریان(١٨آذرماه) به خواندن پروتکلها دانشوران صهیون لینک برنامه جریان
🔸کاری ازمرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
🔻نسخه موبایلی
#انتشار_باشما
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
https://eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd
🔸پنج جلسه منبر مکتوب فتح فاطمی به زودی منتشر خواهد شد
❣️شرایط استفاده رایگان
➖بنر را برای ده نفر از دوستانتون ارسال کنید
➖و ده تا صلوات برای سلامتی امام زمان(عج) و پیروزی جبهه مقاومت بفرستید
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
https://eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd
فتح فاطمی.pdf
1.45M
🔸پنج جلسه منبر مکتوب «فتح فاطمی»
عناوین جلسات:
مبحث اول: ادبیات فاتحانۀ فاطمۀ اطهر(س)
مبحث دوم: چرا ما فاتحیم؟
مبحث سوم: کمک خدا، عامل فتح قلهها
مبحث چهارم: خستگیناپذیری؛ شرط فتح قلهها
مبحث پنجم: نقش پذیرش مدیریت ولایت در فتح قلهها
🔻نسخه موبایلی
دریافت منبر مکتوب : «بردۀ دیگران یا بندۀ خدا؛ راه سومی نیست»
#انتشار_باشما
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
https://eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd
برنامه سخنرانی علیرضا پناهیان با موضوع:
گامهای تحول تبلیغ در حوزه
حوالی ساعت: 19
🕌 حسینیه آیت الله مرعشی نجفی، هیئت ثارالله
📢پخش زنده:
http://aparat.com/sarallahqom/live
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻سخنرانی علیرضا پناهیان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه
▫️با موضوع: بیان نقاط قوت و ضعف دانشگاه و حوزه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری حوزه علمیه دارالحکمه
▫️زمان :دوشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۴
🔺مکان: دانشگاه علامه طباطبایی،سالن دانشکده روانشناسی
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔰تبلیغ دینی نیازمند تمرکز بر مشترکات است
🔸 حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در آیین اختتامیه اجلاسیه بینالمللی بانوان پیشرو در تمدن فاطمی:
🔹 برای تبلیغ دین باید روی وجوه مشترکات تمرکز کنیم، وقتی میخواهیم حضرت زهرا(س) را برای مردم جهان معرفی کنیم باید ایشان را با تعابیری معرفی کنیم که قابل ترجمه برای همه دنیا باشد.
🔹 بانوان جامعه اگر برای حقی قیام کنند قطعا آن حق گرفته خواهد شد. از همین رو باید بانوان مسئولیت اجتماعی را به فرزندان و همسران خود یادآوری کنند؛ اگر بخواهیم نگاه خود را منسجم کنیم مسئولیت اجتماعی میگوید نقش زنان در تحقق تمدن اسلامی بیشتر از مردان است.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian