eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.6هزار دنبال‌کننده
385 عکس
106 ویدیو
70 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پیامبر(ص) فراتر از یک مبلّغ، یک مصلح اجتماعی بود که در جامعه تحول ایجاد کرد 📢حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان: 🔺پیامبر(ص) فراتر از یک مبلغ و معلم، یک مصلح اجتماعی بود که در جامعه تحول ایجاد کرد ▫️شخصیت نبی مکرم اسلام در انجام رسالت، فراتر از یک معلم و مبلغ بود. بروز اجتماعی ایشان به‌عنوان یک شخصیت مصلح، منجی و انسان برجسته‌ای بود که در جامعه تحول ایجاد نموده است. ▫️رسول خدا از آغاز هم برای ایجاد تحول و به‌عنوان «مصلح اجتماعی» ظاهر شد، ایشان برهم‌زننده نظم جاهلی مکه و شبه جزیره عرب بود. آیه شریفه «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» برای خارج‌کردن مسئولیت‌های دیگر پیامبر نیست؛ چرا که رسول خدا در پیمان عقبه دوم با اینکه هنوز به مدینه هجرت نکرده و مردم مدینه مسلمان نشده بودند، ۱۲ مسئول را برای ۱۲ منطقه مدینه تعیین نمودند. ▫️رسول خدا(ص) در کنار آن رسالت بزرگ تبلیغ، معلمی، ارسال پیام الهی و… به‌عنوان یک مصلح اجتماعی ظهور کردند. قرآن کریم بیان «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ» را بارها تکرار نموده است؛ حتی بیش از دستور به اطاعت خدا، اطاعت رسول خدا را متذکر شده است؛ به‌گونه‌ای که تنها در سوره شعرا، ۹ آیه بر اطاعت از رسول خدا تصریح دارند. 🔺رسول‌خدا(ص) صرفاً پیام‌آور نبود، برهم‌زننده نظم انحرافی و جاهلی جامعه و آورنده نظم جدید بود ▫️در عبارت «نبی‌الله» کلمۀ نبی نه به معنای پیام‌آور، بلکه به معنای برگزیده قوم و انسان‌ها و سرآمد تمام مخلوقات است، در تاریخ ۵۰۰ساله دوران بنی العباس گرایشی به وجود آمد تا خلافت را به معنای جانشینی و معنای رسول را صرفاً به معنای «پیک» یا پیام‌آور جعل کردند تا خلیفه را بالاتر از رسول‌الله جا بیندازد؛ درصورتی‌که دریافت وحی تنها یکی از رسالت‌های نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله بود. ▫️اگر ویژگی‌های دوران مکه پیش از اسلام، استقبال اهل مکه از اقوام و ادیان مختلف ابراهیمی و رویه شهر باستانی و هزار فرقه مکه در آن دوران را بررسی کنید، به این نتیجه می‌رسید که شخصیت رسول خدا برهم‌زننده نظم انحرافی و جاهلی اجتماع و آورنده نظم جدید و یک مصلح الهی بود. 🔺یک عالم دینی به تبعیت از پیامبر، باید مشکلات زندگی و کسب و کار مردم محلۀ خود را حل کند ▫️با توجه به روایت «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» (الکافی، ج 1، ص 32) جایگاه علمای دین را هم باید به‌عنوان مصلح و نظم‌دهنده و ازبین‌برنده نظم‌های غیرالهی در اداره حیات بشر تفسیر کرد. اگر یک ‌عالم دینی در محله‌ای باشد، باید وضع کاروکاسبی و اوضاع ادارات و خانواده‌ها در آن محله، تغییر کند؛ اگر اوضاع ناصالح است، آنها را به صلاح و سداد بکشاند و مشکلات مردم را حل کند. ▫️بر اساس آیه شریفه «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ» که مربوط به آغاز دعوت عمومی رسول‌خدا(ص) است، معلوم می‌شود که وقتی دعوت و تبلیغ دین به صورت علنی اتفاق بیفتد، درگیری و مخالفت با آن هم پیش می‌آید. هرچند پیامبر(ص) با وجود تمام دشمنی‌ها و شرایط سخت مانند دوران شعب ابی‌طالب و... به تبلیغ دین ادامه دادند اما بدون شک اگر بحث رسول‌خدا(ص) فقط یک بحث عقیدتی و معرفتی و اخلاقی بود، احدی با ایشان نمی‌جنگید، پس دعوا سرِ این مسائل نبوده است. 🔺دعوای مشرکین با پیامبر(ص) سرِ مباحث عقیدتی و اخلاقی نبود ▫️همان‌طور که اسلام برنامه زندگی است، نه صرفاً بحثی عقیدتی و اخلاقی؛ پیامبر(ص) نیز تنها مسئول بیان احکام و عقاید نبودند؛ ایشان از نفوذ اجتماعی، قدرت فرماندهی و بسیج عمومی برخوردار بودند و همه را در مسیر انجام رسالت نبوی به کار گرفتند. ▫️تمام دعوای مشرکین و کفار بر سر مصلح اجتماعی و منجی بودن رسول خدا بود و الا آنها هیچ مشکلی با صرف بیان عقاید و اخلاق نداشتند، دعوای مشرکین و کفار با رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله بر سر ظهور و بروز اجتماعی احکام اسلامی و بنیان‌گذاری تمدن عظیم اسلامی بود. 👤حرم حضرت معصومه(س) ،‌1402/07/11 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻انتخابات؛ فرصت بسیار عالی برای گفتگوی دینی 🔹زمان انتخابات، یک فرصت بسیار عالی برای گفتگوی دینی در جهت تبلیغ و تبیین دین پدید می‌آید؛ البته دین به‌معنای درست و به‌معنای جامع کلمه. ما بیشتر از اینکه بخواهیم انتخابات را یک فرصت سیاسی تلقی کنیم، آن را یک فرصت معنوی و معرفتی تلقی می‌کنیم و حتماً باید از این فرصت، به‌خوبی استفاده کرد؛ چون در وقت‌های دیگر، معمولاً خیلی از گوش‌ها آمادۀ شنیدن بخش مهمی از حقایق دین نیستند. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻ضعف حوزه علمیه در تبیین رابطۀ انتخابات با دین‌داری 🔹حوزۀ علمیه در تبیین معارف سیاسی دین و در تبیین معارف انقلاب -که همان معارف دینیِ تجسم‌یافته در صحنۀ عمل سیاسی و اجتماعی است- ضعیف عمل کرده است و در این زمینه، قدم‌های فراوانی وجود دارد که هنوز برنداشته است. البته یک‌سلسله کلیات در برخی کتب، به اثبات رسیده است که نشان می‌دهد اجمالاً یک ربطی بین دیانت و سیاست وجود دارد؛ اما این کافی نیست. بلکه گاهی اوقات صداهایی از حوزۀ علمیه شنیده می‌شود که از ورود طلاب به این عرصه ها پرهیز داده می شود. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻به زودی منتشر خواهد شد.... ▫️سلسله نشست‌های گفتمانی «دعوت» ویژه انتخابات، تبلیغ و ظهور ❇️مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻انتخابات؛ فصل شنیدن حقایق دینی ▫️شما بسیاری از حقایق مهم تاریخ اسلام و بسیاری از آیات قرآن و همچنین بسیاری از روایات را جز در فصل انتخابات یا در فرصت انتخابات، نمی‌توانید بیان کنید؛ چون در مواقع دیگر، این بخش از معارف دینی، شنوندۀ لازم را ندارند، اما در ایام انتخابات، افراد زیادی حاضر به شنیدن آنها هستند. در ایام انتخابات، مطالبی در موضوع مدیریت جامعه و در موضوعات مختلف سیاسی و نقش مردم در سیاست و انتخاب مسئولین و... قابل طرح هستند. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
مهم ترین ویژگی عصر ظهور.pdf
681.5K
🔻مهم‌ترین ویژگی عصر ظهور ✏️منبر مکتوب 📢ویژه ایام انتخابات ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ https://eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 | سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📝انتخابات، ظهور،‌ تبلیغ دین 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻سلسله نشست‌های دعوت 📢گفتگو با حجت الاسلام علیرضا پناهیان 📝با موضوع: انتخابات امر دینی یا غیر دینی؟ 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
47.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 |‌گفتگو با حجت الاسلام علیرضا پناهیان 📝با موضوع: انتخابات امر دینی یا غیر دینی؟ 🔹مجله تصویری تبلیغ مشاهده در آپارات ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
حجت الاسلام پناهیان.mp3
7.32M
📹 |‌گفتگو با حجت الاسلام علیرضا پناهیان 📝با موضوع: انتخابات امر دینی یا غیر دینی؟ 🔹مجله تصویری تبلیغ مشاهده در آپارات ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹رأیِ ما روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرد 🔻یکی از مباحث معنوی و معارفی که دربارۀ انتخابات می‌شود بیان کرد، این است که هرکسی در انتخابات رأی می‌دهد، رأیِ او و علت رأی او در روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرد. دربارۀ این موضوع، کمتر در جامعۀ ما حرف زده می‌شود و بسیاری از مؤمنین هم چنین نگاهی به موضوع رأی‌دادن و انتخابات ندارند. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
مصاحبه با حجت الاسلام پناهیان انتخابات امر دینی یا غیر دینی ؟.pdf
575.6K
🔻 |‌گفتگوی حجت الاسلام علیرضاپناهیان با مجله تصویری دعوت 📝موضوع: انتخابات امر دینی یا غیر دینی؟ صوت | فیلم کامل | تیزر | مشاهده در آپارات ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | انتخابات مبانی دینی بسیار قوی‌ و محکمی دارد؛ وگرنه ما به آن تن نمی‌دادیم ▫️مجله تصویری تبلیغ، سلسله نشست‌های دعوت 🔹فصل اول: حضور صوت | فیلم کامل | تیزر | مشاهده در آپارات | متن کامل ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
جوان شکوفا شده نسخه موبایل.pdf
574.7K
🔻منبر مکتوب | علی‌اکبر؛ جوان شکوفا شده! ▫️مسئولیت‌پذیری، انتخابات، شکوفایی ویژۀ ولادت حضرت علی اکبر(ع) با رویکرد انتخابات ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀نصرت به معنای صرف اطاعات کردن از امام یا پیغمبر نیست بلکه در آن مشارکت و بصیرت مردم هم است گفتگوی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با مجله تصویری تبلیغ - بخش اول: 🔻 مبانی دینی انتخابات چیست؟ ما می‌دانیم پیامبر اکرم(ص) از مردم خواست تا او را یاری و نصرت کنند. 🔻بدون کمک مردم نمی‌توانست کار را پیش ببرد. این نصرت خواهی از مردم فقط در آغاز بعثت هم نبود، در ادامه هم بدون کمک مردم بلکه بالاتر بدون مشارکت مردم امکان نداشت کار پیش رود. 🔻نه اینکه پیامبر فرمان دهد دیگران اطاعت کنند، بلکه آنان مأمور بودند حتی به پیامبر مشورت دهند و در ادارۀ امور مشارکت پیدا کنند. نصرت به این معناست. 🔻براین اساس معنای نصرت صرف اطاعت نیست بلکه در آن مشارکت و بصیرت هم است. یعنی جایی که از طرف ولیّ خدا دستوری نیامده خودِ او بفهمد که چه باید کند. جایی که ولیّ خدا نظارتی ندارد خودِ او بداند و انگیزه داشته باشد که چه باید کند. فرمود: «لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ»(حدید،25) 🔻یعنی مردم باید در جایی که پیغمبر هم حضور ندارد، بدانند چگونه نصرت دهند. این نصرت یک معنای بسیار گسترده و عمیقی دارد. 🔻این نصرت واقعاً پای مردم نوشته می‌شود، گاهی از اوقات فرمود: «مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي‏»(کفایه الاثر،ص199) 🔻امام در خانه می‌نشیند مردم باید تشخیص بدهند الآن موقع قیام است، الآن موقع حضور در محضر امام هست، الآن موقع این است که ما نصرتمان را به امام عرضه بداریم، و البته در این میان فرامینی هم می‌رسد. 🔻پس اصل نصرت که یک اصل جامعی است که فقط در آن اطاعت نیست، بصیرت و جمعیت و اقدام برای نصرت ولیّ خدا حتی بالغیب وجود دارد، اینها ابعاد معنای عمیق نصرت را نشان می‌دهند. 🔻این مفهوم نصرت را، آیۀ «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»(حدید،25) یعنی مردم خود باید برای قسط قیام کنند نشان می دهد. همچنین از مفهوم امر به معروف و نهی از منکر می توان ولایت عرضی بین مومنین را استفاده کرد، فرمود: «اَلْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ‏»(توبه،71) 🔻دلایل متعدد و فراوانی است که نشان می‌دهد انتخابات یعنی تشریک ‌مساعی برای نصیحت للمسلمین، برای نصرت مؤمنین و امام مؤمنین. تشریک مساعی برای امتحان بصیرت مردم، براین اساس انتخابات در حساس‌ترین مفاهیم دینی قرار دارد. صوت | فیلم کامل | تیزر | مشاهده در آپارات | متن کامل ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻سلسله نشست‌های دعوت 📢گفتگو با حجت الاسلام علی مهدیان 📝با موضوع: طلبه عصر انقلاب 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 | سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📢گفتگو با حجت الاسلام علی مهدیان 📝انتخابات، ظهور،‌تبلیغ دین 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
51.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻| سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📢گفتگو با حجت الاسلام علی مهدیان 📝با موضوع: طلبۀ عصر انقلاب 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀شباهت برخی از آموزش‌های دینی ما با تفکر خوارجی چیست؟! گفتگوی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با مجله تصویری تبلیغ - بخش دوم: 🔻آموزش‌های دینی ما طوری است که انتظاری که خوارج از امیرالمؤمنین علی(ع) داشتند آن انتظار را در میان مردم ایجاد می‌کند! 🔻خوارج از امیرالمؤمنین علی(ع) انتظار داشتند مشکلات را با دیکتاتوری حل کند. می‌گفتند ما خلیفه‌ای مانند خلیفۀ دوم می‌خواهیم. الآن هم خیلی‌ها که ولایتمدار هستند یا حداقل مخالفتی با ولایت ندارند آنها هم همین انتظار را دارند. 🔻درحالیکه آن «لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ»(نهج البلاغه، خطبه3) فقط در آغاز ماجرا نیست، در ادامه هم باز نیاز به مشارکت مردم بود. 🔻در نمونه‌ای مثل غارات ما دیدیم مردم آن همت لازم را نداشتند و چگونه امیرالمؤمنین علی(ع) کار حکومت‌شان به غربت کشیده شد. 🔻ما در طول این چهل سال، مبانی عمیق، حساس و فوق‌العاده مهمّ دینی امر انتخابات را توضیح ندادیم. مردم و خیلی از مذهبی‌ها حداقل از خدا می‌ترسند، ولی رابطه‌ای بین انتخابات و دینداری‌شان برقرار نمی‌کنند. 🔻 روایتی که شهید سید محمدباقر صدر نابغۀ فقه و معارف دینی از آن برای توضیح تشکل‌های گستردۀ مردمی استفاده می‌کنند. «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏»(جامع الاخبار،ص119) 🔻وقتی که این روایت را بیاوریم می‌بینیم ما در ادارۀ جامعه مسئولیت داریم حتی اگر افرادی را که ما انتخاب کنیم، این افراد خوب عمل نکنند؛ مسئولیتی که بر دوش ما است، از ما سلب نمی‌شود. 🔻باید دوباره برویم افراد دیگری که بهترند را انتخاب کنیم. باید دوباره نظارت‌مان را بر آن افراد بیشتر کنیم. مطالبه‌گری‌مان را افزایش دهیم. 🔻جدا از اینکه بسیاری از امور اساساً نباید به دست دولتمردان و منتخبین انجام بگیرد بلکه باید به دست خودِ مردم صورت بگیرد. مثلاً ما یک کسی را انتخاب کنیم وکیل ما باشد درست عمل نکند، ما با وکالت قهر می‌کنیم؟ نه، دوباره یک وکیل دیگر انتخاب می‌کنیم. اصلاً مسئولیت برداشته شدنی نیست. 🔻شهید صدر می‌فرمایند آزادی، انتخابات هم به همین طوری است. ایشان در مورد آزادی صریحاً این مطلب را در کتاب «الإسلام یقودُ الحیاة» بیان می‌فرمایند. آزادی در غرب یک حق است، اما در اسلام هم حق است هم تکلیف. شما مکلّف هستید از آزادی خودتان صیانت کنید و یکی از راه‌های صیانت از آزادی، همین انتخابات است. 🔻افراد وابسته به غرب انتخاب بشوند، چه می‌شود؟ کشور استقلال و آزادی خودش را از دست می‌دهد. مؤمنین تحت سیطرۀ کفار در می‌آیند. 🔻همین مسئله‌ای که در قرآن تصریح شده سلطۀ کفار بر مؤمنین جایز نیست(لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً)(نساء،141)؛ مبنای برخی از مواد قانون اساسی هم قرار گرفته است. حتی در قانون اساسی تصریح شده برخی از بدهی‌های خارجی ممنوع است، چون موجب سلطۀ کفار می‌شود. صوت | فیلم کامل | تیزر | مشاهده در آپارات | متن کامل ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
حجت الاسلام علی مهدیان.mp3
13.89M
🔻 | سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📢گفتگو با حجت الاسلام علی مهدیان 📝با موضوع: طلبۀ عصر انقلاب 🔹مجله تصویری تبلیغ فیلم کامل | تیزر ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
مصاحبه با حجت الاسلام علی مهدیان.pdf
598.1K
🔻 | سلسله نشست‌های دعوت 📢گفتگو با حجت الاسلام علی مهدیان 📝با موضوع: طلبه عصر انقلاب 🔹مجله تصویری تبلیغ (ویژه نامه انتخابات) 🔻انتخابات گامی به سوی ظهور ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 | سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📢گفتگو با حجت الاسلام حسین‌ مهدی‌زاده 📝نقش مردم و مشارکت آنها در حکمرانی دینی 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔻 سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📢گفتگو با حجت الاسلام حسین‌ مهدی‌زاده 📝نقش مردم و مشارکت آنها در حکمرانی دینی 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
حجت الاسلام حسین مهدیزاده.mp3
44.32M
🔻 | سلسله نشست‌های دعوت ▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات) 📢گفتگو با حجت الاسلام حسین‌ مهدی‌زاده 📝نقش مردم و مشارکت آنها در حکمرانی دینی 🔹مجله تصویری تبلیغ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian