اندیشه هجری | امیر گودرزی
🔻کیبوتص؛ تعاون بر اثم و عدوان 💢 کیبوتصها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمانهای سوسیالیستی ب
🔻کیبوتصها یکی از مهمترین و شناختهشدهترین پدیدههای اجتماعی و اقتصادی در تاریخ اسرائیل هستند. این کلمه عبری به معنای "جمع" یا "گروه" است و به جوامع اشتراکی اشاره دارد که اصول اولیه آن بر پایه کار مشترک، برابری اقتصادی، و زندگی گروهی بنا شده است.
کیبوتصها در اوایل قرن بیستم و عمدتاً از دهه ۱۹۱۰ به وجود آمدند. نخستین کیبوتص، «دگانیا»، در سال ۱۹۱۰ در نزدیکی دریاچه جلیل (طبریه) تأسیس شد. این حرکت توسط اشغالگران یهودی جوان که از اروپای شرقی آمده بودند آغاز شد. این افراد عمدتاً صهیونیستهای سوسیالیست بودند که هدفشان احیای سرزمین یهودی و بازگشت به کار کشاورزی بهعنوان بخشی از آرمان ملی و اجتماعی صهیونیسم بود.
ویژگیهای کیبوتصها
۱. اشتراک منابع: همه چیز در کیبوتص به اشتراک گذاشته میشد، از زمین و درآمد گرفته تا مسئولیتها و امکانات زندگی. هیچکس مالک خصوصی زمین یا منابع نبود.
۲. برابری اقتصادی: درآمد حاصل از کشاورزی، صنعت، یا خدمات بین اعضا به صورت مساوی توزیع میشد.
۳. زندگی جمعی: اعضا در خانههای کوچک زندگی میکردند، اما بیشتر جنبههای زندگی، از غذا خوردن تا تربیت کودکان، بهصورت جمعی انجام میشد.
۴. کار کشاورزی: کیبوتصها در ابتدا عمدتاً بر کشاورزی متمرکز بودند و اغلب در مناطق دورافتاده و بیابانی ایجاد میشدند تا این زمینها را احیا کنند.
نقش کیبوتصها در تشکیل اسرائیل
کیبوتصها نقشی کلیدی در ساختار اقتصادی و اجتماعی اسرائیل ایفا کردند:
آنها پایگاههای اصلی برای گسترش شهرکسازی یهودیان در دوران قبل از تشکیل دولت اسرائیل بودند.
در توسعه کشاورزی مدرن و نوآوریهای فناوری کشاورزی نقش مهمی داشتند.
بسیاری از رهبران اولیه اسرائیل، از جمله بن گوریون، تجربه زندگی در کیبوتص داشتند و ارزشهای آن را به سیاستهای ملی وارد کردند.
تغییرات در کیبوتصها
در دهههای اخیر، کیبوتصها دچار تغییرات عمدهای شدهاند:
بسیاری از آنها از مدل اشتراکی فاصله گرفتهاند و به سمت خصوصیسازی و اقتصادی شدن حرکت کردهاند.
برخی از آنها اکنون بهجای کشاورزی، بر صنعت و گردشگری متمرکز هستند.
بسیاری از جوانان دیگر علاقهمند به زندگی در این جوامع نیستند، که باعث کاهش جمعیت برخی کیبوتصها شده است.
کیبوتصهای مدرن
امروزه، کیبوتصها به نوعی تغییر کردهاند تا با واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی جدید تطبیق یابند. آنها همچنان بخشی از تاریخ و فرهنگ رژیم صهیونسیتی را تشکیل میدهند و نمادی از روحیه جمعی و همکاری هستند که نقش مهمی در شکلگیری دولت نامشروع اسرائیل ایفا کردند.
کیبوتصها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمانهای سوسیالیستی بودند. آنها نه تنها بهعنوان ابزار عملی برای تحقق اهداف صهیونیسم (مثل احیای سرزمین و تقویت حضور یهودیان) عمل کردند، بلکه خود به نمادی از تلاش برای ایجاد جامعهای برابر و اشتراکی در چارچوب ایدئولوژی ملیگرایانه یهودی تبدیل شدند.
در آیه ۲ سوره مائده خداوند خطاب به مومنین میفرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ». بر محور بر و تقوا همکاری و معاونت کنید و بر محور اثم و عدوان تعاون نکنید. کیبوتصها مصداق تعاون بر اثم و عدوان هستند. در همین سوره مائده آیه ۶۲، درباره یهود میفرماید ««وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَأَكْلِهِمُ ٱلسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» بسیاری از اینها در اثم و عدوان و حرامخواری با سرعت پیش میروند!
مشاهده ویدئو در یوتیوب و آپارات:
youtu.be/f0OQucu1jKA
aparat.com/v/lzjpb13
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
انشاءالله که از این وضعیت هم عبور کنیم.
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ در نبود اقتدار و وضعیت بیدولتی در فرهنگ، چقدر مشکلات اعصاب و روان هرزهپوشها زیاد شده! زیادترم میشه و دیگه تا یه جایی میشه با مالهی مشکلات اعصاب و روان جمعش کرد!
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
💢 در مقاله «کلانشهر و حیات ذهنی» جورج زیمل، کلانشهر (متروپلیس) نهتنها بهعنوان یک محیط جغرافیایی یا شهری توصیف میشود، بلکه بهعنوان یک شیوه زندگی و ذهنیت خاص تحلیل میگردد. زیمل کلانشهر را محیطی میداند که با تضادها، محرکهای مداوم، و آزادیهای فردی همراه است، اما در عین حال باعث بیگانگی، بیتفاوتی، و سطحی شدن روابط انسانی میشود.
بنابراین، کلانشهر فقط یک مکان نیست؛ بلکه بازتابی از مدرنیته و پیچیدگیهای اجتماعی-روانی آن است.
🔻این ویژگیها سبب میشود که کلانشهر با سبک زندگی اسلامی ایرانی ناسازگار باشد. کلانشهر انسان مرچنت و کاسب تولید میکند. انسانی که بجای اینکه به دنبال وسعت قدر خویش باشد و از آن طریق وسعت رزق پیدا کند، خودش به دنبال کسب میرود.
🔻همچنین کلانشهر با از بین بردن هنجارهای اجتماعی و اخلاقی که سبب کنترل رفتار انسان میشوند، شهر را به محل بروز فردیت افراد تبدیل میکند.
✅ مشاهده ویدئو در یوتیوب و آپارات:
youtu.be/n3Wh9oeXF4s
aparat.com/v/bjim7ck
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
ذهن ساده و بسیطی که ادای پیچیده بودن درمیاره!
بنده خدا فهمش از جهان مدرن و فوتبال و استادیوم در حد کشتیهای سنتی ۱۰۰ سال پیشه.
کاش میشد یه ساعت براش توضیح داد فرق ورزش سنتی رو از #صنعت_ورزش.
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
برای سکولاریزه شدن جامعه، هیچ راهی بهتر از ساینتیزه (scientization) کردن آن نیست: بسط دانشگاه و ساینس مدرن و فرهنگ آکادمی
به تعبیر رهبری، با این دانشهای ذاتا مسموم به دست خودمان تردید و بیاعتقادی به ارزشهای الهی را در قالبهای درسی به جوانان منتقل میکنیم!
#ساینس #علوم_انسانی
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought