eitaa logo
حلیة النور💮
266 دنبال‌کننده
209 عکس
32 ویدیو
3 فایل
آموزش حسن تلاوت قرآن کریم (تجوید و وقف و ابتداء و صوت ولحن) به روش خودآموز (متن و فایل صوتی) فهرست آموزشهای کانال در کانال سنجاق شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن کریم 📖 فایل تصویری👇📷 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Page071.mp3
389K
قرآن کریم 📖 فایل صوتی👇🔉 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت کوتاه از استاد شهید حاج حسن دانش ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
✅ اقسام وقف (3)♦️ بخش اول🔸 🔹تعريف وقف كافى هرگاه دو عبارت به گونه اى باشد كه هریك به تنهایى مستقل و مفید معنا بوده وبین آنها رابطه لفظى نباشد ولى از نظر موضوع و سیاق پیوستگى داشته باشند وقف بین آن دو وقف كافى است و ابتدا از عبارت دوم نیز نیكو و پسندیده است . ایـن نـوع وقـف را از ایـن جـهـت كافى گفته اند كه مى توان به جمله اول اكتفا كرد وجمله دوم مـسـتـغـنـى از جـمـله اول است وقف كافى هم در اواخر آیات و هم درمیانه آیات فراوان یافت مى شود. 〽️مثالها: 💠 الف ) وقف بر رؤوس آیات : (ومما رزقناهم ینفقون* والذین یؤمنون بما انزل الیك ) (بقره آیه 3و 4) (وبالاخرة هم یوقنون * اولئك على هدى من ربهم) (همان، آیه 4و 5) آیه 2ـ 5سوره بقره داراى موضوع واحدى است و آن موضوع (متقین )است . (ام لم تنذرهم لا یؤمنون * ختم الله على قلوبهم ) (همان، آیه 6و7) موضوع آیه 6و 7سوره بقره (كافران ) هستند. (وما هم بمؤمنین * یخادعون الله والذین امنوا) (همان، آیه 8و 9) (وما یشعرون * فى قلوبهم مرض) (همان، آیه 9و10 ) (انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون ) (همان، آیه 11و 12) آیات 8ـ 20سوره بقره داراى ارتباط معنوى است زیرا همگى در شرح حال منافقان است . (ان كنتم صادقین * فان لم تفعلوا) (همان، آیه 23و 24) آیات 23و 24سوره بقره درباره موضوع تحدى است . 💠ب ) وقف بر غیررؤوس آیات : (على ابصارهم غشاوة * ولهم عذاب عظیم) (بقره آیه7) (یخادعون الله والذین آمنوا * وما یخدعون الا انفسهم ) (همان، آیه 9) (وما یخدعون الا انفسهم * وما یشعرون ) (همان، آیه 9) (فى قلوبهم مرض * فزادهم الله مرضا) (همان، آیه 10) (قالوا انؤمن كما امن السفهاء * الا انهم هم السفهاء) (همان، آیه 13) آیات فوق همگى درباره منافقان است لذا بین آنها ارتباط معنوى وجود دارد واز طرف دیگر بین آنها هیچ گونه رابطه لفظى اعرابى وجود ندارد لذا وقفشان كافى است . (والسماء بناء * وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لكم * فلاتجعلوا الله اندادا) (بقره آیه 22) آیه 22سوره بقره در مقام شمارش نعمتهاى الهى است و داراى یك موضوع وسیاق است . (واستغفره * انه كان توابا) (نصر آیه 3) قـسـمـت دوم آیـه 3در مـقام تعلیل قسمت اول است لذا ارتباط معنوى بین آنهاوجود دارد و از طرفى هیچ گونه رابطه لفظى اعرابى بین آنها وجود ندارد لذاوقفش كافى است. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ اقسام وقف(3)♦️ بخش دوم🔸 🔹دلايل جواز وقف كافى براى اثبات صحت وقف كافى دلایلى آورده شده است كه موارد زیر از جمله آنهاست : 🔻1ـ سنت پيامبر روزى پـیامبر اكرم (ص ) به ابن مسعود فرمود: براى من قرآن قرائت كن من دوست دارم كه قرآن را از زبان دیگرى بشنوم . ابـن مسعود گوید: سوره نساء را شروع كردم و وقتى به این آیه رسیدم كه (فكیف اذا جئنا من كل امـة بـشهید وجئنابك على هولاء شهیدا) دیدم كه اشك از چشمان رسول خدا(ص ) جارى است و در این حال حضرت فرمود:بس است . مـلاحـظـه مـى كـنیم كه پیامبر دستور وقف بر آیه مذكور را مى دهد درحالى كه وقف بر آن تام نیست بلكه وقف در آیه بعد از آن تام است. 🔻2ـ عرف اهل زبان اگـر كسى بگوید كه تنها باید بر موارد تام وقف كرد این امرخلاف عرف و رسوم زبان عرب است زیرا در میان اهل زبان مرسوم نیست كه جمله ها را به هم وصل كنند تا به پایان یك داستان و یا یك موضوع برسند كه وقف بر آن تام باشد. 🔻3ـ حرجى بودن تقيد به وقف تام مـقـید بودن به وقف تام مستلزم حرج است زیرا در بسیارى از موارد تا رسیدن به محل وقف تام فـاصـلـه زیادى وجود دارد كه این امر یا به دلیل طولانى بودن آیات است مانند: آیات 61 و177 و282 سـوره بقره و آیه 23سوره نساء و یابه دلیل فواصل زیاد است مانند: سوره مؤمنون كه از (قد افـلـح المؤمنون ) تا آیه11( هم فیها خالدون ) وقف تام وجود ندارد و یا مانند: سوره ص از آیه1 ( ص والـقران ذى الذكر) تا آیه14 (ان كل الا كذب الرسل فحق عقاب ) وقف تام وجود ندارد و یا مانند: سوره تكویر كه از ابتداى سوره تا آیه14(علمت نفس مااحضرت ) وقف تام وجود ندارد. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
✅ اقسام وقف (3)♦️ بخش سوم🔹 موارد وقف كافى به نحو شايع ➖🔻1ـ پـیش از (الا) به معناى (لكن ) مانند: آیه 24سوره انشقاق : (فبشرهم بعذاب الیم ) و ابتدا به آیه25 (الا الـذیـن امـنوا وعملوا الصالحات لهم اجر غیر ممنون )و مانند: آیه 22سوره غاشیه : (لست علیهم بمصیطر) و ابتدا به آیه 23( الا من تولى وكفر). ➖🔻2ـ پـیـش از (انّ ) مانند: وقف بر (لذهب بسمعهم وابصارهم ) و ابتدا به (ان الله على كل شئ قدیر) در آیه 20سوره بقره. ➖🔻3ـ پـیـش از (بئس) مانند: وقف بر آیه89سوره بقره : (فلعنة الله على الكافرین )و ابتدا به آیه 90(بـئسما اشتروا به انفسهم) و مانند: وقف بر (یحمل اسفارا) وابتدا به (بئس مثل القوم الذین كذبوا بآیات الله ) در آیه 5سوره جمعه. ➖🔻4ـ پیش از (نعم) مانند: وقف بر (على الارائك ) و ابتدا به (نعم الثواب وحسنت مرتفقا) در آیه 31سوره كهف و مانند: وقف بر (انا وجدناه صابرا) و ابتدا به (نعم العبد انه اواب) در آیه 44سوره ص . ➖🔻5ـ پیش از استفهام، مانند: وقف بر آیه 4سوره فجر: (واللیل اذا یسر) و ابتدا به آیه5 (هل فى ذلك قسم لذى حجر) و وقف بر آیه 77سوره توبه : (بما كانوایكذبون ) و ابتدا به آیه78 (الم یعلموا). ➖🔻6ـ پـیش از نفى، مانند: وقف بر آیه 39سوره یس : (كالعرجون القدیم ) و ابتدا به آیه :40(لاالشمس یـنبغى ) و مانند: وقف بر (من دون الرحمن ) و ابتدا به (ان الكافرون الا فى غرور) در آیه 20سوره ملك . ➖🔻7ـ پیش از (بل )، مانند: وقف بر (وقالوا قلوبنا غلف ) و ابتدا به (بل لعنهم الله )در آیه 88سوره بقره . ➖🔻8ـ پـیش از الا، مانند: وقف بر آیه 11سوره بقره : (انما نحن مصلحون و ابتدا به آیه :12 (الا انهم هم المفسدون ) و وقف بر (امن السفهاء) و ابتدا به (الا انهم هم السفهاء) در آیه 13سوره بقره . ➖🔻9ـ پیش از (س ) و (سوف) مانند: وقف بر (اشهدوا خلقهم ) و ابتدا به (ستكتب شهادتهم) در آیه 19سوره زخرف و مانند: وقف بر (فكفروا به ) و ابتدا به (فسوف یعلمون )در آیه 170سوره صافات . 🔆تـبـصره : در تمام موارد یاد شده، در صورتى وقف كافى است كه ماده قول بر آنهامقدم نباشد در غـیر این صورت از نوع وقف بین قول ومقول قول است كه قبیح مى باشد مانند: آیه 93سوره بقره : (قل بئسما یامركم به ایمانكم). ➖🔻10ـ پـیـش از جـمـله اى كه با مبتدا شروع مى شود مانند: وقف بر آیه 4سوره بقره:(وبالاخرة هم یوقنون ) و ابتدا به آیه5: (اولئك على هدى من ربهم ). ➖🔻11ـ پـیش از جمله اى كه با فعل مستأنفه شروع شود مانند: وقف بر (وبال امره )و ابتدا به (عفا الله عما سلف) در آیه 95سوره مائده . ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
✅ اقسام وقف (3)♦️ بخش چهارم🔹 🔆چند نكته درباره وقف كافى🔆 🔸1ـ گـاهى اگر وقف كافى رعایت نشود، وصل دو عبارت موجب اشتباه در اعراب دو طرف جمله شـده كه در این حالت بسیار نیكوست بر رأس عبارت دوم وقف شود این نوع وقف كافى را (وقف بـیـان كافى ) مى نامند [یعنى جهت بیان معناى مقصود متكلم، وقف لازم است] مانند: وقف بر آیه شـریـفـه (ومـا ارسلناك الامبشرا ونذیرا) و ابتدا به (وقرانا فرقناه لتقراءه ) كه اگر دوطـرف عـبـارت به وصل خوانده شود ممكن است مستلزم این معنا شود كه كلمه (قرانا) هم به عـلـت عطف به (مبشرا ونذیرا) منصوب به ادات استثناست درحالى كه نصب این كلمه به دلیل مفعول بودن آن براى فعل بعدش یعنى (فرقناه)و از باب اشتغال مى باشد. مـثـالـهاى دیگرى نیز از این نمونه در قرآن موجود است مانند: وقف به (ولقد همت به ) و ابتدا به (وهـم بـها لولا ان رءا برهان ربه) در آیه 24سوره یوسف ومانند: وقف بر (وقالوا معلم مجنون ) و ابتدا به (انا كاشفوا العذاب) در آیه 14و 15سوره دخان. 🔸2ـ گـاهـى بعضى از وقفهاى كافى بر برخى دیگر برترى پیدا مى كند كه به آنها درمقام مقایسه (اكـفـى ) گـفته مى شود مانند: (فى قلوبهم مرض ) كه كافى است و (فزادهم الله مرضا) كفایتش بیشتر است و (بما كانوایكذبون ) كفایتش از هر دو بیشتر است . مـعـمولا وقف (اكفى ) بیشتر در رؤوس آیات یافت مى شود مانند: (الا انهم هم السفهاء)كه كافى است و (لكن لایعلمون ) اكفى است و یا(واشربوا فى قلوبهم العجل بكفرهم ) كـافـى اسـت و (ان كـنـتـم مؤمنین ) اكفى است و یا وقف بر (ربنا تقبل منا) كافى است وقف بر (انك انت السمیع العلیم ) اكفى است. 🔸3ـ مـمـكـن است وقف بر كلمه اى بنابر یك نوع قرائت یا تفسیر و یا اعراب، وقف كافى و بنابر نوع دیگر، وقف تام یا حسن باشد چند نمونه از این موارد را در این جا مى آوریم : وقـف بـر (یحاسبكم به الله ) در آیه 284سوره بقره، كافى است در صورتى كه عبارت بعد: (فیغفر لـمـن یـشـاء ویـعذب من یشاء) به رفع (یغفر ویعذب ) خوانده شود و همین وقف، حسن است بنابر قـرائتى كه این دو فعل را به جزم خوانده است یعنى (فیغفر لمن یشاء ویعذب من یشاء) قرائت كرده است. وقف بر (یستبشرون بنعمة من الله وفضل ) در آیه 171سوره آل عمران، كافى است در صورتى كه عـبـارت بعدش : (وانّ الله ) به كسر قرائت شود ولى درصورتى كه به فتح قرائت شود وقف حسن است. 🔸4ـ مواردى كه وقف آنها كافى است، وصل كلمه موقوف علیها به كلمه یاعبارت بعدى نیز صحیح است مگر در جاهایى كه موجب خلل در معنا مى شود كه از آن به عنوان وقف بیان كافى نام بردیم . 🔸5ـ وقـف بر رؤوس آیات، بیشتر از نوع وقف كافى است و به طور كلى در میان وقفهاى صحیح در قرآن وقف كافى بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن کریم 📖 فایل تصویری👇📷 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Page072.mp3
355.9K
قرآن کریم 📖 فایل صوتی👇🔉 🔸♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─