eitaa logo
حلیة النور💮
267 دنبال‌کننده
209 عکس
32 ویدیو
3 فایل
آموزش حسن تلاوت قرآن کریم (تجوید و وقف و ابتداء و صوت ولحن) به روش خودآموز (متن و فایل صوتی) فهرست آموزشهای کانال در کانال سنجاق شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ابتداء 🔸بخش سوم ♦️ابتدا بعد از وقف♦️ ایـن نـوع از ابـتـدا از اهـمیت خاصى برخوردار است زیرا قارى قرآن همیشه بعد ازوقف خود را موظف مى بیند كه از بهترین محل شروع كند. 🔻انواع ابتدا بعد از وقف به طور كلى ابتدا بر دو نوع است : جایز و غیرجایز. ابتداى جایز: و آن ابتدا كردن از عبارتى است كه از نظر لفظ و معنا كامل ومستقل و موافق منظور اصلى آیه باشد 🔻انواع ابتداى جايز مى توان گفت كه ابتداى جایز نیز مانند وقف جایز بر سه قسم است : تام،كافى و حسن . 🔺ابتداى تام ابـتـدایى را گویند كه به كلام قبلش هیچگونه وابستگى لفظى و معنوى نداشته باشد به عبارت روشـنـتر مى توان گفت : هرگاه وقف بر كلمه اى تام باشد ابتداى به مابعدش نیز تام خواهد بود مانند: ابتدا به (ان الذین كفروا) در آیه 6سوره بقره و نیز ابتدا به آیه 8 همین سوره :(ومن الناس) و نیز ابتدا به آیه 21همین سوره : (یا ایها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم) 🔺ابتداى كافى ابـتـدایـى را گـویـند كه از نظر معنوى به كلام قبلش وابسته باشد ولى از نظر لفظى هیچگونه رابـطـه اى بـا آن نـداشـته باشد و به عبارت دیگر هرگاه وقف بر كلمه اى كافى باشد ابتداى به مابعدش نیز كافى خواهد بود مانند: ابتدا به (والذین یؤمنون بما انزل الیك ) در آیه 4 سوره بقره و ابـتـدا بـه آیـه5در هـمـیـن سوره (اولئك على هدى من ربهم ) و ابتدا به آیه7( ختم الله على قلوبهم ) در همین سوره . 🔺ابتداى حسن ابـتـدایـى را گویند كه با كلمه یا عبارت قبل از خود رابطه لفظى و معنوى دارد ولى خود داراى مـعـنـاى مفید و مستقل است مانند: ابتدا به (الذین) در آیه 16سوره بقره : (اولئك الذین اشتروا الضلالة بالهدى فما ربحت تجارتهم وما كانوامهتدین) و یا مانند: ابتدا به (الذین) در آیه86سوره بقره : (اولئك الذین اشتروا الحیوة الدنیا بالاخرة فلا یخفف عنهم العذاب ولا هم ینصرون) ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi13.mp3
7.39M
✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
♦️ابتداء 🔸بخش چهارم ♦️ابتداى غيرجايز (قبيح )♦️ و آن ابـتدا نمودن از عبارتى است كه موجب تغییر و خلل در معناى منظور از آیه مى شود كه خود دو نوع است : 1⃣ ابـتـدا نـمـودن از عبارتى كه از نظر لفظى و معنوى وابسته به پیش از خود است مانند: ابتدا كـردن بـه (ابـى لـهـب وتـب ) روشن است كه هیچگاه جمله عربى با اسم مجرور شروع نمى شود پس معلوم مى شود كه عامل جر درابى لهب در عبارت قبل است و آن كلمه (یدا) است كه به آن اضافه شده است. 2⃣ ابـتـدا كـردن بـه عبارتى كه موجب پیدایش معنایى مى شود كه خلاف منظوراصلى آیه است مانند موارد زیر: (اتخذ الله ولدا). (بقره آیه116) (ان الله فقیر ونحن اغنياء). (آل عمران آیه181) (نحن ابناء الله واحباؤه ). (مائده آیه18) (ان الله هو المسیح ). (همان، آیه72) (ید الله مغلولة ). (همان، آیه64) (ان الله ثالث ثلاثة ). (همان، آیه73) (لا اعبد الذى فطرنى) (یس آیه22) معمولا ابتداكردن به كلمه مابعد وقف حسن و قبیح، غیرجایز است . حال اگر قارى برموردى وقف كرد كه وقفش حسن است و یا اضطرارا بر قبیح وقف كرد چنانچه رأس آیه نباشد باید برگردد و از جـاى مـناسب آغاز كند به طور مثال وقتى قارى آیه 29سوره بقره: (هو الذى خلق لكم ما فى الارض جـمـیـعـا ثم استوى الى السماء فسویهن سبع سموات وهو بكل شى ء علیم ) تلاوت مى كند ونـفـسـش یـارى نمى دهد كه در (سموات ) وقف كند و به ناچار در (فسویهن ) وقف مى كند باید مـجـددا از كـلمه اى آغاز كند كه وافى به مقصود باشد و بر اوست كه از (ثم استوى ) آغاز نماید و اگر از (الى السماء) شروع كند این ابتدا مخل غرض و قبیح خواهد بود. و یا وقتى آیه 3سوره فاطر: (یا ایها الناس اذكروا نعمت الله علیكم هل من خالق غیر الله یرزقكم من السماء والارض لا اله الا هو فانى تؤفكون ) را تلاوت مى كند و در (یرزقكم ) وقف مى كند موقع شروع كـردن بر او لازم است كه از (هل من خالق ) آغاز كند و اگر از(غیر الله یرزقكم ) ابتدا كند معناى فاسد و زشتى راتداعى خواهد كرد. و یـا اگر كسى در آیه 1سوره ممتحنه : (وقد كفروا بما جاءكم من الحق یخرجون الرسول وایاكم ان تؤمنوا بالله ربكم ) بر كلمه (الرسول ) وقف كند باید از(یخرجون ) آغاز كند و اگر از (وایاكم ) آغاز كند این معناى فاسد را مى دهد كه :(بر حذر باشید از ایمان به خدا) خلاصه آنكه ابتدایى جایز است كه : 1⃣ وافى به مقصود كلام باشد. 2⃣ خلاف مقصود را ایهام نكند. و ابتدایى غیر جایز است كه : 1⃣ خلل در غرض مورد نظر به وجود آورد. 2⃣ خلاف معناى مقصود را تداعى كند در كـتـاب نـهایة القول المفید آمده است : زشتى و قباحت ابتدا از كلمه اى كه بر آن وقف شده به علل زیر است : 1⃣ معناى مفیدى نمى دهد. 2⃣ معناى فاسد و باطلى را تداعى مى كند. 3⃣ خود آن كلمه و مابعدش مطلبى است كه از كافران نقل مى شود 🔺چند نكته درباره ابتدا 1⃣ گـفـتـه شـده كـه از ویژگیهاى ابتدا این است كه همیشه اختیارى است بر خلاف وقف كه گـاهى اختیارى و گاهى اضطرارى است ولى برخى گفته اندكه ابتداى اضطرارى نیز داریم . نویسنده كتاب معالم الاهتداء مى نویسد: باید دانست قارى قرآن همچنانكه به وقف قبیح مجبور مى شود به ابتداى قبیح نیز ناچار مى شود و اینگونه ابتدا در مواردى است كه گفته كافرى طولانى باشدو نفس قارى یارى نكند كه آن را تا پـایـان قرائت كند و لذا به ابتدا از بین كلام اوناچار مى شود زیرا با توجه به اينكه به ناچار نفس او خـواهـد برید فایده اى ندارداینكه به قال یا قالوا برگردد مثلا آیه 33سوره مومنون : (وقال الملا من قومه الذین كفروا) تا پایان آیه38: (وما نحن له بمؤمنین ) قول كافر است و بسیار كم قاریى پیدا مـى شـود كه نفسش تا پایان این مطلب قطع نشود پس قارى مجبوراست كه ابتداى قبیح داشته باشد. البته در جواب مى توان گفت كه چون ابتدا از رأس آیه سنت است قبیح نیست . 2⃣ ابـن جزرى گفته است : هر جا ائمه قرائت گفته اند كه وقف نكنید ابتدا به مابعدآنها نیز جایز نیست و هر جا گفته اند كه وقف به آنها جایز است ابتداى به مابعدش نیز جایز است. ایـن سخن ابن جزرى درست نیست چون همانطور كه مى دانیم وقف حسن جایزاست ولى ائمه قـرائت مـتذكر شده اند كه ابتداى به مابعدش قبیح است وبرعكس گاهى وقف قبیح است ولى ابتدا حسن است مانند: وقف بر (اولئك)در آیات 16و 86سوره بقره كه قبیح است ولى ابتداى به كلمه (الذین ) كه بعداز آن قرار دارد حسن است . 3⃣ از آنـجـا كـه وقـف بـر پایان سور قرآن تام است بنابراین همیشه ابتدا به سورقرآن ابتداى تام خواهد بود. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi14.mp3
6.19M
✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi15.mp3
6.88M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze15.mp3
4.15M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
♦️مسائل متفرقه در وقف و ابتدا (1) 🔸بخش اول ♦️وقف و ابتدا در كلا♦️ كـلـمـه كلا در 33مورد در قرآن آمده است . تمامى این موارد در نصف دوم قرآن است و بیشتر در سوره هاى مكى است . 🔺معانى كلا ابـن هشام (متوفاى761ه ق ) در مغنى اللبیب مى نویسد: كلا از نظر سیبویه، خلیل، مبرد، زجاج و اكـثر بصریین، حرف و معناى آن ردع و زجر است و معناى دیگرى ندارد لذا وقف بر آن و ابتداى به مابعدش در تمام قرآن جایزاست. كـسـائى (مـتوفاى 189ه ق ) و ابوحاتم (متوفاى 248ه ق ) و عده اى دیگرمى گویند: كلا همیشه معناى ردع ندارد آنان در معناى دوم براى كلا داراى اختلاف هستند و سه قول گفته شده است : 1⃣ به معناى (حقا) این قول كسائى است . 2⃣ به معناى (الا) استفتاحیه، این قول ابوحاتم است . 3⃣ حرف جواب، به منزله (اى و نعم ) این قول فراء است . حـال اگـر در جایى، هم با ردع و هم با غیر آن سازگار است وقف و ابتدا در آن جایزاست و ارجح حمل بر ردع است زیرا ردع، معناى غالب در (كلا)است. تقسيم بندى سيوطى در مورد كلمه كلا در قرآن سیوطى مى نویسد: كلا در هفت مورد قطعا براى ردع آمده است و لذا به رأى همه صاحب نظران، مى توان بر آن وقف كرد در بقیه موارد هركدام كه قطعا به معناى حقا باشد بر آن وقف نمى شود بلكه مى توان بر آن ابتدا كرد و هركدام كه احتمال هر دو معنا(ردع ـ حقا) را دارد هر دو وجه جایز است. اما آن هفت موردى كه به اتفاق آرا مى توان بر آن وقف كرد عبارتند از: (افـرأیـت الـذى كـفـر بایاتنا وقال لاوتین مالا و ولدا اطلع الغیب ام اتخذ عندالرحمن عهدا كلا * سنكتب ما یقول ونمد له من العذاب مدا آیـا دیـدى آن كـسـى را كـه به آیات ما كفر ورزید و گفت : قطعا به من مال و فرزند[بسیار]داده خـواهـد شـد؟ آیـا بـر غـیب آگاه شده یا از [خداى ] رحمان عهدى گرفته است ؟ نه چنین است * بزودى آنچه را مى گوید مى نویسیم و عذاب رابراى او خواهیم افزود) (مریم آیه77تا79) (واتخذوا من دون الله الهة لیكونوا لهم عزا كلا * سیكفرون بعبادتهم ویكونون علیهم ضدا. و بـه جاى خدا معبودانى اختیار كردند تا براى آنان [مایه ] عزت باشد نه چنین است * به زودى [آن معبودان ] عبادت ایشان را انكار مى كنند و دشمن آنان مى گردند) (همان، آیه81و82) (ولـهم على ذنب فاخاف ان یقتلون قال كلا * فاذهبا بایاتنا انا معكم مستمعون و[از طرفى ]آنان بر [گـردن ] مـن خـونى دارند و مى ترسم مرا بكشند فرمود: نه چنین نیست * نشانه هاى ما را [براى آنان ] ببرید كه ما با شما شنونده ایم )(شعراء آیه 14و15) (فلما ترآء الجمعان قال اصحاب موسى انا لمدركون قال كلا * ان معى ربى سیهدین چـون دو گـروه هـمـدیـگر را دیدند یاران موسى گفتند: ما قطعا گرفتار خواهیم شد گفت : چـنـین نیست * زیرا پروردگارم با من است و به زودى مرا راهنمایى خواهدكرد)(همان، آیه61و62) (قل ارونى الذین الحقتم به شركاء كلا * بل هو الله العزیز الحكیم بـگـو: كـسانى را كه [به عنوان ] شریك به او ملحق گردانیده اید به من نشان دهید چنین نیست * بلكه اوست خداى عزیز حكیم) (سبأ آیه27) (ثم یطمع ان ازید كلا * انه كان لایاتنا عنیدا باز [هم ] طمع دارد كه بیفزایم ولى نه * زیرا او دشمن آیات ما بود) (مدثر آیه15و16) (یقول الانسان یؤمئذ این المفر كلا * لا وزر آن روز انـسـان مـى گـویـد: راه فـرار كجاست ؟! هرگز چنین نیست * راه فرار وپناهگاهى وجود ندارد!) (قیامة آیه10و11) ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi16.mp3
7M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze16.mp3
3.95M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─