eitaa logo
حلیة النور💮
267 دنبال‌کننده
209 عکس
32 ویدیو
3 فایل
آموزش حسن تلاوت قرآن کریم (تجوید و وقف و ابتداء و صوت ولحن) به روش خودآموز (متن و فایل صوتی) فهرست آموزشهای کانال در کانال سنجاق شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
menshavi15.mp3
6.88M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze15.mp3
4.15M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
♦️مسائل متفرقه در وقف و ابتدا (1) 🔸بخش اول ♦️وقف و ابتدا در كلا♦️ كـلـمـه كلا در 33مورد در قرآن آمده است . تمامى این موارد در نصف دوم قرآن است و بیشتر در سوره هاى مكى است . 🔺معانى كلا ابـن هشام (متوفاى761ه ق ) در مغنى اللبیب مى نویسد: كلا از نظر سیبویه، خلیل، مبرد، زجاج و اكـثر بصریین، حرف و معناى آن ردع و زجر است و معناى دیگرى ندارد لذا وقف بر آن و ابتداى به مابعدش در تمام قرآن جایزاست. كـسـائى (مـتوفاى 189ه ق ) و ابوحاتم (متوفاى 248ه ق ) و عده اى دیگرمى گویند: كلا همیشه معناى ردع ندارد آنان در معناى دوم براى كلا داراى اختلاف هستند و سه قول گفته شده است : 1⃣ به معناى (حقا) این قول كسائى است . 2⃣ به معناى (الا) استفتاحیه، این قول ابوحاتم است . 3⃣ حرف جواب، به منزله (اى و نعم ) این قول فراء است . حـال اگـر در جایى، هم با ردع و هم با غیر آن سازگار است وقف و ابتدا در آن جایزاست و ارجح حمل بر ردع است زیرا ردع، معناى غالب در (كلا)است. تقسيم بندى سيوطى در مورد كلمه كلا در قرآن سیوطى مى نویسد: كلا در هفت مورد قطعا براى ردع آمده است و لذا به رأى همه صاحب نظران، مى توان بر آن وقف كرد در بقیه موارد هركدام كه قطعا به معناى حقا باشد بر آن وقف نمى شود بلكه مى توان بر آن ابتدا كرد و هركدام كه احتمال هر دو معنا(ردع ـ حقا) را دارد هر دو وجه جایز است. اما آن هفت موردى كه به اتفاق آرا مى توان بر آن وقف كرد عبارتند از: (افـرأیـت الـذى كـفـر بایاتنا وقال لاوتین مالا و ولدا اطلع الغیب ام اتخذ عندالرحمن عهدا كلا * سنكتب ما یقول ونمد له من العذاب مدا آیـا دیـدى آن كـسـى را كـه به آیات ما كفر ورزید و گفت : قطعا به من مال و فرزند[بسیار]داده خـواهـد شـد؟ آیـا بـر غـیب آگاه شده یا از [خداى ] رحمان عهدى گرفته است ؟ نه چنین است * بزودى آنچه را مى گوید مى نویسیم و عذاب رابراى او خواهیم افزود) (مریم آیه77تا79) (واتخذوا من دون الله الهة لیكونوا لهم عزا كلا * سیكفرون بعبادتهم ویكونون علیهم ضدا. و بـه جاى خدا معبودانى اختیار كردند تا براى آنان [مایه ] عزت باشد نه چنین است * به زودى [آن معبودان ] عبادت ایشان را انكار مى كنند و دشمن آنان مى گردند) (همان، آیه81و82) (ولـهم على ذنب فاخاف ان یقتلون قال كلا * فاذهبا بایاتنا انا معكم مستمعون و[از طرفى ]آنان بر [گـردن ] مـن خـونى دارند و مى ترسم مرا بكشند فرمود: نه چنین نیست * نشانه هاى ما را [براى آنان ] ببرید كه ما با شما شنونده ایم )(شعراء آیه 14و15) (فلما ترآء الجمعان قال اصحاب موسى انا لمدركون قال كلا * ان معى ربى سیهدین چـون دو گـروه هـمـدیـگر را دیدند یاران موسى گفتند: ما قطعا گرفتار خواهیم شد گفت : چـنـین نیست * زیرا پروردگارم با من است و به زودى مرا راهنمایى خواهدكرد)(همان، آیه61و62) (قل ارونى الذین الحقتم به شركاء كلا * بل هو الله العزیز الحكیم بـگـو: كـسانى را كه [به عنوان ] شریك به او ملحق گردانیده اید به من نشان دهید چنین نیست * بلكه اوست خداى عزیز حكیم) (سبأ آیه27) (ثم یطمع ان ازید كلا * انه كان لایاتنا عنیدا باز [هم ] طمع دارد كه بیفزایم ولى نه * زیرا او دشمن آیات ما بود) (مدثر آیه15و16) (یقول الانسان یؤمئذ این المفر كلا * لا وزر آن روز انـسـان مـى گـویـد: راه فـرار كجاست ؟! هرگز چنین نیست * راه فرار وپناهگاهى وجود ندارد!) (قیامة آیه10و11) ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi16.mp3
7M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze16.mp3
3.95M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
♦️مسائل متفرقه در وقف و ابتداء(1) 🔸بخش دوم 🔺تقسيم بندى مكى بن ابى طالب در مورد كلمه كلا در قرآن🔺 مكى بن ابى طالب گفته است : كلا در قرآن چهار قسم است : تکلیف اول : آنكه هم مى توان آن را به معناى ردع گرفت و بر آن وقف كرد و هم مى توان به معناى حقا [یا الا] گرفت و به آن ابتدا كرد و آن در یازده مورد زیر است : (اطـلـع الـغـیب ام اتخذ عند الرحمن عهدا كلا * سنكتب ما یقول ونمد له من العذاب مدا) (مریم آیه 77ـ79) (واتخذوا من دون الله الهة لیكونوا لهم عزا كلا * سیكفرون بعبادتهم ویكونون علیهم ضدا). (همان، آیه 81و82) (حـتـى اذا جاء احـدهم الموت قال رب ارجعون لعلى اعمل صالحا فیما تركت كلا* انهاكلمة هو قائلها ومن ورآئهم برزخ الى یوم یبعثون ) (مؤمنون آیه 99و100) (قل ارونى الذین الحقتم به شركاء كلا * بل هو الله العزیز الحكیم ) (سبأ آیه27) (یـود الـمـجـرم لو یفتدى من عذاب یومئذ ببنیه وصاحبته واخیه وفصیلته التى تؤویه ومن فى الارض جمیعا ثم ینجیه كلا * انها لظى نزاعة للشوى ., گناهكار آرزو مى كند كه كاش براى رهایى از عذاب آن روز مى توانست پسران خود را عوض دهد و [نـیـز] هـمـسرش و برادرش را و قبیله اش را كه به او پناه مى دهد و هركه را كه در روى زمین اسـت هـمـه را [عـوض مـى داد] و آنگاه خود رارها مى كرد نه چنین است * [آتش ] زبانه مى كشد پوست سر و اندام را بركننده است) (معارج آیه11-16) (ایطمع كل امرى ء منهم ان یدخل جنة نعیم كلا * انا خلقناهم مما یعلمون ., آیـا هـریـك از آنان طمع مى بندد كه در بهشت پرنعمت درآورده شود؟ نه چنین است * ما آنان را از آنچه [خود] مى دانند آفریدیم ) (همان، آیه38و39) (ثم یطمع ان ازید كلا * انه كان لایاتنا عنیدا)(مدثر آیه 15و16) (بل یرید كل امرى ء منهم ان یؤتى صحفا منشرة كلا * بل لا یخافون الاخرة . بلكه هركدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه اى [از سوى خدا] براى او فرستاده شود! چنین نیست كه آنان مى گویند * بلكه آنها از آخرت نمى ترسند!,) (همان، آیه 52و53 ) (اذا تتلى علیه ایاتنا قال اساطیر الاولین كلا * بل ران على قلوبهم ما كانوا یكسبون ,. [همانكه ] چون آیات ما بر او خوانده شود گوید: [اینها] افسانه هاى پیشینیان است نه چنین است * بلكه آنچه مرتكب مى شدند زنگار بر دلهایشان بسته است) ( مطففین آیه 13و14) (واما اذا ما ابتلیه فقدر علیه رزقه فیقول ربى اهانن كلا * بل لا تكرمون الیتیم ,. و امـا چـون وى را مـى آزمـاید و روزیش را بر او تنگ مى گرداند مى گوید : پروردگارم مرا خوار كرده است ولى نه * بلكه یتیم را نمى نوازید) (فجرآیه 16و17) (یحسب ان ماله اخلده كلا * لینبذن فى الحطمة ., پندارد كه مالش او را جاوید كرده ولى نه * قطعا در آتش خردكننده فروافكنده خواهد شد(همزه آیه 3و4) مـكى در مورد آیات فوق مى گوید: [اگر چه در موارد فوق هر دو وجه جایزاست] اما به نظر ما و به نظر اكثر اهل لغت كلا را به معناى ردع گرفتن و وقف كردن بر آن بهتر است. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi17.mp3
6.77M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze17.mp3
3.8M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
♦️مسائل متفرقه در وقف و ابتداء(1) 🔸ادامه بخش دوم دوم : مواردى كه وقف بر كلا خوب نیست ولى ابتدا به آن نیكوست و آن درهجده مورد است و آنها عبارتند از: (وما هى الا ذكرى للبشر، كلا والقمر. و ایـن [آیات ] جز تذكرى براى بشر نیست نه چنین است [كه مى پندارند!]سوگند به ماه) (مدثر آیه 31و32) (بل لا یخافون الاخرة كلا انه تذكرة . بـلـكـه آنها از آخرت نمى ترسند! چنین نیست كه آنها مى گویند آن (قرآن ) یك تذكر و یادآورى است ) (همان، آیه 53و 54) (یقول الانسان یؤمئذ این المفر كلا لا وزر.آن روز انـسـان مـى گـویـد: راه فـرار كجاست ؟! هرگز چنین نیست راه فرار وپناهگاهى وجود ندارد!) (قیامة آیه 10و11) (ثم ان علینا بیانه كلا بل تحبون العاجلة. سـپس بیان (و توضیح ) آن (نیز) بر عهده ماست چنین نیست كه شما مى پندارید(و دلایل معاد را كـافـى نـمـى دانـید) بلكه شما دنیاى زودگذر را دوست دارید (وهوسرانى بى قید و شرط را)!، (همان، آیه 19و20) (تظن ان یفعل بها فاقرة كلا اذا بلغت التراقى .زیـرا مى داند عذابى در پیش دارد كه پشت را درهم مى شكند! چنین نیست (كه انسان مى پندارد! او ایمان نمى آورد) تا موقعى كه جان به گلوگاهش رسد)(همان، آیه 25و 6) (الذى هم فیه مختلفون كلا سیعلمون . كه درباره آن با هم اختلاف دارند نه چنان است به زودى خواهند دانست) (نبأ آیه3و4) (فانت عنه تلهى كلا انها تذكرة . تـو از او بـه دیگران مى پردازى زنهار [چنین مكن !] این [آیات ] پندى است )(عبس آیه10و11) (ثم اذا شاء انشره كلا لما یقض ما امره . سـپـس چـون بخواهد او را برانگیزد ولى نه هنوز آنچه را به او دستور داده به جا نیاورده است) (همان، آیه 22و23) (فى اى صورة ما شاء ركبك كلا بل تكذبون بالدین.و بـه هر صورتى كه خواست تو را تركیب كرد با این همه شما منكر [روز]جزایید) (انفطار آیه 8و9) (یوم یقوم الناس لرب العالمین كلا ان كتاب الفجار لفى سجین .روزى كـه مـردم در بـرابـر پروردگار جهانیان به پاى ایستند نه چنین است [كه مى پندارند] كه كارنامه بدكاران در (سجین ) است) (مطففین آیه 6و7) (بل ران على قلوبهم ما كانوا یكسبون كلا انهم عن ربهم یؤمئذ لمحجوبون .بـلـكـه آنـچـه مـرتكب مى شدند زنگار بر دلهایشان بسته است زهى پندار كه آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند) (همان، آیه 14و15) (ثم یقال هذا الذى كنتم به تكذبون كلا ان كتاب الابرار لفى علیین .سپس [به ایشان ] گفته خواهد شد: این همان است كه آن را به دروغ مى گرفتید نه چنین است در حقیقت كتاب نیكان در (علیون ) است (همان، آیه 17و18) (وتحبون المال حبا جما كلا اذا دكت الارض دكا دكا.و مـال را دوست دارید دوست داشتنى بسیار نه چنان است آنگاه كه زمین سخت درهم كوبیده شود) (فجر آیه 20و21) علم الانسان مالم یعلم كلا ان الانسان لیطغى ).آنـچـه را كـه انـسـان نمى دانست [به تدریج به او] آموخت حقا كه انسان سركشى مى كند) (علق آیه 5و6) (الم یعلم بان الله یرى كلا لئن لم ینته لنسفعا بالناصیة.مـگـر ندانسته كه خدا مى بیند؟زنهار! اگر بازنایستد موى پیشانى [او] را سخت بگیریم ) (همان، آیه 14و15) (سندع الزبانیة كلا لا تطعه .به زودى آتشبانان را فراخوانیم زنهار! فرمانش مبر)( همان، آیه 18و19) (حتى زرتم المقابر كلا سوف تعلمون .تا كارتان [و پایتان ] به گورستان رسید نه چنین است زود است كه بدانید)(تكاثر آیه2و3) (كلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم .هرگز چنین نیست اگر علم الیقین داشتید به یقین دوزخ را مى بینید) (همان، آیه5و6) مـكـى مى گوید: به نظر ما و قرا و اهل لغت در موارد فوق كلا به معناى (حقا) یا(الا)است و باید بدان ابتدا كرد و نباید بر آن وقف كرد. سـوم : آنـكـه هیچ كدام از وقف و ابتداى به آن نیكو نیست بلكه باید به دو طرف وصل كرد و آنها عبارتند از: (ثم كلا سیعلمون.باز هم نه چنان است به زودى خواهند دانست ) (نباء آیه5) (ثم كلا سوف تعلمون. باز هم نه چنین است زود است كه بدانید) (تكاثر آیه4) چهارم : آنكه فقط وقف بر آن صحیح است و ابتداى به آن صحیح نیست و آنهاعبارتند از: (ولهم على ذنب فاخاف ان یقتلون قال كلا * فاذهبا بایاتنا انا معكم مستمعون )(شعراء آیه14و15) (فـلـما ترآء الجمعان قال اصحاب موسى انا لمدركون قال كلا * ان معى ربى سیهدین ) (همان، آیه 61و62) مـكـى مـى گوید: آنچه گفته شد نظر ما بود اما در تمام موارد مى توان (كلا) را به قبل و بعدش وصل كرد نه بر آن وقف كرد و نه بدان ابتدا كرد. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze18.mp3
4.16M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi18.mp3
7.03M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
در ثواب نشر این پست جهت ارتقاء سواد قرآنی دیگران سهیم باشید ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─