eitaa logo
رضا حیدری
600 دنبال‌کننده
173 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فی هامش المغنی 🔻مصاحبه درباره انتشار کتاب در هفته پژوهش سال ۹۸ حجت‌الاسلام رضا حیدری، مدرس حوزه علمیه اهواز درباره کتاب "مغنی‌ اللبیب عن کتب الاعاریب" گفت: با وجود همه توانمندیهای علمی ابن‌هشام و نیکویی‌های اثر ماندگارش، برخی اشکالات و نقائص مانند استشهاد به برخی اشعار دوره جاهلی که مناسب فضای عفت و اخلاق محیط‌های علمی نیست و برخی تفصیلات ملال‌آور و وقت‌گیر باعث شد که گروهی از مدرسین و محققین در حوزه علمیه قم آن را بازبینی و ضمن تلخیص آن تغییراتی ایجاد کنند و کتاب جدید را « » بنامند. 🔹وی درباره کتاب پژوهشی « » و موضوع آن گفت: از جمله نکات ظریف درکتاب مغنی آن است که ابن‌هشام به سبب مبانی اعتقادی، فقهی و تفسیری خود مثال‌هایی را ذکر کرده که با مذهب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و ممکن است طلبه مبتدی در ضمن فراگیری علم نحو، آن مبانی و آراء فقهی عقیدتی و تفسیری را حق، تصور کند. لذا باید به این موارد در پاورقی تذکر داده شود و ما این موارد را در این پژوهش به تفصیل ذکر کرده‌ایم تا عملاً «مغنی‌الادیب» را هامش‌نویسی کرده باشیم و لذا نام آن را «فی هامش المغنی» نهادیم. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ 🔸خبرگزاری قرآنی(ایکنا خوزستان) https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3865264/AF 🔸خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/fa/news/631761/AA 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸چرا نوشته شد؟ «مغنی اللبيب عن كتب الأعاريب» لمؤلّفه ابن هاشم الأنصارى صار منذ زمن تأليفه ( القرن الثامن ) و لم يزل من الكتب الدراسية لعلم النحو فى الحوزات و الجوامع العلمية و هو و إن كان مفيداً جداً لكن فيه نواقص و اشكالات. فقد قام جمعٌ من المدرسين لحذف بعض الأمثلة و الأشعار التى لا تلائم الأخلاق و إضافة الروايات المفيدة و الأشعار العالية مضامينها و سمّوا المغنى فى ثوبه الجديد « مغنى الأديب » لكن بقى فيه بعض الشواهد و الأمثلة المبتنية على ما يعتقد به المصنف، المخالفة لمذهب اهل البيت اعتقاديةً (كلاميةً) او فقهيةً او تفسيريةً.... فيجب على المدرسين التنبيه على هذه الموارد فى هامش الكتاب لكى لا يوجب إغراء الطلبة المبتدئة بالجهل بل يحصل لهم التنبّه بها. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۶ و ۷ کتاب "فی هامش المغنی" اثر رضا حیدری، به زبان عربی که در سال ۱۳۹۸ در ۷۲صفحه رقعی منتشر شد . 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فرجام جهان، نیک خواهد شد 🔸 درسهایی از آیه ۱۵۰سوره انبیاء در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: کمتر از ۵ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 1.mp3
2.98M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۶ دقیقه 📝محورها: ۱-درباره مقام حضرت زهرا هیچ کس جز معصوم و کسی که عالم به علومی باشد نمیتواند سخن بگوید ۲- کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. ۳-او صاحب مقام ولایت است هرچند نبی و امام نیست. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی. زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم. درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمیتواند سخن بگوید و ما هرچه میگوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم. کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 2.mp3
2.86M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۶ دقیقه 📝محورها: ۱-بار مسئولیتی که بر دوش نهاده شده بار مسئولیت تربیت نسل است ۲- هن لباس لکم و انتم لباس لهن ۳- از دامن زن مرد به معراج میرود 🔺برش دوم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸...۹دی، یوم الله است
🔸۹ دی، روز تجدید میثاق امت با امام
🔻اربعین و تمدن اسلامی قرآن بنیان ✍ پس از بیان معنای لغوی "تمدن" و ریشه یابی آن در لغت عرب و نیز واژه شناسی آن در زبانهای لاتین، انگلیسی فرانسه و غیره که از آن به civilisation تعبیر می شود و پس از بیان معنای اصطلاحی "تمدن" در علوم جامعه شناسی و علوم سیاسی و بیان دیدگاه دانشمندان اسلامی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی و فارابی و ابن خلدون و دانشمندان غربی نظیر ویل دورانت و هانتینگتون و لوکاس جولیوس گلد و ویلیام کول، به اصطلاح "تمدن اسلامی" پرداخته شده است... گرچه واژه "تمدن" در قرآن به کار نرفته است و در فرهنگ لغات عرب نیز بکار نمیرود بلکه "الحضاره" برای رساندن معنای آن کاربرد دارد اما واژه "مدینه" ۱۴ بار و واژه "مدائن" سه بار به کار رفته است... قرآن کریم هیچگاه از مردم بادیه نشین و یا مردم بی ایمان قبل از آمدن انبیاء ، به مردم "متمدن" یاد نمی کند چنان که هیچگاه از مردم مکه و مدینه به اعرابی یاد نمی کند. در قرآن از بسیار یاد شده است به عنوان نمونه؛ در سوره مائده ( آیه ۲۶ )کشاورزی و دامداری هابیل و قابیل، در سوره هود( آیه ۳۸) کشتی سازی حضرت نوح، در سوره انبیاء ( آیه ۸۰ ) زره سازی حضرت داوود، در سوره قصص (آیه ۲۵-۲۸ ) دامداری حضرت شعیب حضرت موسی، در سوره انبیاء ( آیه ۸۱ )پادشاهی حضرت سلیمان، در سوره کهف ( آیه ۸۶-۹۴ ) کارهای ذوالقرنین یاد شده است که همه از ویژگیهای تمدن و در روایات اسلامی نیز این معنا امتداد یافته است... واژه اربعین نیز در قرآن ۴ بار به کار رفته است ( بقره ۵۱، مائده ۲۶، احقاف ۱۵۵، اعراف ۱۴۲) هرچند هیچ یک از این ۴ مورد مربوط به اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام که موضوع بحث این مقاله و همایش است، نمی باشد اما کار بست این واژه در چهار آیه قرآن و در چهار موضوع متفاوت که در الهی بودن و معنوی بودن مشترک اند نشان از اهمیت این مفهوم در فرایند تکامل و رشد دینی است... در آیات مختلف قرآن تصریحا و تلویحا، با دلالت تطابقی و تلازمی ذکر شده است. در این مقاله ضمن تبیین آن ویژگیها و ارائه آیاتی بعنوان نمونه، تحقق آن ویژگیها در حرکت جهانی زیاره الاربعین بررسی شده است... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌پی نوشت: گزارشی از مقاله حجت الاسلام رضا حیدری برای همایش علمی-پژوهشی بین المللی اربعین حسینی زمینه ساز تمدن اسلامی قرآن بنیان. عنوان مقاله: بررسی ده ویژگی تمدن اسلامی در فرهنگ قرآن و تحقق آن در اربعین حسینی ع. این همایش ۹۹/۱۰/۱۱ بصورت زنده توسط دانشگاه امیرالمومنین ع با همکاری مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها و با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی اجرا شد. http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
🔻اربعین و تمدن اسلامی قرآن بنیان ✍ پس از بیان معنای لغوی "تمدن" و ریشه یابی آن در لغت عرب و نیز وا
🖇تکمیلی: این همایش مجازی بین المللی که با موضوع (اربعین حسینی علیه السلام زمینه ساز تمدن اسلامی) به سه زبان فارسی - عربی - انگلیسی و پخش زنده توسط : تلویزیون اینترنتی عبرات و هیات آنلاین و اربعین آنلاین با حضور نخبگان و پژوهشگران داخلی و خارجی توسط دانشگاه امیرالمومنین ع اهواز در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۱ برگزار شد، به عنوان اولین گفتگوی بین المللی مقدماتی برای تشکیل "همایش بین المللی تمدن اسلامی قرآن بنیان" شمرده میشود که در شهریور ۱۴۰۰ توسط "مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها" اجرا خواهد شد. دکتر ناصر سودانی قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین ع و دبیر علمی با معرفی دانشگاه های برگزار کننده این سلسله نشست های علمی تا شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد: دانشگاه های تهران، آزاد اسلامی، قرآن و حدیث، علامه طباطبایی و دانشگاه شاهد برگزارکنندگان نشست های ماهانه همایش بین المللی هستند.
🔸حکیم مجاهد 🎙شب گذشته که خبر رحلت رضوان الله علیه منتشر شد متاسف شدم و متاثر...در اوایل دهه هفتاد از طریق کتابهای اعتقادی ایشان با نام "استاد محمدتقی مصباح یزدی" آشنا شدم؛ کتاب سه جلدی آموزش عقاید در۶۰ درس را در سال اول دبیرستان خواندم، بجز چند سرفصل مانند ماتریالیسم مکانیکی و دیالکتیکی، سایر مطالبش را فرا گرفتم بطوریکه در ۱۸سالگی بخشهایی از آن را در مسجد موسی بن جعفر برای نوجوانان تدریس میکردم. دلیلش علاوه بر زمینه ذهنی من که از مطالعه کتب شهید مطهری و دیگران حاصل شده بود، روشمند بودن کتاب و نظم منطقی آن بود...در سال ۷۹ کتاب قطور "نظریه سیاسی اسلام" را خواندم که قلمی شده سخنرانیهای او در بحث حکومت اسلامی بود که پیش از خطبه های جمعه تهران در حوالی سال ۷۷ داشتند در دوبخش ؛ قانونگذاری و کشورداری... در همین سالها بین ۷۷ تا ۷۹ بود که سفری به اهواز داشتند و در مسجد اعظم همه طلاب و اساتید را توصیه به جدیت در تحصیل علم کردند و من از معدود منبرهایی که استفاده کردم یکی همان سخنرانی بود. سال ۸۲ و ۸۱ نوارهای فلسفه اش در درس بدایه و نهایه را گوش دادم و همزمان تعلیقه ایشان بر نهایه الحکمه را هم میخواندم و گاهی به توصیه اساتید به شرح الهیات شفا و یا شرح الهیات برهان که تقریرات دروس ایشان در دهه شصت بود مراجعاتی داشتم. سال ۸۲ پژوهشی در مباحث حجیت ظواهر داشتم؛ در بحث زبان دین، هرمنوتیک و فهم متون دینی، مقالات و کتابهایی خواندم از جمله کتابچه "تعدد قرائت ها" را ظرف ۳ ساعت در جاده خواندم و چون در پاورقی، ادامه مباحث به کتاب "نظریه حقوقی اسلام" وعده داده شده بود مترصد چاپ آن بودم و در اوخر ۸۲ آن کتاب دوجلدی قطور را هم به محض خروج از چاپ تهیه کردم و خواندم البته لزوما از تفلسف حقوقی ایشان استفاده نمیکردم بلکه اشراف و احاطه او بر موضوعات روز جامعه برایم مهم و حتی هیجان انگیز بود. این خیلی برای من مهم بود که ایشان نه تنها از بحثهای تئوریک جامعه فرار نمیکرد که دقیقا وارد میدان میشد و دغدغه مندانه در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری میجنگید واقعا خالصانه میجنگید. این را حتی مخالفان او بعدها از اواخر دهه هشتاد اعتراف و اذعان داشتند هرچند در نیمه دوم دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد انواع اتهام های ناصواب را بر او وارد میکردند اما ثبات قدم او و زهد او به همگان اثبات کرد که او "فی سبیل الله" میکوشد. سال ۸۳ و ۸۴ در دوره های تابستانه که با عنوانی مانند و طرح اندیشه در دانشگاهها اجرا میشد و کتاب های موسسه ایشان از منابع دوره بود تدریس کردم. در سال ۸۵ برای آزمون مدرسی معارف گرایش مبانی نظری اسلام در دانشگاهها درسهایی از جلد اول کتاب آموزش فلسفه و عمده مباحث کتاب چند جلدی (خداشناسی، کیهان شناسی، انسان شناسی، راه و راهنماشناسی) را بصورت ویژه مرور کردم...در آن زمان بیشتر منابع آزمون از آثار ایشان و یا شاگردانشان در موسسه امام خمینی ره بود. چهار درس اول جلد یک "آموزش فلسفه" در بحث ، برای من الهام بخش بود و هنوز در تدریسهای اندیشه اسلامی من در دانشگاه، آن عبارتهای مختصر و جامع و آموزشی کاربرد دارد حتی وقتی در سال ۸۷ تا ۸۹ کتاب مبسوط چند جلدی فردریک کاپلسون را مطالعه میکردم باز هم ارزش آن چهار درس در نگاهم کاسته نشد. سال ۸۶ تا ۹۰ که طرحهای نخبه پروری با برنامه ریزی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اجرا میشد برخی کتب ایشان نیز در شمار منابع مبنای کار ما مربیان و مبلغان بود... چند سال پیش تحقیقی در خطبه فدکیه حضرت زهرا س داشتم و به شرح ایشان با نام "جامی از زلال کوثر" مراجعه داشتم. شرحی هم بر خطبه قاصعه امیر المومنین ع دارند که با عنوان "زنهار از تکبر" چاپ شده است. اگر شما دانشجویان به بحثهای عرفانی علاقه دارید کتاب "درکوچه های آفتاب" را بخوانید که خلاصه مفیدی است از درسهایشان در این موضوع... خداوند آن حکیم مجاهد را با اولیایش محشور فرماید و ما را قدردان مجاهدتهای آن فقید سعید قرار دهد. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع دانشجویان ۹۹/۱۰/۱۳ اهواز http://eitaa.com/Heydari_org