🔻 حکمت و عدالت خدا در غدیر
🎙... اساساً نگذاشتن دست بشر در دست ولیّ خدا، ظلم به بشر است و خدای عادل و حکیم ظلم نمی کند و برای بشر امام را قرار می دهد تا اتصال بشر به آسمان برقرار بماند... لذا می توان گفت انحراف از #غدیر و انحراف و عدول از امامت امام علی علیه السلام بیش از آنکه ظلم به علی بوده باشد ظلم به امت بوده است که از علی محروم ماند.
🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در شب عید غدیر. اهواز ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰خاتمیت و امامت
🎙سلسله پیامبران الهی و تجدید نبوتها و آمدن نو به نو آنها، با رحلت پیامبر اسلام به پایان رسید. یعنی پس از ایشان پیامبری نخواهد آمد. #ختم_نبوت از ضروریات دین ما است و هیچ تردیدی در آن نیست. البته به ظاهر آسان است اما اگر نیک بنگریم پذیرش آن بی پرسش و اما و اگر نیست...
مگر نبوتهای پیشین مدام تجدید نمی شدند و مگر دلیل آن چند چیز بیان نشده است!؟: تحریف آیات کتاب های آسمانی، تحریف عقائد و پندارهای دینی، به وجود آمدن مساله های شرعی جدید در پی نیازهای روز، مواجه شدن با سوالات و پرسشهای نو در اثر تعامل با فرهنگ ها و ملت ها، وجود اسوه و الگویی از جنس بشر برای انسانها، مدیریت جامعه و زمامداری امور، و... حال پرسش این است که آیا ادله ای که برای تجدیدِ نبوت های پیشین اقامه شده است در مورد اسلام اقامه نمی شود؟ اگر به دلائل گفته شده نبوت ها و دین ها تجدید می شدند خب چرا به همان دلائل، اسلام تجدید نشود!؟ چه عنصری در اسلام تعبیه شده است که به آن قابلیتِ ختم نبوت ها را می دهد!؟ معتقدیم آن عنصر، امامت است. تمام این پرسشها و شبهات دفع و رفع نمی شوند مگر با نصب امام از سوی خدا. یعنی همان خدایی که نبی را فرستاده، امام را هم تعیین کند و توسط نبی او را به مردم معرفی کند...
توضیح اینکه: تحریف ناپذیری قرآن و مصون و محفوظ بودن آن از تحریف مشکل اول را حل می کند یعنی در اسلام، برخلاف سایر ادیان، تحریف کتاب آسمانی رخ نخواهد داد اما سایر مشکلها به قوت خود باقی است و امامی با مختصات و صفات رسول لازم است تا آن مشکلات را حل کند.... امام ضامن تحریف نشدن دین و عقائد است. امام پاسخگوی مسائل جدید و مستحدث شرعی است، امام مرجع علمی در مواجهه با پرسشهای نو ظهور بشر است، امام اسوه و الگویی همانطور که پیامبر اسوه و الگویی بود از جنس بشر برای بشر، و بالاخره امام مدیرجامعه و زمامدار است. و اینکه امام می تواند این مشکلات را حل کند بخاطر وجود علم و عصمت در وجود اوست همانطور که رسول، علم و عصمت دارد....
خلاصه اینکه؛ #امامت استمرار نبوت است و تمام شئون و مناصب و وظائف و کارکردهای نبی را دارد غیر از دریافت و ابلاغ وحی. البته امام، ملهَم است و محدَث است اما وحی با تعریف خاصی که دارد بر او نازل نمی شود.
📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با موضوع 《خاتمیت و امامت》 در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز/ ۱۳۸۹
@Heydari_org
🔹طلبه ها، بی حامی و پشیبان
🔹در پمپ بنزین، ماشین روشن نشد پیاده شدم ماشین را هل بدهم تا از جایگاه خارج بشود. ناگهان دو جوان، با صمیمیت و غیرت از موتور پیاده شدند و به کمک آمدند.
وقتی نگاه کردم یکی را می شناختم تصویر معمم او در جلسات درسم¹ به یادم آمد اما نامش نه. خودش گفت؛ ... ² هستم.
دومی هم گفت حاج آقا من را یادتان نیست؟...هستم در کتابخانه دارالتحقیق³ سوال می پرسیدم از شما! یکبار منطق سید خندان⁴ را معرفی کردید. گفتم: سیدخندان نام یک پل است احتمالا منطق علی اصغر خندان⁵ را معرفی کرده بودم! خندیدیم باهم.
پرسیدم حالا کجایید !؟ گفتند؛ قبا و عمامه را کنار نهادیم و از حوزه خارج شدیم از بی پولی و بی کاری و مشکلات!.
تا تعمیرکار آمد و مشغول بود زیر آفتاب داغ⁶ به این فکر می کرم که: چرا دانش آموخته های حوزه، بی حامی و پشتیبان رها هستند. چرا برنامه ای برای بعد از تحصیل طلبه ها نیست !؟
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
📒 از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
۱_ تدریس در مدرسه امام خمینی ره اهواز از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸
۲_ نام آن طلبه روحانی
۳- دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز، مرکزی است با یک سالن قرائت برای مطالعه و یک مخزن کتب برای محققان.
۴- سید خندان نام چهار راهی در تهران و پل سیدخندان بر روی این چهار راه واقع شدهاست.
۵- دکتر علی اصغر خندان، منطقپژوه ایرانی و دانشیار دانشگاه امام صادق ع تهران، مؤلف کتاب 《منطق کاربردی》 و کتاب 《مغالطات》است.
۶_در این ایام دمای هوای اهواز از ۵۰ درجه عبور کرد. ایرنا
https://www.irna.ir/news/85163518/
@Heydari_org
◾️عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت، می توان فاتح بود و با خون هم ترسیم تابلوی ظفر ممکن است.
📚 قامت عقل و عشق در قیام کربلا، رضا حیدری، چاپ ۱۳۸۷، ص ۱۵
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰زبانِ تبلیغ، زبان قوم باشد نه قم!
🎙...هنر این است که ما بتوانیم معارف دینی و مفاهیم بلندِ رسیده از قرآن و عترت را به زبانِ مردم بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... هنر این است که متناسب با ذهنیات مخاطب سخن بگوییم؛ با در نظرگرفتنِ سن او، سطح تحصیلات او، تخصص او، فضای اجتماعی که در آن تنفس می کند، پیش فرض های او... با حفظِ اصالت محتوا. و الا سخن گفتن با ادبیات صعب و سنگین تخصصی و با اصطلاحات و تعبیرات رایج در مدارس و جوامع دینی، کاری از پیش نمی برد.
این سخنرانی ها و کتابهایی که امروز در حوزه دین برای مخاطب عام ارائه و منتشر می شود گرچه فراگیر و کافی نیست اما کمیت و شمارگان آن بد نیست. آنچه از کمیت مهمتر است کیفیت است. اینکه چرا به قدر کافی اثرگذار نیست!؟ چرا اثرگذاری اش زیاد نیست!؟... یکی از دلایلش این است که؛ مفاهمه بین گوینده و شنونده رخ نمی دهد هرچند گوینده و نویسنده به زبان مخاطب سخن می رانند اما سخن در جای خود نمی نشیند... یکی از دلایلش این است که سخنران، ذهن و فکر و مخاطبش و رسوبات و مرکوزات را نمی شناسد و لذا با دنیای او همسو نیست. در حوزهی کتاب هم همین است؛ کتابهای خوب یا به زبان عربی اند و یا اگر به زبان فارسی اند به 《زبان قم》ترجمه یا تالیف شده اند نه به 《زبان قوم》. کتابهای ما باید هم دارای محتوای قوی باشد و هم متن قوی. قوت متن، هم به فصیح بودن و شیوایی است و هم به بلیغ بودن و رسایی...
قرآن کار انبیا را تبلیغ به 《زبان قوم》معرفی می کند می فرمايد؛ « ما ارسلنا من رسولا الا بلسان قومه» اما ما گاهی به زبان قم سخن می گوییم. 《لسان قوم》 به معنی زبان و گویش فقط نیست بلکه همفکری و همدلی و همراهی است.
🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ رضا حیدری در جمع مبلغان/ اهواز سال ۹۸
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 حماسه سرایی یا مرثیه سرایی!؟
🎙...شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر! و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال می طلبد.
نگاه تراژیک و عاطفی به #کربلا از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم، باکین، دموع، احزان، مصائب، بلاء، ابتلاء، اشک، ماتمكده، ناله، همّ و غمّ ...لذا رفته رفته اشک، هم 《عمل》شد و هم 《هدف》...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای حماسی هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه، آزادگی، عدالت، سیاست، حکومت، خون و شمشیر، اصلاح، شهید، سرو، پرچمدار، ثورة، حرکة و... بر تارک کتابها می درخشد. شیعیان برخاستند و با یزیدیان ستیزه کردند به جای آنکه بنشینند و بر حسین بگریند حماسه دار شدند نه عزادار. مرثیه سرایی را به #حماسه_سرایی ارتقاء دادند، کار سخت را بر آسان ترجیح دادند به هر حال خون دادن سخت تر است از اشک ریختن. در صد و چند سال اخیر نمونه های آن را در ملتهای امام حسینی میتوان دید. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و عاشورایی پیش رفت.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان / ۵ محرم ۱۴۴۲.
@Heydari_org
🔻حسین شهید شد تا ما به بهشت برویم!؟
🎙...اینکه 《حسین علیه السلام شهید شد تا ما دور هم جمع شویم و مشکی بپوشیم، اشک بریزیم و بهشت برویم! 》این عقیده وارداتی است و به نظر می رسد از عقاید #مسیحیان وارد ما شده باشد.
این درست است که ما با عزاداری برای #حسین ع و اشک ریختن بر او گناهان مان مغفور است، مأجور هستیم و به #بهشت می رویم اما اینکه حسین کشته شد تا اینگونه بشود یعنی این هدفِ حرکتِ امام علیه السلام بود امر خطیر و بزرگی است و اثباتش به این آسانی نیست. این از آثار است. از نتایج است. این میوه های درختی است که امام غرس کرده و نشانده اما اینکه هدف امام بوده باشد نه. باید بین مقصد و مقصود تفکیک ایجاد کرد. بین نتایج و آثار از سویی و برنامه و هدف از سوی دیگر باید تفکیک ایجاد کرد.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در 《دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی》۸ محرم ۱۴۴۵ - اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
#اطلاعیه_موقت
سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در مراسم عزاداری دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی ره
🔸زمان :
از اول محرم تا دوازدهم محرم
ساعت ۶ صبح تا ۷:۳۰ صبح
🔸مکان:
چهارراه آبادان، دارالعلم آیت الله بهبهانی
( تصویر مربوط به صبح روز ۴ محرم، شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۳۱ است )
هدایت شده از رضا حیدری
🔰جواب به ادعاهایی درباره معنی تاسوعا و عاشورا
🔻 در فضای مجازی، متنی منتشر شده که مدعی است؛ «تاسوعا و عاشورا معنای عددی ندارند، بلکه معنای: کلمه التاسوعاء روز بالا بردن ظرفیت و ایجاد فراخی در سینههاست و العاشوراء نیز یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود. این دو کلمه از ابداعات امام سجاد(ع) است و این دو معنی خیلی عاشقانه است».
📝حجتالاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی پاسخهایی را ارائه داد. پاسخها را از اینجا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889
📌کانال استاد رضا حیدری:
http://eitaa.com/Heydari_org
🏴 شعار امام حسین ع امر به معروف و نهی از منکر است
🎙...آیا حسین بن علی که حرکت کرد خوف از ضرر نداشت!؟ آیا #احتمال_خطر نمی داد!؟ چرا جان خود را به خطر انداخت!؟ ... گاهی ما در کسوت اهل علم می نشینیم و به حسین ع هم خرده می گیریم، حسین که خودش مجسّم دین است، حسین که خودش مبین شرع است، حسین که خودش عمومات و اطلاقات ادله ی شرعی را مخصِِص است و مقیِد است...
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضاحیدری در هیات شهید بهنام محمدی اهواز - پخش از سیمای خوزستان: ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
📺 در تلوبیون ببینید:
http://www.telewebion.com/episode/0x7c58c01
🔹تبیین در تریبون های رسمی
🎙تبیین معنایش تکرارِ گفتهی رهبر نیست!
#تبیین یعنی؛ شرح و توضیح با هدف اقناع مخاطب.
شرح و توضیح، علم و دانش می خواهد، و اقناع مخاطب سعه صدر می خواهد و البته شناخت از روحیات و ذهنیات مخاطب.
و مع الأسف، دانش و سعه صدر چیزی است که اکثر تریبون داران رسمی فاقد آن هستند لذا می بینید در این عرصه توفیق چندانی حاصل نمی شود.... معمولا آنها که توانِ اقناع دارند تریبون ندارند و آنها که تریبون دارند بیشتر شان توانِ اقناع ندارند...
🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر/ ۱۴۰۱
@Heydari_org
🔻خرافات در ماه صفر
🔍پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟
✍پاسخ استاد حیدری:
... برخی استعداد و تمایل عجیبی به جذب خرافه و همت عجیبتری به پیروی از آن دارند. گاهی از کنار هزار مطلب معقول و حیکمانه ای که می شنوند، به راحتی رد می شوند و اگر هزار توصیه یا هشدار سازنده بدهید، یکی را هم عمل نمیکنند، اما تا خرافهای به آنها عرضه میشود، چند برابر بیشتر از گوینده آن، قبول و باور میکنند و به انجام آن نیز اهتمام میورزند!
🔍 ادامه پاسخ استاد رضا حیدری را از اینجا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3995954