🔹خبر تقدیرکتبی دفتر مقام معظم رهبری از یک حوزوی هنرمند اهوازی و همراهان او، و ارسال هدیه یادبود ویژه از سوی معظم له (دامت برکاته) مایه مسرت و مباهات شد.
این موفقیت و افتخارآفرینی را به حجت الاسلام آقای #میلاد_امینی_موحد و همه جوانان انقلابی در شبکه رسانه ای صف تبریک عرض میکنم.کثرالله امثالهم و شکرالله مساعیهم.
✍رضا حیدری- اهواز ۹۹/۷/۲۱
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
شبکه رسانه ای صف از مهرماه ۱۳۹۵ به همت جمعی از طلاب، دانشجویان و اساتید حوزه های فرهنگ و رسانه بصورت خودجوش و جهادی در اهواز تشکیل شد و هم اکنون به فعالیت در عرصه تولیدات فاخر رسانه ای، تربیت و آموزش هنرمندان انقلابی و همچنین برگزاری دوره ها و طرح ها ی مرتبط با این حوزه می پردازد؛
https://www.ssaff.ir/?page_id=282
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
💠شروع ثبت نام 🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔰اولین گروه در پاییز ۹۷تشکیل
💠#درس_آزاد با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو
🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد.
🔸شرایط عضویت:
۱-کامل بودن پایه نهم
۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز
۳-قبولی در مصاحبه
توضیحات تکمیلی:
🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند.
🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد.
🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است.
🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد.
🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است.
🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند.
📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
#یاداشت
🔹امروز چند نفر از طلاب زرنگ و درسخوان آمده بودند. بعد از اتمام کارشان، یک نفرشان بی مقدمه پرسید؛ نظرتان درباره بحث اخیر #سید_کمال_حیدری و موضع گیری های حوزوی ها چیست؟ حس کردم از روی عادت، پرسش میکنند نه از روی نیاز.
گفتم؛ پاسخ دادن من و پاسخ شنیدن شما، چیز زیادی به شما نمی افزاید اما اگر چند پرسش درباره این موضوع در ذهن شما ایجاد کنم و روی آنها فکر و پژوهش کنید و برای آنها جواب پیدا کنید، نافع تر است.
معتقدم اگر پرسش ما از علم نباشد و دغدغه ذهن نباشد بهترین جوابها جز لرزش پرده گوش ثمر دیگری ندارند و ذهن را درگیر نمیکند. تا لب، تشنه نباشد آب را نمیجوید و تا شب، خسته نباشد خواب را نمیخواهد.
هم سوال از علم خیزد هم جواب/همچنان که خار و گل از خاک و آب
هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا
نمیدانم قانع شدند یا نه اما با اظهار اشتیاق، پرسشها را ضبط کردند.
✍ پنجشنبه ۹۹/۸/۰۱ رضا حیدری
📒از دفتر یادداشتهای روزانه
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
جملات پایانی نوشته استاد گرامی در دفتر یادداشتهای روزانه، برگرفته از این سروده دکتر قیصر امین پور است:
میخواهمت چنانکه شب خسته خواب را / میجویمت چنانکه لب تشنه آب را
ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی/ با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را.
http://eitaa.com/Heydari_org
مواجهه با #سید_کمال_حیدری
🔍پرسش: نظرتان درباره سخنان اخیر سید کمال حیدری با شبکه عراقی و موضع گیریهای حوزوی ها چیست؟
🎙پاسخ استاد شیخ رضا حیدری:
پاسخ جامع را پس از روشن شدن نقاط مبهم و یافتن پاسخ برای پرسشهایی که بیان میکنم می یابید:
۱- برخی مفاهیم بمثابه مبادی تصوریه بحث علمی، باید روشن شوند: مثلا
الف) آیا ماهیت "تکفیر کلامی" و "تکفیر فقهی" و "تکفیر عملی" چیست؟ یعنی به حمل اولی چه نسبتی دارند و رابطه منطقی آنها به حمل شایع از جهت نسب اربع و غیر آن چیست؟ آیا ما در آموزه های دینی سه نوع کفر و تکفیر داریم؟ آیا کفر گاهی درمقابل اسلام بکار رفته و گاهی در مقابل ایمان؟ آیا شرک خفی و جلی در مقابل ایمان است یا اسلام؟
ب) آیا نامگذاری این مفاهیم به این اسامی و عناوین، سابقه داشته است یا جعل اصطلاح شده است.
ج) تفاوت "کفرواقعی" با "کفرباطنی" در چیست؟ آیا تفنن در تعبیر است یا تفاوت جدی است؟ و آیا میتوان گفت؛ کفر واقعی، قسیم کفرظاهری است و هر دو از اقسام کفرفقهی اند و از سوی دیگر کفرباطنی بعنوان کفرعقیدتی و اخروی در مقابل کفر فقهی (به هر دوقسم آن) بعنوان کفر مراوده ای ودنیوی است؟
۲-برخی موارد بمثابه مبادی تصدیقیه بحث علمی باید روشن شوند مثلا:
الف) آیا به شکل موجبه کلیه میتوان گفت؛ همه علمای شیعه قائل به کفر باطنی اهل سنت هستند؟چنانکه سید کمال ادعا کرده است؟ یا به صورت سالبه کلیه میتوان گفت؛ هیچیک از علمای شیعه قائل به کفرباطنی اهل سنت نیست؟چنانکه تکذیب کنندگان و تفسیق کنندگان او ادعا میکنند؟ یا بصورت موجبه جزئیه و سالبه جزئیه باید ادعا کنیم!؟...
ب)آنچه از فرمایش وفتوای یکی از مراجع حفظه الله نقل کرده اند که غیر اثنی عشری، هم در ظاهر و هم درواقع مسلم هستند آیا ناظر به تقابل اسلام ظاهری و واقعی است؟به گونه ای که این هر دو از تقسیمات فقهی هستند. یا اینکه مرادشان از "واقعی" همان است که آقای سید کمال از آن به "باطنی" تعبیر میکند؟
اگر دومی باشد فتوای این مرجع بزرگوار ردیه ای است بر سید کمال. اما اگر اولی باشد چنانکه ظاهرا چنین مینماید با ظاهر آنچه سید کمال گفته که بحث تقابل اسلام فقهی و کلامی است بیگانه خواهد بود و ردیه محسوب نمیشود.
۳- سوالاتی هم در غایت و هدف از این بحثهای علمی و نیز روش آن وجود دارد مثلا:
الف) آیا هدف تقریب بین المذاهب است یا ایجاد شقاق و اختلاف؟ آیا عامل تقریب را باید در درون جستجو کرد یا از بیرون آورد؟ راهبرد کلان باید تقریبی باشد که براساس داشتن دشمن مشترک غربی صهیونیستی و داعشی تکفیری شکل میگیرد یا تقریبی که بر اساس تکیه بر مشترکات محقق میشود؟ آیا اینکه اختلافات نظری را به بخاطر مصلحت به رخ نکشیم کافی است یا اینکه باید برای رسیدن به امت واحده بصورت اساسی در جهت کاستن از اختلافات نظری تلاش کرد؟ آیا وجوه مشترک امت اسلامی کدام است و آنها را چگونه میتوان برجسته ساخت؟
ب) اگر فردی تلاش خود را در راستای تقریب حقیقی و اساسی نه تصنعی و صوری میداند آیا باید این کار را با دادن مقاله و نظریه پردازی در مجامع علمی و تخصصی جلو ببرد یا در رسانه عمومی؟ اگر رسانه عمومی و تلویزیون و ماهواره که مخاطب عام دارند را هم لازم میداند آیا ادبیات بحث باید چگونه باشد تا نقض غرض نشود و موجب گمراهی عوام نشود؟ آیا نباید شیطنت های رسانه ای دشمنان را در نظر بگیرد؟ آیا نباید "راعنا" نگوید و "انظرنا" بگوید؟
ج)مرز نظریه پردازی و ابداع با تضلیل و بدعتگذاری چیست؟ چگونه میتوان مبدع بود ولی مبتدع نبود؟ چطور باید تشخیص داد کسی مبدع است یا مبتدع؟
د)وظیفه سایر علما در برابر کسی که بدون رعایت بایسته ها در راستای بند ب عمل میکند چیست؟ آیا باید در خفا تذکر دهند یا علنی؟ آیا باید در قالب نقد و نظر و کرسیهای نظریه پردازی با آن مقابله کنند یا در قالب مقابله با کتب ضاله و اهل تضلیل یا هر دو؟
ه) آیا اگر کسی را مضل تشخیص دادند باید برای معرفی او به مردم چگونه عمل کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود و نقض غرض نشود؟ آیا باید جمعی وارد شد یا فردی؟ آیا باید بازخورد درون مذهبی آن را دید یا برون مذهبی یا هردو؟
و) آیا با وجود استقرار حکومت اسلامی و اقتدار فقیه مبسوط الید، صدور "حکم تفسیق و طرد" توسط یک فقیه دیگر، نافذ است؟ آیا اتهام مزدور بودن فرد، بدون استناد به مدرک یا رای محاکم معتبر، موجب ایجاد حق دادخواهی برای آن فرد و نیز موجب هرج و مرج و تضعیف نظام اسلامی نیست؟ آیا میتوان به بهانه تقوا و دقت در امور فوق، دست روی دست گذاشت و کاری نکرد؟
هم سوال از علم خیزد هم جواب /همچنان که خار و گل از خاک و آب
هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا
پاسخ این پرسشها را پیدا کنید بعد تشریف بیاورید تا با هم مباحثه کنیم .ان شاالله که موفق باشید.
📌بخشی از سخنان استاد شیخ رضا حیدری در جمع طلاب/ اهواز یکم آبان ماه ۹۹
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠#درس_آزاد با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو
🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد.
🔸شرایط عضویت:
۱-کامل بودن پایه نهم
۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز
۳-قبولی در مصاحبه
توضیحات تکمیلی:
🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند.
🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد.
🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است.
🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد.
🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است.
🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند.
📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹حدیث صحیح نزد متاخرین و متقدمین
📚... جناب علامه سید نعمت الله جزائری در مقدمه کشف الاسرار خود که شرحی است بر استبصار شیخ طوسی، ۱۰ جوهره ذکر میکند و در "الجوهره الاولی" ضمن تقسیم چهارگانه حدیث به اعتبار حال روات، هریک از این اقسام《صحیح، حسن، موثق، ضعیف》را تعریف میکند و آنگاه در "الجوهره الثانیه" ضمن تایید این تنویع و تقسیم بندی چهارگانه ، متعرض این بحث میشود که #صحیح در اصطلاحات این تقسیم بندی، یک اصطلاح طاری است و حدیث صحیح در عصر اول ( متقدمین تا قبل از علامه حلی) با حدیث صحیح در اصطلاح متاخرین تفاوت داشته است. ایشان پس از بیان ویژگیهای حدیث صحیح در عصر اول به ذکر عواملی میپردازد که باعث شد متاخرین نتوانند بر منوال و روش عصر اول عمل کنند و از آنجاکه تمییز و تشخیص حدیث صحیح از غیر آن برای متاخرین غیر ممکن شد، به وضع قانون جدید محتاج شدند که همان تنویع احادیث به چهار نوع و #تجدید_اصطلاح_صحیح است...او در پایان برای مجتهدین که بوجود آورنده این اصطلاح جدید بوده اند دعای خیر میکند. عبارت او چنین است: والذی حدی اصحابنا المتاخرین ...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
برشی از صفحات ۱۳۴و ۱۳۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص). این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
جوانان فرانسه !
از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
🔻روش شناسی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان استاد رضا حیدری به زودی در؛
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔻دیروز بوعلی اروپا را بخود آورد و امروز سیدعلی
#روش_شناسی پیام اخیر رهبر انقلاب به جوانان #فرانسه در مصاحبه خوزنا با استاد رضا حیدری؛
🔹مخاطب گزینی هوشمندانه از امتیازات این پیام است.
🔹گفتگوی پرسش-محور یکی از مهم ترین و کارآمدترین روش های تعلیم است و چون با دعوت مخاطب به اندیشه همراه است اندیشیدن او را روشمند می کند.
در این روش، گوینده بحث را به حالت "گفت و گو" و دو سویه تبدیل می کند و از حالت "گفت و شنود" و یک سویه فراتر می برد.
🔹این پیام، فعال است نه منفعل، موثر است نه متاثر، کنشی است نه واکنشی
🔹 در دوره قرون وسطا یک ایرانی مسلمان به نام "بوعلی" اروپا را به فطرت و عقلانیت خود برگردانید امروز هم یک ایرانی مسلمان به نام "سید علی" آنها را به عقلانیت و فطرت برخواهد گرداند.
🔹مخاطب قرار دادن جوانان فرانسه یعنی مخاطب قرار دادن وجدان های بیدار، یعنی مخاطب قرار دادن آینده سازان فرانسه...
🔍مشروح این مصاحبه را از اینجا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-90558-.html
📌کانال استاد رضا حیدری
@Heydari_org
#آرشیو
🗓ده سال پیش در این ایام
💻گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران:
حجتالاسلام و المسلمين رضا حيدري مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعت نفت اظهارداشت:
🔸 روز ۱۳ آبان روز تسخير لانه جاسوسي آمريكا و مبارزه با استكبار جهاني در تقويم ما يك روز مهم است
🔸 شخصيتهاي انقلابي ما اين روز را روزي خاطرهانگيزه و نقطه عطفي در انقلاب ميدانند.
🔸 بزرگداشت روز ۱۳ آبان با تشریح ابعاد اين موضوع براي قشر جوان و نوجوان
🔸استفاده از نمادها و علائم و آنچه كه باعث ايجاد شور و نشاط ميان دانشجويان و جوانان و حس غرور و شکوه میشود
🔍در گزارش ۴ آبان ۸۹ ایسنا بیشتر بخوانید؛
https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/khouzestan-5724/
🔹جایگاه علوم ادبیات عرب
📚 از جمله علومی که برای فراگیری قرآن(قرائت و تفسیر)، حدیث، فقه، اخلاق، کلام و سایر #علوم_اسلامی مورد نیاز است قواعد زبان عربی و علوم ادبیات عرب (اللغه العربیه) می باشد لذا علم "العربیه" علمی مقدمی و آلی برای علوم اسلامی است و شاید بتوان با توسعه ای در تعریف علوم اسلامی و موضوع آن، علم "العربیه" را نیز در شمار علوم اسلامی آورد چنانکه بر این اساس منطق و اصول فقه و رجال و درایه و غیر آن نیز از علوم اسلامی خواهد بود نه مقدمه علوم اسلامی...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #بازنویسی_فارسی_سیوطی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران .
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شروح بر الفیه ابن مالک
📚 شروح و تعلیقه های زیادی بر الفیه ابن مالک (۶۰۰-۶۷۱ ق) نوشته شده، مانند آنچه فرزند او (ابوعبدالله بدرالدین معروف به ابن الناظم متوفای ۶۸۶ق)نوشته است که توضیحات خود را در ذیل یک یا چند بیت از ابیات الفیه قرار داده، و عبدالرحمن بن علی بن صالح المکودی (م ۸۹۳ق) نیز شرحی به همین روش بر الفیه نوشته است.
برخی شرحها به روش مزجی نوشته شده اند مانند آنچه علی بن محمد الاشمونی (م ۹۰۰ق)نوشته و حاشیه محمد بن علی الصبان بر آن به "حاشیه الصبات علی شرح الاشمونی" معروف است ...وشرحی که عبدالله ابن عقیل(م ۷۶۹ق) بصورت مزجی بر الفیه نوشته است.
ابن هشام انصاری(م ۷۶۱ق) نیز شرحی بر الفیه دارد با عنوان "اوضح المسالک الی الفیه ابن مالک" که در نوع خود شرحی کم نظیر است. روش او در این شرح نه روش شرح مزجی است و نه شرح تعلیقه ای(بصورت قوله...) و نه ذکر توضیح در ذیل یک یا چند بیت، بلکه روش او چنین است که مطالب نحوی موجود در ابیات ابن مالک را شرح داده و گاهی به نقد، تحلیل و بیان مواردخلاف پرداخته است لذا به خود اجازه داده که گاهی تفصیلات ابن مالک یا ترتیب مباحث او را برهم زند.
در میان همه شروح، شرح مزجی جلال الدین سیوطی(م ۹۱۱ ق)از جایگاه، شهرت و ویژگی هایی برخوردار است که خود او در خطبه ابتدای کتاب برخی از آن را بیان کرده است...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #بازنویسی_فارسی_سیوطی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران .
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
#یادداشت
🔹چرا نام نمیبرند از نویسنده!؟
🔹امشب در سلسله درسهای آیت الله شبیری رسیدم به بحثی که ایشان در #فیء دارد. یک جلسه درس را اختصاص میدهند به نقل اقوال و آراء گردآوری شده در یک کتاب! که در آن چند قول در اعراب "للفقراء " (آیه ۸سوره حشر) ذکرشده از اعلام تفسیر و ادب مانند زمخشری و فخررازی و زجاج و ابوالبقاء... آنگاه اشکالات هریک از اقوال بیان شده و در پایان رای نویسنده کتاب!.
در جلسه بعد هم از دو نفر از فقها نقل قول میکنند و کلامشان را نقد میکنند؛ یکی شرح عروه آیت الله خویی و دیگری آن کتاب! بدون ذکر نویسنده. از نویسنده نامی نمیبرد فقط میفرماید؛ "صاحب تجدید الدوارس". نام کتاب دلکش است و بدیع؛ #تجدید_الدوارس و مطالبی که از آن کتاب نقل میکند دقیق است و جامع.
مقرر هم در پاورقی ها به آیت الله محمدعلی معزی دزفولی (متوفای ۱۳۹۱ق)اشاره نمیکند هَذَا وَلَم یَطُلِ العَهدُ. حتی نام کتاب را کامل نمینویسد؛ تجدید الدوارس و تحدید المدارس! بگذریم از ناشر و سال نشر و... که هیچکدام را نمینویسد.
از خودم پرسیدم چرا...؟ چرا آیت الله شبیری یک جلسه درس را به این کتاب اختصاص میدهد و در جلسات بعد هم اشاراتی دارد بی آنکه نام نویسنده را تصریح کند!؟ البته من تقریرات را خواندم که تلامذه نوشته اند شاید اگر صوت درس بود نام نگارنده برده شده باشد شاید.
خوشنود شدم که بزرگانی چون شبیری زنجانی که به اشراف بر آراء قدما مشهور شده اند قوام درسشان به آثار مفاخرخوزستانی است. و متاسف شدم چرا نام نمیبرند و معرفی نمیکنند؟ تفخیم و تجلیل بماند. متاسف تر از اینکه چرا حوزه خوزستان توان معرفی اعلام و رجال خود را ندارد و احیاء تراث نمیکند بلکه عده ای گرد جهانند در پی آب...
✍ دوشنبه ۹۹/۸/۱۹رضا حیدری
📒از دفتر یادداشتهای روزانه
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
به زودی توضیحاتی درباره آن کتاب! و صاحب آن! به قلم استاد شیخ رضا حیدری تقدیم خواهد شد.
http://eitaa.com/Heydari_org