🔹حدیث صحیح نزد متاخرین و متقدمین
📚... جناب علامه سید نعمت الله جزائری در مقدمه کشف الاسرار خود که شرحی است بر استبصار شیخ طوسی، ۱۰ جوهره ذکر میکند و در "الجوهره الاولی" ضمن تقسیم چهارگانه حدیث به اعتبار حال روات، هریک از این اقسام《صحیح، حسن، موثق، ضعیف》را تعریف میکند و آنگاه در "الجوهره الثانیه" ضمن تایید این تنویع و تقسیم بندی چهارگانه ، متعرض این بحث میشود که #صحیح در اصطلاحات این تقسیم بندی، یک اصطلاح طاری است و حدیث صحیح در عصر اول ( متقدمین تا قبل از علامه حلی) با حدیث صحیح در اصطلاح متاخرین تفاوت داشته است. ایشان پس از بیان ویژگیهای حدیث صحیح در عصر اول به ذکر عواملی میپردازد که باعث شد متاخرین نتوانند بر منوال و روش عصر اول عمل کنند و از آنجاکه تمییز و تشخیص حدیث صحیح از غیر آن برای متاخرین غیر ممکن شد، به وضع قانون جدید محتاج شدند که همان تنویع احادیث به چهار نوع و #تجدید_اصطلاح_صحیح است...او در پایان برای مجتهدین که بوجود آورنده این اصطلاح جدید بوده اند دعای خیر میکند. عبارت او چنین است: والذی حدی اصحابنا المتاخرین ...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
برشی از صفحات ۱۳۴و ۱۳۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص). این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
جوانان فرانسه !
از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
🔻روش شناسی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان استاد رضا حیدری به زودی در؛
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔻دیروز بوعلی اروپا را بخود آورد و امروز سیدعلی
#روش_شناسی پیام اخیر رهبر انقلاب به جوانان #فرانسه در مصاحبه خوزنا با استاد رضا حیدری؛
🔹مخاطب گزینی هوشمندانه از امتیازات این پیام است.
🔹گفتگوی پرسش-محور یکی از مهم ترین و کارآمدترین روش های تعلیم است و چون با دعوت مخاطب به اندیشه همراه است اندیشیدن او را روشمند می کند.
در این روش، گوینده بحث را به حالت "گفت و گو" و دو سویه تبدیل می کند و از حالت "گفت و شنود" و یک سویه فراتر می برد.
🔹این پیام، فعال است نه منفعل، موثر است نه متاثر، کنشی است نه واکنشی
🔹 در دوره قرون وسطا یک ایرانی مسلمان به نام "بوعلی" اروپا را به فطرت و عقلانیت خود برگردانید امروز هم یک ایرانی مسلمان به نام "سید علی" آنها را به عقلانیت و فطرت برخواهد گرداند.
🔹مخاطب قرار دادن جوانان فرانسه یعنی مخاطب قرار دادن وجدان های بیدار، یعنی مخاطب قرار دادن آینده سازان فرانسه...
🔍مشروح این مصاحبه را از اینجا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-90558-.html
📌کانال استاد رضا حیدری
@Heydari_org
#آرشیو
🗓ده سال پیش در این ایام
💻گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران:
حجتالاسلام و المسلمين رضا حيدري مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعت نفت اظهارداشت:
🔸 روز ۱۳ آبان روز تسخير لانه جاسوسي آمريكا و مبارزه با استكبار جهاني در تقويم ما يك روز مهم است
🔸 شخصيتهاي انقلابي ما اين روز را روزي خاطرهانگيزه و نقطه عطفي در انقلاب ميدانند.
🔸 بزرگداشت روز ۱۳ آبان با تشریح ابعاد اين موضوع براي قشر جوان و نوجوان
🔸استفاده از نمادها و علائم و آنچه كه باعث ايجاد شور و نشاط ميان دانشجويان و جوانان و حس غرور و شکوه میشود
🔍در گزارش ۴ آبان ۸۹ ایسنا بیشتر بخوانید؛
https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/khouzestan-5724/
🔹جایگاه علوم ادبیات عرب
📚 از جمله علومی که برای فراگیری قرآن(قرائت و تفسیر)، حدیث، فقه، اخلاق، کلام و سایر #علوم_اسلامی مورد نیاز است قواعد زبان عربی و علوم ادبیات عرب (اللغه العربیه) می باشد لذا علم "العربیه" علمی مقدمی و آلی برای علوم اسلامی است و شاید بتوان با توسعه ای در تعریف علوم اسلامی و موضوع آن، علم "العربیه" را نیز در شمار علوم اسلامی آورد چنانکه بر این اساس منطق و اصول فقه و رجال و درایه و غیر آن نیز از علوم اسلامی خواهد بود نه مقدمه علوم اسلامی...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #بازنویسی_فارسی_سیوطی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران .
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شروح بر الفیه ابن مالک
📚 شروح و تعلیقه های زیادی بر الفیه ابن مالک (۶۰۰-۶۷۱ ق) نوشته شده، مانند آنچه فرزند او (ابوعبدالله بدرالدین معروف به ابن الناظم متوفای ۶۸۶ق)نوشته است که توضیحات خود را در ذیل یک یا چند بیت از ابیات الفیه قرار داده، و عبدالرحمن بن علی بن صالح المکودی (م ۸۹۳ق) نیز شرحی به همین روش بر الفیه نوشته است.
برخی شرحها به روش مزجی نوشته شده اند مانند آنچه علی بن محمد الاشمونی (م ۹۰۰ق)نوشته و حاشیه محمد بن علی الصبان بر آن به "حاشیه الصبات علی شرح الاشمونی" معروف است ...وشرحی که عبدالله ابن عقیل(م ۷۶۹ق) بصورت مزجی بر الفیه نوشته است.
ابن هشام انصاری(م ۷۶۱ق) نیز شرحی بر الفیه دارد با عنوان "اوضح المسالک الی الفیه ابن مالک" که در نوع خود شرحی کم نظیر است. روش او در این شرح نه روش شرح مزجی است و نه شرح تعلیقه ای(بصورت قوله...) و نه ذکر توضیح در ذیل یک یا چند بیت، بلکه روش او چنین است که مطالب نحوی موجود در ابیات ابن مالک را شرح داده و گاهی به نقد، تحلیل و بیان مواردخلاف پرداخته است لذا به خود اجازه داده که گاهی تفصیلات ابن مالک یا ترتیب مباحث او را برهم زند.
در میان همه شروح، شرح مزجی جلال الدین سیوطی(م ۹۱۱ ق)از جایگاه، شهرت و ویژگی هایی برخوردار است که خود او در خطبه ابتدای کتاب برخی از آن را بیان کرده است...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #بازنویسی_فارسی_سیوطی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران .
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
#یادداشت
🔹چرا نام نمیبرند از نویسنده!؟
🔹امشب در سلسله درسهای آیت الله شبیری رسیدم به بحثی که ایشان در #فیء دارد. یک جلسه درس را اختصاص میدهند به نقل اقوال و آراء گردآوری شده در یک کتاب! که در آن چند قول در اعراب "للفقراء " (آیه ۸سوره حشر) ذکرشده از اعلام تفسیر و ادب مانند زمخشری و فخررازی و زجاج و ابوالبقاء... آنگاه اشکالات هریک از اقوال بیان شده و در پایان رای نویسنده کتاب!.
در جلسه بعد هم از دو نفر از فقها نقل قول میکنند و کلامشان را نقد میکنند؛ یکی شرح عروه آیت الله خویی و دیگری آن کتاب! بدون ذکر نویسنده. از نویسنده نامی نمیبرد فقط میفرماید؛ "صاحب تجدید الدوارس". نام کتاب دلکش است و بدیع؛ #تجدید_الدوارس و مطالبی که از آن کتاب نقل میکند دقیق است و جامع.
مقرر هم در پاورقی ها به آیت الله محمدعلی معزی دزفولی (متوفای ۱۳۹۱ق)اشاره نمیکند هَذَا وَلَم یَطُلِ العَهدُ. حتی نام کتاب را کامل نمینویسد؛ تجدید الدوارس و تحدید المدارس! بگذریم از ناشر و سال نشر و... که هیچکدام را نمینویسد.
از خودم پرسیدم چرا...؟ چرا آیت الله شبیری یک جلسه درس را به این کتاب اختصاص میدهد و در جلسات بعد هم اشاراتی دارد بی آنکه نام نویسنده را تصریح کند!؟ البته من تقریرات را خواندم که تلامذه نوشته اند شاید اگر صوت درس بود نام نگارنده برده شده باشد شاید.
خوشنود شدم که بزرگانی چون شبیری زنجانی که به اشراف بر آراء قدما مشهور شده اند قوام درسشان به آثار مفاخرخوزستانی است. و متاسف شدم چرا نام نمیبرند و معرفی نمیکنند؟ تفخیم و تجلیل بماند. متاسف تر از اینکه چرا حوزه خوزستان توان معرفی اعلام و رجال خود را ندارد و احیاء تراث نمیکند بلکه عده ای گرد جهانند در پی آب...
✍ دوشنبه ۹۹/۸/۱۹رضا حیدری
📒از دفتر یادداشتهای روزانه
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
به زودی توضیحاتی درباره آن کتاب! و صاحب آن! به قلم استاد شیخ رضا حیدری تقدیم خواهد شد.
http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
#یادداشت 🔹چرا نام نمیبرند از نویسنده!؟ 🔹امشب در سلسله درسهای آیت الله شبیری رسیدم به بحثی که ایشان
♦️پیام مخاطبین
پس از انتشار یادداشت استاد شیخ رضا حیدری (از دفتر یادداشتهای روزانه ایشان) درباره عدم ذکر نام آیت الله معزی(رحمه الله) در تقریرات مکتوب درس خارج آیت الله شبیری( حفظه الله)، با این قید که:
"البته من تقریرات را خواندم که تلامذه نوشته اند شاید اگر صوت درس بود نام نگارنده برده باشد شاید"، یکی از مخاطبان گرامی کانال، در کمتر از دوساعت؛ صوت درس را یافته، استماع نموده و برای مدیرکانال نوشته است که...
📨سلام علیکم
صوت درس خارج 1377/3/4 حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله رو کاملا شنیدم ایشان نامی از نویسنده ی کتاب تجدید الدوارس و تحدید المدارس مرحوم آیت الله معزی دزفولی قدس الله نفسه الزکیه نمی آورند.
🔻باز نشر
بمناسبت ۲۵ ربیع الاول، سالروز صلح امام حسن مجتبی ع در سال ۴۱ق، متنی که پیاده شده سخنان حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری در تلویزیون به مناسبت سالروز شهادت آن امام همام بوده است باز نشر می شود ⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
📚 معرفی کتاب
🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری :
من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان #دو_امام_مجاهد، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، #صلح_امام_حسن به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع #ساباط امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است)در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیرا منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت حقانیت امام مجتبی تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید.
🎥 ویدئوی کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه #شهادت_امام_حسن ع از شبکه خوزستان به زودی در:
http://eitaa.com/Heydari_org
#معرفی_آثار_مفاخر_خوزستان۱۳
🔴تجدید الدوارس
عنوان کتابی ۸ جلدی به زبان عربی است که به قلم آیت الله شیخ محمد علی معزی دزفولی (ره)، اولین بار در دهه هشتاد قرن ۱۴ در قم به چاپ رسیده است.
این کتاب در علم فقه، و نام کامل آن تجدید الدوارس و تحدید المدارس است.
🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در :
http://eitaa.com/Heydari_org
#معرفی_آثار_مفاخر_خوزستان_۱۳
🔴تجدید الدوارس و تحدید المدارس
تالیف این کتاب به زبان عربی است.
نوشتار جلد یکم آن در سال ۱۳۴۷ق به پایان یافته و جلد دوم آن در۱۳۵۰ق و جلد سوم در ۱۳۵۲ق و...جلد هفتم آن در ۱۳۸۷ق به پایان رسیده است و مولف در طول این چهل سال به تصحیح و تجدید نظر و تحریر و تهذیب و تلخیص مجلدات پرداخته است و تاریخ ها را در پایان هر جلد ثبت کرده است.
در جلد اول تا سوم به صورت مبسوط و دقیق به طهارات و اغسال و نجاسات و مطهرات پرداخته است.تحقیقات وسیع و منسجم در ادله (آیات و روایات) همراه با پردازش ادبی و فقهی، هر مخاطب گوهرشناسی را به خود جلب میکند. جلد چهارم به صلاه و جلد پنجم به زکات و خمس و جلد ششم صیام و جلد هفتم در احکام مکاسب و وقف و بیع و خیارات است.
اولین بار در ۱۳۸۳ق در قم، جلد اول آن توسط المطبعه العلمیه چاپ و منتشر شد و چاپ سایر مجلدات به مرور تا سال ۱۳۹۰ق در ۷ جلد زیر نظر خود مولف پیش رفت.
بعد از رحلت مولف در سال ۱۳۹۱ق، به همت شیخ مصطفی فرزند او یادداشتها و مقالات و رسالاتی از والد ره با عنوان جلد هشتم، توسط چاپخانه حکمت قم در سال ۱۳۹۲ق منتشر شد که عبارتند از:
رسالة فی منجزات الزوجه، رساله فی الرضاع، رسالة فی میراث الزوجه، رسالة فی خیار الزوجة بجنون الزوج، رسالة فی الولایة علی البکر فی نکاحها، رساله فی حدیث الرفع، رساله فی اعتبار الختان فی الحج و الطواف، رسالة فی الطلاق.
شاید فقهی بودن این رسائل باعث شده است آنها را به این مجموعه فقهی ضمیمه کنند اما با توجه به تفاوتهایی که در روش وجود دارد به نظر میرسد انتشار مستقل این رسائل بهتر بود.
در طول بیش از نیم قرن، چاپ دوم این مجموعه انجام نشده است! هرچند خبرهای خوبی درباره عزم گروهی از فضلا برای آماده سازی آن برای چاپ دوم به گوش میرسد.
ماموریت کتاب چنانکه از نامش پیداست تقویت و احیاء #فقه_قدمایی است.
دَارِس مفرد دَوَارِس است .«الرَّسْم ُالدارِسُ»: اثرى كه پاك و محو شده باشد. و مولف با مهارت و اشراف به این هدف رسیده است.
اگر به جلد اول کتاب دسترسی داشتم در مقدمه مولف به جستجوی انگیزه او و روش او میپرداختم اما با مطالعه و بررسی متن سایر مجلدات میتوان گفت: روش مولف در بحثهای فقهی، استدلال به آیات و روایات و تحلیل ادبی آن است و در هر بحث ضمن دسته بندی وجوه و آراء، به بررسی اقوال فقهای متقدم می پردازد؛ فقهای قرن ۴تا ۶ نظیر؛ شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، ابن زهره، ابن ادریس حلی و سلار دیلمی... از پرتکرارترین فقها در کتاب هستند چنانکه؛ المقنعه، سرائر، مبسوط، خلاف، نهایه،غنیه، مراسم، مقنع و... بیشترین کتبی هستند که نام برده میشوند.
نویسنده با عبارت "اقول" نظرات خود را در نقد آراء فقها و جمعبندی بحث ذکر میکند. ابتکارات و بدائع به وفور یافت میشود.
بررسی سند روایات بر اساس احوال راویان کم است و مولف به روش قدما بر قرائن اعتماد داشته است. شهرت عملیه را جابر ضعف و وجه تقدیم و اعراض مشهور را دلیل ضعف میدانسته است.
نوآوری های مولف و تسلط او بر جهت دهی بحثهای فقهی و ادبی موجب میشود کم بودن بحثهای اصولی بویژه اصول عملیه به چشم نیاید ولی این قلت بر اهل اطلاع مخفی نمیماند.
گرچه این کتاب، مورد تمجید و تحسین هر عالمی که بدان دست یافته است واقع شده است اما چندان که حق آن بود و مولفش انتظار داشت مورد استقبال حوزه های علمیه قرار نگرفته و مهجور ماند هرچند اسمش به قدر رسمش مهجور نیست. و دلیل مهجوریت را شاید بتوان در اصولی شدن بیش از پیش حوزه ها، خارج شدن دزفول از مرکزیت علمی، عدم وجود شاگردان مبرز و... جستجو کرد.
این اثر ماندگار به قلم آیت الله العظمی شیخ محمد علی #معزی_دزفولی از فقهای شیعه متوفای ۱۳۹۱ق =۱۳۴۹ش است که متولد دزفول و دانش آموخته زادگاهش بوده است. بیشترین استفاده ها را از جدش شیخ محمدطاهر و پسرعمویش آیت الله العظمی شیخ محمدرضا معزی ره داشته است.
تالیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، قرآنی که "#تجدید_الدوارس و تحدید المدارس" مشهور ترین آن است و تربیت شاگردان و خدمات دینی از برکات عمر نود و سه ساله این عالم بزرگ خوزستانی است.
🔹 مراجعه به این کتاب و آشنایی با آن را به اساتید و فضلا توصیه میکنم برای استفاده، و پس از آن افاده در تدریس ها و بحثهای علمی تا گامی باشد در احیاء تراث علمای حوزه پر افتخار خوزستان.
✍رضاحیدری ۱۳۹۹/۸/۲۵- اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org