📌2⃣بخش دوم از مصاحبه:
🔸استاد حجت الاسلام رضا حیدری در ادامه مصاحبه خود با #خوزنا گفت: آیه خطاب به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلم میفرماید: «هنگامی که در میان آنها هستی و برای آنها نماز جماعت بر پا می داری، مسلمانان به دو گروه تقسیم شوند؛ نخست عده ای با حمل اسلحه با تو به نماز بایستند» (وَ إِذا کنتَ فِیهِم فَأَقَمتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلتَقُم طائِفَةٌ مِنهُم مَعَکَ وَ لیأخُذُوا أَسلِحَتَهُم).
سپس هنگامی که این گروه سجده کردند به پشت سر شما برای نگهبانی بازگردند(یعنی وقتی سجده های رکعت اول نماز آنها تمام شد، تو در جای خود توقف کن و آنها با سرعت رکعت دوم را فرادا تمام کنند و به میدان نبرد بازگردند)و گروه دوم که نماز نخوانده اند، جای گروه اول را می گیرند و با تو نماز می خوانند»(فَإِذا سَجَدُوا فَلیکونُوا مِن وَرائِکم وَ لتَأتِ طائِفَةٌ أُخری لَم یصَلُّوا فَلیصَلُّوا مَعَکَ).
به این ترتیب گروه دوم، اولین رکعت نمازشان را با دومین رکعت پیامبر ص به جماعت میخوانند و رکعت دوم نماز خود را فرادا به پایان میرسانند چون "نماز جنگی" است و "صلاه خوف" نام دارد و قصر است یعنی دو رکعت است.
🔹نکته جالب این است که در ادامه میفرماید:«گروه دوم نیز باید وسایل دفاعی و اسلحه را با خود داشته باشند و بر زمین نگذارند» (وَ لیأخُذُوا حِذرَهُم وَ أَسلِحَتَهُم).
علت نمازگزاردن به این روش را چنین بیان کرده است که مبادا دشمن شما را غافلگیر کند، زیرا دشمن همواره در کمین است که از فرصت استفاده کند « و دوست می دارد که شما از سلاح و متاع خود غافل شوید و یکباره به شما حمله ور شود» (وَدَّ الَّذِینَ کفَرُوا لَو تَغفُلُونَ عَن أَسلِحَتِکم وَ أَمتِعَتِکم فَیمِیلُونَ عَلَیکم مَیلَةً واحِدَةً).
البته ممکن است ضرورتهایی پیش بیاید که حمل سلاح و وسایل دفاعی هر دو باهم بصورت توامان به هنگام نماز مشکل باشد، لذا در پایان آیه چنین دستور می دهد:
«و گناهی بر شما نیست اگر از باران ناراحت باشید و یا بیمار و مجروح باشید که در این حال سلاح خود را بر زمین بگذارید» (وَ لا جُناحَ عَلَیکم إِن کانَ بِکم أَذیً مِن مَطَرٍ أَو کنتُم مَرضی أَن تَضَعُوا أَسلِحَتَکم).«ولی در هر صورت هوشیار باشید و از همراه داشتن وسایل محافظتی و ایمنی (مانند زره و خود و مانند آن) غفلت نکنید » و حتی در حالت عذر آنها را همراه داشته باشید که اگر احیانا دشمن حمله کرد بتوانید تا رسیدن کمک، خود را حفظ کنید (وَ خُذُوا حِذرَکم).
شما این دستورات را به کار بندید و مطمئن باشید پیروزی با شماست «زیرا خداوند برای کافران مجازات خوارکنندهای آماده کرده است» (إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً).
🔸 دشمنان، در کمین و مترصد فرصت برای حمله و شبیخون به مسلمانان هستند.عبارت «ود الذین ...»، بیانگر یک اصل کلی در "هوشیاری نظامی" است که عقل هم پیش از قرآن به آن دستور میدهد و نباید به "همراه داشتن اسلحه به هنگام نماز برای پیشگیری"، منحصر شود بلکه این تنها یک مصداق از آن است که مورد و شان نزول آیه بوده است.
🔹دشمن همیشه در اندیشه تهاجمی یکباره در شرایط مناسب به مسلمانان است و غفلت مسلمانان از سلاح و ساز و برگ خویش، زمینه ساز طمع دشمنان برای این شبیخون است و ما باید هوشیار باشیم. لزوم هوشیاری از کلمه «حذر» بدست می آید. گرچه به "وسایل ایمنی و محافظتی مانند زره و خود و مانند آن" معنی شده است اما به نظر میرسد مراد از آن "احتراز و احتیاط از دشمن" است که از آن به "هوشیاری نظامی" تعبیر میشود و برداشتن و همراه داشتن وسایل حفاظتی و یا برداشتن سلاح هر دو از مصادیق و محققات آن است. و چون هوشیاری در برابر دشمن را در کنار آمادگی تسلیحاتی آورده لذا هر دو را از نظر لفظی با کلمه «اخذ؛ خذوا» (گرفتن؛ بگیرید) تعبیر کرده است.
والبته از نظر معنایی این همراهی دلالت بر کارساز بودن یکسان آن دو نیز میکند؛ بلکه تقدم «حذر» می تواند حاکی از اهمیت بیشتر آن باشد.
🔸ایشان در پایان مصاحبه تلفنی، شهادت این دانشمند کشورمان را به رهبر معظم انقلاب و همه ملت بزرگ ایران تبریک و تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد که عاملان و آمران و دست اندرکاران این ترور به زودی مجازات شوند و تدابیری اتخاذ شود که راه بر موارد مشابه بسته شود.
پایان مصاحبه ۸:۳۰صبح ۸ آذر.
#شهید_محسن_فخری_زاده
#استاد_رضا_حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تضمین رزق انسان با تقوا
🔸 درسهایی از آیه ۲و ۳ سوره طلاق در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری.
مدت: ۳ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۹ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی"
محورها :
۱- انسانها گاهی برای تامین نیازمندیهای خود، از مرزها و خط قرمزهای خدا عبور میکنند.
۲-خداوند تضمین داده است که نگذارد انسان با تقوا در گرفتاری بماند.
۳- خدا متکفل است. او که پادشاهی و خزائن آسمانها و زمین از آن اوست.
۴- تقوا، راه برون رفت درست میکند از جائیکه گمانش نمیرفت.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها
1⃣📚...برخی علماء بویژه اخباریین در صدد احصاء موارد اختلاف اصولیین و اخباریین برآمده اند، مثلا در "دائره المعارف تشیع" به ۳۰ فرق اشاره شده است و میرزا محمد اخباری در پایان "حرز الحواس عن وسوسه الخناس" ۳۹ فرق را بیان میکند و در "الطهر الفاصل بین الحق و الباطل" فرقها را به ۸۶ میرساند... ولی ظاهرا تفاوتها و فرقها به این مقدار نبوده و شیخ یوسف بحرانی (م ۱۱۸۶)نیز تلاش نمود تا اختلافات را کم اهمیت و طبیعی و بیشتر آن را نزاع لفظی قلمداد کند. گرچه شیخ حر عاملی (م ۱۱۰۴) پیش از ایشان معتقد بود که موارد لفظی بودن نزاع، قلیل است و در بیشتر موارد، نزاع لفظی نیست... به هر حال مطابق آنچه نگارنده مقاله، تحقیق نموده است؛ برخی اختلافات را میتوان به برخی دیگر برگردانید و مواردنزاع را کم نمود...برخی از این موارد جزء مبانی هستند و برخی جزء مبانی نیستند...
#اخباریگری
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
برشی از صفحات ۹۱ و ۹۲ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔍 پرسش: در فضای مجازی کلیپی از سخنان یک امام جماعت مسجد که مدرس حوزه هم هست منتشر شده و حوزه علمیه خوزستان هم آن را بازنشر داده است.
در این سخنرانی بیش از ۴ دقیقه به بیان یک داستان و رویا از کتاب دارالسلام شیخ عباس قمی پرداخته شده و نتیجه گیری کرده که ملتزم بودن یک زن به قرائت زیارت عاشورا باعث شده عذابی از یک قبرستان برداشته شود. لطفا میزان صحت را بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟ فایل کلیپ را ضمیمه کرده ام.
✍ پاسخ استاد حیدری:
1⃣ #پاسخ_کلی درباره نقل خواب در منبرها:
بحث علمی پژوهشی از حقیقت خواب و رویا و صادقه بودن و شیطانی بودن و ارزش گذاری آن در آیات و روایات و اقوال علما را به زمان دیگر موکول میکنم، اما از نظر علمی-تبلیغی و روش-شناسی تبلیغ پیام دین، ترویج خواب و غرائب و عجائب بویژه در دوره ما، کار عاقلانه ای به نظر نمیرسد زیرا؛
🔹 اولا؛ سبب ریزش بینشی و معرفتی میشود و منطق فهم اصیل دین را در جوانان مختل میکند زیرا نسبت و رابطه دینداری با عالم غیب گم میشود و لذا رخداد افراط و تفریط ها در مباحث شناختی از نتایج آن است... واین خود تضعیف جریان #عقلانیت_دینی را در جامعه به دنبال دارد و در نتیجه، واگرایی و دلزدگی جوانانی که در بدایت راه کسب آموزه های دینی، هستند نباید دور از انتظار باشد.
🔹ثانیا؛ بستر را برای سم پاشی های جریان های دروغین مدعی مهدویت آماده میکند. به اهمیت این نکته کسی پی میبرد که با مطالعه جریان شناسانه فرق ضاله، بی سابقه بودن نقش خواب و سوء استفاده از آن در جریانهای انحرافی و جعلی مدعی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در صد سال اخیر، را به سوگ نشسته باشد.
ثالثا؛ مع الاسف در اهواز شاهد نوعی "عنوان زدگی" و نیز "شخصیت زدگی" هستیم. بسیاری از آنچه معمولا در سطح عموم و حتی در سطح خواص ارائه میشود بر پایه مطالعه و اشراف در مسائل اصیل اسلامی نیست. برای سخنرانیها و گردهمایی ها عناوین زیبایی انتخاب می شود و گاهی حرف هایی که بیان میشود ظاهرش ظاهر زیبایی است و چنین می نماید که یافته جدیدی بناست ارائه شود، برخی جوانان پاک طلبه و دانشجو را هم جذب میکند اما وقتی دقت میکنیم میبینیم عمق و جامعیتی نیست، از #یافته های جدید خبری نیست بلکه همان یافته های پیشین به روشی جدید به هم #بافته میشوند. و از آن بدتر گاهی بافته هایی که سابقا از گویندگان کم بهره از علوم دینی ارائه شده است در زرورق جدید بنام کار پژوهشی ارائه میشود. حدس و گمان و عاطفه جای حس و قطع و عقل را گرفته ، در یک کلام؛ در سطح میکاویم ...ادامه دارد.
✍رضاحیدری ۱۲ آذر ۹۹_ اهواز
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
#پاسخ_موردی استاد گرامی درباره کلیپ مورد نظر پرسش کننده در ادامه خواهد آمد⬇️
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔻نقل منامات مضر است.
🔍 پرسش: در فضای مجازی کلیپی از سخنان یک امام جماعت مسجد که مدرس حوزه هم هست منتشر شده و حوزه علمیه خوزستان هم آن را بازنشر داده است.
در این کلیپ بیش از ۴ دقیقه به بیان یک داستان و رویا از کتاب دارالسلام شیخ عباس قمی پرداخته شده و نتیجه گیری شده که ملتزم بودن یک زن به قرائت زیارت عاشورا باعث شده عذابی از یک قبرستان برداشته شود. لطفا میزان صحت بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟ فایل کلیپ را ضمیمه کرده ام.
✍ پاسخ استاد حیدری:
...ادامه
2⃣ #پاسخ_موردی درباره کلیپ مورد نظر:
برای تعیین میزان صحت، چند سوال باید از سخنران پرسیده شود:
🔸۱- «دارالسلام» نوشته شیخ عباس قمی ره نیست بلکه اثر محدث نوری ره است.البته شیخ عباس (متوفی ۱۳۵۹ق) کتابی دارد بنام "غایة المرام" که خلاصه «دارالسلام فیما یتعلق بالرؤیا و المنام» اثرحسین بن محمد تقی نوری (متوفی ۱۳۲۰ ق) معروف به محدث نوری است و درباره خواب و تعبیر خواب است. سوال اول؛ این است که چرا سخنران محترم نام #محدث_نوری را نمیبرد؟ آیا سهو است یا برای احتراز از نکته ای که در سوال ۷ خواهد آمد؟
🔸۲-نویسنده، داستان را از قول فردی در مجاورت نجف، و او از قول فردی اهل ریاضت از یزد، و او به نقل از اشرف حداد! نقل میکند که در بیداری گفته "فلان زن ملتزم به زیارت عاشورا بود" ، و نیز بخشی از داستان را از فردی عشار(باجگیر و زورگیر) نقل میکند که در خواب گفته " همان زن مورد عنایت امام حسین ع قرار گرفته است ".
اگر این داستان از معصوم هم نقل میشد باید #سلسله_سند (واسطه های در نقل) با ضوابط علم رجال بررسی میشد تا چه رسد به اینجا که داستان را از قول آهنگری بنام اشرف حداد! نقل شده است و یک نفر که فوت شده و در دنیا کارش زورگیری! بوده.
آیا سخنران محترم این بررسی ها را انجام داده یا از نظر وی نقل منامات بی نیاز از بررسی است؟
🔸۳-اگر این داستان بعنوان خبر رسیده از معصوم هم ذکر میشد باید درباره #چگونگی_دلالت (فقه الحدیث) بحث میشد؟ در این داستان چگونه بین شهادت عشار(رهایی آن زن از عذاب) و شهادت حداد ( مداومت زن بر زیارت عاشورا) ملازمه برقرار شده؟ شاید آن رهایی، اثر کاری نیک دیگری بوده باشد.
🔸۴-آیا بر اساس کدام آموزه قرآنی یا روایی اصیل، توانسته ثواب و عقاب اعمال را از رویا بدست آورد و از کجا که چنین دریافتی (قطع کسی که خواب دیده) برای دیگری #حجت است تا مجوز نقل باشد؟
🔸۵- آیا سخنران محترم، بدآموزی های ناخواسته و القاءات ناصواب در فرایند تبلیغ را در نظر گرفته است؟ آیا با این روش تبلیغ، #منطق_فهم_دین و مفاهیم کلیدی مانند شفاعت و عدالت پروردگار در نظام پاداش و جزا در ذهن مخاطب مخدوش نمیشود؟
تاثیر گذاری کار نیک یک نفر بر اهل یک قبرستان چه نسبتی با سایر آموزه هایی که هر انسان را مرهون اعمالش میداند دارد؟اگر بگوید آنچه قبیح است تخلف از وعد (پاداش دادن به نیکو کاران)است اما در اینجا تخلف از وعید ( عقاب گنهکار) شده است که قبیح نیست بلکه تفضل و رحمت است! میگوییم آیا این نکات را در منبرتان گفتید تا کم اطلاع ها دچار اعوجاج فکری نشوند؟
🔸۶- به چه قیمتی میخواهد ارزش یک عمل نیک را بالا معرفی کند و آن در چشم مخاطب عظیم کند؟ به قیمت کم اهمیت جلوه دادن #حق_الناس و ظلم علنی در خدمت به #طاغوت؟ اگر در جواب بگویند مفاد داستان رفع عذاب برزخ است نه قیامت و یا رفع عذاب همان روز است نه همه روزها میگوییم آیا مخاطب بی خبر از دقائق کلامی هم همین برداشت را دارد؟
🔸۷- گرچه میرزا حسین نوری(ره) از محدثان پرکار و فردی صالح و زاهد بود اما آیا سخنران محترم اشکالات وارد شده بر تالیفات او را میداند که چگونه #روایات_ضعاف را که هیچ محدثی نقل نکرده است گردآورده است و نتیجه گیری هم کرده است که یکی از آنها کتابی است در اثبات "تحریف قرآن" که شیعه و سنی آن را تخطئه کرده اند! وقتی این مجمل حال کتب حدیث اوست تو خود حال کتب منامات او را حدیث مفصل بخوان .
🔸۸-آیا سخنران محترم، میداند فرقه های ضاله ای که با شعار های مهدویت و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در صد سال اخیر، در حال گمراه نمودن مردم و جوانان هستند چگونه از عنصر خواب برای اثبات اباطیل خود استفاده میکنند. این میزان سوء استفاده از منامات توسط جریانهای انحرافی در طول تاریخ بی سابقه است. ما در هیچ دوره ای به اندازه امروز از ناحیه منامات تهدید نشده ایم. آیا احتمال نمیدهد مخاطب او منامات و رویا را مطلقا یک راه کسب معرفت و شناخت قلمداد کند و با تعمیم دادن آن در #دام_مدعی_یمانی و امثال او گرفتار شوند؟
🔸۹-آیا اهمیت و ارزش زیارت عاشورا از روایات متعدد معصومین برای وی مستفاد نشد که با ذوق زدگی به نقل این #منامات_مضر میپردازد؟
✍رضاحیدری ۱۲ آذر ۹۹_ اهواز
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پ ن:
#پاسخ_کلی استاد درباره نقل خواب، در پست پیشین گذشت⬆️
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها2⃣
📚... اختلاف اول: برخی اخباری ها معتقد به حرمت اجتهاد بودند و می گفتند اگر مفتی بدون علم فتوا دهد هرگاه موافق با واقع باشد اجر ندارد و اگر مخالف باشد گنهکار است [الفوائد المدنیه ص ۴۰و ۴۷، الفوائد الطوسیه ص ۴۴۵، الاصول الاصلیه ص ۱۰۹] و نیز از برخی ایشان نقل شده که نجاتی برای اهل اجتهاد نیست هر چند از بزرگان طایفه ما باشند [روضات الجنات ج۶ ص ۸۱] یا نسبت کفر و فسق به برخی از مجتهدان داده اند [ الذریعه ج ۸ ص ۲۶۳] ... و دیگر تندروی ها و جسارت هایی که برخی اخباری ها نسبت به اصولی ها روا می داشتند بلکه در این زمینه کتاب ها نوشته اند و منظومه ها سروده اند [مانند منظومه فی الاجتهاد و الاخبار...]
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از صفحات ۹۲و ۹۳ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲.
آنچه در [ ] قرار داده شده ارجاعات مذکور در پاورقی کتاب است.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تقوا، مانع نفوذ شیطان
🔸 درسهایی از آیه ۲۰۱ سوره اعراف در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری.
مدت: کمتر از ۳ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۱۰ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی"
محورها :
۱- در بزنگاههای حادثه که امنیت روح شما در مخاطره است، #تقوا داشتن به داد شما میرسد.
۲-شیطان به شکلهای مختلف میخواهد در شما #نفوذ کند و گرداگرد شما میچرخد، خناس است، وسوسه گر است.
۳- تقوا، #بصیرت میدهد یعنی؛ توانایی تشخیص حق از باطل، صواب از ناصواب، زشت از زیبا، درستی از نادرستی
http://eitaa.com/Heydari_org
موضوع: عاملان و آمران
محمول: مجازات
⬆️میزان تطابق موضعگیری استاد حیدری درباره ترور #شهید_فخری_زاده با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی.
متن مصاحبه چند ساعت قبل از پیام رهبری، در خبرگزاریها و پایگاههای خبری منتشر شد.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شرح سیوطی یا سیوطی؟
📚 تدریس و مطالعه « #شرح_سیوطی » بر الفیه ابن مالک در مدارس دینی بسیار متداول و رایج بوده است تا آنجا که به علت کثرت استعمال نام آن، گاهی مضاف را می اندازند و به آن « #سیوطی » اطلاق می کنند چنانکه گاهی از «کتابُ من لا یحضره الفقیه» کلمه کتاب (مضاف ) را که جزئی از نام این اثرگرانقیمت است میاندازند و «من لا یحضره الفقیه» اطلاق می کنند یا حتی گاهی «الفقیه» میگویند همانطور که حذف و اسقاط مضاف الیه نیز گاهی رخ میدهد مثلاً «مدینه الرسول» به «مدینه» تعبیر می شود...
_ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #بازنویسی_فارسی_سیوطی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران .
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙۱۶ آذر، #روز_دانشجو، یادآور مقابله دانشجویان مسلمان ایرانی با استکبار است اما از دهه هفتاد به بعد عده ای تلاش کردند دانشجویان ما را در این روز در مقابل منافع ملی و ارزشهای ایران اسلامی قرار دهند.
این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگنیا و احمد قندچی و آذر شریعترضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیسجمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا( که این دو حدود چهار ماه پیش با کمک هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بر ضد منافع ملت مظلوم ایران رقم زده بودند) اعتراض کردند، تظاهرات کردند و فریاد کشیدند.
لذا ۱۶ آذر یعنی روز فریاد دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. اما کم کاری ما اساتید و دانشجوهای انقلابی و طلبه های مبلغ و رسانه ها و سایر فعالان فرهنگی، زمینه را فراهم کرد تا دشمن، ماهیت این روز را #تحریف و قلب کند و لذا از دهه هفتاد به بعد، این روز، ظرفی شد برای فریادهای برخی دانشجویان بر ضد مفاهیمی که خار چشم دشمنان اند... جای ظالم و مظلوم، را عوض کردند و کاری کردند که جوان دانشجو بجای اینکه در راستای منافع کشورش و به پشتیبانی از حکومتش بر ضد سلطه گران ظالم فریاد بزند، در راستای منافع ظالمان سلطه گر بر ضد حکومت و منافع ملی خودشان فریاد بکشد...
شما دانشجویان انقلابی و حزب اللهی باید با #تبیین و روشنگری، این روز را به جایگاه اصلی اش برگردانید یعنی روز ضد سلطه و ضد امریکا.
🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری بمناسبت روزدانشجو. آذر ۹۹
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙شانه های شما برای پذیرش مسئولیتهای بزرگ آماده نمیشود مگر با پذیرش مسئولیتهای کوچک ... روحیه #مسئولیت_پذیری را در خودتان پرورش دهید. تنها، مطالعه کردن و دانش افزایی یا مراقبت کردن و خودسازی کافی نیست، التزام عملی و قبول مسئولیت هم شرط رشد است ... جوانی که ملتزم باشد که صبحها چای دم کند برای اهل خانه، کسی که مقید شود به نماز اول وقت، آنکه خود را ملزم کند بر فلان کار در زمان یا مکان مشخص، او رشد میکند ساخته میشود ... شما باید بروید نزد فرمانده پایگاه تان و بخواهید که کار مشخصی را بر عهده شما بگذارد. نزد مسئول فرهنگی دانشگاه یا امام جماعت مسجدتان بروید و یک مسئولیت هرچند کوچک بپذیرید و مداومت کنید بر آن. کار کم اما مستمر و مسئولیت پذیرانه شما را #رشد میدهد، بزرگ میکند و آماده میکند برای پذیرش مسئولیتهای بزرگتر ... تا کار نکنید مثل ماشین ایستاده هستید که عیبهای تان برای خودتان هم معلوم نیست اما تا شروع کردید اشکالات و نقاط ضعف تان بروز میکند و زیر نظر یک مربی برطرف میشوند و استعدادها ونقاط مثبت تان تقویت میشود ساخته میشوید ... اگر امروز بگویی درس دارم دانشگاه دارم و فعلا نمیتوانم کاری انجام بدهم مطمئن باشید سالهای دیگر هم سربازی میروید، شاغل میشوید و بعد ازدواج میکنید و بچه ها و گرفتاریهای زندگی ... پس چه وقت میخواهید کار کنید؟ #زم که امروز اعدام شد گفته بود روزی ۱۸ساعت برضد جمهوری اسلامی کار میکردم اگر هر یک از ما مسجدیها و بسیجیها روزی ۱۸دقیقه برای پیشرفت انقلاب کار میکردیم الآن معارف و ارزشها را در دنیا نشر داده بودیم و دنیا را فتح کرده بودیم.
🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع دانشجویان بسیجی. ۲۲ آذر ۹۹
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها3⃣
📚... اختلاف دوم: به اخباریین نسبت داده شده که در استنباط احکام شرعیه، علم و قطع و یقین را لازم می دانند و در صورت عدم حصول قطع، قائل به توقف هستند و عمل به ظن را مطلقا حرام می دانند. پس اگر علم به حرمت یا وجوب چیزی پیدا نشد نمی توان فتوا داد و باید توقف کرد [الفوائد المدنیه ص ۴۷ و الفوائد الطوسیه ص ۳۲۴و ۳۲۵]
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از صفحه ۹۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲.
آنچه در [ ] قرار داده شده ارجاعات مذکور در پاورقی کتاب است.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها4⃣
📚...اختلاف سوم: علما و فقهای شیعه درباره حجیت ظواهر آیات قرآن اختلاف نظر دارند که آیا بدون اینکه تاییدی از اهل بیت علیهم السلام رسیده باشد می توان تنها برمبنای استدلال به ظواهر آیات، عمل کرد؟
برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند. ایشان اعتقاد دارند که عمل به هیچ آیه ای از قرآن - خواه نص باشد یا ظاهر، درباره احکام نظری باشد یا نباشد - جایز نیست مگر آنکه حدیثی درباره آن وارد شده باشد. بر این اساس؛ منبع احکام، فقط اخبار است و آیات قرآن ظهوری برای ما ندارد...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از صفحه ۹۹و ۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴پژوهش را بی سر، فربه میخواهند
🔹امشب در حاشیه درس قواعد الفقهیه، یکی از طلبه ها گفت: مراکز و مدارس علمیه اهواز، فعالیتهای هفته پژوهش را به برگزاری مسابقه کتابخوانی و چند نظرسنجی کلیشه ای تنزل داده اند.
دیگری گفت: برای رونق پژوهش باید به طلبه ها یاد بدهند که چرا بنویسند؟ چگونه بنویسند؟ درباره چه بنویسند؟ و....
سومی گفت: این کارها بی فایده است. تنها راه تقویت پژوهش این است که راه مدرس شدن، امام جماعت شدن، رئیس فلان اداره شدن از پژوهش بگذرد.
چهارمی گفت: تا استادها پژوهشگر نباشند و هنگام تدریس، خون تحقیق را در رگها نجوشانند طلاب پژوهشگر نمیشوند.
دومی دوباره گفت: احاله به معدوم میدهی! بعضی از کسانی که کرسی استادی را اشغال کرده اند با ترجمه مسعود عباسی، رسائل را درس میدهند و با ترجمه علی شیروانی، شرح لمعه را. پژوهش پیشکش شان، عبارت کتاب را نمیتوانند معنا کنند.
سومی دوباره گفت: بعضی مدارس از ۵۲ هفته سال، ۵۱ هفته در تلاش برای انزوای پژوهشگرانند و یک هفته میخواهند نعل وارونه بزنند لذا دست به دامن کارت هدیه و لوح و عکس و دوربین و امام جمعه و چند طلبه مبتدی میشوند.
استاد حیدری با لبخندی تلخ گفت: شب جمعه است صلوات بفرستید و فاتحه ای بخوانید هم برای اموات تان و هم برای مرحوم پژوهش، سالهاست پژوهش را سر بریده اند! و عده ای، پیکر بی جانش را فربه میخواهند.
به قلم ادمین ۲۷ آذر ۹۹
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
ولادت زینب س.amr
726.1K
🎙سخنرانی مجازی
🔻موضوع: سالروز #میلاد_حضرت_زینب س
⏳مدت: ۷ دقیقه 📝محورها:
۱-ولادت و نامگذاری ۲-زینب دختر پیامبر ص در صلب علی ع
۳-اثر مثلث؛ وراثت، تربیت و محیط در شکل گیری شخصیت زینب کبری س
۴-گرامیداشت #روز_پرستار
🔸تاریخ ضبط و بارگذاری در کانال مسجد امام حسین ع : ۹۹/۹/۳۰
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
💠 فی هامش المغنی
#آرشیو
🔻مصاحبه درباره انتشار کتاب در هفته پژوهش سال ۹۸
حجتالاسلام رضا حیدری، مدرس حوزه علمیه اهواز درباره کتاب "مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب" گفت: با وجود همه توانمندیهای علمی ابنهشام و نیکوییهای اثر ماندگارش، برخی اشکالات و نقائص مانند استشهاد به برخی اشعار دوره جاهلی که مناسب فضای عفت و اخلاق محیطهای علمی نیست و برخی تفصیلات ملالآور و وقتگیر باعث شد که گروهی از مدرسین و محققین در حوزه علمیه قم آن را بازبینی و ضمن تلخیص آن تغییراتی ایجاد کنند و کتاب جدید را « #مغنی_الادیب » بنامند.
🔹وی درباره کتاب پژوهشی « #فی_هامش_المغنی» و موضوع آن گفت: از جمله نکات ظریف درکتاب مغنی آن است که ابنهشام به سبب مبانی اعتقادی، فقهی و تفسیری خود مثالهایی را ذکر کرده که با مذهب اهلبیت(ع) سازگاری ندارد و ممکن است طلبه مبتدی در ضمن فراگیری علم نحو، آن مبانی و آراء فقهی عقیدتی و تفسیری را حق، تصور کند. لذا باید به این موارد در پاورقی تذکر داده شود و ما این موارد را در این پژوهش به تفصیل ذکر کردهایم تا عملاً «مغنیالادیب» را هامشنویسی کرده باشیم و لذا نام آن را «فی هامش المغنی» نهادیم.
🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛
🔸خبرگزاری قرآنی(ایکنا خوزستان)
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3865264/AF
🔸خبرگزاری رسا
https://rasanews.ir/fa/news/631761/AA
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸چرا #فی_هامش_المغنی نوشته شد؟
«مغنی اللبيب عن كتب الأعاريب» لمؤلّفه ابن هاشم الأنصارى صار منذ زمن تأليفه ( القرن الثامن ) و لم يزل من الكتب الدراسية لعلم النحو فى الحوزات و الجوامع العلمية و هو و إن كان مفيداً جداً لكن فيه نواقص و اشكالات. فقد قام جمعٌ من المدرسين لحذف بعض الأمثلة و الأشعار التى لا تلائم الأخلاق و إضافة الروايات المفيدة و الأشعار العالية مضامينها و سمّوا المغنى فى ثوبه الجديد « مغنى الأديب » لكن بقى فيه بعض الشواهد و الأمثلة المبتنية على ما يعتقد به المصنف، المخالفة لمذهب اهل البيت اعتقاديةً (كلاميةً) او فقهيةً او تفسيريةً.... فيجب على المدرسين التنبيه على هذه الموارد فى هامش الكتاب لكى لا يوجب إغراء الطلبة المبتدئة بالجهل بل يحصل لهم التنبّه بها.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از ص ۶ و ۷ کتاب "فی هامش المغنی" اثر رضا حیدری، به زبان عربی که در سال ۱۳۹۸ در ۷۲صفحه رقعی منتشر شد .
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرجام جهان، نیک خواهد شد
🔸 درسهایی از آیه ۱۵۰سوره انبیاء در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری.
مدت: کمتر از ۵ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی "
http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 1.mp3
2.98M
🎧 سخنرانی
🔻موضوع: #شهادت_حضرت_زهرا س
⏳مدت: ۶ دقیقه
📝محورها:
۱-درباره مقام حضرت زهرا هیچ کس جز معصوم و کسی که عالم به علومی باشد نمیتواند سخن بگوید
۲- کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند.
۳-او صاحب مقام ولایت است هرچند نبی و امام نیست.
🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
#فاطمیه
🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی.
زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم.
درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمیتواند سخن بگوید و ما هرچه میگوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم.
کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند.
بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند.
🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 2.mp3
2.86M
🎧 سخنرانی
🔻موضوع: #حضرت_زهرا س
⏳مدت: ۶ دقیقه
📝محورها:
۱-بار مسئولیتی که بر دوش #زن نهاده شده بار مسئولیت تربیت نسل است
۲- هن لباس لکم و انتم لباس لهن
۳- از دامن زن مرد به معراج میرود
🔺برش دوم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. #فاطمیه ۹۸
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔻اربعین و تمدن اسلامی قرآن بنیان
✍ پس از بیان معنای لغوی "تمدن" و ریشه یابی آن در لغت عرب و نیز واژه شناسی آن در زبانهای لاتین، انگلیسی فرانسه و غیره که از آن به civilisation تعبیر می شود و پس از بیان معنای اصطلاحی "تمدن" در علوم جامعه شناسی و علوم سیاسی و بیان دیدگاه دانشمندان اسلامی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی و فارابی و ابن خلدون و دانشمندان غربی نظیر ویل دورانت و هانتینگتون و لوکاس جولیوس گلد و ویلیام کول، به اصطلاح "تمدن اسلامی" پرداخته شده است...
گرچه واژه "تمدن" در قرآن به کار نرفته است و در فرهنگ لغات عرب نیز بکار نمیرود بلکه "الحضاره" برای رساندن معنای آن کاربرد دارد اما واژه "مدینه" ۱۴ بار و واژه "مدائن" سه بار به کار رفته است...
قرآن کریم هیچگاه از مردم بادیه نشین و یا مردم بی ایمان قبل از آمدن انبیاء ، به مردم "متمدن" یاد نمی کند چنان که هیچگاه از مردم مکه و مدینه به اعرابی یاد نمی کند. در قرآن از #عناصر_تمدنی بسیار یاد شده است به عنوان نمونه؛ در سوره مائده ( آیه ۲۶ )کشاورزی و دامداری هابیل و قابیل، در سوره هود( آیه ۳۸) کشتی سازی حضرت نوح، در سوره انبیاء ( آیه ۸۰ ) زره سازی حضرت داوود، در سوره قصص (آیه ۲۵-۲۸ ) دامداری حضرت شعیب حضرت موسی، در سوره انبیاء ( آیه ۸۱ )پادشاهی حضرت سلیمان، در سوره کهف ( آیه ۸۶-۹۴ ) کارهای ذوالقرنین یاد شده است که همه از ویژگیهای تمدن و در روایات اسلامی نیز این معنا امتداد یافته است...
واژه اربعین نیز در قرآن ۴ بار به کار رفته است ( بقره ۵۱، مائده ۲۶، احقاف ۱۵۵، اعراف ۱۴۲) هرچند هیچ یک از این ۴ مورد مربوط به اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام که موضوع بحث این مقاله و همایش است، نمی باشد اما کار بست این واژه در چهار آیه قرآن و در چهار موضوع متفاوت که در الهی بودن و معنوی بودن مشترک اند نشان از اهمیت این مفهوم در فرایند تکامل و رشد دینی است...
#ویژگیهای_تمدن_اسلامی در آیات مختلف قرآن تصریحا و تلویحا، با دلالت تطابقی و تلازمی ذکر شده است. در این مقاله ضمن تبیین آن ویژگیها و ارائه آیاتی بعنوان نمونه، تحقق آن ویژگیها در حرکت جهانی زیاره الاربعین بررسی شده است...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📌پی نوشت:
گزارشی از مقاله حجت الاسلام رضا حیدری برای همایش علمی-پژوهشی بین المللی اربعین حسینی زمینه ساز تمدن اسلامی قرآن بنیان.
عنوان مقاله:
بررسی ده ویژگی تمدن اسلامی در فرهنگ قرآن و تحقق آن در اربعین حسینی ع.
این همایش ۹۹/۱۰/۱۱ بصورت زنده توسط دانشگاه امیرالمومنین ع با همکاری مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها و با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی اجرا شد.
http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
🔻اربعین و تمدن اسلامی قرآن بنیان ✍ پس از بیان معنای لغوی "تمدن" و ریشه یابی آن در لغت عرب و نیز وا
🖇تکمیلی:
این همایش مجازی بین المللی که با موضوع (اربعین حسینی علیه السلام زمینه ساز تمدن اسلامی) به سه زبان فارسی - عربی - انگلیسی و پخش زنده توسط : تلویزیون اینترنتی عبرات و هیات آنلاین و اربعین آنلاین با حضور نخبگان و پژوهشگران داخلی و خارجی توسط دانشگاه امیرالمومنین ع اهواز در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۱ برگزار شد، به عنوان اولین گفتگوی بین المللی مقدماتی برای تشکیل "همایش بین المللی تمدن اسلامی قرآن بنیان" شمرده میشود که در شهریور ۱۴۰۰ توسط "مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها" اجرا خواهد شد.
دکتر ناصر سودانی قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین ع و دبیر علمی با معرفی دانشگاه های برگزار کننده این سلسله نشست های علمی تا شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد: دانشگاه های تهران، آزاد اسلامی، قرآن و حدیث، علامه طباطبایی و دانشگاه شاهد برگزارکنندگان نشست های ماهانه همایش بین المللی هستند.
🔸حکیم مجاهد
🎙شب گذشته که خبر رحلت #آیت_الله_مصباح_یزدی رضوان الله علیه منتشر شد متاسف شدم و متاثر...در اوایل دهه هفتاد از طریق کتابهای اعتقادی ایشان با نام "استاد محمدتقی مصباح یزدی" آشنا شدم؛ کتاب سه جلدی آموزش عقاید در۶۰ درس را در سال اول دبیرستان خواندم، بجز چند سرفصل مانند ماتریالیسم مکانیکی و دیالکتیکی، سایر مطالبش را فرا گرفتم بطوریکه در ۱۸سالگی بخشهایی از آن را در مسجد موسی بن جعفر برای نوجوانان تدریس میکردم. دلیلش علاوه بر زمینه ذهنی من که از مطالعه کتب شهید مطهری و دیگران حاصل شده بود، روشمند بودن کتاب و نظم منطقی آن بود...در سال ۷۹ کتاب قطور "نظریه سیاسی اسلام" را خواندم که قلمی شده سخنرانیهای او در بحث حکومت اسلامی بود که پیش از خطبه های جمعه تهران در حوالی سال ۷۷ داشتند در دوبخش ؛ قانونگذاری و کشورداری... در همین سالها بین ۷۷ تا ۷۹ بود که سفری به اهواز داشتند و در مسجد اعظم همه طلاب و اساتید را توصیه به جدیت در تحصیل علم کردند و من از معدود منبرهایی که استفاده کردم یکی همان سخنرانی بود.
سال ۸۲ و ۸۱ نوارهای فلسفه اش در درس بدایه و نهایه را گوش دادم و همزمان تعلیقه ایشان بر نهایه الحکمه را هم میخواندم و گاهی به توصیه اساتید به شرح الهیات شفا و یا شرح الهیات برهان که تقریرات دروس ایشان در دهه شصت بود مراجعاتی داشتم.
سال ۸۲ پژوهشی در مباحث حجیت ظواهر داشتم؛ در بحث زبان دین، هرمنوتیک و فهم متون دینی، مقالات و کتابهایی خواندم از جمله کتابچه "تعدد قرائت ها" را ظرف ۳ ساعت در جاده خواندم و چون در پاورقی، ادامه مباحث به کتاب "نظریه حقوقی اسلام" وعده داده شده بود مترصد چاپ آن بودم و در اوخر ۸۲ آن کتاب دوجلدی قطور را هم به محض خروج از چاپ تهیه کردم و خواندم البته لزوما از تفلسف حقوقی ایشان استفاده نمیکردم بلکه اشراف و احاطه او بر موضوعات روز جامعه برایم مهم و حتی هیجان انگیز بود. این خیلی برای من مهم بود که ایشان نه تنها از بحثهای تئوریک جامعه فرار نمیکرد که دقیقا وارد میدان میشد و دغدغه مندانه در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری میجنگید واقعا خالصانه میجنگید. این را حتی مخالفان او بعدها از اواخر دهه هشتاد اعتراف و اذعان داشتند هرچند در نیمه دوم دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد انواع اتهام های ناصواب را بر او وارد میکردند اما ثبات قدم او و زهد او به همگان اثبات کرد که او "فی سبیل الله" میکوشد.
سال ۸۳ و ۸۴ در دوره های تابستانه که با عنوانی مانند #طرح_ولایت و طرح اندیشه در دانشگاهها اجرا میشد و کتاب های موسسه ایشان از منابع دوره بود تدریس کردم.
در سال ۸۵ برای آزمون مدرسی معارف گرایش مبانی نظری اسلام در دانشگاهها درسهایی از جلد اول کتاب آموزش فلسفه و عمده مباحث کتاب چند جلدی #معارف_قرآن (خداشناسی، کیهان شناسی، انسان شناسی، راه و راهنماشناسی) را بصورت ویژه مرور کردم...در آن زمان بیشتر منابع آزمون از آثار ایشان و یا شاگردانشان در موسسه امام خمینی ره بود.
چهار درس اول جلد یک "آموزش فلسفه" در بحث #تاریخ_فلسفه، برای من الهام بخش بود و هنوز در تدریسهای اندیشه اسلامی من در دانشگاه، آن عبارتهای مختصر و جامع و آموزشی کاربرد دارد حتی وقتی در سال ۸۷ تا ۸۹ کتاب مبسوط چند جلدی فردریک کاپلسون را مطالعه میکردم باز هم ارزش آن چهار درس در نگاهم کاسته نشد.
سال ۸۶ تا ۹۰ که طرحهای نخبه پروری با برنامه ریزی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اجرا میشد برخی کتب ایشان نیز در شمار منابع مبنای کار ما مربیان و مبلغان بود...
چند سال پیش تحقیقی در خطبه فدکیه حضرت زهرا س داشتم و به شرح ایشان با نام "جامی از زلال کوثر" مراجعه داشتم. شرحی هم بر خطبه قاصعه امیر المومنین ع دارند که با عنوان "زنهار از تکبر" چاپ شده است. اگر شما دانشجویان به بحثهای عرفانی علاقه دارید کتاب "درکوچه های آفتاب" را بخوانید که خلاصه مفیدی است از درسهایشان در این موضوع...
خداوند آن حکیم مجاهد را با اولیایش محشور فرماید و ما را قدردان مجاهدتهای آن فقید سعید قرار دهد.
📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع دانشجویان ۹۹/۱۰/۱۳ اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 3.mp3
1.07M
🎧 سخنرانی
🔻موضوع: #حضرت_زهرا س
⏳مدت: ۲ دقیقه
📝محورها:
۱-مقام حجت، ولایت، عصمت، علم
۲- زهراس نبی نیست اما میزبان ملک مخصوص وحی است
۳-دستگیری کردن، مقام ولایت داران است
🔺برش سوم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. #فاطمیه ۹۸
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
مقدمه القواعد الفقهیه.m4a
24.99M
🎧 فایل صوتی 👆👆👆
#دروس القواعد الفقهیه
مدت: ۲۵دقیقه
موضوع: مقدمه ای بر بحث القواعد الفقهیه باهدف آشنایی مقدماتی فضلا و طلاب با ابعاد بحث.
محورها:
۱-ارائه تعریفی از علم "القواعد الفقهیه" و تمییز آن از المسائل الفقهیه، المسائل الاصولیه، القواعد الاصولیه و...
۲-فوائد بحث از القواعدالفقهیه بویژه القواعد المصطاده
۳- جایگاه بحث در نظام علوم مربوط به استنباط
۴-ضرورت بحث از القواعدالفقهیه به مثابه یک علم مستقل از فقه و اصول فقه و...
۵-تقسیم القواعد الفقهیه به اعتبارات مختلف
۶-انحصار یا عدم انحصار القواعدالفقهیه در عدد معین
۷- پیشینه بحث از القواعدالفقهیه
🔴 تاریخ ضبط :۹۸/۱۲/۱۶
کانال استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙حاج قاسم سلیمانی در دوران حیاتش، #برکات زیادی برای اسلام و انقلاب داشت و خار چشم دشمنان بود. مصداق بارز؛ اشداء علی الکفار رحماء بینهم... و با شهادتش آن برکات را به اوج رسانید.
🔸در زندگی اش، عامل #همگرایی و اخوت شیعه و سنی در امت اسلام و دغدغه مند وحدت همه سلایق برمحور ولایت فقیه و منافع ملی در ایران اسلامی بود. #قهرمان_ملی، منطقه ای و جهانی بود، شهادتش این قهرمانی را جاودان کرد. شهادتش را نه فقط به ملت ایران که به همه ملل آزادیخواه و استکبار ستیز جهان باید تسلیت گفت.
🔹هیچگاه آن جمله بلند او، در سیل فروردین را از یاد نمیبرم که از #کرامت_انسان گفت، و اینکه هیچ چیز از آن بالاتر نیست. کمک به مردم را دفاع از حرم میدانست و جوانان مشتاق حضور در جبهه های دفاع از حرم را برای کمک به مردم سیل زده خوزستان فراخوان کرد. این نگاه، از مردم دوستی و نوع دوستی بالاتر است، الهی دیدن انسان است.
🔸امروز، اهواز ما یکپارچه شور بود و شعور. خون در رگهای شهر جوشید. حال و هوای دوران دفاع مقدس زنده شد. مردم اهواز نشان دادند همانطور که در ۷ دی ۸۸ پیشتاز بودند حالا در ۱۵دی ۹۸ هم اولین هستند...حضور امروز مردم و #وحدت آنها از برکات و عوائد خون شهید است این را باید مسئولان قدر بدانند و در حفظ آن بکوشند.
🔹شکوه این تشییع جنازه، بخشی از اثر دنیوی اخلاص و جهاد خستگی ناپذیر آن مرد خداست. این #محبوبیت کار خداست، وعده قرآن است. او برای اسلام، عزت آفرید، خدا هم به او عزت داد. هیچ ارگانی نمیتوانست چنین جمعیتی را به میدان بیاورد، مردم ما دشمن را پشیمان کردند از غلطی که کرده است.
🔸اینکه از مسجد ما چهار اتوبوس برای یک مراسم حرکت کند و عده ای هم با ماشینهای شخصی، این کشش را خدا در قلبها نهاده، به همه شما برادران و خواهران که امروز در تشییع حضور داشتید، پیراهن مشکی پوشیدید #تسلیت میگویم.
📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. ۹۸/۱۰/۱۵
http://eitaa.com/Heydari_org