🔴 وحدت اسلامی
🔸نقطه کلیدی شکلگیری #وحدت در جامعه اسلامی، تفسیر کلمه وحدت به معنی واقعی آن است.
🔸 وحدت همواره زمینه را برای توسعه رشد و گسترش اسلام فراهم میکند. خداوند متعال نیز وحدت را در آیات قرآن مورد تاکید قرار داده است.
🔸 اگرچه تفاوتهای دیدگاهی وجود دارد و میتواند در قالب گفتگوهای علمی آن هم در نزد اهل علم و نظریهپردازان و نقادان مورد بررسی قرار بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشیم که این تفاوتها در دیدگاهها را نباید به کوچه و بازار کشاند.
🔸 بسیاری از اختلافات علمی و ابهاماتی که امروزه بر آن تاکید میشود و وجود دارد به خاطر شکل گیری سوءتفاهمها پیشفرضها و برداشتهای اشتباهی است که در طول سالیان دراز شکل گرفته است.
🔸تمرکز دشمنان در جهت هدفگیری وحدت میان مسلمانان قرار دارد آنان برای رسیدن به اهداف خود برخی از نکات را به عنوان نقطه ضعف مورد استفاده قرار داده و بین شیعه و سنی فاصله ایجاد میکنند بنابراین باید توجه داشته باشیم که از ایجاد چنین فرصتهایی برای استفاده دشمن اجتناب کنیم.
🔸امام خمینی (ره) بنا به پیشنهاداتی که به ایشان شده بود تصمیم گرفتند تا یک هفته فاصله ما بین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کنند.
🔸وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری مسئلهای استراتژیک است.
🔍متن کامل مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با خبرگزاری رسمی قوه قضائیه « میزان » در مهرماه ۱۴۰۰ را از اینجا بخوانید:
https://www.mizan.news/fa/news/766661
@Heydari_org
📣معرفی دو کتاب در شرح و توضیح دروس سطح دو و سطح سه حوزه های علمیه:
📚منتهی الدرایة في توضیح الکفایة👇
https://eitaa.com/Heydari_org/173
📚هدى الطالب الى شرح المكاسب👇
https://eitaa.com/Heydari_org/265
🌐کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰تبیین جایگاه #اعتراض در جامعه بر اساس مبانی دینی
🔴مبادی و مبانی فقهی و قرآنی روایی اعتراض:
خاستگاه اعتراض در آموزه ها
مبانی و مبادی فقهی اعتراض
حکم شرعی اعتراض از احکام پنجگانه
🔴 تبیین بایسته ها و حکمت اعتراض:
رابطه متناسب حق و تکلیف
حقوق متقابل حاکمیت و مردم
برقراری عدالت و تظلم خواهی آسان
حفظ ارزشها و تجدید نظر در شیوه ها
🔴 آسیب های اعتراض:
برهم زدن وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی
بهانه دادن به دشمنان مسلمین
عدم رعایت اخلاق
عدم ابتناء روش ها بر عقلانیت
سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان را در خوزنا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
🔹مبانی و مبادی فقهی اعتراض
🎙...یک عنوان دیگر در فقه، بحث مستثنیات غیبت است که در آنجا هم از همین عنوان تظلم و دادخواهی استفاده کرده اند. مرحوم شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه عنوانی دارد به نام غیبت که آن را به عنوان یک کار حرام معرفی می کند و بعد مستثنیات غیبت کردن را که می شمارد یکی تظلم و دادخواهی کسی است که مظلوم واقع شده است.
البته جای بحث است که آیا این مظلوم که میتواند ظالم را غیبت کند، نزد هرکسی میتواند غیبت کند یا این قید لازم است که غیبت مظلوم از ظالم باید نزد دادگاه یا جایی باشد که میتواند مؤثر واقع شود مثل پدر یا مادر یا رئیس آن ظالم؟ بحث دیگر این است که مظلوم که از ظالم غیبت میکند فقط در مورد ظلمی که به او شده می تواند بگوید یا در تمام موارد میتواند راه بیفتد و افشاگری کند؟
📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان.
🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
@Heydari_org
🔸مبادی و مبانی فقهی و قرآنی روایی اعتراض
🎙اگر واژه اعتراض را در کتب فقهی جستجو کنیم این واژه پیدا نمیشود...گرچه این یک واژه عربی بر وزن افتعال است اما متاخرا ایجاد شده است مثل واژه حجاب ... لذا این واژه مستحدث و جدید است.
اگر معنای واژه اعتراض، را نوعی انتقاد و اعلام مخالفت و برنتافتن یک سخن یا نظر یا روش مدیریت بدانیم این را در فقه و علوم اسلامی و متون داریم .
... برخی سرفصل هایی که بحث اعتراض را می توان در فقه و متون اسلامی جستجو و پژوهش کرد:
١- امر به معروف و نهی از منکر، نوعی اعتراض است. در نهی از منکر اعتراض به یک منکر مطرح است همچنین امر به معروف در واقع نوعی اعتراض به این است که چرا ترک فعل شده است... امر به معروف و نهی از منکر بیشتر ناظر به امور مدیریت و امور سیاسی است تا امور فردی...
٢- عنوان دیگری داریم؛ «النّصیحة لأئمّة المسلمین» که این را در روایتی از رسول خدا ص داریم که فرمودند سه چیز است که هیچ مسلمانی به آن خیانت نمی کند و یکی از آن سخن خیرخواهانه مردم خطاب به مسئولان است که گاهی ممکن است تندی و تیزی و درشتی هم داشته باشد.
٣- عنوان دیگر؛ تظلمخواهی است. یکی از عناوینی که می تواند خاستگاه اعتراض قرار گیرد. اگر کسی مظلوم واقع شد میتواند فریاد بکشد. فریاد کشیدن نماد روشن اعتراض است.《لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ القولِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ》یعنی خدا آشکارکردن گفتار بد را دوست ندارد، جهر به سوء یعنی درشتگویی و فریاد زدن، ناپسند است مگر برای کسی که مظلوم واقع شده است.
٤- یک عنوان دیگر در فقه، بحث مستثنیات غیبت است که در آنجا هم از همین عنوان تظلم و دادخواهی استفاده کرده اند....
۵- امام علی ع به مالک اشتر می فرماید: اگر مردم اعتراض دارند به سخنشان گوش بده، مردم باید بدون لکنت و بدون حضور نظامیان بتوانند اعتراض کنند.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري در دومين نشست از سلسله نشستهای نقش مراكز علمی در حركت به سوی تمدن ايرانی اسلامی با موضوع 《جايگاه اعتراض در جامعه》 كه ١٤٠١/٠٨/٠٣ در دانشگاه پيام نور اهواز برگزار شد.
متن کامل در:
http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
🔰 تغییر شیوهها در کنار حفظ ارزشها ضروری است.
🔰در همه انتقادها و اعتراض ها، اخلاق باید رعایت شود و هدف باید سازندگی باشد.
👈خلاصه ای از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان را در ایکنا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4094473
👈متن نسبتا کامل بیانات را در خوزنا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
🔻 اعتراض؛ رابطه متناسب و متقابل حق و تکلیف
🎙اعتراض به عنوان یک حق برای مردم، برای رعیت، برای افراد دیده شده - وقتی امام سجاد ع رساله حقوق می نویسد حق استاد بر شاگرد را میگوید متقابلا حق شاگرد بر استاد را هم میگوید - حق یک مفهوم متقابل است و در ازای هر حقی یک تکلیفی هم بر دوش شخص وجود دارد. اگر حاکم حق دارد که اطاعت شود و اگر رعیت مکلف است که تبعیت کند طبیعتا رعیت هم حق دارد که انتقاد و اعتراض کند چون اینها هم ذیل حقوق معنا می شود هم ذیل آزادی و حریت انسان.
عصمت و قدس حاکمیت دینی نباید مانع از انتقاد شود.
گاهی به گونه ای دوگانگیِ حاکمِ جور و حاکمِ عدل یعنی نظام مقدس و نظام ستمشاهی درست میکنیم که افراد گمان میکنند که هر گونه انتقاد و سخن گفتن، لزوما معنای بدی دارد؛ هم گوینده این حس را دارد و هم تماشاچی ها و گاهی هم ناظران حکومت چنین تلقی پیدا می کنند لذا باید برای این مساله فکری کرد تا نگاه ها اصلاح شود در آن روایت فرمود قداست از آنجا منشا می گیرد که بتوان حق مظلوم را از ظالم به آسانی و بدون لکنت زبان گرفت. این ریشه در حق و عدالت و در آزادی و حریت انسان دارد.
در علم فقه، همه افعال و رفتارهای مکلف یکی از احکام پنجگانه را دارد. اعتراض کردن حرام نیست بلکه جایز و گاهی واجب است. اعتراض به معنای امروزی یعنی انتقاد که در آن درشتی هم وجود دارد - البته نه درشتی که حق کسی را ضایع کند - و صدا بالا رفتن دارد این گاهی واجب میشود.
حاکم نه تنها وظیفه دارد انتقاد و اعتراض را بشنود بلکه حق دارد اعتراض بشنود. در نظام فکری دینی، حاکمیت را نباید از حقش محروم کرد، حق دارد بشنود و بازخوردها را ببیند. پس هم حق حاکمیت و هم حق مردم است. امام علی(ع) تعبیری در این خصوص دارند که میفرمایند حق من بر شما این است که در حضورم و غیابم خیرخواهم باشید: « اما حقی علیکم...النُصح لی فی المشهد و المغیب» که میتوانیم آن را به معنای اعتراض و انتقاد بدانیم. برخی این را به معنای چشم گفتن و طاعت و فرمانبرداری تفسیر کردهاند که البته با کمک گرفتن از برخی قرائن، معنا این گونه نیست. مثلا در روایتی از امام صادق ع 《الطاعة لهم》به معنی فرمانبرداری عنوان مستقلی است در کنار عنوان 《 النصیحة 》پس النصیحه به معنی فرمانبرداری نیست بلکه انتقاد خیرخواهانه و مشفقانه است لذا این انتقاد، رو به اصلاح و تغییرِ خوب است و نه رو به خراب کردن وضعیت. بنابراین باید مبتنی بر یک عقلانیتی باشد.
📌برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
@Heydari_org
🔰کارنامه ما در حکمرانی فرهنگی در بحث اعتراض
🎙 باید از نهادها مطالبه شود تا تولید محتوا کنند و آثار فرهنگی ارائه کنند. در بحث حقوق زن در اسلام پس از پنجاه سال هنوز کتاب 《 نظام حقوق زن در اسلام 》اثر شهید مطهری را معرفی می کنیم. کتاب 《مساله حجاب》و 《اخلاق جنسی》را معرفی می کنیم.
وقتی این کارنامه ما در بحث حجاب است باید بگوییم کارنامه ما در حکمرانی فرهنگی و آموزش های عمومی در بحث انتقاد و اعتراض کردن و اعتراض شنیدن، حتی از حکمرانی فرهنگی مان در بحث حجاب عقب تر است. گاهی می گوییم در بحث حجاب کار نکردیم. [اما باید گفت:] بالاخره برای حجاب، سند نویسی شده و آموزش هایی داده شده که اینجا [ در فرهنگ سازی اعتراض]آن هم نیست. مثلا آیا ما به فرزندمان آموزش داده ایم که مودبانه و آرام به تاخیر سرویس مدرسه اش انتقاد یا اعتراض کند!
📌برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
@Heydari_org
❌آسیب شناسی اعتراض و مرز آن با اغتشاش
🎙 وقتی اعتراض و انتقاد بالا میگیرد و از مرز خود خارج میشود تبدیل به اغتشاش و شورش میشود، در حالی که اعتراض نباید از دایره اخلاق خارج شود.
به هر حال نباید کاری کرد که وحدت جامعه دینی به هم بریزد. چون این باعث ضعیف شدن میشود: «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» (انفال، ۴۶) تنازع نکنید و درگیر نشوید این باعث می شود که سست و ضعیف شوید. ابهت و شکوه و هیمنه تان از بین می رود و در نتیجه در مقابل دشمنان تان ضعیف می شوید.
در آیه دیگر فرمود؛《وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا》(آل عمران، ۱۰۳)یعنی همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید. هرچند سبب برای تفرق وجود داشته باشد اما نباید این اتفاق بیفتد. هم حاکم دینی باید کاری کند تا اتفاقی نیفتد و ساز و کاری بیندیشد وهم اعتراض کنندگان.
معترضین نباید به گونهای صحبت کنند که بهانه به دست دشمن دهند...در آیه《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا و لکن قُولوا انظرنا》(بقره، ۱۰۴) ؛ خدا به مومنان هشدار می دهد که نباید به گونه ای سخن بگویند که دشمنان فرصت ضربه زدن پیدا کنند.
«راعنا» از ماده «رعى» به معنى مهلت دادن و مراعات کردن است. ولى يهودی ها این كلمه را از ماده «الرعونة» و 《رعن》كه به معنى كودنى و حماقت است، مىگرفتند.
وقتی مسلمانها خطاب به پیامبر ص می گفتند راعنا و مرادشان این بود که ما را دریاب، مثلا بیشتر توضیح بده تا متوجه شویم یا منبر را کوتاه کن خسته شدیم. اما این واژه در میان یهود، معنای《ما را تحمیق کن》داشت لذا شایعه کردند که مسلمانها از پیامبرشان می خوهند که آنها را تحمیق کند. از این آیه استفاده می شود که در اعتراضات فردی یا جمعی باید به گونه ای عمل کرد که دشمن از آن بر ضد مسلمانان سوء استفاده نکند.
البته این ملاحظه تنها خطاب به مردم نیست، بلکه خطاب به حاکم هم هست. اگر مردم انتقاد خود را به شکلی به گوش حاکمیت رساندند مکانیزم 《گوش شنوا》 باید فعال باشد و به مردم پیام دهد که حرف شما را شنیدیم. در غیر اینصورت وقتی این اعتراض از دایره خارج شد نمیتوان تنها مردم را ملامت کرد؛ این موضوع، دو سویه است.
در همه انتقادها و اعتراضها باید اخلاق رعایت شود و هدف باید سازندگی باشد نه عیب جویی یا برتری جویی.
📌برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
@Heydari_org
🔴گفتمان مقاومت ما و اوج استیصال دشمنان
🔸مردم ما و مرجعیت دینی گفتمان جدیدی را در عالم آغاز کرده اند که به گفتمان مقاومت مشهور است. هرچه جلوتر می رویم آزادگان عالم به این گفتمان می پیوندند. این نشانه قوت ماست.
🔸ما بزرگترین جنگ نرم را در دنیا داریم پرچم داری می کنیم.
برحق ترین حاکمیت در دنیا هستیم. اصیل ترین مردم را داریم...از این سرزمین است که قاسم سلیمانی بیرون می آید نه از هیچ خاک دیگر....اینها مایه افتخار ماست. ارزشهایمان را باید قدر بدانیم در بعضی روشهایمان باید تجدید نظر کنیم. اگر تجدید نظر نکنیم آن ارزشهای ما آسیب می بیند. بیانیه گام دوم در این زمینه راه گشاست...ما خیلی توفنده تر و خیلی پر قدرت تر از این می توانیم جلو برویم. خیلی ظرفیت های بزرگ داریم و بحمدلله دشمن ما خوار است. زبون است. و این حرکتها و شیطنت های او نشان دهنده اوج استیصال اوست.
🔺سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم گرامیداشت شهدای شاهچراغ، ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ مسجد جامع خرمشهر
http://eitaa.com/Heydari_org
💠مردمسالاری دینی
🔸نظام جمهوری اسلامی، حرکتی را شروع کرده و به خوبی توانسته یک نظام بر پایه مردمساری از سویی و برپایه دین از سوی دیگر تشکیل دهد و در دنیا گفتمان سازی کرده است.
🔸آنها با خود می گویند ما دربرابر گفتمان انقلابی ایران اسلامی گفتمان نداریم. ایران امپراطوری ما را به سخره گرفته، تفرعن ما را برنمی تابد، سلطنت ما را می خواهد از بین ببرد پس باید ایران را متوقف کنیم.
🔺سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم گرامیداشت شهدای #شاهچراغ ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ مسجد جامع خرمشهر
🔍 در خوزنا ببشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-153925-.html
🔉صوت تدریس #الفائق
صوت دروس استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری (حفظه الله ) به صورت روزانه در ایتا بارگذاری می شود.
تدریس ایشان از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۱ هر روز در دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی(ره) برقرار است.
✅ برای عضویت در کانال از لینک زیر وارد شوید:
https://eitaa.com/alfaegh_heydari
🔹عمده ادله حجیت خبر واحد
📝بسیاری از اعلام¹، بنای عقلا و سیره عقلا را عمده ادله حجیت خبر واحد دانسته اند تا آنجا که:
الف) برخی گفته اند ممکن است دلیل سنت را نیز به بنای عقلا برگردانیم به این بیان که روایات و اخباری که ذکر آن گذشت و متکفل بیان جواز عمل به خبر ثقه بودند همگی در مقام امضای این طریقه عقلا هستند نه اینکه در مقام تأسیسِ جوازِ عمل به خبر واحد باشند زیرا طریق شارع در تبلیغ اوامر و نواهی همان طریقی است که بین موالی و عبید وجود دارد.
ب) برخی گفته اند دلالت آیه نبأ بر حجیت خبر واحد نیز به این صورت است که پیش فرض آیه این بوده است که نبأ نزد مردم قابل اعتماد است و عمل به آن بدون تثبّت و تبیّن متعارف است زیرا اگر چنین نبود یعنی خبر به خودی خود ( النبأ من جهة ما هو نبأ ) عمل نمی شد، نیازی به امر به تبیّن در خبر فاسق نبود.²
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
1- بنگرید؛ فوائد الاصول ج ۳ ص ۱۹۴ و ۱۹۵، مصباح الاصول ج ۲ ص۱۹۶ و ۱۹۷، اصول الفقه ج ۲ ص ۷۴
2- بخشی از《شرح نوین رسائل》جلد ۵، ص ۱۷۳، اثر رضا حیدری، به زبان فارسی، چاپ شده در سال ۱۳۹۲ .
📌کانال حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
May 11
🔰حضرت فاطمه در سروده های بختیاری
🎙سروده های آئینی با درونمایه دوستی خاندان پیامبر (ص) در فرهنگ و ادب بختیاری زیاد است و از همه بیشتر در ستایش مولا علی علیه السلام است به ویژه سروده های داراب افسر و اشعار ملا لطفعلی صیفوری آرپناهی... اما درباره #حضرت_فاطمه سلام الله علیها سروده ها زیاد نیست و البته در آنچه سروده اند دُر سُفته اند، فاخر و نافذ... سروده های ملازلفعلی کرانی در ستایش و ثناء سیده نساء العالمین فاطمه را ببینید، بی نظیرند این اشعار؛
فاطمه وا بَوِهْس اُ میرَهْس اُ او هر دو کُرِس/ دُرِّ شَهوارِنْ اَیَر قَیمَتِ سونْ جُون داری
بیویِ زَن گَلِ دُنیا کِه مِنِه باغِ بِهِشت/ جورِ جِربیلِ اَمین داره بِه خِزمَتکاری
امیدوارم درست تلفظ کرده باشم. ببینید چقدر زیبا و روان، محور بودن بانو فاطمه را به تصویر کشیده که فرمود؛《هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها》این شعر مانا و پایا است... در ادامه مقام دنیوی《سیده نساء العالمین》را برای بی بی بیان میکند و مقام آسمانی و اخروی بالاتر از فرشته بودن را به خوبی در قالب کلمات میرساند...
📌پی نوشت:
🔸متن بالا بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری است که در جمع شعرای بختیاری؛ شهرستان اردل در تابستان ۹۶ ایراد شد.
🔸ابیات خوانده شده، دو بیت از منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری (متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است.
بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبا در هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است.
🔸 معنی ابیات:
خدا فرمود: فاطمه با پدرش، شوهرش و هر دو پسرش؛ اینها پنج تنی هستند که بر می گزینم این پنج نفر دُر شاهوارند، اگر به بهای آنان جان بپردازی، ارزش دارد.
او (فاطمه) سَروَر و بزرگ زنان دنیاست که در باغ بهشت، فرشتگانی مانند جبرئیل امین خدمتکار او هستند.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 ۱۶ آذر، #روز_دانشجو
🔹این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگنیا و احمد قندچی و آذر شریعترضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیسجمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا اعتراض کردند.
🔹 ۱۶ آذر یعنی روز فریادِ دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا.
🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت روز دانشجو - آذر ۱۳۹۹
🔍ادامه سخنان را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/Heydari_org/621
🔸واژه اهل البیت در لغت و اصطلاح
📚... لأنّ لفظة 《اهل البیت 》في اصطلاح القرآن اسمٌ خاصٌّ بالخمسة الطيبة و المراد منه النبيّ و بنته فاطمة الزهراء و علي بن أبي طالب و الحسن و الحسين عليهم السلام و يُطلق عليهم خاصّةً لا علی غيرهم و لو كان من أزواج النبي و أقربائه. هذا مع أنّ لفظة《 اهل البيت》في اللغة تشمل الأزواج بل الخدمة من الإماء اللاتي يسكنّ في البيت أيضاً و قد اجمع مفسّروا الشيعة على انحصار التعبير على أولئك الخمسة...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از ص ٤٧ کتاب #فی_هامش_المغنی ، اثر رضا حیدری، به زبان عربی. تالیف سال ۱۳۹۵. منتشرشده در سال ۱۳۹۸.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴حکم قاضی بر اساس قانون
🎙...با صرف نظر از اختلافات فقها در بحث موضوعی و حکمی محاربه، قانون فعلی مجازات اسلامی #محاربه را با قیودی تعریف کرده است و حد و مجازات چهارگانه آن را شمرده است. و تصریح دارد که قاضی پس از احراز محاربه، مخیر است بین این چهار مورد یعنی انتخاب یکی از مجازاتهای چهارگانه با اوست. می تواند برای کسی که اسلحه بلند کرده و ارعاب ایجاد کرده ولی کسی را نکشته و کار شدیدی انجام نداده اعدام صادر کند و برای کسی که اسلحه بلند کرده و ارعاب کرده و کارهای شدیدی انجام داده اعدام صادر نکند. البته قضات در مقام عمل تناسب را رعایت می کنند و مصلحت فرد و جامعه را در نظر می گیرند.
🎙...قاضی بر اساس قانون عمل می کند نه اجتهاد خود یا دیگران. قضاوت قاضی مستقیما بر مبنای فقه نیست بلکه بر مبنای قوانینی است که آن قوانین از فقه گرفته شده اند. لذا نظرهای متفاوت فقها برای قاضی قابل استناد نیست.
مثلا اگر قاضی مجتهد باشد و تعریف خودش از محاربه همراه با قید رابع یا خامسی باشد که قانونگذار آن را در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی ذکر نکرده است آیا باید طبق اجتهاد خودش عمل کند یا طبق قانون!؟ اگر طبق قانون عمل کند برخلاف اجتهاد خودش عمل کرده که مجاز نیست، اگر طبق اجتهاد خودش عمل کند هرج و مرج پیش می آید و اشکال می شود که شما وفق قانون جلو نرفته اید. نتیجه اینکه پرونده را می بندد و به قاضی دیگر تحویل می دهد که او مجتهد نباشد و بتواند به مُرّ قانون عمل کند. ایشان هم میتواند یک مقاله علمی بنویسد و در مجلات تخصصی چاپ کند یا یک لایحه بنویسد و از طریق وزارت دادگستری ببرد مجلس شورای اسلامی مصوبه بگیرد و بعد از تأييد شورای نگهبان تبدیل به قانون شود و مثلا آن قید رابع یا خامس را هم بیافزاید. اقوال و آراء فقهی تأثیرشان در مرحله تدوین قانون است نه تطبیق و اجرا.
🔺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰شهيد مفتح
🔹 شهید مفتح پیوند دهنده بین تفکر حوزوی و جریانات دانشجویی بود.
🔸 شهید مفتح عالمی اندیشمند و مجاهدی نستوه بود که عمر و جانش را در راه وحدت حوزه و دانشگاه فدا کرد.
🔹 به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، روحیه دیانت در اساتید و دانشجویان ما وجود دارد و این از برکات وحدت حوزه و دانشگاه است.
🔸جوانانی که در دانشگاه صنعت نفت درس می خوانند مدیران آینده صنعت نفت کشور هستند و به همین سبب وجود اساتید متعهد در این مجموعه جای شکرگزاری دارد.
🔺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در روز وحدت حوزه و دانشگاه، در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان. مورخ ۹۰/۰۹/۲۷
🔍 مشروح گزارش دانشگاه صنعت نفت
https://www.put.ac.ir/fa-IR/PUT/1/news/view/14600/1956/Staging
📛⚠️اهواز آلودهترین کلانشهر و ماهشهر آلودهترین شهر کشور / امسال اهواز فقط یک روز هوای پاک داشته است
⚠️براساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست در بین هشت کلانشهر کشور امروز (۲۸ آبانماه) اهواز آلودهترین کلانشهر است. پس از اهواز، کلانشهر کرج و پس از آن به ترتیب تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اراک... قرار دارند:
isna.ir/xdMNjr
❌از ابتدای امسال اهواز فقط یک روز هوای پاک داشته است:
isna.ir/xdMXX8
📛ماهشهر امروز (۲۸ آبان ماه) آلودهترین شهر کشور ثبت شد:
mehrnews.com/xZ78V
🔸یکی از دوستان درس قواعد، گلایه داشت که در بنر مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه بهبهان¹ تصویر چهارده پانزده² عالم هست اما تصویر هیچیک از علمای بهبهان نیست!
با آقای... ³ تماس گرفتم و گفتم که بهبهان علمای مشهور و بزرگ و تاریخ سازی را در خود پرورش داده و حق این است که مهجور نمانند و به طلاب و مردم معرفی شوند تا هویت و خودباوری آنها تقویت شود،... پذیرفت.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
1- مراسم تکریم و معارفه مدیر مدرسه علمیه موسی بن جعفر علیهماالسلام بهبهان در آذرماه ۱۴۰۱
2-در طراحی بنر مذکور تصویر مبارک ۱۴ نفر از علمای بزرگوار قم نجف تهران در اطراف تصویر امامین انقلاب اسلامی قرار داده شده است.
3- نام یکی از مسئولان شهرستان بهبهان ذکر شده است.
http://eitaa.com/Heydari_org
🏴 کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شأنیّت و مقام و منزلت زهرای اطهر (س) نظر بیافکند.
🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا حیدری در ناحیه مقاومت بسیج امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰حضور در میدان بحثهای تئوریک
🎙...این خیلی برای من مهم بود که ایشان نه تنها از بحثهای تئوریک جامعه فرار نمی کرد که دقیقا وارد میدان می شد و دغدغه مندانه در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری می جنگید، واقعا خالصانه می جنگید. این را حتی مخالفان او بعدها از اواخر دهه هشتاد اعتراف و اذعان داشتند، هرچند در نیمه دوم دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد انواع اتهام های ناصواب را بر او وارد می کردند اما ثبات قدم او و زهد او به همگان اثبات کرد که او "فی سبیل الله" می کوشد... .
📝متن کامل سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ درباره #علامه_مصباح_یزدی ره در جمع دانشجویان اهواز را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/Heydari_org/417